Onko autojen reaalihinta noussut vai laskenut viimeisen 20 vuoden aikana?

Anonyymi-ap

Vuonna 2004 peruspalkkani oli n. 2200 euroa kuukaudessa. Perusfarmariauton ostamiseen tarvitsi silloin n. 9 kuukauden peruspalkan.

Vuonna 2024 peruspalkkani on n. 5000 euroa kuukaudessa. Perusfarmariauton (MG 5) ostamiseen tarvitsee enää n. 6 kuukauden peruspalkan!

Ainakin minun mittapuulla 20 vuotta sitten autot olivat reaalihinnaltaan 50% kalliimpia kuin nyt! Ero on vielä hämmästyttävämpi kuin miettii miten paljon paremmin varusteltuja, turvallisempia ja taloudellisempia nykyajan autot ovat verrattuna 20 vuoden takaisiin karvalakkikippoihin.

Tähän keksi kaksi syytä: Teknologia on muuttunut edullisemmaksi ja autojen verotus on keventynyt päästöjen painuessa nollaan.

Että ihan turha itkeä, että täyssähköautot ovat kalliita.

29

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja silti sähköautot ovat liian kalliita edelleen useimmille. Eikä valtaosa ostanut uusia autoja myöskään vuonna 2004. Lisäksi tuo 5000 euroa on vain sinun palkkasi ja suomalaisten keskipalkka on paljon pienempi kuin 5000 euroa. En tosin tiedä tarkoititko bruttopalkkaa vai nettopalkkaa, mutta normaali suomalainen palkansaaja saa pikemminkin 2500 euroa kuussa palkkaa nettona.

      • Anonyymi

        Ja ainakaan itse en ole koskaan maksanut yli 10 tonnia autosta enkä tule maksamaan tuota enempää sähköautostakaan.


    • Anonyymi

      Olihan melkoinen mielikuvituksen tuote tuo naurettava aloitus. Oliko tarkoitus liioitella ja valehdella nykyistä palkkaa vai eikö oikein logiikka toimi?

      • Anonyymi

        Tarkistin kirjanpidostani vuoden 2003 Volkkarin Bora T. hinnan varusteineen joka oli euroissa 30390 e. vuonna 2006 vaihtui Jettaan, kolme vuotta väliä, 29010 e. varusteineen. Joten, ihan höpö aloitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkistin kirjanpidostani vuoden 2003 Volkkarin Bora T. hinnan varusteineen joka oli euroissa 30390 e. vuonna 2006 vaihtui Jettaan, kolme vuotta väliä, 29010 e. varusteineen. Joten, ihan höpö aloitus.

        Riippuu varmaan malliversiosta, perus 1.6 bensa-Bora maksoi 2003 alle 22000 euroa, hinta tarkastettu TM:n vuoden 2003 lehtien autohinnastosta.


    • Anonyymi

      Sähköautojen hinnat ovat laskussa. Tässä on kuitenkin suuria merkkikohtaisia eroja. Uusien pm-autojen hintaa on nostanut inflaatio ja päästöjen vähennystarve. Hintojen nousu on heijastunut myös alle 5 vuotiaiden käytettyjen hintoihin (pm).

      • Anonyymi

        Käytetyissä autoissa hinnan määrittelee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos käytetyille pm-autoille ei olisi kysyntää niin niiden hinnat laskisivat paljon nopeammin. Ei autoja myytäisi kalliilla, jos niitä ei haluta ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyissä autoissa hinnan määrittelee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos käytetyille pm-autoille ei olisi kysyntää niin niiden hinnat laskisivat paljon nopeammin. Ei autoja myytäisi kalliilla, jos niitä ei haluta ostaa.

        Ei ole paljon vaihtoehtoja. Kauppiaat pyrkivät pitämään nuorten käytettyjen ja uusien autojen välisen eron noin samana. Tämän vuoksi oman vaihdokin arvo näyttää autoliikkeen mielestä tippuneen yli 3 vuoden aikana vain 1500 €. Sain siitä myös tämän mukaisen hyvityksen vaihdossa, mikä teki vaihdosta sähköautoon houkuttelevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole paljon vaihtoehtoja. Kauppiaat pyrkivät pitämään nuorten käytettyjen ja uusien autojen välisen eron noin samana. Tämän vuoksi oman vaihdokin arvo näyttää autoliikkeen mielestä tippuneen yli 3 vuoden aikana vain 1500 €. Sain siitä myös tämän mukaisen hyvityksen vaihdossa, mikä teki vaihdosta sähköautoon houkuttelevaa.

        Ei se tuolla logiikalla toimi. Autoliike ostaa auton tietyllä hinnalla ja sitten pyrkii myymään sen korkeammalla hinnalla. Jos kysyntää tietylle mallille on vähemmän niin autoliike laskee vaihtohintaa. Autoliike haluaa myydä auton, ei vain laittaa sitä näytille. Ja jos ne ovat antaneet sinulle vaikka vaihdossa 5 000 euroa niin autoliike todennäköisesti yrittää myydä auton vähintään 6 000 eurolla. Ei ne anna samaa hintaa autosta vaihdossa millä he sitä myyvät.

        Ja eri automallien arvot tippuvat eri vauhdilla, ei ole mitään vakioerotusta uuteen autoon.

        Ja käytetyille pm-autoille on vielä paljon kysyntää ja siksi hinnat ovat mitä ovat. Näin alkeellista se vain on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tuolla logiikalla toimi. Autoliike ostaa auton tietyllä hinnalla ja sitten pyrkii myymään sen korkeammalla hinnalla. Jos kysyntää tietylle mallille on vähemmän niin autoliike laskee vaihtohintaa. Autoliike haluaa myydä auton, ei vain laittaa sitä näytille. Ja jos ne ovat antaneet sinulle vaikka vaihdossa 5 000 euroa niin autoliike todennäköisesti yrittää myydä auton vähintään 6 000 eurolla. Ei ne anna samaa hintaa autosta vaihdossa millä he sitä myyvät.

        Ja eri automallien arvot tippuvat eri vauhdilla, ei ole mitään vakioerotusta uuteen autoon.

        Ja käytetyille pm-autoille on vielä paljon kysyntää ja siksi hinnat ovat mitä ovat. Näin alkeellista se vain on.

        Lisään... Ja jos autoliike joutuisi myymään autot alemmalla hinnalla kuin he antavat siitä vaihdossa jatkuvasti niin autoliike menisi pian konkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tuolla logiikalla toimi. Autoliike ostaa auton tietyllä hinnalla ja sitten pyrkii myymään sen korkeammalla hinnalla. Jos kysyntää tietylle mallille on vähemmän niin autoliike laskee vaihtohintaa. Autoliike haluaa myydä auton, ei vain laittaa sitä näytille. Ja jos ne ovat antaneet sinulle vaikka vaihdossa 5 000 euroa niin autoliike todennäköisesti yrittää myydä auton vähintään 6 000 eurolla. Ei ne anna samaa hintaa autosta vaihdossa millä he sitä myyvät.

        Ja eri automallien arvot tippuvat eri vauhdilla, ei ole mitään vakioerotusta uuteen autoon.

        Ja käytetyille pm-autoille on vielä paljon kysyntää ja siksi hinnat ovat mitä ovat. Näin alkeellista se vain on.

        Uusien autojen yleinen hintataso on noussut, mikä on aiheuttanut hintahäiriön kaltaisen tilanteen. Monella suositulla automerkillä alin malli on kevythybridi, joka on automaattisesti kalliimpi kuin aiempi puhdas pm-malli. Tilanne aikasemman Hondani kohdalla oli täysin absurdi, kun sen hinnasta suli 7000 € 1,5 vuodessa ja seuraavana 3 vuonna 1500 €. Eikä kyseessä ole väärin tehty hinnoittelu maan laajuiselta autoliikkeeltä, vaan se noudattelee tämän hetkistä tasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusien autojen yleinen hintataso on noussut, mikä on aiheuttanut hintahäiriön kaltaisen tilanteen. Monella suositulla automerkillä alin malli on kevythybridi, joka on automaattisesti kalliimpi kuin aiempi puhdas pm-malli. Tilanne aikasemman Hondani kohdalla oli täysin absurdi, kun sen hinnasta suli 7000 € 1,5 vuodessa ja seuraavana 3 vuonna 1500 €. Eikä kyseessä ole väärin tehty hinnoittelu maan laajuiselta autoliikkeeltä, vaan se noudattelee tämän hetkistä tasoa.

        Hintahäiriöstä on turha puhua. Tuo hinnoittelu autoliikkeellä on, koska auto myös menee myyntiin tuolla hinnalla. Jos ihmiset maksaisivat käytetystä autosta vähemmän niin sinä et olisi saanut tuota hintaa.

        Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee käytettyjen hinnat, ei mikään erotus uuteen malliin.

        Ja monissa malleissa ei ole tuota sinun mainitsemaasi hintakehitystä tapahtunut. Eri malleilla on aivan eri hintakehitys ja samalla merkilläkin eri mallien hintakehitys poikkeaa toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintahäiriöstä on turha puhua. Tuo hinnoittelu autoliikkeellä on, koska auto myös menee myyntiin tuolla hinnalla. Jos ihmiset maksaisivat käytetystä autosta vähemmän niin sinä et olisi saanut tuota hintaa.

        Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee käytettyjen hinnat, ei mikään erotus uuteen malliin.

        Ja monissa malleissa ei ole tuota sinun mainitsemaasi hintakehitystä tapahtunut. Eri malleilla on aivan eri hintakehitys ja samalla merkilläkin eri mallien hintakehitys poikkeaa toisistaan.

        Itseasiassa yleinen trendi on aivan selvä. Arvostettujen merkkien pm-autojen hintakehitys on ollut koronakriisin jälkeen nouseva ja täyssähköautojen laskeva. Tämä on luonut markkinat, missä sähköautoon pääsee käsiksi käytännössä samoilla pääomakuluilla kun tekee huolellista vertailua ja kilpailuttaa. Ladattavien hybridien osalta halpumista ei myöskään ole tapahtunut, joten ne ovat keskimäärin kaikista kallein hankinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa yleinen trendi on aivan selvä. Arvostettujen merkkien pm-autojen hintakehitys on ollut koronakriisin jälkeen nouseva ja täyssähköautojen laskeva. Tämä on luonut markkinat, missä sähköautoon pääsee käsiksi käytännössä samoilla pääomakuluilla kun tekee huolellista vertailua ja kilpailuttaa. Ladattavien hybridien osalta halpumista ei myöskään ole tapahtunut, joten ne ovat keskimäärin kaikista kallein hankinta.

        Silti käytettyjen autojen arvot määrittyvät kysynnän ja tarjonnan lain perusteella. Jos ihmiset eivät haluaisi ostaa käytettyjä pm-autoja niin niiden arvot laskisivat. Jopa siinä tapauksessa, että uusien pm-autojen hinta nousisi. Autoliikkeet pyrkivät myymään autoja, ei jättämään niitä varastoon. Jo pelkkä varastossa autojen pitäminen maksaa.


    • Anonyymi

      En usko että palkkasi ovat suoraan vertailukelpoisia, eli 2024 työtehtävät ovat todennäköisesti vaativampia kuin 2004 työt, oletan että kyse bruttopalkasta.

      Itse aloitin työt 2004, ja tuolloin sain liiton alkupalkkasuosituksen 2600 euroa, ja nyt 2024 vastaava suositus näyttää olevan 3800 euroa. Noilla luvuilla laskien autojen reaalihinta on säilynyt suunnilleen ennallaan, eli vajaan 8 kk:n palkka kummassakin tapauksessa.

    • Anonyymi

      Sehän on ihan oma valinta huolehtiiko urasuunnittelusta ja varallisuudenhallinnasta. Siis uskaltaako menestyä elämässä.

      • Anonyymi

        Mutta tuolla ei ole mitään tekemistä autojen hinnan kehityksestä suhteessa yleiseen palkkakehitykseen tai inflaatioon.


      • Anonyymi

        "Sehän on ihan oma valinta huolehtiiko urasuunnittelusta ja varallisuudenhallinnasta. Siis uskaltaako menestyä elämässä."

        Aina nämä asiat ei ole omia valintoja vaikka uraputkessa menevä niin luuleekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sehän on ihan oma valinta huolehtiiko urasuunnittelusta ja varallisuudenhallinnasta. Siis uskaltaako menestyä elämässä."

        Aina nämä asiat ei ole omia valintoja vaikka uraputkessa menevä niin luuleekin.

        Hyvin pitkälti koulun käyminen ja jatko-opiskelut määrittelevät, kuinka kukakin menestyy myöhemmin. Jos koulujen käynti ei kiinnosta / niitä ei käydä löydät itsesi ns. paskahommista myöhemmin. Poikkeuksiakin varmasti löytyy mutta harvemmin ne ”nelosen oppilaat” ovat koskaan menestyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pitkälti koulun käyminen ja jatko-opiskelut määrittelevät, kuinka kukakin menestyy myöhemmin. Jos koulujen käynti ei kiinnosta / niitä ei käydä löydät itsesi ns. paskahommista myöhemmin. Poikkeuksiakin varmasti löytyy mutta harvemmin ne ”nelosen oppilaat” ovat koskaan menestyneet.

        Yritysmaailmassa koulun käymisellä ja jatko-opiskelulla ei paljon ole vaikutusta menestykseen. Kaikkein rikkaimmat ei ole tullut rikkaiksi koulun ansiosta.

        Mutta auton hankinnan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja monet rikkaat kulkevat ihan tavisautoilla. Ja kalliilla autoilla kulkevat voivat ajaa velalla ostetulla autolla, joten edes kallis auto ei todista mitään henkilön tuloista tai varallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritysmaailmassa koulun käymisellä ja jatko-opiskelulla ei paljon ole vaikutusta menestykseen. Kaikkein rikkaimmat ei ole tullut rikkaiksi koulun ansiosta.

        Mutta auton hankinnan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja monet rikkaat kulkevat ihan tavisautoilla. Ja kalliilla autoilla kulkevat voivat ajaa velalla ostetulla autolla, joten edes kallis auto ei todista mitään henkilön tuloista tai varallisuudesta.

        Kyllä paremmin koulutetut menestyvät kaikkialla keskimäärin paremmin kuin kouluttamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritysmaailmassa koulun käymisellä ja jatko-opiskelulla ei paljon ole vaikutusta menestykseen. Kaikkein rikkaimmat ei ole tullut rikkaiksi koulun ansiosta.

        Mutta auton hankinnan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja monet rikkaat kulkevat ihan tavisautoilla. Ja kalliilla autoilla kulkevat voivat ajaa velalla ostetulla autolla, joten edes kallis auto ei todista mitään henkilön tuloista tai varallisuudesta.

        Vaikka kallis auto olisi ostettu velaksi, niin sen velan saamiseksi pitää olla kuitenkin jonkinlaiset tulot. Eli ei ihan persaukiset pysty mitään 30-40 k€:n autoja ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritysmaailmassa koulun käymisellä ja jatko-opiskelulla ei paljon ole vaikutusta menestykseen. Kaikkein rikkaimmat ei ole tullut rikkaiksi koulun ansiosta.

        Mutta auton hankinnan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja monet rikkaat kulkevat ihan tavisautoilla. Ja kalliilla autoilla kulkevat voivat ajaa velalla ostetulla autolla, joten edes kallis auto ei todista mitään henkilön tuloista tai varallisuudesta.

        Keskimäärin koulutustaso ja elinkaaritulot kuitenkin korreloivat keskenään, eli korkeampi koulutus tuo myös paremmat tulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kallis auto olisi ostettu velaksi, niin sen velan saamiseksi pitää olla kuitenkin jonkinlaiset tulot. Eli ei ihan persaukiset pysty mitään 30-40 k€:n autoja ostamaan.

        Ei tuollaiseen 30-40 k€ lainan saantiin tarvita mitään ihan valtavia tuloja. Siivoojan palkallakin tuon saisi jos ei satu olemaan muita velkoja, mutta toki suuri osa palkasta menisi auton maksuun. Vai miten kuvittelet keskituloisten ihmisten ottavan satoja tonneja velkaa asunnoista? Muutenkin monilla keskituloisilla on yli pari sataa tonnia lainaa asunnosta, mutta ajellaan muutaman tonnin autolla.

        Ei kallis auto todista mitään henkilön tuloista tai varoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaiseen 30-40 k€ lainan saantiin tarvita mitään ihan valtavia tuloja. Siivoojan palkallakin tuon saisi jos ei satu olemaan muita velkoja, mutta toki suuri osa palkasta menisi auton maksuun. Vai miten kuvittelet keskituloisten ihmisten ottavan satoja tonneja velkaa asunnoista? Muutenkin monilla keskituloisilla on yli pari sataa tonnia lainaa asunnosta, mutta ajellaan muutaman tonnin autolla.

        Ei kallis auto todista mitään henkilön tuloista tai varoista.

        Persaukisilla viittasin nyt lähinnä kela-pummeihin ja muihin työtä vieroksuviin. Rahoituksen saaminen vaatii lähes aina säännölliset tulot (ammattiin sinänsä kantaan ottamatta) ja se että yleensä on säännöllisissä töissä kertoo jo jotain elämän suunnitelmallisuudesta. Ja jos mennään kalliimpiin autoihin (70-100 k€) niin kyllä ne siitä huolimatta karkaa kustannuksiltaan pienituloisten tavoittamattomiin.

        Asuntolaina on hieman eri asia, koska sen vaihtoehtona on yleensä vuokralla asuminen, eli asumisesta on maksettava joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persaukisilla viittasin nyt lähinnä kela-pummeihin ja muihin työtä vieroksuviin. Rahoituksen saaminen vaatii lähes aina säännölliset tulot (ammattiin sinänsä kantaan ottamatta) ja se että yleensä on säännöllisissä töissä kertoo jo jotain elämän suunnitelmallisuudesta. Ja jos mennään kalliimpiin autoihin (70-100 k€) niin kyllä ne siitä huolimatta karkaa kustannuksiltaan pienituloisten tavoittamattomiin.

        Asuntolaina on hieman eri asia, koska sen vaihtoehtona on yleensä vuokralla asuminen, eli asumisesta on maksettava joka tapauksessa.

        "Asuntolaina on hieman eri asia, koska sen vaihtoehtona on yleensä vuokralla asuminen, eli asumisesta on maksettava joka tapauksessa."

        Ei välttämättä, koska voi asua velattomassa asunnossa. Puolet suomalaisten omistusasunnoista on velattomia. Jotkut myös asuu jossain jo kymmeniä vuosia suvun omistamassa talossa eikä ole tarvinnut edes ostaa taloa eikä maksaa vuokraa siitä. Itse asiassa suurin osa omista tuttavistani asuu velattomissa asunnoissa, jopa ihan pienituloisetkin.

        "Ja jos mennään kalliimpiin autoihin (70-100 k€) niin kyllä ne siitä huolimatta karkaa kustannuksiltaan pienituloisten tavoittamattomiin."

        Ehkä ihan pienituloisimpien, mutta keskituloiset saavat tuollaisen helposti jos tosiaan haluavat käyttää suuren osan tuloista autoon.

        Ja edelleenkin, auto ei kerro silti paljoakaan henkilön tuloista ja varoista ja monet rikkaatkin ajavat vanhoilla käytetyillä autoilla.


    • Anonyymi

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

      🍒 K­­­u­­u­m­­a­­­t­­ ­­­t­y­t­­ö­­t­ ­­o­­­d­­­o­­t­­­t­­a­­v­­­­a­­t­ ­s­i­­­n­­u­a­­ -> https://nbw.fi/sexygirls?18364507

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      Se miksi fossiiliauton tapauksessa rahoille saa niin vähän vastinetta johtuu ihan siitä, että fossiiliauton hinnasta iso osa on pelkkää veroa.

    • Anonyymi

      Auton hinta 1973 8-28tmk
      Palkka 2mk/h 350mk/kk-verot
      Pikku autokopperot
      Autoverot 400% polttoaine verot 400%
      Auton osat valmistuu minuutissa nykyään
      Tehtaan hinta 1€kilo +työt

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe