Voiko vuoden vanhoja silmätippoja käyttää? Voiko olla jotain haittaa. Onko tuo viimeinen käyttöpäivä vain suuntaa antava. Kun en usko että särky tai muutkaan lääkkeet menee sinänsä vanhoiksi. Jos joku tietää.
Voiko vuoden vanhoja silmätippoja käyttää?
18
983
Vastaukset
- Anonyymi
voi olla. ne viimeset käyttöpäivät on hygieniasyistä. Mutta voithan sä kokeilla ja jos ei tule ongelmia niin käytä toki
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🔞 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Itse en käyttäisi. Ei niissä turhaan ole sitä viimeistä käyttöpäivää merkattu.
- Anonyymi
Mietin vain miksi se viimeinen käyttöpäivä on siinä. Muuttuuko silmätippojen koostumus jollain tavalla. Täytyy varmaan kysyä apteekista. Kun eihän esim ruokakaan pilaannu vaikka on ne päivämäärät.
- Anonyymi
mä sanoin jo kun oon googlettanut että niitä vanhetuneita silmätippoja ei laiteta silmiin hygieniasyistä. Et sä voi ruokaa ja lääkkeitä verrata.
- Anonyymi
On ihmeellistä touhua että vielä epäilet että on kysyttävä oikein apteekista. Miksi et hommaa uusia tippoja.
Et voi verrata tätä asiaa vanhaan ruokaan , sillä silmien kanssa on oltava hyvin nuuka eikä tiputella vanhoja tippoja niihin. Tottaki lääke muuttuu ajan kanssa . Miksi yleensä sitä epäilet - Anonyymi
Eihän apteekki voi vastata, että käytä yli mennyttä päiväystä. Heidän tehtävänsä on myydä lääkkeitä. Ei ruokakauppiaskaan voi sanoa, että syö ylipäiväyksen olevaa ruokaa, vaikka se syömäkelpoista vielä olisikin. Myyjä haluaa, että vastuu on valmistajalla tai käyttäjällä, eikä myyjällä.
- Anonyymi
Kyllä se viimeinen päivä on lääkkeisiin laitettu siksi etteivät ole sen jälkeen käytössä. Monissa lääkkeissä on rasvaa joka härskiintyy ajan kanssa ja pilaa lääkkeen. Niin on kaikkien lääkkeiden kanssa.
Joten ihmettelen kovasti sitä että edes kysyt tälläistä, sillä jos lääke kestäisi tuoreena ikuisesti niin sitä viimeistä päivää siihen ei olisi laitettu edes . Jotkut lääkkeet pilaantuvat jo ennen sitä viimeistä päivääkin jos ne on säilytetty väärin .joten en menisi leikkimään vanhoilla silmätipoilla, koska ihmisen näkö on niin paljon kallis asia jota ei aina voida pelastaa jos silmiin joutuu jotain mitä sinne ei saisi joutua. Hoitoalalla työskennellessä on meidänkin heitettävä jokainen lääke joka ylittää sen päivämäärän joka on pakkauksessa- Anonyymi
Viimeinen päivä on laitettu varmuuden vuoksi. Ei se lääke juuri sinä päivänä pilaannu. Jotkut lääketabletit on tehdyissä säilyvyystutkimuksissa säilyttäneet tehostaan lähes kaiken pari vuosikymmentäkin päiväyksen jälkeen. Jotkut taas ei säily kovinkaan pitkään.
Itse olen käyttänyt vanhentuneita silmätippoja, jos ovat avaamattomasta paketista ja säilytetyt asianmukaisesti. Näin on vähentänyt jätteen syntyäkin. Avattujen pakettien vanhentuneet tipat olen heittänyt pois lääkekeräykseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeinen päivä on laitettu varmuuden vuoksi. Ei se lääke juuri sinä päivänä pilaannu. Jotkut lääketabletit on tehdyissä säilyvyystutkimuksissa säilyttäneet tehostaan lähes kaiken pari vuosikymmentäkin päiväyksen jälkeen. Jotkut taas ei säily kovinkaan pitkään.
Itse olen käyttänyt vanhentuneita silmätippoja, jos ovat avaamattomasta paketista ja säilytetyt asianmukaisesti. Näin on vähentänyt jätteen syntyäkin. Avattujen pakettien vanhentuneet tipat olen heittänyt pois lääkekeräykseen.Mutta useita vuosia vanhoja silmätippoja en käyttäisi. Mutta lyhyt päiväyksen ylitys ei liene kauhean iso riski, koska päiväyksissä on varmuusmarginaalia. Se on testattu että säilyy ainakin sinne asti kuin päiväys on tapana laittaa, mutta sitä ei ole yleemsä testattu, kuinka paljon pidemmällekin asti säilyy. Lääkefirman ei kannata laittaa maksimipituutta, koska lyhyempi päiväys lisää myyntiä.
- Anonyymi
Minun yksi sukulainen syö kymmenen vuotta vanhoja pakasteita ja vielä on hengissä. Siksi mietin , että avaamaton silmätippapurkki saattaa olla ihan priima tuote edelleen. Ellei itse neste ala muodostamaan bakteereja ajan kanssa.
- Anonyymi
Esimerkiksi avatuissa silmätipoissa voi kasvaa bakteereita ja käytön seurauksena saa silmätulehduksen. Lääkeaine on myös saattanut muuttua haitalliseksi.
- Anonyymi
Lääketehdas tai apteekki ei sitten ole vastuussa haitoista tai lääkkeen tehottommuudesta, kun käytät vanhentuneita lääkkeitä. Omalla vastuullasi käytät eli vastaat itse seurauksista.
- Anonyymi
Juuri näin. Viimeisellä käyttöpäivällä lääketehdas ilmoittaa, minkä jälkeen se ei enää vastaa lääkkeen käytön turvallisuudesta.
- Anonyymi
Mulla on 1,5 vuotta vanhoja silmätippapipettejä. Olen heittänyt ne roskiin juuri nyt, en halua laittaa silmiini mitään niihin sopimatonta. 1,5 v on aika pitkä aika. Esim. n. 3 kk vanhoja pipettejä uskaltaisin vielä käyttää.
- Anonyymi
Älä heitä roskiin vaan vie apteekkiin käyttämättömät lääkkeet.
- Anonyymi
Toisilla kun on pullossa on vain 1 lk aikaa avauksesta.
Mutta jos on erillinen muovipipetti kertakäyttöinen , niin silloin on turvallista varmaan vuosia. - Anonyymi
Usein esim vuoden vanha lääke ei ole mennyt miksikään, eli niitä voisi ihan hyvin käyttää jos on säilytetty asianmukaisesti. Siis ainakin pääsääntöisesti näin on. Mutta silmään laitettavien nesteiden kanssa olisin varovaisempi. Kyse on kuitenkin näköaistista. Ei ne tipat nyt niin kalliita ole ettei niitä viitsisi uusia ostaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458580Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472449Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272251- 371995
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221390Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091147Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015