En tiedä mikä ajatus on päälimmäisenä, mutta sain eilen kuulla, että kolmoset on tuloillaan. Olen tällä hetkellä viikolla 15. Pelottaa. Raskaus oli vahinko eli siis täysi yllätys eikä mitenkään suunniteltu. Päätimme mieheni kanssa kuitenkin pitää lapsen, koska minusta abortti ei tullut kysymykseen. Minulla on opiskelut kesken ja samoin miehelläni (25 ja 26v.), opintolainaa eikä omaa asuntoa.
Miten te olette selvinneet kaksosten kanssa? Onko kolmoset tuhoon tuomittu tilanne? Raastaako se hermot lopullisesti? Erityisesti kaipaisin vastauksia ihmisiltä, joille on tullut monikkoraskaus yllätyksenä hieman huonossa elämäntilanteessa.
Kolmoset
19
21042
Vastaukset
- Saaga
Kaksosten äiti ilmoittautuu. Raskaus oli erittäin toivottu, joten hieman erilainen asetelma meillä on. Ajattelin kuitenkin vastata, jos sopii. Tilanteenne ei todellakaan ole tuhoon tuomittu. Siitä riippuu tietysti paljon, hyväksyttekö itse tilanteen.
Ei mikään ihme, jos pelottaa. Kyllä kaksosraskauskin pelottavalta tuntui, mutta sitten ajatukseen tottui. Moninkertainen HUOLI syntyi heti tiedon saatuamme. Teillä se on kolminkertainen. Mutta siihenkin tottuu, tai ainakin sen kanssa oppii elämään. ;0)
Minulla on syventävät opiskelut kesken ja koko ajan ne kummittelevat takaraivossa. En ole pystynyt keskittymään opiskeluun kaksosten synnyttyä (enkä oikein ennen sitäkään), sillä vauvat syntyivät ennenaikaisesti. Yritän kovasti saattaa opinnot päätökseen ensi kesään mennessä, mutta katsotaan nyt miten käy.
Kyllä kaksosten kanssa pärjää ja miksei kolmostenkin kanssa. Apua kolmosten kanssa tarvitsee aivan varmasti, joten jo nyt kannattaa totutella ajatukseen, että myös jotkut muut hoitavat lapsianne. Kynnys pyytää apua kannattaa olla matala, ettei väsytä itseään ihan kokonaan.
Kun kysyin vauvojen jo synnyttyä keskolan hoitajilta neuvoja, minulle sanottiin, että kannattaa asettaa rima alas. Ei pidä stressata pölypalloista vaan keskittyä olennaiseen. Olemaan siis vauvojen kanssa ja lepäämään itsekin mahdollisimman paljon. Apu- ja tukijoukkoja kannattaa verkostoida jo ennen lasten syntymää. Ruokaa kannattaa pakastaa valmiiksi annoksiksi, että kun kotiutuu vauvojen kanssa, pääsee jossakin edes helpommalla.
Ja siihen saa tottua, että tuikituntemattomat ihmiset tekevät suuren haloon monikkosisaruksista. Ihmisten kysymykset ja huomionosoitukset voivat tuntua nekin raskailta, mutta kaipa se ajan kuluessa hiipuu. Ja siihenkin tottuu.
Käy vaikka Helsingin monikkoperheiden sivuilla ja kysy asiaa vielä sieltä (keskustelupalstalta). Toivon kovasti, että saat vastauksia nimenomaan kolmikoiden vanhemmilta!
Toivottavasti et saanut kauhean negatiivista kuvaa monikkoarjesta! Kaksi EI mene siinä kuin yksi, eikä kolme siinä kuin kaksi; mutta kaiken sen tohinan keskellä kannattaa osata iloita jokaisesta pienestäkin ilonaiheesta. Eli toisin sanoen, kiirettä ja riittämättömyyden tunnetta on varmasti ainakin hetkittäin, mutta myös onnenhetkiä moninverroin!
Lämpimät onnittelut!!! - Mamma
ja kaikesta huolimatta kovasti onnea! Meille sattui vastaavanlainen vahinko. Raskaus oli shokki meille molemmille, saati kun vielä saatiin tietää, että olisi kaksi tulollaan. Ajatuksella "tällä on oltava joku tarkoitus, kun vielä kaksin kappalein vauvaa pukkaa...." mentiin sumussa eteen päin. Taustoihin liittyy paljon muutakin ja voin ne sinulle kertoa, jos jonkun kanssa haluat jutella ja kuulla miten "huonosti" tuplaraskaus voi alkaa ja minkälaiseen elämäntilanteeseen se voi tulla.
Lapsia ei olla kaduttu päivääkään, vaikka muutamia päiviä pois voisi vaihtaakkin =)(sillä niitä todella huonojakin päiviä tähän kaksosarkeen mahtuu). Parisuhteemme vaan voimistuu päivä päivältä (vaikka se kovalle koetukselle välillä joutuukin) ja olemme maailman ihanimpien lasten onnellisia ja ylpeitä vanhempia. Vauva-arki tuntuu koko ajan vaan rankentuvan, nyt kun lapset ovat vauhtipäällä kaiken hereillä olo aikansa, mutta vuosi tässä ollaan kohta selvitty.
Uskon, että teilläkin menee hyvin, kun vaan jo etukäteen pyritte saamaan ajtuksenne selviksi ja keräätte "taustajoukot" kasaan. Elämä kaksosten kanssa, saati sitten kolmosten, ei tule olemaan helppoa, mutta varmasti antoisaa. Ja ainahan siihen monikkoraskauteen liittyyy enemmän riskejä, vauva-aika on jotain sanoinkuvailematonta, mutta minulla ainakin on vain positiivista sanottavaa. On niitä hirveitä, kamalia, kauhistuttavia, hiukset nostattavia hetkiä ja ärräpäitä pärisee, mutta yleisesti ottaen elämä on nyt mallillaan ja ihanaa. Meillä onneksi molemmat ollaan aika rauhallisia tyyppejä ja raskausaikakin meni hyvin, kun ei turhia hermoiltu. Samalla lunkilla asenteella ollaan tässä jo pian vuosi selvitty.
Toivottavsti saat vertaistukea ja minäkin kirjoittelen mielelläni kanssasi, jos haluat kuulla lisää hyvistä ja huonoista hetkistämme. =)
Onnellista odotusta!- kolmoset nyt 6v.
Hei!
Meillä sattui myös opiskeluaikana vahinko, joka osoittautui kolmeksi vauvaksi. Se oli aivan hirveä shokki ja kyllähän se pisti elämän ihan uuteen uskoon. Emme olleet miehen kanssa vakiintuneet yhteen, siis päättäneet olevamme yhdessä loppuelämäämme jne. vaikka vakavasti seurusteltiinkin. Asuimme opiskelukaupungissa kaukana sukulaisista jne. Olin silloin 23 ja mies 25. Molemmilla oli opinnot kesken, töitä tehtiin vain kesäisin.
Kerroin näitä asioita sitten itkien neuvolassa ja tosi hyvä neuvolan täti otti huoleni todesta. Meille järjestettiin heti silloin lisäkertoja neuvolassa, joissa alettiin valmistautumaan ja suunnittelemaan tulevaa. Meillä kartoitettiin esimerkiksi lähipiirin auttajat. Eihän niitä siellä opiskelukaupungissa ollut. Ainoat kaverit siellä oli itsekin opiskelijoita omine kiireineen.
Neuvolassa työntekijät pistivät tosissaan myllyn pyörimään, kun tilanteemme tuntui niin vaikealta. Toki he kysyivät meiltä ensin lupaa ja suhtautumista perheen ulkopuoliseen apuun. Kaupungilta saimme kotiavustajan, joka siivosi, teki kotitöitä ja auttoi vauvojen hoidossa. Se oli iso apu, mutta etenkin ensimmäisen vuoden aikana sekään ei meille olisi riittänyt. Kunnalta saimme isomman vuokra-asunnon ja loistavan sellaisen. Se oli nimittäin yksitasoinen rivitalokämppä rauhalliselta alueelta. Asunnon valinnassa neuvolan täti oli tiukkana, että pitää olla piha lasten nukutusta varten, ei portaita (kolme vahdittavaa) sekä hyvät bussiyhteydet, koska meillä ei ollut autoa. Ei me oltaisi itse näitä osattu ajatella etukäteen. Vanhempamme toki auttoivat välillä ja kävivät viikonlopputöissä meillä :) Hekin olivat kuitenkin työelämässä, joten eivät mahdottomuuksiin pystyneet.
Niinpä ilmeisesti neuvolan aloitteesta meille tuli avuksi kuuden 40-60-vuotiaan naisen "apulaisrinki". Nämä naiset olivat semmoisia aktiivija Martoista ja seurakunnasta. Nämä naiset siis kävivät meillä ensimmäiset 1,5 vuotta vuorotellen yksin tai pareittain auttamassa. Sen avulla varmaan selvisimme. He auttoivat oikeastaan vain lastenhoidossa ja etenkin alussa he tekivät yövalvomisia, jotta saimme nukkua. Ensimmäisen puolentoistavuoden jälkeen osa jäi ringistä pois ja muutamat jatkoivat edelleen tullen välillä apuun esim. jonkun lapsista sairastaessa ja antaen meille muutenkin vapaa-aikaa yhdessä sekä esimerkiksi kriittisen tärkeää aikaa mm. tenttiin lukemiseen ja lopputyön tekemiseen.
En tarkalleen edes tiedä mistä kaikkialta sitä apua meille tuli, mutta raskauden loppuvaiheessa ja lasten synnyttyä meille tuli pieniä lastenvaatteita, vaippapaketteja, leivonnaisia, ruokaa, leluja, kirjoja jne. Myös lasten sängyt, petivaatteet ja syöttötuolit saimme ilmaiseksi innokkaiden auttajien kautta. Isovanhemmat ostivat vaunut. Turvaistuimet saimme MLL:sta lainaksi, vaikka meillä ei ollut omaa autoa heti aluksi.
Mun mielestä ehdottomasti kannatti avata suunsa ja kertoa omat pelkonsa ja avuttomuus ison asian edessä. Välillä tuntui, että omassa kodissa hyöri auttajien armeija, mutta silti onnistuimme säilyttämään mielestämme yksityisyyden. Auttajien kanssa pidettiin palaveria jo ennen lasten syntymää, missä käsiteltiin meidän toiveita ja tapaa elää. Meidän mielipiteitä kunnioitettiin koko ajan, eikä tuputettu muiden mielipiteitä. Mun mielestä lapsetkin tajusi ihan hyvin, ketkä on isä ja äiti, vaikka joskus saatiin kritiikkiä tästä.
Meillä asiat meni näin. Saimme opinnot suoritettua loppuun ja muutimme vuosi sitten takaisin kotiseudullemme. Kolmoset ovat nyt eskarissa ja me molemmat töissä. Välillä tuntuu ihmeelliseltä, että selvittiin niistä ensimmäisistä vuosista ja ollaan miehen kanssa edelleen yhdessä. Naimisissa nykyään :) Kiitän näitä vapaaehtoisia ihmisiä kaikesta avusta. Uskon, että on paljon heidänkin ansiotaan, että olemme täysijärkisiä ja muistamme jotain lasten kahdesta ensimmäisestä vuodesta. Auttajat ottivat lapsista myös valokuvia, kirjasivat ylös lasten kehitystä ja videopätkiäkin on.
Nyt meillä on muuten pientä vauvakuumetta, mutta ei tiedetä, uskalletaanko enää yrittää :)
- mutta haluan
toivottaa sinulle turvallista odotusta.Tukijoukkoja tarvitsette ja raskasta tulee olemaan mutta myös ne ilot ja onnen hetket ovat kolminkertaiset.
- tuplismamma
Minulla oli sama tilanne, "yllätys"raskaus. Mutta kaikesta vastarinnasta huolimatta minulla on nyt 2 maailman ihaninta lasta! Jos haluat tukea tms, laita sähköpostiosoitetta niin mielelläni autan henkisesti jaksamaan!!
- Miksu
Moi! Itse olen 32.v. nainen, yksi kolmosista. Itse ajattelen näin: Se, että olen kolmonen, on todellinen lahja minulle. Aina oli leikkikaveria ym. Sisarukseni ovat olleet minulla aina hyvin läheisiä. Vanhemmillamme on taatusti ollut ekat pari vuotta työntäyteisiä, mutta äidin kertoman mukaan sen jälkeen onkin ollut tosi helppoa... Onnea ja kaikkea hyvää elämäänne!!! Huili nyt raskausaikana ja kerää voimia... Toivottavasti sinulla on tukiverkkoa läheisistä ihmisistä... Saat varmasti myös kodinhoitoapua kaupungiltasi. Varmaan sinua neuvolassa neuvotaan. Tulevat lapsesi ovat oikeita onnenpekkoja (sanon kokemuksesta)! Muuten, kannattaa pukea lapsia myös yksilöllisesti, ettei aina ole samanlaiset vaatteet. Kun on kolmonen, se kerää valtavasti ihmisten katseita. Lapsille on tärkeää saada olla myös yksilöitä... Onnea koko perheelle!
- kokemusta on:)
Paljon onnea ja voimia tulevaan.
Itselläni on 15.v. kolmos tytöt en voi sanoa että helppoa on ollut mutta kaikki on tähän asti suht ok.
Äitin sanoi että kun lapset ovat pieniä niin ongelmatkin ovat pieniä. Toivottavasti raskautesi sujuu hyvin ja jaksat itse olla iloisella mielellä.
Varmasti teillä on kaiken laista mietittävää tuleivaisuuden kannalta mutta lasten hyvin vointi on etusijalla vai mitä:) Onnea vielä kerran teille molemmille.- innokas pikkusisko
Kun siskoni sai kaksoset, minä ja toinen kummi päätimme mennä imuroimaan ja pyyhkimään pölyt vuoroviikoin, kunnes lapset olisivat 2v. Emme antaneet lusikoita yms kummilahjoiksi, vaan käytännön juttuja. Annamme isännän sisko(toinen kummi) kanssa mukavan yökylävierailun kummilapsillemme, eli joka kuukausi on oma kummilapseni minun silmäteräni. Homma toimii hyvin, mussukkani saa jakamattoman huomioni ja sisko miehineen painaa viihteelle tai jää kotiin. Tärkeintä on ottaa kummeiksi ihmiset, jotka ovat valmiita osallistumaan lapsenne elämään teidän ehdoilla, ei missään tapauksessa ystäviä"vastavuoroisesti" tai "pakko" kai se on kutsua. Ja lapsille kummit joilla ei ole jo kummilapsia, mieluummin ei omiakaan lapsia, ei ainakaan pieniä, jotka ei voisi tarvittaessa auttaa. Hitsi, olisin vapaaehtoinen jos tuntisin teidät.
- Yhden+ kaksosten äiti
innokas pikkusisko kirjoitti:
Kun siskoni sai kaksoset, minä ja toinen kummi päätimme mennä imuroimaan ja pyyhkimään pölyt vuoroviikoin, kunnes lapset olisivat 2v. Emme antaneet lusikoita yms kummilahjoiksi, vaan käytännön juttuja. Annamme isännän sisko(toinen kummi) kanssa mukavan yökylävierailun kummilapsillemme, eli joka kuukausi on oma kummilapseni minun silmäteräni. Homma toimii hyvin, mussukkani saa jakamattoman huomioni ja sisko miehineen painaa viihteelle tai jää kotiin. Tärkeintä on ottaa kummeiksi ihmiset, jotka ovat valmiita osallistumaan lapsenne elämään teidän ehdoilla, ei missään tapauksessa ystäviä"vastavuoroisesti" tai "pakko" kai se on kutsua. Ja lapsille kummit joilla ei ole jo kummilapsia, mieluummin ei omiakaan lapsia, ei ainakaan pieniä, jotka ei voisi tarvittaessa auttaa. Hitsi, olisin vapaaehtoinen jos tuntisin teidät.
Oletpa tosi ihana pikkusisko! Tollanen oman ajan antaminen on tosi ihana lahja! Eikä pelkästään lasten äidille, vaan myöskin kummilapselle ja kummille itselleenkin!
Minullakin on pikkusisko joka on vanhinta lastani vain 5 vuotta vanhempi (ja toisia 7 vuotta..), mutta hänestäkin on ollut tosi paljon iloa ja tyttäreni varsinkin pitää häntä aivan omana siskonaan, kun hän on niin paljon leikkinyt ja puuhannut lasteni kanssa.
Tosi kiva jos jaksat/ haluat jatkaa samaan malliin! Olisipa kaltaisianne siskoja enemmän!
- ei kokemusta
Varmasti tulee olemaan raskasta, mutta saat varmasti apua kunnalta ja muilta läheisiltä. Lapsesi ovat onnellisia kun saavat aina kaverin lähelleen.
- onnellisten kolmosten äityli
Ihan ensiksi, paljon onnea! Itsellänikin on kohta 7-vuotiaat kolmos-pojat. Enkä ole päivääkään katunut etten tehnyt aborttia. kyllä pojat ovat niin ihania ja tärkeitä. Itse tulin raskaaksi 21-vuotiaana ja harkitsin aborttia melko pitkään. Nykyjään Alexis,Casimir ja Thomas ovat tosi reippaita ja rasavillejä pikkumiehiä.
- Mari
Hei !
Suomen Kolmosperheet ry on reilut 10 vuotta sitten perustettu yhdistys antamaan tietoa ja vertaistukea juuri kolmosia odottavalle / kolmosperheelle.
Julkaisemme jäsenlehteä, tapaamme kesätapahtumissa yms.
Lisätietoja voit katsoa kotisivuiltamme http://tripletti.cjb.net/
Sivut pitäisi päivittää... tiedän, mutta jostain syystä aika ei aina riitä:-) :-) :-)
Voit myös ottaa yhteyttä meilillä: [email protected]
Toki toivotamme tervetulleiksi myös muut kolmosperheet !!! - yks kolmesta
Onnea paljon! Kuitenkin voin vain kuvitella yhden vauvan äitinä, miten rankkaa kolmosten äitinä oleminen on ekoina vuosina. Mutta olen siis itse kolmonen ja ajattelen, että se on tosi suuri lahja lapselle, että on samanikäisiä sisaruksia. Itse ainakin koen näin. Olen jo yli 3-kymppinen... Äitini kertoi, että meidän kanssa ekat 2 vuotta oli työntäyteisiä, mutta sitten on ollut pelkkää hyötyä, että olemme samanikäisiä... Ja eipä ole ollut ikinä yksinäistä ja kaverinpuutetta. Onnea vielä! Lepäile nyt tosi paljon. Ja varmaan vauvojen syntyessä saat kotiapua tarvittaessa, niin sai meidänkin äiti jo 1970-luvulla... Tsemppiä!
- Nimetön
Pysäytti vaan viesti 70-luvun kolmosesta. Keitä olisi tarvittaessa vaikka meili yms. kavereiksi. Itse juuri hoksattiin harrastuksissa että siellä oli yhet kolmoset, kysyin oletteko sisrauksia, ja ne vastas joo, kaksoset...eiku kolmoset oikeestaan. Niillä varmaan hypähti kurkus, ku mie vastasin: "Niin miekin". Normaali vastaus ois ollu, ai jaa, mitenkäs... oli teidän äidillä varmaan raskasta...jännää, joo..."!!!
- Anni
mietin vain, millaiset mietteet sinulla nyt on odotuksen suhteen ja onko odotus mennyt hyvin?
- marikol
nyt, kun kolmosesi ovat parin vuoden ikäisiä. Toivon lämpimimmin, että olette jaksaneet sekä lasten että parisuhteenne kanssa. Toivottavasti olette saaneet kaiken mahdollisen tuen.
- jadelynn
minä olen kaksosten äiti,mut minulla oli erittäin "hankala" tilanne,sillä olin tavannut mieheni kolme kuukautta aikaisemmin (minulla 2 lasta aikaisemmasta liitosta) mut olimme kuitenkin puhuneet kuinka ihana olisi saada "iltatähti" JOSSAIN vaiheessa.jätin e-pillerit pois,koska minulla meni ensimmäisen lapsen kanssa 3 vuotta ja toisen puolitoista vuotta ennenkuin tulin raskaaksi.nyt tulin heti,olimme ihan innoissan,kävin ultrassa 12 vko ultrassa,mut olinkin vasta 8 vko niin sain uuden ajan! siellä vasta näkyi että tulee kaksoset.....olin suorastaan kauhuissani,en koskaan ollut edes ajatellut mahdollisuuta kaksosiin....no siinä piti sitten mies saada vakuuttamaan minut et hän jää.yksin en siihen halunnut lähteä,raskaus aika meni loistavasti,synnytys oli nopea, luomu ja mahtava kokemus,kun näin pojat,kaikki pelot ja huolet kirjaimellisesti hälveni,olimme ylpeitä ja he ovat aivan erityisiä,kolmoset vielä erityisimpiä,ja meillä on tosi hauskaa,kun on leikki kaveri omasta takaa!!
rankkaa on ollut,sitä en kiistä,mut päiväkään en vaihtaisi...uskon tulet rakastumaan lapsiisi,jokainen oma persoona :) olisin varmasti itsekkin,niinkuin olinkin järkyttyny,mut ei se sitten niin "kamalaa" ollut ja sain kaupungilta perhetyöntekijän auttamaan :) onnea teille! - kfjgintvmrt
vaikken ole kolmosia nähnyt kuin unissa..tuolla joku kirjoitti että vauva-aika oli rankaa mutta senjälkeen helppoa...meillä on4v poika 1v tyttö ja paljon helpompaa on pienemmän kanssa silloin kun isoveikka on kotona seuraa pitämässä..jos on kerhopäivä, on tyttö koko ajan nilkassa kiinni..uskoisin siis että kun selviätte ekasta vuodesta, laajantukijoukon avulla, niin näistä kolmosista on niin paljon seuraa toisilleen (hetkittäins;) ) etteivät äitiä koko ajan kaipaile ja saat tehtyä asiat..ja kun oppivat syömään ja juomaanitse (ja varmasti varhaisemmassa iässä kuin yksöislapset..) niin taas helpottaa..lautaset nenän eteen ja ruokaa suuhun :) minä pääsen jopa vessaan rauhassa kun isoveikka leikkii siskon kanssa...
ja eräälle kaksosia odottavalle kirjoitinkin aiemmin palstalla että n eperheet joissa on kaksosia, vaikuttavat minusta enempi kiinni hitsautuneilta kuin ne missä ontullut vain yksi kerrallaan..kun sitä tiimihenkeä tarvitaan lasten hoidossa niin parisuhde kasvaavahvaksi ja tulee "me yhdessä teemme tän"-henki ..Onnea :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409