"Kellä sähköauto on, se sähköauton kätkeköön." Ajatuksia suomalaisesta kateuskulttuurista.

Anonyymi-ap

Täytyy myöntää, että hieman puraisi mieltä, kun viime vuosikymmenellä naapurustoon alkoi ilmestymään täyssähköautoja. Teslaa ykkösautoksi ja Nissania kakkosautoksi tai perheen nuorelle.

No itsekin siirryimme täyssähköautoihin ja tuokin lievä harmitus loppui.

Tuosta tuli mieleen kuinka kateellisia me suomalaiset olemme. Ja ennen kaikkea kuinka vaikea meidän on toisille myöntää kateutemme. Itsekin tunsin kateutta, vaikka tiesin saavani firman henkilöstöpaketissa tuliterän täyssähköauton. Ja että minulla on lunastusoptio selvästi alle markkinahinnan ja sitä kautta on mahdollisuus saada perheeseen lisää sähköautoja hyvinkin edullisesti. Tarvitsematta koskea bonareilla tehtyisiin sijoituksiin.

Voi vain kuvitella mitkä ovat fiilikset sellaisella, joka on polttanut rahansa taivaan tuuliin hiilidioksidina ja typenoksideina ja ties minä myrkkyinä.

Vaikka tuossa tuli esiin suomalaisen vaikeus myöntää kateutensa, sen merkit on kyllä helppo havaita trollaamisena ja haukkumisena ja fossiilin puolustamisena.

Onneksi sähköauto on nykyään täällä päin jo standardi eikä sitä enää tarvitse kätkeä, mutta pitääkö sitä piilotella jossain päin Suomea?

19

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helppo kyllä ymmärtää. Joillakin ihmisillä on vain tarve selitellä, en hanki sähköautoa koska sitä sun tätä, tosiasian ollessa se että laitoin rahani uudenkarhean polttiksen osariin ja huollot sekä tolkuttomat polttoaineiden hinnat veivät rahani ja en voi siksi hankkia samanlaista tai parempaa sähköautoa kun naapurilla. Eihän sitä voi myöntää tehneensä huonoja ratkaisuja siis syy on sitten sähköautossa, vaikkapa sinä että yksi sellainen syttyi palamaan Uudessa Seelannissa tai se että joltain akku meni tyhjäksi Ivalossa kun ei viitsinyt ladata ennen matkalle lähtöä.

      Itse asun hieman vanhemmalla omakotialueella ja en siis sellaisessa eliitti kuplassa. Rakennettiin omakotitalo tällaiseen paikkaan ja on tultu hyvin naapurien kanssa toimeen. Huvittavaa on kuitenkin se, että naapurit tietää autointoiluni ja ovat aikaisemmin mielenkiinnolla suhtautuneet autovalintoihini ja tulleet kysymään ja juttelemaan. Sähköauto tuntuu kuitenkin olevan tabu puheenaiheena ja olen alkanut sitä itsekin välttelemään, arka aihe, sinänsä huvittavaa kun kalliimmatkin polttomootoriautot eivät ole olleet niin arkoja puheenaiheita.

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­­­N­­y­m­f­­­o­­m­­a­­­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­­N­y­­m­f­­o­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Tuo on sama kuin että itkee sitä ettei ole rahaa ostaa omistusasuntoa, koska työntää kaikki rahansa rikkaalle vuokraisännälle.

      No omistusasunto tarvitsee maksaa vain kerran, vuokraa koko loppuelämä. Ei tosin liity autoiluun, mutta hyvä esimerkki siitä ettei vasen käsi aina tiedä mitä oikea tekee.

      • Anonyymi

        Omistusasunnossa on ekat vuotta pankin renkinä. Sen jälkeen alkaa kunnostustyöt.
        Ja sitten kun alkaa myymään sitä niin huomaa että arvo ei ole noussut lähellekään osakeindeksiä. Nykyään kun asuntolainoista eisaa enää vähennyksiäkään niin aika nollasummapeliä.

        Nim omistan sekä okt että kesämökin ja olen tyytyväinen. En silti näe mitään syytä lähteä keulimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistusasunnossa on ekat vuotta pankin renkinä. Sen jälkeen alkaa kunnostustyöt.
        Ja sitten kun alkaa myymään sitä niin huomaa että arvo ei ole noussut lähellekään osakeindeksiä. Nykyään kun asuntolainoista eisaa enää vähennyksiäkään niin aika nollasummapeliä.

        Nim omistan sekä okt että kesämökin ja olen tyytyväinen. En silti näe mitään syytä lähteä keulimaan.

        Jos lasket asumiselle jonkin arvon niin asunto on yhä vieläkin hyvä sijoitus.


    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää sähköautojen hankkijoiden jatkuva tarve puolustaa hankintaansa. Miksi ihmeessä se on niin tärkeää?
      Ja kun raivokkaan puolustuskirjoituksen yhteydessä samalla listataan netin vikalistoja innokkaasti ja ’muistellaan’ muka omakohtaisia huonoja kokemuksia, joista valtaosa liittyyjonnekin 60-luvun ja vanhempiinkin juttuihin, joista nämä kirjoittelijat ovat ehkä kuulleet vaareiltaan ja/tai lukeneen jostakin autoilun historiikista.

      Jos kerran on tyytyväinen sähköautoista hankintaan, niin miksi se ei riitä? Vai onko sittenkin jotain, mitä täytyy yrittää itselleen todistaa? Tämä tulee väistämättä mieleen…

      • Anonyymi

        Kyllästyttää vaan tuollainen perusteeton paskanjauhanta. Niin ja kyllä sähkautoilijoillakin on kokemusta polttomoottoriautoista, ei sähköautoja niin kauan ole ollut saatavilla.

        Mitäs jos tehtäisiin niin että sähköautoista piittaamattomat siirtavät paskanjauhannan muualle ja tällä palstalla voisivat keskustella vain ne joita sähköautot oikeasti kiinnostavat.

        Niin ja ei kai se ketään haittaa jos me välillä muistellaan täällä polttisautojakin, ei tätä palstaa ole kenenkään pakko lukea tai seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllästyttää vaan tuollainen perusteeton paskanjauhanta. Niin ja kyllä sähkautoilijoillakin on kokemusta polttomoottoriautoista, ei sähköautoja niin kauan ole ollut saatavilla.

        Mitäs jos tehtäisiin niin että sähköautoista piittaamattomat siirtavät paskanjauhannan muualle ja tällä palstalla voisivat keskustella vain ne joita sähköautot oikeasti kiinnostavat.

        Niin ja ei kai se ketään haittaa jos me välillä muistellaan täällä polttisautojakin, ei tätä palstaa ole kenenkään pakko lukea tai seurata.

        Ei tietenkään historiamuistelu mitään haittaa, minustakin on mukava seurata 50-60-luvun autoilua ja sen ajan temppuja. Itse pikkupoikana kyllä tuli seurattua isäni autojen kanssa tappelua, ensimmäinen auto oli warre 50-luvun lopulla, sitten melkoinen määrä kuplavolkkareita ja sitten 70-luvulta alkaen jo monenmoista muutakin merkkiä. Autot vaihtuivat usein ja 100.000 km mittarissa oli käytännössä loppuunajettu.

        Naurettavaa sen sijaan on perustella noilla tuon ajan jutuilla nykyisten sähköautojen erinomaisuutta. Sitä minä kutsun peruustettomaksi paskanjauhannaksi…. Ja joku syyhän siihen on. Sitä arvuuttelin edellä.
        Uskon myös, että useimmilla on kokemusta polttisautoista, uudemmista kuin nuo 50-60-70-lukujen autot, mutta kirjoituksissa se vaan ei tule esille, kun polttisten ongelmia on netistä kaiveltu…

        Palstalle on vapaa pääsy ja erityisestihän se kiinnostaa, kun autonvaihto lähestyy. Kyllä plugari tai jopa sähköauto on vaihtoehtojen joukossa, joten keskustelu, siis se asiallinen, kiinnostaisi. Ei siis ole minun kohdallani niin, että olisin sähköautoista piittaamaton.
        Ymmärrän toki, ettei tällaisilla keskustelupalstoilla juurikaan asiallinen keskustelu ole pinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään historiamuistelu mitään haittaa, minustakin on mukava seurata 50-60-luvun autoilua ja sen ajan temppuja. Itse pikkupoikana kyllä tuli seurattua isäni autojen kanssa tappelua, ensimmäinen auto oli warre 50-luvun lopulla, sitten melkoinen määrä kuplavolkkareita ja sitten 70-luvulta alkaen jo monenmoista muutakin merkkiä. Autot vaihtuivat usein ja 100.000 km mittarissa oli käytännössä loppuunajettu.

        Naurettavaa sen sijaan on perustella noilla tuon ajan jutuilla nykyisten sähköautojen erinomaisuutta. Sitä minä kutsun peruustettomaksi paskanjauhannaksi…. Ja joku syyhän siihen on. Sitä arvuuttelin edellä.
        Uskon myös, että useimmilla on kokemusta polttisautoista, uudemmista kuin nuo 50-60-70-lukujen autot, mutta kirjoituksissa se vaan ei tule esille, kun polttisten ongelmia on netistä kaiveltu…

        Palstalle on vapaa pääsy ja erityisestihän se kiinnostaa, kun autonvaihto lähestyy. Kyllä plugari tai jopa sähköauto on vaihtoehtojen joukossa, joten keskustelu, siis se asiallinen, kiinnostaisi. Ei siis ole minun kohdallani niin, että olisin sähköautoista piittaamaton.
        Ymmärrän toki, ettei tällaisilla keskustelupalstoilla juurikaan asiallinen keskustelu ole pinnalla.

        Sanoisin kuitenkin että sähköauto on oman kokemukseni mukaan joka suhteessa polttomoottoriautoa parempi muutamaa asiaa lukuunottamatta. Se yksi asia on tavallaan seurausta sähköauton paremmuudesta ja se on pakkasen vaikutus kulutukseen. Sähköautossa näkyy erittäin selvästi että auto liikuttamiseen ja lämmitykseen tarvitaan pakkasella selvästi enemmän energiaa. Polttomoottori hukkaa suuren osan energiasta ja ilmiö ei siksi niissä niin selkeästi näy, lämmityskin tulee hukkaenergian kautta ainakin suurelta osalta. Tämä on kuitenki asia joka käytännössä vaikuttaa vain yli 20 asteen pakkasissa ja jos sellaista on noin viikko vuodessa niin kyseessä ei ole mikään iso asia. Vielä 30 asteenkin pakkasessa sähköautolla matkanteko on aivan rutiinia etapit vain rajoittuu johonkin 150km ja tämä siis isokulutuksisella SUV tyypisellä autolla, moni muu sähköauto pystyy parempaan. Suurimman osan ajasta sähköautolla matkan teko on aivan samanlaista kuin jollakin muullakin autolla.
        Pääsääntöisesti oma kokemus on se että sähköauto on parempi talviauto kuin jokin muu.

        Se toinen asia on auton paino, harvassa sähköautossa on mitään kunnon ajotuntumaa. Joistakin ajotuntuma kuitenkin löytyy, osa ostajista kokee etäisen ajotuntuman hyvänä asiana, minulle se on pitkä miinus.

        Aivan samoin kun ehkä täällä paisutellaan jotain polttomoottoriautojen ongelmia ja tuodaan esiin täysin epäoleellisia asioita, niin samoin tehdään sähköautojen suhteen. Ihmiset on taitanut muodostaa käsityksensä klikkiotsikoiden perusteella ja kuvittelevat että kaikki jossakin havaitut ongelmat koskee kaikkia sähköautoja. Mielikuvaan ehkä vaikuttaa sekin, että sähköautoalalla on monenlaista yrittäjää, ei ole mitenkään itsestäänselvää että autonvalmistukseen voi noin vain hypätä ja että laatu olisi samaa luokkaa kuin perinteisellä autonvalmistajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin kuitenkin että sähköauto on oman kokemukseni mukaan joka suhteessa polttomoottoriautoa parempi muutamaa asiaa lukuunottamatta. Se yksi asia on tavallaan seurausta sähköauton paremmuudesta ja se on pakkasen vaikutus kulutukseen. Sähköautossa näkyy erittäin selvästi että auto liikuttamiseen ja lämmitykseen tarvitaan pakkasella selvästi enemmän energiaa. Polttomoottori hukkaa suuren osan energiasta ja ilmiö ei siksi niissä niin selkeästi näy, lämmityskin tulee hukkaenergian kautta ainakin suurelta osalta. Tämä on kuitenki asia joka käytännössä vaikuttaa vain yli 20 asteen pakkasissa ja jos sellaista on noin viikko vuodessa niin kyseessä ei ole mikään iso asia. Vielä 30 asteenkin pakkasessa sähköautolla matkanteko on aivan rutiinia etapit vain rajoittuu johonkin 150km ja tämä siis isokulutuksisella SUV tyypisellä autolla, moni muu sähköauto pystyy parempaan. Suurimman osan ajasta sähköautolla matkan teko on aivan samanlaista kuin jollakin muullakin autolla.
        Pääsääntöisesti oma kokemus on se että sähköauto on parempi talviauto kuin jokin muu.

        Se toinen asia on auton paino, harvassa sähköautossa on mitään kunnon ajotuntumaa. Joistakin ajotuntuma kuitenkin löytyy, osa ostajista kokee etäisen ajotuntuman hyvänä asiana, minulle se on pitkä miinus.

        Aivan samoin kun ehkä täällä paisutellaan jotain polttomoottoriautojen ongelmia ja tuodaan esiin täysin epäoleellisia asioita, niin samoin tehdään sähköautojen suhteen. Ihmiset on taitanut muodostaa käsityksensä klikkiotsikoiden perusteella ja kuvittelevat että kaikki jossakin havaitut ongelmat koskee kaikkia sähköautoja. Mielikuvaan ehkä vaikuttaa sekin, että sähköautoalalla on monenlaista yrittäjää, ei ole mitenkään itsestäänselvää että autonvalmistukseen voi noin vain hypätä ja että laatu olisi samaa luokkaa kuin perinteisellä autonvalmistajalla.

        Olipas pitkä vuodatus. Kuka jaksaa lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas pitkä vuodatus. Kuka jaksaa lukea.

        Lukutaidoton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaidoton?

        Hyvä kommentti on lyhyt, ei mikään pitkä vuodatus.


    • Anonyymi

      Minun työpaikalla firma lahjoitti uudet Teslat kaikille työntekijöille ja työntekijän perheenjäsenille myös (tietysti vain ajokortti-iässä oleville). Kahden vuoden päästä tulee uudet ja entiset saa tietysti pitää myös. Mahtaako naapurit purkaa kateuttaan viimeistään siinä vaiheessa kun merenrantataloni 2 hehtaarin tontti alkaa olla täynnä uudenkarheita Tesloja?

      • Anonyymi

        No meillä oli sama juttu, mutta firma oli kaukaa viisas ja lahjoitti kaikille kymmenen hehtaarin tontit Saimaan rannalta jo ennen kuin autoja alkaa virrata sisään. Ja antoivat myös pari huvijahtia siltä varalta, että tontilla on niin paljon Tesloja ettei pois pääse kuin vettä pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No meillä oli sama juttu, mutta firma oli kaukaa viisas ja lahjoitti kaikille kymmenen hehtaarin tontit Saimaan rannalta jo ennen kuin autoja alkaa virrata sisään. Ja antoivat myös pari huvijahtia siltä varalta, että tontilla on niin paljon Tesloja ettei pois pääse kuin vettä pitkin.

        Eikö ne älynnyt luovuttaa niitä tontteja talon kanssa. Mitä nyt tyhjällä tontilla tekee missä ei voi asua eikä ladata autoa.


    • Anonyymi

      Jos valtio alkaa patistelemaan KALLIIN sähköauton ostoa niin on päivänselvää että suomalaista miestä alkaa v-ituttamaan.
      Rahanreikiä on muutenkin jo aivan liikaa.
      Joten palataan asiaan sitten, kun range on sama kuin polttiksessa ja hinta myös.

      • Anonyymi

        Katsoppa tilanne 5 vuoden kuluttua niin jo näyttää toisenlaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa tilanne 5 vuoden kuluttua niin jo näyttää toisenlaiselta.

        Niin me teemmekin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe