Saako terkkari lukea pistoskäynnillä kaikli potilastiedot?

Anonyymi-ap

Kävin ruutiininomaisella pistoskäynnillä terveysaseman terveydenhoitajalla. Hän vaikutti kauhean kiinnotuneelta asioistani jotka eivät liittynet itse pistokseen vain muihina aikausempiin ja tuleviin lääkärinkäynteihin. Näin jälkeenpäin omakannasta luovutustiedoista, että tuona päibänä on kaikki tietoni pengottu. Onko terveydenhoitajalla oikeutta urkkiapotilsstieyoja kun hänen tehtävänkuvaan kuului vai se pistos?

110

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa erittäin uteliaalta tuo terkkari!

      • Anonyymi

        Tekstistä päätellen näyttäisi olevan lukihäiriötä ja sanasokeutta. Mitä ilmeisemmin myös vainoharhaisuutta.
        Onko aloittajalla muita mielenterveyden ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstistä päätellen näyttäisi olevan lukihäiriötä ja sanasokeutta. Mitä ilmeisemmin myös vainoharhaisuutta.
        Onko aloittajalla muita mielenterveyden ongelmia?

        Ainahan näit ” tärkeitä”:ihmisiä muka kytätään.
        Se sama tavalliselle ihmiselle jos esim katsotaan milloin on saanut viimeisen pistoksen ja tarkistaa että joidenkin pistosten aikavälit stemmaa.
        Jotkut vaan pitävät itseään niin tärkeänä ihmisenä että jo kuvittelevat että jotain terkkaria muka kiinnostaa heidä omakanta tiedot . Korkeat luulot kun on itsestään ja väärä suhtautuminen sairauksiin, saa ihmisen tekemään tälläisiä kysymyksiä .
        Ei ketään hoitohenkilökuntaa mitenkään kiinnosta yksittäisen ihmisen journaalit, kyllä niistä saa ihan tarpeeksi työssään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan näit ” tärkeitä”:ihmisiä muka kytätään.
        Se sama tavalliselle ihmiselle jos esim katsotaan milloin on saanut viimeisen pistoksen ja tarkistaa että joidenkin pistosten aikavälit stemmaa.
        Jotkut vaan pitävät itseään niin tärkeänä ihmisenä että jo kuvittelevat että jotain terkkaria muka kiinnostaa heidä omakanta tiedot . Korkeat luulot kun on itsestään ja väärä suhtautuminen sairauksiin, saa ihmisen tekemään tälläisiä kysymyksiä .
        Ei ketään hoitohenkilökuntaa mitenkään kiinnosta yksittäisen ihmisen journaalit, kyllä niistä saa ihan tarpeeksi työssään.

        Jos haluaa pistosten aikavälejä tarkistaa niin ne löytyy ihan sielä terveysaseman omista tiedoista, ei siinä pidä potilaan kaikkia tietoja avata eri yksiköistä luten esim silmälääkäriltä, urolologilta tai proktologilta!

        Kovin on siellä puolustelua laittomalle urkkimiselle! No onneksi tällaisesta jää helposti kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan näit ” tärkeitä”:ihmisiä muka kytätään.
        Se sama tavalliselle ihmiselle jos esim katsotaan milloin on saanut viimeisen pistoksen ja tarkistaa että joidenkin pistosten aikavälit stemmaa.
        Jotkut vaan pitävät itseään niin tärkeänä ihmisenä että jo kuvittelevat että jotain terkkaria muka kiinnostaa heidä omakanta tiedot . Korkeat luulot kun on itsestään ja väärä suhtautuminen sairauksiin, saa ihmisen tekemään tälläisiä kysymyksiä .
        Ei ketään hoitohenkilökuntaa mitenkään kiinnosta yksittäisen ihmisen journaalit, kyllä niistä saa ihan tarpeeksi työssään.

        Sivusta onhan näitä jäänyt kiinnikkin.


    • Anonyymi

      Jos mä oisin sä, kävisin kysymässä asiaa terveyskeskuksen (vai mikä nimi niillä nyt onkaan) potilastoimistosta. Kopioisin omakannan luovutustiedot paperille, tulostaisin ja näyttäisin. Hän varmaan kertoo mistä voi asiaa kysellä. Näin maallikkona sanoisin että ei saa terveydenhoitajan tietojasi penkoa, jos hommana on vain rokotus. Olisi tietenkin hyvä tietää mikä rokotus ja mitä siinä sitten pitää etukäteen tietää vanhoista potilastiedoista, mahdolliset allergiat, muut lääkkeet tms.
      Ehkä toimistohenkilo antaa sinulle ihan luotettavan selityksen, voi niinkin käydä.

      • Anonyymi

        Jaa että vielä yllytät häntä toimeenpanemaan sairaat mieliharhat. Hänen pistoa käyntinsä kirjattiin omakantaan saman pistos päivänä. Ei muuta.
        Etkö näe tekstistä mikä häntä todellisuudessa vaivaa .
        Se kun yllytät vielä kyselemään , ei tämän tyypin ihmiset ole koskaan tyytyväisiä, tekevät vaan itsestään suuren numeron .
        Kyllä siellä terveys keskuksessa in tarpeeksi työtä se kun otetaan heidän aikaansa turhanpäiväisiin kyselyihin , joten ilmeisesti silläkin keinolla pokkaa huomiota .


    • Anonyymi

      Kysy tietosuojavaltuutetun toimistosta älä terveysasemalta niin saat oikean vastauksen ja miten asiassa edetään.

      • Anonyymi

        Joo kysyn. Ei kuulunut minusta hänen toimrenkuvaansa katsoa kaikkia muita tietoja kun hä ei muuhun hoitoon osallistu!


    • Anonyymi

      Samaa olen ihmetellyt kun yksityinen hammaslääkäri selaa koko repertuaarin läpi .!!

      • Anonyymi

        Kävin alkuviikolla yksityisellä hammaslääkärillä ja hän kyseli ennen hoitoa lääkityksiäni ja muita tietojani, vaikka olin kirjannut ne jo ennakkoon sähköisesti varauksen yhteydessä. Eli lääkäri ei lukenut tietojani tietokannasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin alkuviikolla yksityisellä hammaslääkärillä ja hän kyseli ennen hoitoa lääkityksiäni ja muita tietojani, vaikka olin kirjannut ne jo ennakkoon sähköisesti varauksen yhteydessä. Eli lääkäri ei lukenut tietojani tietokannasta.

        Joo toiset lääkärit on asiallisia ja ammattimaisia, eikä pengo turhia tietoja.


      • Anonyymi

        Mistähän syystä minun hammaslääkärini ei saa esille mitään muita tietoja kuin hammashoitoa koskevat? Olisi ollut kuitenkin tarvetta. Itse jouduin selvittämään muut minua hoitaneet lääkärit.
        Lopulta hammaslääkärini tavoitti puhelimitse minua hoitaneen yleislääkärin. He kävivät erittäin tarpeellisen hoitoani koskevan keskustelun, josta hammaslääkärini kertoi minullekin.

        Jollekin terveydenhoitajalle kaikki tieto ei tietenkään kuulu, mutta en käsitä, mitä haittaa siitä voisi olla. Voisinko menettää eläkkeeni, kotini, maineeni vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin alkuviikolla yksityisellä hammaslääkärillä ja hän kyseli ennen hoitoa lääkityksiäni ja muita tietojani, vaikka olin kirjannut ne jo ennakkoon sähköisesti varauksen yhteydessä. Eli lääkäri ei lukenut tietojani tietokannasta.

        Hammaslääkärin on tärkeä saada tietää mitä lääkkeitä potilas syö, että esim ei tule komplikaatioita vaikka puudutus aineen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän syystä minun hammaslääkärini ei saa esille mitään muita tietoja kuin hammashoitoa koskevat? Olisi ollut kuitenkin tarvetta. Itse jouduin selvittämään muut minua hoitaneet lääkärit.
        Lopulta hammaslääkärini tavoitti puhelimitse minua hoitaneen yleislääkärin. He kävivät erittäin tarpeellisen hoitoani koskevan keskustelun, josta hammaslääkärini kertoi minullekin.

        Jollekin terveydenhoitajalle kaikki tieto ei tietenkään kuulu, mutta en käsitä, mitä haittaa siitä voisi olla. Voisinko menettää eläkkeeni, kotini, maineeni vai mitä?

        Ei hammaslääkäri saa tietoja josta ei hänen ammatissaan tarvita . Hyvä kun tietää ainoastaan lääkityksen . Se riittää.
        Mistä tämä ainainen mielenkiinto omasta omakannasta , eikö ihmiset tiedä että hoitohenkilökunnallamon kädet täynnä työtä ei siinä mitenkään tule mieleen kenekään yksityisen ihmisen omakannat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo toiset lääkärit on asiallisia ja ammattimaisia, eikä pengo turhia tietoja.

        Miten yleensä luulet että lääkäri penkoiksi jonkun tietoja , ei kuule kiinnosta tippaakaan yksittäisten ihmisten tiedot, sillä tekemistä riittää. Satoja potilaita ja joku takahikijältä kuvittelee että juuri hänen journaalit kiinnostaisivat jotenkin lääkäriä. Lääkärin työssä yritetään ainostaan auttaa potilaita eikä silloin kiinnosta kenenkään sairaskertomukset, niitä on kylliksi kun autetaan potilaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän syystä minun hammaslääkärini ei saa esille mitään muita tietoja kuin hammashoitoa koskevat? Olisi ollut kuitenkin tarvetta. Itse jouduin selvittämään muut minua hoitaneet lääkärit.
        Lopulta hammaslääkärini tavoitti puhelimitse minua hoitaneen yleislääkärin. He kävivät erittäin tarpeellisen hoitoani koskevan keskustelun, josta hammaslääkärini kertoi minullekin.

        Jollekin terveydenhoitajalle kaikki tieto ei tietenkään kuulu, mutta en käsitä, mitä haittaa siitä voisi olla. Voisinko menettää eläkkeeni, kotini, maineeni vai mitä?

        Ei tokikaan hammaslääkäri saa muita tietoja kun sen minkä itse sinne ovat laittaneet. Samoin on hoitajien kanssa he antavat pistokset ja näkevät ainoastaan milloin edellinen pistos on annettu, muihin vaivoihin eivät pääse eikä heitä se kiinnostakkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tokikaan hammaslääkäri saa muita tietoja kun sen minkä itse sinne ovat laittaneet. Samoin on hoitajien kanssa he antavat pistokset ja näkevät ainoastaan milloin edellinen pistos on annettu, muihin vaivoihin eivät pääse eikä heitä se kiinnostakkaan

        Milä planeetalla?


    • Anonyymi

      Ilmeisesti hoitaja etsi tietoja ettei rokotukselle ole esteitä ja myös rokotushistoriasi. Minua ei ainakaan häiritse vähääkään että minua hoitavat hoitajat (ja lääkärit) lukevat tietoni.

      • Anonyymi

        Enpä usko


      • Anonyymi

        Rokotushistoria löytyy omakannsasta omasta osioista. Tämä on yksi muu pistos jonka saan rutiinomaisesti parin kk välein, niin ei ollyt mitään sellaista mitä pitäis etsiä ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokotushistoria löytyy omakannsasta omasta osioista. Tämä on yksi muu pistos jonka saan rutiinomaisesti parin kk välein, niin ei ollyt mitään sellaista mitä pitäis etsiä ...

        onko sulla jotain salattavaa


      • Anonyymi

        Yleensä otetaan selville allergiat ! Koska moni on niin pöljä ettei niitä itse ymmärrä selittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokotushistoria löytyy omakannsasta omasta osioista. Tämä on yksi muu pistos jonka saan rutiinomaisesti parin kk välein, niin ei ollyt mitään sellaista mitä pitäis etsiä ...

        Miksi muka luulet että jotain hoitajaa kiinnostaisi juuri sinun tietosi , voin sanoa kokemuksesta ettei kuule kiinnosta yksittäisten ihmisten tiedot muuten kun jos jotain epäselvää ilmenee,
        Ja sitten on niinkin että aina on varmistettava tietyt asiat , joten ole huoleti sinä ja ainun sairautesi ei todellakaan kiinnosta ketään, miksi kiinnostaisi et ole mikään erikois tapaus ainoastaan yksi muiden joukossa . Et muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko sulla jotain salattavaa

        Kaikki terveystiedot yksityisasioita olivatpa ne minkä lääketieteen tieoja tahansa ja ne ei eivät kuulu sellaisille kenen tehtävien laajuus ei oikeita niiden käsittelyä. Mielenkiinto ja uteliaisuus ei saa olla motiivi mennä niitä lukemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä otetaan selville allergiat ! Koska moni on niin pöljä ettei niitä itse ymmärrä selittää

        Lääkäri on määrännyt pistokset ja tzekannut allergiat. Eihän niitä allergoita enää selvitellä siinä vaiheessa, jos samoissa pistoksissa käy 2kk välein eikä allergiaoireista ole valittanut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokotushistoria löytyy omakannsasta omasta osioista. Tämä on yksi muu pistos jonka saan rutiinomaisesti parin kk välein, niin ei ollyt mitään sellaista mitä pitäis etsiä ...

        Mistä sinä tiedät hoitomenetelmien tavoista. Ja miksi muka luulet että juuri sinä jotenkin olisit kiinnostava henkilö mukamas tottakai laittoivat omakantaan sen että sait pistoksen ja siinä ei ole mitään ihmettelemistä siis että saivat tiedot sinne käynnistäisi niin on aukaistava netti että saa kirjata sinun tärkeän pisoksesi
        Älä luule mitenkään että sinun sairautesi kiinnostaisi sitä pistoksen antajaa .
        Joskus kun ihminen oikein ymmärrä asioita niin vetää vääriä johtopäätöksiä asioista .
        Sinä et tiedä hoitajien työrutiineista yhtään mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki terveystiedot yksityisasioita olivatpa ne minkä lääketieteen tieoja tahansa ja ne ei eivät kuulu sellaisille kenen tehtävien laajuus ei oikeita niiden käsittelyä. Mielenkiinto ja uteliaisuus ei saa olla motiivi mennä niitä lukemaan!

        Kukaan ei ole kulkenutkaan ainoastaan kirjannut tiedot sinne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko sulla jotain salattavaa

        Utelias hoitaja siellä yrittää puolustaa vuotavaa Omakantaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko

        Et tietenkään usko koska kuvittelet asioita millä nyt sitten leikittelet mielessäsi, omaa tärkeyttäsi korostaen. Mutta asia on niin ettei kukaan ole sinun kannasta katsellut muuta kuntehnyt merkinnän ” pistoksesta” ei siis muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki terveystiedot yksityisasioita olivatpa ne minkä lääketieteen tieoja tahansa ja ne ei eivät kuulu sellaisille kenen tehtävien laajuus ei oikeita niiden käsittelyä. Mielenkiinto ja uteliaisuus ei saa olla motiivi mennä niitä lukemaan!

        Ja sinä niinkuin kuvittelet että olet niin mielenkiintoinen ihminen että joku muka salaa lukisi sinun tietosi , ei kuule kenelläkään ole mielenkiintoa sellaiseen.
        Eiköhän mielikuvitus ole mennyt jotenkin korkeilla kierroksilla .
        Että ihminen pitää itseään jotenkin erikoisena , ei ole harvinaista, mutta siihenkin on apu saatavissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokotushistoria löytyy omakannsasta omasta osioista. Tämä on yksi muu pistos jonka saan rutiinomaisesti parin kk välein, niin ei ollyt mitään sellaista mitä pitäis etsiä ...

        Kun käyt hygienistilläkin, se katsoo sun lääkkeet ihan rutiininomaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko sulla jotain salattavaa

        Tunnetusti maailman tyhmin kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka luulet että jotain hoitajaa kiinnostaisi juuri sinun tietosi , voin sanoa kokemuksesta ettei kuule kiinnosta yksittäisten ihmisten tiedot muuten kun jos jotain epäselvää ilmenee,
        Ja sitten on niinkin että aina on varmistettava tietyt asiat , joten ole huoleti sinä ja ainun sairautesi ei todellakaan kiinnosta ketään, miksi kiinnostaisi et ole mikään erikois tapaus ainoastaan yksi muiden joukossa . Et muuta.

        Noilla on paljon luppoaikaa viettää ihmiselon kurjuuksia keskenään päivitellen, perustelevat itselleen ammatillisena pätevöitymisenäkin, potilas tapauksiin perehtymistä, eikä sovi unohtaa mahdollisuutta että potilas sattuisi olemaan tutun tuttu tai muuta vastaavaa.


    • Anonyymi

      Hoitavalla henkilökunnalla on kai oikeus ja tarvekin tsekata tiedot, minua ei haittaa jos ollaan kiinnostuneita terveydentilastani!!!

      • Anonyymi

        Ihan niin mutta on näitä mt potilaita jotka kuvittelevat että heidän tietojaan muka kovasti katsellaan . Eivät käsitä mitenkään ettei heidän elämänsä kiinnosta ketään , ja heidän sairautensa ovat vaan yhtä tavallisia kun kenen tahansa kansalaisen ,aiis eivät ole mitään erikois tapauksia vaikka niin luulevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin mutta on näitä mt potilaita jotka kuvittelevat että heidän tietojaan muka kovasti katsellaan . Eivät käsitä mitenkään ettei heidän elämänsä kiinnosta ketään , ja heidän sairautensa ovat vaan yhtä tavallisia kun kenen tahansa kansalaisen ,aiis eivät ole mitään erikois tapauksia vaikka niin luulevat.

        Tälläisiä tapauksia on hoitajissa,jotka varastaa lääkkeitä, onko heillä mt vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälläisiä tapauksia on hoitajissa,jotka varastaa lääkkeitä, onko heillä mt vaivaa?

        Ikävä kyllä aina joskus pääsee harakatkin pikkulintujen parveen.
        Mutta se on harvinaista .
        Mutta kantaan mennään omalla tunnuksella muuten sinne ei pääse, joten jos tämä luulotautinen nyt jättäisi ajatuksen omasta erinomaisuudestaan ja ymmärtäisi että kantaan kirjataan ainoastaan se pistos, siis ei muuta


      • Anonyymi

        Ei ole oikeutta lukea potilaiden tietoja pelkästä mielenkiinnosta. Potilastietojen lukeminen ilman syytä on rangaistava teko. Potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat saavat käsitellä potilasasiakirjoja vain siinä laajuudessa kuin heidän työtehtävänsä ja vastuunsa sitä edellyttävät"

        https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/saako-potilastietoja-lukea-mielenkiinnosta


      • Anonyymi

        Hoitaja käy lääkärikäynnillä sun terveystiedot enemmän tai vähemmän läpi; näet lokitiedoista, mitä on katsonut ja miten kauan, sikäli ei ole kuvannut niitä. Ne on ainakin hänen päässään sen koommin.

        Tietääkseni on laillista katsoa vain hoitoon kuuluvat tiedot. Jos perusteita ei muuhun ole, niin valitusteitä pitkin rikosilmoitus, ja joku mainitsi tietosuojavaltuutetunkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin mutta on näitä mt potilaita jotka kuvittelevat että heidän tietojaan muka kovasti katsellaan . Eivät käsitä mitenkään ettei heidän elämänsä kiinnosta ketään , ja heidän sairautensa ovat vaan yhtä tavallisia kun kenen tahansa kansalaisen ,aiis eivät ole mitään erikois tapauksia vaikka niin luulevat.

        On monia muitakin, joilla on syytä epäillä, ja ei se rajoitu siihenkään, kun on utelias henkilökunnan jäsen jossain. Sitä mt:tä voi hakea myös sieltä toisesta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On monia muitakin, joilla on syytä epäillä, ja ei se rajoitu siihenkään, kun on utelias henkilökunnan jäsen jossain. Sitä mt:tä voi hakea myös sieltä toisesta päästä.

        Pelkkä " syytä epäillä " ei pitkälle riitä, asiat on pystyttävä todistamaan.


    • Anonyymi

      Paljon kuvittelet! Ei terkkarilla ole aikaa lukea muuta kuin välttämätön. Ja kuka sinä luulet olevasi, että sinun terveystietosi jotain terkkaria kiinnostaisi? Vähän nyt suhteellisuudentajua!

      • Anonyymi

        Ai kuka luulen olevani? Täälä pelästyy samanlaiset urkkijat, jotka yrittää vähätellä tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa. Hän luki yhtä diagnoosia mikä ei liittynyt pistokseen siinä ihan ääneen! Niin onhan se selvät luki!
        Saan kyllä sen selville ihan kirjallisesti kuka tuona päivänä luki ne tuedot mitä on luovutettu noista jää jäljet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kuka luulen olevani? Täälä pelästyy samanlaiset urkkijat, jotka yrittää vähätellä tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa. Hän luki yhtä diagnoosia mikä ei liittynyt pistokseen siinä ihan ääneen! Niin onhan se selvät luki!
        Saan kyllä sen selville ihan kirjallisesti kuka tuona päivänä luki ne tuedot mitä on luovutettu noista jää jäljet.

        Nyt alat keksimään juttua. Se mikä liittyy pistoksen on ainut mitä hän voi lukea , joten hänen tunnuksellaan ei pääse sen edemmäksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt alat keksimään juttua. Se mikä liittyy pistoksen on ainut mitä hän voi lukea , joten hänen tunnuksellaan ei pääse sen edemmäksi

        En tiedä siitä, mutta toisinpäin kyllä pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kuka luulen olevani? Täälä pelästyy samanlaiset urkkijat, jotka yrittää vähätellä tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa. Hän luki yhtä diagnoosia mikä ei liittynyt pistokseen siinä ihan ääneen! Niin onhan se selvät luki!
        Saan kyllä sen selville ihan kirjallisesti kuka tuona päivänä luki ne tuedot mitä on luovutettu noista jää jäljet.

        No mikset huomauttanut että miten tuo ajankohtaiseen vaivaasi liittyi.


    • Anonyymi

      Minä ainakin pidän erittäin toivottavana, että jokainen terveyden- ja sairaudenhoitooni osallistuva lukisi mahdollisimman tarkkaan kaikki tietoni ennen toimenpiteitä ja ottaisi tiedot huomioon. Siihen tuskin monellakaan kuitenkaan on aikaa.

      • Anonyymi

        Ihan totta, jos. Esim lääkärillä on kokonais kuva potilaan sairastumista sairauksista niin saa oikean hoidokin. Minulle myös ihan se sama vaikka katsoisivatkin , mutta ei siinä ehditä katsoa kun ne välttämättömät mitkä koskee ajankohtaista asiaa .
        Vainoharhaiset ihmiset kuvittelevat omalla tavallaan asioista , ja luulevat olevansa jotain erityis tapauksia , mutta kun eivät ole, ainoastaan tippa meressä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, jos. Esim lääkärillä on kokonais kuva potilaan sairastumista sairauksista niin saa oikean hoidokin. Minulle myös ihan se sama vaikka katsoisivatkin , mutta ei siinä ehditä katsoa kun ne välttämättömät mitkä koskee ajankohtaista asiaa .
        Vainoharhaiset ihmiset kuvittelevat omalla tavallaan asioista , ja luulevat olevansa jotain erityis tapauksia , mutta kun eivät ole, ainoastaan tippa meressä,

        Terkkari ei ole lääkäri. Hänen tehtävänkuvaa kuulunut siinä muu kuin pistoksen anto, wikä tehtävä edellyttänyt kaikkien titeojen tutkimista.


      • Anonyymi

        Se on lainvastaista että kaikki lukisivat kaiken, koska se ei ole tarpeellista. Lain mukaan potilastietoja e saa lukea vain mielenkiinnosta.

        Potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat saavat käsitellä potilasasiakirjoja vain siinä laajuudessa kuin heidän työtehtävänsä ja vastuunsa sitä edellyttävät. Potilastietojen lukeminen ilman syytä on rangaistava teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on lainvastaista että kaikki lukisivat kaiken, koska se ei ole tarpeellista. Lain mukaan potilastietoja e saa lukea vain mielenkiinnosta.

        Potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat saavat käsitellä potilasasiakirjoja vain siinä laajuudessa kuin heidän työtehtävänsä ja vastuunsa sitä edellyttävät. Potilastietojen lukeminen ilman syytä on rangaistava teko.

        Terveydenhoidossa on nykyisin niin kiirettä, ettei siinä ole edes aikaa alkaa lukemaan muita tietoja kuin mitä sen pistoksen antaminen edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terkkari ei ole lääkäri. Hänen tehtävänkuvaa kuulunut siinä muu kuin pistoksen anto, wikä tehtävä edellyttänyt kaikkien titeojen tutkimista.

        Intät inttämistäsi asiaa joka ei ole edes inttämisen arvoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, jos. Esim lääkärillä on kokonais kuva potilaan sairastumista sairauksista niin saa oikean hoidokin. Minulle myös ihan se sama vaikka katsoisivatkin , mutta ei siinä ehditä katsoa kun ne välttämättömät mitkä koskee ajankohtaista asiaa .
        Vainoharhaiset ihmiset kuvittelevat omalla tavallaan asioista , ja luulevat olevansa jotain erityis tapauksia , mutta kun eivät ole, ainoastaan tippa meressä,

        Kyllä ne tuppaa vaatimaan selittämään ihan suullisesti (sen kuulee muutkin paikalla olijat), eivätkä useinkaan vaivaudu lukemaan (ei ainakaan ymmärrä), ja ainoa joka voi selittää monimutkaiset asiat on potilas itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveydenhoidossa on nykyisin niin kiirettä, ettei siinä ole edes aikaa alkaa lukemaan muita tietoja kuin mitä sen pistoksen antaminen edellyttää.

        Ei ole aikaa ratkoa potilaan ongelmiakaan; eikä niitä vähempää voisi kiinnostaa, kun ne on siellä vaan duunissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole aikaa ratkoa potilaan ongelmiakaan; eikä niitä vähempää voisi kiinnostaa, kun ne on siellä vaan duunissa.

        Kun ne on siellä kerran duunissa, niin pitäisi kyllä kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Niin se kun näkee kasvoista kasvoihin herää näissä sellainen vallantahto, että minäpä voin nyt tämän paperit nuuskia läpikotaisin ja sillä tapaa nostaa itseä.

      • Anonyymi

        Koita ajatella loogisesti , siis miksi kellään olisi kiinnostusta juuri sinun tiedoistasi. Sillä kun jätät vastaan oton niin olet ainoastaan unohdettu jo ennen kun olet kotonasi, niin vähän kiinnostaa teikäläisten asiat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita ajatella loogisesti , siis miksi kellään olisi kiinnostusta juuri sinun tiedoistasi. Sillä kun jätät vastaan oton niin olet ainoastaan unohdettu jo ennen kun olet kotonasi, niin vähän kiinnostaa teikäläisten asiat .

        Se kuuluu ihmisyyteen. Luonnollinen uteliaisuus. Etenkin kaikkea inhaa kohtaan. Ja niskan päällä olemisesta seuraava hyvän olon tunne. Asemasta käsin tehtävä henkinen raiskaus. Onhan näitä tutkittu mitä instituutiot tekevät ihmisille, nostavat esiin ikäviä puolia mahdollistamalla pääsyn tietoon ja se on valtaa. Tieto on valtaa.


    • Anonyymi

      Jos on aikanaan luvan antanut, että kaikki terveyteen liittyvät tiedot on kaikkien hoitavien tahojen nähtävissä, niin se on siinä.

      • Anonyymi

        Viime vuonna pystyi omakannassa kieltämään tietojen näkymisen sairaalaan erikoislääketieteen ja terveysasemien väliltä, nykyään hyvinvointialueiden käyttöön tullessa, ei niin enään pysty tietoja rajaamaan, kuin yksityislääkärien vastaanottokäynneistä.

        Laki ei kuitenkaan salli potilaan tietojen katselua kuin vain siinä laajuudessa kuin tehtävä oikeuttaa. Eli kaikissa pikkutehtävissä ei ole oikeutta lukea kaikkia tietoja, jos niin tapahtuu on se tietosuojarikos ja siitä voi tulla seuraamuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna pystyi omakannassa kieltämään tietojen näkymisen sairaalaan erikoislääketieteen ja terveysasemien väliltä, nykyään hyvinvointialueiden käyttöön tullessa, ei niin enään pysty tietoja rajaamaan, kuin yksityislääkärien vastaanottokäynneistä.

        Laki ei kuitenkaan salli potilaan tietojen katselua kuin vain siinä laajuudessa kuin tehtävä oikeuttaa. Eli kaikissa pikkutehtävissä ei ole oikeutta lukea kaikkia tietoja, jos niin tapahtuu on se tietosuojarikos ja siitä voi tulla seuraamuksia.

        Jos henkilöllä on todettuja tai epäiltyjä mt-ongelmia, voi olla syytä katsoa kaikki tiedot tarkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos henkilöllä on todettuja tai epäiltyjä mt-ongelmia, voi olla syytä katsoa kaikki tiedot tarkkaan.

        Sen ne kyllä tekevätkin, katsovat tarkkaan, vaikka ongelmista olisi aikaa useammat kymmenet vuodet. Ja edelleen ne tiedot haittaavat, koska kuvittelevat, että ihmisen tilanne on muka nyt samanlainen kuin vuosia sitten.
        Leima seuraa matkassa aina.


    • Anonyymi

      Hyvin yksittäisiä tapauksiahan ne ovat, että joku terveydenhoitohenkilö olisi luvatta tutkiskellut jonkun potilaan tietoja.
      Turhaa kuvitella, että se olisi mitenkään yleistä.
      Muutamia on joskus jäänyt kiinni, niistä on ollut juttuja julkisuudessakin.

      • Anonyymi

        On aika yleistäkin...

        MOT: Potilas, tietojasi urkitaan
        Potilastietojen urkintatapauksia paljastuu terveydenhuollossa toistuvasti, kertoo illan MOT. Tyypillisissä esimerkeissä terveydenhuollon ammattilaiset urkkivat tuttaviensa sairaus- tai lääkitystietoja. Vakavissa tapauksissa tietoja aletaan levittää edelleen
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/03/potilas-tietojasi-urkitaan


      • Anonyymi

        Ihan niin, ja ne jotka ovat syyllistyneet siihen eivät saa jatkaa työtään.
        Mutta kaikki jotka menevät kantaan kirjaavat itsensä sinne omalla tunnuksellaan joten helppo ottaa selville sekin asia.
        Mutta tämä aloittaja on saanut päähänpinttymän asiasta ja siksi hänelle on tärkeää että muka hän olisi oikeassa.
        Joten onhan saanut elämäänsä nyt jotakin mitä pohtii ja mitä enemmän pohtii sitä enemmän sen todeksi uskoo. Siihenkin tautiin saa pistoksia


    • Anonyymi

      Täytyyhän hänen tietää oletko sellainen jolle piikin voi antaa ? Niin moni huumehörhö väärinkäyttää kaikkea .

      • Anonyymi

        Minulle voisi antaa, en ole huumehörhö. Tosin itse päätän, mitä piikkejä otan, mitä en.
        Henkilökohtaisesti ei niin haittaa, jos joku sattuisi tietojani lukemaan, siinähän lukisi, voisi kyllä kyllästyä hyvinkin pian.
        Ei niistä mitään salaisuuksia löydy.
        Voisi tosin tulla vähän otettukin olo, jos tietäisin, että jotain kiinnostaisi...
        Yhtä lääkäriä kyllä takavuosina oli kiinnostanut historiani kauaskin taakse päin, kyllä hänelle on luettavaa riittänytkin. Toivottavasti nautti iltalukemisistaan. Olisi varmaan löytynyt luettavaksi jotain mielenkiintoisempaakin, vaikka joku hyvä kirja.


      • Anonyymi

        Jos lääkäri on sen piikin määrännyt ei ole aihetta penkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle voisi antaa, en ole huumehörhö. Tosin itse päätän, mitä piikkejä otan, mitä en.
        Henkilökohtaisesti ei niin haittaa, jos joku sattuisi tietojani lukemaan, siinähän lukisi, voisi kyllä kyllästyä hyvinkin pian.
        Ei niistä mitään salaisuuksia löydy.
        Voisi tosin tulla vähän otettukin olo, jos tietäisin, että jotain kiinnostaisi...
        Yhtä lääkäriä kyllä takavuosina oli kiinnostanut historiani kauaskin taakse päin, kyllä hänelle on luettavaa riittänytkin. Toivottavasti nautti iltalukemisistaan. Olisi varmaan löytynyt luettavaksi jotain mielenkiintoisempaakin, vaikka joku hyvä kirja.

        Lääkärillä voi olla laajemmat valtiudet kuin terkkarilöa, mutta ei heidänkään tehtävänkuva oikeuta kuin asian kannalta relevanttien tietojen käsittelyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärillä voi olla laajemmat valtiudet kuin terkkarilöa, mutta ei heidänkään tehtävänkuva oikeuta kuin asian kannalta relevanttien tietojen käsittelyyn.

        Potilastietorekisteriin kuulumisen tulee olla vapaaehtoista, jossa potilas tuo itse relevantit tiedot paikalle paperilla ja selittää asian, ja se siitä. Hän ottaa vastuun asiasta itse. Lääkäri kirjaa toimenpiteet ja antaa sen potilalle; sitäkään ei säilytetä missään muuala kuin potilalla paperisena. Jos kerran luottamuksellista, niin se tulee maksimoida.


    • Anonyymi

      Voi hyvä Sylvi sentään kun ihminen osaa olla itsekeskeinen.
      Mitä mielenkiintoista sinunkin elämässäsi on että luulet jonkun olevan siitä kiinnostunut. Pisostieto laitetaan omakantaan joten siinä sun penkomiset.
      Aika ärsyttäviä juuri nämä luulotautiset jotka kuvittelevat jotenkin että joku vieras ihminen olisi mitenkään kiinnostunut juuri hänen sairaus historiastaan
      Kuule niistä saa ihan kyllikseen työssään ettei varmasti kiinnosta , yksittäisten ihmisten jutut, taitaa olla mt sairauksia siellä omakannasta kun niin kovasti pelätään että joku muka penkoo.
      Olet ihan vaan unohdettu henkilö sen käyntisi jälkeen kun otit pistoksen .
      Ja sairaanhoitajillekin kaikki sairaudet ovat ainoastaan vaan sairauksia ja mikään sairaus ei ole sellainen jota pitäisi hävetä . Jotta lopeta pitämästä itseäsi jonain erikois tapauksena ja etsi muuta tekemistä arkipäivääsi.

      • Anonyymi

        Kyllähän se ap:n elämä vaikuttaa kovasti kiinnostavan kun rutiininomaisella pistoshoitokerralla on menty lukemaan kaikki muutkin tiedot! Ei siinä ole väärää että hoitaja tekee merkinnän että on sen pistoksen tehnyt, mutta ei se edellytä muiden tietojen penkomista. Uteliaita on ne jotka asiattomasti ja tarpeettomasti penkoo toisten tietoja. Vaikuttaa että sellaisila on liikaa uteliaisuutta. luppoaikaa ja tylsää itsellä.


      • Anonyymi

        Voi noita sinisilmäisiä typeryksiä.


    • Anonyymi

      Enemmän minä olisin huolestunut siitä, kun terveysasemalla asiani ei kiinnosta ketään. Tällaista on aivan liikaa.

      • Anonyymi

        No silloin pitää varata lääkärille aika.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä edellisen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No silloin pitää varata lääkärille aika.

        Alappahan varaamaan, niin näet, kuinka käy.

        Yksityiset lääkäriasemat on eri asia, julkiseen terveydenhuoltoon ei helpolla oteta vastaan. Lääkärille pääsy on todella kovan väännön takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alappahan varaamaan, niin näet, kuinka käy.

        Yksityiset lääkäriasemat on eri asia, julkiseen terveydenhuoltoon ei helpolla oteta vastaan. Lääkärille pääsy on todella kovan väännön takana.

        Kyllä terveyskeskuslääkärille saa ajan nopeastikin jos on todella tarve, akuuttiin sairauteen muutamassa tunnissa, viimeksi jopa pyytämättä. Minulta otettiin EKG ja päivystävä terveyskeskuslääkäri tuli katsomaan tulosta ilman että hoitajakaan pyysi häntä paikalle. Ihan rutiinitarkastuksiinkin olen saanut ajat, aikaa vastaanottokäyntiin voi kyllä kulua jopa pari kuukautta, mutta ei siitä ole haittaa kun ei ole kiireellinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No silloin pitää varata lääkärille aika.

        Minkä ihmeen vuoksi; ei häntä kiinnosta.


    • Anonyymi

      Koskaan ei kannata aliarvioida ihmisten uteliaisuutta ja juoruhalukkuutta riittää akoilla. Muutama tuttu on töissä terveydenhoitoalalla, niin kyllä ne asiat puhutaan lähipiirissä, jos joku tuttu, tai muuten mielenkiintoinen tyyppi on käynyt lääkärillä.

      Siksi kannattaa aina selvittää urkintaepäilyt ja ryhtyä vastatoimiin.

      • Anonyymi

        Joo kannattaa, tollanen ei ole ok!


      • Anonyymi

        Terveyskeskukses oli aikoinaan viemäri puolen put kimiehet sairaanhoitajana kaupunkin hätä sijoitus kohteessa pureksivat kynsiä kilpaa päivät pitkät


    • Anonyymi

      Luultavasti ja tänne niistä voi vinoilla,jotkut ei vaan sovi työhönsä se on valitettavaa.

    • Anonyymi

      Mikä paikkakunta terveyskeskus, jossa kävit?

      • Anonyymi

        onko vaikea vastata mikä terveyskeskus? vai jokin rolli taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko vaikea vastata mikä terveyskeskus? vai jokin rolli taas

        Terveyskeskus.


    • Anonyymi

      Niitä kiinnostaa asiat enemmän kuin psykiatria.

      • Anonyymi

        Lue aloittajan kirjoitus,mikä kiinnostaa?


      • Anonyymi

        Ja tietää asiat samaten paremmin.


    • Anonyymi

      Kävin tänään terveysasemalla. Hoitaja katsoi yksityislääkärillä käymiäni tietoja. Ei siinä mitään, oli minulle ihan ok.
      Nyt tässä uteliaisuuttani katsoin, mistä löydän tiedon että omakanta-tietojani on joku muu katsonut. Kaikki päivämäärät olivat niinkuin ennenkin, mikään ei ollut muuttunut, enkä muutenkaan mistään löytänyt tietoa toisen henkilön katsomisista.
      Mistä sen näkee? Mistä aloittaja tiedät, että joku rokottaja on katsonut muita omakantasi tietoja?

      • Anonyymi

        Mene kohtaan luovutustiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene kohtaan luovutustiedot

        Sinne menin. Ei ollut mitään mainintaa asiasta. Luovutustieto tosiaan on siitä, että tämän yksityislääkärin tietoja voi lukea julkisessa sairaanhoidossa. Mutta odotin että jossaikin olisi ollut päivämäärä juuri tästä terveyskeskuksen sairaanhoitajan käynnistä. Ei sitten ollut. Eli ilmeisesti päivämäärä tulee esille vain jos tietoja ei saa katsoa.
        En kuitenkaan sitäkään ymmärrä. Jos en ole jollekin yksityislääkärille antanut lupaa tietojen luovuttamiseen, ei omakannassa ole koko käyntiä ei mitään tekstiä. Se etten ole antanut lupaa, ei johdu siitä etten olisi halunnut antaa vaan siitä ettei kukaan ole sitä lupaa kysynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinne menin. Ei ollut mitään mainintaa asiasta. Luovutustieto tosiaan on siitä, että tämän yksityislääkärin tietoja voi lukea julkisessa sairaanhoidossa. Mutta odotin että jossaikin olisi ollut päivämäärä juuri tästä terveyskeskuksen sairaanhoitajan käynnistä. Ei sitten ollut. Eli ilmeisesti päivämäärä tulee esille vain jos tietoja ei saa katsoa.
        En kuitenkaan sitäkään ymmärrä. Jos en ole jollekin yksityislääkärille antanut lupaa tietojen luovuttamiseen, ei omakannassa ole koko käyntiä ei mitään tekstiä. Se etten ole antanut lupaa, ei johdu siitä etten olisi halunnut antaa vaan siitä ettei kukaan ole sitä lupaa kysynyt.

        Lokitiedot on hankittava useasta eri lähteestä, jos haluua niitä analysoida. Ne vanhenee kahden vuoden välein osassa niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lokitiedot on hankittava useasta eri lähteestä, jos haluua niitä analysoida. Ne vanhenee kahden vuoden välein osassa niistä.

        Sano nyt edes yksi taho jpsta otetaan selvää.


    • Anonyymi

      Mistäs sinä tiedät niin kovasti mitkä asiat liittyvät pistoksiin. Kummaa touhua tuo epäileminen ja väärin käsittäminen asioista . Olet vaino harhainen , ja kuvittelet asioita mistä et oikein tiedä mitään. Se joka lukee on valtuutettu ottamaan selville muutamia asioita ennenkun antaa piikin

      • Anonyymi

        Iskikö sulle paniikki? Voit jäädä kiinni urkinnoista.


    • Anonyymi

      Jos arvauskeskukseen menee fyysisten syiden takia, onko lääkärillä oikeus katsoa potilaan tekstit psykiatrian puolelta ? Vaikka vastaanottokäynti ei koske psyykkisiä asioita lainkaan.

      • Anonyymi

        Kannattaa kysyä tietosuojavaltuutetulta miten edetään?


      • Anonyymi

        Jos fyysinen ongelma on selvästi fyysinen, perusteita ei ole.


      • Anonyymi

        on oikeus.tietojen hyödyntämistä saman palvelunantajan, esimerkiksi hyvinvointialueen tai yksityisen lääkärikeskuksen, sisällä ei voi kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos fyysinen ongelma on selvästi fyysinen, perusteita ei ole.

        Samaa mieltä, mutta oli yhtä yleislääkäriä kovastikin kiinnostanut lukea vanhoja psykiatrian tekstejäni. Toivottavasti nautti lukemastaan.


    • Anonyymi

      Onhan minun tietoja poistettu esim. n 20 käyntiä ja pot .kertomuksia muuteltu . Tämä on tätä päivää . Tapahtuu heti kun potilasvahinko tulee . Koskee Hus.ia ja terkkaria .

      • Anonyymi

        Kannattaa ottaa ajoissa kuvakaappaus, jos vaikuttaa järkevältä.


    • Anonyymi

      Paljon huolehditaan ja kysellään tästä netissä englanninkielelläkin. Irtisanottu ja löytyy joten ilmiö on olemassa jonkin asteisena. Lokeja syynäävät aika ajoin tarkastajat meillä ja maailmalla josta malli järjestelmälle otettu.
      Voihan tuollaiseen urkintaan keksiä taloudellisenkin intressien, haukansilmin syynätä aina kun mahdollista potilaiden vaivoja ja vaikkapa kakkostyönään myydä luontaistuotteita vaivaan kuin vaivaan.

      • Anonyymi

        Voihan kuka vaan myydä mitä vaan, mutta ei ole pakko ostaa.


    • Anonyymi

      Nythän on sosiaalipuolenkin käynnit omakannassa joten on valmius vetää kokonaisvaltaista johtopäätöksiä potilaan kuntoisuudesta elämässä yleensäkin, ehkä jopa ihmisarvostaan.

      • Anonyymi

        Ravitsemusterapeutilla käynnin jälkeen näkevät myös syömisetkin, mitä ja miten syö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ravitsemusterapeutilla käynnin jälkeen näkevät myös syömisetkin, mitä ja miten syö.

        Ja labratuloksista näkee ulosteen koostumuksen ja määrän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja labratuloksista näkee ulosteen koostumuksen ja määrän.

        Ainoa, että ulosteesta harvemmin testejä tehdään. Suolisto-ongelmista kärsiessä jotain testejä tekevät, tai haimaakin tutkittaessa näyte otetaan.
        Koostumuksesta ja määrästä ei tehdä merkintöjä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe