https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2024/miksi-pakkanen-lisaa-sahkoauton-kulutusta/?shared=1361578-db963da9-500
eli kohta tavallaan 200e lataus kun lasketaan verot ja uudet kulut?
/miksi-pakkanen-lisaa-sahkoauton-kulutusta! vieläkö ostat E?
12
160
Vastaukset
- Anonyymi
vähintään 400e per lataus kallista on e autoili
- Anonyymi
Kyllä kulut kaksinkertaistuvat kovilla pakkasilla. Kesäajan ajamisen hinta on ollut minulla 2,1€/100km ja talvella 4,3€/100km. Lataan kotona.
- Anonyymi
kuinka se jakorasia kestää uuden akun hankinnan? pitää sillekkin vaatteita olla
souuu - Anonyymi
Ja arvon lasku 1000 €/ kk . Toivottavasti ajat paljon .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja arvon lasku 1000 €/ kk . Toivottavasti ajat paljon .
hih
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja arvon lasku 1000 €/ kk . Toivottavasti ajat paljon .
Ajan sen verran kun tarvitsen ja auton vaihdan 2-3 vuoden uuteen. Arvo laskee minkä laskee mutta näin se on uudella ajaessa ollut aina.
- Anonyymi
TM testien mukaan patteriauton käyttökulutu ovat 50 €/100 km.
jo pelkkä rengaskulu on 2 €/100 km, johtuen 2+ tonnin painosta ja yleensä aika erikoisesta rengaskoosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajan sen verran kun tarvitsen ja auton vaihdan 2-3 vuoden uuteen. Arvo laskee minkä laskee mutta näin se on uudella ajaessa ollut aina.
Ahhahhaa, eli taas näitä "patteriauton arvo ei laske, koska patteri kestää ikuisesti"
Odotamme taas yhtä iltapäivälehden artikkelia, missä patteriautooilija itkee, kun auton arvosta lähtikin 10 000 €/vuosi, vaikka arvon ei pitänyt laskea laikaan, koska....
- Anonyymi
Voi hurja, nyt minä ainakin alan pelkäämään 200 euron latauslaskua.
Tyhmähän sinä olet. - Anonyymi
TM arkikkelista löytyy syyt siihen, miksi en hanki nykypäivän sähköautoa. Toinen syy se, että kärryä vedettäessä kulutus nousee entisestään 10-15 kWh/100 km.
Katsotaan sitten, kun ilmoitetut ajomatkat pitävät paikkansa vielä -25 lukemilla. Siihen saakka saavat muut harjoitella.- Anonyymi
Ei ne ilmoitetut ajomatkat ikinä pidä paikkaansa pakkasilla. Ajovastukset (ilmanvastus, kylmien renkaiden vierintävastus) kasvavat reilusti (kymmeniä prosentteja) pakkasessa eikä lämmityskään hoidu ilmaiseksi moottorin hukkalämmöllä.
Kasvaa polttomoottoriautonkin kulutus ja on sekin kanssa toimintamatkan puoliintuminen on tosiasia, jos verrataan todellista pakkaskelien maksimikulutusta utopistisiin maantieajon normikulutuksiin. Useimmat puupääthän vertaa maantieajon kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, jonka pitäisi edustaa työmatkasukkulointia taajamam liepeillä (muutamam liikennevalopysähdyt, pätkä moottoriteitä jne)
Toisaalta ihan järjetöntä mitoittaa akkua jotain kerran vuoteen kovalla pakkasella tehtyä lapinreissua varten. Tämän voisi hoitaa myös pikalatauksella, mutta sehän edellyttää
- pitää olla niitä pikalatausasemia.... muuallakin kuin 1-numeroisilla valtateillä ja kaikkein suurimmissa kaupungeissa
- auton pitää pystyä lataamaan kunnon tehoilla (>100 kW), ei itsestäänselvyys
- auton pitää pystyä lataamaan kunnon tehoilla myös pakkasessa (akun lämmitys puuttuu edelleen isosta osasta autoja) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne ilmoitetut ajomatkat ikinä pidä paikkaansa pakkasilla. Ajovastukset (ilmanvastus, kylmien renkaiden vierintävastus) kasvavat reilusti (kymmeniä prosentteja) pakkasessa eikä lämmityskään hoidu ilmaiseksi moottorin hukkalämmöllä.
Kasvaa polttomoottoriautonkin kulutus ja on sekin kanssa toimintamatkan puoliintuminen on tosiasia, jos verrataan todellista pakkaskelien maksimikulutusta utopistisiin maantieajon normikulutuksiin. Useimmat puupääthän vertaa maantieajon kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, jonka pitäisi edustaa työmatkasukkulointia taajamam liepeillä (muutamam liikennevalopysähdyt, pätkä moottoriteitä jne)
Toisaalta ihan järjetöntä mitoittaa akkua jotain kerran vuoteen kovalla pakkasella tehtyä lapinreissua varten. Tämän voisi hoitaa myös pikalatauksella, mutta sehän edellyttää
- pitää olla niitä pikalatausasemia.... muuallakin kuin 1-numeroisilla valtateillä ja kaikkein suurimmissa kaupungeissa
- auton pitää pystyä lataamaan kunnon tehoilla (>100 kW), ei itsestäänselvyys
- auton pitää pystyä lataamaan kunnon tehoilla myös pakkasessa (akun lämmitys puuttuu edelleen isosta osasta autoja)Tarkoitan, että monella bensavehkeelläkin pitäisi tankillisella päästä yli 1000 km, kun raa'asti jaetaan tankin koko maantieajon normikulutuksella.
käytännön elämässä vaan se kulutus kun on litran tai pari suurempi....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?711388En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1061237- 1131175
Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K741099Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop69967IS viikonloppu 18-19.5.2024.
Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var76772Oliko vähä sometettu taas vai?
Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a9722Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava
Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän373713- 41711
- 53666