Asunto-auto + peräkärry

Anonyymi-ap

Olisi ajatuksena ottaa mootooripyörä mukaan kärryssä, eurooppaan tänä vuonna. Kokeneemmat ehkä tietävät kertoa haasteista , mitä kärry tuo.
Mahtuuko leirintä-alueille, matkaperkeihin jne.
Luontoparkeja ainakin yhdistelmä karsii.

57

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis vedätkö asuntoautolla peräkärryä jossa moottoripyörä?
      Jos noin on niin kyllähän peräkärry mahtuu mukaan ja puskaparkkeihin parhaiten. Leirintäalueilla voi tulla se 4m sääntö vastaan.

    • Anonyymi

      Itse olen puskaparkeissa pitänyt venettäkin trailerissa mukana. Aina löytynyt jokin paikka mihin kärryn tyrkkää.

    • Anonyymi

      Muistettava myös riittääkö kärryn vetoon ajokorttiluokka ja/tai asuntoauton vetokyky.

      • Anonyymi

        ei tarvi neuvoa, vastaa vain kysymykseen


    • Anonyymi

      Nimenomaan jos auto jo 3500 kg niin vähintään pikku e oltava. Nykyään on kyllä niin monta korttiluokkaa ettei niistä ihan selvillä ole,Poliisi ja katsastus miehet ainakin osaavat neuvoa. Itse vetänyt 3500 kg autolla venetraileria jolla painoa 2000 kg mutta löytyy pikku e.

      • Anonyymi

        Väärin!


    • Anonyymi

      Korttiasia ei ole onneksi ongelma, mutta 4 m sääntö yllätti ?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 m sääntö? Siis viereiseen vaunuun / autoon 4 m. Miten kärry siihen vaikuttaa, jos se pysyy koukussa. Eikä 4 m sääntöä ulkomailla aina edes noudateta, liekö eri määräykset.
        Islannissa ei ilmeisesti mitään määräyksiä ja autojen väli ruuhkaisilla alueilla oli 2 m luokkaa, kun siellä 2016 kierreltiin.
        https://www.camping.info/fi/leirintaalue/tjaldsvi-systragil/media
        https://www.camping.info/fi/leirintaalue/camping-sandgerdi/media

        Aloittajahan on lähdössä kiertämään Eurooppaa ja siellä ei tunneta 4 m säätöä. Leirintäalueen omistaja voi kyllä komentaa viemään peräkärryn pysäköintialueelle, jotta se ei tuhlaa maksullista leiriytymisaluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 m sääntö? Siis viereiseen vaunuun / autoon 4 m. Miten kärry siihen vaikuttaa, jos se pysyy koukussa. Eikä 4 m sääntöä ulkomailla aina edes noudateta, liekö eri määräykset.
        Islannissa ei ilmeisesti mitään määräyksiä ja autojen väli ruuhkaisilla alueilla oli 2 m luokkaa, kun siellä 2016 kierreltiin.
        https://www.camping.info/fi/leirintaalue/tjaldsvi-systragil/media
        https://www.camping.info/fi/leirintaalue/camping-sandgerdi/media

        Norjassa on 4m sääntö.
        Moni leirintäalueen ruutu on niin lyhyt että jos on matkailuauto+peräkärry niin ei mahdu ja jos vierelle laittaa niin silloin ei täyty 4m sääntö.
        Toki voihan noilla alueilla löytyä peräkärrylle oma paikkansa tai niin pitkä ruutu että voi yöpyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajahan on lähdössä kiertämään Eurooppaa ja siellä ei tunneta 4 m säätöä. Leirintäalueen omistaja voi kyllä komentaa viemään peräkärryn pysäköintialueelle, jotta se ei tuhlaa maksullista leiriytymisaluetta.

        Leirialueen omistaja voi myös käskeä menemään muualle liian suuren kaluston kanssa.


    • Anonyymi

      Minulla on asuntoauto joka on b-kortilla ajettava eli niin sanottu 3500kg kulkine.
      En saa b-kortilla vetää tyhjänäkään peräkärryä jossa merkintä "suurin sallittu tekninen kokonaispaino tieliikenteessä 850kg".
      Siksipä muutoskatsastin kärryn ja sain kärryyn uuden tarran missä on nyt "suurin sallittu tekninen kokonaispaino tieliikenteessä 750kg".
      Nyt saan lastata kärryyn kuormaa niin että kärryn kokonaispaino on 750kg eli yhdistelmän painoksi tulee 4200kg ja saan vetää b-kortilla JA TÄMÄ ON FAKTA!!
      Tästä asiasta kysyin traficomilta, kysyin A-katsastuksesta insinööriltä, kysyin A-katsastuksen tekniseltä asiantuntijalta ja noin se menee.
      Huomioon otettava myös se saako asuntoautolla millä aikoo vetää, vetää kyseistä kuormaa ja vielä on yksi pointti. Katsokaapa mille kuormalke on mitoitettu asuntoautonne vetokoukku!
      Minun autossa, vm.2006 on vetokoukussa merkintä Max 750kg!

      • Anonyymi

        Eli hyvin monimutkainen juttu.


      • Anonyymi

        Perun tuon puheen vetokoukusta Max 750kg! Se ei pidä paikkaansa, tuli aivopieru mutta nuo edellä mainitut asiat pitää tasan tarkkaan paikkansa.


      • Anonyymi

        Hyvin selvä juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin selvä juttu

        Ei minusta ihan järkeen käypä. Jos on kärry jossa mainittu "suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 750kg ja suurin sallittu tekninen kokonaismassa tieliikenteessä 850kg" niin tällaista kärryä et saa tyhjänäkään vetää B-kortilla jos vetoautona on esim. asuntoauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta ihan järkeen käypä. Jos on kärry jossa mainittu "suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 750kg ja suurin sallittu tekninen kokonaismassa tieliikenteessä 850kg" niin tällaista kärryä et saa tyhjänäkään vetää B-kortilla jos vetoautona on esim. asuntoauto.

        Poliisit kun ei tuijota tuota kokonaismassaa vaan teknistä kokonaismassaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisit kun ei tuijota tuota kokonaismassaa vaan teknistä kokonaismassaa.

        Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
        Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
        Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin.

        Kyse siis siitä riittääkö kortti vetämään kärryä.
        Kyllähän poliisi Suomessa huomioi ylipainon mutta kortti asiasta ratkaisee kärryn vedossa suurin sallittu tekninen massa vaikka kärry olisi tyhjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
        Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin.

        Minä saan B-kortilla vetää yli 3500kg yhdistelmää. 4200kg on se raja eikä 3500kg.


    • Anonyymi

      Aloitin tämän ketjun ja tuo ajokorttiasia / auto painot ym. on ok. Kiinostaa muut kokomekset aiheesta ( asunto-auto- kärry perässä ) euroopassa. Mahdolliset ongelmat , mitä ei ensikertalaisena ymmärrä ennakkoon.

      • Anonyymi

        Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
        Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
        Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun + pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
        Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...

        Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
        Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
        Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
        Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...

        Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää...

        Minulla ollut vahva vaijerilukko joka lukitsee kärryn auton vetokoukkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
        Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
        Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
        Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...

        Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää...

        Rekkaparkeissa katsotaan aina pahasti matkailuautoja koska ne on pieniä ja silti vievät rekan paikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekkaparkeissa katsotaan aina pahasti matkailuautoja koska ne on pieniä ja silti vievät rekan paikan.

        Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.

        Kannattaa muistaa, ettei Suomen lait päde muissa maissa. Ja ottaa etukäteen selvää rekkaparkeilla yöpymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut vahva vaijerilukko joka lukitsee kärryn auton vetokoukkuun.

        Vaijerilukkojen suojausteho on vähän niin ja näin. Menee sivuleikkureilla säie kerrallaan poikki melko nopsaan. Rautasahalla myös, vaijeri on niin pehmeää rautaa.
        Just 6 mm vinssin vaijeria korjailin, ei tosiaan pieninkään ongelma hyville sivuleikkureille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijerilukkojen suojausteho on vähän niin ja näin. Menee sivuleikkureilla säie kerrallaan poikki melko nopsaan. Rautasahalla myös, vaijeri on niin pehmeää rautaa.
        Just 6 mm vinssin vaijeria korjailin, ei tosiaan pieninkään ongelma hyville sivuleikkureille.

        Kun tekee vaijerilukon kunnon teräsvaijerista jonka paksuus on jotain 30mm niin kestää.
        Ei mulla ole mikään polkupyörän vaijerilukko.
        Itse tuon tein, päihin lenkit ja vahva riippulukko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tekee vaijerilukon kunnon teräsvaijerista jonka paksuus on jotain 30mm niin kestää.
        Ei mulla ole mikään polkupyörän vaijerilukko.
        Itse tuon tein, päihin lenkit ja vahva riippulukko

        Eikö 30 millinen vaijeri ole jo himpun hankala käyttää ja miten sait vaijerin päät pleissattua? Taidat jutella omiasi. Paksukin vaijeri katkeaa rautasahalla 5 minuutissa.
        Tosin akkurälläkällä ja millin laikalla katkaisee minkä vaan lukon salvan, ketjun tai vaijerin 30 sekunnissa.
        Ei ole olemassa murtovarmoja riippulukkoja yms. On ainoastaan hidasteita - pieniä ja vähän isompia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö 30 millinen vaijeri ole jo himpun hankala käyttää ja miten sait vaijerin päät pleissattua? Taidat jutella omiasi. Paksukin vaijeri katkeaa rautasahalla 5 minuutissa.
        Tosin akkurälläkällä ja millin laikalla katkaisee minkä vaan lukon salvan, ketjun tai vaijerin 30 sekunnissa.
        Ei ole olemassa murtovarmoja riippulukkoja yms. On ainoastaan hidasteita - pieniä ja vähän isompia.

        Päät on pleissattu puristus kiitoksella ja vaijeri on sen verran pitkä että kyllä taipuu.
        Keksipäs parempi idea lukita kärry vetokoukkuun. Akkukäyttöisellä rälläkällä saa kaiken auki hyvin pian.
        Pääasia onkin estää peräkärryn varaamista vetokoukusta ilman työkaluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.

        Tulppana ovat aina noissa parkeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päät on pleissattu puristus kiitoksella ja vaijeri on sen verran pitkä että kyllä taipuu.
        Keksipäs parempi idea lukita kärry vetokoukkuun. Akkukäyttöisellä rälläkällä saa kaiken auki hyvin pian.
        Pääasia onkin estää peräkärryn varaamista vetokoukusta ilman työkaluja.

        Mulla on tällainen, vaihdoin siihen tosin paremman lukon.
        https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/Perakarryt-ja-peravaunut/lavalukot/vetokidan-lukituslaite-2000021457
        https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Riippulukko-Abloy-PL-330/31061503210214.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
        Akkurälläkkä on tosiaan rosvon unelma, katkeaa abloynkin sanka hetkessä.


    • Anonyymi

      Sellainen maahan laskeutuva kärry on hyvä moottoripyörän siirtelyssä.

      • Anonyymi

        Joku tämmönen olisi kätevä käyttää yksinkin: https://westmac.fi/mp-trailerit/
        Katseilta tuo ei suojaa, eikä kuralta. Pitäisi laittaa pyörälle kunnollinen suojahuppu.


    • Anonyymi

      Moottoripyörässä on omatkin pyörät. Etupyörän voi irrottaa ja tehdä auton takapuskuriin reiät mp:n etuhaarukalle. Mp tulee mukana perässä ilman peräkärryä ja yhdistelmä on lyhytkin.

      • Anonyymi

        Kilpa-ajurit käytti tuota juttua aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpa-ajurit käytti tuota juttua aikoinaan.

        USA:ssa näin matkailuauton vetävän perässään pientä henkilöautoa, joka roikkui kiinni peräpeilissä puoliksi ilmassa.


      • Anonyymi

        Heh. Voisi olla veikeä peruutettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Voisi olla veikeä peruutettava.

        Se on kuin peräkärryn peruuttamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuin peräkärryn peruuttamista.

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        Laittaa moottoripyörän perään merkkikepit jotka saa käännettyä eteenpäin suppuun sitten kun on peruuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        Eihän kaikki osaa peruuttaa vaikka olisi jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä joka luultVati näkyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        Osaamattomalla peruuttajallahan pitääkin juuri siksi olla mahdollisimman leveä perävaunu. Tuollainen ylikapea ja lyhyt onkin tosi huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        Niinpä joutuis jättää sen perässä vedettävän motukan kotiin peruutusongelman takia ja menemään ilman


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        Eihän sitä voi nousta autosta ja käydä putsaamassa kameran linssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä voi nousta autosta ja käydä putsaamassa kameran linssi.

        Peruuttaessa joutuisi tilaamaan ammattiviittojan apuun viittomaan takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.

        mut se olikin auto


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stowmasterilla vedetään autoa perässä ja sitä voi säilyttää kokoontaitettuna vedettävän auton keulassa.
        https://youtu.be/q0fJ-iITLJE?si=taoB795AX93IcuTz

        Toi on hyvä mutta suomen sääntöjen mukaan hinattavassa autossa pitää olla kuljettaja.
        Muiden maiden sääntöjä en tunne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stowmasterilla vedetään autoa perässä ja sitä voi säilyttää kokoontaitettuna vedettävän auton keulassa.
        https://youtu.be/q0fJ-iITLJE?si=taoB795AX93IcuTz

        Stowmasterilla vedettävän auton etupyörät kääntyy itsestään vetävän auton kääntyessä. Ohjaus ja ratti pyörii vapaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on hyvä mutta suomen sääntöjen mukaan hinattavassa autossa pitää olla kuljettaja.
        Muiden maiden sääntöjä en tunne.

        Onkohan tuo sitten hinausta kun auto on aisan päässä peräkärrynä?


    • Anonyymi

      Aloittaja : Kuomullinen ( kopillinen ) kippaava , jarruton kärry on valmiina, virallinen kantavuus riittää isoon pyörään. Ajatuksena oli käytää myös "varastona" pitemmässä paikallaan olossa. Vaijerilukko , missä hälytin olisi oiva laite. Kärryyn saa kyllä hälyt, esim pienellä aurinkokennolla.

      • Anonyymi

        Niin ja voihan peräkärryn renkaat vielä irrottaa ja kuljettaa mukanaan.


      • Anonyymi

        Aloittaja: Asunto-auto + peräkärry. Ei asuntoauto, vaan asunto, auto ja peräkärry. Leirintäalueelle se menee autolla + peräkärryllä.


      • Anonyymi

        Hälyttimet ei ihmeemmin auta. Pitää olla vähintään puhelimeem hälyttävä hälytin ja sinun 500 m etäisyydellä, jotta olisi apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja: Asunto-auto peräkärry. Ei asuntoauto, vaan asunto, auto ja peräkärry. Leirintäalueelle se menee autolla peräkärryllä.

        Eli siis omakotitalo+auto+peräkärry.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe