Sähköautot vähentävät renkaiden kulumista, keroo Nokian Renkaat

Anonyymi-ap

Rengasvalmistaja korjaa sähköautojen renkaisiin liitetyn virhekäsityksen: "Itse asiassa vähentää renkaan kulumista"

Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo yhtiön tiedotteessa, että toisin kuin usein puhutaan, eivät sähköauton renkaat kuitenkaan kulu tavallista nopeammin.

Luistonesto on sähköautoissa parempi kuin polttomoottoriautoissa, mikä itse asiassa vähentää renkaan kulumista. Ajotapa vaikuttaa renkaiden kulumiseen edelleen eniten, joten renkaiden kuluminen määritellään pääasiassa kaasupolkimen ja penkin välissä, Liukkula toteaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rengasvalmistaja-korjaa-sahkoautojen-renkaisiin-liitetyn-virhekasityksen-itse-asiassa-vahentaa-renkaan-kulumista/8250372

49

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se ihme myytti tuokin, että sähköauton renkaat kuluvat nopeammin kuin muiden. Joku ratissa istuva tollo saa kaikkien autojen renkaat kulumaan nopeasti.

      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍒 ­N­­­y­m­f­­o­­­m­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Uutinen on vanhentunut (2021) eikä artikkelin katkaisemattomista sitaateista löydy aloitusotsikon väitettä, ja luonnollisesti Nokian renkaiden tiedotteissa vaikuttavat Nokian omat intressit.

      Rengaspäästöistä löytyy tuoreempaa tutkimustietoa (2022, 2023) muualtakin kuin Nokian markkinointiosastolta.
      Renkaiden kuluminen saastuttaa arviolta 1850 kertaa enemmän kuin nykyaikaisen polttiksen pakokaasut.
      Jokainen 100 kiloa lisää omamassaan kasvattaa rengaspäästöjä 3-4%.
      https://www.emissionsanalytics.com/news/category/Tyre+Emissions

      Tietyissä sähköautomalleissa renkaat kuluvat selvästi liian nopeasti. Et varmaan halua, että linkitän kymmenittäin Youtube-videoita aiheesta. Uskomatonta touhua.

      • Anonyymi

        Paljonko lenkkitossujen päästöt kasvaa jos lenkkeilijän paino nousee 10 kiloa?


      • Anonyymi

        Valheita tietysti löytyy. Valmistajan asiantuntija tietää parhaiten.


    • Anonyymi

      Kyllähän NRE:kin on myöntänyt että sähköautot tuovat lisää kysyntää heille nopeammin kuluvien renkaiden takia, joka todettu ihan käytännössä. Syyksi mainittiin painavat autot (akut) ja vääntävät moottorit jo heti paikaltaan lähdettäessä. Outoaettä nyt muka väitettäisiin päinvastaista.

      • Anonyymi

        Voiko olla että renkaisiin tarvitaan uusia ominaisuuksia joita ei kunnolla löydy markkinnoilta tai muilta valmistajilla.


    • Anonyymi

      Täyssähköautot lisäävät polttisten renkaiden kulumista.
      Painavat revittelevät sähköritsat ruopivat ja repivät asfaltit rikki ja rei'ille. Joudutaan ajamaan samoilla teillä.

      • Anonyymi

        Täyssähköautot lisäävät polttisten renkaiden kulumista. Luulevat pääsevänsä ensimmäisenä liikeelle liikennevaloista ennen sähköautoja.


      • Anonyymi

        Totta kai sähköautot lisää polttisautojen renkaiden kulumista. Täytyyhän sitä näyttää että kyllä turbodieselikin lähtee. Sähköauton ratissa näkee paljon näitä säälittäviä tapauksia kun ne katoavat putki savuten horisonttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai sähköautot lisää polttisautojen renkaiden kulumista. Täytyyhän sitä näyttää että kyllä turbodieselikin lähtee. Sähköauton ratissa näkee paljon näitä säälittäviä tapauksia kun ne katoavat putki savuten horisonttiin.

        ”kun ne katoavat putki savuten horisonttiin.”

        Miten siinä niin pääsee käymään?


    • Anonyymi

      Eihän ne renkaat kulu, kun kesällä on akun riittävyyden vuoksi ajettava motarillakin vain 100 km/h, kun polttisautoilla ajetaan 120-130 km/h nopeuksilla.

    • Anonyymi

      Sähköautojen renkaat ovat kuitenkin suurempia, joten vaikka kuluisivat hitaammin niin suhteellisesti materiaalia irtoaa kuitenkin enemmän saastuttamaan luontoa. Juuri sitä parjattua mikromuovia.

      • Anonyymi

        Kun sähköautoihin suunnitellaan jatkossa sopivia renkaita, niin ne eivät kulu sen enempää kuin mitkään muutkaan. Vai suuremmasta renkaasta irtoaa enemmän materiaalia, aika höpö väite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sähköautoihin suunnitellaan jatkossa sopivia renkaita, niin ne eivät kulu sen enempää kuin mitkään muutkaan. Vai suuremmasta renkaasta irtoaa enemmän materiaalia, aika höpö väite.

        Jos iso ja pieni rengas ajetaan kulutusmerkkiin asti niin isosta renkaasta irtoaa suhteessa enemmän materiaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos iso ja pieni rengas ajetaan kulutusmerkkiin asti niin isosta renkaasta irtoaa suhteessa enemmän materiaalia.

        Toki, toki, mutta isoja renkaita on muissakin autoissa, esim kuorma-autoissa ja paketti-autoissa.
        Toisaalta rengaskulut eivät välttämättä lisäänny. Sitä osoittaa Toyota Yaris hybridin ja Volkswagen ID.4:n 60000km:n käyttötestit Tekniikan Maailmassa. Testit ajettiin osittain samaan aikaan, joten siitäkään ei voi tuloksia syyttää. Yariksen rengaskulut olivat nopeamman kulumisen takia suuremmat vaikka ID:n renkaat olivat kalliimpia.


      • Anonyymi

        Missä vaiheessa suomalaisesta perusjätkästä luonnonsuojelija tuli. Tekopyhää höpinää mikromuoveista. olisitte huolissanne enemmän siitä 680 miljoonasta tonnista muovia, joka joutuu meriin joka vuosi. Tosimies jättää dieselin käyntiin kaupan pihalle ja vähät välittää päästöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sähköautoihin suunnitellaan jatkossa sopivia renkaita, niin ne eivät kulu sen enempää kuin mitkään muutkaan. Vai suuremmasta renkaasta irtoaa enemmän materiaalia, aika höpö väite.

        Tässä nähdään miten pisa-tulokset ovat huonontuneet myös käytännössä.
        Jos iso ja pieni rengas kuluu sakkorajalle samoilla kilometreillä, onko isosta renkaasta irronnut materiaalia A) sama määrä B) enemmän C) vähemmän
        Ja miksi iso ja pieni rengas kuluisivat samoilla kilometreillä sakkorajalle, siksi, että pieni rengas on kevyemmässä autossa kuin iso rengas.

        Teknistä kehitystä renkaissa tietysti tapahtuu koko ajan. Mutta tähän asti se tekninen kehitys ei ole tähdännyt renkaiden hitaampaan kulumiseen vaan "testivoittoihin" ja muihin myyntiä lisääviin tekijöihin. Kestävyyden kehittäminen ei ole rengastehtaiden intresseissä, se kun vähentää myyntiä. Toki saattaa käydä niin, että kestävyys saa kertaloikan mikäli renkaista, jarruista ja tiestöstä irtoavat pienhiukkaset otetaan tosissaan EU:n määräyksin. Vapaaehtoisuus ei tuollaisissa asioissa johda yleensä kuin sattumalta johonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, toki, mutta isoja renkaita on muissakin autoissa, esim kuorma-autoissa ja paketti-autoissa.
        Toisaalta rengaskulut eivät välttämättä lisäänny. Sitä osoittaa Toyota Yaris hybridin ja Volkswagen ID.4:n 60000km:n käyttötestit Tekniikan Maailmassa. Testit ajettiin osittain samaan aikaan, joten siitäkään ei voi tuloksia syyttää. Yariksen rengaskulut olivat nopeamman kulumisen takia suuremmat vaikka ID:n renkaat olivat kalliimpia.

        Se miksi kuorma-autojen ja pakettiautojen renkaat kuluvat painosta huolimatta mallista tahtia johtuu kumiseoksesta joka soveltuu kyseisten autojen alhaiselle nopeudelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos iso ja pieni rengas ajetaan kulutusmerkkiin asti niin isosta renkaasta irtoaa suhteessa enemmän materiaalia.

        Totta, rekkojen renkaista irtoaa suurin osa teiden varsille jäävästä kumipölystä. Samoin ne kuluttavat tiestöä aivan eri tavalla kuin henkilöautot. Arkipäivisin pääteillä pyörii rekkojen renkaita huomattavasti enemmän kuin henkilöautojen.


    • Anonyymi

      Pitää uskoa rengasvalmistajan asiantuntijaa eikä pidä yrittää esittää niin sanottua asiantuntijaa.

      • Anonyymi

        Joo mutta kyllä esson baarissa tiedetään paremmin, älä yhtään yritä alkaa selittämään.


      • Anonyymi

        Rengasvalmistajan edun mukaista on saada kaupaksi mahdollisimman kalliita renkaita, mahdollisimman paljon, eikä haittaa vaikka kuluisivatkin nopeasti, kun se tuo uuden renkaanostotarpeen taas lähemmäksi.
        Sähköauton renkaat ovat keskimäärin kalliita ja auton paino sulattaa ne nopeasti. Kannattaahan sellaista autohankintaa kehua ihan jo kaupallisista syistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kyllä esson baarissa tiedetään paremmin, älä yhtään yritä alkaa selittämään.

        ”Joo mutta kyllä esson baarissa tiedetään paremmin, älä yhtään yritä alkaa selittämään.”

        Esson baarissa tiedettiin viimeksi jotakin kesäkuussa 2010, kun Suomen viimeinen Esson baari Laukaalla sulki ovensa. Voisitte tyhmät jo pikkuhiljaa lopettaa siitä Esson baarista puhumisen.


    • Anonyymi

      Ettekäö tosiaan huomanneet postauksen ja jutun päviväystä?

      • Anonyymi

        Mitä siitä, oli päivätty 1.10.


      • Anonyymi

        No ei renkaiden kehitys ihan niin nopeaa ole ollut, että parissa vuodessa tapahtuisi renkaiden kulumisasioissa ihmeitä. Eikä fysiikan laitkaan mihinkään ole muuttuneet.


    • Anonyymi

      Nokian rengastesti Tesla koe autona kitkarenkaat kestivät 60000 km. aika kova suoritus. Teslan takakumit saa sileäksi kyllä 10000 km:ssä.........,jos tahtoo. Töissä ajoin paljon VAG gineita 195 65 R15 ei niistä paljon jäljellä ollut 2:n vuoden ja 40 000 jälkeen. Kitkat kesti paremmin. Parin vuoden välein vaihdoin merkeissä oli eroja. Viimeiset VAG kitkat,työauto Octavia farmari kerää pölyä tallilla, Gordiant venäläiset ostettu ennen sotia nimittäin Ukrainan sotaa. Hyvät ovat. S-autossa reilun 20 ajetut kitkat ja Micelin energysaverit. menevät hyvin vielä ainakin vuoden mahd kaksi. Keskikokoinen alle 150 KW auto menee aivan hyvin normaaleilla laaturenkailla. Eco moodila ei kiihdy turhia.

      • Anonyymi

        Matalaprofiili 50 tai 55 kestää "normaalirenkaanakin" kihdytys- jarrutusvoimia paremmin, kuin 65 korkeahko ja sivuvakaus myös parempi.


    • Anonyymi

      Pysyhän totuudessa. Ketjun aloitus kertoo totuuden.

      • Anonyymi

        Näyttää olevan totta ja viitteetkin ihan asianmukaisesti.


    • Anonyymi

      Sähköautojen renkaat eivät kulu sillä auto lähtee aina liikkeelle sutimatta kun painasee mukautuvan vakionopeuden nappia. Auto osaa sätää vedon juuri täsmälleen oikeaksi ilman sutimista.

      • Anonyymi

        Nyt stoppi niille renkaidenkulumisvalheille.


    • Anonyymi

      Minulla on polkupyörässä edessä ja takana Continental Gatorskin 700x25C. Vaikka reisissä on voimaa takarengas ei sudi maantiepyörässä koskaan. Jarrutuksessa eturengas hoitaa noin 75% hidastamisesta. Mutta takarengas kestää ajoa vain 6000 km kun eturengas kestää noin 12000 km. Ainoa selittävä tekijä on paino. Polkupyörässä painojakauma on hyvin takarengaspainotteinen, eli kyllä se vaan on niin, että paino syö kumia ihan ajossa, vaikka rengas ei koskaan sudi.

      • Anonyymi

        Polkupyörän renkaita ei voi verrata auton renkaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörän renkaita ei voi verrata auton renkaisiin.

        Auton renkaat tunteettomia painon vaikutukselle?


    • Anonyymi

      Onhan se kumma, jos ei uskota rengasvalmistajan asiantuntijaa.

      • Anonyymi

        Jutusta selvisi kovin vähän mitä pohjatietoja tämä asiantuntija käytti arvioissaan, mutta...
        Oletan, että tarkoitettiin saman rengastyypin ja saman rengaskoon käyttöä SAMANPAINOISISSA autoissa, jolloin mitä tässä sitten oikeasti vahvistettiin: Sähköautoissa kuluu renkaat nopeasti, koska auto on painava, tehohkas ja siinä käytetään korkean nopeusluokan renkaita. Tuo kolmen kohdan toteutuminen takaa renkaiden lyhyen iän. Ja oikeastaan vain tuon tehon suhteen kuskilla on jotain vaikutusta renkaan kulutukseen. Mutta painava auto pehmeän purukumin päällä takaa joka tapauksessa renkaiden nopean kulumisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutusta selvisi kovin vähän mitä pohjatietoja tämä asiantuntija käytti arvioissaan, mutta...
        Oletan, että tarkoitettiin saman rengastyypin ja saman rengaskoon käyttöä SAMANPAINOISISSA autoissa, jolloin mitä tässä sitten oikeasti vahvistettiin: Sähköautoissa kuluu renkaat nopeasti, koska auto on painava, tehohkas ja siinä käytetään korkean nopeusluokan renkaita. Tuo kolmen kohdan toteutuminen takaa renkaiden lyhyen iän. Ja oikeastaan vain tuon tehon suhteen kuskilla on jotain vaikutusta renkaan kulutukseen. Mutta painava auto pehmeän purukumin päällä takaa joka tapauksessa renkaiden nopean kulumisen.

        Samat renkaat, tarkalleen saman painoisessa polttomoottoriautossa ja täyssähköautossa samalla ajetyylillä ja kiihdytys/jarrutusprofiililla kestävät täyssähköautossa huomattavasti pidempään.

        Miksi?

        Koska täyssähköauto ei sudi. Sähkömoottorit ovat äärimmäisen nopeita ja siksi hyviä estämään tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat renkaat, tarkalleen saman painoisessa polttomoottoriautossa ja täyssähköautossa samalla ajetyylillä ja kiihdytys/jarrutusprofiililla kestävät täyssähköautossa huomattavasti pidempään.

        Miksi?

        Koska täyssähköauto ei sudi. Sähkömoottorit ovat äärimmäisen nopeita ja siksi hyviä estämään tämän.

        Aivan. Eli renkaat kuluvat nopeasti koska ne ovat korkean nopeusluokan renkaita, painavassa ja tehokkaassa autossa.
        Jos tuollainen auto tehtäisiin polttomoottorisena, niin rengas saattaisi kulua vielä nopeammin johtuen huonommasta sutimisenestosta. Juu, kaikki tämä on ymmärretty, mutta kun vaihtaa pienitehoisen kevyen perheauton suuritehoiseen ja akun takia painavaan perheautoon, tulee tosiaan monelle yllätyksenä, että ne kalliit kumit kuluvat nopeammin kuin ne halvemmat kumit siinä edellisessä autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutusta selvisi kovin vähän mitä pohjatietoja tämä asiantuntija käytti arvioissaan, mutta...
        Oletan, että tarkoitettiin saman rengastyypin ja saman rengaskoon käyttöä SAMANPAINOISISSA autoissa, jolloin mitä tässä sitten oikeasti vahvistettiin: Sähköautoissa kuluu renkaat nopeasti, koska auto on painava, tehohkas ja siinä käytetään korkean nopeusluokan renkaita. Tuo kolmen kohdan toteutuminen takaa renkaiden lyhyen iän. Ja oikeastaan vain tuon tehon suhteen kuskilla on jotain vaikutusta renkaan kulutukseen. Mutta painava auto pehmeän purukumin päällä takaa joka tapauksessa renkaiden nopean kulumisen.

        Miksi pitäisi verrata samankokoisilla renkailla jos autojen painot ja tehot on eri. Renkaat mitoitetaan painon ja tehojen mukaan, dorkat!


    • Anonyymi

      Tuo luistonestosta puhuminen on täyttä p*skaa. Minun autoistani kauiten renkaat kestää siinä, jossa ei ole luistonestoa lainkaan! Mutta sillä ajetaankin rauhallisesti ja arvokkaasti.
      Jos otetaan saman painoiset sähkö- ja polttisautot joissa on sama rengaskoko, ja molemmilla ajetaan sellaisella tyylillä ettei luistoneston sihen tarvitse puuttua, niin sähköauton renkaat eivät kestä yhtään kauemmin.

      • Anonyymi

        Voi taas, tietenkin luistoneston toimita liittyy renkaan kulumiseen, mutta eniten vaikuttaa kuskin ajotyyli.
        Sähköauto on painavampi ja se otetaan huomioon rengaskoossa ja kantavuudesta.
        Eli ihan oikeassa Nokian setä on, kunhan ymmärtää lukemansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi taas, tietenkin luistoneston toimita liittyy renkaan kulumiseen, mutta eniten vaikuttaa kuskin ajotyyli.
        Sähköauto on painavampi ja se otetaan huomioon rengaskoossa ja kantavuudesta.
        Eli ihan oikeassa Nokian setä on, kunhan ymmärtää lukemansa.

        Nokian setä saattaa olla oikeassa, mutta ovat oikeassa myös ne sähköauton ostajat, jotka huomaavat rengaskulujen kasvavan verranttuna edelliseen ajokkiin. Näin se menee lähes järjestäen. Nopeusluokan vaikutus sen sijaan alkaa nykyään olla vaikeampi todentaa, vanhoissa perhefarkuissakin saattaa olla vakiorenkaana W-luokan rengas ja se tietty sulaa perkeleellistä tahtia kaikkien autojen alla, vaikka sutimisenesto ei koskaan tulisi peliin mukaan.
        Vanhat T-luokan renkaat saattoivat kestää rauhallista ajoa yli 100 000 km, Itsekin vaihdoin renkaat sakkorajalta 160 000 km kohdalla ja noista kilometreistä tuli talvirenkain enintään 40 000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokian setä saattaa olla oikeassa, mutta ovat oikeassa myös ne sähköauton ostajat, jotka huomaavat rengaskulujen kasvavan verranttuna edelliseen ajokkiin. Näin se menee lähes järjestäen. Nopeusluokan vaikutus sen sijaan alkaa nykyään olla vaikeampi todentaa, vanhoissa perhefarkuissakin saattaa olla vakiorenkaana W-luokan rengas ja se tietty sulaa perkeleellistä tahtia kaikkien autojen alla, vaikka sutimisenesto ei koskaan tulisi peliin mukaan.
        Vanhat T-luokan renkaat saattoivat kestää rauhallista ajoa yli 100 000 km, Itsekin vaihdoin renkaat sakkorajalta 160 000 km kohdalla ja noista kilometreistä tuli talvirenkain enintään 40 000 km.

        Entäs jos on leasingauto ja renkaat kuuluvat samaan sopimukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos on leasingauto ja renkaat kuuluvat samaan sopimukseen?

        Joku ne renkaat maksaa silloinkin. Ei ne sopimuksessa ole hyväntekeväisyytenä mukana.


    • Anonyymi

      Männän iskujen impulssit tuntuvat renkaissa asti? Eikös motogp epätahtinen v4 lähde mutkasta eritavalla kuin suora nelonen juurikin tuosta syystä.

    • Anonyymi

      VÄÄRIN sillä sähköautot kuluttaa renkaansa nopeaamin loppuun. Syy on autoteollisuus ja idiootti kiihdyttelijät. Liika a tehoa liikaa painoa liian vähän järkeä kuskeilla. Siinä on totuus asiasta. Dacia spring on oikea fiksu sähköa auto.

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      🍒 K­­­u­u­­m­­a­­t­­­ ­­t­y­­­t­ö­­­t­­­ ­­o­­­d­­o­t­­­t­­­a­­­v­­­­­­a­­­t­­ ­s­­­i­n­­­u­­a­ -> https://us4.fun/kissgirl?18342949

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe