Ei kannata ottaa opintolainaa useinkaan nykyään

Anonyymi-ap

En oikein ymmärrä, miksi opiskelijat _pääsääntöisesti_ kammoksuvat opintolainaa? Se on uhrausta tulevaisuutta varten, eikä läheskään kaikkien alojen työllisyysnäkymät ole huonoja.
Kun aikoinaan valmistuin vuonna 1980, oli minulla 6vuoden yhtäjaksoisen opiskelun jälkeen opintolainaa paljon, mikä oli siihen aikaan iso raha. Sen sijaan opintotuen lisäksi en saanut mitään muita tukia opiskelun aikana. Silloin korkeakoulut oli arvossaan harvat ja valitut suoritti sen.
Nykyään se on niin yleinen että se ei takaa työtä kuten ennen
Toki lääkärit y m s erikseen

8

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      yliopisto paikkoja pitäisi vähentää merkittävästi.
      Samoin lukiota. Silloin opilas aines olisi merkittävästi parempaa ja se kannattaisi

    • Anonyymi

      Nyt ovat ajat toiset. Epävarmuutta ekä tulevaisuuden toivoa, ennen oli toisin. Työtä oli tarjolla opiskelujen jälkeen. Varmasti köyhien jälkikasvu karsastaa velan ottamista, rikkaiden lastenhan sitä ei tarvitse tehdä eikä töitä opiskelujen ohessa.

      • Anonyymi

        Eivät ota lainaa koska saavat yhteiskunnan avustuksia. Ne riittävät juhlimiseenjin.
        Monet eivät siksi tee kesälläkään töitä, vaan matkustelevat "avartuakseen".

        He eivät toki halua avartua jatko-opiskelemalla ulkomailla, koska joutuisivat rehellisenaidosti opiskelemaan, eivätkä "opiskelemaan" kuten humanistialoilla Suomessa.


    • Anonyymi

      Vastasit itse kysymykseesi. Just siksi kun enää ei pelkkä tutkinto takaa mitään työllistymisen ja palkan suhteen. Hanttihommat pätkätöissä ei enää kaipaa kylkeensä opintolainan lyhennyksiä.

    • Anonyymi

      Itse ostin opintolainalla kotiteatterin ja lopuilla kaljaa. En koskaan suorittanut opintoja loppuun, enkä tietenkään maksanut opintolainaakaan takaisin. Nykyään elän toimeentulotuella.

    • Anonyymi

      Opintolaina oli ennen liki ilmaista, nykyään korko joku 5% vai mitä lie.....

      • Anonyymi

        Kelalta voi hakea korkoavustusta. Ja heittäytymällä työkyvyttömäksi ei tarvise maksaa lainaa edes takaisin.


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi ottaa opintolainaa, jos opinnot voi suorittaa ilmankin? Ja todellisuudessa opintojen ohella työskentelemisestä on todella paljon hyötyä. Työnantajat arvostavat enemmän työkokemusta kuin tutkintoa joten sellainen jolla on jo valmistumishetkellä työkokemusta menee työnhaussa sellaisen edelle, jolla ei ole työkokemusta.

      Toki omasta opiskelusta on kauan aikaa, mutta ymmärrän sen, että ei oteta lainaa. Itse otin pikkuisen lainaa, mutta maksoin sen pois alle 2 vuodessa. Ja sen jälkeen olen ottanutkin lainaa vain asunnon hankintaan, autot ja vastaavat olen aina ostanut käteisellä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1713
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1190
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      947
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      70
      840
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      135
      819
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      40
      785
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      768
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      690
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      309
      649
    Aihe