Lohkolämppäriä käytettäessä pitää laittaa ajastin, jos sitä ei ole ajastettu oikein.
Mut riittääkö täyssähkärissä, että heittää johdon auton kylkeen ja poistuu paikalta?
Vai pitääkö kelata auton valikoita, räplätä puhelinta ja latauslaitetta?
Miten helppo kotilatausoperaatio oikeasti on? Johto auton kylkeen ja se on siinä?
52
433
Vastaukset
- Anonyymi
Helppoa on. Johto kiinni lämpötolppaan ja ajastimeen vaikka lähtöajaksi klo 20, jolloin lataus päällä 18-20. Klo 20 käydään kääntämättä ajastimen lähtöajaksi klo 22 jne.
8 A hidaslatauksella tankkiin valuu 2 tunnissa n. 3 kWh, pakkasilla vähemmänkin, kun osa tehosta menee akun lämmitykseen. 50 kWh akun lataus 30->80 % hoituu lauhalla säällä reilussa 16 tunnissa, kunhan muistaa hoitaa kellokytkemen kääntelyt läpi yön. Pakkalisilla aika kyllä venyy.- Anonyymi
Miksi 2 tunnin ajastus?
Jos minä olisin sähköauton kotilataaja (mitä en koskaan tule olemaan) laturi olisi aina päällä ja valmiudessa. Jos autot on niin älykkäitä kun annetaan ymmärtää, lataus katkeaa akun tullessa täyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi 2 tunnin ajastus?
Jos minä olisin sähköauton kotilataaja (mitä en koskaan tule olemaan) laturi olisi aina päällä ja valmiudessa. Jos autot on niin älykkäitä kun annetaan ymmärtää, lataus katkeaa akun tullessa täyteen.Suuressa osassa kerros- ja rivitalojen parkkipaikkoja on tällaiset kellokytkimet.
Suomalaisten enemmistö asuu kerros- ja rivitaloissa.
Patteriuskovaiset asuvat omassa kuplassaan vailla kosketuspintaa reaalimaailmaan. Mitä nyt kerran vuodessa käyvät jossan juop... eiku laskettelukeskuksessa. Tiukasti valtateitä ajellen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuressa osassa kerros- ja rivitalojen parkkipaikkoja on tällaiset kellokytkimet.
Suomalaisten enemmistö asuu kerros- ja rivitaloissa.
Patteriuskovaiset asuvat omassa kuplassaan vailla kosketuspintaa reaalimaailmaan. Mitä nyt kerran vuodessa käyvät jossan juop... eiku laskettelukeskuksessa. Tiukasti valtateitä ajellen.Älä huoli, kyllä ne vanhat lämmityspaikat muutetaan sopimaan autojen lataamiseen.
Viisas taloyhtiön hallitus on sen jo tehnyt tai tekee sen pian, sillä se nostaa yhtiön ja asuntojen arvoa ja menevät kaupaksi paremmin kuin menneisyyteen jämähtäneitten yhtiöiden asunnot. - Anonyymi
Mitä sinäkin pelle selität? Se kellokytkin poistetaan, ja laitetaan kulutusmittari.
Sitten vaan ladataan, eikä käännelleä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinäkin pelle selität? Se kellokytkin poistetaan, ja laitetaan kulutusmittari.
Sitten vaan ladataan, eikä käännelleä mitään.Ei ole mitään syytä poistaa kellokytkintä. Lisäksi sähköautoja lataillaan paljon enemmän kuin polttiksia lämmitetään, joten sähkökeskus ei noissa taloissa taatusti sähköautojen latausta kestä. Sähkökeskus ei yleensä kestä kaikkien sähköautojen latausta samaan aikaan, ei edes 8 A teholla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään syytä poistaa kellokytkintä. Lisäksi sähköautoja lataillaan paljon enemmän kuin polttiksia lämmitetään, joten sähkökeskus ei noissa taloissa taatusti sähköautojen latausta kestä. Sähkökeskus ei yleensä kestä kaikkien sähköautojen latausta samaan aikaan, ei edes 8 A teholla.
Olet kyllä poikkeuksellisen vähäjärkinen yksilö. Kyllä niitä polttoromuja useammin lämmitetään samaan aikaan. Sähköautoja taas ladataan tarpeen mukaan kuka milloinkin. Sähkökeskus kestää paremmin jos talossa on vaikka pelkkiä sähköautoja, kuin jos polttoromuja lämmitellään aamuisin yhtäaikaa vielä isommilla virroilla.
Ja on ihan hyvä syy poistaa kellokytkin, kun vain typerää ja alkeellista polttoromua varten sellainen tarvitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään syytä poistaa kellokytkintä. Lisäksi sähköautoja lataillaan paljon enemmän kuin polttiksia lämmitetään, joten sähkökeskus ei noissa taloissa taatusti sähköautojen latausta kestä. Sähkökeskus ei yleensä kestä kaikkien sähköautojen latausta samaan aikaan, ei edes 8 A teholla.
Meidänkin taloyhtiössämme voi tilata polttiksen lämmitystolpan muutoksen sähköauton hidaslataukseen. Sähköä saa 24/7 ja se veloitetaan erikseen. Samalla kun tämä tilausmahdollisuus tarjottiin, kiellettiin sähköautojen lataus tavallisesta lämmitystolpasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidänkin taloyhtiössämme voi tilata polttiksen lämmitystolpan muutoksen sähköauton hidaslataukseen. Sähköä saa 24/7 ja se veloitetaan erikseen. Samalla kun tämä tilausmahdollisuus tarjottiin, kiellettiin sähköautojen lataus tavallisesta lämmitystolpasta.
Maksaako 25 snt/kWh plus kk-maksu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä huoli, kyllä ne vanhat lämmityspaikat muutetaan sopimaan autojen lataamiseen.
Viisas taloyhtiön hallitus on sen jo tehnyt tai tekee sen pian, sillä se nostaa yhtiön ja asuntojen arvoa ja menevät kaupaksi paremmin kuin menneisyyteen jämähtäneitten yhtiöiden asunnot.Ex taloyhtiössä jossa asuin päätettiin 2022 tehdä juuri tuo, Tosin ei petterien valheista huolimatta edes 2012 valmistuneessa ja huoneistosaunoilla varustetussa talossa säkhköliittymä, pääkeskus ja parkkipaikan kaapelointi riitä Type2 (11 kW) latauspömpelien ruokkimiseen.
Saatiin n. 100 tonnin tarjous (n. 2200 €/autopaikka), jossa olisi hankittu latauspisteille ikioma sähköliittymä. Hinta näinkin halpa autopaikkaa kohti, koska kaapeloinnit olisi valtasosin saanut tehtyä pintavetona. Uusien putkitusten asentaminen asvaltin alle (ja asvaltin korjaus) on nimittäin todella kallista hupia.
Hyvältä kuulosti, joten 2023 yhtiökokoukselle nuijittavaksi tämä ehdotus. Hallitus sai tilausvaltuuden, hankki lainan ja pyysi uudet tarjoukset, koska 2022 saatu oli jo vanhentunut.
Uudet tarjoukset helvetisti kalliimpia. Joko inflaatio yllätti tai alkup. tarjous oli vanhingossa tehty liian halvaksi (ja ao yritys tyytyväinen, ettei työtä tilattu). Hups, ei riittänyt laina eikä hallituksen tilausvaltuutus.
Eli kun petteri valehtelee "latauspiste maksaa 500 €", niin hintaan voi oikopäätä lisätä pari, kolme tonnia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä poikkeuksellisen vähäjärkinen yksilö. Kyllä niitä polttoromuja useammin lämmitetään samaan aikaan. Sähköautoja taas ladataan tarpeen mukaan kuka milloinkin. Sähkökeskus kestää paremmin jos talossa on vaikka pelkkiä sähköautoja, kuin jos polttoromuja lämmitellään aamuisin yhtäaikaa vielä isommilla virroilla.
Ja on ihan hyvä syy poistaa kellokytkin, kun vain typerää ja alkeellista polttoromua varten sellainen tarvitaan.Tyhmä, tyhmemmpi, uskis.
Tolpissa on kellot just siitä syystä, että niillä estetään kaapelin ylikuormitus. Siellä voi olla vaikka yhden 25 A paukun takana koko rivi tolppia. Jos olisi vaikka 10 autossa lohko + sitätilanlämmitin (tai patteriauton 8 A hidaslataus) samaan aikaan päällä, niin siitä tulee..... tadaa.... 80 A.
Kellokytkimien ansiosta kaapelit riittävät, kun kaikki eivät kuitenkaan ole lähdössä samalla kellonlyömällä = ei ole kuin osa näistä 10 autosta samaan aikaan kaapeleita kuormittamassa.
Tällaisissa yhtöissä on syytää kiinni säännöistä. Tolpat on esilämmitykseen, ei patteriautojen lataamiseen. Tolpa kellon poisto, rikkominen tai jumittaminen on sähkön varastamista ja yhtiön omaisuuteen kajoamista. Jos tolppaa on vahingoitettu, täytyy oitis varmistaa sähköturvallisuus katkaisemalla kaikilta tolpilta sähkö siihen asti, kunnes vika on korjattu. Kulut laskutetaan tottakai ranelta, joka kellokytkimen rikkoi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä huoli, kyllä ne vanhat lämmityspaikat muutetaan sopimaan autojen lataamiseen.
Viisas taloyhtiön hallitus on sen jo tehnyt tai tekee sen pian, sillä se nostaa yhtiön ja asuntojen arvoa ja menevät kaupaksi paremmin kuin menneisyyteen jämähtäneitten yhtiöiden asunnot.Ei muuten tule joka paikkaan se on vissi varma.
- Anonyymi
Ei ole helppoa, joudun vetämään johdon seitsemännen kerroksen ikkunasta autolle!
- Anonyymi
Helppoa ja ei. 11 kw 3 vaihe kotilataus yleisin nykyisin tulee sellaista 100/1,5h. 3vaihetta 16 A. Autoon jatkuvat latauskäskyt, niin lataus on suurinpiirtein yhtä helppoa, kuin ovikellon soitto (latausluukun avaus) ja nenän kaivaminen. Auto hoitaa loput kiitos ja näkemiin. Vanhemmat 1 vaihelatureilla varustetut. Ainoa toimiva on Walle 25A 2x16/1x32A 7,5 kW. On vaan aika kallis 1500€, on kyllä hintansa väärti. Kun haluaa hifistellä laitetaan auton systeemeihin pörssi-,aurinko- jos jonkinlaista ohjausta .
- Anonyymi
Köyhät ei asu uudemmissa omakotitaloissa niin hankalaa ladata 11kw laturista. Mistään pienemmistä ei juuri hyötyä ole.
- Anonyymi
Köyhälle moni asian on vaikeaa ja jopa mahdotonta, mutta työssä käynti ja järkevä rahan käyttö helpottaa paljon.
- Anonyymi
8 A virralla voi ihan hyvin ladata, 150-200 km tulee silläkin yön yli rangea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 A virralla voi ihan hyvin ladata, 150-200 km tulee silläkin yön yli rangea.
Kunhan ei ole niin typerä idiootti, että lataa normaalista shukorasiasta. Normaaleja shukopistokkeita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen ja monet talot on jo palanut sen takia, että joku idiootti lataa shukopistokkeesta sähköautoa. Ja vakuutus ei tuota korvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan ei ole niin typerä idiootti, että lataa normaalista shukorasiasta. Normaaleja shukopistokkeita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen ja monet talot on jo palanut sen takia, että joku idiootti lataa shukopistokkeesta sähköautoa. Ja vakuutus ei tuota korvaa.
Ihan normaali sukorasia kestää 8 A virtaa vaikka 24/7. Ja useimmiten lämmitystolpissa on 16 A sulake ja ne on muutenkin suunniteltu niin etteivät edes pala. Ihan turhaa paniikin lietsontaa polttopelleltä. Mitään taloja ei ole palanut vaikka joku typerä idiootti niin väittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan ei ole niin typerä idiootti, että lataa normaalista shukorasiasta. Normaaleja shukopistokkeita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen ja monet talot on jo palanut sen takia, että joku idiootti lataa shukopistokkeesta sähköautoa. Ja vakuutus ei tuota korvaa.
Kyllä se tavallinen shukopistorasiakin kestää 8 A latausta, koska se on mitoitettu 16 A virralle. Eikä shukorasian koskettimien "kärähtäminen" polta taloa (ollut hiekkaa, suolaa ym. likaa pistotulpan koskettimissa). Kaapelit kestää ihan hyvin lämpenemättä 8 A virran vaikka viikkotolkulla ympäri vuorokauden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se tavallinen shukopistorasiakin kestää 8 A latausta, koska se on mitoitettu 16 A virralle. Eikä shukorasian koskettimien "kärähtäminen" polta taloa (ollut hiekkaa, suolaa ym. likaa pistotulpan koskettimissa). Kaapelit kestää ihan hyvin lämpenemättä 8 A virran vaikka viikkotolkulla ympäri vuorokauden.
Kaapelit ei kestä ylilämpenemätttä, jos on useampi latauspiste yhden narun perässä. Siis lämpötolpat pysäköintialueilla, pistorasiat autokatoksissa.
Lisäksi syytä huomata, että etenkin pientaloissa on hyvin yleisesti asennettu kaapeleita ohjeiden vastaisesti ulkoseinän lämmöneristeen sisään. Tähän asti ei ole ongelmia tullut, kun niitä kaapeleita on kuormitettu yleensä vain 2 h kerrallaan ja vain pakkaskeleillä.
Lämpeneminen on ihan eri luokkaa, kun +26 helteellä latadaan patteriautoa 6+ tuntia putkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normaali sukorasia kestää 8 A virtaa vaikka 24/7. Ja useimmiten lämmitystolpissa on 16 A sulake ja ne on muutenkin suunniteltu niin etteivät edes pala. Ihan turhaa paniikin lietsontaa polttopelleltä. Mitään taloja ei ole palanut vaikka joku typerä idiootti niin väittää.
Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
Helppoa, patteripetteri valehtelee aina ja poikkeuksetta.
Tolpissa on nykyään 16 A sulakkeet tai oikeammin 16 A johdonsuojat, koska tämä se sähkötukuissa yms. varastoitava perusmalli on.
Ei se silti tarkoita, että joko tolpasta voisi samaan aikaan repiä 16 A. Ne tolpat tai oikeastaan pelkkä kotelo on saatettu uusia, mutta kaapelit onkin ehtaa 70 -luvun aravamitoitusta. Edelleen on paljon taloja, missä sisätilanlämmittimetkin ovat kiellettyjä ja ihan syystä!
Kas kun ei sinne joka tolpalle omaa kaapelia tule, vaan koko rivi on samassa narussa kiinni.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhälle moni asian on vaikeaa ja jopa mahdotonta, mutta työssä käynti ja järkevä rahan käyttö helpottaa paljon.
Kiva kun rikkaatkin köyhtyy, kun patteripelleautot hetkessä arvottomia paskoja.
- Anonyymi
Helppoa on paitsi köyhille. johto kiinni vaan 22kW latasuasemaan ja auto on ladattu muutaman tunnin kuluttua.
- Anonyymi
Harvassa on sähköautot, joita 22 kW vaihtovirtateholla voi ladata. Melkein kaikissa on vain 11 kW laturi rakennettu sisään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvassa on sähköautot, joita 22 kW vaihtovirtateholla voi ladata. Melkein kaikissa on vain 11 kW laturi rakennettu sisään.
Ja se riittää.
- Anonyymi
Tästä sähköautojen latauksesta on paljon vääriä kuvitelmia. Normikäyttäjä ehtii ladata kotonaan sähköautoon yön aikana yli sadan kilometrin verran latausta vaikka tavallisesta shukopistokkeesta, 8 A virralla. Tunnen Teslan omistajia jotka eivät uhraa ajatustakaan mistään kotilatauslaitteen hankkimisesta. Jos ajoprofiili on haastavampi tulee hankkia 11 kW laturi jolla lataa yön aikana vaikka viiden sadan kilomerin verran. Harva tarvitsee tällaista.
- Anonyymi
Se on juuri noin, normaalin ajosuoritteen verran kun ehtii yön aikana ladata riittää useimmille autoilijoille. Autoillahan ajetaan keskimäärin 50 km/vrk joten akku on piripinnassa joka aamu vaikka lataisi tavallisesta pistorasiasta. Eikä niitä sähkön pörssihintoja kannata paljoa kyttäillä, sähkö on halpa polttoaine joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri noin, normaalin ajosuoritteen verran kun ehtii yön aikana ladata riittää useimmille autoilijoille. Autoillahan ajetaan keskimäärin 50 km/vrk joten akku on piripinnassa joka aamu vaikka lataisi tavallisesta pistorasiasta. Eikä niitä sähkön pörssihintoja kannata paljoa kyttäillä, sähkö on halpa polttoaine joka tapauksessa.
Toki kannattaa katsoa, ettei lataa kallista sähköä, kun halvempaakin on tarjolla. Sähkön hinnan näkee kännykällä, ja auton voi ajastaa sillä samalla vaikka kotisohvalta käsin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri noin, normaalin ajosuoritteen verran kun ehtii yön aikana ladata riittää useimmille autoilijoille. Autoillahan ajetaan keskimäärin 50 km/vrk joten akku on piripinnassa joka aamu vaikka lataisi tavallisesta pistorasiasta. Eikä niitä sähkön pörssihintoja kannata paljoa kyttäillä, sähkö on halpa polttoaine joka tapauksessa.
Lataan 8 A virralla kerran tai kaksi viikossa yli yön, ja sillä pärjää. Lisäksi käyn silloin tällöin 11 kW latauksessa (16 senttiä kWh). Pikalatausta (mitään yli 11 kW) tarvitsee aika harvoin.
- Anonyymi
Täytyy olla aivokuollut idiootti jos koko ajan lataa sähköautoa tavallisesta shukopistokkeesta. On jo monessa paikassa sanottu ja sähköauton ohjeissakin sanotaan, että shukopistokkeesta saa ladata vain hätätilanteessa. Jopa Norjassa on kielletty kokonaan shukorasioista lataaminen.
Ainakin on varmaa, että jos jotain ongelmaa tulee shukopistokkeesta ladatessa niin vakuutusyhtiö ei korvaa euroakaan, koska vakuutusehdoissa tuo on kielletty. Jos ei pysty lataamaan kotilatauslaitteesta niin sitten ei kannata hankkia sähköautoa. Shukopistokkeesta ei pidä ladata sähköautoa. - Anonyymi
"Tunnen Teslan omistajia jotka eivät uhraa ajatustakaan mistään kotilatauslaitteen hankkimisesta."
Ei uhraa ajatustakaan, koska he ovat idiootteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aivokuollut idiootti jos koko ajan lataa sähköautoa tavallisesta shukopistokkeesta. On jo monessa paikassa sanottu ja sähköauton ohjeissakin sanotaan, että shukopistokkeesta saa ladata vain hätätilanteessa. Jopa Norjassa on kielletty kokonaan shukorasioista lataaminen.
Ainakin on varmaa, että jos jotain ongelmaa tulee shukopistokkeesta ladatessa niin vakuutusyhtiö ei korvaa euroakaan, koska vakuutusehdoissa tuo on kielletty. Jos ei pysty lataamaan kotilatauslaitteesta niin sitten ei kannata hankkia sähköautoa. Shukopistokkeesta ei pidä ladata sähköautoa.Aivan hyvin voi ladata, tulee toki ensin varmistaa että kaapelin mitoitus on riittävä, suojalaitteet kunnossa, kaaplei mielluummin 2,5mm, liitokset kunnossa ja pistorasia kunnossa. Pistorasian alle on vielä hyvä laittaa palamaton levy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aivokuollut idiootti jos koko ajan lataa sähköautoa tavallisesta shukopistokkeesta. On jo monessa paikassa sanottu ja sähköauton ohjeissakin sanotaan, että shukopistokkeesta saa ladata vain hätätilanteessa. Jopa Norjassa on kielletty kokonaan shukorasioista lataaminen.
Ainakin on varmaa, että jos jotain ongelmaa tulee shukopistokkeesta ladatessa niin vakuutusyhtiö ei korvaa euroakaan, koska vakuutusehdoissa tuo on kielletty. Jos ei pysty lataamaan kotilatauslaitteesta niin sitten ei kannata hankkia sähköautoa. Shukopistokkeesta ei pidä ladata sähköautoa.Tyhmillä aivokuolleilla idiooteilla, joilla ei ole mitään tietoa asioista, ei ole mitään uskottavuutta koko asian suhteen. Tyhmän aivokuolleen idiootin trollailut ovat puuta heinää.
8 A virralla voi kuormittaa sukorasiaa vaikka tauotta vuoden ympäri. Sähköautolle riittää 20-30 lataustuntia viikossa, polttopaskoja pidetään talvella ihan vastaava määrä tolpassa kiinni, ja jopa isommilla kuormilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aivokuollut idiootti jos koko ajan lataa sähköautoa tavallisesta shukopistokkeesta. On jo monessa paikassa sanottu ja sähköauton ohjeissakin sanotaan, että shukopistokkeesta saa ladata vain hätätilanteessa. Jopa Norjassa on kielletty kokonaan shukorasioista lataaminen.
Ainakin on varmaa, että jos jotain ongelmaa tulee shukopistokkeesta ladatessa niin vakuutusyhtiö ei korvaa euroakaan, koska vakuutusehdoissa tuo on kielletty. Jos ei pysty lataamaan kotilatauslaitteesta niin sitten ei kannata hankkia sähköautoa. Shukopistokkeesta ei pidä ladata sähköautoa.Mitä hittoa nyt taas? Super schuko on 100% turvallinen 16A virralla ja normi schuko 8 ampeerilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan hyvin voi ladata, tulee toki ensin varmistaa että kaapelin mitoitus on riittävä, suojalaitteet kunnossa, kaaplei mielluummin 2,5mm, liitokset kunnossa ja pistorasia kunnossa. Pistorasian alle on vielä hyvä laittaa palamaton levy.
Jos vielä haluaa olla varman päälle, voi vaihdattaa sen tavallisen shukopistorasian tilalle täyttä 16 A pitkäaikaista virtaa kestävän erikoispistorasian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla aivokuollut idiootti jos koko ajan lataa sähköautoa tavallisesta shukopistokkeesta. On jo monessa paikassa sanottu ja sähköauton ohjeissakin sanotaan, että shukopistokkeesta saa ladata vain hätätilanteessa. Jopa Norjassa on kielletty kokonaan shukorasioista lataaminen.
Ainakin on varmaa, että jos jotain ongelmaa tulee shukopistokkeesta ladatessa niin vakuutusyhtiö ei korvaa euroakaan, koska vakuutusehdoissa tuo on kielletty. Jos ei pysty lataamaan kotilatauslaitteesta niin sitten ei kannata hankkia sähköautoa. Shukopistokkeesta ei pidä ladata sähköautoa.Ei shukosta kannatakaan ottaa 16A virtaa ulos kovin pitkiä aikoja. Sen sijaan kun asettaa latausvirran 8A kohdalle, se antaa tehoa 1840W, jonka shukorasia kestää pidempiäkin aikoja. Silläkin lataa yössä melkoisen matkan ajoa.
- Anonyymi
Latauspaikkojen rakentaminen kerrostalojen pihalle on vähentynyt, kun yhteiskunnan tukia ei saa ja taloyhtiön autottomat eivät halua maksumiehiksi. Ylivelkaisilla ok-asukeilla on tiukkaa ilman sähköauton osamaksujakin.
- Anonyymi
Paitsi että mitään latauspaikkoja ei tarvitse rakentaa, tolpasta saatava 8 A riittää, ja siihen riittää tolpan pään vaihto (töineen 600 €).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että mitään latauspaikkoja ei tarvitse rakentaa, tolpasta saatava 8 A riittää, ja siihen riittää tolpan pään vaihto (töineen 600 €).
Tuo on aivottomien sähköautofanaatikkojen valehtelua. Todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat, koska myös sähköpääkeskusta ja kaapeleita pitää päivittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on aivottomien sähköautofanaatikkojen valehtelua. Todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat, koska myös sähköpääkeskusta ja kaapeleita pitää päivittää.
Kunnollisen 11 kW latausaseman saa asennettuna alle tonnin. Siitä riittääkin sitten iloa seuraavaksi 20 vuodeksi. Ei paha hinta/vuosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on aivottomien sähköautofanaatikkojen valehtelua. Todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat, koska myös sähköpääkeskusta ja kaapeleita pitää päivittää.
Sähköpääkeskukselle eikä kaaprleille ei tarvitse tehdä mitään, vaikka aivokuollut idiootti niin väittää. 8 A virta on ihan pala kakkua, ja pelkkä tolpan päivitys riitää. Nuo hassut satkut saa takaisin säästöinä vs. polttoneste jo muutamissa kuukausissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on aivottomien sähköautofanaatikkojen valehtelua. Todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat, koska myös sähköpääkeskusta ja kaapeleita pitää päivittää.
Ei ainakaan meillä tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Lämmityspistorasiakotelon tilalle vaihdetaan hidaslataukseen soveltuva mittarikotelo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että mitään latauspaikkoja ei tarvitse rakentaa, tolpasta saatava 8 A riittää, ja siihen riittää tolpan pään vaihto (töineen 600 €).
8 A talvella ei riitä mihinkään.
- Anonyymi
Meidän taloyhtiöön laitettiin 10 latauspaikkaa sähköautoille vuosi sitten.Eikä yhtäkään ole käytetty turhaan ne on pois käytöstä jota polttikset voisi käyttää.Eli taas turhia kustannuksia taloyhtiölle.Taitaa olla joku viherpösilö hallituksen puheenjohtajana.
- Anonyymi
Itse olet pösilö jos et pidä puoliasi, vain kuulutko siihen porukkaan joka ei osallistu mihinkään muuhun toimintaan taloyhtiössä kuin valittamiseen, ilmeisesti.
- Anonyymi
Vihreä siirtymä suurinta kusetusta mitä voi Suomessa olla, ja ihmiset uskoo tätä hölynpölyä. Suomessa kaikkein kallein sähkö no miksiköhän? Sillon kun Suomeen alkoi tulemaan sähköautoja, niin kirjoitin että ei mene kauaa kun omakotitaloissa maksetaan kovaa sähkön hintaa koska sillä samalla sähköllä kulkee ne sähköautot ja ne tahot tekevät muhkeaa voittoa jotka on sähköä myymässä asiakkaille. Pörssisähkön, jos kaikki asiakkaat olisi valinneet, niin sillä on paras voitto yritysten katteelle. Sillä en valitse koskaan pörssisähkö, vaikka olisi hivenen kalliimpi. En herroja rahoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreä siirtymä suurinta kusetusta mitä voi Suomessa olla, ja ihmiset uskoo tätä hölynpölyä. Suomessa kaikkein kallein sähkö no miksiköhän? Sillon kun Suomeen alkoi tulemaan sähköautoja, niin kirjoitin että ei mene kauaa kun omakotitaloissa maksetaan kovaa sähkön hintaa koska sillä samalla sähköllä kulkee ne sähköautot ja ne tahot tekevät muhkeaa voittoa jotka on sähköä myymässä asiakkaille. Pörssisähkön, jos kaikki asiakkaat olisi valinneet, niin sillä on paras voitto yritysten katteelle. Sillä en valitse koskaan pörssisähkö, vaikka olisi hivenen kalliimpi. En herroja rahoita.
Suomessa kaikista kallein sähkö verrattuna mihin? Pohjoismaihin, Eurooppaan?
- Anonyymi
On se sitten vaikeaa hankkia 3-vaihelaturi. Pitäisikö yhteiskunnan se maksaa?
- Anonyymi
Täältä näkee sähkön pörssihinnan kaikissa nord poolin maissa
https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/
Kuvasta näkee myös millä teholla (MW) sähköä siirretään maiden välillä.- Anonyymi
ja tästä näkee realiajassa mistä lähteistä Suomen sähkö tulee
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
- Anonyymi
Minäpä verän HEKAn Kannelmäjen kämpässä rappukäytävän pistokkeesta piuhan Nissaniin, hyvin lataa. KELA tarjoaa, upeeta.
T: Rainer
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1148504- 402585
- 1242303
- 231966
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais151704- 111519
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa161462"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla141409- 151282
Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.131203