Näin Suomessa: Duunari polttaa kallista polttoainetta joka työpäivä päästääkseen töihin. Muut...

Anonyymi-ap

...tekevät työnsä etänä tai hybridimallilla eli käyvät työpaikalla kerran viikossa tai kuukaudessa. Ja heistä moni lipuu sinne äänettömällä työsuhdetäyssähköautolla (jotkut jopa pyörällä).

Ei aleta väittelemään autoista vaan tästä epäkohdasta, kun työnantaja ajattaa pienipalkkaisia duunareitä töihin näiden omalla kustannuksella ja vapaa-ajalla. Isopalkkaiset taas säästävät merkittävästi rahaa ja aikaa tekemällä etänä. Ja vähentävät silti täydet matkat verotuksessa.

Itse tykkäsin olla firman viihtyisällä toimistolla, mutta toimisto on ollut tyhjä jo useamman vuoden joten turha sinne on mennä yksi istumaan. Ajan työsuhdetäyssähköautollani vapaa-ajan matkoja ja sitten työajoja kilometrikorvauksilla. Verottajahan ei tiedä etätyöstäni ja siksi vähennän verotuksessa kodin ja työpaikan väliset matkat täysinä.

Aika hurjaa, että pienipalkkainen maksaa työstä enemmän kuin isopalkkainen. Reilu meininki?

34

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin se valitettavasti on, duunaria lyödään joka suunnasta. Persuhallitus kehittelee koko ajan EK:n viisaamana miten lisää taakkaa voisi pienipalkkaisemmalle kansanosalle kohdentaa.

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        ❤️ ­N­­y­­­m­­­f­o­m­­­a­­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Täystyösuhdeautoilija maksaa autosta vähän riippuen jopa lähes 1000€ kuukaudessa työsuhdeautostaan vaikkei ajaisi sillä metriäkään.

      • Anonyymi

        Niinpä. Toyota Rav4 plugarin verotusarvo on yli 1000€/kk eli ei se nyt mitenkään halpaa todellakaan ole, jos autoa ei tosiasiassa kovin paljoa työssä tarvitse. Tonnilla ajaa melkoisesti ja ostaa kallista polttoainettakin kuukaudessa.
        Tietysti tuo merkittävin etu onkin siinä, että saa uuden Tojon käyttöönsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Toyota Rav4 plugarin verotusarvo on yli 1000€/kk eli ei se nyt mitenkään halpaa todellakaan ole, jos autoa ei tosiasiassa kovin paljoa työssä tarvitse. Tonnilla ajaa melkoisesti ja ostaa kallista polttoainettakin kuukaudessa.
        Tietysti tuo merkittävin etu onkin siinä, että saa uuden Tojon käyttöönsä.

        Luulen, että työsuhdeauton ottavat lähinnä ne jotka ajavat todella paljon sekä työssä että vapaa-aikana. Vähän ajavien ei työsuhdeautoa kannata hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että työsuhdeauton ottavat lähinnä ne jotka ajavat todella paljon sekä työssä että vapaa-aikana. Vähän ajavien ei työsuhdeautoa kannata hankkia.

        Jos ajaa paljon kilometrikorvattavaa työajoa niin silloin työsuhdeautoa ei yleensä kannata ottaa. Yksityisajon osalta verotusarvossa on 18 tkm/v raja, mutta sitten on jokaisen oma asia ilmoittaako verottajalle jos ajaa enemmän. Käytännössä verottaja saattaa puuttua tuohon vain jos kodin ja työpaikan välisistä matkoista tulee yli 18 tkm/v.


      • Anonyymi

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D

        Ja tuollakin hinnalla pitäisi silti ajella melko paljon autolla jotta työsuhdeauto kannattaisi. Siis jos ajatellaan puhtaasti taloudelliselta kannalta. Vähän ajavat käyttävät alle 100 euroa kuukaudessa polttoaineisiin. Itse tiedänkin ihmisiä jotka ovat kieltäytyneet työsuhdeautosta, koska ovat todenneet sen kannattamattomaksi.

        Ja bensa-autostakin saa kilometrikorvaukset joten vain ääliö höpöttää niistä. Kilometrikorvaukset tulee tonnin autollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa paljon kilometrikorvattavaa työajoa niin silloin työsuhdeautoa ei yleensä kannata ottaa. Yksityisajon osalta verotusarvossa on 18 tkm/v raja, mutta sitten on jokaisen oma asia ilmoittaako verottajalle jos ajaa enemmän. Käytännössä verottaja saattaa puuttua tuohon vain jos kodin ja työpaikan välisistä matkoista tulee yli 18 tkm/v.

        Suomalaiset ajavat keskimäärin 14 tkm vuodessa sisältäen työajot. Joten valtaosa jää tuo 18 tkm/v rajan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D

        "Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan."

        Joissain tapauksissa näin, mutta ei ole tyypilinen malli. Yleensä autoetu on osana kokonaispalkkaa, eikä siis tule palkan päälle.

        "Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana."

        Jos ollaan tällaisessa neuvottelussa niin itse kysyisin miksei autoedun verotusarvon osuuttakin ole mahdollista saada rahana. Työnantajan näkökulmasta on kuitenkin kustannuksesta kyse, annettiiin se sitten rahana tai autona.

        Kun autoetu on osana kokonaispalkkaa, maksaa se nettona verotusarvon verran. Eli jos on 1000 euron autoetu, niin rahapalkkaa nettona tulee vastaavasti 1000 euroa vähemmän. Tämän vuoksi aika harva ottaa autoetua ainakaan taloudellisten syiden vuoksi, vaikka siihen olisikin mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D

        Hienoa jos sulla on noin, mutta on harvinaista että:
        - autoetu tulee oikeasti palkan päälle (miksi firma antaa palkankorotuksen jonka voit ottaa vain autona?)
        - autoedun ottamisen vaikutusta nettopalkkaan kompensoitaisiin palkankorotuksella

        Niin kun tossa on jo todettu niin osana palkkaa autoetu maksaa sen verotusarvon verran. Jokainen voi sit miettiä onko se kallista vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan."

        Joissain tapauksissa näin, mutta ei ole tyypilinen malli. Yleensä autoetu on osana kokonaispalkkaa, eikä siis tule palkan päälle.

        "Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana."

        Jos ollaan tällaisessa neuvottelussa niin itse kysyisin miksei autoedun verotusarvon osuuttakin ole mahdollista saada rahana. Työnantajan näkökulmasta on kuitenkin kustannuksesta kyse, annettiiin se sitten rahana tai autona.

        Kun autoetu on osana kokonaispalkkaa, maksaa se nettona verotusarvon verran. Eli jos on 1000 euron autoetu, niin rahapalkkaa nettona tulee vastaavasti 1000 euroa vähemmän. Tämän vuoksi aika harva ottaa autoetua ainakaan taloudellisten syiden vuoksi, vaikka siihen olisikin mahdollisuus.

        Älä pilaa kaverin haavetta faktoilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D

        Laskehan uudelleen. Ei kannata viisastella, ellei ole ihan varma oman ymmärryksensä riittävyydestä. Ja vaikka luulisi sen riittävän…

        Jos työsuhdeauton verotusarvo on 1000€/kk niin verrattuna siihen, että otat saman 1000€ rahana, niin nettopalkkasi työsuhdeautolla on tuo 1000€/kk pienempi.
        Esim Bruttopalkkaan on 10000€/kk ja sisältää 1000€:n autoedun. Ja laskua helpottaakseen sovitaan veroprosentiksi 50%, vaikka todellisuudessa ei liene.
        Maksat siis bruttopalkastasi 50% veroa eli 5000€. Kun siinä on autoetu 1000€, niin sehän tarkoittaa, että rahapalkkaa on 9000€. Eli nettopalkkasi on 9000-5000 = 4000€/kk.
        Jos ei ole 1000€ työsuhdeautoa, niin rahapalkkasi on tuo 10000€ joten 10000€-5000€ = 5000€ eli nettopalkkasi.
        Ja kas kummaa, nettopalkkasihan on kuin onkin 1000€ pienempi työsuhdeautosi kanssa.

        Tietysti jos autoedun saa palkankorotuksena eikä vaihtoehtona ole ottaa sitä rahana, niin tilanne on tietysti toinen. Kyllä palkankorotus aina nostaa palkkaa ja kannattaa se ottaa riippumatta saako sen rahana vai autoetuna tai jonain muuna verotusarvoetuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä, että palstalla on duunareita. Verotusarvo ei tarkoita, että veroa menee sen verran enemmän.

        Verotusarvo lisätään palkkaan ja verotus nousee sen mukaan. Riippuu palkan suuruudesta miten paljon verotusarvo nostaa veroprosenttia, mutta ei se kokonaisuudessaan mene.

        Verotusarvosta maksaa suurin piirtein kolmasosan eli 1000 euron autoetu maksaa työntekijälle 300 euroa kuussa, MUTTA jotkut lisät (esim. palvelusvuosilisät) lasketaan niin että niissä huomioidaan myös luontoisedut eli tässä tapauksessa lisä voi nousta sadoilla euroilla kuukaudessa mikä pienentää työsuhdeauton hintaa.

        Autoetuhan sisältää sitten kaiken muun paitsi sähkön (jonka yleensä saa ilmaiseksi työpaikalla tai lähes ilmaiseksi kotona). Huollot, sijaisautot, korjaukset, pesut jne.

        Yleensä pakettiin neuvotellaan vielä sen verran suurempi palkka, että nettopalkka pysyy samana.

        Ja tosiaan täyssähkäkrillä on kiva kurvailla kilometrikorvauksilla ja työsuhdeautostakin saa kilometrikorvaukset. :D

        Vielä nolompaa on, jos kuvittelee olevansa talousosaaja eikä kuitenkaan ymmärrä edes miten verotus toimii verotusarvoetujen kanssa.
        Sulle tais nyt käydä just noin nolosti….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä pilaa kaverin haavetta faktoilla .

        Mä kanssa vähän luulen että kaveri ei ole työsuhdeautoa nähnytkään, mutta ainahan siitä voi haaveilla.


    • Anonyymi

      "Verottajahan ei tiedä etätyöstäni ja siksi vähennän verotuksessa kodin ja työpaikan väliset matkat täysinä."

      Ei tiedä, jos et hae työhuonevähennystä joka sinulle kuuluisi. Työhuonevähennyksen maksimimäärä on 940 euroa ja sinulle tulisi tuo maksimi.

      Ja tietenkin on ihmisiä, jotka eivät edes saa matkavähennyksiä, koska asuvat lähellä työpaikkaa. Itse en saa matkavähennyksiä, mutta työmatkani on niin lyhyt, että voin kävellä töihin.

    • Anonyymi

      Työsuhdeautolla kilometrikorvauksia ?

      • Anonyymi

        Jos on käyttöetuauto (jolloin maksat polttoaineen itse ja työnantaja kaiken muun) niin kyllä silloin saa kilometrikorvauksen työajosta.
        Pienempi se korvaus on kuin omasta autosta, mutta korvaus kuitenkin.

        Täysi autoetu on eri asia, silloin työnantaja maksaa ihan kaiken, eikä tietenkään ole oikeutettu kilometrikorvauksiin kun ei ole niitä kulujakaan.


    • Anonyymi

      Sulla on työsuhde auto ja vähennät matkakulut täysinä ? Se että sinä olet tyhmä , ei tarkoita sitä , että kaikki muutkin olisivat .

      • Anonyymi

        Käyttöetuautolla ajetuista kodin ja työpaikan välisistä matkoista saa verotuksessa matkakuluvähennyksen, toki hieman pienemmän vähennyksen per km kuin omalla autolla ajetuista.

        Avaatko nyt vähän mikä tuossa on tyhmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöetuautolla ajetuista kodin ja työpaikan välisistä matkoista saa verotuksessa matkakuluvähennyksen, toki hieman pienemmän vähennyksen per km kuin omalla autolla ajetuista.

        Avaatko nyt vähän mikä tuossa on tyhmää?

        Se ettei mainita onko käyttöetuauto . Syykin on selvä . Vai hieman pienempi on km korvaus tuossa tapauksessa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettei mainita onko käyttöetuauto . Syykin on selvä . Vai hieman pienempi on km korvaus tuossa tapauksessa .

        Toisaalta kun on kyse täyssähköautosta niin ei ole oikein mitään järkeä ottaa sitä vapaana etuna, koska myös käyttöedussa työnantaja voi tarjota latausmahdollisuuden työpaikalla työnantajan piikkiin ilman veroseuraamuksia ja käyttöetuautolla voi kuitenkin veloittaa työajoista & saa matkakuluvähennykset kodin ja työpaikan välisistä matkoista.


    • Anonyymi

      Valheella on kiva aloittaa päivä, työttömänkin vai mitä?

    • Anonyymi

      Olet tyypillinen sähköautoelvistelijä, jolla ei ole mitään käsitystä normaalista elämästä. Tavalliset duunarit tekevät oikeaa työtä, jonka tulokset hyödyttävät yhteiskuntaa. Sinä ja kaltaisesi siivelläeläjät tekevät kotonaan etätyötä, joka monessa tapauksessa on pelkkää hyväpalkkaista näennäistyötä ilman mitään hyötyvaikutuksia yhteiskunnalle.

      Nykyisenä IT-aikana isot päälliköt eivät pysty enää määrittämään sitä, onko etätyö tarpeellista vai ei, joten varmuuden vuoksi he antavat tilanteen jatkua ennallaan, jotta heidän oma tietämättömyys ja päättämättömyys ei tulisi ilmi. Varmuuden vuoksi he antavat työntekijöille vielä hienon työsuhdeautonkin. Yhteiskuntamme paha velkaantuminen johtuu juuri tästä isojen pomojen päättämättömyydestä, koska he sallivat monen kallispalkkaisen työntekijän tekevän tietokoneen ääressä sellaista työtä, jonka hyödyllisyyttä kukaan ei uskalla rehellisesti arvioida.

      • Anonyymi

        Menee kyllä nyt ihan palstan aiheen ulkopuolelle, mutta etätyö on ollut standardi jo useamman vuoden ajan ja työelämässä on paljon niitäkin, jotka eivät ole koskaan tehneet lähityötä. En nyt puhu duunareista vaan esim. alani ammattilaisista.

        Koska ammattilaisilla on varaa valita, tuskin kukaan suostuisi menemään työpaikkaan missä ei voi tehdä etänä, kun vaihtoehtona on etätyö- ja aikaan sitomaton mahdollisuus tehdä työtä. Säästäähän siinä merkittävästi rahaa, vapaa-aikaa ja voimia, kun ei tarvitse raahautua joka aamu paikkaan B, mutta nykyään ajatellaan myös ympäristöasioita.

        Mitä hyötyä työnantajan olisi hankkia kallista toimistoa, kun ei kuitenkaan saisi sinne ketään töihin ja se rajaisi potentiaaliset työntekijät lähialueille? Olisi aikamoinen ongelma firman imagollekin. Mitä hyötyä työntekijän olisi käyttää omaa rahaa ja vapaa-aikansa siirtymiseen työpaikalle ja takaisin? Se on vanhanaikaista ja täysin ristiriidassa ympäristöajattelun kanssa.

        Itsekin olen Levin mökillä etätöissä (nyt lounaalla ja kohta päiväunillla) ja illalla rinteessä. Ja tänne tultiin (tällä kertaa vaimon) täyssähköliisarilla. Keväämmällä menemme kahdeksi viikoksi etelään ja silloin autot jäävät kotiin.

        Ennen kuin menette tuomitsemaan meidän lentämistä niin miettikääpäs niitä omia päästöjänne kun hinkkaatte sen 230 kertaa vuodessa fossiililla edestakaisin töihin ja kotiin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee kyllä nyt ihan palstan aiheen ulkopuolelle, mutta etätyö on ollut standardi jo useamman vuoden ajan ja työelämässä on paljon niitäkin, jotka eivät ole koskaan tehneet lähityötä. En nyt puhu duunareista vaan esim. alani ammattilaisista.

        Koska ammattilaisilla on varaa valita, tuskin kukaan suostuisi menemään työpaikkaan missä ei voi tehdä etänä, kun vaihtoehtona on etätyö- ja aikaan sitomaton mahdollisuus tehdä työtä. Säästäähän siinä merkittävästi rahaa, vapaa-aikaa ja voimia, kun ei tarvitse raahautua joka aamu paikkaan B, mutta nykyään ajatellaan myös ympäristöasioita.

        Mitä hyötyä työnantajan olisi hankkia kallista toimistoa, kun ei kuitenkaan saisi sinne ketään töihin ja se rajaisi potentiaaliset työntekijät lähialueille? Olisi aikamoinen ongelma firman imagollekin. Mitä hyötyä työntekijän olisi käyttää omaa rahaa ja vapaa-aikansa siirtymiseen työpaikalle ja takaisin? Se on vanhanaikaista ja täysin ristiriidassa ympäristöajattelun kanssa.

        Itsekin olen Levin mökillä etätöissä (nyt lounaalla ja kohta päiväunillla) ja illalla rinteessä. Ja tänne tultiin (tällä kertaa vaimon) täyssähköliisarilla. Keväämmällä menemme kahdeksi viikoksi etelään ja silloin autot jäävät kotiin.

        Ennen kuin menette tuomitsemaan meidän lentämistä niin miettikääpäs niitä omia päästöjänne kun hinkkaatte sen 230 kertaa vuodessa fossiililla edestakaisin töihin ja kotiin....

        Silti monet ammattilaisetkin menevät konttorille töihin vaikka olisi mahdollisuus tehdä töitä koko ajan etänä. Jotkut eivät vain halua tehdä etätöitä. Ja monet asuvat kävelymatkan päässä työpaikalta.

        Ja tekstisi on lähinnä narsistisen paskiaisen itsekehulta. Ja jos kerran työn voi tehdä kokonaan etänä niin sen voi saman tien siirtää vaikka intialaisten tekemiksi. Intiassa on paljon päteviä ammattilaisia, mutta palkat murto-osa Suomen palkoista. Jo nyt monet suomalaisten yritysten työntekijöistä ovat intialaisia. Myös ohjelmistoalan työntekijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti monet ammattilaisetkin menevät konttorille töihin vaikka olisi mahdollisuus tehdä töitä koko ajan etänä. Jotkut eivät vain halua tehdä etätöitä. Ja monet asuvat kävelymatkan päässä työpaikalta.

        Ja tekstisi on lähinnä narsistisen paskiaisen itsekehulta. Ja jos kerran työn voi tehdä kokonaan etänä niin sen voi saman tien siirtää vaikka intialaisten tekemiksi. Intiassa on paljon päteviä ammattilaisia, mutta palkat murto-osa Suomen palkoista. Jo nyt monet suomalaisten yritysten työntekijöistä ovat intialaisia. Myös ohjelmistoalan työntekijät.

        Ylipäätään jos yritys aloittaa yt-neuvottelut niin etätöissä paljon olevat ovat ensimmäisenä leikkauslistalla. Näin on ollut esimerkiksi USA:ssa. Konttorilla työskentelevät ovat etusijalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee kyllä nyt ihan palstan aiheen ulkopuolelle, mutta etätyö on ollut standardi jo useamman vuoden ajan ja työelämässä on paljon niitäkin, jotka eivät ole koskaan tehneet lähityötä. En nyt puhu duunareista vaan esim. alani ammattilaisista.

        Koska ammattilaisilla on varaa valita, tuskin kukaan suostuisi menemään työpaikkaan missä ei voi tehdä etänä, kun vaihtoehtona on etätyö- ja aikaan sitomaton mahdollisuus tehdä työtä. Säästäähän siinä merkittävästi rahaa, vapaa-aikaa ja voimia, kun ei tarvitse raahautua joka aamu paikkaan B, mutta nykyään ajatellaan myös ympäristöasioita.

        Mitä hyötyä työnantajan olisi hankkia kallista toimistoa, kun ei kuitenkaan saisi sinne ketään töihin ja se rajaisi potentiaaliset työntekijät lähialueille? Olisi aikamoinen ongelma firman imagollekin. Mitä hyötyä työntekijän olisi käyttää omaa rahaa ja vapaa-aikansa siirtymiseen työpaikalle ja takaisin? Se on vanhanaikaista ja täysin ristiriidassa ympäristöajattelun kanssa.

        Itsekin olen Levin mökillä etätöissä (nyt lounaalla ja kohta päiväunillla) ja illalla rinteessä. Ja tänne tultiin (tällä kertaa vaimon) täyssähköliisarilla. Keväämmällä menemme kahdeksi viikoksi etelään ja silloin autot jäävät kotiin.

        Ennen kuin menette tuomitsemaan meidän lentämistä niin miettikääpäs niitä omia päästöjänne kun hinkkaatte sen 230 kertaa vuodessa fossiililla edestakaisin töihin ja kotiin....

        " Itsekin olen Levin mökillä etätöissä (nyt lounaalla ja kohta päiväunillla) ja illalla rinteessä. Ja tänne tultiin (tällä kertaa vaimon) täyssähköliisarilla. Keväämmällä menemme kahdeksi viikoksi etelään ja silloin autot jäävät kotiin.

        Ennen kuin menette tuomitsemaan meidän lentämistä niin miettikääpäs niitä omia päästöjänne kun hinkkaatte sen 230 kertaa vuodessa fossiililla edestakaisin töihin ja kotiin.... "


        Junnu Vainio lauloi aikonaan yhdessä iskelmässään seuraavasti: "Köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus". Eipä minulla ole muuta sanottavaa, vaikka hymyilyttääkin nyt kovasti.


    • Anonyymi

      Etätyö on parasta minkä korona sai aikaan. Tietenkin niissä töissä joissa sen tekeminen on mahdollista. Tuntuu jo erittäin jälkijättöiseltä koronaa edeltänyt aika, jolloin toimistolla ihmisjoukot seilasivat palaverista toiseen, neukkareista neukkareihin joissa fyysisellä läsnäololla ei ollut mitään lisäarvoa. Plus tietenkin että on aamulla mukavampaa kotona napsauttaa läppäri tulille viittä vaille yhdeksän kuin lähteä seitsemältä työntämään aamuruuhkaan päästäkseen yhdeksäksi toimistolle.

    • Anonyymi

      Auto on Suomessa sellainen lypsylehmä, että oksat pois.

    • Anonyymi

      Hih, kuka muistaa entisaikojen ruuhkat ennen aamukahdeksaa, kun kaikki tunkivat samalla kertaa toimistoihin istumaan tietokoneen eteen? Ja iltapäivällä sama show toiseen suuntaan. Ruuhkaa, ajan- ja rahanhukkaa ja päästöjä.

      Aika pitkälle on päästy noista ajoista, kun vielä piti istua 10 tuntia viikossa pakokaasupilven sisällä....

    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että työsuhdeautolla matkat kodin ja työpaikan välillä ovat yksityisajoa.

    • Anonyymi

      Kyllä me kaikki olemme duunareita myös etänä työskentelevät IT-ihmiset. Eikä se palkka kaikilla ole niin iso kuin aloittaja kuvittelee.

      Vain firmojen omistajat ja ns. johtajasopimuksella olevat eivät ole duunareita.

    • Anonyymi

      Ihan oma valinta alkaako duunariksi....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe