Heidegger kirjoittaa "angstista" eksistenssifilosofiassaan. Käsite on luultavasti filosofian väärin ymmärretyin käsite.
Angst tarkoittaa saksaksi "ahdistus", mutta Heidegger ei käytä käsitteitä niiden tavanomaisessa merkityksessään. Joskus tapaa myös puhetta eksistentiaalisesta kuolemanpelosta angstiin liittyen. Sekin on väärin ymmärretty. Angst ei liity mitenkään pelkoihin. Heideggerin mukaan [Oleminen ja aika, § 40] ihminen voi pelätä vain sellaista, mikä on kohdattavissa maailmassa. Voit pelätä vaikkapa karhua, joka tulee polulla vastaasi metsässä. Angst sen sijaan ei ole mitään maailmassa esillä olevaa.
Heidegger käyttää sanaa kodittomuus [unheimlich]. Se on jotakin tietoiselle olemiselle piilevää vieraantuneisuutta. Se peittyy tavanomaisen arkisen elämisen rutiininomaisuuteen. Filosofiassaan se on Heideggerille periaatteessa tärkeä elementti ymmärtää, miten oleminen itsessään näyttäytyy ihmiselle.
Angst ei aiheuta mitään, eikä varsinkaan pakota ihmistä mihinkään, kuten joskus käsitettä tulkitaan. Se ei ole riippuvainen synkkyydestä, vaikka ihminen voi kokea elämänsä synkkänä ja merkityksettömänä.
Heideggerin filosofiassa angst avaa ihmisen tietoisuudelle oman itsensä luonteen. Se mahdollistaa paluun autenttiseen olemiseen jokapäiväisestä tavanomaisuudestaan, jossa ihminen tutuimmillaan enimmäkseen elää.
Angst-käsite, lyhyt oppimäärä
3
252
Vastaukset
- Anonyymi
"Angst ei aiheuta mitään, eikä varsinkaan pakota ihmistä mihinkään..."
Palstavalintasi on oikea. - Anonyymi
Kommentoin tähän vielä lyhyen huomion siitä, mitä "angst" voisi olla ja miten se liittyy jokaisen yksilön ymmärrykseen oman kuolemansa mahdollisuuteen.
Heidegger sanoo suoraan, että täälläolon äärimmäisin uhka sille on se oma kuolema. Yleensä täälläolo ei ole tästä uhkasta tietoinen, vaan se elää elämäänsä tavanomaisessa puuhastelussaan kuin "kuka tahansa" eläisi. Oman kuoleman tietoisuus ei aiheuta angstia, vaan päinvastoin "kodittomuus" (lue: angst) on elämässä sen ominta yksilöllisyyttään vahvistava voima, joka vapauttaa sen kohtaamaan omimmat mahdollisuutensa elämässä.
Heideggerin kirjoitusta angstista ja kuolemaa kohti olemisesta on siis luettava siinä suhtautumisessa, että tietoisuus omasta kuolemasta vapauttaa ymmärtämään omakohtaiset mahdollisuudet. Se tuo nämä mahdollisuudet sivuuttamattomasti yksilön eteen.
Vapaus omiin mahdollisuuksiin elämässä mahdollistaa myös elämisen ja olemisen autenttisuuden omimmalla tavallaan jokaiselle. Tämä mahdollisuus radikaaliin vapauteen on Heideggerin filosofian ydin viesti. - Anonyymi
Se on lohdullista että ei voi tietää että nyt minua ei ole olemassa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 944135
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.663393Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723044SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812519Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52336Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1982092Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302041- 41820
- 52746
- 70735