Kohta sähköauto on jokaisella

Anonyymi-ap

Aina on vain harvemmassa ne joille sähköauto ei sovi. Vielä 10v sitten latausverkosto oli harvassa ja syrjäisellä maaseudulla oltiin pelkän kotilatauksen varassa, Autojen toimintamatkat olivat pieniä, joten ne sopivat lähinnä taajamien pätkä-ajoon.
Toisin on nyt, latausverkosto kattaa koko maan. Aukkoja latausverkostossa saa jo hakemalla hakea ja lisää rakennetaan. Nykyään vain lähinnä kaupunkien keskustoissa asuvat kokevat sähköauton latausmahdollisuudet puutteellisiksi. Maaseudulla taas latausaseman asennus on todella helppoa ja kun tavallisenkin sähköauton toimintamatka alkaa olla riittävä olosuhteissa kuin olasuhteissa, niin mikäpä siinä. Maaseudun torpassa kuin torpassa on tukevat kolmivaihesähköt ja traktoritallin nurkalle on kätevää laittaa oma latausjohto, mistä akku täyttyy muutamassa tunnissa.

Aivan rehellisesti sanoen nykyään on ainoa este sähköautojen yleistymiselle hinta, joka tekee sen vaihtoehtona monelle saavuttamattomaksi. Senkin asia on muuttumassa sillä uusien sähköautojen hinnat on tulossa alas ja käytettyjenkin sähköautojen saatavuus on paranemassa. Toinen vieläkin suurempi este on ennakkoasenteet. Sähköauto koetaan isoksi muutokseksi, vaikka järjellä ajatellen se ehko olisikin se sopivin, tämäkin on asia jonka aika muuttaa varmuudella. Sähköauto sopii kuitenkin maaseudulle hyvin ja kaupungin lähiössä se on oiva kulkupeli. Pitkien matkojen taittaminenkaan ei nykyään ole mikään ongelma. Harvassa on ne joille ei sähköauto enää oikeasti sovi.

45

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle hinta ei oile este. Mutta se, että sähköautoa ei saa ladata taloyhtiön pihalla täällä kaupungin lähiössä. Ja se, että ajettuani mökille reilun 100km:n päähän, ei sielläkään järven rannalla ole latausmahdollisuutta.

      • Anonyymi

        Pitäähän sinun mökille mennessä käydä ruokaostoksilla ja sillä aikaa tulee ladattua. Joidenkin taloyhtiöiden suhtautuminen lataamiseen on kieltämättäkin nihkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän sinun mökille mennessä käydä ruokaostoksilla ja sillä aikaa tulee ladattua. Joidenkin taloyhtiöiden suhtautuminen lataamiseen on kieltämättäkin nihkeää.

        Riippuu vähän missä käy ruokaostoksilla, mutta aika harvassa maalaistaajamassa (mistä yleensä löytyy se lähin ruokakauppa) on pikalatureita, jos pitempiaikaista oloa mökillä miettii. Ja viikonloppureissuilla itse ainakin pakkaan ruuat mukaan jo kotoa.


      • Anonyymi

        Missä vaarimafia kommuunissa oikein asut? Eihän kukaan enää ainakaan osta tuollaisesta yhtiöstä kämppää missä ei saa ladattua autoaan?
        Kuka oikeasti on kiinnostunut sinun kaltaisesta provopojadta, hihii!


    • Anonyymi

      Sähköauto sopii mitä parhaiten tänne maaseudulle. Huoltoasemat ovat kaukana mutta sähköä löytyy joka torpasta.

      • Anonyymi

        Aivan, kolmivaihepistorasia löytyy lähes jokaisesta taloudesta ennestään ja jos ei satu olemaan niin on halpa asentaa. Latastehoa kolmesta vaiheestaa 3x16x230=11 kW, eli yön aikana ehtii hyvin ladata vaikka 500 km ajon tarpeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, kolmivaihepistorasia löytyy lähes jokaisesta taloudesta ennestään ja jos ei satu olemaan niin on halpa asentaa. Latastehoa kolmesta vaiheestaa 3x16x230=11 kW, eli yön aikana ehtii hyvin ladata vaikka 500 km ajon tarpeet.

        Yleisin taloliittymä on 3x 25A, joten vielä jää varaakin latauksen ajallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin taloliittymä on 3x 25A, joten vielä jää varaakin latauksen ajallakin.

        Toimiiko sinulla kaikki sähkölaitteet 3 vaiheella, että kuormitus jakaantuu tasan kaikille vaiheille ja ovatko kaikki laitteet pelkkää resistiivistä kuormaa?


      • Anonyymi

        Sopisi kai, jos vain olisi varaa ostaa sellainen sähköauto jonka range on riittävä. Niin kauan kuin ainoa sähköauto jonka pystyy ostamaan on nettiauton halvin Leaf, on polttomoottoriauto maaseudulla parempi.
        Sähköauto on edullisimmillaan kaupunkiajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, kolmivaihepistorasia löytyy lähes jokaisesta taloudesta ennestään ja jos ei satu olemaan niin on halpa asentaa. Latastehoa kolmesta vaiheestaa 3x16x230=11 kW, eli yön aikana ehtii hyvin ladata vaikka 500 km ajon tarpeet.

        …edellyttäen että on varaa ostaa niin suuriakkuinen sähköauto, että tuota voi hyödyntää.


    • Anonyymi

      Onneksi vetyautot ja vetytankkausasemat ovat tulossa.

      • Anonyymi

        Jos joku haluaa maksaa autoilusta paljon niin sitten tankkaa vetyä, varmasti niitäkin löytyy. Minä ajan edullisesti sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku haluaa maksaa autoilusta paljon niin sitten tankkaa vetyä, varmasti niitäkin löytyy. Minä ajan edullisesti sähköllä.

        Minä ajan kaikkein edullisimmin vanhalla polttiksella.


    • Anonyymi

      Turhaa hypetystä. Sähköauto on turhake, poliittinen pelinappula.
      Sähköauton ostaneet luulevat kohottaneensa profiiliaan luonnonsuojelijoina rahvaan keskuudessa. Asia on tasan päinvastoin Kiinalaisissa kaivoksissa.

      • Anonyymi

        Lapsellista puhetta, aivan kuin öljyteollisuus olisi jotenkin puhtaampaa. Fossiilienergia kiistatta aiheuttaa maailman pahimmat ympäristöongelmat. Kun ilmastonmuutos etenee niin totuus valkenee hitaimmallekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsellista puhetta, aivan kuin öljyteollisuus olisi jotenkin puhtaampaa. Fossiilienergia kiistatta aiheuttaa maailman pahimmat ympäristöongelmat. Kun ilmastonmuutos etenee niin totuus valkenee hitaimmallekin.

        Ilmaston.. mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsellista puhetta, aivan kuin öljyteollisuus olisi jotenkin puhtaampaa. Fossiilienergia kiistatta aiheuttaa maailman pahimmat ympäristöongelmat. Kun ilmastonmuutos etenee niin totuus valkenee hitaimmallekin.

        Kaikkein puhtainta on ajaa nykyisillä autoilla mahdollisimman pitkään. Mitä vähemmän uusia autoja myydään niin sitä parempi. Sähköautojen valmistaminen on valtavan saastuttavaa, joten niiden ekologisuus on valetta. Sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia munanjatkeita eikä niillä ole mitään vaikutusta ilmastonmuutokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein puhtainta on ajaa nykyisillä autoilla mahdollisimman pitkään. Mitä vähemmän uusia autoja myydään niin sitä parempi. Sähköautojen valmistaminen on valtavan saastuttavaa, joten niiden ekologisuus on valetta. Sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia munanjatkeita eikä niillä ole mitään vaikutusta ilmastonmuutokseen.

        "Sähköautojen valmistaminen on valtavan saastuttavaa, joten niiden ekologisuus on valetta."

        Älä viitsi puhua p*skaa. Sähköautojen valmistaminen saastuttaa 30% polttomoottoriauton valmistamista enemmän. Ero on kuitattu Suomessa 10-20 tkm ajojen jälkeen, eli käytännössä ensimmäisen vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen valmistaminen on valtavan saastuttavaa, joten niiden ekologisuus on valetta."

        Älä viitsi puhua p*skaa. Sähköautojen valmistaminen saastuttaa 30% polttomoottoriauton valmistamista enemmän. Ero on kuitattu Suomessa 10-20 tkm ajojen jälkeen, eli käytännössä ensimmäisen vuoden.

        Ja silloin mitään saasteita uuden auton valmistamisesta ei tule, jos jatkaa ajamista vanhalla autolla. Eli nykyisillä autoilla pitäisi ajaa nykyistäkin kauemmin. Mitä vähemmän uusia autoja valmistetaan niin sitä parempi.

        Ja väitteesi oli hatusta vedetty vale. Todellisuudessa sähköauton valmistus vastaa satojen tuhansien kilometrien ajoa, jos oletuksena on että mitään autoa ei valmisteta. Lisäksi sähköautojen valmistus tuhoaa valtavasti luontoa muutenkin. Satoja uusia kaivoksia pitää tehdä niiden takia, joista jokainen on pahempi kuin Talvivaaran kaivos. Sitten tietenkin jalostamoja, jotka ovat yhtä pahoja kuin kaivokset. Vähintään Suomen kokoinen ala luontoa tuhoutuu maailmassa näiden "ekologisten" sähköautojen takia.

        Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silloin mitään saasteita uuden auton valmistamisesta ei tule, jos jatkaa ajamista vanhalla autolla. Eli nykyisillä autoilla pitäisi ajaa nykyistäkin kauemmin. Mitä vähemmän uusia autoja valmistetaan niin sitä parempi.

        Ja väitteesi oli hatusta vedetty vale. Todellisuudessa sähköauton valmistus vastaa satojen tuhansien kilometrien ajoa, jos oletuksena on että mitään autoa ei valmisteta. Lisäksi sähköautojen valmistus tuhoaa valtavasti luontoa muutenkin. Satoja uusia kaivoksia pitää tehdä niiden takia, joista jokainen on pahempi kuin Talvivaaran kaivos. Sitten tietenkin jalostamoja, jotka ovat yhtä pahoja kuin kaivokset. Vähintään Suomen kokoinen ala luontoa tuhoutuu maailmassa näiden "ekologisten" sähköautojen takia.

        Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin.

        Lisään... Itse asiassa sadat uudet kaivokset oli varmaan vähättelyä, luultavasti tarvitaan tuhansia uusia kaivoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silloin mitään saasteita uuden auton valmistamisesta ei tule, jos jatkaa ajamista vanhalla autolla. Eli nykyisillä autoilla pitäisi ajaa nykyistäkin kauemmin. Mitä vähemmän uusia autoja valmistetaan niin sitä parempi.

        Ja väitteesi oli hatusta vedetty vale. Todellisuudessa sähköauton valmistus vastaa satojen tuhansien kilometrien ajoa, jos oletuksena on että mitään autoa ei valmisteta. Lisäksi sähköautojen valmistus tuhoaa valtavasti luontoa muutenkin. Satoja uusia kaivoksia pitää tehdä niiden takia, joista jokainen on pahempi kuin Talvivaaran kaivos. Sitten tietenkin jalostamoja, jotka ovat yhtä pahoja kuin kaivokset. Vähintään Suomen kokoinen ala luontoa tuhoutuu maailmassa näiden "ekologisten" sähköautojen takia.

        Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin.

        "Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin."

