Arvonlisäveron korotus iskee polttoaineisiin paljon rajummin kuin sähköön. Miten nyt suu pannaan?

Anonyymi-ap

Jokainen voi itse peruskoulumatematiikalla laskea, että 100 kilometrin ajoon tarvittavan polttoaineen hinta nousee alv-korotuksen takia paljon enemmän kuin 100 kilometrin ajoon tarvittavan sähkön hinta.

Verotus suosii yhä enemmän sähköautoilua.

39

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä tuo vie maalta merelle. Lillukanvarsia kun bensalla ja dieselillä ajamisesta on jo ennestään tehty verotuksella rangaistava teko. Veroa veron jälkeen, miksi tämä muutos olisi jotenkin poikkeus?
      Onneksi on rahaa maksaa.

    • Anonyymi

      JOS tuo toteutuisi tarkoittaisi se vain sitä, että silloin autoilu olisi bensalla lähes yhtä kallista, kuin sähköllä. "Polttoainekulut" on vain yksi pieni osa autoilun kokonaiskustannuksista. JOS verrataan vaikkapa vakuutusmaksuja voi saman mallisen patteriauton vakuutus maksaa jopa yli 800€ vuodessa enemmän kuin vastaavan polttiksen.

      • Anonyymi

        Pelkkää diipadaapaa taas kokonaiskustannuksista. Tässä käytännön esimerkki.

        Skoda Enyaq ja Toyota RAV4 hybridi. Molempien perusmalli maksaa noin 46.000€.
        Kolmevuotiaina molempien pyyntihinnat ovat samalla tasolla keskenään.

        Kun laskee vaikka että kolmessa vuodessa on ajanut 60.000km niin sähköautolla on säästänyt vähintään 6.000 euroa bensalaskussa + noin 1.500 euroa huoltokuluissa.

        Kalliita ovat latauskelvottoman kilometrit kun lasketaan kaikki kustannukset.

        60.000km

        RAV
        6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
        Huollot x 4 = 1800€

        Yht 8.300€


        Enyaq

        20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
        2v tarkastus 180€

        Yht 1.380€

        8.300- 1.380 on noin 7.000

        2021 RAVin täyskasko maksaisi minulle vuodessa 664 ja Enyaqin vastaava vain 640.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää diipadaapaa taas kokonaiskustannuksista. Tässä käytännön esimerkki.

        Skoda Enyaq ja Toyota RAV4 hybridi. Molempien perusmalli maksaa noin 46.000€.
        Kolmevuotiaina molempien pyyntihinnat ovat samalla tasolla keskenään.

        Kun laskee vaikka että kolmessa vuodessa on ajanut 60.000km niin sähköautolla on säästänyt vähintään 6.000 euroa bensalaskussa noin 1.500 euroa huoltokuluissa.

        Kalliita ovat latauskelvottoman kilometrit kun lasketaan kaikki kustannukset.

        60.000km

        RAV
        6.0 litraa / 100km = 600x6x1,8 =6.500€
        Huollot x 4 = 1800€

        Yht 8.300€


        Enyaq

        20 kWh/100km x 600 x 10snt/kWh = 1.200€
        2v tarkastus 180€

        Yht 1.380€

        8.300- 1.380 on noin 7.000

        2021 RAVin täyskasko maksaisi minulle vuodessa 664 ja Enyaqin vastaava vain 640.

        Sanonko minne voit laittaa nuo omat laskelmasi... HIEMAN enemmän luotan tuon lehden tekemiin puolueettomiin laskelmiin. Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla... mitä yhteistä on RAV ja Enyag? EI mitään muuta kuin ratti ja neljä pyörää


      • Anonyymi

        "JOS verrataan vaikkapa vakuutusmaksuja voi saman mallisen patteriauton vakuutus maksaa jopa yli 800€ vuodessa enemmän kuin vastaavan polttiksen."

        Tästä olisi mielenkiintoista nähdä esimerkki missä tapauksessa on näin, kun verrataan saman luokan/iän autoja? Ei muuten mutta kun ei mulla ainakaan kasko maksa edes sitä 800 euroa niin ilmeisesti sitten polttiksen vakuuttamisesta saa jo rahaa takaisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanonko minne voit laittaa nuo omat laskelmasi... HIEMAN enemmän luotan tuon lehden tekemiin puolueettomiin laskelmiin. Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla... mitä yhteistä on RAV ja Enyag? EI mitään muuta kuin ratti ja neljä pyörää

        Totta Skoda on paljon paremman luokan auto, vaikka hintaluokka on sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta Skoda on paljon paremman luokan auto, vaikka hintaluokka on sama.

        Oleellista on, että kyseessä on eri automerkki ja ihan eri auto. Näitä autoja ei siis voida verrata toisiinsa tässä tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "JOS verrataan vaikkapa vakuutusmaksuja voi saman mallisen patteriauton vakuutus maksaa jopa yli 800€ vuodessa enemmän kuin vastaavan polttiksen."

        Tästä olisi mielenkiintoista nähdä esimerkki missä tapauksessa on näin, kun verrataan saman luokan/iän autoja? Ei muuten mutta kun ei mulla ainakaan kasko maksa edes sitä 800 euroa niin ilmeisesti sitten polttiksen vakuuttamisesta saa jo rahaa takaisin...

        Näissä on poskettomia eroja jopa vakuutusyhtiöiden välillä. Omaan autoon täyskasko ja liikennevakuutus lähitapiolasta olisi tullut melkein 600 € kalliimmaksi kuin If:llä ja Pohjolassa. Jälkimmäisissä hinta on tavallista keskitasoa.


      • Anonyymi

        Jopa yli 800 € enemmän kuin vastaavan? Jonkun 20 k€ perus polttopaskan vs. 80 k€ 500 hv sähköauton?

        Polttiksen huollot ja rikkoontumiset maksaa jopa 10.000 € enemmän vuodessa kuin vastaavan sähköauton.

        Mulla on ihan samaa luokkaa vakuutukset kun oli aiemmin polttoauton kanssa, ero on merkityksetön. Mutta kaikki muut kulut on paaaaljon vähäisempiä sähköauton kanssa. Jopa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa yli 800 € enemmän kuin vastaavan? Jonkun 20 k€ perus polttopaskan vs. 80 k€ 500 hv sähköauton?

        Polttiksen huollot ja rikkoontumiset maksaa jopa 10.000 € enemmän vuodessa kuin vastaavan sähköauton.

        Mulla on ihan samaa luokkaa vakuutukset kun oli aiemmin polttoauton kanssa, ero on merkityksetön. Mutta kaikki muut kulut on paaaaljon vähäisempiä sähköauton kanssa. Jopa.

        "Polttiksen huollot ja rikkoontumiset maksaa jopa 10.000 € enemmän vuodessa kuin vastaavan sähköauton."

        Oletko sitten niin typerä idiootti, että törmäilet joka paikassa autollasi seinään? Tuo luvun vedit hatusta ja tiedät taatusti valehtelevasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä on poskettomia eroja jopa vakuutusyhtiöiden välillä. Omaan autoon täyskasko ja liikennevakuutus lähitapiolasta olisi tullut melkein 600 € kalliimmaksi kuin If:llä ja Pohjolassa. Jälkimmäisissä hinta on tavallista keskitasoa.

        Yhtiöiden lisäksi on varmasti asiakaskohtaisiakin eroja. Itsellä lähtöhinta oli Lähitapiolassa hieman muita kalliimpi, mutta kun mainitsin kilpailijoiden hinnoista niin loppujen lopuksi hinta meni reilusti alle If:n ja Pohjolan tason. Muutkin vakuutukset on tosin Lähitapiolassa joka voi vaikuttaa hinnoitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanonko minne voit laittaa nuo omat laskelmasi... HIEMAN enemmän luotan tuon lehden tekemiin puolueettomiin laskelmiin. Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla... mitä yhteistä on RAV ja Enyag? EI mitään muuta kuin ratti ja neljä pyörää

        "Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla..."
        Niinkö todella tehtiin?
        Onko Corollan vertailupari, bZ4X, sama auto pattereilla. Samoin onko Octavian vertailupari, Enyaq, sama auto pattereilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "JOS verrataan vaikkapa vakuutusmaksuja voi saman mallisen patteriauton vakuutus maksaa jopa yli 800€ vuodessa enemmän kuin vastaavan polttiksen."

        Tästä olisi mielenkiintoista nähdä esimerkki missä tapauksessa on näin, kun verrataan saman luokan/iän autoja? Ei muuten mutta kun ei mulla ainakaan kasko maksa edes sitä 800 euroa niin ilmeisesti sitten polttiksen vakuuttamisesta saa jo rahaa takaisin...

        Olisikin kiva, jos voisi verrata saman luokan/iän autoja, mutta monessakaan tapaiksessa ei voi. Esimerkiksi 2012 mallinen VW Golf ja 2012 mallinen Nissan Leaf ovat saman koko- hinta- ja ikäluokan autoja, mutta vain toinen niistä kelpaa maalla asuvan perheen ainoan perusauton virkaan tänä päivänä, ja arvaapa kumpi?


    • Anonyymi

      Eiköhän fossiilin valinneet ole tiedostaneet rahan kulumisen.

      • Anonyymi

        Totta ihme ininää. Tietoisesti valitaan autotyyppu jonka käyttökustannukset on korkeat ja sitten inistään siitä kuinka valtio rankaisee autoilijaa. Jos autoilu on liian kallista taytyy valita se tapa autoilla mitä valtio haluaa rangaista vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ihme ininää. Tietoisesti valitaan autotyyppu jonka käyttökustannukset on korkeat ja sitten inistään siitä kuinka valtio rankaisee autoilijaa. Jos autoilu on liian kallista taytyy valita se tapa autoilla mitä valtio haluaa rangaista vähemmän.

        Sähköautolla ajaminen on kalliimpaa, jos ei aja suuria määriä. Jos ajaa kuten normaali suomalainen eli 10 - 20 000 km niin on yleensä halvempaa ajaa polttomoottoriautolla. Varsinkin, jos on ostanut auton käytettynä.

        Idiootit vain laskevat kuluiksi vain sähkön tai bensan vaikka on paljon muitakin kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ihme ininää. Tietoisesti valitaan autotyyppu jonka käyttökustannukset on korkeat ja sitten inistään siitä kuinka valtio rankaisee autoilijaa. Jos autoilu on liian kallista taytyy valita se tapa autoilla mitä valtio haluaa rangaista vähemmän.

        Joidenkin täytyy valita se tapa autoilla johon on varaa, ja silloin halvalle vanhalle polttikselle ei välttämättä ole vaihtoehtoa.


    • Anonyymi

      "Sanonko minne voit laittaa nuo omat laskelmasi... HIEMAN enemmän luotan tuon lehden tekemiin puolueettomiin laskelmiin. Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla..."

      Olet täysi tollo. Mikä automalli oli kyseessä ja miltä vuodelta tuo vertailu on?
      Joku Kia tai Golf vuodelta miekka ja kivi kun vielä polttiksista tehtiin väkisin myös sähköversioita.
      Herää tollakko tähän päivään, tuo aika on kivikautta.

      • Anonyymi

        Ja vielä tollompi on sellainen, joka vertaa aivan eri automerkkien malleja. Lisäksi Skodalla on myynnissä vastaava polttomoottorimalli (eri nimellä toki), joten ei tarvitse verrata Toyotaan. Ja myös Toyotan sähköautoa pystyy vertaamaan Toyotan polttomoottoriautoon.

        Ja vielä nykyäänkin uudet sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Eli korkeampi hankintahintakin pitäisi huomioida.


      • Anonyymi

        Vielä nykyäänkin on olemassa samoja autoja sähkö- ja polttisversioina. Kiallakin on edelleen samasta autosta polttis ja sähköauto (Kia Niro).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä nykyäänkin on olemassa samoja autoja sähkö- ja polttisversioina. Kiallakin on edelleen samasta autosta polttis ja sähköauto (Kia Niro).

        Ei yksi pääsky kesää tee. Tuo 99% mennyttä aikaa.
        Saipahan taas porukka kunnon naurut sun avautumisella esihistoriallisesta vertailusta josta et edes kehtaa laittaa linkkiä kun tiedät että sulle nauretaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yksi pääsky kesää tee. Tuo 99% mennyttä aikaa.
        Saipahan taas porukka kunnon naurut sun avautumisella esihistoriallisesta vertailusta josta et edes kehtaa laittaa linkkiä kun tiedät että sulle nauretaan.

        Silti on typerää verrata eri automerkkien tuotteita, koska eri automerkit hinnoittelevat tuotteensa eri tavalla. Toyota ja Skoda ei ole verrannollisia silloin kun halutaan verrata polttomoottoriauton ja sähköauton kustannuksia.

        Skodallakin on kuitenkin vastaava polttis, vaikka se eri niminen ja pikkuisen eri tavalla valmistettu onkin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, niinkuin tätä esihistoriallista vertailua, joka on tehty viime viikolla Moottori-lehdessä?

        https://moottori.fi/testi/vertailu-sahko-ja-bensiiniauton-kustannukset-bensabudjetista-sahkonsaastoon/

        Tuossa ei verrattu samaa automallia sähköisenä/polttiksena vaan saman autovalmistajan eri malleja. Se on aivan eri asia kuin

        " Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla..."

        Pitää olla täysi tollakko jos tuota ymmärrä.

        Tuossa vertailussahan BMW:tä lukuunottamatta kaikki muut sähköautot pieksivät verrokkinsa vaikka Skodan ja Toyotan valitut mallit olivat täysin ammattitaidottomasti valittu.

        Enyaqia olisi pitänyt verrata Karoqiin ja BZtaa vastaava tojo on RAV4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei verrattu samaa automallia sähköisenä/polttiksena vaan saman autovalmistajan eri malleja. Se on aivan eri asia kuin

        " Testissähän verrattiin SAMOJA autoja polttiksena ja pattereilla..."

        Pitää olla täysi tollakko jos tuota ymmärrä.

        Tuossa vertailussahan BMW:tä lukuunottamatta kaikki muut sähköautot pieksivät verrokkinsa vaikka Skodan ja Toyotan valitut mallit olivat täysin ammattitaidottomasti valittu.

        Enyaqia olisi pitänyt verrata Karoqiin ja BZtaa vastaava tojo on RAV4.

        Vain siinä tapauksessa, että ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Normaaleilla ajomäärillä eli 10 - 20 000 km vuodessa lähes mikään ei sähköauto ei päihittänyt vastaavaa polttista. Jos ajaa vain 10 000 km vuodessa kuten minä niin yksikään ei päihittänyt vastaavaa polttista.

        Kannattaa muistaa, että suomalaiset autoilijat ajavat keskimäärin 14 000 km vuodessa, ei mitään valtavia ajomääriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain siinä tapauksessa, että ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Normaaleilla ajomäärillä eli 10 - 20 000 km vuodessa lähes mikään ei sähköauto ei päihittänyt vastaavaa polttista. Jos ajaa vain 10 000 km vuodessa kuten minä niin yksikään ei päihittänyt vastaavaa polttista.

        Kannattaa muistaa, että suomalaiset autoilijat ajavat keskimäärin 14 000 km vuodessa, ei mitään valtavia ajomääriä.

        "Normaaleilla ajomäärillä eli 10 - 20 000 km vuodessa lähes mikään ei sähköauto ei päihittänyt vastaavaa polttista.

        "Lähes mikään ei" naurattaa terminä mahan täydeltä.

        Riittää kun valitsee itselleen sen yhden joka päihittää. Niiden kalliiden bemareiden kulut ei nosta järkevien sähköautojen kuluja. Vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Normaaleilla ajomäärillä eli 10 - 20 000 km vuodessa lähes mikään ei sähköauto ei päihittänyt vastaavaa polttista.

        "Lähes mikään ei" naurattaa terminä mahan täydeltä.

        Riittää kun valitsee itselleen sen yhden joka päihittää. Niiden kalliiden bemareiden kulut ei nosta järkevien sähköautojen kuluja. Vai mitä?

        Ja omilla ajomäärilläni näistä sähköautoista yksikään ei tullut edullisemmaksi kuin polttis. Sähköauto ei kannata 10 000 km/v ajomäärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja omilla ajomäärilläni näistä sähköautoista yksikään ei tullut edullisemmaksi kuin polttis. Sähköauto ei kannata 10 000 km/v ajomäärillä.

        Ja jos ajaa pienillä autoilla niin pieniä edullisia sähköautoja ei ole edes olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos ajaa pienillä autoilla niin pieniä edullisia sähköautoja ei ole edes olemassa.

        Esimerkiksi itse etsin 15 000 euron pientä sähköautoa jonka toimintamatka on vähintään 500 km. Vaikka auto on pieni niin silläkin pitää olla pitkä toimintamatka. On aivotonta typeryyttä ajatella, että pienissä autoissa ei tarvitse olla pitkää toimintamatkaa. Pienillä polttiksillakin voidaan kulkea pitkiä matkoja, joten niin pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja pienillä sähköautoillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä tollompi on sellainen, joka vertaa aivan eri automerkkien malleja. Lisäksi Skodalla on myynnissä vastaava polttomoottorimalli (eri nimellä toki), joten ei tarvitse verrata Toyotaan. Ja myös Toyotan sähköautoa pystyy vertaamaan Toyotan polttomoottoriautoon.

        Ja vielä nykyäänkin uudet sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Eli korkeampi hankintahintakin pitäisi huomioida.

        Toyotaan vertaaminen on täysin perusteltua, koska sen mallit ovat segmenteissään erittäin myytyjä ja se on niitä merkkejä, joka on panostanut sähköttömiin autoihin. Eri yhtiöillä on erilaiset strategiat ja moni valmistaja ei panosta enää pm-autoihin, vaikka malleja löytyisikin listalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotaan vertaaminen on täysin perusteltua, koska sen mallit ovat segmenteissään erittäin myytyjä ja se on niitä merkkejä, joka on panostanut sähköttömiin autoihin. Eri yhtiöillä on erilaiset strategiat ja moni valmistaja ei panosta enää pm-autoihin, vaikka malleja löytyisikin listalta.

        Ja silti Skodalta löytyy lähes vastaava pm-auto myynnistä, joten miksi valita Toyotan auto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti Skodalta löytyy lähes vastaava pm-auto myynnistä, joten miksi valita Toyotan auto?

        Omakohtaisesti en DSG:hen koskisi. Sähkö- ja polttomoottoriautoa ei pitäisi koskaan rakentaa samalle alustalle, joten yhteistä ei ole välttämättä muuta kuin logo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtaisesti en DSG:hen koskisi. Sähkö- ja polttomoottoriautoa ei pitäisi koskaan rakentaa samalle alustalle, joten yhteistä ei ole välttämättä muuta kuin logo.

        Tuo ei selittänyt mitään. Hinnoittelupolitiikka on erilainen eri automerkeillä. Eihän Ferrariakaan verrata Ladaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei selittänyt mitään. Hinnoittelupolitiikka on erilainen eri automerkeillä. Eihän Ferrariakaan verrata Ladaan.

        On niissä muutakin eroa kuin hinnoittelupolitiikka. Toyota on suosittu, koska sillä on merkkinä erittäin hyvä maine ja tarjoaa hyvää vastinetta rahalle. Uutta autoa hankkiva usein arvostaa luotettavuutta korkealle, koska takuuhuollossakin juokseminen vie aikaa . Sen sijaan sokea merkkiuskollisuus se vasta hölmöä on. Fiksu kuluttaja ostaa sieltä, missä uskoo saavansa parhaan vastineen rahalle.


    • Anonyymi

      Tottakai ja tulee myös sähköön.
      Mitä se haittaa, ei ainakaan mua. Piti jatkaa hommia vähäsen eläkkeelle siirryttyä. En jatkakaan.

    • Anonyymi

      No eihän mikään mennyt hyvin. Se pitäisi hitaankin tajuta.

    • Anonyymi

      No sille ei sitten mitään mahda. Autoilusta tulee kalliimpaa, mutta täytyy sitten säästää jostain muusta.
      Se asia ei muutu miksikään, että edelleenkään ei ole varaa sellaiseen sähköautoon joka sopii tarpeisiini.

    • Anonyymi

      Eiköhän halpaa ajoa arvostavat ole siirtyneet sähköautoon jo vuosikymmen sitten.

    • Anonyymi

      Kyllä, bensaan tulee arvioilta 3-4 senttiä lisää litralle, mutta paljonko tulee kaikkiaan sähkölle kaikkiaan, sitä ei olla vielä julkisesti arvioita. Pystymmekö lainkaan enää ajamaan polttomoottori autolla tämän jälkeen? Maailma kaatuu ja kuolema niittää, kiitos Hallitus ja etenkin Persu Purra.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      300
      2697
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      100
      2108
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      171
      1472
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe