Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta...

Anonyymi-ap

..., kun tuli kiroukseksi meidän edestämme. ( Gal. 3: 13 )

Jos tämä sana saisi sijaa sydämessämme, niin millainen taivaan valtakunta siitä syntyisi. Me olisimme sanomattoman lohdutuksen saavuttamat, iäisen, horjumattoman lohdutuksen omistajia. Me uhmailisimme kaikkia helvetin voimia ja kurjimmassakin heikkoudessamme riemuitsisimme Herrassa ja kerskailisimme hänestä.

"Kristus tuli kiroukseksi."
Ajattele näitä sanoja! Mikä kuva avautuukaan silmäimme eteen. Kristus, Jumalan oma Poika, tuli kiroukseksi. Se on kovaa ja kummallista puhetta, mutta samalla ylenmäärin runsas ja vahva lohdutus. Siis Kristus on kantanut koko lain kirouksen. Se oli niin suuri, että apostoli sanoo hänen tulleen kiroukseksi, tulleen kokonaan kiroukseksi, ei ainoastaan sen peittämäksi, vaan niin kokonaan sen täyttämäksi, että häntä voitiin nimittää kiroukseksi.

"Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin," sanoo Johannes. Sen kuulemme veisattavan aina kun polvistumme Jeesuksen ehtoollispöytään vastaan ottamaan hänen ruumistaan ja vertaan, josta hän itse todistaa:
"Annettu ja vuodatettu syntien anteeksi antamiseksi."

Jes. 53 luvussa sanotaan: "Herra heitti meidän kaikkien synnit hänen päällensä. Hän kantoi meidän sairautemme." Kristus tuli kiroukseksi meidän edestämme on sana, jota emme koskaan kylliksi voi ajatella ja tutkia.

Toinen tärkeä kohta tässä lauseessa on "meidän edestämme". Näissä sanoissa on lauseen koko voima. Omasta puolestaan ei Kristuksen suinkaan tarvinnut tulla kiroukseksi, sillä olennoltaan hän oli aivan viaton, pyhä ja vanhurskas. Mutta hän tuli kiroukseksi siitä syystä, että hän otti kantaakseen meidän velkamme. Lain mukaan oli kukin murhaaja ripustettava kirouksen puuhun. Sen takia, lain mukaan, täytyi Kristuksenkin riippua siinä.

Hän oli tullut syntisen ja murhaajan sijaiseksi, eikä ainoastaan yhden, vaan kaikkien syntisten ja murhaajain, sillä me olemme kaikki syntisiä ja murhaajia Jumalan edessä. Sen takia täytyi hänen olla Jumalan edessä sellaisena kuin me olemme, nim. syntisenä, murhaajana, pahantekijänä. Sillä kirjoitettu on: "Sen, joka ei synnistä mitään tiennyt, hän meidän edestämme teki synniksi."

Mutta tällä tavalla tuli Kristus Jumalan edessä suurimmaksi syntiseksi, jonka vertaista ei ollut maan päällä. Sillä ollessaan uhrina koko maailman syntien tähden hän ei ole Jumalan edessä viaton ja synnitön henkilö. Ei hän ole silloin Jumalan Poikana kunniassa, vaan hän on syntinen, "vähäksi aikaa Jumalan hylkäämä", joka kantaa Paavalin synnit, tuon väkivaltaisen Jeesuksen vainoojan synnit, Herransa kieltäjän, Pietarin synnit, Daavidin synnit, minun, sinun ja koko maailman synnit.

Sillä kaikki ne synnit, joita minä, sinä ja me kaikki joka päivä teemme, on semmoisella jumalallisella vakavuudella ja voimalla pantu Kristuksen, Jumalan Karitsan kannettavaksi, kuin jos hän itse olisi ne tehnyt. Meidän syntiemme täytyy olla Kristuksen omina synteinä, tahi on meidän iankaikkisesti hukkuminen.

jatkuu...

20

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ... jatkoa

      Paavali sanoo: "Sen, joka ei synnistä mitään tiennyt, hän meidän edestämme teki synniksi, jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi." Paavali tarkoittaa, että Kristus otti meidän syntimme päällensä, aivan kuin jos hän itse olisi ne tehnyt ja toiselta puolen, kaikki mitä hän teki ja kärsi, tapahtui täydellisesti meidän sijassamme, aivan kuin jos me itse olisimme kärsineet.

      Ja vielä hän sanoo: "Olemme tulleet siihen päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet." Siitä ymmärrämme, mitä sana "meidän edestämme" Paavalin lauseessa "Kristus tuli kiroukseksi meidän edestämme" sisältää. Kristus on sanomattomassa laupeudessaan ja Isän iankaikkisen pelastuspäätöksen tähden tehnyt sangen armorikkaan vaihtokaupan meidän kanssamme.

      Synnin, kirouksen ja kuoleman otti hän kantaakseen ja sitä, mitä meiltä puuttui nim. vanhurskautta, elämää ja autuutta, sitä hän antoi meille. Kyllä maksoi rakkaalle Herrallemme paljon olla kirouksena, mutta hänen täytyi se kestää ja hän kesti sen kunnialla.

      Apostoli sanoo, että Kristus sen kautta on lunastanut meidät lain kirouksesta. Ei hän sano: on lunastava meidät, jos ensin tulemme uskoviksi, hurskaiksi ja pyhiksi; ei, vaan hän on meidän lunastuksemme sinä päivänä ja sinä hetkenä, jolloin hän tuli kiroukseksi meidän edestämme. Tämä on syy, jonka tähden suurimmat syntiset tultuaan Jeesuksen luo armoa etsimään antauduttuaan Jeesuksen omiksi, heti saivat armon ja heidät vastaanotettiin niin kuin lakia ei olisi ollut olemassakaan, aivan kuin he eivät olisi koskaan syntiä tehneet.

      Sen takia mekin tullessamme siten Jeesuksen luo tulemme heti vanhurskaiksi ja autuaiksi, kun vain tahdomme uskolla vastaan ottaa suuren, iäisen, meille lahjoitetun vanhurskauden, joka on ollut ja vielä on valmiina meitä odottamassa.

      ( C.O.Rosenius)

      s-seutulainen

    • Anonyymi

      Luehan tarkemmin, mitä Jeesus itse on asiasta sanonut.
      Muitten puheet ovat niitä tulkintoja.

      Matt. 5:18

      Jeesus: "Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." [Luuk. 16:17]

      • Anonyymi

        Matt. 23:34

        "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."


    • Anonyymi

      Aamen!

      15 Kiitos Jumalalle hänen sanomattomasta lahjastaan!
      ( 2Kor 9)

      Peastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

    • Anonyymi

      Paavali ei kaihtanut valehtelemista, eikä pitänyt sitä edes syntinä.

      Pelkkien Paavalin väitteiden päälle rakentaminen pitäisikin saada hälytyskellot soimaan. Raamattu on kokonansa totuus, pitää lukea muutakin kuin Paavalia.

      Room. 3:7

      Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

      Ei ihme ollenkaan, että Jumala heitti Paavalin Saatanan haltuun kuritettavaksi koko lopun elämän ajan. Eikä se Saatanan henki ollut mikää mykkä henki.

      2. Kor. 12:8

      Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

      • Anonyymi

        Matt. 5:19

        Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Saulus=suuri. Paulus=pieni.


    • Anonyymi

      Matt. 5:18

      Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      Luuk. 16:17

      Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

    • Anonyymi

      Nimimerkki Saviseutulainen hyvin usein siteeraa C. O. Roseniusta. On hyvä avata Roseniuksen kaapit, jotta näemme ne luurangot mitä siellä on, jottette lankeaisi uskomaan Roseniusta.

      Roseinus oli 1800-luvulla Ruotsissa vaikuttanut umpi-luterilainen herätyssaarnaaja. Hänen isänsä oli luterilaisen kirkon apupappi Pohjois-Ruotsissa ja poikakin opiskeli papiksi, mutta ei pystynyt suorittamaan tutkintoa loppuun asti. Tämän vuoksi hänestä tuli maallikkosaarnaaja.

      Ruotsissa oli silloin tapana antaa kaste lapselle, minkä Roseniuskin oli saanut, koska hän opiskeli luterilaisen kirkon papiksikin. Lapsena kastettu ei voi pelastua, koska Jeesus vaati uskovien upotuskastetta, mikä on ainoa raamatullinen kaste. Tämä on yksi syy muiden joukossa, miksi Rosenius ei ollut Kristuksen oma.

      Roseniuksen vapaamieliset ja tunteisiin vetoavat saarnat vetosivat kansan syviin riveihin ja hän sai paljon seuraajia. Rosenius salli jopa naisten opettaa hänen kotikokouksissaan. Raamattu kieltää naisia opettamasta seurakunnassa, joten Rosenius antoi hyväksyntänsä sellaiseen synnin tekemiseen, mistä Raamattu säätää kadotustuomion: 1 Kor 14:37,38: "Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä."

      Rosenius arvosteli Ruotsin kirkkoa mistä milloinkin, mikä suututti kirkon papiston. Eräs tällainen taho oli kirkko-herra Johan Ternströmin toimittama lehti Nordisk Kyrkotidning. Hänen esikuvanaan oli Grundvig ja hän korosti voimakkaasti kirkon tunnustuksellista luonnetta. Hän välitti mannermaista luterilaisuutta. Hän vieroi myös maallikkojulistusta ja korosti pappisviran merkitystä. Hän asennoitui mitä jyrkimmin moniin lännestä päin tuleviin virtauksiin ja niitä suosiviin ruotsalaisiin herätyksen miehiin ja siis myös Roseniukseen. Hänestä tulikin jyrkkä Roseniuksen arvostelija. Hän syytti Roseniusta siitä, että tämä oli omavaltaisesti ja kutsumatta ryhtynyt seurakunnan opettajaksi. Hänen mukaansa naisetkin saivat Roseniuksen kotikokouksissa antaa hengellisiä neuvoja ja lohduttaa. Hän syytti, että Roseniuksen opetus oli yksipuolista: ”Vain evankeliumia, ei yhtään lakia. Salaperäisen, hämärän tunteilun vallassa he uiskentelevat evankelisessa hekumassa. Suokoon Jumala, ettei evankeliumin väärinkäyttöön kätkeytyisi paljon teeskentelyä. He mestaroivat, katkovat ja vääntävät Lutherin sanoja löytääkseen tämän oppi-isän rikkaasta varastosta keppejä ja kainalosauvoja, jotta niiden varassa ontuen pääsisivät tämän elämän matkan päähän” (Saarisalo, 95).

      Rosenius julisti sellaista vapautta, joka ei ollut enää evankeliumin tarkoittamaa vapautta synnin tekemisestä, vaan vapautta olla noudattamatta Jumalan käskyjä, mikä on antikristillistä.

      Väärä kaste, naispappeus ja Jeesuksen armon väärinkäyttö oikeuttamaan eläminen laittomuudessa. Siihen perustui C. O. Roseniuksen herätyssaarnat.

      Rosenius oli sen ajan feministi, joka tietenkin oli politikointia ja sai hyväksyntää maallistuneiden ihmisten keskuudessa. Rosenius oli myös sen ajan liberaali, joka salli kaiken synninkin tekemisen, kunhan ylistettiin Kristusta. Tätä ei edes luterilainen papisto enää sietänyt, koska Rosenius oli kokonaan hylännyt lain.

      Kuten huomaamme, niin Rosenius ei ollut vanhurskas mies. Hänen kirjallista tuotantoa ei kannata lukea ollenkaan. Runollinen ja vetoava saarnaaminen ei ole mikään tae vanhurskaasta opetuksesta. Pikemminkin se on varoitus siitä, että olkaa varuillanne.

    • Anonyymi

      Saatanalla on erilaisia rooleja eli vaatteita, puhutaan Mustasta Saatanasta, joka tuhoaa ja tappaa jne.

      Mutta sitten on se Valkoinen Saatana, joka esiintyy Jeesuksena ja hänen palvelijansa esiintyy kristittyinä vanhurskauden palvelijoina.

      2. Kor. 11:14

      Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

      Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
      Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
      Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

      • Anonyymi

        Lakien kumoaminen ja hurmoksen tuominen tilalle on selvä hälytysmerkki, että silloin pitää olla varuillaan....

        Matt.7
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        1. Joh. 3:4

        Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakien kumoaminen ja hurmoksen tuominen tilalle on selvä hälytysmerkki, että silloin pitää olla varuillaan....

        Matt.7
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        1. Joh. 3:4

        Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Onko sinulla siis mitään toivoa?

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakien kumoaminen ja hurmoksen tuominen tilalle on selvä hälytysmerkki, että silloin pitää olla varuillaan....

        Matt.7
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        1. Joh. 3:4

        Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. (Room. 3:23-24)

        Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. (Room. 5:1-2)

        Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. (Room. 8:1)

        s-seutulainen


    • Anonyymi

      Eihän lakeja kumota Kristukessa aivan kuten Jeesus sanoi että jokainen lain piirto on voimassa eikä yksikään käsky katoa.. Lain kirous ja tuomio vain katoaa niiltä, jotka uskovat siihen, jotka ovat lunastettu Jeesuksen kautta Jumalan valtakuntaan. Eihän muutoin kukaan voisi pelastua jos jokaisen lain piirron mukaan tuomittaisiin.

      Eikä se että Jeesus poistaa lain kirouksen tarkoita sitä, että ihminen elää jumalattomasti, vaan hän ei noudata lakia kirjaimellisesti vain Hengessä kuten Jeesus vuorisaarnassa opetti. On syntiä rikkoa lakia jo ajatuksissaan eikä vain teoissaan. Ja silloin ihminen ei tuomitse muita lain kirjaimen mukaan, vaan sen mukaan mukaan mikä Henki ihmisessä on, miten hän sisimmässään toteuttaa asioita eikä sen mukaan miten saivartelee laista. Kun fariseukset olivat lainsaivartelijoita, niin siinä kävi siten, että he tuomitsivat Jeesuksen sapattirikkomuksista kuolemaan. Laki ei siten saa aikaan oikeudenmukaisuutta, vaan pelkästään vihaa ja vääriä tuomiota. Eikä kukaan pysty lain jokaista piirtoa täyttämään ja kaikilla on aina omat perinnäissäännöt. Siksi uusi liitto ei ole lakiliitto eikä lain kautta voi saavuttaa vanhurskautta kuten UT hyvin selkeästi asian ilmaisee ja pitää olla lukutaidoton ellei sitä osaa siltä lukea.

    • Anonyymi

      Lunastanut....?
      Oletko ns. kaupallinen, itseään myyvä henkilö / nainen?

    • Anonyymi

      Paavali paransi ja pelasti ihmisiä lähettämällä heille likaisia alusvaatteitaan.

      Onko hellareilla tällaista palvelua?

    • Anonyymi

      Jeesus varoitti hurmahengistä ja hihhuleista, jotka julistaa, että lait on kumottu ja nyt vaan julistetaan sitä valtakuntaa ja jokainen tunkeutuu sinne VÄKISIN omilla uskonratkaisuillaan.

      Jumala nauraa hurmoshenkien valtaan sidotuille ja lakien kieltäville lahkolaisille tuolta taivaastaan.

      "Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä."

      Ns. vapaat suunnat on pahasta, niihin ei pidä sotkeentua.

      2. Piet. 2:19

      He lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on.

    • Anonyymi

      Jeesus ei varoittanut hihhuleista vaan oli itse sellainen.

      Fariseusten hapatuksesta kyllä varoitti.

    • Anonyymi

      Armo on Kristus minun puolestani ja Kristus minussa

      ”Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos  näet   vanhurskaus  saadaan  lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan” (Gal. 2:21).

       Lakihurskauden pohjakerroksessa asuu peto. Lakihurskas  tunnetaan siitä, että hän on lakkaamatta lähimmäisensä  kurkussa, tekemässä parannusta toisten synneistä ja  valtaamassa itselleen etummaisia paikkoja. Galatalaiskirje on osoitettu eksytetyille, lammastarhalle,  jonka keskuudessa on mekastanut korkeaa hengellisyyttä  näyttelevä raateleva koiralauma.

      Lakihurskaus mitätöi  armon. Armo ei suostu olemaan tyly. Se tulee juhtansa selästä sitä nopeammin alas, mitä suurempi vahinko  jonkun kristillisyydessä on tapahtunut. Siitä  puuttuu     kiihkomieliseen  oikeaoppisuuteen  kuuluva  raakuus. Se  asioi  rakkauden voimin silloinkin, kun sen kasvoille syljetään.

      Jumala ei jätä ketään tuuliajolle. Hän näkee vaivaa armosta langenneittenkin pelastamiseksi. Paavali koki, ettei ketään ole niin vaikea valaista kuin lain alla elävää  kristittyä. Hän selittää ja todistelee. Hänellä on joka hetki  pelko siitä, hän menee opissa tai vaelluksessa Kristuksen ohitse. Tuo  vaara  onkin  olemassa.  Syntien  synti on tehdä  Jumalan armo mitättömäksi. Silloin turhennetaan  Kristuksen kärsimys ja kuolema. Lain tiellä joudutaan  toivottomuuteen.

      Paavali ei tee Jumalan armoa turhaksi. Jumalan armosta minä olen se, mikä minä olen, eikä hänen armonsa ollut minun kohdallani turha, hän kirjoittaa. Armo on Kristus minun puolestani ja minussa. Sen  hallitessa ei jää tilaa lihan pyrkimyksille tulla pyhäksi.  Armo nujertaa ylpeyden, joka väsymättömästi pyrkii  minussa esiin. Armo on minulle enemmän kuin elämä.

      Kyselemme ehkä, kuuluuko tämä armo kuitenkaan  meille, kuuluuko se minulle. Erehdyksemme,  lankeemuksemme, heikkoutemme ja syntisyytemme    nousevat vuorina eteemme, kun ajattelemme  heittäytymistä Jumalan armon turvaan. Emme rohkene tulla huikaisevaan valoon.

      Ovi armoon on auki suurimmallekin syntiselle. Saamme  anteeksi armosta, emme ansiosta. Pakkala sanoo, että  puhekin omasta mahdollisuudestamme on  ymmärtämättömyyttä, jopa röyhkeyttä.

      Päästyämme  armon  suojaan olemme  todella turvassa.  Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa, hänen  sydänveressään, haihduttaa syntivelkamme   olemattomiin.  Se on armoa ja rakkautta, joka ei muistele kärsimäänsä   pahaa.  Se  on rakkautta  ja  armoa, joka peittää syntien paljouden. Armon  tähden eilisestään  vapautettu  sielu nousee kuin lintu taivaalle.

      ( Niilo Tuomenoksa 1893–1976)

      s-seutulainen

    • Anonyymi

      Pelkkä käännyttämisellä aikaansaatu irrallinen pään-ja sydämen usko (kreikaksi metanoia) omine uskon tunnustuksineen on sitä tyhjänpäiväistä uskoa.

      Jaak. 2:20

      Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

      Omien uskonratkaisujen varaan autuuden rakentaminen on sitä hiekalle rakentamista.

    • Anonyymi

      Usko tulee vain Pyhän Hengen kautta.

      Omat pyristelyt ja selittelyt ovat turhia.

      Vain armon Henki antaa uskon,joka kestää koetuksen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe