Täyssähköautohype on ohi, mutta arkkua ei ole naulattu. Sähköautoilun kannattajat ovat syyllistäneet bensalla ja dieselillä ajavia vetoamalla päästöihin. Tarkastellaanpa asiaa ajaessa syntyvien päästöjen kannalta, josko se näkökohta sittenkin vaikuttaisi näkemyksiin.
https://gettotext.com/the-turn-towards-realism-the-electric-car-hype-is-over/
Polttomoottoriautot on saatu niin puhtaiksi, ettei enää ensisijaisesti tarkastella sitä, mitä myrkkyjä pakoputkesta tulee ulos.
https://www.emissionsanalytics.com/news/tyre-emissions-from-the-latest-electric-vehicles
Tilanne täyssähköautoihin verrattuna on kääntynyt päälaelleen: Täyssähköauto saastuttaa enemmän kuin uusi polttomoottoriauto, jos (koska) renkaat kuluvat nopeammin.
Autojen renkaiden kuluminen aiheuttaa hiukkaspäästöjä lähes KAKSITUHATTAKERTAISESTI nykyaikaisten polttomoottoriautojen pakoputkien hiukkaspäästöihin nähden.
https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show
Suurin osa rengassaasteesta menee suoraan maaperään ja vesistöön. Loppuosa on kevyitä hiukkasia, jotka leijuvat ilmassa, ja näidenkin määrä on moninkertainen pakoputkipäästöihin nähden.
Nyt huomio kiinnittyy siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat ja miten myrkyllisiä renkaissa käytettävät materiaalit ovat. Monissa kumeissa on karsinogeeneja eli ne aiheuttavat syöpää.
Pohjois-Amerikka vs Eurooppa
Pohjois-Amerikassa autot ovat keskimäärin painavampia, mikä lisää rengassaasteita. Huono juttu Amerikan kannalta. Pohjois-Amerikassa renkaat on tehty kestävämmiksi kuin Euroopassa, missä on enemmän haettu hyviä kaarreominaisuuksia ja pitoa, minkä seurauksena eurooppalaiset renkaat sisältävät enemmän myrkyllisiä aineita. Huono juttu Euroopan kannalta. Mutta renkaiden välillä on suuria eroja.
Ajotapa vaikuttaa
Jos ajelee sporttisesti polttomoottoriautolla, niin pakoputken hiukkaspäästöt kasvavat suhteellisesti nopeammin kuin rengaspäästöt. Rengaspäästöt ovat noin 1000-kertaisia pakoputken hiukkaspäästöihin.
Jos ajelee tavallisen rauhallisesti, niin päästään tilanteeseen, jossa rengaspäästöt ovat lähes 2000-kertaisia verrattuna pakoputken hiukkaspäästöihin.
Oma kommenttini asiaan
Teslan S- ja X-malleissa takarenkaiden kuluminen on aivan posketonta. "Rear tire wear" on ilmiö. Ei ole tervettä joutua vaihtamaan takarenkaat 9000 km välein. Sähköautoja on monenlaisia, mutta näiden mallien tapauksessa ei todellakaan voi puhua (hyväntahtoisesta) ympäristöteosta.
Jos saasteet oikeasti huolettavat, niin kannattaa etsiä emissionsanalytics.com-sivustolta vertailuja eri rengasmerkkien välillä.
Game changer: Rengassaasteet: Uusi polttis puhtaampi kuin uusi täyssähköauto
6
182
Vastaukset
- Anonyymi
oomi8867
- Anonyymi
Renkaiden valmistaminen kuluttaa myös paljon energiaa ja leveät renkaat lisää kulutusta, nille voisi laittaa ylimääräiusen haittamaksun, sitä suurempi mitä leveämmät.
- Anonyymi
Yliopisto-opiskelijat ovat keksineet keinon siepata vahingollista rengaspölyä, joka saastuttaa ilmaa ja vesistöjä.
https://www.euronews.com/green/2023/01/26/student-s-invention-to-stop-microplastic-pollution-wins-dyson-award
Brittihallinnon mukaan rengaspöly on toiseksi suurin valtamerien mikromuovisaastuttaja. Yli miljoona tonnia rengashiukkasia irtoaa vuosittain Euroopassa. Ongelma pahenee sähköajoneuvojen suuremman painon ja väännön myötä. Renkaista purkautuvat kemikaalit on yhdistetty lohien joukkokuolemiin Australiassa ja Yhdysvalloissa.
Vempele kiinnitetään autonrenkaaseen. Se käyttää sähköstatiikkaa ja pyörivän pyörän ilmavirtausta kerätessään rengaspölyä sitä mukaa kun sitä syntyy. Kerätyt hiukkaset voidaan muuntaa (upcycling) toiseksi kumilaaduksi, jolla on monenlaista käyttöä, tai käyttää uudelleen uusien renkaiden valmistukseen. Laite voi poistaa jopa 60 prosenttia rengaspölystä.
Jään miettimään, miten tuo mahtaa toimia sateella tai talvella. Varmasti vesi vaikuttaa sähköstatiikkaan. Lunta ja jäätä tarttuisi laitteen ja renkaan väliin.- Anonyymi
Aikaisemmin oli muistaakseni testattu imulla toimivaa. Pitäisi kehittää biohajoava kumi tai ympäristölle haitaton.
- Anonyymi
Valmistusvaiheen päästöt ja saasteet tulee tietenkin huomioida. Ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää mahdollisimman pitkään. Tämä ei kuitenkaan sovi kapitalistiseen markkinatalouteen, joka perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja ostamiseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333403Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382673Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302505Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202408Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .332225- 1151810
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141472Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741468Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121351- 661218