Uskaltaako Hellussa ajaa autoa?

Kaisa Kuopiosta

Moix vielä Hellulaiset! Ku mä oon tosiaan aatellu muutta sinne päin myöhemmin syksyllä duunin perässä niin oon miettiny sitä Hellun liikennettä aika paljon. Mullon kortti ollu kolme vuotta ja ajan Kuppiksessa ihan sujuvasti ja Tammerforssissa kans olen ajellut enkä joutunu kolariin. Mut ku Hellussa on niin paljo enemmän sitä liikennettä niin olis kiva kuulla muilta Helluun muuttaneilta kommenteja et oliko vaikeeta oppia ajamaan autolla siellä ja kannattaisko käydä muutama x-tra ajotunti. Oon kuullu kaverilta et siellä on jotain juttuja mitä pitää tietää?

19

2113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllähän

Kuopijossa ajetaan vielä vossikoilla eikä autoilla . Joten kirjoitat skeidaa että sinä ajaisit autoa .

• Kaisa Kuopiosta

Moix vaan sullekin! En mä ole alunperin Kuppiksessa edes syntynyt vaan tulin tänne opiskelemaan. Tää on ihan kiva kaupunki mut piirit on niin pienet ja baarit huonoja. Hellussa kaikki on isompaa ja mielenkiintosempaa ja parhaat kundit on kans siellä. Odotan mielenkiinnolla et pääsee tekemään bänät taas jonku ihQun shättitutun kanssa. Mullon meselistalla ehdokkaita jo kahdeksan! :) Ja ei en oo puutteessa! :)

• ole puutteessa
        Kaisa Kuopiosta kirjoitti:

Moix vaan sullekin! En mä ole alunperin Kuppiksessa edes syntynyt vaan tulin tänne opiskelemaan. Tää on ihan kiva kaupunki mut piirit on niin pienet ja baarit huonoja. Hellussa kaikki on isompaa ja mielenkiintosempaa ja parhaat kundit on kans siellä. Odotan mielenkiinnolla et pääsee tekemään bänät taas jonku ihQun shättitutun kanssa. Mullon meselistalla ehdokkaita jo kahdeksan! :) Ja ei en oo puutteessa! :)

koska otat lääkityksen ajallaan . Mutta , onko lääkitys se oikea ?

• Saara

Samat liikennesäännöthän täällä on. Mä muutin tänne Jyväskylästä muutama vuos sitten eikä enää mitää mitään ongelmia. Pitää vaan ajaa vähän kovempaa ja keltaset valot tarkottaa vihreitä. Parin kuukauden totuttelun jälkeen varmasti sujuu.

• Todenmukainen

Keskustassa on vittumaista ajaa. Nappulakiveä on helvetisti ja ratikkaa ja linja-autoo suhisee ja ihmisiä on hitokseen. (en suosittele ajamista siellä) Kadut on epäselkeesti merkittyjä ja kadun nimiä et ehdi vauhdisa lukea. Kaistaa on viimetingassa vittumaista vaihtaa ja kaikkea pitää seurata tosissaan eli paljon maisemia ei katsella. Eli, kannattaa tutustua kaupunkiin lähinnä viikolla ja mielellään ehtoolla. Ei missään tapauksessa klo.07.00-09.00 ja 15.30-17.30 välisinä aikoina. Ehtoolla on suhteellisen rauhallista, jopa yllättävän rauhallista.

Sivukaupungilla ajaminen ei juurikaan poikkea mistään pikkukaupungista. Helppoa liikkua, kun tiet ovat uusia ja leveitä (ei vittumaisia nappulakiviä)

Ihmettelen tosissaan, että miksei niitä helvetin "sananmukaisesti" kivikautisia nappulakivikatuja revitä auki ja tehdä kunnon pinta...pysyis autokin paremmassa kunnossa ja tekisi muutenkin liikkumisen turvallisemmaksi.

• Tölikän heebo

ne nupukivet on paljon kestävämpiä kuin normaali öljysora. Jos vaikka espat ois perusasfalttia, ne pitäs päällystää kahdesti vuodessa.

Nupukivet kestää kymmenkertaisesti.

• mutta kuitenkin
        Tölikän heebo kirjoitti:

ne nupukivet on paljon kestävämpiä kuin normaali öljysora. Jos vaikka espat ois perusasfalttia, ne pitäs päällystää kahdesti vuodessa.

Nupukivet kestää kymmenkertaisesti.

Niin, kyllähän ne paremmin kestää, jopa vuosisatoja ja sen kyllä monilla kaduilla huomaa.

Mutta, tosiasiassa kyllä hyvin tehty asfaltti kestää hyvänä vähintään viisvuotta. Lisäisi huomattavasti ajomukavuutta ja keskittymiskykyä liikenteeseen. Minä ainakin siinä tärinässä ja melussa joudun jonkinmoiseen paniikkiin ja huomio kiinnittyy aivan toisaalle kuin ajamiseen, kun saa pelätä koska vetari tippuu tai alatukivarsi murtuu yms. Helsingin keskusta ei ole muutenkaan kyllä mikään autoilijan unelma vaikka pahempiakin on.

• stadin kundi

haista sinä kaisa paska !

• pekka

taisi olla provo! stadin kundi, asutko juupajoella?

Helsingin liikenne on onnettomasti järjestetty, kaikkein paras kulkuneuvo täällä on polkupyörä.
        Jos ei tarvitsisi töissä autoa niin myisin sen pois,
        ei kiinnosta menettää hermoja joka päivä täällä saatanan sumpussa!! Tää perkeleen liikenne on aivan kaaosta.
        En suosittele muuttoa helsinkiin enkä ainakaan auton mukaan ottoa.

ranskalais italialainen liikennesuunnittelijoiden ryhmä vieraili helsingissä ja ihmetteli miten näin pienessä kaupungissa voi olla näin pahat ruuhkat ja näin onnettomasti suunitellut liikennejärjestelyt.

• Cockmongrel

Vaikka Kuopion Kaisa onkin onneton provottaja niin vastaan tähän. Helsingissä on ihan turha ajella autolla. Ainakaan keskustassa. Itse olen pärjännyt rapiat neljännesvuosisadan ilman ajokorttia. "Julkisilla olisit jo perillä" pätee kybällä. Bänät IhQ hey!

• J_K

Itse ajelen Tampereella autolla ja sanon, että Tampere on paljon paskempi kaupunki ajaa autolla. Niin joustamatonta porukkaa ratin takana. Hesassa sen sijaan ollut ihmeissään, kun taksikuskit ja bussikuskit hidastaa, jotta voi vaihtaa kaistaa heidän eteen, ihmeellistä. Tampereella vastaavassa tilanteessa painetaan kaasua, ettei kukaan vaan tule eteen. Huomattavasti suvaitsevaisemnpi ajokulttuuri Hesaas.

Kannattaa katsella kartasta reittejä etukäteen jottei joudu arpomaan kauheasti.

• Jack

Ihan aluksi on pakko kysyä että missä on Hellu? Tiedän kyllä Helsingin, Hesan ja Stadin, mutta Hellu taisi olla Helena-niminen daami jostain landelta.

Mutta asiaan: Ajan työkseni taksia Helsingissä. Työvuoron aikana tulee pyörittyä n. 300 km pääkaupunkiseudulla, suurimmaksi osaksi keskustassa. Siinä ehtii nähdä kaikenlaista.

Helsingissä ajetaan aina kovaa. Jos et ole varma ajotaidostasi ja siitä että minne olet menossa, ihan itseäsi säästääksesi kannattaa pysyä poissa erityisesti keskustasta. Puolelta niistä jotka liikkuvat autolla Helsingissä pitäisi ottaa kortti pois. Joko ajotaidon puutteen vuoksi tai sitten asenteen vuoksi.

Tyhmintä mitä Helsingissä, etenkin kantakaupungin alueella, asuva voi tehdä, on auton omistaminen. Yksityisautolla liikkuminen on hankalaa, pysäköinti maksaa maltaita, jatkuva pelko ilkivallasta ja vakuutusmaksut ovat muuta maata korkeammat. Siis älä tuo tänne autoa jos et sitä ehdottomasti tarvitse esim. työssäsi.

Itselläni, ammattiautoilijalla, ei ole siviiliautona muuta kuin harrastemielessä pidetty vanha avoauto jota rakennetaan pojan kanssa talvella ja hieman cruisataan kesällä. Asiointi kaupungissa tapahtuu joko julkisilla, polkupyörällä, kävellen tai taksilla.

• Jack

Kehut ajaneesi "Kuppiksessa" ihan sujuvasti. Kuppis on Turussa sijaitsevan kaupunginosan "Kupittaa" ruotsinkielinen nimi. Melko kaukana Kuopiosta.

Haluan tällä sanoa että unohda tuo ihmeellinen tekoslangi jota tunnut viljelevän. Jos todella muutat tänne, ole ihan rohkeasti kuopiolainen. Ole sitä täysillä, saatat jopa löytää toisen kuopiolaisen täältä ja sitten voitte "huastoo" oikein kunnolla.

Mikään ei ole niin pelle kuin muualta Helsinkin muuttanut joka yrittää olla niiiiin stadilainen. Jos osaat olla avoimesti sieltä mistä ikinä oletkin kotoisin, niin sellaiset tyypit me Helsingissä syntyneet otamme avosylin vastaan. Olemme tottuneet siihen että yli puolet Helsingissä asuvista on kautta aikain syntynyt jossain muualla kuin Helsingissä.

Ne ns. vittumaiset stadilaiset ovat lähes poikkeuksetta muualta muuttaneita jotka yrittävät peitellä sitä olemalla niin stadilaista.

• Kaisa Kuopiosta

Moix vaan ja kiitsa tuosta kommentista. Mä tiedän et Turuus eli Oobus on Kupittaa ja että se on ruottix Kuppis mut Kuopiota kutsutaan tääl joko Kupiksex tai niinQ mä teen Kuppiksex. Siis kahel peellä. Mut mitä tulee kuopiolaisuuteen niin mä en oo täältä oikeesti alunperin ees kotosin vaan oon tääl vaan opiskelemas ja nyt siis Helluun muuttamassa. Oon tulos duuniin sinne töihin ja tiedän et siellä asuu paljon maakunnist tulleita eli siis toi mitä kirjotit ei ollu mulle mitään uutta. Mut jos sä ihQ Jack voisit kertoo noist Hellun lafkoista, mä laitoin siitä oman kyssärin tänne kun haluun tietää mahd. paljon etukäteen asiaa ennenku muutan. Et siis onko totta että Hellun lafkat on kesähelteellä kuumii??? Kiitti ja moi! :)

• hellurei helluun

Tiedätkö mitä ammattiryhmittymää kutsutaan
        "runkuiksi"? Vihjeenä voin sanoa, että nahkatakki
        on monella työasuna talvisaikaan.

• .Jope
        hellurei helluun kirjoitti:

Tiedätkö mitä ammattiryhmittymää kutsutaan
        "runkuiksi"? Vihjeenä voin sanoa, että nahkatakki
        on monella työasuna talvisaikaan.

taksinkuljettajien lisäksi?

• ......
        Kaisa Kuopiosta kirjoitti:

Moix vaan ja kiitsa tuosta kommentista. Mä tiedän et Turuus eli Oobus on Kupittaa ja että se on ruottix Kuppis mut Kuopiota kutsutaan tääl joko Kupiksex tai niinQ mä teen Kuppiksex. Siis kahel peellä. Mut mitä tulee kuopiolaisuuteen niin mä en oo täältä oikeesti alunperin ees kotosin vaan oon tääl vaan opiskelemas ja nyt siis Helluun muuttamassa. Oon tulos duuniin sinne töihin ja tiedän et siellä asuu paljon maakunnist tulleita eli siis toi mitä kirjotit ei ollu mulle mitään uutta. Mut jos sä ihQ Jack voisit kertoo noist Hellun lafkoista, mä laitoin siitä oman kyssärin tänne kun haluun tietää mahd. paljon etukäteen asiaa ennenku muutan. Et siis onko totta että Hellun lafkat on kesähelteellä kuumii??? Kiitti ja moi! :)

no enpä ole kyllä 20 vuotta kuopiossa asuneena kuullut koskaan kuopiota kuppikseksi kutsuttavan.

Samoin ei kai nyt helsinki mikään vitun hellu ole.
        Se on stadi!

• Anonyymi
        ...... kirjoitti:

no enpä ole kyllä 20 vuotta kuopiossa asuneena kuullut koskaan kuopiota kuppikseksi kutsuttavan.

Samoin ei kai nyt helsinki mikään vitun hellu ole.
        Se on stadi!

Hellu, Ellu ja Vallu. Ja pikkuruinen Kallukin….

• Anonyymi

Jos ei tiedä mikä on kolmio, voisi jättää auton kotiin. Että joku joka vie lapsen kouluun, ei tappaisi sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4626
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2129
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      1587
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      170
      1547
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      162
      1512
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      271
      1332
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      196
      1204
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1122
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1074
    10. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      81