Sisäministeri Mari Rantanen on paljon vartijana.

Anonyymi-ap

Jarmo Nahkamäki:
Ministeri Mari Rantanen ja kansanedustaja Juha Mäenpää PS:n puoluekokouksessa 2023. Allekirjoittaneen kuva-arkisto.

Helsingin Sanomat kirjoittaa laajan artikkelin Mari Rantasesta.

ROTIA ja järjestystä. Se on ilmaus, jota sisäministeri Mari Rantanen (ps) käyttää mielellään.

”Se on sellaista, mitä monet ovat kaivanneet. Minusta se on ihan hyvä tunnuslause”, Rantanen sanoo.

Rantanen, 48, on perussuomalaisten ensimmäinen sisäministeri koskaan. Hän on ollut koko alkukautensa paljon julkisuudessa Suomen itärajan sulkeutumisen ja Venäjän hybridivaikuttamisen takia.

Rantanen istui jo vuoden takaisissa hallitusneuvotteluissa ryhmässä, joka oli perussuomalaisille tärkeä. Se keskittyi yhteiskunnan kriisinkestävyyteen ja sisäiseen turvallisuuteen eli muun muassa poliisin ja rajavalvonnan toimintaan.

Sama ryhmä kirjoitti hallitusohjelmaan poikkeuksellisen yksityiskohtaisen listan siitä, miten hallitus muuttaa Suomen maahanmuuttopolitiikkaa.

Muutoksia toteuttamaan perussuomalaiset laittoivat Rantasen, joka nauttii eduskuntaryhmässään suurta arvostusta.

Perussuomalaiset ovat pitäneet vuosikaudet huolta, että puolue saa hallintovaliokunnan vetovastuun, ja oli ilmiselvää, että myös sisäministerin salkku oli heille tärkeä. Sen ja valiokunnan avulla saa tiukan otteen maahanmuuttopolitiikasta. Nyt valiokuntaa vetää perussuomalainen Mauri Peltokangas.

RANTANEN on toisen kauden kansanedustaja Helsingistä ja alun perin Sdp:n jäsen. Hän lähti demareiden kuntavaaliehdokkaaksi Hollolassa vuonna 2007 ja pääsi yllätyksekseen läpi.

Vuonna 2011 ensihoitaja ja juuri poliisiksi valmistumassa ollut Rantanen oli Sdp:n eduskuntavaaliehdokas Uudellamaalla. Poliisiehdokkaita löytyi tuolloin lähinnä kokoomuksen ja perussuomalaisten riveistä, joten Sdp:ssä oltiin tyytyväisiä omaan löytöön.

RANTANEN ei pyrkinyt ministeriksi, häntä piti taivutella.

”En ollut varautunut tällaiseen pyyntöön. Jouduin pohtimaan ihan perheen vuoksi, että kyetäänkö me.”

Rantasella on monivammainen 28-vuotias tytär, hänen ainoa lapsensa, jota hän on hoitanut omaishoitajana. Tytär istuu pyörätuolissa eikä puhu, mutta kommunikoi ilmein, elein ja äännellen.

Mari Rantanen on helposti lähestyttävä mitä minä hänet olen tavannut – avoin ja vilpitön.

Kuvastakin näkyy, että hän on valmis heittäytymään tilanteisiin kuin tilanteisiin.

Sitä nyt juuri nyt tarvitaan rajalain ollessa käsittelyssä.

Helsingin valtuustossa Rantanen on tunnettu sanavalmiina edustajana.

Kaikkea hyvää Marille.

Hyvä kirjoitus sisäministeri Mari Rantasesta Jarmo Nahkamäeltä.

4

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus Nahkamäeltä sisäministeri Rantasesta.

    • Anonyymi

      Mari Rantanen on järki-ihminen. Valtosen kanssa hallituksen ainoat täyspäiset ministerit. Harmi, että Rantanen on väärässä puolueessa.

    • Anonyymi

      Mari Rantanen ansaitsee täydet 10 pistettä. On hyvä sisäministeri.

    • Anonyymi

      Jalat maassa eikä mikään taivaanrannan maalari.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe