Täyssähköautohype on ohi, mutta arkkua ei ole naulattu. Sähköautoilun kannattajat ovat syyllistäneet bensalla ja dieselillä ajavia vetoamalla päästöihin. Tarkastellaanpa asiaa ajaessa syntyvien päästöjen kannalta, josko se näkökohta sittenkin vaikuttaisi näkemyksiin.
https://gettotext.com/the-turn-towards-realism-the-electric-car-hype-is-over/
Polttomoottoriautot on saatu niin puhtaiksi, ettei enää ensisijaisesti tarkastella sitä, mitä myrkkyjä pakoputkesta tulee ulos.
https://www.emissionsanalytics.com/news/tyre-emissions-from-the-latest-electric-vehicles
Tilanne täyssähköautoihin verrattuna on kääntynyt päälaelleen: Täyssähköauto saastuttaa enemmän kuin uusi polttomoottoriauto, jos (koska) renkaat kuluvat nopeammin.
Autojen renkaiden kuluminen aiheuttaa hiukkaspäästöjä lähes KAKSITUHATTAKERTAISESTI nykyaikaisten polttomoottoriautojen pakoputkien hiukkaspäästöihin nähden.
https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show
Suurin osa rengassaasteesta menee suoraan maaperään ja vesistöön. Loppuosa on kevyitä hiukkasia, jotka leijuvat ilmassa, ja näidenkin määrä on moninkertainen pakoputkipäästöihin nähden.
Nyt huomio kiinnittyy siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat ja miten myrkyllisiä renkaissa käytettävät materiaalit ovat. Monissa kumeissa on karsinogeeneja eli ne aiheuttavat syöpää.
Pohjois-Amerikka vs Eurooppa
Pohjois-Amerikassa autot ovat keskimäärin painavampia, mikä lisää rengassaasteita. Huono juttu Amerikan kannalta. Pohjois-Amerikassa renkaat on tehty kestävämmiksi kuin Euroopassa, missä on enemmän haettu hyviä kaarreominaisuuksia ja pitoa, minkä seurauksena eurooppalaiset renkaat sisältävät enemmän myrkyllisiä aineita. Huono juttu Euroopan kannalta. Mutta renkaiden välillä on suuria eroja.
Ajotapa vaikuttaa
Jos ajelee sporttisesti polttomoottoriautolla, niin pakoputken hiukkaspäästöt kasvavat suhteellisesti nopeammin kuin rengaspäästöt. Rengaspäästöt ovat noin 1000-kertaisia pakoputken hiukkaspäästöihin.
Jos ajelee tavallisen rauhallisesti, niin päästään tilanteeseen, jossa rengaspäästöt ovat lähes 2000-kertaisia verrattuna pakoputken hiukkaspäästöihin.
Oma kommenttini asiaan
Teslan S- ja X-malleissa takarenkaiden kuluminen on aivan posketonta. "Rear tire wear" on ilmiö. Ei ole tervettä joutua vaihtamaan takarenkaat 9000 km välein. Sähköautoja on monenlaisia, mutta näiden mallien tapauksessa ei todellakaan voi puhua (hyväntahtoisesta) ympäristöteosta.
Jos saasteet oikeasti huolettavat, niin kannattaa etsiä emissionsanalytics.com-sivustolta vertailuja eri rengasmerkkien välillä.
Game changer: Rengassaasteet: Uusi polttis puhtaampi kuin uusi täyssähköauto
6
179
Vastaukset
- Anonyymi
oomi8867
- Anonyymi
Renkaiden valmistaminen kuluttaa myös paljon energiaa ja leveät renkaat lisää kulutusta, nille voisi laittaa ylimääräiusen haittamaksun, sitä suurempi mitä leveämmät.
- Anonyymi
Yliopisto-opiskelijat ovat keksineet keinon siepata vahingollista rengaspölyä, joka saastuttaa ilmaa ja vesistöjä.
https://www.euronews.com/green/2023/01/26/student-s-invention-to-stop-microplastic-pollution-wins-dyson-award
Brittihallinnon mukaan rengaspöly on toiseksi suurin valtamerien mikromuovisaastuttaja. Yli miljoona tonnia rengashiukkasia irtoaa vuosittain Euroopassa. Ongelma pahenee sähköajoneuvojen suuremman painon ja väännön myötä. Renkaista purkautuvat kemikaalit on yhdistetty lohien joukkokuolemiin Australiassa ja Yhdysvalloissa.
Vempele kiinnitetään autonrenkaaseen. Se käyttää sähköstatiikkaa ja pyörivän pyörän ilmavirtausta kerätessään rengaspölyä sitä mukaa kun sitä syntyy. Kerätyt hiukkaset voidaan muuntaa (upcycling) toiseksi kumilaaduksi, jolla on monenlaista käyttöä, tai käyttää uudelleen uusien renkaiden valmistukseen. Laite voi poistaa jopa 60 prosenttia rengaspölystä.
Jään miettimään, miten tuo mahtaa toimia sateella tai talvella. Varmasti vesi vaikuttaa sähköstatiikkaan. Lunta ja jäätä tarttuisi laitteen ja renkaan väliin.- Anonyymi
Aikaisemmin oli muistaakseni testattu imulla toimivaa. Pitäisi kehittää biohajoava kumi tai ympäristölle haitaton.
- Anonyymi
Valmistusvaiheen päästöt ja saasteet tulee tietenkin huomioida. Ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää mahdollisimman pitkään. Tämä ei kuitenkaan sovi kapitalistiseen markkinatalouteen, joka perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja ostamiseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5853889Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483328- 382801
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662769Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192154- 322101
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121977- 291865
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171810Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471759