Uskoontulo ja psykoosi: Saman kolikon kaksi eri puolta?

Anonyymi-ap

Arvoisat lukijat,

Kun tarkastelemme uskoontuloa ja psykoosia lääketieteellisestä näkökulmasta, voimme rohkeasti todeta, että näiden kahden ilmiön välillä ei ole merkittävää eroa. Miksi siis hukkua hienovaraisuuksiin ja turhiin nuanceihin? Uskoontulo, tuo hurskaiden ihmisten ylistämä "henkinen herääminen", ja psykoosi, jota perinteisesti pidetään mielenterveyden häiriönä, ovat todellisuudessa kaksi peilikuvamaista ilmiötä, jotka heijastavat ihmisen mielen salaperäistä ja monitahoista luonnetta.

Aloittakaamme vertailu sillä, että molemmat tilat saavat yksilön kokemaan intensiivisiä tuntemuksia. Uskoontulossa hurskaat saattavat kokea Jumalan läsnäolon voimakkaasti, samalla tavoin kuin psykoottinen henkilö saattaa kokea harhaluulojaan aivan yhtä todellisina. Tässä kohtaa kysymme: mikä on totuus? Onko Jumalan ääni todellisempi kuin aavemaiset äänet, joita psykoottinen henkilö kuulee?

Toinen vertailukohta on muuttunut todellisuudentaju. Uskoontulossa henkilö voi kokea muuttuneen maailmankuvan, joka antaa elämälle uuden tarkoituksen ja merkityksen. Samalla tavoin psykoottinen henkilö voi elää omaa todellisuuttaan, jossa hänen harhaluulonsa ja aistiharhansa hallitsevat. Eikö tässä olekin kaunis symmetria?

Lääketiede ei kykene määrittelemään merkittävää eroa näiden kahden ilmiön välillä. Joten miksi emme avoimesti hyväksy tätä totuutta? Uskoontulo ja psykoosi ovat vain kaksi puolta samasta kolikosta, joka on ihmisen mieli. Ero on vain siinä, kuinka yhteiskunta päättää tulkita näitä kokemuksia.

Joten, kun seuraavan kerran kuulet jostakin "uskoontulosta", kannattaa ehkä huolestua. Se voi yhtä hyvin olla psykoosin alkusoittoa. Tai ehkä se onkin vain hengellistä heräämistä. Kuka sen oikeastaan tietää? Loppujen lopuksi, kaikki on vain mielen temppua.

Lopetan provokatiivisen näkökulmani tähän ja jätän teidät pohtimaan: ehkäpä jumalallisuus ja hulluus eivät olekaan niin kaukana toisistaan kuin luulemme.

Ystävällisin terveisin,
Provo J. Kärkikynä

22

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaksoisstandardit ! yhteiskunta peittelee lukuisia asioita ja valehtelee päin naamaa 😠

      Yhteiskunta ilmeisesti yrittää pitää ihmiset rauhallisina valehtelemalla asioista 🤔

      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        💋 ­N­y­­m­f­­­o­­­m­­a­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­­­N­­y­m­­­f­­o­­­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      En ole kokenut uskoontuloa enkä psykoosia ellei lapsena tapahtunutta aivopesua ateistiksi lasketa ateismi psykoosin aiheuttajaksi. Minun elämääni eivät ateismi tai teismi vaikuta mitenkään. Molemmat ovat hyvin vieraita elämässäni.

      Varma Tieto

      • ”Minun elämääni eivät ateismi tai teismi vaikuta mitenkään. Molemmat ovat hyvin vieraita elämässäni.”

        Mutta sanoit, että sinut aivopestiin ateistiksi. Tällä implikoit sitä, että olit ennen aivopesua teisti.


      • Anonyymi

        Olet melkein tehnyt oikean valinnan!
        Vielä on pientä viilaamista toisen osalta!


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Minun elämääni eivät ateismi tai teismi vaikuta mitenkään. Molemmat ovat hyvin vieraita elämässäni.”

        Mutta sanoit, että sinut aivopestiin ateistiksi. Tällä implikoit sitä, että olit ennen aivopesua teisti.

        Lahkoista aivopesu onnistuu, muuten jäät yksin!
        Aivopesu onnistuu vain, jos itse ei vaivaudu lukemaan Raamattua....siihen riittää 1-2 läpi lukeminen.
        Samalla selviää mihin joukkoon asetut pysyvästi ja sitä ei horjuta mitkään soraäänet


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Minun elämääni eivät ateismi tai teismi vaikuta mitenkään. Molemmat ovat hyvin vieraita elämässäni.”

        Mutta sanoit, että sinut aivopestiin ateistiksi. Tällä implikoit sitä, että olit ennen aivopesua teisti.

        Ennen aivopesua en tiennyt mitä tarkoittaa ateismi ja teismi. Aivopesun jälkeen tulin tietämään että uskonnot aiheuttavat mielenterveysongelmia.
        Eivät ne minusta aiheuta mielenterveysongelmia. Siksi olen täällä kirjoitellut saadakseni tietoa millaisia nämä mt. ongelmat ovat. ovatko ne hyvin yleisiä kun muualla niistä ei paljon puhuta. Tunnereaktioiden vahvuus vaikuttaa sairaalta. Minutkin täällä on uhattu tappaa kun epäilivät uskovaiseksi. Minuun ei vaikuta hevon humppaa jos joku on uskovainen.

        Varma Tieto


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen aivopesua en tiennyt mitä tarkoittaa ateismi ja teismi. Aivopesun jälkeen tulin tietämään että uskonnot aiheuttavat mielenterveysongelmia.
        Eivät ne minusta aiheuta mielenterveysongelmia. Siksi olen täällä kirjoitellut saadakseni tietoa millaisia nämä mt. ongelmat ovat. ovatko ne hyvin yleisiä kun muualla niistä ei paljon puhuta. Tunnereaktioiden vahvuus vaikuttaa sairaalta. Minutkin täällä on uhattu tappaa kun epäilivät uskovaiseksi. Minuun ei vaikuta hevon humppaa jos joku on uskovainen.

        Varma Tieto

        Miksi merkityksettömään asiaan pitäisi aivopestä? Eihän lapsia aivopestä saunatonttuihin uskomattomuuteenkaan. Paljastit taas olevasi uskovainen ripulivajakki, joka kuvittelee ateismin olevan joku kiihkoideologia, johon pitää aivopestä.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Miksi merkityksettömään asiaan pitäisi aivopestä? Eihän lapsia aivopestä saunatonttuihin uskomattomuuteenkaan. Paljastit taas olevasi uskovainen ripulivajakki, joka kuvittelee ateismin olevan joku kiihkoideologia, johon pitää aivopestä.

        Vaikutat mielisairaalta. Tiedän itse mikä olen se riittää minulle. Sinä itse saat olla mitä mieltä tahansa.
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen aivopesua en tiennyt mitä tarkoittaa ateismi ja teismi. Aivopesun jälkeen tulin tietämään että uskonnot aiheuttavat mielenterveysongelmia.
        Eivät ne minusta aiheuta mielenterveysongelmia. Siksi olen täällä kirjoitellut saadakseni tietoa millaisia nämä mt. ongelmat ovat. ovatko ne hyvin yleisiä kun muualla niistä ei paljon puhuta. Tunnereaktioiden vahvuus vaikuttaa sairaalta. Minutkin täällä on uhattu tappaa kun epäilivät uskovaiseksi. Minuun ei vaikuta hevon humppaa jos joku on uskovainen.

        Varma Tieto

        Uskovaisuus on jokaisen henkilökohtainen asia kuolemaan asti, siitä on vastuussa ihan itse kuolemaan asti.
        Kukaan ei voi olla toisen puolesta uskovainen.
        Ihmisen on HANKITTAVA SE USKO ainoastaan Raamatun kautta...ei 150 eri seurakunnasta!!!!
        Yleensä se menee juuri toisinpäin.
        Itse olen ollut uskossa n 40 v. enkä tunne ainuttakaan joka olisi hankkinut uskonsa ensin Raamatun kautta, itse toimin juuri näin.
        Sitä juuri Jumala haluaa!


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Miksi merkityksettömään asiaan pitäisi aivopestä? Eihän lapsia aivopestä saunatonttuihin uskomattomuuteenkaan. Paljastit taas olevasi uskovainen ripulivajakki, joka kuvittelee ateismin olevan joku kiihkoideologia, johon pitää aivopestä.

        Ateismi oli tärkeä asia isälleni minä en edes tiennyt mitä ateismi tarkoittaa
        Aivopesun jälkeen tiesin mitä ateismi on
        Lapsena luulinkin vain ateistit ovat hyviä ihmisiä.

        Vanhempana huomasin että ihmisten hyvyys ei ole riippuvainen siitä onko hän ateisti vai teisti
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Miksi merkityksettömään asiaan pitäisi aivopestä? Eihän lapsia aivopestä saunatonttuihin uskomattomuuteenkaan. Paljastit taas olevasi uskovainen ripulivajakki, joka kuvittelee ateismin olevan joku kiihkoideologia, johon pitää aivopestä.

        Olet täyttänyt pääsi huuhaalla.
        Miten se paranee nopeasti?
        Tarvitset siihen vain yhden kirjan, Raamatun!


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Miksi merkityksettömään asiaan pitäisi aivopestä? Eihän lapsia aivopestä saunatonttuihin uskomattomuuteenkaan. Paljastit taas olevasi uskovainen ripulivajakki, joka kuvittelee ateismin olevan joku kiihkoideologia, johon pitää aivopestä.

        Perättömään solvaukseesi (ripulivajakki) en ota kantaa olethan mielenvikainen vainoharhainen nimittelet ilman mitään evidenssiä ihmisiä ripulivajakeiksi.
        Varma Tieto


    • Anonyymi

      Ateisteilla on samantyylliset harhat kuin lahkolaisilla!

      • Anonyymi

        oletko ? kuullut oli sellainen ihmeitä tekevä mies , joka tapettiin ja nousi taivaisiin 🤣
        oli kuin david copperfield 🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Kiitos kommentistasi. Ei voi kyllä pitää paikkansa. Itse en koskaan nauttinut mitään lääkkeitä, ei ole ollut edes masennusta, en ole tarvinnut terapiaa, en ole saanut diagnoosia jne. Silti uskossa olen ollut koko ikäni. Muitakin tällaisia on. Voimia.

      • Anonyymi

        Kristittyjä on noin 2500 miljoonaa.
        Olet tehnyt aikoinaan maailman parhaimman valinnan...arvostan!


      • Anonyymi

        Uskonnot tukevat mielenterveyttä mutta myös aiheuttavat mielenterveysongelmia.
        Mielenterveys voi järkkyä myös ilman teismiä ja ateismia.
        Vahva aikuinen tukee mielenterveyttä.
        Varma Tieto


    • Anonyymi

      Ihmiset voivat mennä sekaisin jos ottavat vastaan liikaa tuputusta. Sama onko se usko tai ateismi. Liika on liikaa. Pitää olla muita intressejä jotka tuottaa mielihyvää.

    • Anonyymi

      Uskoon tullaan Jumalan henkeen, jonka kukin sitä haluava saa. Kun taas psykoosissa kuullaan/nähdään/kuvitellaan harhoja, jonka saavuttaminen vaatii päihteitä tai liikarasitusta, eikä siellä ole Jumalaa.

      • Anonyymi

        Itse en ole koskaan uskonut jumalaan.
        Rippikoulun kävin koska Leski Äitini tahtoi.
        kirkosta erosin kun täytin 18.

        psykoosissa olen ollut 2 kertaa molemmat johtuivat stressistä.
        toinen kesti 3vrk olin tavallaan itseni ulkopuolella tarkkailemassa itseäni.
        Kävin kuitenkin töissä vaikka en siitä mitään muistakkaan.
        Jälkeepäin puhuttuani työkavereille asiasta he tuumas vaan että:
        "Kyllä me vähä ihmeteltiin sun ulos antia "?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2288
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1525
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      72
      1301
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1245
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      159
      1144
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      88
      1075
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      938
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      899
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      892
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      779
    Aihe