Voiko vuoden vanhoja silmätippoja käyttää?

Anonyymi-ap

Voiko vuoden vanhoja silmätippoja käyttää? Voiko olla jotain haittaa. Onko tuo viimeinen käyttöpäivä vain suuntaa antava. Kun en usko että särky tai muutkaan lääkkeet menee sinänsä vanhoiksi. Jos joku tietää.

14

435

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      voi olla. ne viimeset käyttöpäivät on hygieniasyistä. Mutta voithan sä kokeilla ja jos ei tule ongelmia niin käytä toki

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Itse en käyttäisi. Ei niissä turhaan ole sitä viimeistä käyttöpäivää merkattu.

    • Anonyymi

      Mietin vain miksi se viimeinen käyttöpäivä on siinä. Muuttuuko silmätippojen koostumus jollain tavalla. Täytyy varmaan kysyä apteekista. Kun eihän esim ruokakaan pilaannu vaikka on ne päivämäärät.

      • Anonyymi

        mä sanoin jo kun oon googlettanut että niitä vanhetuneita silmätippoja ei laiteta silmiin hygieniasyistä. Et sä voi ruokaa ja lääkkeitä verrata.


      • Anonyymi

        On ihmeellistä touhua että vielä epäilet että on kysyttävä oikein apteekista. Miksi et hommaa uusia tippoja.
        Et voi verrata tätä asiaa vanhaan ruokaan , sillä silmien kanssa on oltava hyvin nuuka eikä tiputella vanhoja tippoja niihin. Tottaki lääke muuttuu ajan kanssa . Miksi yleensä sitä epäilet


      • Anonyymi

        Eihän apteekki voi vastata, että käytä yli mennyttä päiväystä. Heidän tehtävänsä on myydä lääkkeitä. Ei ruokakauppiaskaan voi sanoa, että syö ylipäiväyksen olevaa ruokaa, vaikka se syömäkelpoista vielä olisikin. Myyjä haluaa, että vastuu on valmistajalla tai käyttäjällä, eikä myyjällä.


    • Anonyymi

      Kyllä se viimeinen päivä on lääkkeisiin laitettu siksi etteivät ole sen jälkeen käytössä. Monissa lääkkeissä on rasvaa joka härskiintyy ajan kanssa ja pilaa lääkkeen. Niin on kaikkien lääkkeiden kanssa.
      Joten ihmettelen kovasti sitä että edes kysyt tälläistä, sillä jos lääke kestäisi tuoreena ikuisesti niin sitä viimeistä päivää siihen ei olisi laitettu edes . Jotkut lääkkeet pilaantuvat jo ennen sitä viimeistä päivääkin jos ne on säilytetty väärin .joten en menisi leikkimään vanhoilla silmätipoilla, koska ihmisen näkö on niin paljon kallis asia jota ei aina voida pelastaa jos silmiin joutuu jotain mitä sinne ei saisi joutua. Hoitoalalla työskennellessä on meidänkin heitettävä jokainen lääke joka ylittää sen päivämäärän joka on pakkauksessa

      • Anonyymi

        Viimeinen päivä on laitettu varmuuden vuoksi. Ei se lääke juuri sinä päivänä pilaannu. Jotkut lääketabletit on tehdyissä säilyvyystutkimuksissa säilyttäneet tehostaan lähes kaiken pari vuosikymmentäkin päiväyksen jälkeen. Jotkut taas ei säily kovinkaan pitkään.

        Itse olen käyttänyt vanhentuneita silmätippoja, jos ovat avaamattomasta paketista ja säilytetyt asianmukaisesti. Näin on vähentänyt jätteen syntyäkin. Avattujen pakettien vanhentuneet tipat olen heittänyt pois lääkekeräykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen päivä on laitettu varmuuden vuoksi. Ei se lääke juuri sinä päivänä pilaannu. Jotkut lääketabletit on tehdyissä säilyvyystutkimuksissa säilyttäneet tehostaan lähes kaiken pari vuosikymmentäkin päiväyksen jälkeen. Jotkut taas ei säily kovinkaan pitkään.

        Itse olen käyttänyt vanhentuneita silmätippoja, jos ovat avaamattomasta paketista ja säilytetyt asianmukaisesti. Näin on vähentänyt jätteen syntyäkin. Avattujen pakettien vanhentuneet tipat olen heittänyt pois lääkekeräykseen.

        Mutta useita vuosia vanhoja silmätippoja en käyttäisi. Mutta lyhyt päiväyksen ylitys ei liene kauhean iso riski, koska päiväyksissä on varmuusmarginaalia. Se on testattu että säilyy ainakin sinne asti kuin päiväys on tapana laittaa, mutta sitä ei ole yleemsä testattu, kuinka paljon pidemmällekin asti säilyy. Lääkefirman ei kannata laittaa maksimipituutta, koska lyhyempi päiväys lisää myyntiä.


    • Anonyymi

      Minun yksi sukulainen syö kymmenen vuotta vanhoja pakasteita ja vielä on hengissä. Siksi mietin , että avaamaton silmätippapurkki saattaa olla ihan priima tuote edelleen. Ellei itse neste ala muodostamaan bakteereja ajan kanssa.

      • Anonyymi

        Esimerkiksi avatuissa silmätipoissa voi kasvaa bakteereita ja käytön seurauksena saa silmätulehduksen. Lääkeaine on myös saattanut muuttua haitalliseksi.


    • Anonyymi

      Lääketehdas tai apteekki ei sitten ole vastuussa haitoista tai lääkkeen tehottommuudesta, kun käytät vanhentuneita lääkkeitä. Omalla vastuullasi käytät eli vastaat itse seurauksista.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Viimeisellä käyttöpäivällä lääketehdas ilmoittaa, minkä jälkeen se ei enää vastaa lääkkeen käytön turvallisuudesta.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe