McMurtyn Spéirling-urheiluautossa on aktiivinen down force eli iso puhallin imee autoa tienpintaan, että autoon saadaan enemmän pitoa. Tällä järjestelyllä pidon määrä suhteessa auton massaan on järkyttävän iso mikä tarjoaa ennen näkemättömän kiihtyvyyden ja mutkanopeudet.
Puhaltimen avulla saadaan 2 tonnin down force ja nollasta sataseen ponkaistaan 1,4 sekunnissa. Ennen starttia vain pöly nousee ja sitten PAM!!! auto lähtee kuin räjähdys ja kuski taistelee G-voimia vastaan.
Ilman puhallinta syntyy vain valtava määrä valkoista savua, koska renkaat sutivat aivan villisti.
Tämä auto saa kahdessa sekunnissa sataseen kiihtyvät autot tuntumaan laiskoilta.
Sähkömoottori tuottaa niin rajusti voimaa, että käsitys renkaista ja pidosta menee uusiksi.
6
117
Vastaukset
- Anonyymi
Mihin hemmettiin sellaisia tehoja ja kiihtyvyyksiä tarvitaan?
- Anonyymi
Sähkömoottorien ansiosta yhä useampi urheiluauto kiihtyy sataseen reilussa kahdessa sekunnissa. Kun pitää olla vielä tätäkin nopeampi, tarvitaan puhallinta. Spoilerit kun eivät auttaisi kuin vasta kovemmissa vauhdeissa, mutta puhallin toimii jo viivalta ammuttaessa.
Noissa sporteissa puhalletaan ilmaa taaksepäin mikä osaltaan työntää autoa eteenpäin.
Mihin tarvitaan jääkiekkoa, hiihtoa tai urheilua ylipäätään? No kilpailemiseen. Aina on joku joka haluaa olla muita parempi. :D
- Anonyymi
Noita puhaltimia on käytetty jo 70-luvulla tietyissä kilpa-autoissa.
Kiva kun amispoikaa kiinnostaa fysiikka ja sen soveltaminen. - Anonyymi
Voisitko kertoa meille sen, kuinka nopeasti tämä puhaltimella varustettu auto kiihtyy 0 - 100 km/h, jos tiellä on 10 cm pehmeää lunta? Paljonko tehokas puhallin lyhentää toimintamatkaa talvipakkasella, sillä puhallinkin ottaa varmasti sähkönsä samasta ajoakusta?
- Anonyymi
Ja kuinka puhallin vaikuttaa perässä vedettävään 2-tonniseen venetraileriin -40 asteen pakkasessa, kun ajetaan ilman pysähdystä Hangosta Nuorgamiin?
- Anonyymi
Varmasti täysjarrutuksissakin Spéirlingillä ajava roikkuu turvavöissä ja silmät meinaavat irrota päästä.
Formula 1:ssähän on sellainen ongelma, että kovassa vauhdissa pito on mieletön ja jarrupoljinta voi painaa täysillä, mutta vauhti putoaa käsittämättömän nopeasti niin alas, että pito huononee ja renkaat meinaavat lukkiutua. Siksi vauhdin hiljentyessä jarrua pitää keventää nopeasti ja se pitää tulla selkärangasta. Usein näkeekin Formula 1:ssä renkaan savuavan juuri ennen mutkaan kääntämistä, kun vauhti on alhainen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1544493
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1164095- 252740
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281901"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla231764Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151659Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak211653Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????921590Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301563Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181521