"Jeesus kutsuisi Stubbin ja Marinin baariin jorisemaan"

Janne Saarikiven essee Hesarissa: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010261510.html

"Kristinuskon keskiössä olisi itsekurin ja menestyksen sijaan armo ja kiitollisuus (toistan: ei avioliittomallit!). Palestiinan puuseppä etsi kaverit juoppojen, hullujen ja prostituoitujen porukoista. Hän olisi viitannut kintaalla EU-tutkinnoille, kunniatohtorin puheille stadionilla, triathlon-ennätyksille ja terveelliselle ruokavaliolle."

"Kun lumet sulavat ja pääsiäinen koittaa, kirkoissa ei kerrota, että sisäinen sankari on ylösnoussut, menestys ja kasvu alkaa. Sen sijaan siellä sanotaan, että ihminen on arvokas, vaikka makaisi katuojassa itseään piikittämässä."

Hyvä essee. Suosittelen.

17

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa sillä Janne Saarikivelläkin olla jonkinlainen tutkinto.

• Pakko olla. Muuten supersuorittajien väheksyntä leimataan kateudeksi. Samoin köyhä ei voi kritisoida tuloeroja, koska sitäkin pidetään saman tien kateutena. Vain itsekritiikki on sallittua. Hulluus voittaa, koska vain hullut saavat arvostella hulluutta.

• herrens_tiggare kirjoitti:

Pakko olla. Muuten supersuorittajien väheksyntä leimataan kateudeksi. Samoin köyhä ei voi kritisoida tuloeroja, koska sitäkin pidetään saman tien kateutena. Vain itsekritiikki on sallittua. Hulluus voittaa, koska vain hullut saavat arvostella hulluutta.

Kun tieteellä yritetään korvata filosofiaa, niin asiat yritetään selittää kolmannen persoonan näkökulmasta, jolloin ensimmäisen persoonan näkökulma unohtuu. Vain ihminen itse tietää millaista on olla hän. Ilmeisesti Jeesuksella oli kyky tietää miltä toisesta ihmisestä tuntuu.

• Tosiaankin hyvä kirjoitus.

"Poseeraaminen ja kilpailu, tai sitten lyttäys ja viha täyttävät median ja somen. Ne ovat saman asian eli vertailun ja kilpailun kaksi eri puolta."

Tuo on jatkunut jo varmaan kivikaudesta saakka. Ei ihme, että Jeesus sanoi, ettei ollut tästä maailmasta.

• Anonyymi

Mäntyniemi on mäntyniemi ja honkanummi honkanummi https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ville-ranta-jumala-ja-jeesus-haipyvat-kesalomalle-ja-jattavat-enkelit-paattamaan-asiansa-demokraattisesti

• Vaikka nämä "Jeesus notkuisi juoppojen ja hullujen kanssa" ja "Jeesus menisi supermenestyjän kanssa lähiräkälään" -tyyppiset latteudet ovat minusta aika väsyneitä ja kuluneita, kirjoittaa Saarikivi silti hyvin. Että Stubbin kaltainen ihminen on kristitty, on irvokasta. Tai ehkä pitäisi sanoa toisin päin: että kristitty on Stubbin kaltainen ihminen, on irvokasta.

Ei tietysti pitäisi puhua ollenkaan Stubbista, koska asia ei ole henkilökohtainen eikä tässä osoitella erityisesti Stubbia. Mutta Saarikivi puhuu Stubbista.

Toinen asia, jonka Saarikivi ohimennen tuo esille, on kristinuskon sanoman suuruuden ja avioliittomallin pienuuden välinen ristiriita.

Kristinuskossa uskotaan, että Jumala on luonut maailman, ihminen on Jumalan kuva, Jumala on tullut lihaksi ja kävellyt maan päällä, lihaksi tullut Jumala on kuollut ja noussut kuolleista. Miten avioliittomalli voi syrjäyttää kaiken tämän?

Ehkä avioliittomallista jankkaajat eivät ole ylipäätään oikeita kristittyjä. Esitän pohdittavaksi ja kirkon oveen naulattavaksi seuraavan teesin:

Mitä kiivaammin joku kannattaa tai vastustaa mitä tahansa avioliittomallia, sitä vähemmän hän on kristitty.

• "Kristinuskossa uskotaan, että Jumala on luonut maailman, ihminen on Jumalan kuva, Jumala on tullut lihaksi ja kävellyt maan päällä, lihaksi tullut Jumala on kuollut ja noussut kuolleista. Miten avioliittomalli voi syrjäyttää kaiken tämän?"

Seuraavan vertauksen mukaisesti.

Oli ehdolla kaksi joulupukkia, joilla kontissa erilaisia joululahjoja. Toisella oli yksi lelu mallia 1 ja toisella sama lelu mallia 2. Vanhempaa mallia 1 ei enää hyväksytty ja pukiksi valittiin se pukki, jonka kontissa oli tämä yksi lelu mallia 2. Kaikki muutkin lahjat tulivat sitten vain hänen kontistaan.

• Anonyymi

Onkohan kirjoittajalta nyt jäänyt sisäistämättä kristinuskon kulttuuri nyt kokonaan viattomien uhraamisena omien pahojen tekojen puolesta lapsista lampaisiin ja jeesuksiin?!

Kannattaisi käydä edes kerran kirkossa katsomassa sitä puolialastoman ja nauloilla ristiin hakatun viattoman - etiikkaa ja moraalia opettaneen - ihmisen kuvaa uhrialttarin yläpuolella.

Menkää helvettiin.

• Anonyymi

Saatanan omahyväiset paskanjauhajat - juuri niine edellä mainittuine latteuksinenne.

• Anonyymi

"Kristinuskossa uskotaan, että Jumala on luonut maailman, ihminen on Jumalan kuva, Jumala on tullut lihaksi ja kävellyt maan päällä, lihaksi tullut Jumala on kuollut ja noussut kuolleista."

Kyllä - perisyntivalheella Jumala nimeltä Saatana, houkutteli itse Luojajumalan pahuuteen pettämään luomansa viaton ihminen. Room.5;12. Ja näin ihmisestä tuli jo Lutherin sanoin luonnostaan jo vihattava ja paha - Jumalansa kuva, joka ei pysty tekemään muuta kuin mikä pahaa on Paavalin opin mukaan, joka on kristinuskon perusta.

Ja sitten se lihaksi tullut Jumala kirotaan ja tapetaan luonnostaan vihattavan ihmisen puolesta, jonka ei tarvitse vastava itse omista teoistaan ja pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa:

Gal. 3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

1,Kor. 5:7 Peratkaa pois vanha hapatus (vrt. Matt.13:33), että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Room. 7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Mahtava arvomaailma.

• Anonyymi

Ja mitä siihen ylösnousemukseen tulee - sitä ei Raamatun mukaan koskaan edes tapahtunut, vaan Jeesus jäi kirottuna helvettiin uskovaisten sielujen lunnaiksi Saatanalle teidän palvomana uhrina, kunnes itse saavutatte tulisen päämääränne 1.Kor.3:13.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mitä siihen ylösnousemukseen tulee - sitä ei Raamatun mukaan koskaan edes tapahtunut, vaan Jeesus jäi kirottuna helvettiin uskovaisten sielujen lunnaiksi Saatanalle teidän palvomana uhrina, kunnes itse saavutatte tulisen päämääränne 1.Kor.3:13.

Kopautus multaa vainajan arkkuun: 'Maasta olet sinä tullut, ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman, kunnes koet fyysisen ylösnousemuksen koko maailman viimmeisenä päivänä maailmanlopun liekkeihin, kun Jeesus tulee lukemaan tuomion pettämisestään'.

Amen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kopautus multaa vainajan arkkuun: 'Maasta olet sinä tullut, ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman, kunnes koet fyysisen ylösnousemuksen koko maailman viimmeisenä päivänä maailmanlopun liekkeihin, kun Jeesus tulee lukemaan tuomion pettämisestään'.

Amen.

Ja tämän nimi on kristinusko - tunnustukset täysin yksi yhteen Raamatun tarinaan, kuten uskonnon riititkin ehtoollisineen uhrin syömisenä.

• Anonyymi

Jeesus ei kyllä kutsuisi WEF satanisteja kuin korkeintaan tuomiolle.

• Anonyymi

Niinpä - tänä päivänä ei edes toimittajilla ole mitään tietoa tai ymmärryskykyä tai tajua mistään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä - tänä päivänä ei edes toimittajilla ole mitään tietoa tai ymmärryskykyä tai tajua mistään.

Yksistään jo ehtoollisriitin pitäisi kertoa, että uskonnnossa on jotakin ja pahasti vialla, yhdessä tuon kuoliaaksi kidutetun ihmisen kulttikuvan kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksistään jo ehtoollisriitin pitäisi kertoa, että uskonnnossa on jotakin ja pahasti vialla, yhdessä tuon kuoliaaksi kidutetun ihmisen kulttikuvan kanssa.

Ei kerro, koska siinä ei ole homo sanaa, niin ei voi tietää pitääkö olla puolesta tai vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5056
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3596
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2983
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2975
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2876
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1828
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1760
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      134
      1612
    Aihe