        Ettet vain itse ole patologinen valehtelija ja psykopaatti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin."

        Ettet vain itse ole patologinen valehtelija ja psykopaatti?

        Millä tavoin totuuden kertominen on patologista valehtelua? Satojen tai tuhansien uusien kaivosten avaaminen sähköautojen takia on pelkkä fakta. Ja tuo Talvivaaran kaivoskin tuottaa mineraaleja sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin totuuden kertominen on patologista valehtelua? Satojen tai tuhansien uusien kaivosten avaaminen sähköautojen takia on pelkkä fakta. Ja tuo Talvivaaran kaivoskin tuottaa mineraaleja sähköautoihin.

        Kerropa ensin mistä esim. Elon Musk on valehdellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin totuuden kertominen on patologista valehtelua? Satojen tai tuhansien uusien kaivosten avaaminen sähköautojen takia on pelkkä fakta. Ja tuo Talvivaaran kaivoskin tuottaa mineraaleja sähköautoihin.

        Ja miksi vertaat uusia täyssähköautoja vanhoihin polttomoottoriautoihin? Tälläinen vertailu on täysin mieletön. Ei käytettyjen markkinoilla edes harkitse uusia, eikä samaten uuden auton haluava edes katso käytettyjä. Jokainen täyssähköauto on luonnon kannalta puhdasta voittoa jo vuoden aikana.

        Jos haluamme liikkua, ei täydellistä ja täysin saasteetonta vaihtoehtoa ole. Jopa kävely on saastuttavampaa kuin täyssähköautolla ajaminen, koska maatalous on kaikkea muuta kuin puhdasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi vertaat uusia täyssähköautoja vanhoihin polttomoottoriautoihin? Tälläinen vertailu on täysin mieletön. Ei käytettyjen markkinoilla edes harkitse uusia, eikä samaten uuden auton haluava edes katso käytettyjä. Jokainen täyssähköauto on luonnon kannalta puhdasta voittoa jo vuoden aikana.

        Jos haluamme liikkua, ei täydellistä ja täysin saasteetonta vaihtoehtoa ole. Jopa kävely on saastuttavampaa kuin täyssähköautolla ajaminen, koska maatalous on kaikkea muuta kuin puhdasta!

        Oikeastaan lähes millä tavalla muulla tavalla kuin autolla kulkeminen on vähemmän saastuttavaa. Eli pitäisi kannustaa ihmisiä luopumaan autoista. Autokannan pieneneminen olisi hyvä asia. Tähän voitaisiin kannustaa laittamalla reippaat ruuhkamaksut autoille kaupunkeihin ja ydinkeskustoissa ei saisi kulkea autoilla. Tavoitteena pitäisi olla, että valtaosa kaupungeissa asuvista ei omista autoa ollenkaan.

        Tuo väitteesi siitä, että sähköauto on luonnon kannalta puhdasta voittoa jo vuodessa on naurettavan typerä vale. Sähköauto ei ole luonnon kannalta voittoa edes 20 vuodessa. Luonnon kannalta voittoa on mitä vähemmän uusia autoja valmistetaan ja mitä vähemmän autoja on olemassa. Nykyinen uusien autojen kaupan kehitys on vain hyväksi. Se, että uusien autojen myynti romahtaa on hyvä asia luonnon kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa ensin mistä esim. Elon Musk on valehdellut?

        Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta. Kummatkaan näistä ei ole ekologisia. Samoin kuin Elon Muskin mainostama Hyperloop on osoittautumassa huijaukseksi joka ei ikinä tule toimimaan. Myös kaikki olemassa olevat kryptovaluutat ovat huijausta, vaikka Elon Musk niistäkin on höpöttänyt. Samoin Cybertruckin ominaisuudet ja hinta olivat aivan toista kuin silloin kun se alun perin julkistettiin. Sen hintaa nostettiin kymmeniä prosentteja ja ominaisuuksia heikennettiin (etenkin range tipahti reilusti). Ja tästä huolimatta Cybertruck ilmestyi vuosia myöhässä. Ja muutenkin Cybertruck on osoittautunut surkeaksi romuksi. Ja voisin vielä jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen ekologisuus on valetta. Mutta tietenkin jotkut uskovat Elon Muskin kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin ja sosiopaatteihin."

        Ettet vain itse ole patologinen valehtelija ja psykopaatti?

        Sinunkin olisi pitänyt nähdä, mitä sähköautot ja tuulimyllyt aiheuttaa luonnolle.
        Eiköhän pian ajeta taas hevosilla ja aaseilla. Joku ehkä käyttää härkävankkuriakin.

        Täydellinen sähköön ripustautuminen on harakiri, tai seppuku. Sähkö voi kadota yhdessä puhauksessa monsetskin syystä. Kriisin sattuessa ei sähköön voi turvautua.

        Sähkölaitteet aiheuttaa myös valtavan jätemäärän, jota ei voida taloudellisesti hyödyntää ja siihenkin kuluu sähköä.
        Sähkölaitteiden tulisi olla mamoin muidenkin tuotteiden ja materiaalien uudelleen käyttö helpompaa. Samoin korjaaminen. Mutta nyt kun ei voi edes kännykkään akkua vaihtaa ja kaikkien laitteiden pitää olla verkossa.

        Hulluuteen on maailma mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta. Kummatkaan näistä ei ole ekologisia. Samoin kuin Elon Muskin mainostama Hyperloop on osoittautumassa huijaukseksi joka ei ikinä tule toimimaan. Myös kaikki olemassa olevat kryptovaluutat ovat huijausta, vaikka Elon Musk niistäkin on höpöttänyt. Samoin Cybertruckin ominaisuudet ja hinta olivat aivan toista kuin silloin kun se alun perin julkistettiin. Sen hintaa nostettiin kymmeniä prosentteja ja ominaisuuksia heikennettiin (etenkin range tipahti reilusti). Ja tästä huolimatta Cybertruck ilmestyi vuosia myöhässä. Ja muutenkin Cybertruck on osoittautunut surkeaksi romuksi. Ja voisin vielä jatkaa.

        "Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta."

        Tuo on täysin totta verrattuna VAIHTOEHTOISIIN uutena valmistettuihin.

        "Samoin kuin Elon Muskin mainostama Hyperloop on osoittautumassa huijaukseksi joka ei ikinä tule toimimaan."

        Siis täh. Hyperloop on vain idea, Muskilla ei ole sen käytännön toteutuksien kanssa mitään tekemistä.

        "Samoin Cybertruckin ominaisuudet ja hinta olivat aivan toista kuin silloin kun se alun perin julkistettiin."

        Kuten n. 100% muidenkin autojen? Mutta miten tämä on valehtelua?

        "Ja muutenkin Cybertruck on osoittautunut surkeaksi romuksi."

        Asiasta on paljon myös eriäviä mielipiteitä. Itse en ota kantaa, en ole kohderyhmää. Ja miten tämä on valehtelua, vaikka näin olisikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta."

        Tuo on täysin totta verrattuna VAIHTOEHTOISIIN uutena valmistettuihin.

        "Samoin kuin Elon Muskin mainostama Hyperloop on osoittautumassa huijaukseksi joka ei ikinä tule toimimaan."

        Siis täh. Hyperloop on vain idea, Muskilla ei ole sen käytännön toteutuksien kanssa mitään tekemistä.

        "Samoin Cybertruckin ominaisuudet ja hinta olivat aivan toista kuin silloin kun se alun perin julkistettiin."

        Kuten n. 100% muidenkin autojen? Mutta miten tämä on valehtelua?

        "Ja muutenkin Cybertruck on osoittautunut surkeaksi romuksi."

        Asiasta on paljon myös eriäviä mielipiteitä. Itse en ota kantaa, en ole kohderyhmää. Ja miten tämä on valehtelua, vaikka näin olisikin?

        "Siis täh. Hyperloop on vain idea, Muskilla ei ole sen käytännön toteutuksien kanssa mitään tekemistä."

        Mutta Elon Musk uskoi sen olevan mullistava idea ja oli varma sen toimivuudesta. Todellisuudessa se ei yksinkertaisesti toimi. Senhän takia Hyperloop on menossa konkurssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta."

        Tuo on täysin totta verrattuna VAIHTOEHTOISIIN uutena valmistettuihin.

        "Samoin kuin Elon Muskin mainostama Hyperloop on osoittautumassa huijaukseksi joka ei ikinä tule toimimaan."

        Siis täh. Hyperloop on vain idea, Muskilla ei ole sen käytännön toteutuksien kanssa mitään tekemistä.

        "Samoin Cybertruckin ominaisuudet ja hinta olivat aivan toista kuin silloin kun se alun perin julkistettiin."

        Kuten n. 100% muidenkin autojen? Mutta miten tämä on valehtelua?

        "Ja muutenkin Cybertruck on osoittautunut surkeaksi romuksi."

        Asiasta on paljon myös eriäviä mielipiteitä. Itse en ota kantaa, en ole kohderyhmää. Ja miten tämä on valehtelua, vaikka näin olisikin?

        ""Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta."

        Tuo on täysin totta verrattuna VAIHTOEHTOISIIN uutena valmistettuihin."

        Kaikki sähköauton vaihtoehdot ovat ekologisempia. Ja aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä eikä todellakaan ekologisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Ainakin Elon Musk on valehdellut sähköautojen ekologisuudesta kuten myös aurinkopaneelien ekologisuudesta."

        Tuo on täysin totta verrattuna VAIHTOEHTOISIIN uutena valmistettuihin."

        Kaikki sähköauton vaihtoehdot ovat ekologisempia. Ja aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä eikä todellakaan ekologisia.

        "Kaikki sähköauton vaihtoehdot ovat ekologisempia. Ja aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä eikä todellakaan ekologisia."

        Tuo nyt on täyttä valetta. Etköhän tiedä sen itsekin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis täh. Hyperloop on vain idea, Muskilla ei ole sen käytännön toteutuksien kanssa mitään tekemistä."

        Mutta Elon Musk uskoi sen olevan mullistava idea ja oli varma sen toimivuudesta. Todellisuudessa se ei yksinkertaisesti toimi. Senhän takia Hyperloop on menossa konkurssiin.

        Enpä nyt itsekään juuri usko hyperlooppiin, mutta vastavoimana täytyy sanoa, että ehkä sitä ei edes testattu asian vaatimalla tavalla ja resursseilla.

        Sinänsä fysikaalisesti idea on fiksu: jos suurin osa liikkumisen vaatimasta energiasta johtuu ilmanvastuksesta, looginen ratkaisuehdotus on miettiä voisiko kulkuväline liikkua tyhjiössä.

        Ehkä se joku päivä toimii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki sähköauton vaihtoehdot ovat ekologisempia. Ja aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä eikä todellakaan ekologisia."

        Tuo nyt on täyttä valetta. Etköhän tiedä sen itsekin!

        Sähköauton valmistus on niin saastuttavaa, että polttomoottoriautokin on ekologisempi kuin sähköauto. Samoin on tietenkin dieselbussi, moottoripyörä, juna jne. Sähköauto on viimeisten joukossa ekologisuudessa.

        Aurinkopaneelit ovat pitkälti ylihintaista huijausta ja niiden valmistus vaatii samoin kuin sähköautonkin valmistus erilaisia harvinaisia metalleja. Ja Suomen leveysasteilla aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä ja niissä menettää vain rahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton valmistus on niin saastuttavaa, että polttomoottoriautokin on ekologisempi kuin sähköauto. Samoin on tietenkin dieselbussi, moottoripyörä, juna jne. Sähköauto on viimeisten joukossa ekologisuudessa.

        Aurinkopaneelit ovat pitkälti ylihintaista huijausta ja niiden valmistus vaatii samoin kuin sähköautonkin valmistus erilaisia harvinaisia metalleja. Ja Suomen leveysasteilla aurinkopaneelit ovat täysin hyödyttömiä ja niissä menettää vain rahansa.

        Noniin. Katsotaanpa hieman faktoja. Suomessa sähkö on paljon tätä puhtaampaa, mutta mennään täyssähköautojen kannalta epäedullisella datalla nyt.

        Henkilökilometriä kohti tyypillinen saastutus:

        Diesel-auto: 171g
        Bensa: 170g
        Lyhyet lennot: 151g
        Pitkät lennot: 148g
        Moottoripyörä: 114g
        Linja-auto: 97g
        Paikallisbussi: 79g
        Plugin-hybrid: 68g
        Täyssähköauto: 47g
        Juna: 35g
        Raitiovaunu: 29g

        Lähde: Iso-Britannia 2022, OurWorldInData.org/transport


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noniin. Katsotaanpa hieman faktoja. Suomessa sähkö on paljon tätä puhtaampaa, mutta mennään täyssähköautojen kannalta epäedullisella datalla nyt.

        Henkilökilometriä kohti tyypillinen saastutus:

        Diesel-auto: 171g
        Bensa: 170g
        Lyhyet lennot: 151g
        Pitkät lennot: 148g
        Moottoripyörä: 114g
        Linja-auto: 97g
        Paikallisbussi: 79g
        Plugin-hybrid: 68g
        Täyssähköauto: 47g
        Juna: 35g
        Raitiovaunu: 29g

        Lähde: Iso-Britannia 2022, OurWorldInData.org/transport

        Tuo ei huomioi kaikkea valmistuksen aiheuttamia tuhoja luonnolle. Pelkkiin CO2-päästöihin keskittyminen on hyvä keino huijata tuote näyttämään ekologisemmalta kuin se oikeasti. Mutta sähköautojen myyjät ovatkin ammattimaisia valehtelijoita. CO2-päästöt on tuotteiden pienin ongelma.

        Todellisuudessa dieselbussi on vähemmän saastuttava kuin sähköauto vaikka näitä arvottomia paskatilastoja jotkut julkaisevatkin. Mitä vähemmän autoja myydään niin sitä parempi. Suomessakin tavoitteena pitäisi olla autokannan pienentäminen alle puoleen nykyisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noniin. Katsotaanpa hieman faktoja. Suomessa sähkö on paljon tätä puhtaampaa, mutta mennään täyssähköautojen kannalta epäedullisella datalla nyt.

        Henkilökilometriä kohti tyypillinen saastutus:

        Diesel-auto: 171g
        Bensa: 170g
        Lyhyet lennot: 151g
        Pitkät lennot: 148g
        Moottoripyörä: 114g
        Linja-auto: 97g
        Paikallisbussi: 79g
        Plugin-hybrid: 68g
        Täyssähköauto: 47g
        Juna: 35g
        Raitiovaunu: 29g

        Lähde: Iso-Britannia 2022, OurWorldInData.org/transport

        Hauskoja listoja, sellaisen voi muodostaa haluamakseen kun noissa on 90% tulkintaa ja vain nimeksi faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei huomioi kaikkea valmistuksen aiheuttamia tuhoja luonnolle. Pelkkiin CO2-päästöihin keskittyminen on hyvä keino huijata tuote näyttämään ekologisemmalta kuin se oikeasti. Mutta sähköautojen myyjät ovatkin ammattimaisia valehtelijoita. CO2-päästöt on tuotteiden pienin ongelma.

        Todellisuudessa dieselbussi on vähemmän saastuttava kuin sähköauto vaikka näitä arvottomia paskatilastoja jotkut julkaisevatkin. Mitä vähemmän autoja myydään niin sitä parempi. Suomessakin tavoitteena pitäisi olla autokannan pienentäminen alle puoleen nykyisestä.

        Jaksat jauhaa samaa. Täyssähköauton valmistus tuottaa 30% enemmän päästöjä, mutta säästää ne käytössä nopeasti takaisin. Pitää katsoa elinkaaripäästöjä, ei pelkkää tuotantoa tai muuta yksittäistä tekijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaksat jauhaa samaa. Täyssähköauton valmistus tuottaa 30% enemmän päästöjä, mutta säästää ne käytössä nopeasti takaisin. Pitää katsoa elinkaaripäästöjä, ei pelkkää tuotantoa tai muuta yksittäistä tekijää.

        Käytännössä vasta 20 vuoden kuluessa jos silloinkaan. Lisäksi ne tuhannet kaivokset jotka pitää perustaa tuhoavat valtavasti luontoa. Eikä kyse ole pelkästään päästöistä vaan muusta luonnon tuhoamisesta. Jos maailmassa on vaikka 5 000 kaivosta joista jokainen on monta kertaa Talvivaaraa pahempi niin ei tuota ekologiseksi voi väittää.

        Dieselbussit ovat edelleen paljon ekologisempia kuin jotkin sähköautot. Suomessa pitäisi pyrkiä pienentämään autokantaa, ei saada ihmisiä haaskaamaan rahojaan sähköautojen kaltaisiin munanjatkeisiin. Kaupungeissakin olisi mukavampi liikkua, jos autojen määrä puolittuisi.


      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä. Akkuautot ovat välivaihe. Pitäisi perustaa valtavasti kaivoksia lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä vasta 20 vuoden kuluessa jos silloinkaan. Lisäksi ne tuhannet kaivokset jotka pitää perustaa tuhoavat valtavasti luontoa. Eikä kyse ole pelkästään päästöistä vaan muusta luonnon tuhoamisesta. Jos maailmassa on vaikka 5 000 kaivosta joista jokainen on monta kertaa Talvivaaraa pahempi niin ei tuota ekologiseksi voi väittää.

        Dieselbussit ovat edelleen paljon ekologisempia kuin jotkin sähköautot. Suomessa pitäisi pyrkiä pienentämään autokantaa, ei saada ihmisiä haaskaamaan rahojaan sähköautojen kaltaisiin munanjatkeisiin. Kaupungeissakin olisi mukavampi liikkua, jos autojen määrä puolittuisi.

        Uusista polttomoottoriautoista pitää ensimmäisenä päästä eroon. Ne täyssähköauto ottaa kiinni saastekuormassa yleensä jo yhden vuoden aikana.

        "Dieselbussit ovat edelleen paljon ekologisempia kuin jotkin sähköautot."

        Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa nykyisillä heikoilla matkustajamäärillä. Ehkä, jos bussit olisivat aina täynnä, mutta näin ei ole.

        Vielä enemmän yllättäen ruokavaliosta riippuen täyssähköauto saastuttaa *kävelyä* vähemmän, kun otetaan ruuantuoton saastevaikutus huomioon. Jos nimittäin liha maistuu...


    • Anonyymi

      Niin.
      Olishan aloittajallakin paremmat vaatteet, JOS JOKU MUU MAKSAISI NE !

      Haihattelua sanon minä.
      Tuossa perustelut
      https://priorpower.com/hydrogen/
      Vetyä saa kohta dieselin sekaan.
      Puhdasta on.

    • Anonyymi

      Aloittajalla ei ole todellista ymmärrystä.

      • Anonyymi

        Aloitus oli ihan järkevä, pitkän ajan trendit samaa osoittavat.


    • Anonyymi

      Ei ole eikä tule.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1517
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1178
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      970
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      175
      950
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      852
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      754
    Aihe