Olisi ajatuksena ottaa mootooripyörä mukaan kärryssä, eurooppaan tänä vuonna. Kokeneemmat ehkä tietävät kertoa haasteista , mitä kärry tuo.
Mahtuuko leirintä-alueille, matkaperkeihin jne.
Luontoparkeja ainakin yhdistelmä karsii.
Asunto-auto + peräkärry
58
776
Vastaukset
- Anonyymi
Siis vedätkö asuntoautolla peräkärryä jossa moottoripyörä?
Jos noin on niin kyllähän peräkärry mahtuu mukaan ja puskaparkkeihin parhaiten. Leirintäalueilla voi tulla se 4m sääntö vastaan. - Anonyymi
Itse olen puskaparkeissa pitänyt venettäkin trailerissa mukana. Aina löytynyt jokin paikka mihin kärryn tyrkkää.
- Anonyymi
Muistettava myös riittääkö kärryn vetoon ajokorttiluokka ja/tai asuntoauton vetokyky.
- Anonyymi
ei tarvi neuvoa, vastaa vain kysymykseen
- Anonyymi
Nimenomaan jos auto jo 3500 kg niin vähintään pikku e oltava. Nykyään on kyllä niin monta korttiluokkaa ettei niistä ihan selvillä ole,Poliisi ja katsastus miehet ainakin osaavat neuvoa. Itse vetänyt 3500 kg autolla venetraileria jolla painoa 2000 kg mutta löytyy pikku e.
- Anonyymi
Väärin!
- Anonyymi
Korttiasia ei ole onneksi ongelma, mutta 4 m sääntö yllätti ?
- Anonyymi
4 m sääntö? Siis viereiseen vaunuun / autoon 4 m. Miten kärry siihen vaikuttaa, jos se pysyy koukussa. Eikä 4 m sääntöä ulkomailla aina edes noudateta, liekö eri määräykset.
Islannissa ei ilmeisesti mitään määräyksiä ja autojen väli ruuhkaisilla alueilla oli 2 m luokkaa, kun siellä 2016 kierreltiin.
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/tjaldsvi-systragil/media
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/camping-sandgerdi/media - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4 m sääntö? Siis viereiseen vaunuun / autoon 4 m. Miten kärry siihen vaikuttaa, jos se pysyy koukussa. Eikä 4 m sääntöä ulkomailla aina edes noudateta, liekö eri määräykset.
Islannissa ei ilmeisesti mitään määräyksiä ja autojen väli ruuhkaisilla alueilla oli 2 m luokkaa, kun siellä 2016 kierreltiin.
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/tjaldsvi-systragil/media
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/camping-sandgerdi/mediaAloittajahan on lähdössä kiertämään Eurooppaa ja siellä ei tunneta 4 m säätöä. Leirintäalueen omistaja voi kyllä komentaa viemään peräkärryn pysäköintialueelle, jotta se ei tuhlaa maksullista leiriytymisaluetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4 m sääntö? Siis viereiseen vaunuun / autoon 4 m. Miten kärry siihen vaikuttaa, jos se pysyy koukussa. Eikä 4 m sääntöä ulkomailla aina edes noudateta, liekö eri määräykset.
Islannissa ei ilmeisesti mitään määräyksiä ja autojen väli ruuhkaisilla alueilla oli 2 m luokkaa, kun siellä 2016 kierreltiin.
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/tjaldsvi-systragil/media
https://www.camping.info/fi/leirintaalue/camping-sandgerdi/mediaNorjassa on 4m sääntö.
Moni leirintäalueen ruutu on niin lyhyt että jos on matkailuauto+peräkärry niin ei mahdu ja jos vierelle laittaa niin silloin ei täyty 4m sääntö.
Toki voihan noilla alueilla löytyä peräkärrylle oma paikkansa tai niin pitkä ruutu että voi yöpyä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajahan on lähdössä kiertämään Eurooppaa ja siellä ei tunneta 4 m säätöä. Leirintäalueen omistaja voi kyllä komentaa viemään peräkärryn pysäköintialueelle, jotta se ei tuhlaa maksullista leiriytymisaluetta.
Leirialueen omistaja voi myös käskeä menemään muualle liian suuren kaluston kanssa.
- Anonyymi
Minulla on asuntoauto joka on b-kortilla ajettava eli niin sanottu 3500kg kulkine.
En saa b-kortilla vetää tyhjänäkään peräkärryä jossa merkintä "suurin sallittu tekninen kokonaispaino tieliikenteessä 850kg".
Siksipä muutoskatsastin kärryn ja sain kärryyn uuden tarran missä on nyt "suurin sallittu tekninen kokonaispaino tieliikenteessä 750kg".
Nyt saan lastata kärryyn kuormaa niin että kärryn kokonaispaino on 750kg eli yhdistelmän painoksi tulee 4200kg ja saan vetää b-kortilla JA TÄMÄ ON FAKTA!!
Tästä asiasta kysyin traficomilta, kysyin A-katsastuksesta insinööriltä, kysyin A-katsastuksen tekniseltä asiantuntijalta ja noin se menee.
Huomioon otettava myös se saako asuntoautolla millä aikoo vetää, vetää kyseistä kuormaa ja vielä on yksi pointti. Katsokaapa mille kuormalke on mitoitettu asuntoautonne vetokoukku!
Minun autossa, vm.2006 on vetokoukussa merkintä Max 750kg!- Anonyymi
Eli hyvin monimutkainen juttu.
- Anonyymi
Perun tuon puheen vetokoukusta Max 750kg! Se ei pidä paikkaansa, tuli aivopieru mutta nuo edellä mainitut asiat pitää tasan tarkkaan paikkansa.
- Anonyymi
Hyvin selvä juttu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin selvä juttu
Ei minusta ihan järkeen käypä. Jos on kärry jossa mainittu "suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 750kg ja suurin sallittu tekninen kokonaismassa tieliikenteessä 850kg" niin tällaista kärryä et saa tyhjänäkään vetää B-kortilla jos vetoautona on esim. asuntoauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minusta ihan järkeen käypä. Jos on kärry jossa mainittu "suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä 750kg ja suurin sallittu tekninen kokonaismassa tieliikenteessä 850kg" niin tällaista kärryä et saa tyhjänäkään vetää B-kortilla jos vetoautona on esim. asuntoauto.
Poliisit kun ei tuijota tuota kokonaismassaa vaan teknistä kokonaismassaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisit kun ei tuijota tuota kokonaismassaa vaan teknistä kokonaismassaa.
Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin.Kyse siis siitä riittääkö kortti vetämään kärryä.
Kyllähän poliisi Suomessa huomioi ylipainon mutta kortti asiasta ratkaisee kärryn vedossa suurin sallittu tekninen massa vaikka kärry olisi tyhjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ehkä Suomessa, mutta Euroopassa matkailuajoneuvojen painoratsiat ovat yleisiä. Jos max. paino 3,5 t ja menee sen yli, niin matka jatkuu vasta, kun kuorma kevenee.
Jos vain henkilöautokortti ja ylipainoa, niin sakot tulee. Yli 80 km/h vauhtia ylipainoisella, niin sakot tulee vielä siitäkin.Minä saan B-kortilla vetää yli 3500kg yhdistelmää. 4200kg on se raja eikä 3500kg.
- Anonyymi
Aloitin tämän ketjun ja tuo ajokorttiasia / auto painot ym. on ok. Kiinostaa muut kokomekset aiheesta ( asunto-auto- kärry perässä ) euroopassa. Mahdolliset ongelmat , mitä ei ensikertalaisena ymmärrä ennakkoon.
- Anonyymi
Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun + pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...
Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...
Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää...Minulla ollut vahva vaijerilukko joka lukitsee kärryn auton vetokoukkuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa kärry perässä on sen kummempia ongelmia Euroopassa kuin kotimaassakaan. Jos menet laivalla, niin maksaa enemmän kuin pelkkä auto.
Itsellä oli joskus pieniä vaikeuksia pienen (kapean) kärryn ja ison (leveän) auton kanssa. Se kärry kun tavallaan häviää sinne auton taakse, mutta kaikkeen tottuu ja oppii.
Sellaisen lukon laittaisin, jolla kärryn saa lukittua vetokoukkuun pyörä näkymättömiin ja kuomu lukkoon.
Jos meinaat yöpyä täyteen ahdetuissa rekkaparkeissa, niin voivat katsoa hieman pahasti...
Meilläkin ollut joskus sama homma mielessä, mutta on jäänyt. Loppukesästä suunnitelmissa lähteä vaimon kanssa Kroatiaan. Ei tosin autolla, vaan pyörällä (S 1000 XR). Olisi jo kolmas mp-reissu sille suunnalle ja jää ehkä viimeiseksi. Alkaa olla tuota ikää...Rekkaparkeissa katsotaan aina pahasti matkailuautoja koska ne on pieniä ja silti vievät rekan paikan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekkaparkeissa katsotaan aina pahasti matkailuautoja koska ne on pieniä ja silti vievät rekan paikan.
Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.
Kannattaa muistaa, ettei Suomen lait päde muissa maissa. Ja ottaa etukäteen selvää rekkaparkeilla yöpymisestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ollut vahva vaijerilukko joka lukitsee kärryn auton vetokoukkuun.
Vaijerilukkojen suojausteho on vähän niin ja näin. Menee sivuleikkureilla säie kerrallaan poikki melko nopsaan. Rautasahalla myös, vaijeri on niin pehmeää rautaa.
Just 6 mm vinssin vaijeria korjailin, ei tosiaan pieninkään ongelma hyville sivuleikkureille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaijerilukkojen suojausteho on vähän niin ja näin. Menee sivuleikkureilla säie kerrallaan poikki melko nopsaan. Rautasahalla myös, vaijeri on niin pehmeää rautaa.
Just 6 mm vinssin vaijeria korjailin, ei tosiaan pieninkään ongelma hyville sivuleikkureille.Kun tekee vaijerilukon kunnon teräsvaijerista jonka paksuus on jotain 30mm niin kestää.
Ei mulla ole mikään polkupyörän vaijerilukko.
Itse tuon tein, päihin lenkit ja vahva riippulukko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tekee vaijerilukon kunnon teräsvaijerista jonka paksuus on jotain 30mm niin kestää.
Ei mulla ole mikään polkupyörän vaijerilukko.
Itse tuon tein, päihin lenkit ja vahva riippulukkoEikö 30 millinen vaijeri ole jo himpun hankala käyttää ja miten sait vaijerin päät pleissattua? Taidat jutella omiasi. Paksukin vaijeri katkeaa rautasahalla 5 minuutissa.
Tosin akkurälläkällä ja millin laikalla katkaisee minkä vaan lukon salvan, ketjun tai vaijerin 30 sekunnissa.
Ei ole olemassa murtovarmoja riippulukkoja yms. On ainoastaan hidasteita - pieniä ja vähän isompia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö 30 millinen vaijeri ole jo himpun hankala käyttää ja miten sait vaijerin päät pleissattua? Taidat jutella omiasi. Paksukin vaijeri katkeaa rautasahalla 5 minuutissa.
Tosin akkurälläkällä ja millin laikalla katkaisee minkä vaan lukon salvan, ketjun tai vaijerin 30 sekunnissa.
Ei ole olemassa murtovarmoja riippulukkoja yms. On ainoastaan hidasteita - pieniä ja vähän isompia.Päät on pleissattu puristus kiitoksella ja vaijeri on sen verran pitkä että kyllä taipuu.
Keksipäs parempi idea lukita kärry vetokoukkuun. Akkukäyttöisellä rälläkällä saa kaiken auki hyvin pian.
Pääasia onkin estää peräkärryn varaamista vetokoukusta ilman työkaluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenne laki voittaa tässä asiassa. Väsyneenä ei saa ajaa mutta eiköhän nuo styroksikulkimet mahdu johonkin niin etteivät vie rekalta paikkaa.
Tulppana ovat aina noissa parkeissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päät on pleissattu puristus kiitoksella ja vaijeri on sen verran pitkä että kyllä taipuu.
Keksipäs parempi idea lukita kärry vetokoukkuun. Akkukäyttöisellä rälläkällä saa kaiken auki hyvin pian.
Pääasia onkin estää peräkärryn varaamista vetokoukusta ilman työkaluja.Mulla on tällainen, vaihdoin siihen tosin paremman lukon.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/Perakarryt-ja-peravaunut/lavalukot/vetokidan-lukituslaite-2000021457
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Riippulukko-Abloy-PL-330/31061503210214.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
Akkurälläkkä on tosiaan rosvon unelma, katkeaa abloynkin sanka hetkessä.
- Anonyymi
Sellainen maahan laskeutuva kärry on hyvä moottoripyörän siirtelyssä.
- Anonyymi
Joku tämmönen olisi kätevä käyttää yksinkin: https://westmac.fi/mp-trailerit/
Katseilta tuo ei suojaa, eikä kuralta. Pitäisi laittaa pyörälle kunnollinen suojahuppu.
- Anonyymi
Moottoripyörässä on omatkin pyörät. Etupyörän voi irrottaa ja tehdä auton takapuskuriin reiät mp:n etuhaarukalle. Mp tulee mukana perässä ilman peräkärryä ja yhdistelmä on lyhytkin.
- Anonyymi
Kilpa-ajurit käytti tuota juttua aikoinaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpa-ajurit käytti tuota juttua aikoinaan.
USA:ssa näin matkailuauton vetävän perässään pientä henkilöautoa, joka roikkui kiinni peräpeilissä puoliksi ilmassa.
- Anonyymi
Heh. Voisi olla veikeä peruutettava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Voisi olla veikeä peruutettava.
Se on kuin peräkärryn peruuttamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kuin peräkärryn peruuttamista.
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
Laittaa moottoripyörän perään merkkikepit jotka saa käännettyä eteenpäin suppuun sitten kun on peruuttanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
Eihän kaikki osaa peruuttaa vaikka olisi jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä joka luultVati näkyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
Osaamattomalla peruuttajallahan pitääkin juuri siksi olla mahdollisimman leveä perävaunu. Tuollainen ylikapea ja lyhyt onkin tosi huono.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
Niinpä joutuis jättää sen perässä vedettävän motukan kotiin peruutusongelman takia ja menemään ilman
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
Eihän sitä voi nousta autosta ja käydä putsaamassa kameran linssi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä voi nousta autosta ja käydä putsaamassa kameran linssi.
Peruuttaessa joutuisi tilaamaan ammattiviittojan apuun viittomaan takaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, mutta kun sitä moottoripyörää et näe auton takaa. Peruutuskameralla ehkä jotain, mutta tukkoon ne menee heti eka kurakelillä.
mut se olikin auto
- Anonyymi
Tässä on hinauksessa auto sekä vene:
https://i0.wp.com/theengineblock.com/wp-content/uploads/2018/03/towing-car-behind.jpg?w=800&ssl=1- Anonyymi
Stowmasterilla vedetään autoa perässä ja sitä voi säilyttää kokoontaitettuna vedettävän auton keulassa.
https://youtu.be/q0fJ-iITLJE?si=taoB795AX93IcuTz - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stowmasterilla vedetään autoa perässä ja sitä voi säilyttää kokoontaitettuna vedettävän auton keulassa.
https://youtu.be/q0fJ-iITLJE?si=taoB795AX93IcuTzToi on hyvä mutta suomen sääntöjen mukaan hinattavassa autossa pitää olla kuljettaja.
Muiden maiden sääntöjä en tunne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stowmasterilla vedetään autoa perässä ja sitä voi säilyttää kokoontaitettuna vedettävän auton keulassa.
https://youtu.be/q0fJ-iITLJE?si=taoB795AX93IcuTzStowmasterilla vedettävän auton etupyörät kääntyy itsestään vetävän auton kääntyessä. Ohjaus ja ratti pyörii vapaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi on hyvä mutta suomen sääntöjen mukaan hinattavassa autossa pitää olla kuljettaja.
Muiden maiden sääntöjä en tunne.Onkohan tuo sitten hinausta kun auto on aisan päässä peräkärrynä?
- Anonyymi
Aloittaja : Kuomullinen ( kopillinen ) kippaava , jarruton kärry on valmiina, virallinen kantavuus riittää isoon pyörään. Ajatuksena oli käytää myös "varastona" pitemmässä paikallaan olossa. Vaijerilukko , missä hälytin olisi oiva laite. Kärryyn saa kyllä hälyt, esim pienellä aurinkokennolla.
- Anonyymi
Niin ja voihan peräkärryn renkaat vielä irrottaa ja kuljettaa mukanaan.
- Anonyymi
Aloittaja: Asunto-auto + peräkärry. Ei asuntoauto, vaan asunto, auto ja peräkärry. Leirintäalueelle se menee autolla + peräkärryllä.
- Anonyymi
Hälyttimet ei ihmeemmin auta. Pitää olla vähintään puhelimeem hälyttävä hälytin ja sinun 500 m etäisyydellä, jotta olisi apua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja: Asunto-auto peräkärry. Ei asuntoauto, vaan asunto, auto ja peräkärry. Leirintäalueelle se menee autolla peräkärryllä.
Eli siis omakotitalo+auto+peräkärry.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313720- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151701Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1201243VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921228Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311122- 681099
- 68994
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975