Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Näinhän sen pitikin mennä..

Siis tuleeko teille sitä sellaista tunnetta, että homma meni kuin sen pitikin mennä?

Ymmärrän toki et asiat menevät niin kuin menevät ja aika vähään pystyy itse loppupeleissä vaikuttamaan.

Jos elämä vie mennessään ja antaa mitä antaa, tuleeko koskaan mieleenne jälkeenpäin, että juuri noinhan sen kuuluikin tapahtua.

Itselleni tuo suurta tyytyväisyyden tunnetta, kun huomaa, että menneisyyden asiat ovat harmoniassa keskenään luoneet nykyhetken.
Ja tarkoitan niin hyviä kuin huonoja asioita.

Esimerkiksi kun sairastuin ms-tautiin, luulin, että elämäni on ohitse. Tosiasiallisesti kuitenkin opin vasta silloin elämään elämääni.
Eli sairastumiseni parantumattomaan, etenevään sairauteen opetti minut nauttimaan ja rakastamaan elämääni.

Tarvitsin sen katastrofin jotta eläisin täydemmin. Eli sehän meni ihan niin kuin pitikin. Kuin kohtalon sanelemaa.

Tunnen suurta tyytyväisyyttä siitä että sairastuin. En toki saanut pitää terveyttäni, mutta sain jotakin enemmän. Elämäniloa ja asenteen, jolla pärjää pitkälle.

Tuleeko teille hetkiä, kun olette kiitollisia siitä,että olette elänyt elämänne juuri niin kuin olette? Kaiken hyvän ja pahan?

Voin itse rehellisesti sanoa, että olen hyvin tyytyväinen omaan elämääni. Ja myös itseeni.
Kaikki elämässäni on mennut juuri niin kuin on pitänytkin mennä.

Onko kohtaloa olemassa? En tiedä vastausta tuohon kysymykseen, mutta en jaksa uskoa kohtaloon, vaikka haluaisinkin. Silti tiedän, että vain eletty elämäni on tehnyt minusta onnellisen.

97

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittelen asiaa ehkä vähän toisesta vinkkelistä, mutta omalla kohdallani kuvailen tuota sanoin etten en kadu mitään, koska kaikki eletty elämä on tehnyt minusta sen mitä olen ja jos jokin siinä ei ole mieleeni, voin ainoastaan vaikuttaa tulevaisuuteeni.

      • Voi vit..talis. Sä todelkakin ajattelet samoin kuin mä. Olemme menneisyytemme yhteenlaskun lopputuloksia ja siihen paljonko siihen lisätään tulevaisuudessa voi vaikuttaa.

        Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen on myös toinen ajatusmallini.

        Turhaa kuvitella, että jollain lehtikaalin popsimisella voisi saavuttaa pidemmän elämän.. kun aika on, aika on. Aivan sama kuinka paljon olet lehtikaalia pupertanut.
        Mutta minkälaista elämää sitä on elänyt siihen mennessä, kunnes aika on..?


      • Anonyymi

        Näin on, mutta toisin eletty elämä olisi tehnyt susta myös sut, vaan erilaisen version :D
        -sivusta kommentoin


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Voi vit..talis. Sä todelkakin ajattelet samoin kuin mä. Olemme menneisyytemme yhteenlaskun lopputuloksia ja siihen paljonko siihen lisätään tulevaisuudessa voi vaikuttaa.

        Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen on myös toinen ajatusmallini.

        Turhaa kuvitella, että jollain lehtikaalin popsimisella voisi saavuttaa pidemmän elämän.. kun aika on, aika on. Aivan sama kuinka paljon olet lehtikaalia pupertanut.
        Mutta minkälaista elämää sitä on elänyt siihen mennessä, kunnes aika on..?

        Mä oon eri mieltä. Lehtikaalin puputtaminen voi tuoda pidemmän elämän kuin et joisit kaljaa litratolkulla joka päivä. Mut mitään ei tietysti ole luvattu,et ei sen varaan voi laskea. Elämästä pitää myös nauttia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon eri mieltä. Lehtikaalin puputtaminen voi tuoda pidemmän elämän kuin et joisit kaljaa litratolkulla joka päivä. Mut mitään ei tietysti ole luvattu,et ei sen varaan voi laskea. Elämästä pitää myös nauttia.

        No.. lehtikaalilla sen elämän pidentäminen tosiaan voi olla mahdollista.. mutta miksi?
        Se elämä pitenee sieltä loppupäästä, mikä ei muutoinkaan ole sitä elämän parasta aikaa ja vain siinä tapauksessa jos ei onnettomuus tai vaikka syöpä korjaa ennen sitä.

        Ja sit kaduttaa kuolinvuoteella, kun ei juonut sitä kaljaa litratolkulla...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Voi vit..talis. Sä todelkakin ajattelet samoin kuin mä. Olemme menneisyytemme yhteenlaskun lopputuloksia ja siihen paljonko siihen lisätään tulevaisuudessa voi vaikuttaa.

        Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen on myös toinen ajatusmallini.

        Turhaa kuvitella, että jollain lehtikaalin popsimisella voisi saavuttaa pidemmän elämän.. kun aika on, aika on. Aivan sama kuinka paljon olet lehtikaalia pupertanut.
        Mutta minkälaista elämää sitä on elänyt siihen mennessä, kunnes aika on..?

        Niinhän me ollaan sisaruksia 😉

        En kyllä ole tuossa mielessä yhtä fatalisti, kohtaloon nojaava, vaan lähinnä inhorealisti. Kohtalohan on kuitenkin asia, jonka muotoutumiseen voi itse vaikuttaa paljonkin, esim. jo sillä, ettei kävele liikennevaloissa punaisia päin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, mutta toisin eletty elämä olisi tehnyt susta myös sut, vaan erilaisen version :D
        -sivusta kommentoin

        Ei suinkaan, se ei olisi minä, vaan eri minä, koska tämän hetken tarkastelussa on olemassa vain yksi mahdollinen minä, se mikä olen nyt ja kaikki ne seikat jotka johtivat tällaiseen minään. Mikään muutos sen henkilön taustassa tekisi siitä eri minä, henkilön, mahdollisesti jopa todella paljon erilaisen henkilön. Esimerkiksi jos olisin nuoruudessani telminyt ilman kumeja, olisi nyt mahdollisesti jälkikasvua, toki jo aikuista jälkikasvua ja se tarkoittaisi sitä, että aika moni muu asia olisi menneinä vuosina jäänyt tekemättä, etenkin aika moni tehty "ei niin fiksu asia", jolloin väistämättä olisin hyvin erilainen henkilö.


      • randombypasser kirjoitti:

        Niinhän me ollaan sisaruksia 😉

        En kyllä ole tuossa mielessä yhtä fatalisti, kohtaloon nojaava, vaan lähinnä inhorealisti. Kohtalohan on kuitenkin asia, jonka muotoutumiseen voi itse vaikuttaa paljonkin, esim. jo sillä, ettei kävele liikennevaloissa punaisia päin.

        No.. mä luulen, ettei kohtaloa ole olemassakaan.. kuuluu samaan kastiin sielun, kuoleman jälkeisen elämän ja pyhän henge kanssa. Suurta itsepetosta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei suinkaan, se ei olisi minä, vaan eri minä, koska tämän hetken tarkastelussa on olemassa vain yksi mahdollinen minä, se mikä olen nyt ja kaikki ne seikat jotka johtivat tällaiseen minään. Mikään muutos sen henkilön taustassa tekisi siitä eri minä, henkilön, mahdollisesti jopa todella paljon erilaisen henkilön. Esimerkiksi jos olisin nuoruudessani telminyt ilman kumeja, olisi nyt mahdollisesti jälkikasvua, toki jo aikuista jälkikasvua ja se tarkoittaisi sitä, että aika moni muu asia olisi menneinä vuosina jäänyt tekemättä, etenkin aika moni tehty "ei niin fiksu asia", jolloin väistämättä olisin hyvin erilainen henkilö.

        Mut tota just tarkoitin, olisit sinä, mutta tottakai ihan eri versio. Eikä tarvii ees ajatella niin kauaskantoisesti. Jos syöt aamulla hyvän vs. huonon aamiaisen, niin se voi jo vaikuttaa siihen millainen fiilis sulla on aamulla itsestä ja muusta maailmasta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No.. mä luulen, ettei kohtaloa ole olemassakaan.. kuuluu samaan kastiin sielun, kuoleman jälkeisen elämän ja pyhän henge kanssa. Suurta itsepetosta.

        Niin, mutta toteamus
        "Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen"
        on aika selkeästi kohtalo-oppinen näkemys, mielestäni.
        Asioita tapahtuu, vaikkei itse tekisi mitään, mutta jos tekee, voi tapahtua hyvin eri asioita kuin muuten olisi tapahtuakseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut tota just tarkoitin, olisit sinä, mutta tottakai ihan eri versio. Eikä tarvii ees ajatella niin kauaskantoisesti. Jos syöt aamulla hyvän vs. huonon aamiaisen, niin se voi jo vaikuttaa siihen millainen fiilis sulla on aamulla itsestä ja muusta maailmasta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        No tässä taitaa olla nyt kysymyksessä erilaiset tavat hahmottaa joitain (ajallisia) muuttujia.

        Mun näkökulmasta kullakin hetkellä on olemassa vain yksi minä siinä todellisuudessa jonka kykenemme havaitsemaan ja se on ainoa mahdollinen minä. Minuutin kuluttua se on jo eri minä, olkoonkin että useimmiten hyvin samanlainen kuin se minä joka oli minuutti sitten.

        Voi toki mielikuvitella, miten jonkin asian tekeminen tai tekemättä jättäminen olisi voinut vaikuttaa elämäänsä, mutta se ei silti tuottaisi eri versiota samasta minästä, vaan täysin uuden minän, joka toki luultavasti olisi ollut monilta osin samanlainen kuin se reaalinen tämän hetken minä on juuri nyt. Mutta se olisi silti eri minä, ei vain eri versio.


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin, mutta toteamus
        "Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen"
        on aika selkeästi kohtalo-oppinen näkemys, mielestäni.
        Asioita tapahtuu, vaikkei itse tekisi mitään, mutta jos tekee, voi tapahtua hyvin eri asioita kuin muuten olisi tapahtuakseen.

        Niin voihan asian noinkin nähdä. Ite lähinnä en pohdi asiaa tuolta kannalta. Ennemminkin ajattelen syteen tai saveen mallilla. Lopputulema on väistämätön. Vaikka hyppisin voltteja vieressä ei se seikka muutu, että jonkinlainen lopputulema asialla on. Se lopputulema .. en usko sen olevan kohtalon määräämä. Se vain on.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin voihan asian noinkin nähdä. Ite lähinnä en pohdi asiaa tuolta kannalta. Ennemminkin ajattelen syteen tai saveen mallilla. Lopputulema on väistämätön. Vaikka hyppisin voltteja vieressä ei se seikka muutu, että jonkinlainen lopputulema asialla on. Se lopputulema .. en usko sen olevan kohtalon määräämä. Se vain on.

        No mä kattelen tuota kyllä aavistuksen eri vinkkelistä. Lopputulema on väistämätön, mutta millainen se lopputulema on, niin siihen voi vaikuttaa paljon.

        Jos nyt vaikka joku ryöstää mummoa kadulla ja seisot vieressä katsomassa, on lopputulema X. Jos sen sijaan hyppisit niitä voltteja siinä vieressä pelkän katselemisen sijaan, rohkenen väittää, että lopputulema on jotain aivan muuta kuin X 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No tässä taitaa olla nyt kysymyksessä erilaiset tavat hahmottaa joitain (ajallisia) muuttujia.

        Mun näkökulmasta kullakin hetkellä on olemassa vain yksi minä siinä todellisuudessa jonka kykenemme havaitsemaan ja se on ainoa mahdollinen minä. Minuutin kuluttua se on jo eri minä, olkoonkin että useimmiten hyvin samanlainen kuin se minä joka oli minuutti sitten.

        Voi toki mielikuvitella, miten jonkin asian tekeminen tai tekemättä jättäminen olisi voinut vaikuttaa elämäänsä, mutta se ei silti tuottaisi eri versiota samasta minästä, vaan täysin uuden minän, joka toki luultavasti olisi ollut monilta osin samanlainen kuin se reaalinen tämän hetken minä on juuri nyt. Mutta se olisi silti eri minä, ei vain eri versio.

        Kyllä, asian voi hahmottaa myös kuvailemallasi tavalla. Mahtavaa, että tällä palstalla pääsee keskustelemaan tällaisista jutuista, joilla ei viitsi vaivata muiden päätä 😅 Ja hauska huomata et joskus joku muukin on funtsinut jotain samoja keloja, joita luulee et ei kukaan muu ajattelisi 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, asian voi hahmottaa myös kuvailemallasi tavalla. Mahtavaa, että tällä palstalla pääsee keskustelemaan tällaisista jutuista, joilla ei viitsi vaivata muiden päätä 😅 Ja hauska huomata et joskus joku muukin on funtsinut jotain samoja keloja, joita luulee et ei kukaan muu ajattelisi 😂

        Kyllä, kiitos samoin, kiitos tästä keskustelusta! Kyllä täällä aika ajoin on varsin hedelmällistä keskustelua eri hahmojen kesken, ei lainkaan huono paikka höpötellä, vaikka yleensä pikavilkaisulla pääsee ensin todella syvä huokaus 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No mä kattelen tuota kyllä aavistuksen eri vinkkelistä. Lopputulema on väistämätön, mutta millainen se lopputulema on, niin siihen voi vaikuttaa paljon.

        Jos nyt vaikka joku ryöstää mummoa kadulla ja seisot vieressä katsomassa, on lopputulema X. Jos sen sijaan hyppisit niitä voltteja siinä vieressä pelkän katselemisen sijaan, rohkenen väittää, että lopputulema on jotain aivan muuta kuin X 😂

        Me nyt puhutaan aidasta ja seipäästä. Mut juu. Ei haittaa.


    • No en tiedä onks tää vähän samaa ideaa, mutta minusta on hyvä vaan, että joku ei mene hyvin, vaan ensin kompastuu johonkin, että tietää "rajat". On jatkossa turvallisempi kulkea, kun ei mene vaan "tuurilla" jostain läpi ja joskus mahdollisesti törmää ihan kunnolla.

      Mä sähkärinä pitkään vaan naureskelin sähköiskuille... "ei se omia tapa"...
      Mutta jossain vaiheessa joku ensihoitaja kertoi hyvin mikä on sekunnin sydänjakso... siinä noin sekunnin sydänjaksolla on 2 ms kohta, jossa jos tulee tarpeeksi voimakas sähköisku, se voi viedä sydämmen kammiovärinään...🙄

      Siinä tuli aika selkeästi huomattua, minkälaista "venäläistä rulettia" harrasti välinpitämättömällä asenteella. Joku vuosi siitä eteenpäin kollega sai tällit ja nukkui ikiuneen sohvalleen tunteja iskun jälkeen. 🙄

      Eli oppia ikä kaikki...😊

      • Ja toinen juttu mulla on ollut toi moottoripyörä. Se avasi silmiä siihen, että miten lähellä tuolla liikenteessä ihmisen on heittää henkensä.

        Peltien sisällä, penkissä se meno tuntuu ihan toiselta, kuin ilman suojaa ja viimassa. On aivan ssma onko sinulla etuajo-oikeis, kun toisen massa on satoja tai tuhansia kertaa enemmän kuin sinun.

        Säännöt on sääntöjä ja ihmiset ihmisiä...ja vielä löytyy muutakin mutkaa matkaan... eläimet, irtokiviä mutkassa, tuuliainen aukealla metsän jälkeen, auringonvalo silmiin, sade.....

        Rajallisuuden huomaaminen ehkä voisi olla se juttu? 🤔 Ja sen tiedostaminen?


      • Meillä töissä pienestäkin tällistä joutuu menemään sydänfilmiin ensiapuun.

        Asioita tapahtuu ihan itsestä riippumattakin. Kaikkeen ei voi vaikuttaa.


      • Disseisback kirjoitti:

        Ja toinen juttu mulla on ollut toi moottoripyörä. Se avasi silmiä siihen, että miten lähellä tuolla liikenteessä ihmisen on heittää henkensä.

        Peltien sisällä, penkissä se meno tuntuu ihan toiselta, kuin ilman suojaa ja viimassa. On aivan ssma onko sinulla etuajo-oikeis, kun toisen massa on satoja tai tuhansia kertaa enemmän kuin sinun.

        Säännöt on sääntöjä ja ihmiset ihmisiä...ja vielä löytyy muutakin mutkaa matkaan... eläimet, irtokiviä mutkassa, tuuliainen aukealla metsän jälkeen, auringonvalo silmiin, sade.....

        Rajallisuuden huomaaminen ehkä voisi olla se juttu? 🤔 Ja sen tiedostaminen?

        Juu. Asiat pitää suhteuttaa. Moottoripyörällä ajaminen.. tulee hetkiä jolloin pitää valita onko oikeassa ja eloton tai hengissä ja väärinkohdeltu.

        Tuo suhteuttaminen.. toimii monessa muussakin asiassa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Meillä töissä pienestäkin tällistä joutuu menemään sydänfilmiin ensiapuun.

        Asioita tapahtuu ihan itsestä riippumattakin. Kaikkeen ei voi vaikuttaa.

        No ei...

        Mutta sähkärinä pitää tietää mitä tekee...ihan itsensä vuoksi. Maallikoille sähkölaitteet rakennetaan yleensä niin, että ne saa myllätä niitä käsineen miten lystää, eikä ne saa tälliä...mutta sähkärien pitää usein purkaa suojaukset ja olla lähellä jännitteisiä osia...

        Toisaalta se on huonokin juttu...🙄 Siis, että luottaa tietoon...olipa maallikko tai sähkäri. 1 sekunnin sydänjakson aikana 2 ms aika, kun saat tällin, voit olla ilman defibilaattoria suorasäärinen...sillä hetkellä...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu. Asiat pitää suhteuttaa. Moottoripyörällä ajaminen.. tulee hetkiä jolloin pitää valita onko oikeassa ja eloton tai hengissä ja väärinkohdeltu.

        Tuo suhteuttaminen.. toimii monessa muussakin asiassa.

        Suhteuttamista ei äkkiä tiedosta...

        Oiskohan Hellstenin Tommi joskus kirjoittanut, että ihminen ei ymmärrä asioita ympärillään, ennenkuin tulee jokin kriisi. 🤔


      • Disseisback kirjoitti:

        Suhteuttamista ei äkkiä tiedosta...

        Oiskohan Hellstenin Tommi joskus kirjoittanut, että ihminen ei ymmärrä asioita ympärillään, ennenkuin tulee jokin kriisi. 🤔

        Ei anna vastata sulle. Väittää botiksi. Tulisko tämä läpi...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ei anna vastata sulle. Väittää botiksi. Tulisko tämä läpi...

        Tuli tuli. 😀


    • En ole täysin tyytyväinen omaan elämääni, pientä parantamisen varaa tosin onkin hyvä olla

      • Nooh.. sait mielenkiintoni heräämään..
        Haluatko avautua aiheesta enemmän?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Nooh.. sait mielenkiintoni heräämään..
        Haluatko avautua aiheesta enemmän?

        Eipä juuri avautumista, itseasiassa halusin vaan vastata jotain rakkaalleni :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        Eipä juuri avautumista, itseasiassa halusin vaan vastata jotain rakkaalleni :D

        Kiitos kultaseni. Olet rakas. Niin kovin rakas.


    • Anonyymi

      En oo vielä ihan tossa pisteessä kaikissa asioissa 😂😂 Just tänään oon itseasiassa pohtinyt yhtä isoa juttua, et miksi se meni niin ja vaikka haluaisin ajatella et kaikella on tarkoitus niin aina välillä se ajatus horjuu pahasti. Nyt veetuttaa yksi asia isosti, vaikka periaatteessa multa ei edes kysytty mielipidettä (=vaikutusmahdollisuudet aika pienet).

      • Kaikella ei ole tarkoitusta. Ei todellakaan ole. Ei ole mitään järkeä etsiä tarkoitusta kaikesta.

        Joskus asioita vain tapahtuu. Ne ei ole kenenkään syytä tai niissä ei ole syvempää merkitystä.
        Oma asenne ja suhtautumistapa merkkaa enemmän.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kaikella ei ole tarkoitusta. Ei todellakaan ole. Ei ole mitään järkeä etsiä tarkoitusta kaikesta.

        Joskus asioita vain tapahtuu. Ne ei ole kenenkään syytä tai niissä ei ole syvempää merkitystä.
        Oma asenne ja suhtautumistapa merkkaa enemmän.

        Joo, se vaan jos omaa kovin itsekriittisen luonteeen, niin jää pohtimaan helposti sitä, mitä olisi voinut tehdä toisin jne. Mut totta, asenne auttaa moneen, oon aina ollut kans tota mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se vaan jos omaa kovin itsekriittisen luonteeen, niin jää pohtimaan helposti sitä, mitä olisi voinut tehdä toisin jne. Mut totta, asenne auttaa moneen, oon aina ollut kans tota mieltä.

        Männeet on männeitä. Eilistä ei voi muuttaa. Ainoa mihin voit vaikuttaa on nykyhetki. Tämä, tässä ja nyt. Huomista ei ole. Tulevaisuus on illuusio.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Männeet on männeitä. Eilistä ei voi muuttaa. Ainoa mihin voit vaikuttaa on nykyhetki. Tämä, tässä ja nyt. Huomista ei ole. Tulevaisuus on illuusio.

        Jep, tosta mua muistutetaan tasaisin väliajoin kun aina jään pohtimaan erilaisia skenaarioita miten asiat olisi menneet jos täydellinen versio minusta olisi hoitanut hommat niinkuin pitää :D Miettiiköhän/ylianalysoikohan miehetkin kaikkea tälleen? 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tosta mua muistutetaan tasaisin väliajoin kun aina jään pohtimaan erilaisia skenaarioita miten asiat olisi menneet jos täydellinen versio minusta olisi hoitanut hommat niinkuin pitää :D Miettiiköhän/ylianalysoikohan miehetkin kaikkea tälleen? 🤔

        Osa tekee noin. Ei taida olla sukupuolikysymys.
        En ite laita puolikastakaan ajatusta "Mitäs jos.." ajattelulle.


    • Anonyymi

      Joskus hommat menee sillä tavalla kuin pitikin tai oli suunnitellut mutta joskus (tai useinmiten?) ei. Mutta vaikka menisikin "pieleen" niin jännittävää kyllä, huomaa että niinhän sen pitikin mennä. Paljon parempi kun meni "pieleen" eikä siten kuin suunnitteli 😂

      - Sheena

      • Juur noin.. mun elämässäni mikään ei ole koskaan mennyt suunitelman mukaan. Siksi olen kai oppinut joustavaksi. Ja lopettanut suunnittelemisen.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juur noin.. mun elämässäni mikään ei ole koskaan mennyt suunitelman mukaan. Siksi olen kai oppinut joustavaksi. Ja lopettanut suunnittelemisen.

        Eikö mikään?? Ehkä et ole tiennyt mitä haluat?

        Minulla on useinkin suunnitelmat onnistuneet, kun on aina vähintään 1 varasuunnitelma 😂 ja jos ei satu olemaan, se keksitään tarpeen vaatiessa lennosta.

        Ammatinvalinnan täydellistä onnistumista pidän lähes satumaisena. Suunnan tiesin jo nuorena, mutta se miten päädyin nykyiseen työpaikkaani oli ihme, kohtalokas sattuma 🤔 Maapallon hyvät energiat ja flowt kohtasivat.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mikään?? Ehkä et ole tiennyt mitä haluat?

        Minulla on useinkin suunnitelmat onnistuneet, kun on aina vähintään 1 varasuunnitelma 😂 ja jos ei satu olemaan, se keksitään tarpeen vaatiessa lennosta.

        Ammatinvalinnan täydellistä onnistumista pidän lähes satumaisena. Suunnan tiesin jo nuorena, mutta se miten päädyin nykyiseen työpaikkaani oli ihme, kohtalokas sattuma 🤔 Maapallon hyvät energiat ja flowt kohtasivat.

        - Sheena

        Voi, olen iloinen puolestasi.

        Ehkäpä olen huono suunittelemaan, mutta erinomainen soveltamaan.
        Lähes kaiken haluamani olen saanut, mutta siihen vaikuttaa haluamiseni vähäisyys ja suunnaton kärsivällisyys.
        Haluan hyvin vähän ja silloinkin pienesti.


    • En ole tyytyväinen menneisyyteeni. Olen joutunut kärsimään mielisairaudesta kehityksen kannalta kriittisinä vuosina. Lisäksi minulla oli nuorempana muitakin terveydellisiä vaikeuksia. Elämäni on ollut hyvin raskasta ja ihmettelen suuresti että olen vielä hengissä.

      Mutta nykyään olen pikkuhiljaa saanut terveyteni hyvään kuntoon. Sen myötä olen oppinut nauttimaan enemmän elämästäni, mutta ei se aina helppoa ole. Jatkuvaa taistelua mielenterveyden kanssa.

      Minulla on kuitenkin paljon hyviä asioita elämässäni ja aivan mahtavia ihmisiä joista olen suunnattoman kiitollinen. Luotan siihen, että tulevaisuudella on vain kaikkea hyvää tarjota minulle. Tuntuu kuin olisin syntynyt tähän maailmaan vastikään ja aion opetella nauttimaan kaikesta hyvästä mitä elämältä olen saanut täysin rinnoin.

      • Anonyymi

        Mut eikö tuukin mahtava fiilis siitä, et omilla toimilla totta tosiaan on vaikutusta siihen, millaisella fiiliksellä herää ja menee nukkumaan jne. Mut itselle on tosi tosi tärkeää elää omien arvojen mukaan, siitä saan parhaan tyydytyksen. Riittää et itse voi seisoa omien tekojen takana :)


      • Hei kamuseni.. heitetäämpä pieni knoppi.. jos et olisi käynyt läpi sitä, mitä olet.. et olisi siinä puhumassa kiitollisuudesta. Sä et olisi sä.

        Ja mun mielestä sä olet hyvä sä. Juuri tuollaisenaan.
        Meillä kaikilla on vaikeutemme. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, mutta on silti.

        Elämä kun tarjoaa kirpeitä pihlajanmarjoja, on paree käydä hakemassa hillosokeria, että ne saa nieltyä. Sillä nieltävähän ne on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut eikö tuukin mahtava fiilis siitä, et omilla toimilla totta tosiaan on vaikutusta siihen, millaisella fiiliksellä herää ja menee nukkumaan jne. Mut itselle on tosi tosi tärkeää elää omien arvojen mukaan, siitä saan parhaan tyydytyksen. Riittää et itse voi seisoa omien tekojen takana :)

        Kyllä se tuo suunnattoman paljon tyydytystä, kun tietää että itse voi asioihin vaikuttaa. Ja varsinkin kun meno vain vuosi vuodelta paranee.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hei kamuseni.. heitetäämpä pieni knoppi.. jos et olisi käynyt läpi sitä, mitä olet.. et olisi siinä puhumassa kiitollisuudesta. Sä et olisi sä.

        Ja mun mielestä sä olet hyvä sä. Juuri tuollaisenaan.
        Meillä kaikilla on vaikeutemme. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, mutta on silti.

        Elämä kun tarjoaa kirpeitä pihlajanmarjoja, on paree käydä hakemassa hillosokeria, että ne saa nieltyä. Sillä nieltävähän ne on.

        Uskon Jumalaan ja uskon että kaikella on tarkoituksensa. Elämän on pitänyt mennä juuri näin, vaikka toisinaan olenkin Jumalalle katkera. Mutta kun lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan sanoi isomummoni. Ehkä jos asiat eivät olisi menneet näin, ne olisivatkin vielä huonommin.

        Tänään olen väsynyt ja kirjoitan siksi ihan liian rehellisesti. Pitäisi muistaa aina juttujaan vähän suodattaa :D


      • Palstakamu kirjoitti:

        Uskon Jumalaan ja uskon että kaikella on tarkoituksensa. Elämän on pitänyt mennä juuri näin, vaikka toisinaan olenkin Jumalalle katkera. Mutta kun lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan sanoi isomummoni. Ehkä jos asiat eivät olisi menneet näin, ne olisivatkin vielä huonommin.

        Tänään olen väsynyt ja kirjoitan siksi ihan liian rehellisesti. Pitäisi muistaa aina juttujaan vähän suodattaa :D

        No mä tykkään juuri rehellisyydestäsi.
        Mutta suodata toki.
        Väsynyt se olen minäkin ja miun pehkuihin pääni painan aika alkoi kolme minuuttia sitten.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No mä tykkään juuri rehellisyydestäsi.
        Mutta suodata toki.
        Väsynyt se olen minäkin ja miun pehkuihin pääni painan aika alkoi kolme minuuttia sitten.

        Hyvää yötä. Minäkin lähden ihan kohta nukkumaan :)


      • Palstakamu kirjoitti:

        Hyvää yötä. Minäkin lähden ihan kohta nukkumaan :)

        Hyvää yötä.. suukon myötä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No mä tykkään juuri rehellisyydestäsi.
        Mutta suodata toki.
        Väsynyt se olen minäkin ja miun pehkuihin pääni painan aika alkoi kolme minuuttia sitten.

        Etkö ikinä mies väsy puhelemaan itsesi kanssa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ikinä mies väsy puhelemaan itsesi kanssa?

        Oletko koskaan ajatellut hakea apua harhoihisi?


    • Eräänlainen fatalismi ajatteluun on ajan mittaan kehittynyt, vähän siihen tyyliin että jos joku juttu nyt ei luonnistunutkaan niin hiljaa mielessäni saatan tuumia ettei niin ollut tarkoitus käydäkään siitä sen enempiä hermostumatta, jos suinkin mahdollista 🤔.
      Koskaan myöskään mikään katastrofi ei ei ole tuonut tulleessaan täydellistä tuhoa tai pelkkää hävitystä van tuhkasta on noussut joka kerta jossain määrin kehittyneempi versio mitä nyt sirpaleista on saatu kasaan raavittua 😁

      • Totta. Vähän noin mäkin ajattelen. Jos ei onnaa, niin olen siitä vain "Ei si" ja nielen tappioni. Kohtapa koko asia on jo unohtunut.

        Tuo tuhkasta nouseminen, mitä käytit tuossa.. sillähän viitataan feenix-lintuun, joka kuollessaan palaa poroksi ja nousee uudistuneena tuhkasta. Muistetaan se, uudistuneena.

        Mutta sulla on kuitenkin aika tervehenkinen asenne. Noin niinkuin mielestäni.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Totta. Vähän noin mäkin ajattelen. Jos ei onnaa, niin olen siitä vain "Ei si" ja nielen tappioni. Kohtapa koko asia on jo unohtunut.

        Tuo tuhkasta nouseminen, mitä käytit tuossa.. sillähän viitataan feenix-lintuun, joka kuollessaan palaa poroksi ja nousee uudistuneena tuhkasta. Muistetaan se, uudistuneena.

        Mutta sulla on kuitenkin aika tervehenkinen asenne. Noin niinkuin mielestäni.

        Aika opettaa, ellet taivu tuulen mukana niin murrut


      • E-Lukka kirjoitti:

        Aika opettaa, ellet taivu tuulen mukana niin murrut

        Voi.. olen taipunut ja murtunut, oppinut taipumaan ja silti murtunut.
        Joskus taipumisestakin voi murtua, ihan sen taipumisen takia.

        Taipuminen on hyvä juttu tiettyyn pisteeseen asti. Liika on liikaa. Mutta se on sitten niitä suhteellisuusjuttuja.


    • Anonyymi

      Menneisyyden kultaamista, hopeareunoittamista, uskomus- tai vahvistusharhaa, sitähän se. Ihmisen on koettava eletty merkitykselliseksi ja tunnettava myös kiitollisuutta, että ei katkeroituisi.

      • Juu.. voi olla. Saatat olla oikeassa, en ole pohtinut asiaa tuolta kantilta. Sisäinen tunteeni sanoo ettei asia ole kuin vain osittain noin.


    • Lähinnä "ei tämän näin pitänyt mennä" tai "olisi tämä helpommallakin voinut mennä."

      Jotenkin aina on tuntunut että olen väärässä paikassa, väärään aikaan ja kaikki mitä on saanut aikaiseksi on ollut kovan työn takana samalla kun ympärillä oleville ihmisille samat asiat vain tapahtuvat. Tiedostan toki että tämä on vain tunne ja totuus on varmaan ihan muuta.

      Tuota ensimmäistä lainausta kun miettii niin siinä voisi varovasti todeta että ehkä kuitenkin nämä odottamattomat asiat joita on eteen tullut ovat suuremmalta osin positiivisia. Ehkä niitä vain liian vähän vielä arvostaa.

      • Ei kai kenellekään asiat vain tapahdu. Toki sitäkin voi joskus sattua itse kullekin, mutta harvinaisempaa kai. Kaikki olemme eletyn elämämme lopputulemia ja asenne ratkaisee paljon. Se miten suhtaituu elettyyn elämäänsä, heijastuu siihen miten elää elämäänsä tässä ja nyt. Mikä taas heijastaa tulevaisuuteen. Se on kuin oravanpyörä.

        Arvosta itsesi ja elämääsi. Se on ehkä ainutkertainen tilaisuus.


    • Olen kiitollinen siitä, että olen tässä ja selvinnyt monenlaisesta. Minulla on paljon hyvää elämässäni ja osittain myös kokemusteni ansiosta osaan arvostaa elämää syvästi. Olen oppinut paljon itsestäni niin hyvinä kuin pahoina aikoina ja koen, että se antaa minulle enemmän työkaluja selviytyä kaikenlaisesta tulevaisuudessakin.

      Toivoisin silti tiettyjen asioiden menneen elämässäni toisella tavalla. Tunnen jonkinlaista surullisuutta siitä, että tietyt kokemukset ovat rikkoneet minussa jotain sellaista, mistä pidin itsessäni. Jokin valo, mikä minussa ennen oli, tuntuu himmenneen.

      • Ymmärräthän, että sinä et olisi sinä enää jos muuttaisit piirunkin verran menneisyydestäsi.

        Minulle kävi samoin valoni kanssa, mutta nyt kun olen sinkkuillut kolmisen vuotta, alan löytää valoa itseeni jälleen.

        Uskon, että valosi vain odottaa oikeaa hetkeä paljastuakseen uudelleen.


      • Anonyymi

        Totuuden jumalattarelle: ei kukaan voi aina onnistua, kaikessa monenmonta muuttujaa ja omat ratkaisut tehdään niiku tehdään, lonkalta tai harkitusti ja sitte kaikki jatkuu niinkun jatkuu...
        Kolme kertaa meinannu henki lähteä ja nykyään aikalailla nauttii siitä että vielä saa täällä kukkua eikä tarvi pikkuasioista stressata eikä nillittää.
        Tän hetken lama tietysti likistää mut on näitä jo nähty, henkiin jääty niistäkin...elikkä:
        Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa....
        Ja pirpanalle tsemppiä, älä liikoja mieti vaan elä...

        Toivoo vanha vaan ei viisas!!!


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ymmärräthän, että sinä et olisi sinä enää jos muuttaisit piirunkin verran menneisyydestäsi.

        Minulle kävi samoin valoni kanssa, mutta nyt kun olen sinkkuillut kolmisen vuotta, alan löytää valoa itseeni jälleen.

        Uskon, että valosi vain odottaa oikeaa hetkeä paljastuakseen uudelleen.

        Olisin mielelläni parempi versio itsestäni. Aikaisempi minä olisi esim. ehdottomasti uskonut tuohon, että se valo löytyy uudelleen, mutta koska olen niin monta kertaa sen jo joutunut kaivamaan esiin, en vain jaksa uskoa siihen, että se löytyy enää. Ja tuo on minulle vaikeaa, sillä tuo tietynlainen toivottomuuden tuntemus on perusluonteeni vastaista.

        Ei tämä silti ole niin dramaattista, kuin miltä se ehkä kuulostaa. Minulla on paljon hyvää elämässäni ja keskityn siihen. Iloitsen ja nauran paljon ja pidän elämästäni. Kipuni on hyvin piilotettu jonnekin syvälle eikä se oikeastaan näy muutoin kuin sisäisissä aatoksissani. Toki se näkyy vaikkapa siinä, etten tavoittele parisuhdetta enää, mutta se ei vaikuta muihin millään tavalla.


      • Anonyymi

        Minusta on täysin luonnollista, että kun ihmiselle tulee lisää vuosia, elämänkokemusta ja sattumuksia, niin tietynlainen lapsenusko katoaa.

        Joku voisi käyttää tästä niinkin julmaa sanaa kuin kyynistyminen, minä käytän ilmaisua: luonnon reaaliteettien ymmärrys.

        Minusta, jos tällaista ei ihmisessä tapahdu iän myötä, niin silloin ei ole elänyt ja kokenut, vaan ollut pumpulissa tai sadussa. Toinen mahdollisuus on se, että ihminen on riittävän yksinkertainen, jotta reaaliteettien ymmärryksen voi ohittaa.

        Täysin luonnollista ihmisen ikääntyessä siis, eikä minusta mitenkään surullista.

        -kvm-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totuuden jumalattarelle: ei kukaan voi aina onnistua, kaikessa monenmonta muuttujaa ja omat ratkaisut tehdään niiku tehdään, lonkalta tai harkitusti ja sitte kaikki jatkuu niinkun jatkuu...
        Kolme kertaa meinannu henki lähteä ja nykyään aikalailla nauttii siitä että vielä saa täällä kukkua eikä tarvi pikkuasioista stressata eikä nillittää.
        Tän hetken lama tietysti likistää mut on näitä jo nähty, henkiin jääty niistäkin...elikkä:
        Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa....
        Ja pirpanalle tsemppiä, älä liikoja mieti vaan elä...

        Toivoo vanha vaan ei viisas!!!

        Niinhän se menee. Ihminen tekee ratkaisunsa sen hetkisen tiedon ja ymmärryksen perusteella ja joskus se osoittautuu parhaaksi mahdolliseksi ratkaisuksi ja toisinaan taas ei. Elämän kulkuun vaikuttaa myös niin moni muu asia, joka ei ole omissa käsissä ja eihän siinä muu auta, kuin sopeutua elämän virtaan. Joskus on kuohuisampaa, joskus seesteisempää. Omaan asenteeseen voi vaikuttaa ja yleensä positiivinen asenne vie parempaan lopputulokseen. Joidenkin asioiden kohdalta itseltäni tällä hetkellä puuttuu juuri tuota positiivisuutta.

        Hienoa, että olet täällä vielä kukkumassa ja osaat nauttia siitä 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on täysin luonnollista, että kun ihmiselle tulee lisää vuosia, elämänkokemusta ja sattumuksia, niin tietynlainen lapsenusko katoaa.

        Joku voisi käyttää tästä niinkin julmaa sanaa kuin kyynistyminen, minä käytän ilmaisua: luonnon reaaliteettien ymmärrys.

        Minusta, jos tällaista ei ihmisessä tapahdu iän myötä, niin silloin ei ole elänyt ja kokenut, vaan ollut pumpulissa tai sadussa. Toinen mahdollisuus on se, että ihminen on riittävän yksinkertainen, jotta reaaliteettien ymmärryksen voi ohittaa.

        Täysin luonnollista ihmisen ikääntyessä siis, eikä minusta mitenkään surullista.

        -kvm-

        Tietenkin on tärkeää oppia ymmärtämään elämän realiteetteja ja hyväksymään niitä, ja tähän nimenomaan kokemuksen tuoma ymmärrys antaa työkaluja. Se auttaa ihmistä selviytymään elämän myrskyistä ja asettamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. En ole tyhmä saati yksinkertainen, joten olen hyvin pienestä pitäen ymmärtänyt, ettei elämä koskaan ole pelkkää vaahtokarkkia ja hattaraa.

        Se, minkä koen surulliseksi on, että koen menettäneeni joiltain osin kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia, mikä sotii täysin sitä vastaan, millainen olen ihmisenä. Kutsuttakoon sitä sitten lapsenuskoksi vai miksi, mutta kaikenlaiset kyynisyyteen verrattavat tuntemukset ovat vaikeita minulle, koska en halua nähdä maailmaa kyynisten lasien läpi. En siitäkään huolimatta, että tiedostan maailman olevan usein jopa julma paikka.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Tietenkin on tärkeää oppia ymmärtämään elämän realiteetteja ja hyväksymään niitä, ja tähän nimenomaan kokemuksen tuoma ymmärrys antaa työkaluja. Se auttaa ihmistä selviytymään elämän myrskyistä ja asettamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. En ole tyhmä saati yksinkertainen, joten olen hyvin pienestä pitäen ymmärtänyt, ettei elämä koskaan ole pelkkää vaahtokarkkia ja hattaraa.

        Se, minkä koen surulliseksi on, että koen menettäneeni joiltain osin kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia, mikä sotii täysin sitä vastaan, millainen olen ihmisenä. Kutsuttakoon sitä sitten lapsenuskoksi vai miksi, mutta kaikenlaiset kyynisyyteen verrattavat tuntemukset ovat vaikeita minulle, koska en halua nähdä maailmaa kyynisten lasien läpi. En siitäkään huolimatta, että tiedostan maailman olevan usein jopa julma paikka.

        Kirjoitat että olet joiltain osin menettänyt kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia.
        En tiedä mitä tuollaiseen voisi vastata. Jos menettää kokonaan kyvyn, niin sitten puhutaan varmaan masennuksesta.

        Kun osaa ajatella vielä niin, että rauta ruostuu ja heikkenee, ja sen joutuu korvaamaan, mutta sitten siitä saa kauniita puutarhakoristeita, niin ei hätäpäivää :)

        Varmaan lähtötasokin ratkaisee. Jos on jo lukioiässä sisäistänyt, ettei tästä nyt mitään mahtavaa riemuvoittoa ja suurta rakkaustarinaa tule minunkaan elämästäni, niin on se aikalailla eri lähtökohta kuin niillä jotka tuon ikäisenä haaveilevat jostain isosta ja kauniista.

        Tuskin sinua kukaan yksinkertaisena on pitänytkään, kun olet havainnut nämä elämän luonnolliset reaaliteetit :)

        -kvm-


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Tietenkin on tärkeää oppia ymmärtämään elämän realiteetteja ja hyväksymään niitä, ja tähän nimenomaan kokemuksen tuoma ymmärrys antaa työkaluja. Se auttaa ihmistä selviytymään elämän myrskyistä ja asettamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. En ole tyhmä saati yksinkertainen, joten olen hyvin pienestä pitäen ymmärtänyt, ettei elämä koskaan ole pelkkää vaahtokarkkia ja hattaraa.

        Se, minkä koen surulliseksi on, että koen menettäneeni joiltain osin kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia, mikä sotii täysin sitä vastaan, millainen olen ihmisenä. Kutsuttakoon sitä sitten lapsenuskoksi vai miksi, mutta kaikenlaiset kyynisyyteen verrattavat tuntemukset ovat vaikeita minulle, koska en halua nähdä maailmaa kyynisten lasien läpi. En siitäkään huolimatta, että tiedostan maailman olevan usein jopa julma paikka.

        Eipä oo pettymyksetkään niin isoja kun pysyy realiteetit mielessä. Tasaisin väliajoin kun tulee takapakkia niin pysyy ruodussa...ja tylsäähän se ois jos kaikki ois helppoa, suhteellisuudentaju kärsis!!
        Eikös se oo tärkeintä että olet nyt parempi versio itestäs, jos olisit ollu erilainen nuorena, joku muu tekijä olis voinu muuttaa kaiken.
        Elämä on kokoelma kaikennäköisiä kommelluksia ja vastoinkäymisiä, välissä hyviä hetkiä että jaksaa taas.
        Vanhenemisessa on kyl se huono puoli ettei seiso muu kun järki ja ainut jäykkä on käytös...🤣🙈


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Tietenkin on tärkeää oppia ymmärtämään elämän realiteetteja ja hyväksymään niitä, ja tähän nimenomaan kokemuksen tuoma ymmärrys antaa työkaluja. Se auttaa ihmistä selviytymään elämän myrskyistä ja asettamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. En ole tyhmä saati yksinkertainen, joten olen hyvin pienestä pitäen ymmärtänyt, ettei elämä koskaan ole pelkkää vaahtokarkkia ja hattaraa.

        Se, minkä koen surulliseksi on, että koen menettäneeni joiltain osin kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia, mikä sotii täysin sitä vastaan, millainen olen ihmisenä. Kutsuttakoon sitä sitten lapsenuskoksi vai miksi, mutta kaikenlaiset kyynisyyteen verrattavat tuntemukset ovat vaikeita minulle, koska en halua nähdä maailmaa kyynisten lasien läpi. En siitäkään huolimatta, että tiedostan maailman olevan usein jopa julma paikka.

        "Maailma on kyy.." lauloi kolmas nainen ammoisina aikoina, mistä nuoriso ei tiedä mitään. Aikana jolloin valuutta oli markka, ajettiin ladalla, kumarrettiin itään ja birraan mennessä laitettiin kortti kuppiin josta se poislähtiessä nimikirjoituksella lunastettiin...(sikäli kun ei unohtunu...) muistatkos sinä jumalhahmo niitä aikoja?? Ainoa viestintäväline nokia, pää täynnä nuorta energiaa ja suuria odotuksia.
        Nyt saa aamulla ku saa silmät auki olla ihmeissään kun on vielä hengissä.
        Vaan sitähän elämä on....aika paljon huonomminkin vois mennä; gaza, ukraina, haiti näin äkkiä aatellen..
        Nyt saa sentään vaihtaa mietteitä fiksunoloisten naisoletettujen kanssa, mikä on varsin mieleistä!!!🤩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat että olet joiltain osin menettänyt kyvyn nähdä asioiden valoisia puolia.
        En tiedä mitä tuollaiseen voisi vastata. Jos menettää kokonaan kyvyn, niin sitten puhutaan varmaan masennuksesta.

        Kun osaa ajatella vielä niin, että rauta ruostuu ja heikkenee, ja sen joutuu korvaamaan, mutta sitten siitä saa kauniita puutarhakoristeita, niin ei hätäpäivää :)

        Varmaan lähtötasokin ratkaisee. Jos on jo lukioiässä sisäistänyt, ettei tästä nyt mitään mahtavaa riemuvoittoa ja suurta rakkaustarinaa tule minunkaan elämästäni, niin on se aikalailla eri lähtökohta kuin niillä jotka tuon ikäisenä haaveilevat jostain isosta ja kauniista.

        Tuskin sinua kukaan yksinkertaisena on pitänytkään, kun olet havainnut nämä elämän luonnolliset reaaliteetit :)

        -kvm-

        En ole menettänyt kokonaan kykyäni nähdä asioiden valoista puolta, vain tiettyjen osa-alueiden. Siinä osut kyllä lähelle, että olen vuosien saatossa kärsinyt uupumuksesta, mikä takuulla on vaikuttanut ajatteluuni negatiivisesti. En koe olleeni masentunut, vaan kuormittunut. Masennus on kuitenkin eri asia, vaikka uupumus ja masennus linkittyvätkin toisiinsa vahvasti.

        Noh, täytyy myöntää, että olen pohjimmiltani romantikko ja se on ruokkinut myös osaltaan sitä ajatusta, että onnellinen loppu odottaa minuakin. Se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että olen nähnyt ihan riittävästi myös sitä elämän nurjaa puolta ja tiedän, ettei kaikilla ole sitä onnellista loppua, mutta kai se on jokin synnynnäinen ominaisuus, josta ei niin vain eroon pääse.

        Mutta ei tässä mitään hätää ole, ruostetta on vähän siellä täällä, mutta pystyssä edelleen 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä oo pettymyksetkään niin isoja kun pysyy realiteetit mielessä. Tasaisin väliajoin kun tulee takapakkia niin pysyy ruodussa...ja tylsäähän se ois jos kaikki ois helppoa, suhteellisuudentaju kärsis!!
        Eikös se oo tärkeintä että olet nyt parempi versio itestäs, jos olisit ollu erilainen nuorena, joku muu tekijä olis voinu muuttaa kaiken.
        Elämä on kokoelma kaikennäköisiä kommelluksia ja vastoinkäymisiä, välissä hyviä hetkiä että jaksaa taas.
        Vanhenemisessa on kyl se huono puoli ettei seiso muu kun järki ja ainut jäykkä on käytös...🤣🙈

        Kyllä minä ruodussa pysyisin ilman takapakkejakin 😄 Mutta elämään kuuluu kaikenlaiset tapahtumat ja tunteet, eikä elämää voi ennalta valmiiksi suunnitella. Mistään ei ole takuita ja elämä saattaa heittää kärrynpyörää ihan yllättäen. Eihän täältä kukaan kolhuitta selviä, mutta onneksi elämä tarjoilee myös niitä hyviä asioita ja niihinhän sitä ihmisen kannattaakin keskittyä.

        Unohdit jäykän selän tuosta listasta 😁


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        En ole menettänyt kokonaan kykyäni nähdä asioiden valoista puolta, vain tiettyjen osa-alueiden. Siinä osut kyllä lähelle, että olen vuosien saatossa kärsinyt uupumuksesta, mikä takuulla on vaikuttanut ajatteluuni negatiivisesti. En koe olleeni masentunut, vaan kuormittunut. Masennus on kuitenkin eri asia, vaikka uupumus ja masennus linkittyvätkin toisiinsa vahvasti.

        Noh, täytyy myöntää, että olen pohjimmiltani romantikko ja se on ruokkinut myös osaltaan sitä ajatusta, että onnellinen loppu odottaa minuakin. Se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että olen nähnyt ihan riittävästi myös sitä elämän nurjaa puolta ja tiedän, ettei kaikilla ole sitä onnellista loppua, mutta kai se on jokin synnynnäinen ominaisuus, josta ei niin vain eroon pääse.

        Mutta ei tässä mitään hätää ole, ruostetta on vähän siellä täällä, mutta pystyssä edelleen 😊

        Hip ja hei, goddess, vai sittenkin romantikko?? Hyvä että vielä uskoa löytyy, kaippa sitä himpun verran vielä itekkin, tosin totuus tulee mieleen kun erehtyy peiliin vilkasemaan, ikävä kyllä.
        Kuitenkin sitä vielä yrittää hidastaa ränsistymistä salilla yms. puuhastelulla eli ei vielä oo periks annettu, mulla duuni osin fyysistä ja kyl täytyy sanoa että aika hyvin vielä nuorisolle pärjää, naama nyt sais olla enemmän george clooneyn näkönen kuin chewbaccan, mutta syytetään vanhempiani siitä!🤣
        Ihan mukavaa piiiiitkästä aikaa harjoittaa kirjoittamisen jaloa taitoa ettei vallan unohdu!!! Ja vielä jumalaisessa seurassa...🙊


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Maailma on kyy.." lauloi kolmas nainen ammoisina aikoina, mistä nuoriso ei tiedä mitään. Aikana jolloin valuutta oli markka, ajettiin ladalla, kumarrettiin itään ja birraan mennessä laitettiin kortti kuppiin josta se poislähtiessä nimikirjoituksella lunastettiin...(sikäli kun ei unohtunu...) muistatkos sinä jumalhahmo niitä aikoja?? Ainoa viestintäväline nokia, pää täynnä nuorta energiaa ja suuria odotuksia.
        Nyt saa aamulla ku saa silmät auki olla ihmeissään kun on vielä hengissä.
        Vaan sitähän elämä on....aika paljon huonomminkin vois mennä; gaza, ukraina, haiti näin äkkiä aatellen..
        Nyt saa sentään vaihtaa mietteitä fiksunoloisten naisoletettujen kanssa, mikä on varsin mieleistä!!!🤩

        Muistan kyllä markka-ajan, lapsena ostin irtokarkit yksitellen kioskilta pennejä laskemalla, mutta en tunnista noita korttien lunastamista. Menneet ajat olivat kyllä jollain tavalla ehkä huolettomampia tai sitten aika on kullannut muistot. Mutta olet oikeassa, että hyvinhän meillä pyyhkii edelleen noin yleisesti ajateltuna. Suomessa on tietyistä epäkohdista huolimatta hyvä olla 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totuuden jumalattarelle: ei kukaan voi aina onnistua, kaikessa monenmonta muuttujaa ja omat ratkaisut tehdään niiku tehdään, lonkalta tai harkitusti ja sitte kaikki jatkuu niinkun jatkuu...
        Kolme kertaa meinannu henki lähteä ja nykyään aikalailla nauttii siitä että vielä saa täällä kukkua eikä tarvi pikkuasioista stressata eikä nillittää.
        Tän hetken lama tietysti likistää mut on näitä jo nähty, henkiin jääty niistäkin...elikkä:
        Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa....
        Ja pirpanalle tsemppiä, älä liikoja mieti vaan elä...

        Toivoo vanha vaan ei viisas!!!

        Kiitos.. elämää ei sen enempää ja olet aivan täysin oikeassa, elämä on ihanaa. Kaikesta huolimatta.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Muistan kyllä markka-ajan, lapsena ostin irtokarkit yksitellen kioskilta pennejä laskemalla, mutta en tunnista noita korttien lunastamista. Menneet ajat olivat kyllä jollain tavalla ehkä huolettomampia tai sitten aika on kullannut muistot. Mutta olet oikeassa, että hyvinhän meillä pyyhkii edelleen noin yleisesti ajateltuna. Suomessa on tietyistä epäkohdista huolimatta hyvä olla 😊

        Kortti laitettiiin lasiin hyllylle ja kiskottiin visalla kaljaa, ilta pelattii bilistä..rammariin piti tunkea hiluja, kolmas nainen soi melko useesti!!
        Ehkä ei silloin vielä osannu kantaa huolta niin monesta asiasta kuin nykyään....
        Ja joo, selkä ja polvet jäi tosiaan pois, ehkä ne ei oo niin tärkeitä...😇


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kiitos.. elämää ei sen enempää ja olet aivan täysin oikeassa, elämä on ihanaa. Kaikesta huolimatta.

        Ainakin parempi kuin kylmässä kuopassa..kyl tää tästä vaikka harmaata onkin!!😉


      • Aletheias kirjoitti:

        Olisin mielelläni parempi versio itsestäni. Aikaisempi minä olisi esim. ehdottomasti uskonut tuohon, että se valo löytyy uudelleen, mutta koska olen niin monta kertaa sen jo joutunut kaivamaan esiin, en vain jaksa uskoa siihen, että se löytyy enää. Ja tuo on minulle vaikeaa, sillä tuo tietynlainen toivottomuuden tuntemus on perusluonteeni vastaista.

        Ei tämä silti ole niin dramaattista, kuin miltä se ehkä kuulostaa. Minulla on paljon hyvää elämässäni ja keskityn siihen. Iloitsen ja nauran paljon ja pidän elämästäni. Kipuni on hyvin piilotettu jonnekin syvälle eikä se oikeastaan näy muutoin kuin sisäisissä aatoksissani. Toki se näkyy vaikkapa siinä, etten tavoittele parisuhdetta enää, mutta se ei vaikuta muihin millään tavalla.

        Olethan sinä joka ainoa aamu kun heräät yhden päivän parempi versio itsestäsi.

        Murto-osan viisaampi ja kokeneempi. Jos ymmärsin oikein, niin tuo olisi hypoteettinen valinta, siis tuo parempi versio itsestäsi. Vähän niinkuin sitten kun voitan lotossa -juttu, mitä ei oikeastaan edes tosissaan ajattelekaan.

        Mutta kuitenkin tässä paistaa läpi sinun törkeän korkea itsekriittisyys. Anna armoa itsellesi. Vaikutat fiksulta, sekä viisaalta. Siksi tiedätkin, ettei täydellisyyttä ole olemassakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin parempi kuin kylmässä kuopassa..kyl tää tästä vaikka harmaata onkin!!😉

        Sinne kuoppaan kerkeää sit ajallaan. Ja vaikka taivas olisikin lonkeroa, aurinko paistaa kuitenkin sen harson takana. Ja jonakin päivänä se harso väistyy.

        Sade itsessään on siunaus, muistetaan sekin.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Olethan sinä joka ainoa aamu kun heräät yhden päivän parempi versio itsestäsi.

        Murto-osan viisaampi ja kokeneempi. Jos ymmärsin oikein, niin tuo olisi hypoteettinen valinta, siis tuo parempi versio itsestäsi. Vähän niinkuin sitten kun voitan lotossa -juttu, mitä ei oikeastaan edes tosissaan ajattelekaan.

        Mutta kuitenkin tässä paistaa läpi sinun törkeän korkea itsekriittisyys. Anna armoa itsellesi. Vaikutat fiksulta, sekä viisaalta. Siksi tiedätkin, ettei täydellisyyttä ole olemassakaan.

        Toivoakseni olen päivä päivältä parempi versio itsestäni, vaikken kaikilta osin koekaan olevani se paras mahdollinen versio.

        En tarkoittanut ihan noin kuten kuvailit, vaan toivoisin että pystyn löytämään itsestäni kyvyn sytyttää valo uudelleen niiltä osin, kuin se on himmennyt. En minä aio kesken elämän luovuttaa, vaikka jotkut asiat ovatkin todella kipeitä ja vaikeita käsiteltäväksi ja välillä toivo on heikoilla.

        Itsekriittisyys on ehdottomasti yksi luonnevioistani. Se tekee joskus asioista huomattavasti vaikeampia, koska vaadin itseltäni paljon, joskus liikaa. Olen kuitenkin tullut tässä paremmaksi iän myötä ja osaan olla myös armollinen itselleni, mutta edelleen se on yksi asia minussa, jonka kanssa en ole vielä valmis. Kukapa meistä tietty valmis onkaan, jatkuvaa oppimistahan elämä on 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        Toivoakseni olen päivä päivältä parempi versio itsestäni, vaikken kaikilta osin koekaan olevani se paras mahdollinen versio.

        En tarkoittanut ihan noin kuten kuvailit, vaan toivoisin että pystyn löytämään itsestäni kyvyn sytyttää valo uudelleen niiltä osin, kuin se on himmennyt. En minä aio kesken elämän luovuttaa, vaikka jotkut asiat ovatkin todella kipeitä ja vaikeita käsiteltäväksi ja välillä toivo on heikoilla.

        Itsekriittisyys on ehdottomasti yksi luonnevioistani. Se tekee joskus asioista huomattavasti vaikeampia, koska vaadin itseltäni paljon, joskus liikaa. Olen kuitenkin tullut tässä paremmaksi iän myötä ja osaan olla myös armollinen itselleni, mutta edelleen se on yksi asia minussa, jonka kanssa en ole vielä valmis. Kukapa meistä tietty valmis onkaan, jatkuvaa oppimistahan elämä on 😊

        Et ole eilisen teeren poika.. itse tiedät parhaiten.

        Minä vierastan ajatusta, että minun pitäisi olla parempi kuin olen.
        Siis kehityn minäkin elämän varella, mutta koska minun on hyvä olla, niin en näe tarvetta muuttaa asianlaitaa. Olen oikein tyytyväinen itseeni.
        Minussa on vikoja ja feeluja vaikka muille jakaa, mutta epätäydellisiä olemme kaiķki. Ihan jokainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hip ja hei, goddess, vai sittenkin romantikko?? Hyvä että vielä uskoa löytyy, kaippa sitä himpun verran vielä itekkin, tosin totuus tulee mieleen kun erehtyy peiliin vilkasemaan, ikävä kyllä.
        Kuitenkin sitä vielä yrittää hidastaa ränsistymistä salilla yms. puuhastelulla eli ei vielä oo periks annettu, mulla duuni osin fyysistä ja kyl täytyy sanoa että aika hyvin vielä nuorisolle pärjää, naama nyt sais olla enemmän george clooneyn näkönen kuin chewbaccan, mutta syytetään vanhempiani siitä!🤣
        Ihan mukavaa piiiiitkästä aikaa harjoittaa kirjoittamisen jaloa taitoa ettei vallan unohdu!!! Ja vielä jumalaisessa seurassa...🙊

        Ehkä sitä uskoa vielä jossain syvällä sydämen syövereissä on sen verran, että voi sanoa ettei kaikkea ole vielä menetetty 😊

        Itsestään ja kunnostaan on tärkeä pitää huolta eikä pelkästään aiotaan syystä, että ikääntyy hieman armollisemmin vaan hyvä olo heijastuu kaikkeen tekemiseen. Fyysinen työ on usein erinomainen apu yleiskunnon ylläpitämisessä. Minä teen istumatyötä, joten liikkuminen täytyy hoitaa vapaa-ajalla. Kasvoihin ei kyllä treeni kauheasti auta, joten se on mentävä sillä mitä luoja on antanut 😄

        Siitä jumalaisesta seurasta niin tiedä, vaikka nimimerkki antaakin niin ymmärtää 😁


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Et ole eilisen teeren poika.. itse tiedät parhaiten.

        Minä vierastan ajatusta, että minun pitäisi olla parempi kuin olen.
        Siis kehityn minäkin elämän varella, mutta koska minun on hyvä olla, niin en näe tarvetta muuttaa asianlaitaa. Olen oikein tyytyväinen itseeni.
        Minussa on vikoja ja feeluja vaikka muille jakaa, mutta epätäydellisiä olemme kaiķki. Ihan jokainen.

        Ei kukaan meistä tietenkään täydellinen ole enkä minäkään sellaiseksi pyri. Minussa tulee aina olemaan vikoja ja huonoja puolia, mutta tiedostan että esim tuo itsekriittisyyteni aiheuttaa joskus turhaa kuormitusta ja olen aikojen saatossa pyrkinyt opettelemaan eroon siitä ja korvaamaan haitallisia ajattelutapoja positiivisimmilla.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Ehkä sitä uskoa vielä jossain syvällä sydämen syövereissä on sen verran, että voi sanoa ettei kaikkea ole vielä menetetty 😊

        Itsestään ja kunnostaan on tärkeä pitää huolta eikä pelkästään aiotaan syystä, että ikääntyy hieman armollisemmin vaan hyvä olo heijastuu kaikkeen tekemiseen. Fyysinen työ on usein erinomainen apu yleiskunnon ylläpitämisessä. Minä teen istumatyötä, joten liikkuminen täytyy hoitaa vapaa-ajalla. Kasvoihin ei kyllä treeni kauheasti auta, joten se on mentävä sillä mitä luoja on antanut 😄

        Siitä jumalaisesta seurasta niin tiedä, vaikka nimimerkki antaakin niin ymmärtää 😁

        Sama täällä mitä vappunaamariin tulee, sillä on mentävä mitä on saanu. Vähän parempi tuuri ois tietty ollu suotavaa...onpahan seuranhaussa enemmän haasteita!! Eikä tarvi luulla että toinen on mieltynyt pelkkään ulkonäköön....mut jos on lusikalla saanu ei voi kauhalla vaatia!🤣 kaikkee sitä...joo, fyysinen duuni pelastus, oon kyllä yrittäny vielä muutakin tehdä, vaihtelevalla menestyksellä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä mitä vappunaamariin tulee, sillä on mentävä mitä on saanu. Vähän parempi tuuri ois tietty ollu suotavaa...onpahan seuranhaussa enemmän haasteita!! Eikä tarvi luulla että toinen on mieltynyt pelkkään ulkonäköön....mut jos on lusikalla saanu ei voi kauhalla vaatia!🤣 kaikkee sitä...joo, fyysinen duuni pelastus, oon kyllä yrittäny vielä muutakin tehdä, vaihtelevalla menestyksellä...

        Pinta on vain pintaa, miljoona muuta asiaa on ihmisessä tärkeämpää 😊 Henkilökohtaisesti olen ihan sinut ulkonäköni kanssa, olen ihan riittävän hyvä näin. Maailma on täynnä minua kauniimpia naisia, mutta ei minun tehtäväni täällä ole näyttää kauniilta enkä ole täällä kilpailemassa kenenkään kanssa. Se hyvä puoli keski-ikäistymisessä on, ettei jaksa enää niin paljoa murehtia muiden mielipiteitä kuin ennen 😄


    • Anonyymi

      Kiitos, kun jaoit. Voimia. Johdatusta toki on, mutta myös ikävät kokemukset voivat kasvattaa ihmistä, Jos ei muuten, niin ainakin ymmärtää toisia samanlaisissa tilanteissa olevia ihmisiä paremmin. Maailma on vajavainen, vasta ylhäällä kaikki on täydellistä.

      • Niin kaikkihan täällä on täydellisen epätäydellistä.

        Valitettavasti minun täytyy löytää se täydellisyys mitä löydettävissä on tästä elämästä, sillä en usko yläkertaan sen enempää kuin alakertaankaan.

        Maailmamme on ihmeellisyyksiä täynnä ja apina jota ihmiseksi kutsutaan on vain yksi niistä ihmeellisyyksistä.

        Mutta kiitos. Voimia on, mutta ei sitäkään liikaa koskaan ole.


    • Onpa hyvä lukea ajatuksiasi. ❣️
      Kyllä, tuo ajatus tuntuu tutulta. Asioilla on taipumus järjestyä. - Ei aina ehkä juuri niin, kuin miten joskus olisin toivonut, mutta jotenkin kuitenkin.
      Olen tehnyt elämässäni vaikeita päätöksiä, joiden vuoksi on jäänyt yöunet vähiin, mutta kaikki on lopulta mennyt ihan hyvin.

      • En aina jaksa kevyttä höttöä. Siis onhan sekin ihan ok, mutta väliin tarvii olla vakavampaakin.

        Itse olen tehnyt näinä kuukausina liikaa vaikeita päätöksiä mutta aina olen päätynyt siihen ratkaisuun, mikä on tuntunut fiilispohjaisesti parhaimmalta. Ei ehkä järkevimpiä ratkaisuja, mutta sellaisia joilla ei menetä yöuniaan.

        Voin jälkeenpäin aina sanoa, meni päätös sitten oikeaan tai väärään, että tein ratkaisun jonka tunsin oikeaksi ja päätös oli minun omani. En hirveästi halua pohtia seuraamuksia, sillä asiat tuppaavat järjestymään aina jotenkin. Ei ehkä aina parhain päin, mutta jotenkin.

        Palstalla on kiva avautua omista ajatuksistaan kun saa aina huomata sen, että muutkin ajattelevat samankaltaisia juttuja tai heillä on uusia näkökulmia joita itse ei osaa edes nähdä.


    • Anonyymi

      Jep, tulee. Se kaikki ilo ja suru mitä on ollut on kasvattanut mua ja olen löytänyt tasapainoni. Ilman niitä kokemuksia olisin pallo hukassa ehkä vieläkin.

      Jasu

      • Samoin.. nykyään ei ole pallo hukassa .. se on hallussa.


    • Anonyymi

      Jännä asia että ihmiset pitävät itseään huomenna parempana mitä eilen?
      Oma kokemukseni taitaa olla juurikin päinvastainen, riippuen tietysti aihepiiristä.

      Parisuhde, ensimmäinen ja kokematon, osin pyhä.
      Annoin varmasti sen oman aitouden ja kaikkeni että se elämäni rakkaus "for ever" toteutuisi. Kyllä sitä kestikin pienen hetken, 17-vuotta.

      Mitä voisi antaa nyt, suhteessa tuohon nuoreen mieheen?
      Parisuhteen ja tunnepuolen kannalta häviäisin varmasti 110-0.

      Mjoo, mutta. Voisiko silti onnistua. Tuskin.
      Puolitiehen jääviä tunteita kun ei voi järkevästi jakaa, toinen saa vain neljäsosan siitä mikä olisi oikea taso.

      Elämä on mennyt kuten sen kuuluukin mennä. Tulisi kai kysyä lähtökohta ja mikä olisi ollut mahdollista ja minne sen tien olisi kuulunut mennä?

      Kaipaanko nyt naista vierelleni, en kaipaa.
      Tosin, naisia on ollut vierellä liikaakin, tasoitusvaiheessa kaikki tuntuu siis vain hyvältä ja yksinkertaiselta.

      Elämässä on muita tärkeitä arvoja kuin vain "minä itse".
      Olin ja elin, elän vieläkin ja on muiden vuoro kokea kaikkea samaa.
      Elämähän on kaikkiaan ihana kokemus ja kokonaisuus.

      AV

      • Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta en.
        Nuoruuden hurmiossa ja typeryydessä on jotakin taikaa, mutta elämänkokemuksen myötä tulee arvot ja perspektiiviä. Elämä on hiukan täydempää kuin nuoruudessa.

        Mutta se, mitä itse kukakin arvostaa, se riippuu yksilöstä. Ja elämänvaiheesta.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta en.
        Nuoruuden hurmiossa ja typeryydessä on jotakin taikaa, mutta elämänkokemuksen myötä tulee arvot ja perspektiiviä. Elämä on hiukan täydempää kuin nuoruudessa.

        Mutta se, mitä itse kukakin arvostaa, se riippuu yksilöstä. Ja elämänvaiheesta.

        Niin.. toisaalta kaikki (kuten minä) ei ole nuorena ollut typerä, ilman arvoja, vaan melkoisen jämpti aikuinen mieleltäni olin jo lapsena. Johtui varmaankin siitä, että aikuisia oli paljon ympärilläni, ja heistä suuri osa vanhemmasta päästä, täysin erilaisista taustoista. Niin erilaisista ettei nykyään olekaan. Kuuntelin mielellään heidän juttujaan ml ne harvat sotajutut mitä isäni puhui muiden veteraanien kanssa. Sain havainnollisia vastauksia kysymyksiini, kuten yhdeltä vanhalta naiselta, joka kulki aina kääreet sääressään "miksi käytät noita?" Nainen näytti jaloissaan olevia syviä haisevia avohaavoja, sanoi diabetes. Olin silloin jotain 5v.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta en.
        Nuoruuden hurmiossa ja typeryydessä on jotakin taikaa, mutta elämänkokemuksen myötä tulee arvot ja perspektiiviä. Elämä on hiukan täydempää kuin nuoruudessa.

        Mutta se, mitä itse kukakin arvostaa, se riippuu yksilöstä. Ja elämänvaiheesta.

        Varmasti noin, mutta sinäkin voit antaa vain puolet siitä mitä olet voinut antaa 20 vuotiaana.
        Tämä jo ikäsi puolesta, se ei ole aina plussaa sinulle, eikä se ole sitä minulle.

        Elämän kokemus onkin monen tasoista.
        Itselläni on kolme suhdetta joihin syntyi lapsi.
        Sinulla on niitä yksi?

        Olet tavallaan kaksi porrasta jäljessä, ja niitä portaita ei ole välttämättä enää helppo edes nousta tai kokea?

        Ihmisiä on koettu, elämää jaettu. Kaikilla on hyvä fiilis, ihmeellistä kyllä, olemme ystäviä.
        Mitä sitä elämältä voisi enää enempää vaatia, se antoi mahdollisuudet kaikkeen jokaisen kanssa? Mutta ei, jokin ihmeellinen asia aina tulee eteen joko itsellä(pääosin) tai vastapuolella joka ei edellytä pidempään jatkamista.

        Ehkä se on se jatkuvuus, joka on jo hoidettu. En tiedä.

        Itse en enää arvosta vielä parisuhteita. En edes irtosuhteita.
        Vaihe missä naiset eivät voisi vähempää kiinnostaa parisuhdemuodossa on valloillaan.
        Ihania naisia toki on ympärillä päivittäin. Ihania niistä tekee ajatus jossa jaetaan, mutta ei omisteta.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin.. toisaalta kaikki (kuten minä) ei ole nuorena ollut typerä, ilman arvoja, vaan melkoisen jämpti aikuinen mieleltäni olin jo lapsena. Johtui varmaankin siitä, että aikuisia oli paljon ympärilläni, ja heistä suuri osa vanhemmasta päästä, täysin erilaisista taustoista. Niin erilaisista ettei nykyään olekaan. Kuuntelin mielellään heidän juttujaan ml ne harvat sotajutut mitä isäni puhui muiden veteraanien kanssa. Sain havainnollisia vastauksia kysymyksiini, kuten yhdeltä vanhalta naiselta, joka kulki aina kääreet sääressään "miksi käytät noita?" Nainen näytti jaloissaan olevia syviä haisevia avohaavoja, sanoi diabetes. Olin silloin jotain 5v.

        - Sheena

        Ei tietenkään voi yleistää kaikki. Mutta yleistäminen on helpompaa kuin juurta jaksain aina käydä kaikki asiat lävitse. Varsinkin näin suppealla alustalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti noin, mutta sinäkin voit antaa vain puolet siitä mitä olet voinut antaa 20 vuotiaana.
        Tämä jo ikäsi puolesta, se ei ole aina plussaa sinulle, eikä se ole sitä minulle.

        Elämän kokemus onkin monen tasoista.
        Itselläni on kolme suhdetta joihin syntyi lapsi.
        Sinulla on niitä yksi?

        Olet tavallaan kaksi porrasta jäljessä, ja niitä portaita ei ole välttämättä enää helppo edes nousta tai kokea?

        Ihmisiä on koettu, elämää jaettu. Kaikilla on hyvä fiilis, ihmeellistä kyllä, olemme ystäviä.
        Mitä sitä elämältä voisi enää enempää vaatia, se antoi mahdollisuudet kaikkeen jokaisen kanssa? Mutta ei, jokin ihmeellinen asia aina tulee eteen joko itsellä(pääosin) tai vastapuolella joka ei edellytä pidempään jatkamista.

        Ehkä se on se jatkuvuus, joka on jo hoidettu. En tiedä.

        Itse en enää arvosta vielä parisuhteita. En edes irtosuhteita.
        Vaihe missä naiset eivät voisi vähempää kiinnostaa parisuhdemuodossa on valloillaan.
        Ihania naisia toki on ympärillä päivittäin. Ihania niistä tekee ajatus jossa jaetaan, mutta ei omisteta.

        AV

        Mutta noinhan se menee, joissakin elämänkokemusasioissa olen sinuun verrattuna kaksi porrasta jäljessä ja joissakin kymmenen edellä.

        Siitähän tämä elämisen rikkaus tulee. Vaihtelevista kokemuksista.

        Erilaisuutta on myös se, että miten suhtautuu kokemuksiinsa. Minä en arvosta parisuhdetta, enkä perheellistymistä. Ennemmin lopettaisin oman elämäni kuin loisin uutta elämää.
        Sinun keskiössäsi ovat ihmissuhteesi ja minun ei. Perustavanlaatuinen ero meissä.

        Siksi kun olemme niin erilaisia, näemme asiat eri tavoin. Suhtautumistapamme elämään on eri lähtökohdissa ja kummassakaan ei ole oikeaa tai väärää. Vain erilaisuutta.

        Ja erilaisuudesta huolimatta on todella kivaa keskustella juurikin sen takia, ettemme ole samanmielisiä asioista. Antaa näkemystä omiin ajatusmalleihin, jos asian osaa ottaa sillain.

        Erilaisuus on rikkaus. Me kaikki olemme yksilöitä.


    • Anonyymi

      Kyllä minulta, ainakin KOKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,

      Suomi, odottaa, arjalaisuutta, ja, yli, ihmisyyttä,

      koska, olen skitsofreenikko,


      tietysti, sinulta, EI, koska, olet, niin sanottu, Suomalainen "normaali",


      N

      • Mikä on normaalia? Sitä, että erilaisuudet esittävät olevansa jotakin normaalin tapaista.

        Minä en ole normaali. En esitä. Olen vain.


    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      😋 K­­­u­­­u­m­­­a­­t­­­ ­t­y­­­t­­­ö­t­­ ­­­o­­d­o­­t­t­­a­v­­­­­a­­t­­ ­­s­i­­­n­­­u­­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18323946

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe