https://electrek.co/2024/03/27/worlds-first-mass-produced-900v-ev-drive-system-rolls-out/
"Chinese EV maker NIO’s (NIO) “Thunder” 900V electric drive system (EDS) can add over 150 miles (255 km) with five-minute fast charge."
Nyt kun julkiset latausasemat alkavat toimimaan ihan tavallisilla maksukorteilla, kynnys hankkia sähköauto madaltuu entisestään.
Itse olen aina pitänyt 500 km:n matkalla yhdestä kahteen taukoa ja ne ovat kestoltaan 10 - 30 minuuttia.
Viidessä minuutissa yli 255 km virtaa akkuun: Nio ET9. Kiinalaiset menevät menojaan lataustehoissa.
35
390
Vastaukset
- Anonyymi
Tiisselin tankkaaminen on hitaampaa ainakin, jos pyyhkii auton kylkeen tulleet tiisseliroiskeet pois.
- Anonyymi
Dieselillä pääsee yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselillä pääsee yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
Hahhaa. Siihen jo parhaat päivänsä nähneeseen Mersuun, musta se kai on joskus ollut, otetaan 20€: lla naftaa seteliautomaatista salaa. Range 200 ja kovilla pakkasilla alle. Tankki puhki vaakasaumasta ei voi ottaa enempää. Vanhassa Leaf 28 kw on sama kantama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahhaa. Siihen jo parhaat päivänsä nähneeseen Mersuun, musta se kai on joskus ollut, otetaan 20€: lla naftaa seteliautomaatista salaa. Range 200 ja kovilla pakkasilla alle. Tankki puhki vaakasaumasta ei voi ottaa enempää. Vanhassa Leaf 28 kw on sama kantama.
Tuolla matkalla joutuu sähköautomies syömään monet hampurilaiset ja lapset nakkikorit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselillä pääsee yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
Ja tankkaus maksaa pöyristyttävät 100€.
- Anonyymi
"... jos pyyhkii auton kylkeen tulleet tiisseliroiskeet pois."
Sähköautoilija joutuu pyyhkimään kuolaroiskeet suupeilestä ennen ajoon lähtöä! - Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
❤️ Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Vielä pitäisi tulla noin nopeita latureita. Tosin tuollainen jatkuva lataaminen kuluttaa akkua, mutta voisi sitä reissussa hyödyntää.
- Anonyymi
Ja tietysti testioloissa on se nopea laturi ja optimi olosuhteet. 20 laturin latauskentällä pakkasessa kun 70% latureista on samanaikaisesti käytössä saisi sen oikean vertailukohdan bensan tai dieselin tankkaamiseen.
Bensan tankkaus ei tunnu hidastuvan vaikka viereisellä mittarilla tankattaisiin myös, sähköauton latauksessa näin onnellinen tilanne ei kuulemma ole...
- Anonyymi
Vielä kun kiinalaiset opppivat tekemään kunnollisen auton, niin sitten on mahdollisuus että niillä pärjää myös Suomen olosuhteissa.
- Anonyymi
Kun tottuu sähköautoon Ei latausta edes mieti. Normiajot töihin, kouluun kauppaan harrastuksiin, hallille jne. 90-125 km/päivä max. Viimeinen laittaa lataukseen. Noilla ajoilla jää reilusti yli 100 km ja kesällä 150 jopa yli, reserviäkin jos joutuu huimapään kanssa lähtemään lähikaupunkiin esim. hammasklinikalle (kaukalopallo). Valvonta vielä ilmoittaa , onko lataus päällä. Sininen vilkku näkyy olkkarin ikkunasta. On tuo vanha ja sinänsä ihan hyvä bensafarkku pihalla, mutta kyllä se tahtoo siihen jäädä. Minä siitä välillä jarruja kiillottelen
- Anonyymi
Vähä upeeta turhat jossittelut ovat propagandaa ja jää pihvit syömättä.🛫🛬
- Anonyymi
Elinikä näillä akuilla on todennäköisesti äärimmäisen lyhyt, kuten kaikella muullakin Kiinassa valmistetulla.
- Anonyymi
Fossiilin tankkaaminen on minuutin nopeampaa, mutta 100 € kalliimpaa.
- Anonyymi
Siis häh? 12,5 l tankkaaminen vie 4 min ja maksaa yli 100€. Missä sinä tankkaat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis häh? 12,5 l tankkaaminen vie 4 min ja maksaa yli 100€. Missä sinä tankkaat?
5 minuutissa lorottelee TDI: n 65 litran tankkiin 70 litraa löpöä. Sillä ajelee 1300 km ja vielä jää jäljelle 100 km reservi. Tuhon ei sähköauto pysty edes haaveissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5 minuutissa lorottelee TDI: n 65 litran tankkiin 70 litraa löpöä. Sillä ajelee 1300 km ja vielä jää jäljelle 100 km reservi. Tuhon ei sähköauto pysty edes haaveissa.
Tuskin montaa vuotta menee siihen kun pystyy, minkä jälkeen häkäpönttösi jää kakkossijalle jokaikisessä asiassa sähköautoon verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin montaa vuotta menee siihen kun pystyy, minkä jälkeen häkäpönttösi jää kakkossijalle jokaikisessä asiassa sähköautoon verrattuna.
Polttiksilla ajetaan vielä 20 vuoden päästä, se on varmaa.
- Anonyymi
Pitää ensin löytää se 900 V laturi, jolla latausteho on ainakin 600 kW.
- Anonyymi
Joka Suomen talvessa lataa kuitenkin ekat puoli tuntia max 30kWh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka Suomen talvessa lataa kuitenkin ekat puoli tuntia max 30kWh
Siis 30kW
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka Suomen talvessa lataa kuitenkin ekat puoli tuntia max 30kWh
Talvi meni jo. Ei sähköautossa mitään ongelmia ollut ne samat ajot ajettiin, mitkä normaalistikin. Olihan se -25-27 astetta aamulla ihan kirpeä, mutta auto oli lämmin heti lähtiessä ja se yllättävän "alas" vajonnut 300km. on nyt +keleillä 400 km. ja yli. En ladannut kertaakaan tammi ja helmikuussa muualla, kuin kotona. Akkua ja kantamaa kulutti kylmimpään aikaan esilämmitys, en pitänyt sitä firman lämpötolpassa, kun jotkut rutisivat "ei meillekään kukaan bensaa osta". Pitivät kyllä sitä 1500w sisälämmitintä päällä vaikka oli kielletty. Eikä se tolppa, kateellisten pettymykseksi, riitä 6kw ilmalämpöpumppuun. Kotona 11KW latausasema. kohtuuhintainen sähkösopimus. Riittä hyvin, jos ajaisin rangen joka päivä edes puoleen, niin 75000-80000 km. pitäisi ajaa vuodessa. En ajanut matkatöissäkään kuin 60000 ja oli sitä siinäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvi meni jo. Ei sähköautossa mitään ongelmia ollut ne samat ajot ajettiin, mitkä normaalistikin. Olihan se -25-27 astetta aamulla ihan kirpeä, mutta auto oli lämmin heti lähtiessä ja se yllättävän "alas" vajonnut 300km. on nyt keleillä 400 km. ja yli. En ladannut kertaakaan tammi ja helmikuussa muualla, kuin kotona. Akkua ja kantamaa kulutti kylmimpään aikaan esilämmitys, en pitänyt sitä firman lämpötolpassa, kun jotkut rutisivat "ei meillekään kukaan bensaa osta". Pitivät kyllä sitä 1500w sisälämmitintä päällä vaikka oli kielletty. Eikä se tolppa, kateellisten pettymykseksi, riitä 6kw ilmalämpöpumppuun. Kotona 11KW latausasema. kohtuuhintainen sähkösopimus. Riittä hyvin, jos ajaisin rangen joka päivä edes puoleen, niin 75000-80000 km. pitäisi ajaa vuodessa. En ajanut matkatöissäkään kuin 60000 ja oli sitä siinäkin.
Kyllä sähköauto joillekin sopii tuohon paikallisajoon . Pitää vaan ajaa paljon , että sähköautolla diiselin taloudellisuudessa voittaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sähköauto joillekin sopii tuohon paikallisajoon . Pitää vaan ajaa paljon , että sähköautolla diiselin taloudellisuudessa voittaa .
Niin diesel on veroineen huono valinta normaaliin ajoon ja dieselkärsii muutenkin lyhyistä ajoista. Webasto palaa tukkoon, moottori ja turbo kartoittuu.
Diesel sopii maantielle hyvin mutta bensa-hybridi paremmin yleisajoon ja kaupunkiin
paremmin.
MITÄ eikö kakki polttikset olekaan täydellisiä kaikkeen ajoon? Miksi sähköauton pitäisi olla paras kaikkeen ajoon?
- Anonyymi
Ei ole Suomessa aivan loputtomiin noin isoa virtaa tarjolla. Eikä tuu.
- Anonyymi
Ei mikään akku ketä tuhansia pikalatauksia Loppu tulee nopeasti.
- Anonyymi
Nykyakut ovat kaikki 70-luvun tekniikkaa, ainut "kehitys" on akun koon/painon kasvattaminen kerta toisensa jälkeen, koska millään muulla konstilla ei toimintamatkaa kasvateta. Kohta vissiin kaupataan 4-5t painavia sähköautoja, joilla pääsee sen 1300km minkä dieselillä...
- Anonyymi
Lupauksia kyllä riittää. "Uudenlainen akku latautuu parhaimmillaan täyteen vain kymmenessä minuutissa, tutkimus väittää".
Harvardin yliopiston alaisuudessa toimivat tutkijat sanovat kehitelleensä tulevaisuuden akkukemiaa. Kyse on kiinteän elektrolyytin akusta eli niin sanotusta solid state -akusta, josta on povattu uuden maailman rakentajaa jo vuosia.
Sitten todellisuus. "Harvard väittää kehittämänsä postimerkin kokoisen prototyypin olevan tehokkain kehitetty solid state -akku. Akun lataaminen tyhjästä täydeksi kestää Nature Materials -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan vain kymmenen minuuttia".
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-kertaa-kymmenen-harvardin-tutkijat-kehittivat-akun-josta-povataan-sahkoautojen-lapimurtoa/8865386#gs.6puz8s - Anonyymi
On todella tärkeää että uusia halvempia akkutekniikoita tulee markkinoille. Jos ei sähköautoihin sinänsä niin latausasemille ja erityisesti puskuroimaan vihervassujen tuurisähköä.
- Anonyymi
Onnee niille jotka haluavat vapaaehtoisesti toimia näiden protoakkujen betatestaajina ja vieläpä maksaa siitä ilman mitään takuita sen elinkaaresta ja paloherkkyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnee niille jotka haluavat vapaaehtoisesti toimia näiden protoakkujen betatestaajina ja vieläpä maksaa siitä ilman mitään takuita sen elinkaaresta ja paloherkkyydestä.
Onnea myös kaikille kiinalelun valinneille typeryksille. Turha itkeä kun varaosat loppuvat ja autovalmistajat menevät nurin, jos ei heti Taiwanin invaasion takia, niin sitten sen, että kiinalaisten kanssa kommunikoiminen on länsimaisille autojälleenmyyjille lähes ylivoimaisen vaikea tehtävä.
- Anonyymi
Herää vain kysymys minkälaisilla piuhoilla pitää sähköä tuoda latausasemalle jos niitä latauspisteitä on vaikka tusinan verran ja niistä pitäsi kaikista saada samaan aikaan tuollainen latausteho autoihin. Muutenhan tuollaisista lataustehoista ei ole mitään iloa, jos sellaista saa vain yön pimeinä tunteina sille ainoalle autolle joka asemalle saapuu kello 3.30.
- Anonyymi
Nyt EU teki parhaan ratkaisunsa koskaan!
Kaikkiin latauspisteisiin pitää laittaa korttimaksupääte. Se yhtenäistää maksamista, kaikissa pisteissä voidaan maksaa samalla tavalla ei tarvita kaikkien palvelunmarjojien apseja ja tageja.
Helpottaa elämää!- Anonyymi
Juu, onha tuo lataussyteemi ollut aika kummajainen ennen tätä määräystä. Hinta tietty ratkaisee kannattaako korttia käytää. Mutta tuskin latausasemien kannattaa suosia omia apsi- ja tagi-asiakkaita kovin suurella hintaedulla, muuten jää kauppaa tekemättä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1406123- 333705
Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak251955Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O181939Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.251768Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta761619Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt161542Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?141445Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni181438Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi271355