Game changer: Rengassaasteet: Uusi polttis puhtaampi kuin uusi täyssähköauto

Anonyymi-ap

Täyssähköautohype on ohi, mutta arkkua ei ole naulattu. Sähköautoilun kannattajat ovat syyllistäneet bensalla ja dieselillä ajavia vetoamalla päästöihin. Tarkastellaanpa asiaa ajaessa syntyvien päästöjen kannalta, josko se näkökohta sittenkin vaikuttaisi näkemyksiin.
https://gettotext.com/the-turn-towards-realism-the-electric-car-hype-is-over/

Polttomoottoriautot on saatu niin puhtaiksi, ettei enää ensisijaisesti tarkastella sitä, mitä myrkkyjä pakoputkesta tulee ulos.
https://www.emissionsanalytics.com/news/tyre-emissions-from-the-latest-electric-vehicles
Tilanne täyssähköautoihin verrattuna on kääntynyt päälaelleen: Täyssähköauto saastuttaa enemmän kuin uusi polttomoottoriauto, jos (koska) renkaat kuluvat nopeammin.

Autojen renkaiden kuluminen aiheuttaa hiukkaspäästöjä lähes KAKSITUHATTAKERTAISESTI nykyaikaisten polttomoottoriautojen pakoputkien hiukkaspäästöihin nähden.
https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show

Suurin osa rengassaasteesta menee suoraan maaperään ja vesistöön. Loppuosa on kevyitä hiukkasia, jotka leijuvat ilmassa, ja näidenkin määrä on moninkertainen pakoputkipäästöihin nähden.

Nyt huomio kiinnittyy siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat ja miten myrkyllisiä renkaissa käytettävät materiaalit ovat. Monissa kumeissa on karsinogeeneja eli ne aiheuttavat syöpää.

Pohjois-Amerikka vs Eurooppa
Pohjois-Amerikassa autot ovat keskimäärin painavampia, mikä lisää rengassaasteita. Huono juttu Amerikan kannalta. Pohjois-Amerikassa renkaat on tehty kestävämmiksi kuin Euroopassa, missä on enemmän haettu hyviä kaarreominaisuuksia ja pitoa, minkä seurauksena eurooppalaiset renkaat sisältävät enemmän myrkyllisiä aineita. Huono juttu Euroopan kannalta. Mutta renkaiden välillä on suuria eroja.

Ajotapa vaikuttaa
Jos ajelee sporttisesti polttomoottoriautolla, niin pakoputken hiukkaspäästöt kasvavat suhteellisesti nopeammin kuin rengaspäästöt. Rengaspäästöt ovat noin 1000-kertaisia pakoputken hiukkaspäästöihin.
Jos ajelee tavallisen rauhallisesti, niin päästään tilanteeseen, jossa rengaspäästöt ovat lähes 2000-kertaisia verrattuna pakoputken hiukkaspäästöihin.

Oma kommenttini asiaan
Teslan S- ja X-malleissa takarenkaiden kuluminen on aivan posketonta. "Rear tire wear" on ilmiö. Ei ole tervettä joutua vaihtamaan takarenkaat 9000 km välein. Sähköautoja on monenlaisia, mutta näiden mallien tapauksessa ei todellakaan voi puhua (hyväntahtoisesta) ympäristöteosta.
Jos saasteet oikeasti huolettavat, niin kannattaa etsiä emissionsanalytics.com-sivustolta vertailuja eri rengasmerkkien välillä.

5

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      oomi8867

    • Anonyymi

      Renkaiden valmistaminen kuluttaa myös paljon energiaa ja leveät renkaat lisää kulutusta, nille voisi laittaa ylimääräiusen haittamaksun, sitä suurempi mitä leveämmät.

    • Anonyymi

      Yliopisto-opiskelijat ovat keksineet keinon siepata vahingollista rengaspölyä, joka saastuttaa ilmaa ja vesistöjä.
      https://www.euronews.com/green/2023/01/26/student-s-invention-to-stop-microplastic-pollution-wins-dyson-award

      Brittihallinnon mukaan rengaspöly on toiseksi suurin valtamerien mikromuovisaastuttaja. Yli miljoona tonnia rengashiukkasia irtoaa vuosittain Euroopassa. Ongelma pahenee sähköajoneuvojen suuremman painon ja väännön myötä. Renkaista purkautuvat kemikaalit on yhdistetty lohien joukkokuolemiin Australiassa ja Yhdysvalloissa.

      Vempele kiinnitetään autonrenkaaseen. Se käyttää sähköstatiikkaa ja pyörivän pyörän ilmavirtausta kerätessään rengaspölyä sitä mukaa kun sitä syntyy. Kerätyt hiukkaset voidaan muuntaa (upcycling) toiseksi kumilaaduksi, jolla on monenlaista käyttöä, tai käyttää uudelleen uusien renkaiden valmistukseen. Laite voi poistaa jopa 60 prosenttia rengaspölystä.

      Jään miettimään, miten tuo mahtaa toimia sateella tai talvella. Varmasti vesi vaikuttaa sähköstatiikkaan. Lunta ja jäätä tarttuisi laitteen ja renkaan väliin.

      • Anonyymi

        Aikaisemmin oli muistaakseni testattu imulla toimivaa. Pitäisi kehittää biohajoava kumi tai ympäristölle haitaton.


    • Anonyymi

      Valmistusvaiheen päästöt ja saasteet tulee tietenkin huomioida. Ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää mahdollisimman pitkään. Tämä ei kuitenkaan sovi kapitalistiseen markkinatalouteen, joka perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja ostamiseen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe