Miksi opetustunnit on valmisteltava aina uudestaan ja uudestaan?

Anonyymi-ap

Tämä ei ole tarkoitettu mitenkään ilkeämieliseksi kysymykseksi, vaikka siltä voi ehkä jostakin tuntua.

Miksi aineenopettajan tunnit on valmisteltava aina uudestaan ja uudestaan? Eikö voi käyttää samoja pohjia vuodesta toiseen, joihin ehkä lisää, selventää tai poistaa jotain kun haluaa parantaa esitystään? Miksi jokainen opettaja tekee kaikki valmistelut itse? Miksi niitä ei tehdä esim. kouluittain tiimeissä? Eikö ole mitään valmista ja käyttökelpoista? Eikö esim. MAOL tms. niitä voisi tehdä? Silloin valtakunnassa saisivat kaikki suunnilleen samanlaisen opetuksen (no, opettajien taidoissa ja ryhmien motivaatioissa on eroa, mutta silti). Varsinkin aineissa, joiden tietosisältö ei muutu (kuten esim. yhteiskunta muuttuu, matemaattiset aineet ei niinkään), voisi luulla, että samoilla valmisteluilla pärjää.

Itse olen liike-elämän palveluksessa. Joskus pidetään perhe- ja jäämistöoikeuden sekä vero-oikeuden iltaluentoja "tavallisille ihmisille", ei siis opiskelijoille. Sama diasarja aina mutta kulloinkin kohderyhmän mukaan katsotaan jotain tarkemmin. Jos joku ryhmä ei kuulosta kiinnostuneelta vaikkapa luovutusvoittojen verotuksesta, asia käsitellään pinta-puolisesti. Toisen ryhmän kanssa saatetaan tehdä useampikin luovutusvoittoverolaskelma. Liike-elämätaustaisena mieltää tavan, jossa jokainen aineenopettaja tekee valmistelut yksin ja erikseen alusta loppuun hyvin epätaloudelliseksi ajankäytöksi ja voimavarojen hukkaamiseksi varsinkin jos aineenhallinta hyvä eikä tarvitse sen vuoksi kertailla mitään.

Opettajan työ on tosi arvokasta, mutta aloittelevan open kertoman mukaan aika menee opettamisen sijaan järjestyksenpitoon, yhteydenpitoon, kirjauksiin ja monenlaiseen muuhun asiaan, joka ei edistä oppimista millään tavalla. Niiltä ei voine välttyä mutta jos muilta osin saisi työtä kevennettyä?

7

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi 6/7 ei osaa ajatella omilla aivoillaan?

      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­­N­­y­­­m­f­­o­­­m­­­a­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kouluttajan ja opettajan suurin ero lienee siinä, että mikä on työn päätarkoitus. Kouluttajat harvemmin arvioivat osallistujien osaamista jälkikäteen arvosanoin ja todistuksin. Riittää, kun on ollut paikalla. Itse en ole sisäistänyt yhdessäkään koulutuksessa kauhean syvällisesti mitään, vaan kyseessä on ollut pintaraapaisu.

      Sitten taas opettajan roolissa tulee esiin pedagogiset haasteet saada kaikki osallistujat varmasti oppimaan. Periaatteessa voisi olla yhteinen materiaali, mutta tähän mennessä jo pelkästään käytössä oleva kemian kirja on täynnä asiavirheitä ja minun makuuni esitystapa epälooginen. Tarvitsisin siis itse "reseptin" siihen, kuinka esittää materiaali.

      Ihana kollegani antoi oman materiaalinsa käyttöön ja olen joskus käyttänyt kirjan valmista materiaalia. Kuitenkin parhaimmat oppimistulokset ovat olleet silloin, kun olen tehnyt materiaalin itse.

      Sitten omassa aineessa on vielä erikseen ajankohtaisten kokeellisten suunnittelu ja demonstraatiot. Pedagogisesti joka vuosi materiaalin päivittäminen ja kehittäminen. Tietotaito mm. selkokielisten oppijoiden tarpeista lisääntyy, eri oppilaiden palaute muokkaa kehittämiskohteita ja joka vuosi sitä on viisaampi mm. arviointikriteerien suhteen.

      Mutta kyllä periaatteessa aineenopettaja voi mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta harvemmin oppilaat ovat tyytyväisiä. Vaihtelemme hyviä matskuja kollegani kanssa ja yhdessä kehittämme opetustyötä. Meillä on paljon koulutuksia, joista saamme lisätietoa syventää ja parantaa oppituntien sisältöä.

      Sitten on vielä kokeet, joista opin joka vuosi uutta. Okei, atomin rakenne ei vieläkään ole täysin selvä osalle oppilaista ja koska kyseessä on ydinasia, pitää suunnitella siis ajan käyttö uudestaan. Aina en ehdi käydä koko kirjaa läpi ja kollegani aina muistuttaa, että kirja ei ole sama asia kuin opetussuunnitelma. Toisin sanoen työmme on hyvin viranomaisten sääntelemää.

      Nyt tulee jo pitkä viesti ja pystyisin luettelemaan myös muita syitä. En usko, että moni opettaja uskoo tehokkuuden olevan paras keino motivoida oppilaita. Näen itsekin opettajan roolin hyvin humanistisena.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta ja valaisevasta vastauksesta. Tuo on tosi hieno asia, jos voi vaihtaa matskuja toisen opettajan kanssa. Noin sen pitäisi kaiken järjen mukaan ollakin. Yksillä aivoilla ei kaikkea oivalla ja toisaalta voi jäädä junnaamaan paikoilleen. Jos ei uskalla näyttää matskuja toiselle opettajalle, miten niitä kehtaa näyttää oppilaillekaan??? Olisi ainakin aloitteleville opettajille valtava helpotus, jos olisi yhteinen materiaalipankki. Eihän niitä tarvitsisi käyttää, jos keksii jotain itselle sopivampaa. Olin nuoruudessani urheilija ja yksi kokenut kilpakumppani sanoi, että kaikkia neuvoja kannattaa kuunnella mutta kaikkea ei tarvitse uskoa. Sama juttu tässä :) Jos jokainen tallentaisi matskunsa kaikkien käytettäväksi voisi sen kuvitella tsemppaavan enemmän luovuuteen. Joku keksii jotain, toinen saa siitä ideoita.


    • Anonyymi

      Ja on totta, että osa oppilaista ei koe atomin rakennetta mielenkiintoiseksi, mutta kemian opettaja harvemmin päättää esittää asian pintaraapaisulla.

      Mitä tulee MAOL:iin, niin olen ymmärtänyt, että raha ratkaisee tämänkin asian. Voisihan niitä verorahoja käyttää yhteisen materiaalin työstämiseen. Nyt sieltä lähinnä tulee koulutuksia liittyen lainsäädäntöön, kuten kemikaalivarastonhoitoon.

      Mitä itse kaipaan enemmän opetukseen, on eri aineiden integrointia. Erityisesti luonnontieteissä tulee vastaan tilanne, että oppilaalla voisi olla paremmat "työkalut" matemaattisesti ja äidinkielellisesti. Lisäksi puskurikäsitteen ymmärtäminen on helpompaa, jos biologiassa käydään aihetta tietystä näkökulmasta. Meidän koulussa yksi arvoista onkin yhdessä tekeminen ja koetamme kehittää myös tätä aineiden yhdistelyä.

    • Anonyymi

      Aloitteleva opettaja tekee parhaansa ja optimoi ajan käyttönsä. En nyt heti kättelyssä kannustakaan ottamaan kaikkea huomioon. Mutta siinähän se vastaus tuleekin otsikossa esitettyyn kysymykseen. Edellä mainittujen syiden takia oppimateriaalia olisi hyvä päivittää.

    • Anonyymi

      Jos tästä viriäisi keskustelua lisää, niin olen kiinnostunut muiden suhtautumisesta tekoälyyn. Uhka vai mahdollisuus? Itse olen hyödyntänyt tekoälyä työssäni luodessani yksittäisiä tehtäviä tai jotain pientä aineistoa. Lukijan kuitenkin pitää olla kriittinen, koska esimerkiksi jaksollista järjestelmää algoritmit eivät lue ainakaan vielä oikein. Lisäksi sellainen syvällinen ja inhimillinen tieto puuttuu. Joskus sitä joutuu hakea aika pitkäänkin oikeaa vastausta.

      Korkeimman arvosanan saamat oppilaat hyödyntävät jo tekoälyä ja olen pohtinut, että pitäisin sen käytöstä pienen koulutuksen kaikille oppilaille. Itse näenkin tekoälyn mahdollisuutena ja kollegani uhkana. Äidinkielellisesti huomaan, jos kemian essee on kirjoitettu tekoälyllä. Rakenne on usein tietynlainen, ja tekoäly onkin hyvä työkalu yksittäisen tiedon etsimiseen. Se ei kuitenkaan korvaa oppituntien sisältöä, josta pitäisi saada kokonaisvaltainen kuva aiheesta. Itse kehitän osaamistani vielä fysiikassa niin, että materiaalissa näkyisi enemmän oma ajattelu ja kokonaisuudet.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe