Artikkeli Paranormal Daily News -sivustolla kritisoi skeptikkojen puolueellisuutta ja häirintää Wikipediassa, erityisesti sitä, miten he kohtelevat joitakin vaihtoehtoisen lääketieteen muoto- ja ja paranormaalia tutkimusta. Artikkelisssa todetaan, kuinka anonyymit ryhmät, kuten Guerrilla Skeptics, ovat kaapanneet Wikipedian.
Tätä salamyhkäistä ryhmää johtaa ilmeisesti eräs Yhdysvaltojen skeptikkojen (Committee for Skeptical Inquiry, CSI) jäsen. Ryhmällä on ateistinen/materialistinen maailmankuva, ja se toimii tukahduttaakseen kaiken, mikä saattaisi haastaa sen uskonnolliset näkemykset.
Tämäntapainen puolueellisuus vaikuttaa myös sellaisten aiheiden käsittelyyn, jotka liittyvät alkuperään ja muihin raamatullisen kristillisyyden kannalta olennaisiin kysymyksiin. CMI:n kannattajia on estetty muokkaamasta Wikipediaa, kun anonyymit muokkaajat ovat yksissä tuumin ryhtyneet vastustamaan niitä, jotka yrittävät tuoda artikkeleihin tasapainoa.
CMI on pitkään ollut tietoinen tästä puolueellisuudesta eikä pidä Wikipediaa luotettavana lähteenä. Ks. creation.com/ wikipedia. Lainaus artikkelista:
”Mutta alustalla, joka sallii anonyymit muokkaajat, voidaan tehdä kaikenlaisia kepposia, eikä niitä voida estää. Esimerkiksi samat henkilöt voivat olla eri nimillä sekä muokkaajina että omina ylläpitäjinään, muokkauksia voidaan tehdä järjestäytyneesti ylläpitäjän asemaan pääsemiseksi ja muokkaajien välisten ristiriitatilanteiden ratkaisumenettelyjen hallitsemiseksi.”
Kirjoittajan mukaan auttaisi paljon, jos Wikipedia ei sallisi anonyymien muokkaajien toimintaa vaan vaatisi heitä käyttämään oikeaa nimeään. Kysymys toki herää, kuinka hyvin tätä voitaisiin valvoa, kuten Facebook on huomannut: huolimatta Facebookin (Metan) säännöistä, joiden mukaan käyttäjien on käytettävä oikeaa nimeään, monet eivät tee niin.
Wikipedoan puolueellisuus pelottaa paranormaalia ryhmää
1
173
Luetuimmat keskustelut
- 1791329
- 851236
- 96977
- 48823
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40723Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83609Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30528Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44488Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33465