Koira puri lasta

iltalehdessä juttu

Keskustelua vaan siksi että jokin lapsia kohtaan saa koirissa agressioita eli olisi syytä olla hyvin tarkka. Koira voi olla että ei ole koskaan osoittanut mitään agressioita ihmisiä kohtaan mutta lapsi voi jotenkin sen laukaista. Lapsi ehkä tekee jotain mitä se itse ymmärrä, vetää karvoista tai saa jonkin kivun aikaan ja koira sekoaa hetkeksi ja lehdistä saa lukea. Lapsi on lapsi eikä ne oikein ymmärrä samalla tavalla koiraa kuin aikuiset, lapsi kokeilee vaikka mitä ja se riski on olemassa että koira hermostuu totaalisesti. Sitten se lopetetaan vaikka ehkä todellisuudessa ei kuitenkaan siihen olisi aihetta.

Aikuinen osaa tulkita koiraa ja olla sen kanssa mutta pienilapsi on riski aina! Lapsi ei voi eikä osaa puolustautua lähes minkään kokoista koiraa vastaan.

Opettakaa lapsianne käyttäytymään lemmikkien kanssa, moni opettaa mutta tarpeeksi ja vielä että ei välitetä aina tarpeeksi siitä mitä lapsi tekee koiralle. Jossakin sen mukavan koirankin sietokyvyn raja menee.

34

2524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virhettä

      ....

    • että

      miehellä on lapsi joka potkii ja lyö minun koiraani.Lapsi on viisivuotias.
      Asiasta on puhuttu nyt reilu vuosi ja aina kun silmä välttää lapsi lyö tai potkaisee koiraa.
      Toissapäivänä koira näykkäisi lasta jo käteen.
      Lapsi on myös äidin luona ollessaan heittänyt naapurin ulkona nukkuvaa koiraa kivellä päähän.
      Kun jompi kumpi koirista puree lasta pahasti niin koirahan on se joka joutuu tapolle vaikka lasta on kielletty sadat kerrat ja sanottu että se sattuu kun koiraa potkii,lyö kivellä päähän tai lyö.
      Jos lapsi olisi minun omani,antaisin selkään oikein kunnolla mutta kun se on toisen lapsi en voi tehdä mitään.
      Koirastani en kuitenkaan tule koskaan luopumaan sillä se ei ole vihainen,rakastaa lapsia tosi paljon,onhan lapsia minulla itsellänikin.
      Jos meidän perheessä jostain luovutaan niin kyllä se on sitten miehen lapsi joka lakkaa käymästä.
      Olkoon kuinka vaan että ihminen on tärkeämpi kuin eläin,meillä on opetettu lapset siihen että mitään viatonta luontokappaletta ei kiusata eikä satuteta.
      Ei myöskään lopeteta tervettä koiraa joka jatkuvien lyöntien ja potkaisujen vuoksi sattuu itseään puolustamaan,se on varma.

      • Koirakko

        Kyllä viisivuotias jo ei sanan ymmärtää ja kun sanot kipakasti niin eiköhän mene perille. Ja jos ei sana riitä alat rajaamaan jotain etua, mikä on lapselle tärkeä. Ja isä mukaan kasvatukseen. Eihän tuollainen peli vetele, että viisivuotias pomottaa sinua ja koiraa!


      • eläinýstävä

        ... joten aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Olen monesti nähnyt lapsen rääkkäävän eläintä - heittelevän kivillä ym.
        Ja koska ovat tuntemattomien lapsia olleet en ole voinut asialle mitään tehdä.

        Itse olen niin luonnon/eläinten ystävä että tuskin minun tuskin lapseni pahoinpitelisi eläimiä, oppisi arvostamaan luontoa jo äidinmaidossa:)

        Mutta korpeaa ihan hirveästi kun ei voi lapselle mitään sanoa asiasta - jos olisi tuttu lapsi saisi kyllä tuta nahoissaan... (siis kuvannollisesti sanoen...)


      • angustimangusti...
        eläinýstävä kirjoitti:

        ... joten aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Olen monesti nähnyt lapsen rääkkäävän eläintä - heittelevän kivillä ym.
        Ja koska ovat tuntemattomien lapsia olleet en ole voinut asialle mitään tehdä.

        Itse olen niin luonnon/eläinten ystävä että tuskin minun tuskin lapseni pahoinpitelisi eläimiä, oppisi arvostamaan luontoa jo äidinmaidossa:)

        Mutta korpeaa ihan hirveästi kun ei voi lapselle mitään sanoa asiasta - jos olisi tuttu lapsi saisi kyllä tuta nahoissaan... (siis kuvannollisesti sanoen...)

        Siis nyt täällä alettiin syyllistää lapsia!?
        ja ikää teillä nyt sitten on?
        Lapsi on pieni eikä ymmärrä että eläintä sattuu se mitä lapsi sille yrittää tehdä!
        Lapsi ei voi olla tyhmä jollei ymmärrä pienenä, sillä sitähän juuri opetetaan viisastumaan.

        Väitättekö muka että olitte pienenä lemmikin ystäviä? esim. osasitte jo hoitaa niitä alle 7 vuotiaana oikein ja ette muka ikinä ns" rääkännyt" niitä (halimalla kovaa esim.).

        Ottakaa nyt järki käteenne kun teillä sellainen varmasti on ja katsokaa maailmaa silmillänne!
        LAPSI EI OLE TYHMÄ JOLLEI PIENENÄ YMMÄRRÄ! lopettakaa lapsen syyllistäminen jo SAATANA.


      • spaa

        EIKÖS TÄLLÄINEN SANA OLE TUTTU: MILLAINEN VANHEMPI, SELLAINEN LAPSI.

        Vitun urpot, älkää syyllistäkö lapsia, lapsi on syytön. Opettakaa lapsenne sitten eläinystävällisiksi, älkääkä tulko tänne urputtamaan kun koira lasta puri. OMA VIKA!!!
        Opettakaa ne lapsenne, älkääkä vaan antako kaikkea periksi.


      • eläinysstävä
        angustimangusti... kirjoitti:

        Siis nyt täällä alettiin syyllistää lapsia!?
        ja ikää teillä nyt sitten on?
        Lapsi on pieni eikä ymmärrä että eläintä sattuu se mitä lapsi sille yrittää tehdä!
        Lapsi ei voi olla tyhmä jollei ymmärrä pienenä, sillä sitähän juuri opetetaan viisastumaan.

        Väitättekö muka että olitte pienenä lemmikin ystäviä? esim. osasitte jo hoitaa niitä alle 7 vuotiaana oikein ja ette muka ikinä ns" rääkännyt" niitä (halimalla kovaa esim.).

        Ottakaa nyt järki käteenne kun teillä sellainen varmasti on ja katsokaa maailmaa silmillänne!
        LAPSI EI OLE TYHMÄ JOLLEI PIENENÄ YMMÄRRÄ! lopettakaa lapsen syyllistäminen jo SAATANA.

        No herää pahvi!

        Pointtini oli tämä: aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Ei kai lasta voi siitä syyttää että se on tyhmä, tarkoitin että aikuisten niille pitää opettaa miten eläimiä kohdellaan.

        Tyhmällä tarkoitan ymmärtämätöntä. Ja lapsen vanhempiahan syytän jos näen lapsen eläintä rääkkäävän.

        Vaikka on myös oikeasti ilkeitä ja pahansisuisia lapsia jotka nauttivat eläinten rääkkäämisestä... Sen ikäisiä että todellakin ymmärtävät esim. lyömisen sattuvan.
        Nämä aikuistuttuaan sitten ilmoittelevat täällä palstoilla luopuvansa eläimestään kun ei aika riitä...

        KORPEE!


      • sanoa
        eläinýstävä kirjoitti:

        ... joten aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Olen monesti nähnyt lapsen rääkkäävän eläintä - heittelevän kivillä ym.
        Ja koska ovat tuntemattomien lapsia olleet en ole voinut asialle mitään tehdä.

        Itse olen niin luonnon/eläinten ystävä että tuskin minun tuskin lapseni pahoinpitelisi eläimiä, oppisi arvostamaan luontoa jo äidinmaidossa:)

        Mutta korpeaa ihan hirveästi kun ei voi lapselle mitään sanoa asiasta - jos olisi tuttu lapsi saisi kyllä tuta nahoissaan... (siis kuvannollisesti sanoen...)

        Ja koska ovat tuntemattomien lapsia olleet en ole voinut asialle mitään tehdä.


        kun ei voi lapselle mitään sanoa asiasta - jos olisi tuttu lapsi saisi kyllä tuta nahoissaan..

        Kyllä lapsille pitää sanoa.. aikuinen yhteisvastuu lähtee siitä, että jos joku näkee tehtävän väärin, siihen puututaan. Oleellista on mitä sanotaan ja miten.. tuta nahoissaan ei kuulosta kovinkaan lupaavalta kasvatusotteelta, edes kuvainnollisesti.


      • Sipsu

        Ei ole normaalia käytöstä viisivuotiaalta. Tulee väistämättä mieleen, että mistähän sen vanhemmat on tehty, kun tuollaisen sallii? Vai onko lapsi pahasti autistinen tai käytöshäiriöinen? Jos ei, niin sen enenpää toisten ihmissuhdekuviohin puuttumatta totean, että itse en tuollaisen miehen kanssa uskaltaisi pitkään jatkaa. Pojasta voi arvaamattomia tulla ongelmia.


      • nanna

        *tyrmistynyt*
        Niin vaan saisi miehen pentukin selkäänsä multa jos itselläni moinen tilanne olisi!!
        Eihän tuo muksu mitään enää usko jos vuoden jo saanut hakata ja potkia koiraa miten sattuu ilman rangaistusta.
        Tää on niin klassinen ilta-lehti lööppi tarina- koiralla menee lopulta hermo ja puree puoli naamaa pois-> niin vaan joutuu koira lopetettavaksi mutta niin toivottavasti kuolis tuo kamala kakarakin vaikka verenvuotoon..


      • Sissi
        eläinysstävä kirjoitti:

        No herää pahvi!

        Pointtini oli tämä: aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Ei kai lasta voi siitä syyttää että se on tyhmä, tarkoitin että aikuisten niille pitää opettaa miten eläimiä kohdellaan.

        Tyhmällä tarkoitan ymmärtämätöntä. Ja lapsen vanhempiahan syytän jos näen lapsen eläintä rääkkäävän.

        Vaikka on myös oikeasti ilkeitä ja pahansisuisia lapsia jotka nauttivat eläinten rääkkäämisestä... Sen ikäisiä että todellakin ymmärtävät esim. lyömisen sattuvan.
        Nämä aikuistuttuaan sitten ilmoittelevat täällä palstoilla luopuvansa eläimestään kun ei aika riitä...

        KORPEE!

        ..sun kanssa.
        Kyllä 5-vuotiaan PITÄÄ jo ymmärtää sana "EI".
        Mua kyllä sapettaa äääääärettömästi kaikki eläimiin kohdistuva julmuus ja piittaamattomuus- on se sitten aikuisen tai lapsen tekosia..
        On vanhempien vastuulla opettaa lapselle kunnioitusta kaikkea elämää kohtaan.
        Millaisia pikku-hitlereitä maamme onkaan jo täynnä!! Hyvänä esimerkkinä tätini 3-vuotias pellavapäinen poika. Kasvoiltaan kuin enkeli, mutta on osannut kiusanteon ja omantahdon läpiajamisen vaikka väkivalloin jo puolet elämästään.. ..mamman oma omena. = ( Oikein paapottu ja kasvatettu "DamienOmeniksi"!!! Puistattaa!!!
        Kertoisko mulle vielä joku: Miksi ihminen ottaa/pitä lemmikkiä, josta se ei pysty/halua huolehtia???


      • ihmettelijä123
        eläinýstävä kirjoitti:

        ... joten aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Olen monesti nähnyt lapsen rääkkäävän eläintä - heittelevän kivillä ym.
        Ja koska ovat tuntemattomien lapsia olleet en ole voinut asialle mitään tehdä.

        Itse olen niin luonnon/eläinten ystävä että tuskin minun tuskin lapseni pahoinpitelisi eläimiä, oppisi arvostamaan luontoa jo äidinmaidossa:)

        Mutta korpeaa ihan hirveästi kun ei voi lapselle mitään sanoa asiasta - jos olisi tuttu lapsi saisi kyllä tuta nahoissaan... (siis kuvannollisesti sanoen...)

        sinunkin lapsi on varmaankin niin viisas ettei tällaisia edes ajattelisi..

        Ensinnä, miksi ihmeessä et voi sanoa tuntemattoman lapselle / vanhemmalle jos lapsi rääkkää eläintä?!?!? Sehän on suorastaan velvollisuutesi aivan kuin jos lapsesi rääkkäisi tuntematonta lasta. Etkö haluaisi silloin tietää asiasta?

        Oletko kenties ujo ja ujoutesi takia eläimiä saa rääkätä vapaasti?


      • korpee?
        eläinysstävä kirjoitti:

        No herää pahvi!

        Pointtini oli tämä: aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Ei kai lasta voi siitä syyttää että se on tyhmä, tarkoitin että aikuisten niille pitää opettaa miten eläimiä kohdellaan.

        Tyhmällä tarkoitan ymmärtämätöntä. Ja lapsen vanhempiahan syytän jos näen lapsen eläintä rääkkäävän.

        Vaikka on myös oikeasti ilkeitä ja pahansisuisia lapsia jotka nauttivat eläinten rääkkäämisestä... Sen ikäisiä että todellakin ymmärtävät esim. lyömisen sattuvan.
        Nämä aikuistuttuaan sitten ilmoittelevat täällä palstoilla luopuvansa eläimestään kun ei aika riitä...

        KORPEE!

        Herää pahvi2.

        Kirjoita mitä tarkoitat niin ehkä joku suakin vielä ymmärtää.

        Lapsi on viaton syntyessään. Ei ole olemassa ilkeää ja pahansisuista lasta. Se on aina kasvatuksen tulos. Tahi kasvattamattomuuden joka on vielä todennäköisempää. Ympäristö toki vaikuttaa myös. Jos on sinunlaisiasi ympärillä, voi olla lapsellakin vaikeaa.


      • hennulii_
        eläinysstävä kirjoitti:

        No herää pahvi!

        Pointtini oli tämä: aikuisten pitää niille rajat ja käytöstavat opettaa.

        Ei kai lasta voi siitä syyttää että se on tyhmä, tarkoitin että aikuisten niille pitää opettaa miten eläimiä kohdellaan.

        Tyhmällä tarkoitan ymmärtämätöntä. Ja lapsen vanhempiahan syytän jos näen lapsen eläintä rääkkäävän.

        Vaikka on myös oikeasti ilkeitä ja pahansisuisia lapsia jotka nauttivat eläinten rääkkäämisestä... Sen ikäisiä että todellakin ymmärtävät esim. lyömisen sattuvan.
        Nämä aikuistuttuaan sitten ilmoittelevat täällä palstoilla luopuvansa eläimestään kun ei aika riitä...

        KORPEE!

        Jotkut lapset ei vaan usko/suostu uskomaan että potkiminen on väärin. Sun kannattais keskustella lapsen isän kanssa asiasta että jos potkiminen ei lopu, sinä et enää vastaa koiran tekemisistä. Koira saa ja sen pitääkin suojella itseään, meillä koira vihaa lapsia ylikaiken koska sukulaislapset ovat sitä lyöneet ja potkineet vaikka tuhat kertaa on kielletty. Jopa minä, joka en ole heidän vanhempi olen ottanut tukasta kiinni että nyt loppu!! Mutta silti se vaan aina jatkuu, silloin kun silmä vähän välttää. Nyt koira näykkäissyt isompaa lasta 2 kertaa silloin kun se on ajettu ihan nurkkaan. Olen yrittänyt pitää koiran aina poissa kun lapset tulevat käymään sun muuta mutta silti näitä tilanteita tulee. Äläkkä missään nimessä koiraasi lopeta, syytön kun on. Tukkapällyt sellaisille jotka koiria kivillä heittelee, pitäisi heittää takaisin niin että tuntuu. Kyllä jotkut lapset vaan tyhmiä, siitä ei pääse mihinkään. Nyt uusi alku oman lapsen ja lapsia vihaavan koirani kanssa. Hyvin on sujunut, kun ottaa rauhallisesti ja selittää lapselle jo konttausvaiheessa että ei saa satuttaa..


    • ovat oikeassa

      En nyt lähde syyllistämään tai puolustamaan yhtäkään noista aiemmin kirjoittaneista. Kerron vain oman mielipiteeni ja myös sen mitä itse teen.
      Ensimmäiseksi haluan sanoa, että en pidä lapsista. En pidä niistä, mutta en halua, että koirani niitä pääsisi satuttamaankaan. Kerran sattui vahinko ja siitä viisastuneena olen nyt tarkkana kersojen kanssa.
      Minulla oli aiemmin dobberi. Kiltti uros, leikattu, hyvin pehmeä luonteinen. Meille tuli kyläilemään pieni poika, kenties ehkä 5 vuotias, aiemminkin koirien kanssa ollut. Koira makasi pihalla auringonpaisteessa ja katseli rauhallisena maailman menoa. Poika touhuili omiaan, kun aikuiset juttelivat ja joivat kahvia, koko ajan vasemmalla silmällä tarkkailin poikaa ja koiraa. Yhtäkkiä poika meni ja läpsäisi koiraa naamaan, nipisti selkänahasta ja potkaisi "tuhma koira" poika kiljui. Pyysin poikaa lopettamaan ja vilkuilin vanhempiaan, että komentaisivat nyt hyvät ihmiset omaa lastaan. Koiran eväkjään ei värähtänyt, mutta kun poika meni ja nappasi yhtäkkiä korvasta kiinni, koira tokkasi poikaa sekunninmurto-osassa naamaan. TUloksena pieni reikä silmäkulmassa. Itse olin kauhuissani, koirani nappasi pentua päästä! Vanhemmat sen sijaan olivat sitä mieltä, että "ei se mitään opi, jos ei koskaan mitään satu. Vahingosta viisastuu."
      Eli, pentua ei kielletä, sen pitää itse oppia että koiria ei hakata ja potkita tai revitä naamasta! Sanoin sitten heille pienenä sivuhuomautuksena että ehkä kannattaisi kuitenkin pikkuisen opettaa kunnioittamaan eläimiä, voi käydä pahastikin...
      Nyt minulla on kääpiökoiria, toinen tykkää lapsista ja leikkii niiden kanssa kiltisti. Lapset osaavat olla hänen kanssa kun hän on niin pieni ja suloinen ja kiva. Nuolee naamaa ja antaa silittää. Toinen on tikkaaja. Tikkaaminen kohdistuu erityisesti lapsiin, mitä pienempi sen pahempi. ilmeisesti siksi, että pienet lapset pelottaa häntä arvaamattomien liikkeidensä vuoksi. Pikkulapset kun voivat äkkiarvaamatta vaikka kaatua tai rynnistää päättömästi jonnekkin. Olenkin tämän tikkaajan kanssa erityisen tarkka. Lapset haluaisivat pikkukoiria silittää, mutta kiellän jyrkästi silloin kun tikkaaja on mukana. KErron heille, että koira pelkää ja voi purra. Erityisen kovasti kiellän vanhempia, jotka kehottavat silittämään pikkukoiraa, koska pikkukoirat on automaattisesti kilttejä (??)No okei, eivät saa suurta reikää aikaiseksi, mutta kyllä se sattuu silti. Kiellän ,koska haluan, että koirani ei purisi ketään, koska en halua että se saisi jonkun lapsen eliniäkseen pelkäämään koiria. Se on kotosalla mukava ja tottelevainen, hellyydenkipeä sylikoira. Leikkii iloisena ja oppii nopeasti. Ihana koira kertakaikkiaan. Hirmuisen työn jälkeen olen saanut tikkaajan sietämään lapsia, enää se ei tuijota niitä silmät tiukkana valmiina tikkaamaan kuin singeri jos lähelle tulevat. Varoitan silti aina lapsia jos lähelle tulevat, että tikkaajaa ei saa silittää tai mennä sen "henkilökohtaisen koskemattomuusrajan" sisäpuolelle. Lapset saavat tulla kahden- puolentoista metrin päähän tätä nykyä ja tikkaaja pysyy rauhallisena. Ihan lähelle saa tulla jos tikkaaja istuu polvien välissä kun olen kyykkysillään. Ehkä jonain päivänä se antaa jopa silittää, toivottavasti.
      Olen sitä mieltä, että vanhempien tulee opettaa lapsilleen, että vierasta koiraa ei saa silittää ilman lupaa ja että mitään koiria tai eläimiä, ei omiakaan, saa ikinä lyödä, potkia tai purra.
      JA koirien omistajien on oltava tarkkana erityisesti jos vieraita lapsia on paikalla. Koira on koira, se ei ajattele puolustautuessaan, että kyseessä on ihmisen pentu.

    • PorsasUrhea

      3-vuotias tyttärentyttäreni puri keväällä toista äitinsä koiraa korvasta. Korvaan jäi jälki, mutta koira ei purrut takaisin. Lapsiperheissä koiran kasvatukseen kuuluu, että se ymmärtää paikkansa perheessä niin hyvin, että tietää pienimmänkin lapsen olevan sitä dekadin ylempänä 'lauman' hierarkiassa.

      RÖH~

      • Monska

        Jos sallitte moista. Ei se koira mikään perkeleen nyrkkeilysäkki tai grillijonon tappelunharjoitusmasiina. Kyllä olis koira saanu purra takaisin!


      • PorsasUrhea
        Monska kirjoitti:

        Jos sallitte moista. Ei se koira mikään perkeleen nyrkkeilysäkki tai grillijonon tappelunharjoitusmasiina. Kyllä olis koira saanu purra takaisin!

        Ei tuota 3-vuotiasta naperoa kukaan asiaan ole yllyttänyt, halasi koiraa ja jostain syystä puri sitä korvaan.

        Koiria ei ole koskaan lyöty tai muutenkaan rangaistu ja molemmat ovat olleet tottelevaisuuskoulutuksessa mainioin tuloksin, mm. tältä keväältä on pokaali ja sininen nauha Kirkkonummella olleesta "lapsi ja koira" - tottelevaisuusnäytöksestä.

        RÖH~


      • Monska
        PorsasUrhea kirjoitti:

        Ei tuota 3-vuotiasta naperoa kukaan asiaan ole yllyttänyt, halasi koiraa ja jostain syystä puri sitä korvaan.

        Koiria ei ole koskaan lyöty tai muutenkaan rangaistu ja molemmat ovat olleet tottelevaisuuskoulutuksessa mainioin tuloksin, mm. tältä keväältä on pokaali ja sininen nauha Kirkkonummella olleesta "lapsi ja koira" - tottelevaisuusnäytöksestä.

        RÖH~

        No väkivallan kautta se sotilaskin oppii...


      • ankustimankusti
        Monska kirjoitti:

        No väkivallan kautta se sotilaskin oppii...

        Eikö juuri porsasurhea sanonut ettei ole koskaan vahingoittanut koiraa tahallaan?
        Kyllä te ihmiset teette asiasta vaikeita.
        Koiran täytyy kyllä oppia kuka on perheessä arvovaltaisempi kuin koira.
        Ymmärränhän minä perheitä, ketkä eivät koirastaan paskanvertaa huolehdi ja kun yhtenä kauniina päivänä lapsi menee ja vetäisee koiraa hännästä ja koira puraisee puolet aivosta, kyllä täytyy jossain muussa vikaa olla kuin lapsessa!

        uskallatteko väittää että jos 3kk vanha lapsi vetää koiraa hännästä ja koira puraisee ja lapsi kuolee niin että tässä oli lapsen syy kun lasta ei olla opetettu?

        Eihän 3kk vanha lapsi ymmärrä paskanvertaa maailmasta.


      • Monska
        ankustimankusti kirjoitti:

        Eikö juuri porsasurhea sanonut ettei ole koskaan vahingoittanut koiraa tahallaan?
        Kyllä te ihmiset teette asiasta vaikeita.
        Koiran täytyy kyllä oppia kuka on perheessä arvovaltaisempi kuin koira.
        Ymmärränhän minä perheitä, ketkä eivät koirastaan paskanvertaa huolehdi ja kun yhtenä kauniina päivänä lapsi menee ja vetäisee koiraa hännästä ja koira puraisee puolet aivosta, kyllä täytyy jossain muussa vikaa olla kuin lapsessa!

        uskallatteko väittää että jos 3kk vanha lapsi vetää koiraa hännästä ja koira puraisee ja lapsi kuolee niin että tässä oli lapsen syy kun lasta ei olla opetettu?

        Eihän 3kk vanha lapsi ymmärrä paskanvertaa maailmasta.

        Ei ehkä kolmekuukautinen tajua, mutta kolmevuotiaaseen tulisi olla sen verran auktoriteettia. Ja edelleen tämä on vain ja ainoastaan oma näkemykseni, joten eipä se CAPS LOCKin painaminen mieltäni muuta.

        Ja hännän vetäminen kontra pureminen niin kovaa että korvaan jää jälki? Eipä ole mielestäni samalla viivalla. Puruvoimaa kuitenkin ihmisellä on huomattavasti enemmän tuollaisessa tilanteessa.


      • PorsasUrhea
        Monska kirjoitti:

        No väkivallan kautta se sotilaskin oppii...

        Ei väkivalta ole oikea ratkaisu eläinkoulutuksessa.

        Kolmivuotiaan Nean ajatusmaailma vain on omansa ja olemme parhaamme mukaan kouluttamassa hänestä aitoa eläinystävää.

        Vaikeaa on opettaa tuon ikäiselle aggerssioiden purkautumiskeinoksi harkintaa ja rakkauden käyttöä, mutta mitä aiemmin se tehdään, sitä paremmat ovat tulokset.

        Olin vapaaehtoisena nuoriso-ohjaajana jo 70-luvulla ja tulen jatkamaan sitä asiaa, että hyvän löytyminen ihmisistä ja tuon löydetyn hyvän välittäminen vaatii vain järkevät ja lämpimät puitteet niin ihmis-kuion eläinsuhteissa.

        Kuten jo Eino Leino totesi: "ei paha ole yksikään ihminen, vain toinen on heikompi toista".

        Annetaan siis lähimmäisillemme -myös eläimille- voimaa kestää ja sietää heikompia lähimmäisiämme, joista voimme tehdä rakkaudella vahvempia ja siten parempia kaikille meille.

        RÖH~


      • muuan äiti
        ankustimankusti kirjoitti:

        Eikö juuri porsasurhea sanonut ettei ole koskaan vahingoittanut koiraa tahallaan?
        Kyllä te ihmiset teette asiasta vaikeita.
        Koiran täytyy kyllä oppia kuka on perheessä arvovaltaisempi kuin koira.
        Ymmärränhän minä perheitä, ketkä eivät koirastaan paskanvertaa huolehdi ja kun yhtenä kauniina päivänä lapsi menee ja vetäisee koiraa hännästä ja koira puraisee puolet aivosta, kyllä täytyy jossain muussa vikaa olla kuin lapsessa!

        uskallatteko väittää että jos 3kk vanha lapsi vetää koiraa hännästä ja koira puraisee ja lapsi kuolee niin että tässä oli lapsen syy kun lasta ei olla opetettu?

        Eihän 3kk vanha lapsi ymmärrä paskanvertaa maailmasta.

