Tarvitsenko pääsiäistä?

Anonyymi-ap

Ylen uutisoinnista tältä viikolta:

" Pääsiäinen tarkoittaa monelle suomalaiselle nykyään lähinnä lepoa ja ruokaa. Pääsiäistarina ei ole enää osa kollektiivista kulttuurista ymmärrystä."

https://yle.fi/a/74-20080954

Vastapainoksi uskoon tulleiden todistuksia pääsiäisen sanoman merkityksestä heille omakohtaisesti.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/04/04/tarvitsenko-paasiaista

Hienoa on havaita kuinka näistä todistuksista käy ilmi, kuinka uskoon tuleminen on vaikuttanut uuden elämän Jeesuksessa Kristuksessa.

11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Usko tulee siis kuulemisesta.

14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
.
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. ( Room 10)

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

30

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinä päätät itse omasta sielustasi. Pieni osa ihmisistä tulee maanpäällä toimeen ilman Jeesusta. Suurin osa menestyy huonosti. On itsemurhia, avioeroja ym ym. Myös ns. julkisuuden henkilöiden parissa. Mieti tarkoin heräätkö kuoleman jälkeen tuonelassa vaivoissa. Jo siellä on kova tuska. Luuk. 16: 19- .

      • Anonyymi

        Juuri tuollaisen pelottelun takia en liity lahkoihin. Ei minua kiinnosta oma pelastus, jos homot, vasenkätiset, buddhalaiset, kasvissyöjät ym. "syntiset" joutuvat ikuiseen kidutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisen pelottelun takia en liity lahkoihin. Ei minua kiinnosta oma pelastus, jos homot, vasenkätiset, buddhalaiset, kasvissyöjät ym. "syntiset" joutuvat ikuiseen kidutukseen.

        Helvettiin saat mennä vapaasti niin että kolina käy. Kertaa Voltairen kuolema. Jumala ei pakota sinua pelastukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvettiin saat mennä vapaasti niin että kolina käy. Kertaa Voltairen kuolema. Jumala ei pakota sinua pelastukseen.

        Ei nyt ole kysymys minusta vaan siitä, että miten ihmeessä te voitte olla onnellisia siellä taivaassanne, jos kanssaihmisiä on ikuisessa kidutuksessa. Minulle sellainen taivas ei kelpaa, johon eivät pääse myös kasvissyöjät ja buddhalaiset. Tunnen paljon molempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvettiin saat mennä vapaasti niin että kolina käy. Kertaa Voltairen kuolema. Jumala ei pakota sinua pelastukseen.

        Sinä et määrää kuka minnekkin menee!puhu vain omista menemisistäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ole kysymys minusta vaan siitä, että miten ihmeessä te voitte olla onnellisia siellä taivaassanne, jos kanssaihmisiä on ikuisessa kidutuksessa. Minulle sellainen taivas ei kelpaa, johon eivät pääse myös kasvissyöjät ja buddhalaiset. Tunnen paljon molempia.

        Ei tule olemaan mitään ikuista kidutusta tulimeressä. Jumala ei ole mikään sadisti, että ikuisesti polttelisi tulella.

        1234567---


      • Anonyymi

        Pieni osa ihmisistä tulee maanpäällä toimeen ilman Jeesusta.

        No,he syntyvät uudelleen taas oppimaan mikä he itse ottivat vastaan lähtiessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvettiin saat mennä vapaasti niin että kolina käy. Kertaa Voltairen kuolema. Jumala ei pakota sinua pelastukseen.

        Helvettiin saat mennä vapaasti ..
        Ainut,että sitä ei ole. Se on kirkon tekemä.
        Helvetti on uudesti syntyminen tänne paskaan maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ole kysymys minusta vaan siitä, että miten ihmeessä te voitte olla onnellisia siellä taivaassanne, jos kanssaihmisiä on ikuisessa kidutuksessa. Minulle sellainen taivas ei kelpaa, johon eivät pääse myös kasvissyöjät ja buddhalaiset. Tunnen paljon molempia.

        Ei nyt ole kysymys minusta vaan siitä, että miten ihmeessä te voitte olla onnellisia siellä taivaassanne, jos kanssaihmisiä on ikuisessa kidutuksessa. Minulle sellainen taivas ei kelpaa, johon eivät pääse myös kasvissyöjät ja buddhalaiset. Tunnen paljon molempia.

        Outo kirjoitus.
        Kaikki pääsee aikaan kotiin !
        Ei ole helvettiä vaan elämä on oppi kuin koulu.
        Synnyt ja opit ja jos et pääse luokalta niin synnyt.
        Jokaisen täytyy oppia mitä ME itse olemme hyväksyneet !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt ole kysymys minusta vaan siitä, että miten ihmeessä te voitte olla onnellisia siellä taivaassanne, jos kanssaihmisiä on ikuisessa kidutuksessa. Minulle sellainen taivas ei kelpaa, johon eivät pääse myös kasvissyöjät ja buddhalaiset. Tunnen paljon molempia.

        Outo kirjoitus.
        Kaikki pääsee aikaan kotiin !
        Ei ole helvettiä vaan elämä on oppi kuin koulu.
        Synnyt ja opit ja jos et pääse luokalta niin synnyt.
        Jokaisen täytyy oppia mitä ME itse olemme hyväksyneet !

        Nyt oli kysymys hellareiden käsityksistä. Heillä on ikuinen helvetti toisin kuin esim. jehnuilla, joilla sitä ei (kidutuspaikkana) ole ja katolisilla, joilla kiirastuli on väliaikainen olotila.

        Sinä edustat jälleensyntymisoppia, joka ei ole helluntailaisten oppi.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🍑 ­­­N­­­y­m­­f­­o­­­m­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      rauha ja lepo on varsin hyvä , "Jumalan rauha " ja "levätkää Herrassa".

      puhdas omatunto sallii , rauhan ja levon.

    • Anonyymi

      Omakohtaiset todistukset uskoon tulleilta ovat vahva todistus siitä, kuinka Herran puoleen kääntyminen saa aikaan muutoksen entisen elämän ja uuden elämän Kristuksessa välillä.

      Kuten todistuksista käy ilmi.

      Heidän kohdallaan on toteutunut se, että mikä oli ennen, ei ole enää.

      3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. ( Tiit 3)

      Uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistus käy ilmi heidän todistuksistaan.

      Pääsiäisen ydinsanoma on saanut aikaan muutoksen.

      Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        Tunsin erään tyypin, joka piti kauheana monien kristittyjen oppia, että osa porukasta joutuu johonkin ikuiseen kidutukseen. Hän sanoi, että sellaiset ihmiset, joille tuota kohtaloa tarjottiin, ovat usein kärsineet aivan tarpeeksi jo maallisessa elämässään.
        No, hän kääntyi sittemmin hellariksi ja alkoi itse uskoa siihen kauheuteen, jota vastaan oli aiemmin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunsin erään tyypin, joka piti kauheana monien kristittyjen oppia, että osa porukasta joutuu johonkin ikuiseen kidutukseen. Hän sanoi, että sellaiset ihmiset, joille tuota kohtaloa tarjottiin, ovat usein kärsineet aivan tarpeeksi jo maallisessa elämässään.
        No, hän kääntyi sittemmin hellariksi ja alkoi itse uskoa siihen kauheuteen, jota vastaan oli aiemmin ollut.

        Sadistinen julistus on ikuinen polttelu tulella.

        1234567---


      • Anonyymi

        ENNEN mä POLTIN ja JOIN - NYT EN POLTA ENKÄ JUO!!! ja NAPS!!!!!!!!!!!!!!! olen matkalla SAVUTTOMAAN TAIVAASEEn<3<3<3<3<3<3<3<3<3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunsin erään tyypin, joka piti kauheana monien kristittyjen oppia, että osa porukasta joutuu johonkin ikuiseen kidutukseen. Hän sanoi, että sellaiset ihmiset, joille tuota kohtaloa tarjottiin, ovat usein kärsineet aivan tarpeeksi jo maallisessa elämässään.
        No, hän kääntyi sittemmin hellariksi ja alkoi itse uskoa siihen kauheuteen, jota vastaan oli aiemmin ollut.

        Onhan paljon ihmisten ajtuksia ja tietämystä, mutta jos kerran puhutaan Raamatullisista, niin silloin ei kannata niinkään kiinnittää huomiota ihmisjärkeilyyn, vaan Raamatun ilmoitukseen.

        11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        .
        27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. ( Joh 10)

        Jeesus on vastaus.

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan paljon ihmisten ajtuksia ja tietämystä, mutta jos kerran puhutaan Raamatullisista, niin silloin ei kannata niinkään kiinnittää huomiota ihmisjärkeilyyn, vaan Raamatun ilmoitukseen.

        11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        .
        27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. ( Joh 10)

        Jeesus on vastaus.

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen

        En voi uskoa Raamattuun, joka käskee kivittämään miesten kanssa makaavat miehet kuoliaiksi.


    • Anonyymi

      Lepoa nämä pyhät ei ainakaan tuo!joutaisi lopettaa mokomat hömpötyspyhät,joka vuosi samaa höpinää jostain pellestä!

      • Anonyymi

        Jeesus Kristus on vastaus, kuinka voi saada levon sielulleen.

        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
        ( Matt 11)

        Ja ihan joka päivä Hän on läsnä niile, jotka Hänen puoleensa kääntyvät.

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


    • Anonyymi

      Tarvitsenko pääsiäistä?

      Usko Toivonen,et tarvitse olet amerikan roskaa 1900-luvulta.Parhamin jätöksiä.
      Et tarvitse,mene sinne 1900-luvun amerikaan elämään,kun vitutaa täällä olla.
      1900-luku amerikassa polttoviinan ja murhien aikaan ja jauhohousut perusti mitä ihmeellisimpiä lahkoja:) Helluntalaisuus,adeventismi,jehovat,mormonit,munan imijät ja kaikki kahelit ry.
      Tutki Voitto mitä oli historia,aivan sekasortoista ja ihmiset tekivät rahaa lahkoilla,kuten huoramajatalot ja viinan poltto.

      • Anonyymi

        Tämä aloitus perustuu pääsiäisen sanomaan, syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi antaneesta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, kuten uskoon tulleet niin ihanasti Jeesuksesta todistavat.

        Elävä toivo, Jeesuksessa Kristuksessa ym.

        Kuuntele ja katsele heidän todistuksiaan, kuinka ihminen muuttuu, kun sydämestään kääntyy Herran puoleen.

        Uskon päämäärä on sieujen pelastuminen.

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


    • Anonyymi

      Usko tulee siis kuulemisesta.

      Väärin,on paskan puhujia paljon !
      Usko tulee kun ymmärrät Rakkauden !
      Rakkaus on esim.älä tapa !
      Mulle jos jokin lahko puhuisi,amerikan tai Suomen.
      Ei käy, te ette ymmärrä sairaat RAKKAUTTA !

      • Anonyymi

        Siitä verrattomasta tiestä on Raamatun ilmoituksessa kirjoitettuna.

        Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien. ( 1Kor 12:31)

        1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
        ( 1Kor 13)

        Mistä me siis olemme oppineet tuntemaan rakkauden?

        Juurikin siitä pääsiäisen sanomasta.

        16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä. ( 1Joh 3)

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


    • >>Pieni osa ihmisistä tulee maanpäällä toimeen ilman Jeesusta.>>

      About 7 miljardia.

    • Anonyymi

      "Pääsiäinen" jo nimenä viittaa sen kristinuskoiseen alkuperään: "pääseminen". Päästä, mistä?
      - Fyysisesti: Mooseksen johdolla israelilaiset pääsivät pois Egyptin (= "synnin") orjuudesta. (Juutalainen Pesach)
      - Hengellisesti: Jeesuksen sovitustyö antoi ihmiskunnalle vapauden päästä pois syntielämästään / synnin tuomiosta. (Kristillinen Pääsiäinen)

      Sana on ilm. tullut meille venäjän kielestä: "Pasha". He toivat meille ortodoksisen kristinuskon jo ennen 500 jaa.

      Heprean kielessä juutalainen pääsiäinen on nimeltään "Pesach".

    • Anonyymi

      Kansa lähtö Egyptin orjuudesta on Vanhan Testamentin väkevin tapahtuma: syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
      Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
      Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.

    • Anonyymi

      Kyllä kaikki tietävät että Jeesukselle sattui käännösvirhe kun puhui helvetistä. Hän tarkoitti Jerusalemin kaatopaikkaa. Varmaan monesti vierailivat siellä opetuslasten kanssa etsimässä ruokaa kun niin hyvin tiesi paikan. Siitä kaatopaikasta Jeesus puhui kun sanoi että jos puhuu pahaa veljestään on ansainnut Jerusalemin kaatopaikan. Tietenkin jos sen omistaisi se, olisi hyvä bisnes. Jos sinne taasen joutuu, voi tehdä kaikkea löytöjä. Ei se ole pelottavaa ja niin voi uskoa sitten Jumalaan hyvillä mielin.

      Pääsiäinen on Jerusalemin kaatopaikasta riippumatta kuitenkin kristikunnan suurin juhla, jossa Jeesuksen ylösnousemukseen huipentuu se miten Jeesus poisti Häneen uskovan päältä lain kirouksen ja näin yleensä mahdollisti pelastuksen. Jos lain kirous ei olisi poistunut ihmisen päältä, jos suurta ylösnousemuksen päivän juhlaa ei olisi, ei ihminen voisi pelastua, vaan hänen pitäisi jotenkin yrittää täyttää laki ja tehdä muita temppuja, mutta mitään tietä pelastukseen ei olisi. Nyt ylösnousemuksen päivä mahdollistaa sen ja siksi se on suurin ja merkityksellisin kristillinen juhla. Pelastuksen juhla.

      Eikä siinä vielä kaikki. Ei uskovan tarvitse pelätä edes sitä Jerusalemin kaatopaikkaa, kun Jumalan armosta lahjoittaa ihmiselle Pyhän Hengen jos hän uskoo Jeesuksen ristinkuolemaan ja puhdistuu siinä kaikesta synnistä. Hän saa luvatun Hengen, joka on pelastuksen sinetti, ja joka pelastaa ihmisen armosta ja uskosta. Niin ihminen pelastuu uskon ja armon kautta eikä omien tekemisiensä tekojen kautta. Siinä on se Paavalin kertoma pelastus armosta eikä lain kautta.

      • Anonyymi

        Niin, tarkoitit varmaankin, että Raamatun ilmoituksen pohjalta olisi tehty käännösvirhe.

        Jeesus on Totuus, eikä Hänen sanoissaan ole virhettä, virheistä puhumattakaan.

        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. ( Joh 14)

        Tämän aloituksen aihe onkin, että itsekukin voisi miettiä omalta kohdaltaan, että tarvitseeko omalle osalleen pääsiäisen ydinsanoman merkitystä.

        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. ( Joh 3)

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi

        Pilkkaat koko maailman edessä Jumalaa ja väität: "Kyllä kaikki tietävät että Jeesukselle sattui käännösvirhe kun puhui helvetistä." Jeesus on kaikkivaltias eikä mikään ole Hänen silmiltään salattua:
        Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe