Harva se päivä

Anonyymi-ap

Milloin kyseinen sanonta on tullut suomen kieleen? Varmastikin ensin puhekieleen ja sen jälkeen löytänyt tiensä painettuun tekstiin.

17

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajankohdasta en tiedä, mutta selitys:

      "Selitys on lauseopin historiaa.”Harva se x” -tyyppinen rakenne on näet alkuaan esiintynyt kieltomuotoisen sivulauseen kanssa, mistä se on lyhentynyt nykymuotoon. Tarkastelkaamme seuraavanlaista lausetta: Hän käy täällä harva se päivä. Sen alkuperäinen ajatussisältö ja siitä seuraava lausejaksotus olisi oikeastaan Hän käy täällä [harva se päivä, jona hän ei tullut]. Tällöin merkitys käykin järkeen, ’harva se x, jolloin ~ jona ei’."

      https://kielikello.fi/harva-se-viikko/

      • Anonyymi

        Olen ihmetellyt tuota aina, eikä taida olla ainoa sanonta mitä käytetään väärin.


      • Anonyymi

        Harmaa se päivä (kun ei käy).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmaa se päivä (kun ei käy).

        Heikki Harma on nykyisin harmaa harva se päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ihmetellyt tuota aina, eikä taida olla ainoa sanonta mitä käytetään väärin.

        "Olen ihmetellyt tuota aina, eikä taida olla ainoa sanonta mitä käytetään väärin."

        Miten niin käytetään väärin? Oikeinhan sitä käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen ihmetellyt tuota aina, eikä taida olla ainoa sanonta mitä käytetään väärin."

        Miten niin käytetään väärin? Oikeinhan sitä käytetään.

        Et siis ymmärrä mitä puhut.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🔞 ­­­N­y­m­­­f­­­o­­m­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Sanonta sattui vastaan vuonna 1963 julkaistussa amerikkalaisen kirjan suomennoksessa. Mistä lie suomentaja sen äkännyt ja mikä lie ollut sen englanninkielinen vastine..?

      Tarkempi tutkimus paljasti, että kirjan ensimmäinen suomenkielinen versio julkaistiin 1940, ja siinä oli sama suomentaja, joten sanonta lieneekin ainakin noin vanha. Alkukielinen kirja julkaistiin 1918.

    • Anonyymi

      Se alkuperäinen versio kuuluu: "Harva se päivä ettei..."

      Sanonnasta on vain pudonnut tämä viimeien sana pois.

    • Anonyymi

      Harvana päivänä vai useana päivänä.

      • Anonyymi

        Jotain tapahtuu niin usein, että sellainen päivä on harva /harvinainen, jolloin sitä ei tapahdu.


    • Anonyymi

      "Harva se ilta ja yö" esiintyy Juhani Ahon viimeiseksi jääneessä kirjassa vuodelta 1921. "Harva se ..." onkin sitten sanontana jo yli sadan vuoden ikäinen.

    • Anonyymi

      Voitaisiin sama sanoa toisin esim. Lähes päivittäin? Harva se päivä kuulostaa joltain paikallissanonnalta.

      • Anonyymi

        ’Harva’ korostaa harvinaisuutta. Että on harvinaista, että joku ei käy joka päivä. Harva voi olla arvokasta. Esim. harvinainen maljakko. Tai päivä, että saa olla omassa rauhassa.

        Kun joku sanoo ’hän käy täällä harva se päivä’, voi kuulla harmistuksen, että kävisipä hän täällä harvemmin.


    • Anonyymi

      Nyt kun pääsin pidemmälle Ahon kirjassa, siellä esiintyi myös "harva se päivä".

      Vaikka kirja onkin vain noin sadan vuoden ikäinen, Aho käytti sanoja, joita nykysuomalaisen voi olla vaikea ymmärtää.

      • Siis aivan ilmeisesti ”harva se päivä” esiintyi puhekielessä jo Ahon aikana. Tuskin hän sitä tyhjästä keksi.


      • Anonyymi

        Paitsi että sitä käytettiin puhekielessä, se mainittiin myös oppikirjoissa.

        Harva se suomenruotsalainenkin studentti, joka ei olisi
        tutustunut tähän lauseeseen viimeistään 1890-luvulla. Suomenkielen oppikirjassaan ruotsinkielisiä kouluja varten (1892) E.N. Setälä toteaa:

        ”Ofullständiga satser, utan finit verb, användas ofta i frågor och svar samt i vissa talesätt, såsom hälsningar, utrop, uppmaningar, önskningar, ordspråk m.m.

        Sådana satser kallas äfven elliptiska satser, ehuru de ej uppkommit genom en verklig ellips eller uteslutning.
        – Märk det elliptiska talesättet: ’Hän käypi täällä harva se päivä (sc. jona hän ei käy)’ han kommer hit nästan hvar dag.”


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe