Ihmevempeleen väliraportti

Laite on valmis ja ensimmäiset testit on suoritettu.

https://aijaa.com/jQx2e9

Ensin oli ongelmana se, että ruuti ei suostunut palamaan riittävän nopeasti ja paine jäi siksi vajaaksi.
Toisessa testissä sain paineen nousemaan lähes riittävästi (ehkä jopa tarpeeksi), mutta pelti ei kestä muokkausta ja repeää.

Seuraaksi pyöristän muotin reunoja ja kokeilen paria muuta konstia.

(tietysti olisi parempi jos olisi syvävetopeltiä, mutta sitä ei ole paikallisella kauppiaalla).

94

614

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mä odotin jo viime vuonna sitä patenttia.
      Miten kauan vielä kestää??

• Anonyymi

😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

🍑 ­­­N­y­­­m­f­o­­m­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

Hiot liian pitkään.

• Pitää tulla kunnollista jälkeä, tai se ei kelpaa tarkoitukseensa.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Pitää tulla kunnollista jälkeä, tai se ei kelpaa tarkoitukseensa.

Myytkö sen Ukrainaan?

• Anonyymi

jooh hyvin kuumenee tunteet minulla jutut kuumia tunteita aivasimn kirjsimsillskin jo... hr

• Ai niin ja tuo painaa ehkä noin 40 kiloa, ja siksi sitä on hiukan hidas käyttää, sillä en viitsi laukoa sitä verstaalla sisällä, vaan raahaan sen ulos.

• Anonyymi

Montako testiä vielä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Montako testiä vielä?

Oon yrittänyt kannustaa. Älä unohda sitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Oon yrittänyt kannustaa. Älä unohda sitä.

Kiitän kannustuksesta ja testaus jatkuu, kunnes alkaa onnistua riittävän hyvin.
        Vaatii vielä aika monta koetta.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Kiitän kannustuksesta ja testaus jatkuu, kunnes alkaa onnistua riittävän hyvin.
        Vaatii vielä aika monta koetta.

Minä uskon, että onnistuu. Siitä tulee hyvä.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä uskon, että onnistuu. Siitä tulee hyvä.

Toivotaan niin (tosin en itse ole koskaan tyytyvinen ja keksin aina parannuksia).

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Toivotaan niin (tosin en itse ole koskaan tyytyvinen ja keksin aina parannuksia).

Muista levätä välillä ja miettiä ihan jotain muuta. Aivot virkistyy ja seuraava pulma ratkeaakin sitten helpommin. Tsemppiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Muista levätä välillä ja miettiä ihan jotain muuta. Aivot virkistyy ja seuraava pulma ratkeaakin sitten helpommin. Tsemppiä.

Kiitän.
        (pääni toimii ihan itsekseen ja melkein huomaamattani, eli ongelmat ratkeavat lähes rasituksetta)

Seuraavaan kokeeseen jätän pellille venymävaraa keskelle tekemällä siihen reiän ja peittämällä sen kumilevyllä, jolloin paine ei pääse karkaamaan pellin alle.

• Anonyymi

Nyt vauhtia.

• Ei niitä osia tarvita kuin monen kuukauden kuluttua ja tässä on muitakin projekteja kesken.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ei niitä osia tarvita kuin monen kuukauden kuluttua ja tässä on muitakin projekteja kesken.

Ihan liian hidasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan liian hidasta.

"Elämä on"

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

"Elämä on"

En jaksa odottaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En jaksa odottaa.

Minä olenkin kärsimättömämpi…

• Anonyymi

Viedään se Zelenskiylle?

• Ei siitä ole siellä mitään hyöty, sillä tämä on erityistyökalu valmistamaan kummallisenmallisia pellinpaloja.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ei siitä ole siellä mitään hyöty, sillä tämä on erityistyökalu valmistamaan kummallisenmallisia pellinpaloja.

Siellä tarvitaan niitä. Enemmän kuin koskaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Siellä tarvitaan niitä. Enemmän kuin koskaan.

Niillä on kyllä parempia laitteita niihin ongelmiin, joihin niitä käyttävät.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Niillä on kyllä parempia laitteita niihin ongelmiin, joihin niitä käyttävät.

Ok. Sinä tiedät paremmin.

• Mitä sillä tehdään?

• Minulla on siis ongelmana erän hankalassa paikassa olevan laakeri suojalevy, jota ei saa mistään. Entinen on tuhoutunut käytössä ja sille on pakko tehdä korvaava osa.

Jos se olisi vain yhteen suuntaan mutkalla, niin ei olisi mitään ongelmaa, mutta siinä on kaksi mutkaa, sillä siinä akseliin kiinnitettävässä osassa on sellainen jatke laakerin suuntaan ja sen suojalevyn pitää kiertää se.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Minulla on siis ongelmana erän hankalassa paikassa olevan laakeri suojalevy, jota ei saa mistään. Entinen on tuhoutunut käytössä ja sille on pakko tehdä korvaava osa.

Jos se olisi vain yhteen suuntaan mutkalla, niin ei olisi mitään ongelmaa, mutta siinä on kaksi mutkaa, sillä siinä akseliin kiinnitettävässä osassa on sellainen jatke laakerin suuntaan ja sen suojalevyn pitää kiertää se.

Voi helevetti.

• buddy-love kirjoitti:

Minulla on siis ongelmana erän hankalassa paikassa olevan laakeri suojalevy, jota ei saa mistään. Entinen on tuhoutunut käytössä ja sille on pakko tehdä korvaava osa.

Ja voi olla, että lopulta joudun tekemään sen kahdesta osasta, mutta tämä on liian mielenkiintoinen ongelma, että jättäisin sen sikseen ja oikoisin asiassa.

• buddy-love kirjoitti:

Ja päätit rakentaa koneen sen tekemiseen itse? Aika äijämeininkiä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ja voi olla, että lopulta joudun tekemään sen kahdesta osasta, mutta tämä on liian mielenkiintoinen ongelma, että jättäisin sen sikseen ja oikoisin asiassa.

*istuu ja odottaa*

• Anonyymi

Ei kuulu sulle.

• Palstakamu kirjoitti:

Ja päätit rakentaa koneen sen tekemiseen itse? Aika äijämeininkiä.

Jos olisi pelkästää tuo osa kyseessä, niin en ehkä olisi vaivautunut, mutta minulla on tuolle jatkokäyttöäkin ja siksi tein siitä paljon suuremman kuin tähän olisi tarpeen.
        Se muotti on siis nyt tuolla välissä keskellä ja sinne mahtuu paljon suurtempi erästä toista projektia varten.

Lisäksi epäilen, että ehkä niitä suojapeltejä tarvitaan myöhemminkin, vaikka muutankin sen laitteen rakennetta niin, ettei sen pitäisi enää rikkoontua siitä kohdasta yhtä helposti.

• Anonyymi kirjoitti:

*istuu ja odottaa*

Nyt yöllä ei testaus enää etene, eli voit mennä rauhassa nukkumaan.
        Huomenna saattaa tapahtua jotain.
        (ainakin rakennan sinne peltiaihiolle kaskitysrenkaan, niin minun ei tarvitse asemoida sitä erikseen kohdalleen ja voin käyttää pienempää työvaraa, jolloin se todennäköisesti muokkautuu paremmin).

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Nyt yöllä ei testaus enää etene, eli voit mennä rauhassa nukkumaan.
        Huomenna saattaa tapahtua jotain.
        (ainakin rakennan sinne peltiaihiolle kaskitysrenkaan, niin minun ei tarvitse asemoida sitä erikseen kohdalleen ja voin käyttää pienempää työvaraa, jolloin se todennäköisesti muokkautuu paremmin).

Heh, no ehkä sitten köllähdän :)

Kauanko meinaat huomenna tehdä? Koko päivän?

• Anonyymi kirjoitti:

Heh, no ehkä sitten köllähdän :)

Kauanko meinaat huomenna tehdä? Koko päivän?

Tuskin koko päivää. Aloitan joskus iltapäivällä ja jatkan yöhön asti.
        (tosin selkä kärsii tuon raahaamisessa ja varsinkin kun siellä on esteitä ja hankikin haittaa)
        (eli katsotaan nyt revähtikö selkä kun melkein pudotin tuon varpailleni ja jouduin pysäyttämään sen kesken putoamisen)
        ((kompastuin kynnykseen))

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Tuskin koko päivää. Aloitan joskus iltapäivällä ja jatkan yöhön asti.
        (tosin selkä kärsii tuon raahaamisessa ja varsinkin kun siellä on esteitä ja hankikin haittaa)
        (eli katsotaan nyt revähtikö selkä kun melkein pudotin tuon varpailleni ja jouduin pysäyttämään sen kesken putoamisen)
        ((kompastuin kynnykseen))

Ole varovainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ole varovainen.

Aina pyrin olemaan, mutta usein asiat joita teen, ovat jollain tavalla vaarallisia ja välillä tulee pieniä haavereita. Mutta tosiaan siis onneksi vain pieniä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Aina pyrin olemaan, mutta usein asiat joita teen, ovat jollain tavalla vaarallisia ja välillä tulee pieniä haavereita. Mutta tosiaan siis onneksi vain pieniä.

Niinhän niitä on tullut.

• Anonyymi kirjoitti:

Niinhän niitä on tullut.

(tnään on kädessä rakko, sillä unohdin, että pöydälle laskemani pajapihdit olivat pellin hehkutuksen jäljiltä vielä kuumat ja epähuomiossa hipaisin niitä)

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

(tnään on kädessä rakko, sillä unohdin, että pöydälle laskemani pajapihdit olivat pellin hehkutuksen jäljiltä vielä kuumat ja epähuomiossa hipaisin niitä)

Pitää olla jäävesiämpäri lähellä. Aina pajassa. (Minä poltin uunissa 5 cm:n jäljen käden sisäpuolelle).

• Anonyymi kirjoitti:

Pitää olla jäävesiämpäri lähellä. Aina pajassa. (Minä poltin uunissa 5 cm:n jäljen käden sisäpuolelle).

Lumessa hetken jäähdytin, mutta koska homma oli kesken, niin en tehnyt sitä riittävän kauan.
        (mutta ei se haittaa ja paranee pian)

• Olen muuten sitä mieltä, että isässäni on jokin paha vika, sillä kun näytin tuota iskurikoneistoa, niin hän kommentoi sitä oikein hyväksi (ei kehu tekemisiäni ikinä).

Siinä on kyllä laukaisusokan lisäksi kaksi varmistussokkaa, jotka estävät se laukaisun ja ehkä se aiheutti epätavallisen positiivisenarvion.
      (kuvassa ei laukaisusokka ole paikoillaan, vaan se on varmistimen varassa)

• Anonyymi

Hyvä iskä! <3

• Anonyymi

ey arvaa mitä kirjoitin siis AMD-ATI grafiikkajutusdts, yleensäkin tykkään kirjoitella Intelille kin prosessorivalmistajall4 jo6ain

Lenovo-meekkisestä tie3tokoneestaq en pidä.

• Minulla oli aiemmin käytässä Vaio ja nyt on HP.
        Pöytäkoneet täällä ovat myös jo pitkään oleet HP:n tekemiä.

• Anonyymi

Olipa illan pelastus kun tulit siihen. Täällä palstalla on ollut kurjaa.

• On selvästi todella kurjaa ollut, jos näin vähällä sen pelastaa.
        :)

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

On selvästi todella kurjaa ollut, jos näin vähällä sen pelastaa.
        :)

Kyllä sen pelastaa eikä se oo vähän :)

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sen pelastaa eikä se oo vähän :)

Noh, pitää ehkä jakaa kuvia myös niistä myöhemmistä koekappaleista.
        (tuo revennyt ei vielä ole riittävän mielenkiintoinen)

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Noh, pitää ehkä jakaa kuvia myös niistä myöhemmistä koekappaleista.
        (tuo revennyt ei vielä ole riittävän mielenkiintoinen)

Tietysti.

Mutta nyt hyvää yötä ja kauniita unia :)
        Uutta raporttia odottaen
        näiden tähtien alla.

• Anonyymi kirjoitti:

Tietysti.

Mutta nyt hyvää yötä ja kauniita unia :)
        Uutta raporttia odottaen
        näiden tähtien alla.

Öitä
        (ja sattumoisin revontulien alla, jotka näkyisivät, jos ei olisi pilviä)

• Anonyymi

Hienoa! Seuraavaksi sitten valmistamaan omaa pientä ydinreaktoria :). Eikö olisikin mahtavaa omistaa jokin korven mökki ja sitten sinne rakentaisi oman pikku ydinreaktorinsa mikä tarjoaisi kaiken tarvittavan sähkön ja lämmön ja vieläpä kasvimaa lämpövaloineen talven varalle? Siitähän järjestelmä ei tykkäisi. Siis siitä että ihminen olisi riippumaton järjestelmästä 🤭. Mua ette omista 😈😎. Kaksi vuotta tulee tänä keväänä siitä kun jalkauduin palstalle. Trollailut ovat tehneet tehtävänsä. Hulluus tarttuu, hulluus tarttuu, kun täällä lueskelee kaikenlaista 😗.

• Ydinreaktori on oikeastaan hyvin yksinkertainen laite ja siihen liittyvät hankaluudet liittyvät pelkästään sen kaipaamiin suojauksiin.

Ensimmäinen ydinreaktori oli muuten erään amerikalaisen yliopiston liikuntasalin kellarissa ja sitä säädeltiin käsin hidastesauvoja liikuttelemalla. Reaktion villiintymisen varalta reaktorin päällä (se oli etupäässä grafiittitiilistä koottu) oli lauma opiskelijoita kastelukannut käsissä ja olisivat käskystä kaataneet sen päälle muistaakseni Barium-pitoista lientä, joka olisi pysäyttänyt fission.

• Anonyymi

Kyllä b-l osais senkin :)

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä b-l osais senkin :)

Tietystiosaisin, mutta säteilyturvakeskus ei pitäisi siitä.
        (eikä minulla ole ostolupaakaan säteileviin materiaaleihin, sillä en käynyt siihen tarvittavaa kurssia, vaikka eräässä vaiheessa sellaiselle usutettiinkin)
        (tosin, Toriumia saisin kuitenkin pieniä määriä aika helposti, mutta sen käyttö fissioon on hiukan hankalaa)

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Tietystiosaisin, mutta säteilyturvakeskus ei pitäisi siitä.
        (eikä minulla ole ostolupaakaan säteileviin materiaaleihin, sillä en käynyt siihen tarvittavaa kurssia, vaikka eräässä vaiheessa sellaiselle usutettiinkin)
        (tosin, Toriumia saisin kuitenkin pieniä määriä aika helposti, mutta sen käyttö fissioon on hiukan hankalaa)

:D :D

• Anonyymi

Tulee jykevä muurinpohjapannu avotulelle, jos muuten menee munilleen :)

-keinovaginamies-

• Sellainen on jo, eli ei ole sikäli tarpeen, mutta periaatteessa tuolla voisi valmistaa hiiliteräspannuja, sillä ne ovat sitä paksuutta, että tuo pystyy muovaamaan sellaisia.

• Anonyymi

en tiedä niin joku haaverilijajittelij hetken iharukasia...
      in kirjoitte4´

heke4n ihsasd6tuksisa

käynnistän tuon järkyttävän joka voi tehdfä hassduja nimiä..

Munnimion-
      Rak-
      E-
      Ma-
      Jau-
      Ri-

• Hmm en nyt ymmärtänyt mikä tuo on 😅

• Muotoilen sillä peltiä, ruudin tuottaman kaasunpaineen avulla.

(kissa herätti ja halusi juuri ulos, muutoin nukkuisin vielä)

• buddy-love kirjoitti:

Muotoilen sillä peltiä, ruudin tuottaman kaasunpaineen avulla.

(kissa herätti ja halusi juuri ulos, muutoin nukkuisin vielä)

Jahas siis peltiä muotoilet. 😁

• Anonyymi

tulee sääraportti ulko -4,3 sisä 21.6 astetta Celsiusta ei Kelvin-asteita.

Talvi tulee ei kevät tule vielä

• Anonyymi

taivuta terästä sähkön avulla vähän kuin TIG-tyyliin voi ottaa patterista mieluiten vanha D-iso risto-paristo se grafiittipuikko sisältä pois ja syötä siihen noin 130 ampeeria virtaa kuumenee hehkuvan valkoisekswi ja sulattaa ja lämmittää terästäkin helposti muotoiltavaksi.

• Mahdollinen konsti muissa peltiongelmissa, mutta ei oikein sovi tähän.
        Autojen pelteihin kuitenkin ihan kelvollinen menetelmä (varsinkin jos on päätarkoituksena oikoa ruttua sitä kutistamalla).

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Mahdollinen konsti muissa peltiongelmissa, mutta ei oikein sovi tähän.
        Autojen pelteihin kuitenkin ihan kelvollinen menetelmä (varsinkin jos on päätarkoituksena oikoa ruttua sitä kutistamalla).

Minähän olin nero jo lapsena. Isäni auton oveen oli ilmestynyt lommo ja sitä sitten voivoteltiin, niin minäpä päätin tehdä asialle jotain ja paiskasin oven täysillä kiinni. Sen seurauksena lommo oikeni ja auto oli kuin uusi 😗. Tiedän ettei minua luultavasti uskota mutta tiedän itse että se on totta. Halvaksi siis tuli.

• Anonyymi kirjoitti:

Minähän olin nero jo lapsena. Isäni auton oveen oli ilmestynyt lommo ja sitä sitten voivoteltiin, niin minäpä päätin tehdä asialle jotain ja paiskasin oven täysillä kiinni. Sen seurauksena lommo oikeni ja auto oli kuin uusi 😗. Tiedän ettei minua luultavasti uskota mutta tiedän itse että se on totta. Halvaksi siis tuli.

Tuo on täysin mahdollinen tilanne.
        Useinhan niitä korjataan nykyään vain sisäpuolelta tarkasti painelemallakin.

• Anonyymi

joopa joooh.. kun ollut testinä irti itsellä tuo lämpötila-valojuttu, pitää keksiä tuolle joku kiinteä paikka kun toimii hyvin, johonkin nurkkaan laitan tuon kun keksin minne.. 21.8 -2.4 näyttää nyt.

pois jaloista tuo juttu...

• Hieno vempele. Olisi hauska nähdä kuvia myös niistä työn tuloksista.
      Olisiko mahdollista laittaa näytille, miltä sen loputuloksen pitäisi näyttää (tai ainakin sinne päin)?
      Oma mielikuvitus ei riitä hahmottamaan oikein työstettyä metallinpalaa.

• Myöhemmistä kokeista voi tulla kuvia, jos alkavat näyttää paremmilta.
        Alkuperäinen on aika kehnossa kunnossa, mutta ehkä siitäkin voisi olla kuva.

• buddy-love kirjoitti:

Myöhemmistä kokeista voi tulla kuvia, jos alkavat näyttää paremmilta.
        Alkuperäinen on aika kehnossa kunnossa, mutta ehkä siitäkin voisi olla kuva.

Laita vaan kuvia (selityksen kera), jos sellaisia on saatavilla.
        Me poloiset, jotka emme ymmärrä aiheesta paljoakaan, saisimme opetusta visuaaliseen tapaan. Ihmevempeleen toiminta ja tarpeellisuus olisi helpompi ymmärtää.

Harva meistä työstää peltiä huvikseen. Tämä alue jää hieman kapeaksi, kun ei ole mitään kokemusta asiasta.

• Anonyymi
      • Olisi helpompi ja testasinkin sitä jo, mutta muottien tekoon pitäisi olla cnc-sorvi, tai muutoin sisä- ja ulkomuotti eivät vastaa toisiaan riittävän tarkasti.
        Lisäongelmana on, ettei kappale pysy ihan siinä muotin mitoituksessa, vaan palautuu hiukan muotista irrotuksen jälkeen, eli kun sen määrää ei tiedetä, niin pitäisi tehdä toinen muotti silä ensimmäisellä tehdyn kappaleen perusteella, mutta siihen lopulliseen kokoon tekevän.

Räjähdysmuovauksessa tarvitaan vain ulkomuotti ja nyt kun se on arvion perusteella hiukan alikokoinen, niin voin tuloksen perusteella suurentaa sitä lopulliseen kokoon.

Mutta nyt aluksi sitä pitää muuttaa siten, että pelti kestää repeytymättä.

(ja on tässä sekin, että tämä on riittävän monimutkainen ja mielenkiintoinen ongelma, enkä tekisi noin jos se ei olisi sitä)

• buddy-love kirjoitti:

Olisi helpompi ja testasinkin sitä jo, mutta muottien tekoon pitäisi olla cnc-sorvi, tai muutoin sisä- ja ulkomuotti eivät vastaa toisiaan riittävän tarkasti.
        Lisäongelmana on, ettei kappale pysy ihan siinä muotin mitoituksessa, vaan palautuu hiukan muotista irrotuksen jälkeen, eli kun sen määrää ei tiedetä, niin pitäisi tehdä toinen muotti silä ensimmäisellä tehdyn kappaleen perusteella, mutta siihen lopulliseen kokoon tekevän.

Räjähdysmuovauksessa tarvitaan vain ulkomuotti ja nyt kun se on arvion perusteella hiukan alikokoinen, niin voin tuloksen perusteella suurentaa sitä lopulliseen kokoon.

(ja on tässä sekin, että tämä on riittävän monimutkainen ja mielenkiintoinen ongelma, enkä tekisi noin jos se ei olisi sitä)

Entäs jos hidastat hiukan palotapahtumaa, pidennät palamisaikaa

• E-Lukka kirjoitti:

Entäs jos hidastat hiukan palotapahtumaa, pidennät palamisaikaa

Todennäköisesti ei muuta tilannetta merkittävästi, paitsi että korkein paine todennäköisesti laskee ja sitten tiukimmat nurkat jäävät vajaiksi.

Jos olisi käytettävissä dynamiitia, niin tuon voisi tehdä pelkän muotinkin avulla, mutta paikallisesta panostajasta on aika jättänyt. Se pelti siis kestää kyllä isommankin räjähdyksen ja nopeamman muovauksen, eli silloinkin repeäminen tapahtuu vain kun sitä venytetään jostain kohtaa liikaa.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Olisi helpompi ja testasinkin sitä jo, mutta muottien tekoon pitäisi olla cnc-sorvi, tai muutoin sisä- ja ulkomuotti eivät vastaa toisiaan riittävän tarkasti.

Hankalalta kyllä vaikuttaa. Itse varmaan vain 3d-tulostaisin, se on melko halpaa jo ja melko liki yhtä kestävääkin saa kuin muilla tavoilla eikä tule työkaluluja mutta jos noin harrasteena otat niin se olisi turhankin helppoa sitten varmaan.

Jaa tuolla on juttua:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suurnopeusmuovaus

" koneessa oleva työkalu kiihdytetään tämän räjähdysvoiman avulla vasten muovattavaa levyä, joka pakenee työkalun edellä muottia vasten. "

Selityksestä tulee äkkiä mieleen että eikös siinä räjäytysmuovauksessa pidä sitten muotoutuvan levyn edestä pakenevan ilmankin päästä päästä helposti jonnekin eli onko sulla sitten siinä muotissa esim. reikiä?

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Hankalalta kyllä vaikuttaa. Itse varmaan vain 3d-tulostaisin, se on melko halpaa jo ja melko liki yhtä kestävääkin saa kuin muilla tavoilla eikä tule työkaluluja mutta jos noin harrasteena otat niin se olisi turhankin helppoa sitten varmaan.

Jaa tuolla on juttua:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suurnopeusmuovaus

" koneessa oleva työkalu kiihdytetään tämän räjähdysvoiman avulla vasten muovattavaa levyä, joka pakenee työkalun edellä muottia vasten. "

Selityksestä tulee äkkiä mieleen että eikös siinä räjäytysmuovauksessa pidä sitten muotoutuvan levyn edestä pakenevan ilmankin päästä päästä helposti jonnekin eli onko sulla sitten siinä muotissa esim. reikiä?

-harmiseikirj-

Juu tuo 3d tulostusta on aika yleistä mutta olen ymmärtänyt että on aika kallista vielä.

• Anonyymi

Bad porttikielto ilmoittaa ilmastosta: 22.4, 3.6 asteita lämpöjä... joo oli haastetta laittaa toinen kamera kuvaamaan lämpötilja muitakin juttuja valaistus lähinnä oli paha romuista rakentaa..

valkoisista Ledeistä rinnan kynnysjännitteeet arvailun varassa ähän että niin jooh sellainen vastus että jos joku tuntematon led palaa niin ei kaikki kerralla tuhoudu.

ei vie paljoa sähköä tuo 0,5W :D

• Ledille voi myös laittaa valmiiksi tehdyn komponentin, joka säätää sille menevän virran riippumatta tulojännitteestä (järkevissä rajoissa olevan tulo jännitteen).

• Anonyymi
      • Tuo on vain elektrniikkasuunnitteluun tarkoitettu ohjelma, eikä käy tähän ongelmaan.

Tuo kelpaisi tämän simulointiin, mutta en ole opetellut käyttämään sitä:

https://www.comsol.com/comsol-multiphysics

(olisi kyllä syytä opetella)

• Anonyymi

niin ensin simuloi ohjelmalla miten toimisi kytkentä eikä ensin työntää haarukkaa pistorasiaan tyylliiin, mikä mikäkin oa sitten onkin joku Bus Driver Circuit noh niin... itse pidän näistä Buffered NAND-jutuista hah

• Voi ihmisen käsi ja kanan aivot!

Tuokin on siis käännös ruotsinkielisestä versiosta. Ehdotan että tuon laulamalla voisi osoittaa hallitsevansa teknilliseen yliopistokoulutukseen kuuluvan virkamiesruotsin.

"strömmen kommer in igenom hålet där
        och går sen vidare till verket fram till motorn här
        som får driva den här cykelpumpens pistong
        som sen blåser på propellern så propellern går igång"

• Anonyymi

justiin joo tuollaisella elektroniikka-ohjelmalla aloittaa kaikista suurin ja monijalkaisin juttu vaikka joku 8036 prosessori... mutta voi tehdä pieniä jos vaikka aluksi saa jonkin hehkulampun syttymäänkin..

• Anonyymi

mutta kun jos harrastelee niin mutta niin digitaalista elektroniikan puolta buffered NAND gates Texas Instrumenttrin SN-alkuinen jos vielä saat MILÖ eli military-versioita harrastuksiin eivät rikkoudu helposti

• Anonyymi

joo menee tosi vaikeaksi sitten yrittää selittää jotain digitaalielektroniikkaakin, mutta aivan hyvä opetella tuo multisim...

sisä 22.5, ulko 0,7 lämpötiedotus

• Anonyymi

näyttöjutut jotenkin xekaisin välillä mutts niin jämerä tuo AMDn radeon-juttu rikki etsaas tuotsa xellsainen malli...

• ACME. A company manufacturing everything. Tuolla varmaan saa ruudin kera ammuttua reiän kattoon ja sitten kojeen ja kuhmun päähänsä. Ja lopuksi maantiekiitäjä vielä juoksee yli ja sanoo tööt tööt.

Idea ilmeisesti että metalli kestää paremmin muotoilua repeämättä kun muotoilun tekee kovalla nopeudella? Taikuutta.

• Räjähdysmuokkausta on tehty maailman sivu, niin "oikeilla" räjähteillä kuin esimerkiksi hydraulisella paine-iskulla. Muistaakseni idea tosiaan oli siinä, että muokattava aine, yleensä teräs ei "ehdi" muokkauslujittua, ennen kuin muokkaus on jo tapahtunut.

• Kuvia tuloksesta:
      https://aijaa.com/jt4KVM
      https://aijaa.com/OnsYpT

Melkein jo onnistuu, eli muotti täyttyy hyvin, mutta pelti repeää tuosta yhdestä kohdasta.
      Sen saa kyllä kestämään, kun hiukan vielä muutan muottia.
      Pitää myös muuttaa muotin ulointa reunaa, sillä tuo sisäänpäin liukuva pelti rypistyy ja rypyt näyttävät tarttuvan muotin reunaa, joten se ei siirry muottiin tasaisesti molemmilta puolilta (olisin jo tehnyt sen mutta veljelläni oli sorvissa tekeillä omia laitteitaan).

Tuo pelti on hehkutettu, enkä kiillottanut sitä ennen muottiin laittoa, mutta toisaalta kiitävä pinta olisi kuvassa hankalammin tulkittava.

• Ai niin ja tuohon keskelle levyä tulee akselille reikä, mutta se porataan vasta viimeiseksi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3552
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2917
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2396
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2328
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2291
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2267
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2153
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2127
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      115
      2065
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1984
    Aihe