Jotain olen tältä palstalta lukenut uudempien käynnistyksenestolla varustettujen autojen varastamisen mahdottomuudesta ja pakko antaa oma kommentti asiaan.
Itse asun tällä hetkellä virossa ja noin kuukausi sitten tv:stä tuli ohjelma, jossa kerrottiin kuinka helppoa uuden auton varastaminen oikeasti on.
Kirjoitin tästä myös Matkailu/Balttia/Viro palstalle, mutta en nyt löytänyt suoraa linkkiä.
TV-ohjelmassa kerrottiin kuinka pöllitään BMW X5, joka tuntui olevan suosiossa täällä ja liekö viedään venäjällle sen jälkeen...kuka tietää.
Oven lukko murretaan titaanista valmistetulla avaimen näköisellä työkalulla, jota väännetään räikällä tai vastaavalla kammella jolla saadaan vipuvartta tarvittavasti.
Koelaudan tarvittavat paneelit irroitetaan ja johdinsarjan tiettyyn kohtaan asennetaan alkuperäisten koteloiden väliin 'boxi', joka käsitykseni mukaan ohitti käynnistykseneston jne.
Hälyttimen sireenin hiljentämisestä en tiedä sen enempää, mutta joka hieno tekniikka siihenkin varmaan on.
Venäjältä löytyy nettiliikkeitä, jotka myy uudelleenohjelmointi laitteita ja näillä voidaan muuttaa auton tiedot halutuiksi.
Ohjelmassa näytettiin kuin poliisilla oli takavarikoituna tällainen varastettu X5, joten ei se mikään mahdottomuus ole jos asiaan perehtyy ja tietää mitä tekee.
Suomessa saattaa olla vaikea kertoa vakuutusyhtiölle tällaisesta, mutta uskon, että tulevaisuudessa myös suomessa ymmärretään se tosiasia, että hälytin ei estä auton varastamista jos se todella halutaan varastaa.
Tässä vähän omaa kommenttiani asiata...hyvät viikonloput
Uuden auton varastaminen !
11
13217
Vastaukset
- Elektroniikkasuunnittelija
En usko että tuo tulee monellekaan yllätyksenä. Kyllä tuo on ollut jo pitkään aika yleisesti tiedossa. Käynnistyksenesto estää käytännössä kuitenkin poikosten ajokokeilut ja näiden tavallisten kriminaalien yritykset. Mutta jos on tarpeeksi kallis auto ja se todella halutaan varastaa niin ei se pelkkä käynnistyksenesto eikä siis välttämättä hälytinkään estä. Mutta hälyttimiä on monenlaisia ja jos laitteesta löytyy esim. hälytyksen siirto (GSM tms.) joka lähtee jo ikkunan rikkomisesta, oven avaamisesta tai liiketunnistuksesta on autoa aika mahdoton huomaamatta viedä..
- jaska
Olen kuulluut samaa tarinaa kans X5, jossa pitäisi olla markkinoiden paras ajoesto! Tekevät kuulemma Kalingradissa varastetuille autoille uudet paperit 5000 dollarista. Vakuutusyhtiöt ilmeisesti on korvanneet yhden uuden auto varkauden virossa missä suomalaisen auto vietiin...
- Hyvin toimii..
millä saa hinattua auton pyörät ilmassa.sen jälkeen kuskaat auton sulattamoon ja otat metallin talteen sitten vaan alat sorvailemaan uutta menopeliä itsellesi.
- Eetu
kun liikeanturilla varustetun varastetun auton torvi soittelee kokoajan.
- Vaihto-Veksi
Jos auto halutaan viedä, siihen ei tarvita monimutkaisia temppuja. Sähköleluilla leikkiminen ei ole muutenkaan isojen miesten hommaa. Pitää vaan odottaa kun autonomistaja tulee yksin paikalle. Siitä sitten vaan mutkan kanssa mukaan. Hyvässä järjestyksessä ja yhteisymmärryksessä. Lopullinen omistajanvaihdos on paras tehdä vähän kauempana asutuksesta että jää aikaa koeajoon jos menopeli ei miellytäkään. Kännykät ja sensellaset lelut kannattaa ottaa entiseltä omistajalta mukaan. Meinaan, että tässä kaupanteossa kylkiäisetkin on sallittuja.
- PetozZ
Je. toi mutka ohimolle on yllättävän tehokas, siihe ei ajon estot auta. Ja kaiken lisäks saa viel säkäl mahtavat kaupantekijäiset :) käteistä ja luottokorttei yms. ehkä pilluakin.
- LUUvitonen
PetozZ kirjoitti:
Je. toi mutka ohimolle on yllättävän tehokas, siihe ei ajon estot auta. Ja kaiken lisäks saa viel säkäl mahtavat kaupantekijäiset :) käteistä ja luottokorttei yms. ehkä pilluakin.
Eipä oo vielä mun 7-sarjalaista E65:sta tultu Virossa mutkan kaa pöllimään. Jaa miksikö? Oon tämmönen 2-metrinen 110 kilonen kaveri, penkistä nousee pari markkaa. Väännän kyllä äijältä kuin äijältä niskat nurin jos tulee mun bemuu pöllimään.
- Mc Leuku
LUUvitonen kirjoitti:
Eipä oo vielä mun 7-sarjalaista E65:sta tultu Virossa mutkan kaa pöllimään. Jaa miksikö? Oon tämmönen 2-metrinen 110 kilonen kaveri, penkistä nousee pari markkaa. Väännän kyllä äijältä kuin äijältä niskat nurin jos tulee mun bemuu pöllimään.
Ei varmaan pöllitäkään Virossa mutta nyt ollaan Suomessa. Täällä käy kehnompikin auto. Ne pari markkaa voit pitää edelleen penkilläsi. Sensijaan eurot saat nostaa lompakosta ja tililtäsi jos sellainen on. Onhan?
- 175/65
LUUvitonen kirjoitti:
Mä sitten taas olen tälläinen pätkä hernekeppi ja ryöstelen mielelläni tollasia isoja korstoja. Niillä on ylensä paksut kultaketjut muun vietävän bonuksena ja luulevat että koko merkkaa jotain kun aseen kanssa tullaan juttelemaan. Penkkitulokset ei paljon paina kun meikä tekee pikatähystyksen molmpiin polviin ysimillisellä.
- Jepulismaan
175/65 kirjoitti:
Mä sitten taas olen tälläinen pätkä hernekeppi ja ryöstelen mielelläni tollasia isoja korstoja. Niillä on ylensä paksut kultaketjut muun vietävän bonuksena ja luulevat että koko merkkaa jotain kun aseen kanssa tullaan juttelemaan. Penkkitulokset ei paljon paina kun meikä tekee pikatähystyksen molmpiin polviin ysimillisellä.
Niin, ja pitää muistaa et ampuu molempiin polviin. Muuten syytetään tapon yrityksestä, kun sanotaan että olit niin hutilo että ammuit vahingossa polveen. Molempini polviin nimittäin pitää jo "tähdätä" tarkoituksella, ja se on törkeä pahoinpitely.
- Bodari puhuu
Jepulismaan kirjoitti:
Niin, ja pitää muistaa et ampuu molempiin polviin. Muuten syytetään tapon yrityksestä, kun sanotaan että olit niin hutilo että ammuit vahingossa polveen. Molempini polviin nimittäin pitää jo "tähdätä" tarkoituksella, ja se on törkeä pahoinpitely.
mä oon pölliny vissiin sata tollasta bemaria. Syön ne ja paskannan Ladoina takas maantielle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418