Tai no, eihän mitään teistisiä ruokia ole vaan uskontojen muokkaaman kulttuurin ruokia. Itse otan nyt esille juutalaisia ruokia. Näistä ei mikään taida olla Raamatusta vaan itse asiassa juutalaisen kulttuurin tuotteita.
Pastrami eli savustettu suolaliha on alunperin Romaniasta mutta siitä on tullut amerikanjuutalaisten ja New York Cityn ruokaa. Itse tykkään savustaa briskettejä ja joskus tulee suolattua se ennen savustusta ja lopputuloksena on herkullista pastramia. Eipä taida pastramin ohjetta löytyä Raamatusta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pastrami
Forshmak eli hienoksi hakattu ja maustettu suolasilli. Maukasta leivän päälle levitettynä ja oivallinen alkupala ihan nimensä mukaisesti.
https://www.myjewishlearning.com/recipe/forshmak/
Latke eli perunapannukakku, jossa on karkeaksi raastettua perunaa ja sipulikuutioita paistettuna kullanruskeiksi kakuiksi. Salaisuus on siinä, että peruna on pinnalta ja sisältä sopivan rapea ja kiinteä, aivan kuin onnistuneet ranskalaiset. Itse kokeilen juuri nyt täydellisten latkejen paistoa. Silppuan perunan veitsellä julienneksi, puristan ylimääräisen veden pois ja paistan mediumilla runsassa rasvassa. Täydellinen resepti alkaa löytyä. Njam.
Pääsiäisenä tietysti savustelen ja grillaan lampaan kylkeä.
Miten muilla teistiset ruuat?
Syöttekö teistisiä ruokia?
32
307
Vastaukset
Tässä yksi latkeresepti. Tätä ei tietenkään ole Raamatussa. Jos olisi niin minäkin uskoisin Jumalan olemassaoloon ja olisin uskovainen. Palstalla väijyvät kristityt voivat esittää arvauksia, miksi latkereseptiä ei voi olla Raamatussa. Se on vähän samanlainen juttu kuin se, ettei Raamatussa ole keisaripingviiniä tai tomaattiakaan.
https://cooking.nytimes.com/recipes/1015533-classic-potato-latkesMinä tein tänään Martinpäivän hanhea ja sille perunalisäkkeeksi latkeja. Latket olivat tunnettuja jo Juudas Makkabin aikana kun hänen sissinsä sotivat seleukideja vastaan. Makkabin sotilaiden vaimot paistoivat latkeja rintaman takana sotilaille ruoaksi. Kapinan seurauksena juutalainen kuningaskunta saavutti itsenäisyyden ja Jerusalemin temppeli omistettiin jälleen Jahven palvelemiseen. Tätä muistellaan nykyään Hanukka-juhlassa.
But when the landmark Art of Jewish Cooking explained in 1958 that these were the pancakes “which the wives of the soldiers of the ancient hero Judah Maccabee hurriedly cooked for their men behind the lines,” it was off by a couple millennia. One thing we know for certain about the Hasmoneans, heroes of the Hannukah tale? They weren’t eating potatoes.
https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/12/the-great-latke-lie/420018/
Mutta latken 2000 vuotisesta historiasta takaisin tämän päivän Martinpäivään. Pyhä Martti oli roomalainen sotilas, joka antoi puolet viitastaan Amiensin kaupungin porteilla alastomalle kerjäläiselle. Tuo kerjäläinen oli itse Kristus. Tämän kokemuksen myötä Martista tuli harras kristitty. Toursissa häntä pyydettiin piispaksi, mutta vaatimattomana miehenä Martti ei halunnut virkaa ja piiloutui hanhitarhaan. Äänekkäät hanhet kuitenkin paljastivat Martin kaakatuksellaan ja siksi Martinpäivänä 10. marraskuuta syödään hanhea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Martinus_Toursilainen
- Anonyymi
Pannulla paistettua kalaa ja leipää.
- Anonyymi
Joskus tulee syötyä kaurakeksi, mutta tapana ei ole lausahdella latinalaisia värssyjä uskoen, että se muuttuisi aikoinaan eläneeksi saarnamieheksi.
"...aikoinaan eläneeksi saarnamieheksi."
Pääosin näin, mutta ei ole mitään aikoinaan elänyttä saarnamiestä vaan pelkkä myytti.- Anonyymi
Hard_atheist kirjoitti:
"...aikoinaan eläneeksi saarnamieheksi."
Pääosin näin, mutta ei ole mitään aikoinaan elänyttä saarnamiestä vaan pelkkä myytti.Sitä ei tiedetä, mutta kun sanot noin ehdottomasti, se on vain uskomus muiden joukossa. Mikä tekee mahdottomaksi jonkun Jeesus-nimisen kylähullun joskus ajanlaskun alun tienoilla?
- Anonyymi
pelkkää mannaa 🤣
- Anonyymi
Entä, jos teistinen tapa käsitellä esim. eläimiä on ollut epäeettinen? Tai teistisellä ruoalla rahoitetaan teististä toimintaa, siten että ruokaliike on yhteydessä teistiseen putiikkiin ja toimii sen yhtenä rahoituskanavana? Tai, jos teistinen elintarvikeliike rahoittaa muuta teististä toimintaa? Voiko ateisti ylipäätään valmistaa teististä ruokaa siihen liittyvinen menoineen ja seremonioineen?
No, tätä on kyllä osattu epäillä, että asia olisi näin. Koska sen verran teismipitoisia kirjoitukset palstalla ovat vuosien varrella olleet. - Anonyymi
Teistisiä ruokia? Suomessa esimerkiksi joulukinkku on kai "kristilliseen" juhlaan liittyvä ruoka, mutta miettikää nyt: "Juutalaisten kuninkaan" syntymäjuhlassa syödään sikaa? Rienaamiseltahan se vaikuttaisi. Virossa mennään astetta pitemmälle ja syödään jouluruokana mustaa makkaraa. Sian veri on kaksinkertaisesti "ei-kosher": verta ja sikaa.
Eikä lanttu- tai porkkanalaatikkoakaan voi Raamatusta johtaa.
Ruokaperinteet ovat aika immuuneja uskontojen vaikutuksille.
"Teistisin" ruoka Suomessa on torstai-hernekeitto (vaikka siinäkin on sikaa). Kun lihansyönti oli katolisessa perinteessä (ei Raamatun perusteella) kielletty perjantaisin, niin tavaksi tuli syödä torstaina tuhdisti ja hernerokka oli ajan strandardeilla tuhti ruoka. Lihaa syötiin harvoin ja hernekeitossa sitä on "mausteeksi", mutta palkokasvien proteiini piti hyvin nälän. Perinne on alkanut viimeistään 1300-luvulla. Aluksi keitto oli tehty rokasta eli härkäpavusta eikä herneistä.- Anonyymi
Uskonnot sen sijaan eivät ole immuuneja olosuhteille, joiden seurausta myös ruokaperinteet yleensä ovat.
- Anonyymi
En käy pyhällä ehtoollisella, kuvottava mielikuva.
- Anonyymi
Ruuan kristillisyys ei riipu reseptistä vaan siitä onko se siunattu ennen syömistä. Ja onko ruokarukous luettuna.
Siinä ei selittelyt taivaan portilla auta jos on jäänyt yksikin ruokarukous lukematta. Saunapaikka odottaa alakerrassa.Itse siunaan ruuan ja juoman kun se on poikkeuksellisen hyvää. Esimerkiksi: ”Voi Kiesus kun on hyvää possun kylkeä!” tai ”Voi Kiesus kun on hyvää viskiä!”.
- Anonyymi
Jeesuksen liha ja veri siunataan, mutta ei oo mun juttu.
Hard_atheist kirjoitti:
Itse siunaan ruuan ja juoman kun se on poikkeuksellisen hyvää. Esimerkiksi: ”Voi Kiesus kun on hyvää possun kylkeä!” tai ”Voi Kiesus kun on hyvää viskiä!”.
Siunaus tulee suorittaa vasta maistamisen jälkeen jos siihen on aihetta.
he-ma kirjoitti:
Siunaus tulee suorittaa vasta maistamisen jälkeen jos siihen on aihetta.
Juuri näin minä teenkin. On ihan turha siunata etukäteen jos ei tiedä onko ruoka hyvää, mutta kun se on hyvää niin voi huudahtaa, että voi Kiesus kun on hyvää.
- Anonyymi
Hard_atheist kirjoitti:
Juuri näin minä teenkin. On ihan turha siunata etukäteen jos ei tiedä onko ruoka hyvää, mutta kun se on hyvää niin voi huudahtaa, että voi Kiesus kun on hyvää.
Paljastit vahingossa itsesi taas.
- Anonyymi
Sus siunakkoon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljastit vahingossa itsesi taas.
Kiesus = Jeesus
- Anonyymi
he-ma kirjoitti:
Tuo ei onnistu, sieltä ei tule kuin muminaa kirkkovenettä mussuttaessa.
PilluPieruja, et oo oikea hetero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen liha ja veri siunataan, mutta ei oo mun juttu.
Jokisen kristityn sisällä asuu pieni kannibaali.
- Anonyymi
Hard_atheist kirjoitti:
Mitä minä nyt paljastin?
Häpysi. Tai sen puutteen.
- Anonyymi
Minähän en juutalaisiin ruokiin koske, ennen kuin Israel vetäytyy Gazasta. Ja kauas!
- Anonyymi
Naudanliha makkara ei maistu, sianlihamakkara paljon parempaa.
Synti maistuu aina paremmalle.
- Anonyymi
Syön mielelläni eöfraierissa paahdettua jeesusnakkia ja jeesusranskista. Jeesuskin olisi sanonut niistä: "Onpas jeesuksen hyvää!"
- Anonyymi
Jeesuksen veri tomaatti ketsuppi maistuu kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen veri tomaatti ketsuppi maistuu kyllä.
Minä en voi syödä Jeesuksen verta, koska olen raitis. Juopot uskovaiset sitä tietty imevät kuin pesusienet.
En jaksa tehdä uutta aloitusta joten kysytään tässä ruokaketjussa mielipiteitä.
Minulla on tapana pääsiäisenä savustaa lampaan kylkeä ja nytkin pakasteessa on jo valmiina karitsan luullisia ribsejä ja kylkirullia. Kylkirullan ajattelin avata ja savustaa flättinä niin tulee maksimaalisesti herkullista savupintaa. Savustus tietysti ylikypsäksi niin että siitä tulle pulled lambia. Tähän ajattelin kyytipojaksi Levantin meze-valikoimaa eli baba ganoushia, hummusta, tzatsikia, muhammaraa, fetajuustoa ja viininlehtikääryleitä.
Aluksi meinasin tehdä pitaleipiä pizzauunissa kun niitä aina ennenkin on tehty. Pitaleipään on kyllä hyvä kääräistä pala rasvaa tihkuvaa ylikypsää lammasta ja muita kyytipoikia, mutta sitten ajattelin, että pitaleipä on aika mautonta ja kuivuu herkästi. Sitten hoksasin, että Levantissahan pääsiäinen on alunperin ollut ensisadon juhla eli silloin on korjattu ohrasato. Juutalaiset leipoivat ensisadon ohrasta matzah-leipiä hätäpäissään kun pakenivat Egyptistä ja suomalainen pohjoispohjalainen ohut ohrarieskahan on ihan ilmetty matzah. Pizzauunilla olen tehnyt ohrarieskoja ja tulee aivan mahdottoman hyviä.
Kehtaanko ateistina tehdä ohrasta rieskaa/matzahia pääsiäisenä vai onko liian teististä ruokaa? Syyllistynkö pyhäinhäväistykseen jos jumalattomana syön kohottamattoman ohrarieskan päältä lammasta pääsiäisenä?- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🍑 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://us4.fun/kissgirl?18308232
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563091Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521772- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951- 44809
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26800