Toinen lääkäri sanoi minulla olevan välilevyn pullistuma ja sen mukainen hoito. Kipujen kasvaessa kävin eri lääkärillä joka sanoi että minulla on prolapsi, joka ei kuulema ole pullistuma (kuvat oli mukana, diagnoosi diskusprotrusio). Löytyykö joltain vastaavaa diagnosia? Olisi kiva tietää mikä vaivaa...
diskusprotrusio/prolapsi?
12
49573
Vastaukset
- Inkku
Minulla on myös tuo samainen diagnoosi,myös spinaalistenoosi-lyysi.Eli suomeksi sama(mikäli oikein olen suomentanut,Selkäydinkanavan ahtauma ja nikaman siirtymä.Jokin esiintyöntyminen tuo protruusio on.Minulla oireet seuraavanlaiset:Vasen jalka ei toimi kunnolla nilkasta alaspäin,selkä kipeä,pitkiä matkoja ei jaksa kävellä,hermovaurio on jo syntynyt vasempaan jalkaan.Ainakin minun kohdalle on tulossa leikkaus,mutta todennäköisesti vasta ensivuoden puolella,myös diskografia tehdään syyskuussa jossa selvitetään mikä välilevy aiheuttaa nilkan ongelmat.Käväise kattomassa tohtori.fi sivuilla tuota diagnoosia,koitin juuri sinne mennä mutta jostain syystä sinne ei nyt pääse,sieltä olen itse aina diagnoosit selvittänyt.Koita jaksella ja tulla toimeen oireittesi kanssa.Et muuten maininnut millaisia oireita sinulla on?!!!
Kuitenkin hyvää Kesää sinulle ja oireillesi. - on yhtä kuin
välilevyn pullistuma eli välilevytyrä. Kaikki samoja diagnooseja. Protruusio on alkava pullistuma, jossa seinämä pullistelee ennen lopullista periksiantoa. Eli silloin discusaine ei ole vielä päässyt valumaan ulos. Protruusio voi aiheuttaa samankaltaisia, vaan ei niin pahoja oireita, kun itse pullistuma. Oireisto riippuu kuitenkin protruusion koosta ja siitä mihin paine kohdistuu. Kun lopullinen pullistuma eli tyrä on päässyt syntymään, discusaine, joka on hapanta, aiheuttaa ympäristössään kemiallisen reaktion ja siitä johtuen syntyy kipuja. Kivut voivat olla lähinnä "syöpymisen" tunnetta, poltetta, kiristystä jne. Pullistuman koko ja oireet kertovat mikä hermojuuri on mahdollisesti ahtautunut (hermokompressio). Tulehduskipulääkkeillä voidaan vaikuttaa hyvin suotuisasti hermoärsytyksen aikaan saamaan kipuun. Joten heti alkuun olisikin hyvä minimoida kivun tunne, jotta vältyttäisiin kivun kroonistumiselta eli neuropatisoitumiselta.
Jos kivut eivät ole sietämättömiä, suositeltavaa on aktiivisella kuntoutuksella saada tehoa mm. syviin vatsalihaksiin. Stabiloivat harjoitteet ovat hyviä. Niitä saat esim. OMT-fysioterapeuteilta. Yritä saada lähete työterveyslääkäriltäsi tai julkisen tahon lääkäriltä sairaanhoitopiirisi fysiatrille. Hän luultavimmin osaa jatkaa hoitoasi.
Spinaalistenoosi on selkäytimen ahtauma. Välilevyn pullistuma voi keskiosaan (sentraali) painaessaan aiheuttaa stenoosia.
Toivottavasti tämä selostus edes hieman auttoi....- tietoa vailla
Käyn jo OMT-fys. joka oli sitä mieltä että lähete sairaalan puolelle pitäisi saada.Vain yksi harjoitus mahdollinen kivun vuoksi. Itse olen käynyt ja maksanut ortopedin yks.puolelta, magneettikuvan sekä fysioterapeutin.
Nyt kävin tk.n lääkärillä mutta oli sitä mieltä että 6 vkossa pitäisi olla ok!?Leikataanko näitä koskaan vai "odotetaanko" kunnon pullistumaa? Meneekö tällainen protruusio "helposti" ohi ja millainen mahdollisuus tulla pullistuma?
Helpotusta ei ole tullut ja kivut ovat kovat! Kävely välillä mahdotonta.Kipu säteilee toiseen jalkaan. "Protruusio diskoloi oikean L4 hermon tyveä. L3/4 kohdan väli madaltuu selvimmin jossa ödeemaa ja rasvoittumista.Lannerangassa neljässä alimmassa välissä diskusdegeneraatiota".Nämä hienot tekstit lausunnosta - jotka jäi epäselviksi.Kiitos Teille vastanneille! - yhtä kuin.....
tietoa vailla kirjoitti:
Käyn jo OMT-fys. joka oli sitä mieltä että lähete sairaalan puolelle pitäisi saada.Vain yksi harjoitus mahdollinen kivun vuoksi. Itse olen käynyt ja maksanut ortopedin yks.puolelta, magneettikuvan sekä fysioterapeutin.
Nyt kävin tk.n lääkärillä mutta oli sitä mieltä että 6 vkossa pitäisi olla ok!?Leikataanko näitä koskaan vai "odotetaanko" kunnon pullistumaa? Meneekö tällainen protruusio "helposti" ohi ja millainen mahdollisuus tulla pullistuma?
Helpotusta ei ole tullut ja kivut ovat kovat! Kävely välillä mahdotonta.Kipu säteilee toiseen jalkaan. "Protruusio diskoloi oikean L4 hermon tyveä. L3/4 kohdan väli madaltuu selvimmin jossa ödeemaa ja rasvoittumista.Lannerangassa neljässä alimmassa välissä diskusdegeneraatiota".Nämä hienot tekstit lausunnosta - jotka jäi epäselviksi.Kiitos Teille vastanneille!Diskolaatio=virheellinen asento, paikaltaan siirtyminen, joten L4 hermojuuresi ärsyyntyy tästä johtuvasta puristuksesta. Ödeema=turvotus, kudoksissa oleva epätavallinen nestekertymä. Degeneraatio=iän mukanaan tuomaa rappeutumista.
Pelkät kivutkin riittävät syyksi operoida. Tosin hyviin tuloksiin on päästy myös ns. konservatiivisella hoidolla, jossa lähinnä kivunlievitystä ja kuntoutusta. Leikkaukset voivat sinänsä aiheuttaa lisävaivoja muodostuneen arpikudoksen ja ajan myötä. Varsinkin, jos kuntoutus eli lihasten vahvistus jää vähäiseksi. Vuosittain leikkauslukumäärät ovat olleet laskussa. Esimerkkinä pudotus voi olla vuosittain jopa 2000 leikkausta vähemmän kuin aiemmin. Onkin todettu kehon pystyvän "korjaamaan" virheitä hyvin, tosin hitaasti. Jopa yli kuuden kuukauden kipujakson jälkeen on tavattu hyvin parantuneita, alkuun ns. varmoja leikkaustapauksia. Joten sitkeyttä vaaditaan, omaa aktiivisuutta ja tahdonvoimaa. Sekä tietysti ymmärtävä auttajatiimi. Pyydä lääkäriltäsi lausunto, jolla voit hakea esim. Ortonin yksilökuntoutusjaksolle. He osaavat auttaa tällaisissa tapauksissa. Kaikkea hyvää... - vielä lisäys
tietoa vailla kirjoitti:
Helpotusta ei ole tullut ja kivut ovat kovat! Kävely välillä mahdotonta.Kipu säteilee toiseen jalkaan. "Protruusio diskoloi oikean L4 hermon tyveä. L3/4 kohdan väli madaltuu selvimmin jossa ödeemaa ja rasvoittumista.Lannerangassa neljässä alimmassa välissä diskusdegeneraatiota".Nämä hienot tekstit lausunnosta - jotka jäi epäselviksi.Kiitos Teille vastanneille!Protruusion muuttumista prolapsiksi voidaan ennältäehkäistä hyvällä kehonhallinnalla. Kiinnitä huomio syviin vatsalihaksiin ja mahdollisen lannenotkon poistamiseen.OMT-fysioterapeuttisi kyllä neuvoo, kysy häneltä.
- Leikkausta odottava
yhtä kuin..... kirjoitti:
Diskolaatio=virheellinen asento, paikaltaan siirtyminen, joten L4 hermojuuresi ärsyyntyy tästä johtuvasta puristuksesta. Ödeema=turvotus, kudoksissa oleva epätavallinen nestekertymä. Degeneraatio=iän mukanaan tuomaa rappeutumista.
Pelkät kivutkin riittävät syyksi operoida. Tosin hyviin tuloksiin on päästy myös ns. konservatiivisella hoidolla, jossa lähinnä kivunlievitystä ja kuntoutusta. Leikkaukset voivat sinänsä aiheuttaa lisävaivoja muodostuneen arpikudoksen ja ajan myötä. Varsinkin, jos kuntoutus eli lihasten vahvistus jää vähäiseksi. Vuosittain leikkauslukumäärät ovat olleet laskussa. Esimerkkinä pudotus voi olla vuosittain jopa 2000 leikkausta vähemmän kuin aiemmin. Onkin todettu kehon pystyvän "korjaamaan" virheitä hyvin, tosin hitaasti. Jopa yli kuuden kuukauden kipujakson jälkeen on tavattu hyvin parantuneita, alkuun ns. varmoja leikkaustapauksia. Joten sitkeyttä vaaditaan, omaa aktiivisuutta ja tahdonvoimaa. Sekä tietysti ymmärtävä auttajatiimi. Pyydä lääkäriltäsi lausunto, jolla voit hakea esim. Ortonin yksilökuntoutusjaksolle. He osaavat auttaa tällaisissa tapauksissa. Kaikkea hyvää...Osaatko kertoa, onko jossakin tietyssä nikamavälissä oleva pullistuma vaikeampi/hankalampi operoida kuin joku toinen? Itselläni on kookas pullistuma L5 ja 1. ristinikaman välissä ja olen leikkausjonossa. Tuleva leikkaus askarruttaa kovasti mieltä. Tai lähinnä se, saanko siitä apua. Kova kipu vaivasi 4 kk ja kävely tyssäsi 200m jälkeen. Paikallaan seisominen oli totaalista tuskaa. Nyt voin kävellä rauhallista vauhtia usemaan kilomertinkin, mutta kaikki nostelu ja kantelu ärsyttää selkää. Samoin tärinä ja sivuttainen liike. Pientä särkyä on koko ajan.
- L5-S1
Leikkausta odottava kirjoitti:
Osaatko kertoa, onko jossakin tietyssä nikamavälissä oleva pullistuma vaikeampi/hankalampi operoida kuin joku toinen? Itselläni on kookas pullistuma L5 ja 1. ristinikaman välissä ja olen leikkausjonossa. Tuleva leikkaus askarruttaa kovasti mieltä. Tai lähinnä se, saanko siitä apua. Kova kipu vaivasi 4 kk ja kävely tyssäsi 200m jälkeen. Paikallaan seisominen oli totaalista tuskaa. Nyt voin kävellä rauhallista vauhtia usemaan kilomertinkin, mutta kaikki nostelu ja kantelu ärsyttää selkää. Samoin tärinä ja sivuttainen liike. Pientä särkyä on koko ajan.
Kyseisen välin lisäksi L4-L5 nikamaväli joutuu kovan ylhäältä tulevan paineen alaiseksi. Siksi näissä väleissä esiintyykin useasti välilevyjen pullistumia. Syvät vatsalihakset, kuin muutkin vatsan alueen lihakset tukevat rankaa. Jos tutkit kuvaa lannerangasta, huomaat, että kyseiset välit ns. roikkuvat tyhjän päällä. Alla olevat vatsan alueen lihakset tukevat rankaan Näin ollen niitä vahvistamalla, voit parantaa tilannetta. Myöskin lannenotkon vähentämisellä on suottuisia vaikutuksia. Mielikuvalla "kävelet kuin häntä koipien välissä" saat siirrettyä rangan alle "häntäluut" tueksi. Luulisinpa, että tilanteesi on rauhoittumaan päin, jos olet voinut jo kävellä pitempiäkin matkoja. Paranemisennuste on hyvin yksilöllinen, mutta tilanteesi ei näytä toivottomalta. aikaa voi kulua useampi kuukausi, mutta älä luovuta. Kun nostelet tai kantelet jotain, muista ennen nostoa tiukata syvimmät vatsalihakset(alavatsassa) ja sitten varovasti nostat reisilihaksia käyttäen. Kivuista huolimatta kehottaisin kävelemään, mielellään sauvojen kanssa(ryhti säilyy parempana) ja muutoinkin kuntoilemaan (vesijuoksu ja-voimistelu on erittäin tehokasta). Toivon parasta sinulle... Kerro kuulumisia, vierailen täällä silloin tällöin, ihan mielenkiinnosta. Huomaan, että ihmiset ovat epätietoisia asioista, vaikka omien lääkäreiden pitäisikin tarjota kaikki mahdollinen apu.
- "Leikkausta odottava...
L5-S1 kirjoitti:
Kyseisen välin lisäksi L4-L5 nikamaväli joutuu kovan ylhäältä tulevan paineen alaiseksi. Siksi näissä väleissä esiintyykin useasti välilevyjen pullistumia. Syvät vatsalihakset, kuin muutkin vatsan alueen lihakset tukevat rankaa. Jos tutkit kuvaa lannerangasta, huomaat, että kyseiset välit ns. roikkuvat tyhjän päällä. Alla olevat vatsan alueen lihakset tukevat rankaan Näin ollen niitä vahvistamalla, voit parantaa tilannetta. Myöskin lannenotkon vähentämisellä on suottuisia vaikutuksia. Mielikuvalla "kävelet kuin häntä koipien välissä" saat siirrettyä rangan alle "häntäluut" tueksi. Luulisinpa, että tilanteesi on rauhoittumaan päin, jos olet voinut jo kävellä pitempiäkin matkoja. Paranemisennuste on hyvin yksilöllinen, mutta tilanteesi ei näytä toivottomalta. aikaa voi kulua useampi kuukausi, mutta älä luovuta. Kun nostelet tai kantelet jotain, muista ennen nostoa tiukata syvimmät vatsalihakset(alavatsassa) ja sitten varovasti nostat reisilihaksia käyttäen. Kivuista huolimatta kehottaisin kävelemään, mielellään sauvojen kanssa(ryhti säilyy parempana) ja muutoinkin kuntoilemaan (vesijuoksu ja-voimistelu on erittäin tehokasta). Toivon parasta sinulle... Kerro kuulumisia, vierailen täällä silloin tällöin, ihan mielenkiinnosta. Huomaan, että ihmiset ovat epätietoisia asioista, vaikka omien lääkäreiden pitäisikin tarjota kaikki mahdollinen apu.
Nimimerkki on nyt jo "vanha".Eli selkä leikattin viikko sitten ja olo on nyt hyvä. Pienoista hermosärkyä vasemmassa jalassa, mutta sekin on päivä päivältä vähenemään päin. Ja mikä parasta, pystyn taas kävelemään normaalisti ilman ontumista ja suurta tuskaa :)
Kiitos tiedoista! - lomittaja
yhtä kuin..... kirjoitti:
Diskolaatio=virheellinen asento, paikaltaan siirtyminen, joten L4 hermojuuresi ärsyyntyy tästä johtuvasta puristuksesta. Ödeema=turvotus, kudoksissa oleva epätavallinen nestekertymä. Degeneraatio=iän mukanaan tuomaa rappeutumista.
Pelkät kivutkin riittävät syyksi operoida. Tosin hyviin tuloksiin on päästy myös ns. konservatiivisella hoidolla, jossa lähinnä kivunlievitystä ja kuntoutusta. Leikkaukset voivat sinänsä aiheuttaa lisävaivoja muodostuneen arpikudoksen ja ajan myötä. Varsinkin, jos kuntoutus eli lihasten vahvistus jää vähäiseksi. Vuosittain leikkauslukumäärät ovat olleet laskussa. Esimerkkinä pudotus voi olla vuosittain jopa 2000 leikkausta vähemmän kuin aiemmin. Onkin todettu kehon pystyvän "korjaamaan" virheitä hyvin, tosin hitaasti. Jopa yli kuuden kuukauden kipujakson jälkeen on tavattu hyvin parantuneita, alkuun ns. varmoja leikkaustapauksia. Joten sitkeyttä vaaditaan, omaa aktiivisuutta ja tahdonvoimaa. Sekä tietysti ymmärtävä auttajatiimi. Pyydä lääkäriltäsi lausunto, jolla voit hakea esim. Ortonin yksilökuntoutusjaksolle. He osaavat auttaa tällaisissa tapauksissa. Kaikkea hyvää...Minulta on leikattu selkä kolmasti lannerangan alueelta,joisata kaksi prolapsia ja yksi selkäydin ahtauma. nyt odotan kutsua neurokirurgille,kun parivuotta kiusannut rintaranka vaiva selvisi lopultakin.löydöksenä prolapsiTh6-7 välistä jokakomprikoi ydintä.olen ollut kuntoutuksessa ja kokeiltu monen laisia hoitoja akupunktiosta kiropraktiikkaan ,mutta mistään ei ole ollut apua .Olen itse ollut aktiivinen ja kuntoutuksessa todettu että enempää en voi itse selkäni hyväksi tehdä.Onko tietoa kellään millainen mahdollinen leikkaus on ja kuinka kauan toipuminen vie
- ammattilainen
Hei kaikki selkäkipuiset/pakaralle tai alaraajaan oireilevat.
Suosittelen teille todella hoitoon hakeutumista, koska omilla liikesuunnilla ja selän kaytöllänne on radikaali vaikutus oireisiinne/ niiden paranemiseen tai pahenemiseen. Suosittelen kokeilemaan fysioterapiaa, etenkin MDT-terapeuttia, joka on kouluttautunut mm. välilevyperäisten ongelmien hoitoon. Tietoa paikkakuntasi MDT-terapeuteista löydät googlesta. Erittäin hyvät terapeutit ovat mm. Sinikka Kilpikoski ja Tuija siitonen. Useita muitakin löytyy.
Hoitosuunnan löytyminen voi olla pienestäkin kiinni, joten ammattilaisen apu/ohjaus on sinulle hyvin tärkeää. Voit itse opetella tunnistamaan mitä selän eri liikkeet oireillesi tekevät. Esimerkiksi selän eteentaivutus toistettuna(sormet lattiaa kohti)- paheneeko oireet selässä/alaraajoissa / tulevatko oireet lähemmäksi selkää vai kauemmaksi selästä???? Voit kirjata havaintosi!! voit myös kokeilla selän taaksetaivutusta (rinta kattoa kohti, kädet alaselällä). Miten vaikuttaa?? Voit tehdä liikkeet ensin seisten ja sitten vatsallaan ojennukset ja selin polvet rintaa pyöristykset ja tarkkaile vaikutuksia!! Tämä jo voi auttaa sinua hieman!! Se suunta, jossa oire toistettaessa siirtyy lähemmäksi selkärankaa poispäin varpaista on sinull esuositeltava suunta! Selän kipu voi tällöin hetkellisesti voimistua, mutta se voi kuulua asiaan!!! Jos eteentaivutus voimistaa/ periferioi oireitasi vältä sitä arjessais, älä istu huonossa asennossa ja vältä selkä pyöreänä oloa/eteentaivutuksia. Kokeile vatsamakuuta ja laita tyynyä tarviottaessa alavatsan alle.
Susoittelen kuitenkin hakeutumaan hoitoon jos paranemista ei luonnostaan alatapahtua. Usein hoito on helpompaa jos tilanne ei ole pitkittynyt..
p.s alaraajn oire voi olla pistely/puutuminne/särinä/tikkuilu/särky/jomotus/narumainen tunne/kylmän tai kuuman tunne/ elohiirimäinen nykinä!!!
PAranemista kaikille!!! - Vilhelmi 56
Minäkin sain juosta lääkäreillä(Hki kaupungin) eivätkä pistäneet magneettiin.Olen kantanut koko ikäni raskaita kaappeja ja oletan että kivut tulevat(tulivat)siitä.Minä olen normaalivartalon omaava, uimisesta pitävä mies.Jälleen kerran työpäivän lopussa sain selkäkrampin,joka säteili oikeaan jalkaan.Menin lääkäriin, mutta ei vieläkään kuvausta.Pyysin tutulta lääkäriltä lähetteen, sillä hän epäili jotain muuta. Maksoin itse kuvauksen (magneetti)ja diaksoosi oli prolapsi.Hoito on alussa...?
- Ei leikata
Kivut alaselässä pitkiä ja sain ajan magneettiin. Selvä prolapsi ja leikkausjonoon. Tänään kävin leikkauksen esitarkastuksessa. Kivut olivat lieventyneet ja kirurgi sanoi, ettei leikata. Sanoi myös, että kivut saattavat jatkua mutta että niiden pitäisi hävitä. Selvämlöydös, mutta ei toimenpiteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809