        Ensiksi tee miehesi kanssa selväksi mitkä on ne säännöt millain toimitaan teidän kämpässä sen kakaran vierailun osalta ja se että sinä myös komennat sitä pentua teillä sehän on sun kotisi...ja sun koirasi....opeta sille miten eläinten kanssa toimitaan anna sen osallistua sen hoitoon kävelyttämiseen siis yhdessä ei yksin sen anneta sitä tehdä ja leikkaa koiran kynnet putsaa korvat ja harjaa sitä sen läsnäollessa ja anna senkin sitä esim. harjata ja kerro yleensäkin siitä miten eläinten kanssa tulee toimia, uskon että siitä on se hauskaa ja se tulee mielellään sinne hoitamaan sitä aina kun on sen aika sillä lapsi on luonnostaan kaikkia eläimiä rakastava vanhemmathan tän mallin heille luovat jos heistä tulee niiden kivittäjiä tai muuten pahoja.....se riittää jos sanallisestikkin puhut pahaa eläimistä...ne muistavat tämän kaiken ja ottavat sen opetuksena...siis huomioikaa mitä teette ja puhutte lasten läsnäollessa, sillä pienenkin asian he huomioivat.....


      • koira
        PorsasUrhea kirjoitti:

        Ei väkivalta ole oikea ratkaisu eläinkoulutuksessa.

        Kolmivuotiaan Nean ajatusmaailma vain on omansa ja olemme parhaamme mukaan kouluttamassa hänestä aitoa eläinystävää.

        Vaikeaa on opettaa tuon ikäiselle aggerssioiden purkautumiskeinoksi harkintaa ja rakkauden käyttöä, mutta mitä aiemmin se tehdään, sitä paremmat ovat tulokset.

        Olin vapaaehtoisena nuoriso-ohjaajana jo 70-luvulla ja tulen jatkamaan sitä asiaa, että hyvän löytyminen ihmisistä ja tuon löydetyn hyvän välittäminen vaatii vain järkevät ja lämpimät puitteet niin ihmis-kuion eläinsuhteissa.

        Kuten jo Eino Leino totesi: "ei paha ole yksikään ihminen, vain toinen on heikompi toista".

        Annetaan siis lähimmäisillemme -myös eläimille- voimaa kestää ja sietää heikompia lähimmäisiämme, joista voimme tehdä rakkaudella vahvempia ja siten parempia kaikille meille.

        RÖH~

        Mitä tehdä lun koira puree ja murisee pienille lapsille ja kaikille vieraille?


      • lapset on hirveitä
        ankustimankusti kirjoitti:

        Eikö juuri porsasurhea sanonut ettei ole koskaan vahingoittanut koiraa tahallaan?
        Kyllä te ihmiset teette asiasta vaikeita.
        Koiran täytyy kyllä oppia kuka on perheessä arvovaltaisempi kuin koira.
        Ymmärränhän minä perheitä, ketkä eivät koirastaan paskanvertaa huolehdi ja kun yhtenä kauniina päivänä lapsi menee ja vetäisee koiraa hännästä ja koira puraisee puolet aivosta, kyllä täytyy jossain muussa vikaa olla kuin lapsessa!

        uskallatteko väittää että jos 3kk vanha lapsi vetää koiraa hännästä ja koira puraisee ja lapsi kuolee niin että tässä oli lapsen syy kun lasta ei olla opetettu?

        Eihän 3kk vanha lapsi ymmärrä paskanvertaa maailmasta.

        no mutta pitääkö se lapsi päästää leikkimään vieraan koiran kanssa tietysti koira puolustautuu jos vitun kakara tulee ja vetään hännästä


    • t.m.l..l.o

      No purisin minäkin jos juoksevat päin (etkö muka itse yllättyisi?!), repivät, lyövät/potkivat, huutavat yms. Muut tapaukset todella harvinaisia. OPETTAKAA SAATANA NE KAKARAT ETTEI VIERAISIIN KOIRIIN KOSKETA ILMAN OMISTAJAN LUPAA!!!
      ja katsokaa kun olette lapsen kanssa ulkona ettei juokse vastaantulevaa koiraa päin kädet ojossa tms. On ihan omaa tyhmyyttä yleensä jos koira puree.

      • ihmettelijä123

        Jos sä purisit, ei ehkä lopputulos olisi kovin kummoinen.. sen sijaan lähes minkä tahansa koiran purema voi olla erittäin vaarallinen.

        Ei paljoa lämmitä jos koira tappaa lapsesi vaikka tietää että mainitsemasi "muut tapaukset on todella harvinaisia".

        Säkin ehkä saat joskus lapsia ja opit tajuumaan että lapsia kyllä opetetaan, mutta oppimiseen menee aikaa. 1v lapsi ottaa vastaan vähän eri asioita kuin esim. 3v lapsi. Tuollaiset kommentit "OPETTAKAA SAATANA NE KAKARAT" on ihan sama ja turhaa.. Koira on eläin ja "alempi" kuin ihminen vaikka se kuinka kurjalta kuulostaakin. Jos koira puree lasta, oli se syy lapsen tahi koiran, koira lähtee ja todnäk jalat ylhäällä.


      • hennulii_
        ihmettelijä123 kirjoitti:

        Jos sä purisit, ei ehkä lopputulos olisi kovin kummoinen.. sen sijaan lähes minkä tahansa koiran purema voi olla erittäin vaarallinen.

        Ei paljoa lämmitä jos koira tappaa lapsesi vaikka tietää että mainitsemasi "muut tapaukset on todella harvinaisia".

        Säkin ehkä saat joskus lapsia ja opit tajuumaan että lapsia kyllä opetetaan, mutta oppimiseen menee aikaa. 1v lapsi ottaa vastaan vähän eri asioita kuin esim. 3v lapsi. Tuollaiset kommentit "OPETTAKAA SAATANA NE KAKARAT" on ihan sama ja turhaa.. Koira on eläin ja "alempi" kuin ihminen vaikka se kuinka kurjalta kuulostaakin. Jos koira puree lasta, oli se syy lapsen tahi koiran, koira lähtee ja todnäk jalat ylhäällä.

        Törkee oot koiranvihaaja


      • mamsteri876
        hennulii_ kirjoitti:

        Törkee oot koiranvihaaja

        koiralla ei pure koskaan jos sitä ei ole ärsytetty! Ja naperot eivät 5-7 vuotiaina osaa vielä käyttää järkeään kunnolla, mutta se ei silloin ole koiran syy vaan lapsen! lapsi ei saa retuttaa koiraa millään tavalla!


      • mamsteri876
        mamsteri876 kirjoitti:

        koiralla ei pure koskaan jos sitä ei ole ärsytetty! Ja naperot eivät 5-7 vuotiaina osaa vielä käyttää järkeään kunnolla, mutta se ei silloin ole koiran syy vaan lapsen! lapsi ei saa retuttaa koiraa millään tavalla!

        koira ei pure ilman syytä. Sitä on joo voitu ärsyttää tai yms.


    • paipailai

      Minä olen sitä mieltä, että lapset oppivat elämään eläinten kanssa hyvin, JOS heitä opetetaan siihen pienestä pitäen. Lapsia ei pidä päästää eläinten lähelle jos nämä eivät ymmärrä eläimistä sekä niiden käyttäytymisistään mitään ja tämä oppiminen tapahtuu aikuisten kautta.

      Sisarellani on pientä 2 poikaa, jotka ymmärtävät eläimiä koska minä olen heitä siihen opettanut, mutta en silti anna heidän KOSKAAN olla keskenään lemmikkieni kanssa, koska silloin voi sattua jotain vahinkoa joko lemmikeille taikka lapselle. Aikuiset kantavat vastuun lastensa käyttäytymisestään ja minä en antaisi kenenkään olla yksin lemmikkieni kanssa, ilman valvontaa.

      Muistakaa, että aikuisilla on se vastuu lasten käytösestä, oli se lapsi sitten jonkun muun tahi oma, minulla on sen verran suuri suojeluvaisto lemmikkejäni kohtaan että suojelen heitä tällaisilta turhilta vahingoilta.

      • pläääää

        jos koira ja lapsi on ihmiselle yhtä tärkeitä ja koira jostain syystä puree lasta, miks IHMEES SE PITÄÄ HETI LÄHETTÄÄ JOHONKI TAI SITTE TAPPAA. Kukaan eläinten ystävä ei tapa koiraa vaan sen takia, että se kerran puri lasta.


      • hhhkdhhfgtikdfrhhhgj
        pläääää kirjoitti:

        jos koira ja lapsi on ihmiselle yhtä tärkeitä ja koira jostain syystä puree lasta, miks IHMEES SE PITÄÄ HETI LÄHETTÄÄ JOHONKI TAI SITTE TAPPAA. Kukaan eläinten ystävä ei tapa koiraa vaan sen takia, että se kerran puri lasta.

        toi on niin oikein kiitos =)


    • 9+11

      Minä olen kyllä ihan reippaasti huutanut tuntemattomalle alakouluikäiselle kakaralle, joka rääkkäsi lentokyvyttömän variksenpojan hengiltä, ja sen jälkeen alkoi kivittää puussa raakkuneita emoja. Se oli järkyttävää. Ihmettelen, miksei kukaan muu puuttunut tuohon, kun se tapahtui ihan kerrostalolähiössä talojen sisäpihalla.

      Aiempaan: 5 vuotias lapsi on kyllä kyllin vanha ymmärtämään, jos eläintä sattuu. Tosin kaikki ihmiset eivät ole edes lapsena fiksuja. Tuokin koiraa potkiva lapsi olisi voinut jättää syntymättä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe