Sähköauto kokonaisuutena edullisempi

Anonyymi-ap

29

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli noin 70% autoilijoita polttis on halvempi. Nimittäin valtaosa ajaa autolla vähemmän kuin 20 000 km. Keskimääräinen ajomäärä on noin 14 000 km vuodessa.

      • Anonyymi

        Väittäisin että se 14 000 km on enneminkin mediaani. No joka tapauksessa jos ajaa vähänkin enemmän kuin kauppaan ja takaisin niin sähköauto on edullisin myös hankintakustannus huomioonottaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin että se 14 000 km on enneminkin mediaani. No joka tapauksessa jos ajaa vähänkin enemmän kuin kauppaan ja takaisin niin sähköauto on edullisin myös hankintakustannus huomioonottaen.

        Tosin järkevintä on ostaa halvan käytetyn auton tuossakin tapauksessa. Tässä artikkelissa verrattiin uutta polttista ja uutta sähköautoa kun yli 90% suomalaisista ostaa autonsa aina käytettynä. Myös useimmat heistä jotka ajavat autolla paljon.


      • Anonyymi

        Kyllä pitää paikkansa. Sähköauton huolto maksaa 370€ . Tuttavani (entinen) Volvo V70 20V 2 4l. jakohihnan vaihto osineen n. 300€. Jätti mulkvisti maksamatta. Muutenkin harrastustallila käy välillä niitä nuukailijoita, että saisiko korjata sitä sun tätä. Ei saa näkemiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkansa. Sähköauton huolto maksaa 370€ . Tuttavani (entinen) Volvo V70 20V 2 4l. jakohihnan vaihto osineen n. 300€. Jätti mulkvisti maksamatta. Muutenkin harrastustallila käy välillä niitä nuukailijoita, että saisiko korjata sitä sun tätä. Ei saa näkemiin.

        Teslan huolto maksaa 0€.
        Mersuni huolto maksoi 600-900€.


    • Anonyymi

      Oletuksena että autolla ajetaan 10 vuotta niin mikä on toteutunut
      kilometrihinta ? Nurkka-ajoon täyssähköauto lienee viisain valinta
      koska polttomoottoria ei saada käyttölämpötilaan ja moottori on
      tukossa, ts tietää kustannuksia. Hybridien käynnistyksissä on ollut
      ongelmia joita korjataan maahantuojan mukaan yksiköiden vaihdolla.
      Ammattitaito puuttuu heiltä korjaamiseen. Onneksi muutama paikka
      maassamme missä korjaus on mahdollista. Ikävä nähdä kun muutaman
      vuoden ikäisiä viedään Kuusakosken hakkuriin.

      • Anonyymi

        Jos oletuksena että autolla ajetaan 10 vuotta alkaa mittarissa olemaan puoli miljoonaa kilometriä. Ei mitään järkeä, korjaus kulut nousee ja sijaisautolla tulee kalliita kilometrejä.


    • Anonyymi

      Mulla ei tule autolla edes 10 000 km vuodessa. Kesäisin ajan moottoripyörällä toiset 10 000 km. Eli puoli vuotta autolla ja puoli vuotta moottoripyörällä. Eipä paljon kannata hankkia sähköautoa parkkipaikalla seisomaan. Toisekseen se vaatii välillä latausta vaikka ei viikkoihin sillä ajaisi. Epäkäytännöllistä.

      Toisille se sähköauto soveltuu, toisille ei.

    • Anonyymi

      Laskelmia on niin monia ja jokainen löytää mieleisensä kun valitsee sopivat verrokit ja parametrit.
      Mutta onko tuo taloudellisuus ainoa tärkeä asia autoilussa ja yleensäkään elämässä?

    • Anonyymi

      Tämä oli ihan hyvä vertailu, mutta on hieman idealistista valita saman merkin autot. Tosin Toyotahan on leikannut sähköautonsa hintaa, koska kyseessä oli floppi, jota on paikattu parhaan mukaan.

      Itse suhteutin saamani id3 (vm23) välirahatarjouksen niin että samalla rahalla olisin saanut yhtä vanhan Toyota C-HR:n vastaavalla varustelutasolla, vanhemman Priuksen, vanhemman MB A250:n tai tuontiautona vanhemmnan BMW 225xe / Tesla Model 3. Ei kauaa tarvinnut miettiä, kun miettii kustannuksia. Ranskalaiset ja korealaiset jäivät ulos, koska ei ollut lähistön liikkeissä oikein sopivaa tarjontaa, enkä muutenkaan ole niistä kovin innostunut.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa. Kauppalehden mukaan vuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä. Sillä ajosuoritteella sähköauto on edullisempi vaihtoehto vain Skodillacilla.

    • Anonyymi

      Kyllä ja on niitä tien tukkoja, kun akkua säästettävä, että ei joudu muijja työtämään loppu matkaa.

      • Anonyymi

        Etkö osaa ohittaa?
        Itse ajan Teslallani suurinta sallittua nopeutta ja jatkuvasti joudun ohittamaan hitaammin ajavia polttomoottoriautoja.
        Varmaan pelkäävät moottorin hajoavan, jos painaa lisää kaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa ohittaa?
        Itse ajan Teslallani suurinta sallittua nopeutta ja jatkuvasti joudun ohittamaan hitaammin ajavia polttomoottoriautoja.
        Varmaan pelkäävät moottorin hajoavan, jos painaa lisää kaasua.

        Ei se ohittaminen ole helppoa. Vaikka ajaa kuinka lähellä takapuskurissa, niin on vaikea nähdä tietä eteenpäin, varsinkaan kurasumussa tai lumituiskussa. Sitten kun hetätä isoimman vaihteen silmään ja painat kaasua menee vääntävälläkin autolla aikansa siihen että pääsee ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ohittaminen ole helppoa. Vaikka ajaa kuinka lähellä takapuskurissa, niin on vaikea nähdä tietä eteenpäin, varsinkaan kurasumussa tai lumituiskussa. Sitten kun hetätä isoimman vaihteen silmään ja painat kaasua menee vääntävälläkin autolla aikansa siihen että pääsee ohi.

        "Ei se ohittaminen ole helppoa. Vaikka ajaa kuinka lähellä takapuskurissa, niin on vaikea nähdä tietä eteenpäin, varsinkaan kurasumussa tai lumituiskussa."
        Juuri noin ei ohitukseen valmistauduta. Pahin virhe minkä voi tehdä, on roikkua ohitettavan perässä lähietäisyydellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ohittaminen ole helppoa. Vaikka ajaa kuinka lähellä takapuskurissa, niin on vaikea nähdä tietä eteenpäin, varsinkaan kurasumussa tai lumituiskussa. Sitten kun hetätä isoimman vaihteen silmään ja painat kaasua menee vääntävälläkin autolla aikansa siihen että pääsee ohi.

        Eli et osaa ohittaa, etkä muutenkaan ajaa.
        Ohittaessa vaihdetaan pääsääntöisesti pienemmälle vaihteelle, eikä koskaan isoimmalle vaihteelle.
        Automaattivaihteistosta voisi olla apua, jos noilla jäteöljypolttimilla haluaa ajaa.

        Mutta viisainta olisi siirtyä sähköautoon, niin ei tarvitse kuin painaa sitä oikeanpuoleisinta poljinta, niin ohitus onnistuu ripeästi.


    • Anonyymi

      Vuodesta 1978 olen autoja omistanut mutta en ole vielä Excel-taulukkoa käyttänyt autojen kulujen laskemiseen.

      • Anonyymi

        Kyllä, luja usko on aina parempi kuin pilkuntarkat laskelmat.


    • Anonyymi

      Tässä on hyvät tiedot Jenkeistä sähköautojen omistajista ja niiden käytön suosiosta:
      https://www.bitchute.com/video/0jsPMRg4IVa8/
      Katsokaa videon loppupuolelta ( 8:45), mitä Kanadassa seuraa, jos puhut sähköautoilua vastaan.
      Sakkoja ja mahdollisesti 2 vuotta vankilaa!!!
      Eivät nuo trendit kovin mairittelevia ole, kun ajattelee, kuinka paljon verovaroja on syötetty infraan ja mainontaan, sähköautoilun puolesta.
      Ilmeisesti USA:ssa ihmiset myös ymmärtävät, että sähköautot mahdollistavat viranomaisten estävän etänä jopa yksittäisen ajoneuvon käynnistämisen.
      Ne kuuluisat kansalaispisteet, joita monet luulevat foliohattujen horinaksi, ovat karua totuutta lähitulevaisuudessa EU:ssakin. Tutustukaa termiin "asset token" nykyisessä EU:n digipankkisäännöstössä.

      • Anonyymi

        Foliohattusetä vauhdissa. 🤣


      • Anonyymi

        Millä luulet sähköautojen ohjelmistopäivitysten uivan autoosi? Pyhällä hengelläkö? Ei tarvitse kuin syöttää bugi tai toimimaton ohjelmisto niin autoilut loppuu siihen.


    • Anonyymi

      Jos ei vieras kieli taivu, niin yritä edes saada kaveri kääntämään. Miksi luulet, että sähköautojen hinnat ovat tippuneet jopa lähes 10 000 € Suomessakin?
      Mitä traktorinvalmistajat tekivät noille Venäläisten varastamille traktoreille? Väänsivät kaikkien niiden ohjausboksit lukkoon, ettei niitä voi käyttää. Luuletko sähköautojen järjestelmien olevan tyhmempiä?

    • Anonyymi

      Ei tämä kerro muuta kuin mikä on aina tietty eli hankintahinta on ratkaisevia. Mikä on muuttunut, sähköautoja yli 400 km wltp rangella saa nykyisin alle 35 k€:lla. Alle 20 tkm ajettuja autoja ovat nettiautossa kiinalaisten lisäksi VW, Cupra, Hyundai, Kia ja Renault. Alle 50 tkm saat 25 k€:lla. Viisi vuotta sitten samaan hintaluokkaan mahtui vain Nissan Leaf, missä ei edes ole tuota 400 km rangea.

    • Anonyymi

      Aivan normaalia uuden hyödykkeen penetraatiomekanismiahan s-autotkin noudattavat. Vertailun vuoksi: Ensimmäiset Nokian todelliset kannettavat puhelimet (malli Gorbatchov) maksoivat siihen aikaan 30 tuhatta markkaa (aikana jolloin 10-tonnin kk-palkka oli jo hyvä), toimivat missä toimivat ja niillä pystyi vain soittamaan ja vastaanottamaan puheluja. Oikeastaan mitään vaihtoarvoa niillä ei ollut. Nyt, vajaa 30v sen jälkeen puhelimet ovat korvaamassa TV:n ja radion ja parhaimmatkin ovat 1000e hintaluokassa. Tällä kehityskäyrällä menevät nyt sähköautot

      • Anonyymi

        Ostakee ostakee! Jo markkinoille tullessaan vanhentunutta teknologiaa.


      • Anonyymi

        Siis "talkkari" ei ollut todellinen kannettava?


    • Anonyymi

      Sähköautolla on kelirikkoaikana parasta ajella pääteillä ja sielläkin kieli keskellä turpaa.
      Sähköauton pohjalevy on todella herkkä kosketuksille ja se johtaa katsastuksessa hylkäämiseen. Kustannuksiltaan kallis remontti edessä.
      Sähköauto on parraimillaan kaupungissa jossa on apuna julkinenliikenne.
      Suomessa tiestön kulutus ja rapautuminen kiihtyy kokoajan ja raskasliikenne muokkaa tiestöä suuremmissa määrin.

    • Anonyymi

      "Vuodesta 1978 olen autoja omistanut mutta en ole vielä Excel-taulukkoa käyttänyt autojen kulujen laskemiseen."

      Luja usko voittaa aina laskutaidon.

      • Anonyymi

        "Luja usko voittaa aina laskutaidon."

        Junttien maailmassa näin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe