Hallitus muuttaa lukiot maksullisiksi

Anonyymi-ap

Hallitus muuttaa lukiot takaisin maksullisiksi. Toisin sanoen kirjat ja välineet joutuu maksamaan itse.

Marinin hallituksessa toisen asteen (lukio ja ammattikoulu) koulutuksen saa maksuttomana kunnes täyttää 20 vuotta.

Purran hallitus muuttaa tämän 18 vuoteen.
Tämä tarkoittaa, että kaikki lukiolaiset joutuvat maksamaan kirjansa, koska normaalisti lukion suorittaa 3 vuodessa, jolloin oppilaat ovat 19-vuotiaita. Joillakin menee 4 vuotta (sairastaminen, oppimisvaikeudet, taloudelliset vaikeudet, pakkoruotsin kurssit yms.) tai sitten on päässyt lukioon vasta kymppiluokan jälkeen.

Persujen tiedetään vihaavan koulutusta, mutta jälleen moni koulutettu lankesi kokoomuksen "koulutuslupauksiin". Eikö kokoomusäänestäjät ikinä opi.

160

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän tiedät kouluista nykyään.
      Käy vilkaisemassa Helsingissä toisen asteen oppilaitoksia ja huomaat että oppilaina on väkeä jotka ikänsö puolesta eläköityvät ennen henkilökuntaa.
      Ja opettelevat vasta Syomenkieltä.

      • Anonyymi

        Kunnat huokaisivat helpotuksesta, jos näin todellakin tapahtuisi. Kouluissa on meneillään ankara matokuuri, ja siitä ei voi syyttää nykyistä hallitusta, vaan yleistä taloustilannettamme, ja edellisen opetusministerin illuusioita, vai voisiko sanoa jopa hallusinaatiota oppivelvollisuuden jatkamisesta 18 ikävuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnat huokaisivat helpotuksesta, jos näin todellakin tapahtuisi. Kouluissa on meneillään ankara matokuuri, ja siitä ei voi syyttää nykyistä hallitusta, vaan yleistä taloustilannettamme, ja edellisen opetusministerin illuusioita, vai voisiko sanoa jopa hallusinaatiota oppivelvollisuuden jatkamisesta 18 ikävuoteen.

        Velka-Riikka pistää suomalaiset köyhät makselemaan= ei mene kouluun - ei varaa-

        mutta maahanmuuttajille valtio tietenkin tarjoaa koulutuksen.

        Näin Persukokoomuksen väestönvaihto Suomessa etenee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnat huokaisivat helpotuksesta, jos näin todellakin tapahtuisi. Kouluissa on meneillään ankara matokuuri, ja siitä ei voi syyttää nykyistä hallitusta, vaan yleistä taloustilannettamme, ja edellisen opetusministerin illuusioita, vai voisiko sanoa jopa hallusinaatiota oppivelvollisuuden jatkamisesta 18 ikävuoteen.

        Ihan hyvä, maksaa siitä piti minunkin nuoruudessani. Nyt eläkkeellä olen kateellinen kun kaiken saavat ilmaiseksi, kirjoista lähtien. Minulta meni vuosikymmen työelämässä, maksaakseni velkojani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä, maksaa siitä piti minunkin nuoruudessani. Nyt eläkkeellä olen kateellinen kun kaiken saavat ilmaiseksi, kirjoista lähtien. Minulta meni vuosikymmen työelämässä, maksaakseni velkojani.

        Hukkaan on sitten mennyt sinunkin elämäsi, jos kadehdit tuollaisia. Ei minunkaan koulutukseni ilmaista ollut, mutta se vain kasvatti sisua. Ei tulisi mieleenkään kadehtia nykypäivän nuoria.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🍒 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://rdre.me/finngirl

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Todellako? Onpa siinä melkoinen päätös. Luokkayhteiskuntahallitus, joka ei enää omasta kansasta tarvitse osaajia.

      Taustalla ei voi olla mikään muu kuin osaajien tuominen ulkomailta. Jostain niitä on saatava. Vai onko tarkoitus taantua agraariyhteiskunnaksi, jossa köyhälistö tekee fyysistä työtä ja Paremmat Suomalaiset (PS) nauttivat toisten työn hedelmistä kaikkine mahdollisuuksineen?

      • Anonyymi

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.


      • Anonyymi

        Persut ja kokoomushan ajaa sitä luokkaeroa. Ja kaksi pikkupuoluetta säestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Kaikki ei ole virkamiesperheitä. Ei ennen eikä nyt.varsinkin ennen oli suurperheitä jossa äiti tietenkin kotona. Isällä töitä silloin kun niitä sattui olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Sehän oli kiva, että teidän perheellä oli varaa sinut kouluttaa. Samoin ei tainnut olla kaikilla, vai kuinka. Voihan sitä ajatella, että se on poispilausta ja hemmottelua, jos muutkin kuin varakkaiden vanhempien lapset saavat opiskella. Joku voisi ajatella toisinkin.

        Yhteiskunta tarvitsee osaajia. Jos yhteiskunta ei siihen satsaa, se ei niitä osaajia saa. Jos kehittymisen mahdollisuuksia on vain niillä, joiden vanhemmilla on rajaa, sillä arvovalinnalla on hintansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut ja kokoomushan ajaa sitä luokkaeroa. Ja kaksi pikkupuoluetta säestää.

        Jos ei rahat riitä Sannan tuhlailun jälkeen kaikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän oli kiva, että teidän perheellä oli varaa sinut kouluttaa. Samoin ei tainnut olla kaikilla, vai kuinka. Voihan sitä ajatella, että se on poispilausta ja hemmottelua, jos muutkin kuin varakkaiden vanhempien lapset saavat opiskella. Joku voisi ajatella toisinkin.

        Yhteiskunta tarvitsee osaajia. Jos yhteiskunta ei siihen satsaa, se ei niitä osaajia saa. Jos kehittymisen mahdollisuuksia on vain niillä, joiden vanhemmilla on rajaa, sillä arvovalinnalla on hintansa.

        Osaajiahan tuli 2015 jälkeen vaikka kuinka paljon mainosti vase.misto...vuohipaimenia ym...huippu insestin ja lääkäreitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Sama vaimollani. Tuli maalta. Otti lainaa,teki kesät duunia ja majoituksen itse kaiken. Valmistui. Teki duunia ja majoituksen velat pois. Eikä valittanut. Nykyään pitää olla kaikki valmiina. Itkeä ruikutetaan jos jotain ei valmiina tarjoilla nenän eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut ja kokoomushan ajaa sitä luokkaeroa. Ja kaksi pikkupuoluetta säestää.

        Luokkaero kaventuu jos jotain itsekin koittaa tehdä. Kaikkea voi tarjoilla nenän eteen. Laiskat tehkööt jotain nenänsä eteen myös


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Joo mäkin olin v. 1974 sen viimeisen keskikoulujärjestelmä-vuoden oppilas, kun ensimmäinen vuosi piti vanhempien kustantaa. Pienituloiselta maatalolta oltiin, mutta saatiin kumminkin maksettua. Sitten ilmaista.
        (Ja vielä Facta-tietosanakirjasarja osamaksulla...oi niitä aikoja.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Miten tuo kaikki liittyi tähän keskusteluun? Onko dementia edennyt, muistat vanhat asiat mutta et juuri lukemaasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vaimollani. Tuli maalta. Otti lainaa,teki kesät duunia ja majoituksen itse kaiken. Valmistui. Teki duunia ja majoituksen velat pois. Eikä valittanut. Nykyään pitää olla kaikki valmiina. Itkeä ruikutetaan jos jotain ei valmiina tarjoilla nenän eteen.

        Itsepähän olet lapsesi kasvattanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaero kaventuu jos jotain itsekin koittaa tehdä. Kaikkea voi tarjoilla nenän eteen. Laiskat tehkööt jotain nenänsä eteen myös

        Mitä nenälle pitäisi sitten tehdä?? Miten kauneuskirurgia liittyy tähän keskusteluun??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaajiahan tuli 2015 jälkeen vaikka kuinka paljon mainosti vase.misto...vuohipaimenia ym...huippu insestin ja lääkäreitä...

        ...ja raiskaajia sekä sotilaskarkureita muutama mainitakseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaajiahan tuli 2015 jälkeen vaikka kuinka paljon mainosti vase.misto...vuohipaimenia ym...huippu insestin ja lääkäreitä...

        Ja Venäjältä tullut koko ajan insinöörejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut ja kokoomushan ajaa sitä luokkaeroa. Ja kaksi pikkupuoluetta säestää.

        Luokkaero on se, että joku on jotain jota toinen ei ole. Toinen on varakas, toinen köyhä. Toinen on fiksu, toinen taas tyhmä. Toinen on hyvä urheilussa, toinen musiikissa. Se on ihmiskunnan biodiversiteettiä. Kommunismi ei salli ihmisille muuta eroa kuin että puolue-eliitti on kaiken ja kaikkien, jopa tosiasioiden ja moraalin yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei ole virkamiesperheitä. Ei ennen eikä nyt.varsinkin ennen oli suurperheitä jossa äiti tietenkin kotona. Isällä töitä silloin kun niitä sattui olemaan.

        Oli olemassa vapaaoppilaspaikat ja sisaralennukset sekä stipendit. Niin köyhä ei kukaan ollut, etteikö fiksuja ja opinhaluisia lapsia olisi kyennyt kouluttamaan. Mutta, ei kaikista tarvinnutkaan tulla ylioppilaita. Nyt ei ahkerille, työtäpelkäämättömille ja joita lukeminen ei kiinnosta, ole juuri mitään leipäpuuta, kun suorittava työ tehdään ulkomailla, tai koneellisesti.
        Esimerkiksi muinaiset Svinhufvud, Paasikivi tai Kekkonen eivät olleet mistään varakkaasta porvarisperheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän oli kiva, että teidän perheellä oli varaa sinut kouluttaa. Samoin ei tainnut olla kaikilla, vai kuinka. Voihan sitä ajatella, että se on poispilausta ja hemmottelua, jos muutkin kuin varakkaiden vanhempien lapset saavat opiskella. Joku voisi ajatella toisinkin.

        Yhteiskunta tarvitsee osaajia. Jos yhteiskunta ei siihen satsaa, se ei niitä osaajia saa. Jos kehittymisen mahdollisuuksia on vain niillä, joiden vanhemmilla on rajaa, sillä arvovalinnalla on hintansa.

        Kuten sanoin, oli vapaaoppilaspaikat, joita saivat ne, jotka halusivat opiskella, ja osoittivat sen käytännössä. Kyse oli tietoisesta, vanhempien valinnasta. Turha on ruikuttaa, että muka "ei ollut muka varaa."
        Nykyään peruskoulu suoltaa ulos ison joukon luku- ja kirjoitustaidottomia pösilöitä, jotka eivät ole kiinnostuneen muusta kuin helposta rahasta ja kännykän tuijottamisesta. Eläköön "ilmainen" koulunkäynti. Sen muuten maksavat veronmaksajat, ja mitä enemmän tienaat, sen enemmän tuet näiden analfabeettien perseilyä kouluissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vaimollani. Tuli maalta. Otti lainaa,teki kesät duunia ja majoituksen itse kaiken. Valmistui. Teki duunia ja majoituksen velat pois. Eikä valittanut. Nykyään pitää olla kaikki valmiina. Itkeä ruikutetaan jos jotain ei valmiina tarjoilla nenän eteen.

        Jep. Näin se meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mäkin olin v. 1974 sen viimeisen keskikoulujärjestelmä-vuoden oppilas, kun ensimmäinen vuosi piti vanhempien kustantaa. Pienituloiselta maatalolta oltiin, mutta saatiin kumminkin maksettua. Sitten ilmaista.
        (Ja vielä Facta-tietosanakirjasarja osamaksulla...oi niitä aikoja.)

        Lapseni äiti on pienviljelijäperheestä, jonka 5:stä lapsesta 4 kävi ylioppilaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo kaikki liittyi tähän keskusteluun? Onko dementia edennyt, muistat vanhat asiat mutta et juuri lukemaasi?

        Jos et sitä ymmärrä, niin sen syynä on juuri tuo "ilmaisen" peruskoulun huippuopetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et sitä ymmärrä, niin sen syynä on juuri tuo "ilmaisen" peruskoulun huippuopetus.

        ei meilläkään köyhillä vanhemmilla paljon rahaa ollu- mutta jotenkin viinaraha jostain aina saatiin hommattua bile-viikonlopuiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin itse maksullisen oppikoulun eli nykyiset 5-9 ja maksullisen lukion. Ruoka maksoi, kynät, kumit, paperi, matkat - kaikki kustannettiin ihan itse, eikä normaalille virkamiesperheelle tehnyt tiukkaakaan. Viinaa ei juotu eikä tupakkaa poltettu.
        Poispilattuja hemmoteltuja hyysättäviä te peruskoululaiset olette.

        Ei varmaan.
        Monelle työläisperheelle lasten koulutusta ei pystytty kustantamaan.. Minun nuoruudessa oppikouluihin oli pääsykokeet. Pyrkiä sai neloselta ja vitoselta, jos ei päässyt niin asian voi unohtaa ja jatakaa kansa- ja lopuksi kansalaiskoulussa. Sen jälkeen jos halusi sai pyrkiä amattikouluihin, niihin oli myös päässykokeet. Oppi- ja Amattikoulut olivat maksullisia, myös kirjat piti itse kustantaa.
        Myöhemmin kaikki muttui, joka antoi kaikille halukkaille mahdollisuuden opiskeluun. 90-luvun lama ja pankkikriissi aiheutti muutoksen myös koulutuksessa. Kokoomus Grahn Laasosen johdolla ajoi koulutuksen päin persettä, eikä loppua näy Kokoomuksen johdolla vetämässä porvarihallituksessa.


      • Anonyymi

        Maahantuonti on tavoitteena. Tosin pirun salaa. EK määrää hallitusta ja EK herrat rekrytoi porukkaa koko ajan. Nyt on kaikkein suurin kusetus menossa. Ainoastaan palstapersut ,nuo tytöttelijät eivät sitä huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei rahat riitä Sannan tuhlailun jälkeen kaikkeen.

        Persu laulaa vanhaa laulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaajiahan tuli 2015 jälkeen vaikka kuinka paljon mainosti vase.misto...vuohipaimenia ym...huippu insestin ja lääkäreitä...

        Ne tuli sipipersukokkareiden aikaan. Onko sulla taas vuosiluvut sekaisin ? Ihme kun ehdit tännekin esittelemään surkeaa kirjoitustaitoasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo kaikki liittyi tähän keskusteluun? Onko dementia edennyt, muistat vanhat asiat mutta et juuri lukemaasi?

        Se on muistisairauden merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja raiskaajia sekä sotilaskarkureita muutama mainitakseni.

        Niitä raiskaajia on kyllä eniten suomalaisissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan.
        Monelle työläisperheelle lasten koulutusta ei pystytty kustantamaan.. Minun nuoruudessa oppikouluihin oli pääsykokeet. Pyrkiä sai neloselta ja vitoselta, jos ei päässyt niin asian voi unohtaa ja jatakaa kansa- ja lopuksi kansalaiskoulussa. Sen jälkeen jos halusi sai pyrkiä amattikouluihin, niihin oli myös päässykokeet. Oppi- ja Amattikoulut olivat maksullisia, myös kirjat piti itse kustantaa.
        Myöhemmin kaikki muttui, joka antoi kaikille halukkaille mahdollisuuden opiskeluun. 90-luvun lama ja pankkikriissi aiheutti muutoksen myös koulutuksessa. Kokoomus Grahn Laasosen johdolla ajoi koulutuksen päin persettä, eikä loppua näy Kokoomuksen johdolla vetämässä porvarihallituksessa.

        Juuri näin. Tuo lässytystä lässytystä Sanni oli pohjanoteeraus. Tämä hallitus haluaa vain varakkaat koulutetuiksi. Eli persut onks hauskaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin, oli vapaaoppilaspaikat, joita saivat ne, jotka halusivat opiskella, ja osoittivat sen käytännössä. Kyse oli tietoisesta, vanhempien valinnasta. Turha on ruikuttaa, että muka "ei ollut muka varaa."
        Nykyään peruskoulu suoltaa ulos ison joukon luku- ja kirjoitustaidottomia pösilöitä, jotka eivät ole kiinnostuneen muusta kuin helposta rahasta ja kännykän tuijottamisesta. Eläköön "ilmainen" koulunkäynti. Sen muuten maksavat veronmaksajat, ja mitä enemmän tienaat, sen enemmän tuet näiden analfabeettien perseilyä kouluissa.

        Kansakoulun aikanakin ollut opetusta pysyä luokassa,mutta varakkaat valkotakkiset tuli luokkaan hakemaan oppilaita ,kun opettaja piti tuntia joutui 5-10 lähtee mukaan järkevämpää rokottaa ja lapsihampaita paikkaamaan,että pysyvät puhkeaisi yksin syntynyt paikkakunalla,joten muut sodista selvinneitä omin tiedoin viralliset paperit jäi sinne jonnekin piti koulua alkaa käydä 6-7v itsenäiseen toimiseen,koska aikuiset kävivät muulaisen koulun ja sotilaskoulutuksen määsi kotiutusjuhlasta täyttämään taitojaan 5v kokemuksella pidettiin itsestään selvyytenä miten toimitaan suomalaisessa koulussa.Varaa kaikkeen ei kuitenkaan sodassa tienattu sitä en tiedä saiko rajojen takana palkkiota sodassa ollessaan kaatuneen äiti sai kadonneen lapsen takia eläkettä.Tunneilla olisi pitänyt olla sai lähteäkin,jos joku haki pois muutama joessa ja pari haetiin lopulisesti ku selitti että on tärkeämpää hakija sai tuomion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaero on se, että joku on jotain jota toinen ei ole. Toinen on varakas, toinen köyhä. Toinen on fiksu, toinen taas tyhmä. Toinen on hyvä urheilussa, toinen musiikissa. Se on ihmiskunnan biodiversiteettiä. Kommunismi ei salli ihmisille muuta eroa kuin että puolue-eliitti on kaiken ja kaikkien, jopa tosiasioiden ja moraalin yläpuolella.

        No jaa, Neuvostoliitossa oli paremmille ihmisille jopa omat ajokaistat kaupunkien kaduilla. Urheilijat kuten jääkiekkoilijat "palvelivat" armeijassa eli harjoittelivat ja pelasivat vuodet ympäri valtion palkoilla. Ylempi upseeristo ei kommunalkoissa asustellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin, oli vapaaoppilaspaikat, joita saivat ne, jotka halusivat opiskella, ja osoittivat sen käytännössä. Kyse oli tietoisesta, vanhempien valinnasta. Turha on ruikuttaa, että muka "ei ollut muka varaa."
        Nykyään peruskoulu suoltaa ulos ison joukon luku- ja kirjoitustaidottomia pösilöitä, jotka eivät ole kiinnostuneen muusta kuin helposta rahasta ja kännykän tuijottamisesta. Eläköön "ilmainen" koulunkäynti. Sen muuten maksavat veronmaksajat, ja mitä enemmän tienaat, sen enemmän tuet näiden analfabeettien perseilyä kouluissa.

        Varmaan oli vanhempien varallisuudestakin kyse, etenkin haja-asutusalueilla joissa oppikouluun piti lähteä isompaan kaupunkiin ja maksaa asumisesta muiden kulujen lisäksi. Mutta yksi suuri syy oli se, että jos vanhemmille oli jo oppikoulu vieras instituutio koska ei ollut sellaista koskaan käynyt jolloin eivät pitäneet sitä tärkeänä eivätkä osanneet sinne kannustaa. Vielä tyypillisempää tämä oli yliopisto-opintojen kanssa joita helposti pidettiin turhuutena, suotta notkutaan vuosikaudet yliopistolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaero on se, että joku on jotain jota toinen ei ole. Toinen on varakas, toinen köyhä. Toinen on fiksu, toinen taas tyhmä. Toinen on hyvä urheilussa, toinen musiikissa. Se on ihmiskunnan biodiversiteettiä. Kommunismi ei salli ihmisille muuta eroa kuin että puolue-eliitti on kaiken ja kaikkien, jopa tosiasioiden ja moraalin yläpuolella.

        Tasavertaisuus on aina ollut mahdollisuuksien tasa-arvoa. Luokkaeroissa ei ole mitään vikaa, jos ne syntyvät meriittien vuoksi. Eri asia on, jos tietty ihmisryhmä pudotetaan pois kyydistä jo lapsena, koska hän sattuu tulemaan pienituloisesta perheestä. Suomella ei oikeastaan ole varaa siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan oli vanhempien varallisuudestakin kyse, etenkin haja-asutusalueilla joissa oppikouluun piti lähteä isompaan kaupunkiin ja maksaa asumisesta muiden kulujen lisäksi. Mutta yksi suuri syy oli se, että jos vanhemmille oli jo oppikoulu vieras instituutio koska ei ollut sellaista koskaan käynyt jolloin eivät pitäneet sitä tärkeänä eivätkä osanneet sinne kannustaa. Vielä tyypillisempää tämä oli yliopisto-opintojen kanssa joita helposti pidettiin turhuutena, suotta notkutaan vuosikaudet yliopistolla.

        "Mutta yksi suuri syy oli se, että jos vanhemmille oli jo oppikoulu vieras instituutio koska ei ollut sellaista koskaan käynyt jolloin eivät pitäneet sitä tärkeänä eivätkä osanneet sinne kannustaa"

        Noin se 60-luvulla oli. Opettajan piti käydä kotona puhumassa, että tuon tytön pitäisi hakea oppikouluun. Tiukkaa se teki, sillä äiti oli yksinhuoltaja, isä sairas. Sitten äitikin sairastui, ja minä vastuullisena lapsena menin keskikoulun käytyäni töihin. Sinnikkäänä menin sitten iltalukioon ja kirjoitin ylioppilaaksi. Siitä sitten yliopistoon. Töitä tein rinnalla aina kun voin. Luonnetta se kasvatti ja mitään ei tullut lahjaksi. Mutta lopputulokseen olen tyytyväinen.


    • Anonyymi

      Vuosimallin 1985 ylioppilas ja joka ikisen oppikirjan kustansin itse.
      Suomi on sosiaalidemokratisoitu pilalle. Jos yhteiskunnan tehtäväksi annetaan sponsoroida jokaiselle väylä tämän unelmia ja haaveita kohti on selvä ettei mikään rahamäärä riitä. Kuten valtion kassatilanne osoittaa, talous ei toimi jos yksilöt eivät ole valmiita panostamaan itseensä ja odottavat valtion tuovan leivän pöytään.
      Jos lukion kirjojen ostaminen on kynnyskysymys, niin pitää etsiä jotain muuta mukavaa.

      • Anonyymi

        Yleensä ne ruikuttavat yhteiskunnan tai muiden tukea, jotka vähiten osallistuvat yhteiskunnan ylläpitämiseen ja muiden auttamiseen.
        Veroja haluavat korottaa ne jotka eivät itse juurikaan maksa veroja. He haluavat että muut maksavat veroja enemmän ja heille annettaisiin näitä verorahoja enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ne ruikuttavat yhteiskunnan tai muiden tukea, jotka vähiten osallistuvat yhteiskunnan ylläpitämiseen ja muiden auttamiseen.
        Veroja haluavat korottaa ne jotka eivät itse juurikaan maksa veroja. He haluavat että muut maksavat veroja enemmän ja heille annettaisiin näitä verorahoja enemmän.

        Veroja on helpointa "korottaa" palkkoja korottamalla, tämä kansa on vaan aivopesty palkkamaltille ja kuvitellan että veroja keventämällä homma hoituu, ei hoidu. Mei ei olla missään muussa niin paljoa jäljessä muita pohjoismaita kuin palkoissa. Siksi meilä on nämä talousongelmatkin. Tämä maa on liian porvarillinen ja siksi päätökset ovat mitä ovat.
        Syksyllä kun TESsit alkavat päättyä, on palkankorotusprosenttien oltava kaksinumeroisia, jotta kansalaisten ja maan talous tervehtyy.


      • Anonyymi

        Silloin sai opintotukea, jolla pystyi maksamaan kirjat. Toki, jos olet ökyperheestä, et tukea saanut etkä sinä niitä itse maksanut, vasn vanhempasi.

        Älä siis vääristele historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ne ruikuttavat yhteiskunnan tai muiden tukea, jotka vähiten osallistuvat yhteiskunnan ylläpitämiseen ja muiden auttamiseen.
        Veroja haluavat korottaa ne jotka eivät itse juurikaan maksa veroja. He haluavat että muut maksavat veroja enemmän ja heille annettaisiin näitä verorahoja enemmän.

        Oliko kiire kompata itseäsi?
        Nyt ovat toiset ajat, -85 sai työtä noin vain, toisin on nyt. Ja palkalla eli, toisin kuin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja on helpointa "korottaa" palkkoja korottamalla, tämä kansa on vaan aivopesty palkkamaltille ja kuvitellan että veroja keventämällä homma hoituu, ei hoidu. Mei ei olla missään muussa niin paljoa jäljessä muita pohjoismaita kuin palkoissa. Siksi meilä on nämä talousongelmatkin. Tämä maa on liian porvarillinen ja siksi päätökset ovat mitä ovat.
        Syksyllä kun TESsit alkavat päättyä, on palkankorotusprosenttien oltava kaksinumeroisia, jotta kansalaisten ja maan talous tervehtyy.

        Ja ne tulee olemaan. Valmistautukoon hallituksen virnistelikät kylmään kyytiin ja valvottuihin öihin. Kyllä suuret liksat tarvitsee jotain " sopeuttamista ". Näyttää jo Purrakin vanhenneen 10 vuotta vuodessa. Silmäpussit on kohta leukaan asti. Sitä se pelleily saksineen ja leikkuulautoineen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin sai opintotukea, jolla pystyi maksamaan kirjat. Toki, jos olet ökyperheestä, et tukea saanut etkä sinä niitä itse maksanut, vasn vanhempasi.

        Älä siis vääristele historiaa.

        Ja vanhemmilla oli varaa. Kaikilla ri ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kiire kompata itseäsi?
        Nyt ovat toiset ajat, -85 sai työtä noin vain, toisin on nyt. Ja palkalla eli, toisin kuin nyt.

        Aivan.


      • Anonyymi

        Yhteiskunta tarvitsee osaajia ja tekijöitä. Niitä saa kouluttamalla. Sitten ne koulutetut tuottavat verotuloja. Tämä on sellaista perustietämystä.

        Jos muutetaan ajattelumalli jälleen luokkayhteiskunnan malliksi, jossa koulutus on pelkkä henkilökohtainen unelma ja sitä voivat huvikseen toteuttaa ne, joilla on varaa, niin silloin yhteiskunta on tehnyt valinnan, jossa se ei enää saa niitä osaajia omasta väestöstä. Rikkaillehan se on kivaa, kun ei tarvitse enää kilpailla. Köyhät sitten pysyvät luokissaan ja hankkivat elantonsa fyysisellä työllä.

        Valtion kassatilanne tulee osoittamaan kyllä, mikä järki tuossa taantumuksessa on - vai onko sittenkään. Sinunkin luulisi lukion käyneenä jotakin historiasta oppineen.


      • Anonyymi

        Kyllä 80-luvulla lukiolaisena sain opintorahasta säästöönkin, kun ei tarvinnu kaikkia kirjoja ostaa, sain serkultani joitakin.
        Etkö anonut opintorahaa?...harvinaista, jos maksoit kaiken itse.

        Lukukauden opintoraha taisi olla n. 600 markkaa 80-luvun alussa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja on helpointa "korottaa" palkkoja korottamalla, tämä kansa on vaan aivopesty palkkamaltille ja kuvitellan että veroja keventämällä homma hoituu, ei hoidu. Mei ei olla missään muussa niin paljoa jäljessä muita pohjoismaita kuin palkoissa. Siksi meilä on nämä talousongelmatkin. Tämä maa on liian porvarillinen ja siksi päätökset ovat mitä ovat.
        Syksyllä kun TESsit alkavat päättyä, on palkankorotusprosenttien oltava kaksinumeroisia, jotta kansalaisten ja maan talous tervehtyy.

        Olikotuo sarkasmia? Vaemmistolaisenkin luulisi tajuavan, mihin Suomi vaipuisi , jos palkkoja reippaasti nostettaisiin ja samalla TYÖN TUOTTAVUUS laahaa pahasti jäljessä pohjoismaita, kuten hijan todettiin...
        JA PAHIN on EURO ,EYPO......Suomen myllynkivi kaulassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 80-luvulla lukiolaisena sain opintorahasta säästöönkin, kun ei tarvinnu kaikkia kirjoja ostaa, sain serkultani joitakin.
        Etkö anonut opintorahaa?...harvinaista, jos maksoit kaiken itse.

        Lukukauden opintoraha taisi olla n. 600 markkaa 80-luvun alussa..

        Ei se ole mitään lukiota käynyt. Jos olisi, tietäisi miten asiat silloin olivat.


      • Anonyymi

        Sitäpaitsi, käytin osittain 4 vuotta vanhemman sisareni oppikirjoja. Nyt kustantajat vuolevat kultaa "uusimalla" oppimateriaalin lähes vuosittain, ja peruskouluhan pulittaa veronmaksajien kustantamana mitä turhaa tahansa. Eikä vielä mainittu tätä "digiloikkaa" kun aipädiä ja läppäriä pitää työntää joka kersan vaativiin käsiin, ja lopputulema on kuitenkin, että ysiluokkalainen ei osaa kirjoittaa edes lauseita. Että hyvää perskoulua vain jokaiselle veronmaksajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin sai opintotukea, jolla pystyi maksamaan kirjat. Toki, jos olet ökyperheestä, et tukea saanut etkä sinä niitä itse maksanut, vasn vanhempasi.

        Älä siis vääristele historiaa.

        Vanhempien tulot vaikuttivat tietenkin erilaisiin tukiin myös aikoinaan, mutta jos oppilas ei osoittanut opinhaluaan arvosanoilla, tuki oli toki sillon turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kiire kompata itseäsi?
        Nyt ovat toiset ajat, -85 sai työtä noin vain, toisin on nyt. Ja palkalla eli, toisin kuin nyt.

        Mutta vaatimustaso oli jotain aivan muuta. Meillä ei ollut autoa ennen kuin täytin 16, ei TV:tä, mutta puhelin oli. Siinä se. Bussit kulkivat ja vanhempien palkoilla mentiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vanhemmilla oli varaa. Kaikilla ri ollut.

        Valintakysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole mitään lukiota käynyt. Jos olisi, tietäisi miten asiat silloin olivat.

        Onneksi lapsi tietää, neuvoa isää, miten niitä lapsia tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vanhemmilla oli varaa. Kaikilla ri ollut.

        Oppikoululuokillani oli varmaankin puolet oppilaita, joiden perhe asui kaupungin vuokratalossa. Opinhaluiset jatkoivat maksullisen keskikoulun jälkeen, maksullisessa lukiossa. On pelkkä vasemmiston 60-lukulainen hoaxi selittää tuollaisia rikas-köyhä-höpöjuttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja on helpointa "korottaa" palkkoja korottamalla, tämä kansa on vaan aivopesty palkkamaltille ja kuvitellan että veroja keventämällä homma hoituu, ei hoidu. Mei ei olla missään muussa niin paljoa jäljessä muita pohjoismaita kuin palkoissa. Siksi meilä on nämä talousongelmatkin. Tämä maa on liian porvarillinen ja siksi päätökset ovat mitä ovat.
        Syksyllä kun TESsit alkavat päättyä, on palkankorotusprosenttien oltava kaksinumeroisia, jotta kansalaisten ja maan talous tervehtyy.

        Miksi sitten Ruotsilla menee hyvin, vaikka meillä on liki saman suuruiset palkat? Ruotsissa jopa aavistuksen pienemmät palkat. Vero on vähän maltillisempi Ruotissa. Minä tiedän vastauksen, mutta tiedätkö sinä?


    • Anonyymi

      Turha ja teennäinen raja pikkurahojen vuoksi..

      Moni vakavasti kulttuuriin tai urheiluun panostava joutuu käymään lukion neljässä vuodessa. Moni tarvitse sen lisävuoden kehittyäkseen opiskelijana ja ihmisenä.

      Ymmärrän persujen koulutusvihamielisen asenteen kannattajajakauman vuoksi. Mieluummin alennetaan oluen verotusta.

      • Anonyymi

        Persut on väärässä paikassa. Niiden pitäisi olla siivoushommissa. Purra ja Juuti jo näyttääkin siltä.


      • Anonyymi

        Miten ihmeessä joku voi edes odottaa, että yhteiskunnan pitäisi osallistua lasten kulttuuriharrastusten tai urheilun tukemiseen?


    • Anonyymi

      Kolmena vuotena pieni taloudellinen panostus siihen, että pääsee kynsiksi mukavampiin ja paremmin palkattuihin töihin kukaties loppuelämän ajaksi. Mikä ongelma tuossa yhtälössä on? Pitääkö ruokakin pureksia suuhun valmiiksi vellin muotoon valtion tuella ettei vaan leuat kulu?

      • Anonyymi

        Lukiosta ei pääse paremmin palkattuihin töihin. Puolet lukiolaisista päättyy hanttihommiin kuten tarjoilijoikis, siivojiksi yms. Yliopistopaikkoja kun ei ole kaikille.

        Voisiko lukiota sitten keventää. Jos tahtoo vaikka insinööriksi, niin ei tarvitsisi opiskella kuin äidinkieli, englanti, matematiikka, fysiikka ja kemia. Ei ne kirjamaksut silloin kauhealta tuntuisi.
        Mutta kun pitää lisäksi opiskella pakkoruotsia, uskontoa tai sen vastineita, filosofiaa ja kaikkea täysin turhaa. Sama koskee tietysti jos henkilö tahtoo näytelmäkouluun, niin ei siellä matematiikkaa, fysiikka, kemiaa tarvita.

        Kaikkein kalleimpia lukiossa ei suinkaan ole kirjat vaan esim. liikuntatunnit, kun kerran viikossa pitää maksaa joku pääsymaksu jonnekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukiosta ei pääse paremmin palkattuihin töihin. Puolet lukiolaisista päättyy hanttihommiin kuten tarjoilijoikis, siivojiksi yms. Yliopistopaikkoja kun ei ole kaikille.

        Voisiko lukiota sitten keventää. Jos tahtoo vaikka insinööriksi, niin ei tarvitsisi opiskella kuin äidinkieli, englanti, matematiikka, fysiikka ja kemia. Ei ne kirjamaksut silloin kauhealta tuntuisi.
        Mutta kun pitää lisäksi opiskella pakkoruotsia, uskontoa tai sen vastineita, filosofiaa ja kaikkea täysin turhaa. Sama koskee tietysti jos henkilö tahtoo näytelmäkouluun, niin ei siellä matematiikkaa, fysiikka, kemiaa tarvita.

        Kaikkein kalleimpia lukiossa ei suinkaan ole kirjat vaan esim. liikuntatunnit, kun kerran viikossa pitää maksaa joku pääsymaksu jonnekin.

        Ilman lukiota tai ammatikoulutusta ei pääse niihin oppilaitoksiin joita käymällä ehkä aikanaan pääsee paremmin palkattuihin töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukiosta ei pääse paremmin palkattuihin töihin. Puolet lukiolaisista päättyy hanttihommiin kuten tarjoilijoikis, siivojiksi yms. Yliopistopaikkoja kun ei ole kaikille.

        Voisiko lukiota sitten keventää. Jos tahtoo vaikka insinööriksi, niin ei tarvitsisi opiskella kuin äidinkieli, englanti, matematiikka, fysiikka ja kemia. Ei ne kirjamaksut silloin kauhealta tuntuisi.
        Mutta kun pitää lisäksi opiskella pakkoruotsia, uskontoa tai sen vastineita, filosofiaa ja kaikkea täysin turhaa. Sama koskee tietysti jos henkilö tahtoo näytelmäkouluun, niin ei siellä matematiikkaa, fysiikka, kemiaa tarvita.

        Kaikkein kalleimpia lukiossa ei suinkaan ole kirjat vaan esim. liikuntatunnit, kun kerran viikossa pitää maksaa joku pääsymaksu jonnekin.

        43.000 korkeakoulutettua on työttöminä. Minä töissä kuin myös lapseni. Palkka reilusti kolmen tonnin yli. Eli parempi kuin monilla ns valkokaulusköyhällä. Sen sijaan että olisi kulutettu valtion rahoja kolmikymppisiksi ,me lähdettiin muutaman kurssin jälkeen ,kun pääsimme amiksesta hyviin töihin. Kaikki alalle joka ei näytä nykynuoria kovasti kiinnostavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        43.000 korkeakoulutettua on työttöminä. Minä töissä kuin myös lapseni. Palkka reilusti kolmen tonnin yli. Eli parempi kuin monilla ns valkokaulusköyhällä. Sen sijaan että olisi kulutettu valtion rahoja kolmikymppisiksi ,me lähdettiin muutaman kurssin jälkeen ,kun pääsimme amiksesta hyviin töihin. Kaikki alalle joka ei näytä nykynuoria kovasti kiinnostavan.

        Se on kiva, että teillä on omianisuuksianne vastaavat urapolut. Sopiiko, jos muillakin olisi? Vai pitäisikö kaikkien köyhistä oloista ponnistavien olla ominaisuuksiltaan duunarityyppisiä ja jätettäisiin älyä vaativat tehtävät sitten niille rikkaille? Niinkö ne ominaisuudet yhteiskunnassamme jakautuvat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        43.000 korkeakoulutettua on työttöminä. Minä töissä kuin myös lapseni. Palkka reilusti kolmen tonnin yli. Eli parempi kuin monilla ns valkokaulusköyhällä. Sen sijaan että olisi kulutettu valtion rahoja kolmikymppisiksi ,me lähdettiin muutaman kurssin jälkeen ,kun pääsimme amiksesta hyviin töihin. Kaikki alalle joka ei näytä nykynuoria kovasti kiinnostavan.

        Joo. Duunari ei arvosta koulutusta ja ei siksi tue jälkikasvunsa kouluttautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        43.000 korkeakoulutettua on työttöminä. Minä töissä kuin myös lapseni. Palkka reilusti kolmen tonnin yli. Eli parempi kuin monilla ns valkokaulusköyhällä. Sen sijaan että olisi kulutettu valtion rahoja kolmikymppisiksi ,me lähdettiin muutaman kurssin jälkeen ,kun pääsimme amiksesta hyviin töihin. Kaikki alalle joka ei näytä nykynuoria kovasti kiinnostavan.

        Jos nämä fiksummat eivät menisi lukioon niin sinun lapsesi ei olisi päässyt ammattikouluun kun nämä olisivat vieneet paikat lapsesi nenän edestä ja nyt lapsesi olisi köyhä sossupummi.


      • Anonyymi

        Näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        43.000 korkeakoulutettua on työttöminä. Minä töissä kuin myös lapseni. Palkka reilusti kolmen tonnin yli. Eli parempi kuin monilla ns valkokaulusköyhällä. Sen sijaan että olisi kulutettu valtion rahoja kolmikymppisiksi ,me lähdettiin muutaman kurssin jälkeen ,kun pääsimme amiksesta hyviin töihin. Kaikki alalle joka ei näytä nykynuoria kovasti kiinnostavan.

        Jonninjoutava tubevaikuttaminen kiinnostaa nuoria, muttei putkimiehenhommat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kiva, että teillä on omianisuuksianne vastaavat urapolut. Sopiiko, jos muillakin olisi? Vai pitäisikö kaikkien köyhistä oloista ponnistavien olla ominaisuuksiltaan duunarityyppisiä ja jätettäisiin älyä vaativat tehtävät sitten niille rikkaille? Niinkö ne ominaisuudet yhteiskunnassamme jakautuvat?

        Se on täysin uravalintakysymys.


    • Anonyymi

      Kautta aikojen on ylioppilaaksi kirjoitettu normi 18v iässä, jos ylipäätään niin aikoo tehdä. Jos vetelehtii ja pitää välivuosia niin on sangen kohtuullista niistä myös maksaa.

      • Anonyymi

        Kommunistien "uudistus" joka pakottaa haluttomat teinit notkumaan oppilaitosten riemuna 18 asti on silkkaa hulluutta. Millä ihmeellä kunnat kustantavat näiden opiskelun, kun nyt jo säästetään niin, että erkkoja pannaan normioppilasryhmiin häiritsemään entistä useampia "hyväosaisia"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommunistien "uudistus" joka pakottaa haluttomat teinit notkumaan oppilaitosten riemuna 18 asti on silkkaa hulluutta. Millä ihmeellä kunnat kustantavat näiden opiskelun, kun nyt jo säästetään niin, että erkkoja pannaan normioppilasryhmiin häiritsemään entistä useampia "hyväosaisia"?

        Persu. Kommunistit SKP ri ole hallituksessa. Ja harvoin kirjoitellaan nuorista jotka ottaa opiskelun tosissaan. 15 vuotias ei joka tapauksessa kelpaa kuin kadulle jos ei jatkokoulutusta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommunistien "uudistus" joka pakottaa haluttomat teinit notkumaan oppilaitosten riemuna 18 asti on silkkaa hulluutta. Millä ihmeellä kunnat kustantavat näiden opiskelun, kun nyt jo säästetään niin, että erkkoja pannaan normioppilasryhmiin häiritsemään entistä useampia "hyväosaisia"?

        Ne luulivat, että yhteiskunta tarvitsee työtä tekeviä ihmisiä. Nykyhallitus tietää, ettei tarvitse, ja siksi voidaan heikentää mahdollisuuksia kouluttautua.


      • Anonyymi

        Ei varmana ole kirjoitettu 18v.

        Peruskoulu päättyy sinä vuonna kun täyttää 16v
        Lukio on valtaosalla 3 vuotinen (joillakin nelivuotinen) eli lukiosta valmistutaan sinä vuonna kun täyttää 19.

        Tämä tarkoittaa, että lukion kolmannen luokan kevät muuttuisi aivan kaikilla maksulliseksi ja entä jos on käynyt 10. luokan (tai mikä se nimi nykyään onkaan) niin maksut alkavat toisen luokan keväällä.


      • Anonyymi

        Ei tämä enää pidä paikkaansa kun peruskoulukin on jo 9 vuotinen, kun lapsi lopettaa peruskoulun täyttää hän yleensä 16 vuotta. Tämän jälkeen jos haluaa opiskella lukiossa niin se on yleensä 3 vuotinen. Siis lapsi on jo silloin 19 vuotias Suomessa kun lähtee lukemaan lisää saadakseen ammatin.
        Ruotsissa on hyvä kun lukio on ammattioppilaitos ja sen suorittamisen jälkeen moni pääsee heti töihin. Toki on myös Ruotsin lukioissakin teoreettisia linjoja heille jotka lähtevät lisäopiskelemaan yliopistoihin ja korkeakouluihin esimerkiksi lääkäriksi, insinööriksi jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persu. Kommunistit SKP ri ole hallituksessa. Ja harvoin kirjoitellaan nuorista jotka ottaa opiskelun tosissaan. 15 vuotias ei joka tapauksessa kelpaa kuin kadulle jos ei jatkokoulutusta ole.

        En ole sen enempää persu kuin mikään muukaan poliittinen pelle. Juuri herra Anderson sai tämän sekä järjettömän että hyperkalliin "uudistuksen" utopisti-kanssasisariensa kanssa väkisin läpi. Kunnat ovat liemessä jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmana ole kirjoitettu 18v.

        Peruskoulu päättyy sinä vuonna kun täyttää 16v
        Lukio on valtaosalla 3 vuotinen (joillakin nelivuotinen) eli lukiosta valmistutaan sinä vuonna kun täyttää 19.

        Tämä tarkoittaa, että lukion kolmannen luokan kevät muuttuisi aivan kaikilla maksulliseksi ja entä jos on käynyt 10. luokan (tai mikä se nimi nykyään onkaan) niin maksut alkavat toisen luokan keväällä.

        Perehdyhän ensin tähän uudistukseen ennen kuin avaudut. Pysyt fiksumman kirjoissa.


    • Anonyymi

      ei kokkareita haittaa, päinvastoin
      onpahan monta kilpailija-kakaraa vähemmän pentujansa vastaan taistelemassa vähäisistä resursseista kun eivät edes opiskelemaan pääse rahattomuuden takia
      kokkarepennuilla ei velkataakka paina lukioiden jälkeen, monien päämiestenkin jälkikasvun lukukausimaksut kymppitonneja+asumiskulut päälle vuodessa
      toisille hyvää riittää, joillekkin ei jää mitään

    • Anonyymi

      Oikein että muuttuu maksullisiksi niin kuin ennenkin

      • Anonyymi

        Ei millään tavalla oikein. Se vaan on niin että persut ei halua koulutettavaa väkeä vaan lisää maleksijoita kaduille.


      • Anonyymi

        Kirjoittaa amiskeskeyttäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei millään tavalla oikein. Se vaan on niin että persut ei halua koulutettavaa väkeä vaan lisää maleksijoita kaduille.

        Akateeminen nais- ja sukupuolentutkimus tarvitsee lisää tyhjäntoimittajia, vai mitä?


    • Anonyymi

      Mahtavatko nykynuoret edes uskoa aiempien sukupolvien tarinoita ajasta jolloin koulukirjat ja tarvikkeet piti itse maksaa? Voi kuulostaa uskomattomilta nuo entiset käytännöt kun on totuttu velalla elämään "ilmaiseksi".

      • Anonyymi

        Kyllä ne varmaan vielä jaksavat kolmen vuoden taakse muistaa.


      • Anonyymi

        Näin se lapset on. Hemmoteltu kansa ei pysty taistelemaan jokapäiväisen leipänsä,eteen, mutta ihailee Mount Everestille kiipeilevää jälkipuberteettista tyhjäntoimittajaa ja toista, joka kommentoi omia kommenttejaan tiktokissa tai screwtuubissa.


    • Anonyymi

      palataan aikaan entiseen. Nykyään kun varattomien lapsetkin voivat opiskella niin sehän vie pian rikkaiden Pölhö-kustaiden ja mantojen työpaikat. Köyhä kun ei lähde opiskelemaan jos älyllinen kapasiteetti ei riitä.

      • Anonyymi

        Ja moni pöljäke voi opiskella kun vanhemmilla on hilloa. Lähipiirissä 3 tolloa sai aina vaan jatkaa kouluissa kun vanhemmat maksoivat. 3 maisteria joista ei tullut mitään.


      • Anonyymi

        Kuten sanoin, opiskelu ei suinkaan ollut esimerkiksi 60-70-luvuilla mitään rikkaiden lasten, vaan opinhaluisten ja motivoituneiden vanhempien lasten puuhaa.


    • Anonyymi

      Ei kai kukaan enää kirjoja käytä kun kaikki löytyy netistä.

    • Anonyymi

      Toisaalta on hyvä, että nuorille tulee käytännössä se tieto, ettei ole ilmaisia lounaita....
      Näin se ymmärrys ja ajatusmaailma tervehtyy.
      Mutta, mutta, esim. koulutuksen ja soten säästöissä tulisi leikata voimakkaasti yli-suuresta hallinosta !!

      Ja, Miksi yli velka maa riitelee? Eikä kehitä yhteistyössä omaa maata ?
      Puolin toisin eletään harhoissa, miksi ?
      https://youtu.be/4Gq1HMXmUKE?si=Ef_7M1pwTXLb4hut

      • Anonyymi

        Ja nyt se tieto pitää jälleen uusintaa yhteiskunnallekin. Sitten voidaan kaikki ällistellä yhdessä, että siis jos ei koulutetakaan nuoria, niin meilläkö ei sitten olekaan ammattitaitoisia ihmisiä, mitä ihmeen noituutta! Luultiin että tästä voi säästää ja ne itse sitten vaan hoitavat homman vaikkei olisi varaakaan!


    • Anonyymi

      Hallituksessa nyt kokoomus ja perdut kuin sipilänkin aikana. Sipilä oli piilokokoomukselainen . Samat lupaukset ennen vaaleja. Ja lopputulos päinvastainen. Kaikki vaalilupaukset oli korulauseita.

      • Anonyymi

        JUHA SIPILÄ kehtasi jopa sen katuvälikohtauksenkin valehdella:

        "Oikein nyrkein käytiin päälle"..ja videonauha kertoi: TÖNÄISY , lievä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JUHA SIPILÄ kehtasi jopa sen katuvälikohtauksenkin valehdella:

        "Oikein nyrkein käytiin päälle"..ja videonauha kertoi: TÖNÄISY , lievä.

        Ja sitä ennen vittuili tälle punaisia päin kävelleelle.


    • Anonyymi

      Erittäin upea uudistus, nyt roskasakin laiskat pennut ei pääse oikeistolapsille kuuluvaan kouluun. Suomesta tehdään parempaa maata askel kerrallaan.

      • Anonyymi

        Lukioihin pitäisi laittaa 10 000 euron lukukausimaksu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukioihin pitäisi laittaa 10 000 euron lukukausimaksu.

        Juu, ei sitä ilmaista koulutusta ole muissakaan maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei sitä ilmaista koulutusta ole muissakaan maissa.

        Jopa yhdysvalloissa lukio (high school) on ilmainen.


      • Anonyymi

        Ei se niin mene, vaan että opinhaluiset ja kykyiset jatkavat lukioon varallisuuteen katsomatta - kuten se meni ennenkin.


    • Anonyymi

      Ammattikouluissa pitäisi käydä ja käyttää järkeä aikuisten lapset ovat aika huonovointisia.

      • Anonyymi

        Ammattitaitoisista putkareista, sähkäreistä ja rakennusmiehistä ja niin edelleen on pulaa, mutta suomen huippunuorisoa ei kiinnosta. No, sitten niitä tulee muualta.


    • Anonyymi

      Väärinhän se on jos ammattikoulu ja lukio tulee maksulliseksi kun jokaiseen ammattiin jo tarvitaan nämä koulutukset ennenkuin pääsee edes työhaastatteluun.

      • Anonyymi

        Miten niin väärin? Minusta on väärin, että opinhaluttoman vetelyksen notkumista muiden opiskelua häiritsemässä pitää rahoittaa verovaroista.


      • Anonyymi

        Ammattikoulu on ollut maksullinen meikäläisen nuoruudessa, kun ammattikoulussa opiskelin yli 30 vuotta sitten.
        Kirjat ja tarvikkeet piti kaikki maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattikoulu on ollut maksullinen meikäläisen nuoruudessa, kun ammattikoulussa opiskelin yli 30 vuotta sitten.
        Kirjat ja tarvikkeet piti kaikki maksaa.

        Silloin opetus (eri kuin oppimateriaali) oli ilmainen, kun nyt hallitus haluaa, että myös pelkästä opiskelusta maksetaan, vaikka kaikki oppimateriaalit olisivat netissä.


    • Anonyymi

      Kokoomus ja PS ovat paskasakki jotka tuhoavat Suomea joka suunnasta.

      • Anonyymi

        Työnantajat pikemminkin tarjoavat työtätekeville toimeentuloa, ja AY-liike yrittää vetää maton koko kansan alta.


    • Anonyymi

      Ihan oikeata toimintaa hallitukselta. Tämän valtion on lopetettava olemasta koko maailman Kela ja hyvinvointilaitos. Nyt jokainen on nähnyt, ettei se ajatus toimi, sillä olemme kohta kaikki keppikerjäläisial, Kaikkien on kannettava kortensa kekoon, jotta yhteiskunta toimii ja hyvinvointivaltio sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdollinen.

      PS ehkä tällöin koulunkäyntiä aletaan arvostaa, kuten ennen vanhaan, jolloin kansakoulun/peruskoulun jälkeen kaikki jatko-opiskelut kustannettiin itse.

    • Anonyymi

      Kyllä siinä ajassa normaalisti hoituu. SAmat kirjat kelpaavat varmaan vielä vuotta myöhemmin.

    • Anonyymi

      Kyllä minä ainakin olin vasta 18 vuotias kun kirjotin ylioppilaaksi lukiosta. Eli kun alotin lukion ekan luokan täytin sinä syksynä 16 vuotta sillon marraskuussa. Kun eka luokka alkoi en siis ollut vielä täyttänyt edes 16 vuotta vielä vaan vasta sitten marraskuussa täytin.

      Kun sitten ylioppilaskirjotukset oli lukion kolmannen vuoden keväällä olin 18 vuotta. Täytin 19 vasta seuraavan syksyn marraskuussa.

      Eli en ihan ymmärrä mihin ketjuna alottaja oikein pyrkii. ehkä ketjun alottaja jäi peruskoulussa niin monta kertaa luokalleen, että pääsi lukion loppuun vasta 20 vuotiaana :-) Mutta itse en jäänyt luokalleni kertaakaan joten olin 18 kun sain ne sen ylppäritodistuksen käteeni :-)

      • Anonyymi

        Et sinä ainakaan matematiikkaa osaa.
        Olit 16 1. vuoden syksyllä.
        Olit 17 2. vuoden syksyllä
        Olit 18 3. vuoden syksyllä
        Valmistuit 3. vuoden keväällä jona vuonna täytit 19 syksyllä.
        Tämä tarkoittaa, että olisit joutunut maksamaan kolmannen vuoden kevään.

        Ilmainen koulutus loppuu kun täyttää 18 vuotta, mutta saa kuitenkin opiskella ilmaiseksi sen kalenterivuoden loppuun. Kaikki lukiolaiset siis maksaisivat kolmannen luokan kevään opiskelunsa.

        Toinen asia on se, että lukiot ovat houkutelleet opiskelijat ilmaisella koulutuksella. Jos tämä nyt evätään, niin se pitäisi tulla voimaan vasta vuonna 2025 aloittavilla, koska tämän vuoden yhteishaku on jo tehty ja opiskelijat on houkuteltu ilmaisella lounaalla. Jos opiskelija olisi tiennyt maksuttomuuden päätymisestä niin ehkä hän olisikin hakenut jollekin ammattikoululinjalle jonka voi hoitaa parissa vuodessa eli ilmaiseksi. Olisihan se hauskaa jos 9,7 keskiarvolla haettaisiin ammattikoulutehtäviin joihin normaalisti 6,3 keskiarvoraja ja valmistuu ammattiin joka korvataan roboteilla parin vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ainakaan matematiikkaa osaa.
        Olit 16 1. vuoden syksyllä.
        Olit 17 2. vuoden syksyllä
        Olit 18 3. vuoden syksyllä
        Valmistuit 3. vuoden keväällä jona vuonna täytit 19 syksyllä.
        Tämä tarkoittaa, että olisit joutunut maksamaan kolmannen vuoden kevään.

        Ilmainen koulutus loppuu kun täyttää 18 vuotta, mutta saa kuitenkin opiskella ilmaiseksi sen kalenterivuoden loppuun. Kaikki lukiolaiset siis maksaisivat kolmannen luokan kevään opiskelunsa.

        Toinen asia on se, että lukiot ovat houkutelleet opiskelijat ilmaisella koulutuksella. Jos tämä nyt evätään, niin se pitäisi tulla voimaan vasta vuonna 2025 aloittavilla, koska tämän vuoden yhteishaku on jo tehty ja opiskelijat on houkuteltu ilmaisella lounaalla. Jos opiskelija olisi tiennyt maksuttomuuden päätymisestä niin ehkä hän olisikin hakenut jollekin ammattikoululinjalle jonka voi hoitaa parissa vuodessa eli ilmaiseksi. Olisihan se hauskaa jos 9,7 keskiarvolla haettaisiin ammattikoulutehtäviin joihin normaalisti 6,3 keskiarvoraja ja valmistuu ammattiin joka korvataan roboteilla parin vuoden kuluttua.

        Oletko vähän tyhmä? Just noinhan minä sanoin :-D Ja tajuatko oikeen sitä, että täytin 19 vasta seuraavana syksynä SEN JÄLKEEN kun olin jo valmistunut ylioppilaaksi? Eli se 19 vuoden raja tuli täyteen vasta puoli vuotta sen jälkeen kun olin jo valmistunut ylioppilaaksi :-D Tajuatko? :-D Eli ylioppilaskirjotusten aikaan ja lakkiaisten aikaan en ollut vielä 19 vuotta, tajuatko? :-D

        Et tainnut käydä lukiota kun tuon tajuaminen on sulle noin vaikeaa :-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ainakaan matematiikkaa osaa.
        Olit 16 1. vuoden syksyllä.
        Olit 17 2. vuoden syksyllä
        Olit 18 3. vuoden syksyllä
        Valmistuit 3. vuoden keväällä jona vuonna täytit 19 syksyllä.
        Tämä tarkoittaa, että olisit joutunut maksamaan kolmannen vuoden kevään.

        Ilmainen koulutus loppuu kun täyttää 18 vuotta, mutta saa kuitenkin opiskella ilmaiseksi sen kalenterivuoden loppuun. Kaikki lukiolaiset siis maksaisivat kolmannen luokan kevään opiskelunsa.

        Toinen asia on se, että lukiot ovat houkutelleet opiskelijat ilmaisella koulutuksella. Jos tämä nyt evätään, niin se pitäisi tulla voimaan vasta vuonna 2025 aloittavilla, koska tämän vuoden yhteishaku on jo tehty ja opiskelijat on houkuteltu ilmaisella lounaalla. Jos opiskelija olisi tiennyt maksuttomuuden päätymisestä niin ehkä hän olisikin hakenut jollekin ammattikoululinjalle jonka voi hoitaa parissa vuodessa eli ilmaiseksi. Olisihan se hauskaa jos 9,7 keskiarvolla haettaisiin ammattikoulutehtäviin joihin normaalisti 6,3 keskiarvoraja ja valmistuu ammattiin joka korvataan roboteilla parin vuoden kuluttua.

        Olet nyt kyllä ymmärtänyt asian väärin. Ensinnäkin yleensä lukiovuoden kirjat ostetaan syyslukukauden aikana koko vuodeksi. Eli, jos olet 18 vuotta syyslukukauden aikana niin ei ole mitään ongelmaa. toisekseen Purran hallituksen päätöksellä kirjat on ilmasia 18 vuotiaille ja 19 vuotiaana joudut maksamaan kirjoista. Eli, jos olet ylioppilaskirjoitusten ja lakkiaisten aikaan 18 vuotias niin et ole ylittänyt sitä rajaa. Ei se Purran hallituksen päätös tarkota sitä, että heti seuraavana päivänä 18 vuotissynttärien jälkeen joudut maksamaan kirjoista. Joudut maksamaan niistä vasta kun täytät 19 vuotta. Eli, jos valmistut lukiosta 18 vuotiaana niin et joudu maksamaan kirjoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet nyt kyllä ymmärtänyt asian väärin. Ensinnäkin yleensä lukiovuoden kirjat ostetaan syyslukukauden aikana koko vuodeksi. Eli, jos olet 18 vuotta syyslukukauden aikana niin ei ole mitään ongelmaa. toisekseen Purran hallituksen päätöksellä kirjat on ilmasia 18 vuotiaille ja 19 vuotiaana joudut maksamaan kirjoista. Eli, jos olet ylioppilaskirjoitusten ja lakkiaisten aikaan 18 vuotias niin et ole ylittänyt sitä rajaa. Ei se Purran hallituksen päätös tarkota sitä, että heti seuraavana päivänä 18 vuotissynttärien jälkeen joudut maksamaan kirjoista. Joudut maksamaan niistä vasta kun täytät 19 vuotta. Eli, jos valmistut lukiosta 18 vuotiaana niin et joudu maksamaan kirjoista.

        Jep. Ja kun on puhe tuollaisista ikärajoista niin ihminen on 19 vuotias vasta sinä synttäripäivänään kun täyttää 19 vuotta. Eli siihen asti katsotaan 18 vuotiaaksi. Eli ei niitä lukion kirjoja joudu maksamaan, jos valmistuu lukiosta ennenkuin täyttää 19 vuotta. Turhaa vaahtoamamista siis ketjun alottajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ja kun on puhe tuollaisista ikärajoista niin ihminen on 19 vuotias vasta sinä synttäripäivänään kun täyttää 19 vuotta. Eli siihen asti katsotaan 18 vuotiaaksi. Eli ei niitä lukion kirjoja joudu maksamaan, jos valmistuu lukiosta ennenkuin täyttää 19 vuotta. Turhaa vaahtoamamista siis ketjun alottajalta.

        Ihan vastaavasti ihminen on täysi-ikäinen vasta sinä synttäripäivänä kun täyttää 18 vuotta, ei edellisenä päivänä vaikka puuttuukin vain vuorokausi. Eli edellisenä päivänä on vielä lain mukaan alaikäinen. Ihan sama pätee tähän kirja-asiaan. Ei niitä kirjoja joudu maksamaan ennenkuin siitä 19 vuotissynttäripäivästä alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ja kun on puhe tuollaisista ikärajoista niin ihminen on 19 vuotias vasta sinä synttäripäivänään kun täyttää 19 vuotta. Eli siihen asti katsotaan 18 vuotiaaksi. Eli ei niitä lukion kirjoja joudu maksamaan, jos valmistuu lukiosta ennenkuin täyttää 19 vuotta. Turhaa vaahtoamamista siis ketjun alottajalta.

        Ei katsota vaan sen kalenterivuoden loppuun kun täyttää 18v. Näin hallitus on linjannut.

        Eli jos täytät 18v 31.12.2024, niin 1.1.2025 alkaa maksullisuus vaikka olet ollut 18v vasta yhden päivän.


    • Anonyymi

      Kun lukiokoulutuksesta säästetään, niin voisiko sitä lukiokoulutusta supistaa esim. aikuislukiolaiset joutuvat opiskelmaan vain 45op kun päivälukiolaiset 75op. Tuossa lukiolainen säästäisi kirjoissa 50%.

      Lukiosta voidaan poistaa filosofia, uskonto, liikunta, pakkoruotsi, kuvataide, musiikki, ja jättää vain lukuaineet, kielet ja luonnontieteet.

    • Anonyymi

      Ikäraja oli 18, joten ei o totta kun lukios kaikki varmaan hankittu siihen mennes kun loppuuki jo 19.

    • Anonyymi

      Lukio ei ole maksullinen vieläkään.Alle 18-v hankinnat kustannetaan ja ehtii kyllä.Mutta kyllä muissakin kouluissa kaikki maksaa kirjansa.Tulityökortitkin yms.maksaa.

    • Anonyymi

      Jos olet työtön korkean koulun käynyt, et saa enää siivoojan paikkaa, jos sitä hakee siistijän ammattiin koilutettu ja tämä on ihan oikein.Hänellä kun on ammattiin valmistava koulu.Arkkitehti ei ole siistijä.Eikä lukio valmista ammattiin.ONHAN MEILLÄ ONGELMA KUN ON ALOJA, JONNE KUKAAN EI TAHDO JA KAIKKI TAHTOO SAMAT.EI TÄSSÄ OLE EDES RAHASTA KYSYNYS.Lisäksi liian pienillä vanhempien vuosituloilla saa jotakin korvausta vielä.

    • Anonyymi

      Ulkomaalaiaet opiskelee verovaroilla Suomessa ja eivät tuo tänne työtään, vaan vievät omaan maahan tai muualle työosuuden.Myös suominuoria käy koulun täällä ja muuttaa hyödyntää muita.EIKÖ VOISI EDELLYTTÄÄ TÄNNE VEROJEN MAKSAMISTA JOS ANNETAAN ILMANENKIN KOULUTUS?

      • Anonyymi

        Älä viitsi satuilla. Korkeakoulujen lukuvuosimaksut EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille ovat tutkinto-ohjelmasta riippuen noin 5 000–18 000 euroa. Opiskelijan on lisäksi todistettava oleskelulupaa hakiessaan, että hän pystyy rahoittamaan asumisen ja elämänsä Suomessa. Lahjakkaat opiskelijat voivat hakea kv. käytännön mukaan myös erilaisia yksityisiä a apurahoja ja stipendejä, jotka kattavat osan kuluista. Suomen ilmapiiri on valitettavasti suurin syy siihen, miksi täällä tutkinnon suorittaneet eivät jää Suomeen. Hallitus ei ole ainakaan tehnyt Suomea houkuttelevammaksi.


    • Anonyymi

      Täz

      Hallitus haluaa leikata hoidoista, joita ei ole olemassa

    • Anonyymi

      Tosiasiat on kohdattava Suomijuntit! Velalla elämisen ON LOPUTTAVA!!!

      https://www.suomenuutiset.fi/purra-tosiasiat-on-nyt-kohdattava-elintaso-perustuu-valheelle-ja-velalle-ja-sen-maksun-aika-on-tulossa

      Kaikki possut vikisevät aina vähän ennen teuraalle joutumista mutta se ei muuta miksikään sitä karua tosiasiaa että kulutusjuhlat ovat nyt virallisesti OHI!!!

      https://www.suomenuutiset.fi/valtiovarainministeri-purra-pyrimme-tekemaan-jarkevia-ja-oikeudenmukaisia-paatoksia-mutta-emme-voi-valttya-hyvinkin-hankalilta-leikkauksilta

      Sitäpaitsi se ei meille käy ;=))

      https://mega.nz/file/9cIwXRhA#YOCjdkji0wizEP07AJJ3lWeLW7OC8uSczqwpDeX9tnk

      Valtion velka on muodostunut kertakaikkiaan KESTÄMÄTTÖMÄKSI!!!

      https://www.youtube.com/watch?v=9CVqA7FGeuI

      Ainoa tie eteenpäin on AY-liikkeen totaalinen ALASAJO!!! Vain siten voi Suomalaisen kilpailukyvyn vielä pelastaa ;P

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2b82a14f-2dc0-4f72-8677-38954112c221

    • Anonyymi

      Aloittajalle jälleen kerran.
      Kaikissa tavaroissa ja palveluissa IHAN OIKEASTI on hintalappu.
      Koeta nyt demaritollo viimeinkin tajuta.
      Ja lopeta se toisten rahoilla eläminen.

      • Anonyymi

        Tietenkin on hintalappu. Mutta nuorten koulutus on kuiten sijoitus tulevaisuuteen, yhteiskunnan tulevaisuuteen. Huonommin siinä käy jos tuhannet nuoret alkavat maleksimaan huumepäissään kadulla puukotellen töissä käyviä päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin on hintalappu. Mutta nuorten koulutus on kuiten sijoitus tulevaisuuteen, yhteiskunnan tulevaisuuteen. Huonommin siinä käy jos tuhannet nuoret alkavat maleksimaan huumepäissään kadulla puukotellen töissä käyviä päivittäin.

        Miksi tuhannet nuoret maleksisivat humalapäissään kaduilla puukotellen töissä käyviä? Kyllä aina on voinut, ja edelleenkin voi, suorittaa toisen asteen opinnot valmiiksi 18-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuhannet nuoret maleksisivat humalapäissään kaduilla puukotellen töissä käyviä? Kyllä aina on voinut, ja edelleenkin voi, suorittaa toisen asteen opinnot valmiiksi 18-vuotiaana.

        Ei voi.


    • Anonyymi

      Tämäkin on hallituksen ideologiaa. Ilmeisesti viha pienituloisia kohtaan on niin merkittävä.

      Toiselta asteelta ei edes ole tarvetta leikkauksiin, koska ikäluokat pienenevät vähintään 20% kymmenen vuoden viiveellä niin sieltä tulee jo säästöjä kun opettajia ei tarvitse palkata eläköityvien tilalle.

      Nyt täytyisi vain vähentää opettajan koulutus paikkoja, koska ikäluokat pienenevät.

    • Anonyymi

      Pieni mutta periaatteellisesti typerä ja elämää yleisesti hankaloittava ratkaisu.

      Samaan aikaan hallitus haluaa antaa lemmikkien ruokkimiseen yli 30 miljoonaa verotukea!!!

    • Anonyymi

      Kokoomuksen kakakaroille - mitä väliä moisella. Ja peruspersuahan tämä ei edes koske!

    • Anonyymi

      Ihan järkevää, kun lukio on täysin turha laitos. Niillä lie myös kirjasto, ja netistä voi ottaa expiraatioajalla halvemmalla tarpeettomiin aineisiin. Normaalikin kirjasto olemassa, sikäli siellä riittää kirjoja, ja voi ostaa käytettynä.

    • Anonyymi

      Tosiasiat on kohdattava Suomijuntit! Velalla elämisen ON LOPUTTAVA!!!

      https://www.suomenuutiset.fi/purra-tosiasiat-on-nyt-kohdattava-elintaso-perustuu-valheelle-ja-velalle-ja-sen-maksun-aika-on-tulossa

      Kaikki possut vikisevät aina vähän ennen teuraalle joutumista mutta se ei muuta miksikään sitä karua tosiasiaa että kulutusjuhlat ovat nyt virallisesti OHI!!!

      https://www.suomenuutiset.fi/valtiovarainministeri-purra-pyrimme-tekemaan-jarkevia-ja-oikeudenmukaisia-paatoksia-mutta-emme-voi-valttya-hyvinkin-hankalilta-leikkauksilta

      Sitäpaitsi se ei meille käy ;=))

      https://mega.nz/file/9cIwXRhA#YOCjdkji0wizEP07AJJ3lWeLW7OC8uSczqwpDeX9tnk

      Valtion velka on muodostunut kertakaikkiaan KESTÄMÄTTÖMÄKSI!!!

      https://www.youtube.com/watch?v=9CVqA7FGeuI

      Ainoa tie eteenpäin on AY-liikkeen totaalinen ALASAJO!!! Vain siten voi Suomalaisen kilpailukyvyn vielä pelastaa ;P

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2b82a14f-2dc0-4f72-8677-38954112c221

    • Anonyymi

      Ko oli aikakin.

      Ruokailu työpaikkaruokailun tyyliin maksulliseksi.

    • Anonyymi

      Koulunkäynti olisi maksullisena parempi kun pitäisi käydä koulussa ilmaiset oleilut meluavassa luokassa samantekevää.

    • Anonyymi

      Perussuomalaiset on tämän maan tuho!

    • Anonyymi

      Peruskoulukin pitää muuttaa maksullisiksi, niin häiriköt ja kiusaajat ym jälkeenjääneet pysyvät poissa.

    • Anonyymi

      Kävin ammattikoulun ennen vuotta 1990 ja koulutus oli maksullinen eli kaikki opintomateriaalit piti maksaa, ei ollut ilmaisia kirjoja silloin.

      • Anonyymi

        Kävin opistoasteen samoin ennen vuotta 1990, jolloin oppimateriaalit kustannettiin itse.


    • Anonyymi

      Poikamme on nyt lukion ensimmäisellä, ja täyttää joulukuussa 18 vuotta. Silloin hän on ehtinyt käydä lukiota vasta vajaat puolitoista vuotta. Koska nykyään on tavallista suorittaa lukio 3,5 vuoteen, on siis edessä kaksi vuotta omakustenteista opiskelua. Vaihtoehtoisesti - kuten monet lukiolaiset nykyään tekevät - hän 18 täytettyään jättää lukion kesken. Tuossa iässä aletaan myös kutsuntaikäisiä huudella jo armeijaankin, mikä katkaisee monen valkolakkihaaveet ainakin puoleksi vuodeksi.

      Maksullisen opetuksen palauttamien yli 18-vuotiaille voisi täydentyä enää vain sillä, että armeijaan alettaisiin taas ottaa vastaan 17-vuotiaita. Tämä olisi mahdollistava sen, että opinnot eivät armeijan takia keskeydy, ja ettei nuorten miesten tarvitsisi roikkua "muka-opisleijoina" armeijaan pääsyä odotaessaan.

      • Anonyymi

        Hallitus laittaa nyt hyvän piiskamaksun ettei lukiota aloiteta vasta täysi-ikäisenä.


    • Anonyymi

      Onneksi - ja toivottavasti - ulkomailta on jonoksi asti tulossa koulutettuja nuoria, koska suomalaisten koulutus Suomessa on persujen toimesta lakkautettu.

    • Anonyymi

      Intiasta ja Pakistanista tulee yllin kyllin koulutettuja nuoria Suomeen töihin. Mitä siihen mitään suomalaisia tarvitsee kouluttaa. Sitä paitsi kaikki pelaa Suomessa englannin kielellä.

      Työperäisen maahanmuuton kasvattamista ajavalle kokoomukselle tämä passaa oikein hyvin, kuten myös suomalaisten kouluttamista vihaaville persuille.

      • Anonyymi

        Tulevaisuuden suomalainen yhteiskunta: intialaiset ja pakistanilaiset töissä, suomalaispojat intissä ja sen jälkeen työttöminä. Hyvästi haaveet "luokkanoususta".


    • Anonyymi

      "Sillä köyhät tulevat aina köyhemmiksi ja rikkaat rikkaammiksi. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva."

      Sinuhe Egyptiläinen?

      Ei. Kokoomus.

    • Anonyymi

      Lukion kirjat on ennenkin maksettu itse.

    • Anonyymi

      Lukion kirjat kun on maksullisia oppilaat käyvät paremmin lukion.

    • Anonyymi

      Koska nämä ilmaisiksi muuttuneet?
      Miksi?

    • Anonyymi

      Hallitus haluaa Suomeen kahden kerroksen väkeä.

    • Anonyymi

      No, silloin, kun itse olin keskikoulussa ja lukiossa kirjat maksettiin itse. Minä ja vanhempi veljeni menimme keskikouluun, minä myös lukioon. Otimme koulunkäynnin vähän tosta lonkalta. Niinpä vanhempani eivät enää maksaneet nuoremman veljeni koulua, joten hän meni kansalaiskouluun, vaikka hän oli meistä kolmesta kiltein, kuuliaisin ja ahkerin Syy ei ollut rahan puute, vaan se, että äitiä nolotti raskaasti ne ruotsin ehdot ja veljeni luokalle jäännit. Ehkä pikkuveljeä ketuttaa, koska maksullinen koulu ei ollut hänen itsensä valittavissa.

      • Anonyymi

        Ja joskus valaistuksen käytettiin päreitä.


    • Anonyymi

      Persu pettää aina.

    • Anonyymi

      Täällä muutama persujuntti on väittänyt, että maksuttomuus säilyy siihen päivään kunnes täyttää 19v. No ei säily. Se säilyy sen vuoden kalenterivuoden loppuun jona täyttää 18v eli jos täytät 31.12. 18 vuotta niin heti seuraava päivä on maksullinen.

      Tämä koskee kaikkia lukiolaisia. Jokaisen lukiolaisen 3 vuoden kevät muuttuu maksullisiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa heidän viimeistä opintojaksoaan sekä ylioppilaskirjoituksia. Käytännössä kolmea kuukautta (jos on siis opiskellut normaalisti sekä peruskoulun että lukion).

      Eihän tuolla maksullista ole kuin oppikirjat ja koulun tietokoneen käyttö.
      Viimeisessä jaksossa on ehkä 6 oppikirjaa ja sitten kirjoituksia varten ne kirjaläjät jotka aikoo kirjoittaa.

      Tuon maksullisuuden voi kiertää sillä, että lukiolaiset kopioivat digikirjat itselleen silloin kun heillä on käyttöoikeus niihin. Eli lukiolaiset alkavat suuressa mittakaavassa rikkomaan tekijänoikeuslakia.

    • Anonyymi

      Kokoomuslaiset vihaavat korkeastikoulutettuja.

    • Anonyymi

      Mitä jos lapsi aloittaa esim sairauden vuoksi peruskoulunkin normaalia vanhempana. Onko häntä syytä rangaista?

      • Anonyymi

        On. Me kokoomuksessa ajattelemme, että sairaus on oma valinta.


    • Anonyymi

      Tytär, s. 2004, lukio kokonaisuudessaan maksullinen. Muutos tuli niin, että vuoden nuoremmat sai maksuttoman (tai samanikäiset, jos aloittivat vuoden myöhemmin). Poika, s. 2009, maksuttomuus osittain poistuu. Koska vaikka tulee olemaan 18 v kolmannella luokalla eli kuten täällä moni viisastelee, että 18 vuotiaana on kirjoittanut ylioppilaaksi, on kolmannen lukiovuoden kevään kirjoitukset jatkossa maksullisia ja periaatteessa maksuttomuus harhaa, jos kaikki kirjalisenssit muuttuvatkin maksullisiksi ennen kirjoituksia eli kun lukee kirjoituksiin, tarvitset myös aiempien vuosien materiaaleja ja nämä joutuu lunastamaan/ostamaan oppikirjat, jos ne viedään? Mua ei niinkään ylioppilaskirjoituksien maksullisuus häiritse, vaan tuo, jos kaikki kirjat pitääkin sit taas ostaa.

      Harmittaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe