Minkälainen parannus mun täytyy tehdä? Henkinimmari kirjoitti juuri, että Nooan aikana ihmisille saarnattiin rakkautta ja parannusta.
Minua vaivaa usein tuo parannusasia.en tiedä mikä on Jumalan tahto kohdallani.
Minun tahto on hoikistua.olen joulusta lähtien pudottanut jo 7kg.mutta voiko Jumalan tahto tuntua vain itsekkäältä?olen myös vähentänyt tupakoinnin 30 kolmeen päivässä...ja juon vain kerran kuukaudessa.entisen 20 kerran sijaan.
Kaikki palvelee vain minun hyvinvointia.
Kun tulin 25 vain.sitten uskoon pidin puheita,esiinnyin lehdissä ja eräs tutuntuttuni sanoi että olen sen kaupungin kuuluisin uskis..
Ja nyt ..vain minä.minäminäminä.auton menetyksen jälkeen jäi perhe,ilman miestä...ja pari ystävää.
Tämä riittää kyllä itselleni..mutta mitä muuta se voisi olla, tuo rakkauden Jumalan tahto?minkälaisia kokemuksia teillä on? miten sä koet että onko Jumalan tahto kaikille sama?eli mikä se on?vai pidätkö että sinulla on jokin erityislahja?
Parannus..
41
290
Vastaukset
Lahkopastoreiden mukaan parannuksenteko on sydämen ja mielen muutosta, joka tuo ihmistä lähemmäksi Jumalaa. Ihmisen tulee siis jättää kaikki omat tuntemukset omaan arvoonsa ja kääntyä Jeesuksen puoleen. Jeesus antaa sitten armon, vapauden jne.
Käytännössä edellinen tarkoittaa sitä, että ihmisen tulee luopua kaikesta maallisesta (mm. omaisuudesta) lahkon hyväksi ja ryhtyä ehdoitta lahkon orjaksi. Lahkoissa ei ole tapana puhua orjuudesta, Jeesuksen palvelijoista kylläkin.
On olemassa myös parempi tapa. Ollakseen todella vapaa ei tarvitse olla minkään uskonnollisen yhteisön orja.- Anonyymi
Ensin pitää tehdä pesäero helluntailaisissa olevaan vieraaseen henkeen,
siitä on päästävä kokonaan irti.- Anonyymi
2. Piet. 2:19 ja lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2. Piet. 2:19 ja lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
Kerro minkä turmeluksen orjia ovat helluntaissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voi olla minkään turmeluksen orja, jos on jumalan henki sydämessä joka varottaa jokaisesta asiasta joka ei ole oikein kerro ?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voi olla minkään turmeluksen orja, jos on jumalan henki sydämessä joka varottaa jokaisesta asiasta joka ei ole oikein kerro ?!
Suomi on täynnä petollisia ihmisiä, juoppoja horoja ja kaikkea roskaa.
Mutta helluntain ihmisiä ei heistä löydy, eli älkää puhuko pascaa enää enempää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailiike on homppelimiesten perustama harhaoppinen uskonlahko.
Ensimmäinen helluntaiseurakunta perustettiin Helsinkiin v. 1920.
Sen järjesti Gerhard Olsen-Smidt niminen henkilö. Hän perusti lisäksi 40 muuta hell.srk. pitkin maata, aina Haapavedelle asti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailiike on homppelimiesten perustama harhaoppinen uskonlahko.
Ensimmäinen helluntaiseurakunta perustettiin Helsinkiin v. 1920.
Sen järjesti Gerhard Olsen-Smidt niminen henkilö. Hän perusti lisäksi 40 muuta hell.srk. pitkin maata, aina Haapavedelle asti.Senkö takia suomi on täynnä juoppoja ja horoja ja lutterit marssii ja liputtaa homoja niinkö ?
Kokeile zaisitko puristettua pientä lookisuutta juttuihisi @ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siten, että kyseinen Jumlan henki on omaa kuvitelmaasi, joka heijastelee vain sitä, mitä itse asiaoita ajattelet. Jos Jumalan Pyhä Henki kirkastaa kristityille Raamatun totuutta, niin miksi kristinuskossa on tuhansia opillisesti erimielisiä lahkoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on täynnä petollisia ihmisiä, juoppoja horoja ja kaikkea roskaa.
Mutta helluntain ihmisiä ei heistä löydy, eli älkää puhuko pascaa enää enempää!Tiedän enemmän kuin yhden helluntailaisen juopon.
- Anonyymi
Eiköhän ole niin, että hyväksyt itsesi ja teet niitä asioita, jotka saa sinut iloiseksi. Teet omalta osaltasi jokaisesta päivästä parhaan mahdollisen.
- Anonyymi
Noinkin voi olla, mutta ei sillä ole tekemistä parannuksen tekemisen kanssa.
Parannus tarkoittaa kääntymistä pois entisestä elämästä joka oli kaikkea muuta kuin jeesuksen seuraamista.
Eli käännytään pois jumalattomuuksista jeesuksen seuraamiseen.
Kaikki lähtee uudestisyntymisestä jonka tekee pyhä henki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinkin voi olla, mutta ei sillä ole tekemistä parannuksen tekemisen kanssa.
Parannus tarkoittaa kääntymistä pois entisestä elämästä joka oli kaikkea muuta kuin jeesuksen seuraamista.
Eli käännytään pois jumalattomuuksista jeesuksen seuraamiseen.
Kaikki lähtee uudestisyntymisestä jonka tekee pyhä henki.Raamatussa sana parannus/kääntyminen/Repent ei tarkoita oman elämän parantelua, vaan Jumalan puoleen kääntymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa sana parannus/kääntyminen/Repent ei tarkoita oman elämän parantelua, vaan Jumalan puoleen kääntymistä.
Tit. 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Peso on vanha sana, mikä tarkoittaa kastetta, jossa kätetään vettä..
2. Moos. 40:7
Ja paneman pesoastian seurakunnan majan ja alttarin välille, ja paneman siihen vettä.
Helluntailaisuus on syvältä pimeydestä. Siinä ei ole ollenkaan synnit pois pesevätä kastetta, mikä synnyttää ihmisen uudeksi vedestä ja Hengestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa sana parannus/kääntyminen/Repent ei tarkoita oman elämän parantelua, vaan Jumalan puoleen kääntymistä.
Näin, ja sen jälkeen yksinkertaisesti laitetaan elämästä pois kaikki mikä painaa; joko heti tai kilvoitellen. Synnittömiksi emme kuitenkaan voi ajassa tulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parannus eli kääntyminen tarkoittaa sitä, että ihminen tajuaa olevansa helvetin ansaitseva syntinen. Hän alkaa ajatella syntisyyttään Jumalan näkökulmasta. Hän uskoo, että Jeesus sovitti maailman synnin verellään. Hän ottaa tuon rakkaudenlahjan vastaan oman syntisyytensä kohdalle. Sillä hetkellä ihminen uudestisyntyy, saa Jumalan pyhän hengen kuolleen henkensä litalle, saa iankaikkisen elämän.
Uskossa ollessaan meidän tulisi tehdä tekoja, jotka tuovat kunniaa Jumalalle. Tällaisista teoista saamme palkkioita Kristuksen tuomioistuimessa, joka pidetään ylöstempauksen jälkeen taivaassa. Jos on elänyt itsekkäästi, jää ilman palkkioita, kultaa, hopeaa, kruunuja tai jalokiviä. Pelastus kuitenkin on kertatapahtuma eikä sitä voi menettää, vaikka eläisi huonosti. Uskova haluaisi elää puhtaasti ja Jumalaa palvellen, mutta syntinen luontomme vetää syntiin. Uskova tajuaa, että hänessä asuu uusi pyhä henki ja entinen lihallinen minä. Se että ei enää nauti synnistä voi olla vahva todiste sille, että on uudestisyntynyt.
- Anonyymi
Villitsevät hurmoshenget voi saada poistumaan ja lahkorallin saa päätökseen menemällä tavalliseen Kristilliseen kirkkoon Herran Pyhällä Ehtoolliselle, jossa sen alkuperäinen merkitys on tallessa.
Ehtoollisesta ei ole mitään hyötyä, ellei usko, mitä Jeesus itse sanoo.
Matt.26
26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.- Anonyymi
Kun menet niin muistahan pyytää ymmärrystä samalla reissulla sitä kun näyttäisi puuttuvan!
- Anonyymi
Ongelmasi johtuu siitä, että pidät yhteyttä helluntailaisten kanssa ja kyselet heiltä neuvoja asioihisi.
- Anonyymi
Juomarit eivät peri Jumalan valtakuntaa.
- Anonyymi
Just joo,sun mielestä mä oon juomari kun otan kerran kuussa? T.ap
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Känni on synti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Känni on synti.
Ei raamatun mukaan. Ne Kaanaan häät...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskon paradoksi on siinä, että sinulle kerrotaan, että olet saanut anteeksi Jeesuksen sivistystyön tähden. Silti sinulta odotetaan jatkuvaa parannusta ja odotetaan töyttävön tietyt ihmisten luokat standardit. Niihin kuuluu absolutisti, korkeintaan viiniä saa juoda jossain lahkoissa tietyn määrän tiettyinä aikoina...tupakoimattomuus, siveellisyys:puheissa, käyttäytymisessä, pukeutumisessa jne ..ja monet muut säädökset, jotka voivat myös koskea joskus ruokasäännöksiä.
Jatkuva paheksuntaa olkoon siis osasi, amen. Ja kun olet vieläpä nainen....hui kauhistus, tuo Iisebeli...jojq on lopun aikojen vitsaus pahimmillaan...
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskon paradoksi on siinä, että sinulle kerrotaan, että olet saanut anteeksi Jeesuksen sivistystyön tähden. Silti sinulta odotetaan jatkuvaa parannusta ja odotetaan töyttävön tietyt ihmisten luokat standardit. Niihin kuuluu absolutisti, korkeintaan viiniä saa juoda jossain lahkoissa tietyn määrän tiettyinä aikoina...tupakoimattomuus, siveellisyys:puheissa, käyttäytymisessä, pukeutumisessa jne ..ja monet muut säädökset, jotka voivat myös koskea joskus ruokasäännöksiä.
Jatkuva paheksuntaa olkoon siis osasi, amen. Ja kun olet vieläpä nainen....hui kauhistus, tuo Iisebeli...jojq on lopun aikojen vitsaus pahimmillaan...
LightningSovitustyön siis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sovitustyön siis
No voi paska homma, onpa taas kirjoitusvirheitä...
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi paska homma, onpa taas kirjoitusvirheitä...
LightningOtahan se ennakoiva teksti pois päältä kännystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otahan se ennakoiva teksti pois päältä kännystä.
Otin pois sellaisen kuin automaattinen korjaus...onko se sama asia?
Lightning
- Anonyymi
Jeesus kärsi mahdollisesti alkoholismista ennen Ylipapiksi vihkimistä Jordanilla,
Oli kipujen ja sairauksien tuttava.
Matt. 11:19
Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa. - Anonyymi
Aloittaja tekee täydellisen parannuksen, kun ei moiti itseään eikä ajattele omia vikojaan, vaan herjaa helareita.
- Anonyymi
Parannus ei ole sitä ettei tee jotain, vaan sitä että alkaa tekemään.
- Anonyymi
Eli mitä pitää alkaa tekemään?
- Anonyymi
Tit. 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Helluntailaisuudessa ei voi pelastua, koska siellä ei ole ollenkaan synnit pois pesevätä kristillistä yhtä kastetta, mikä synnyttää ihmisen uudeksi vedestä ja Hengestä. Irtohenkien voimavaikutukset tulevat helluntailaisiiin henkimaailmasta.
1. Joh. 5:8
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.- Anonyymi
Hurmoshenget,, irtohennget on pettäviä henkiä, vaikka niillä on erilaisia voimia käytössä.
Ne matkii Raamatun tapahtumia.
Matt.7
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
- Anonyymi
Hei AB !
Älä ota vastaan "Hengen" juttuja !
Hän ei ymmärrä Hengellisyydestä yhtään mitään, joten hänen kirjoituksiinsa ei tule peruataa yhtään mitään !
Jos oikeasti mietitään Hengellisessä mielessä parannusta / parannuksen tekoa.
Niin se tulee uudestisyntyneeseen Jumalan ja Pyhän Hengen kautta meihin.
Siis kun ihminen uudestisyntyy, niin siinä kohtaa hänelle tulee sisäinen halu toimia Jumalan tahdossa sen mukaan kun uskova itse sen ymmärtää.
Ja sen parannuksessa elämisen tulee jatkua, eli sen halun toimia parhaansa mukaan tulee jatkua uskovassa, kuten itse olet kirjoittanutkin.
Mutta se siis on kasvamista ja pyhittymistä Hengen pyhityksessä, eli uskova ei kykene itse itseään pyhittämään, se on tärkeää ymmärtää !
Tärkeää on siis sydämen asenne !
Siis halu pyrkiä parhaansa mukaan Jumalan hyvässä tahdossa.
Mutta !
Tärkeää on anoa Herralta apua niissä asioissa, joissa itse kokee ja ymmärtää toimivansa väärin !
Eli ei lähteä itse itseään pyhittelemään ja parantelemaan, vaan tunnustaa ne synnit ja väärät toimet, jotka itse sydämessään vääriksi ymmärtää ja kokee !
Siis tässä on uuden liiton parannuksenteon ydin kerrottuna:
1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Siis rehellisyys !
Ei yritetä vain peitellä omia vääriä toimia, vaan päiväkohtaisesti tunnustaa ne rehellisesti Herralle ja anoa anteeksi ja samalla Herralta anoa apua ja vapautusta niistä.
Eli meillä kullakin on omat ns. "halmasyntimme" tai heikkoutemme, johon joudumme anomaan apua kestäväisenä, eli kun taas kerran lankeamme, niin on sitten taas vaan anottava apua.
Se näet on niin, että Herra osin voi käyttää meidän heikkouksiamme hyväkseen, pitämällä meidät pieninä.
Apostoli Paavali itse kertoo tästä asiasta omalla kohdallaan:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Herra siis voi suojella meitä heikkouksiammekin kautta ja avulla ja siten pitää meidät "pieninä" ja varjelee meidät ylpeydeltä, joka ylpeys siis johtaa sydämen kovettamiseen, eli väärään sydämen asenteeseen, jolloin emme elä enää parannuksessa, vaan sydämemme on kovettunut ja paatunut, emmekä enää elä herkällä sydämellä Jumalan edessä parannuksessa.
Tämä asia jonka siis otit esille on äärimmäisen tärkeä Jumalan lapselle !
Joten kiitos sinulle, kun otit sen esiin ja käsittelyyn.
Tästä olisi paljonkin asiaa, mutta riittäköön tämä ainakin näin aluksi.
Siis ydin oli se, että:
1) Uudestisyntyminen saa aikaan sen parannuksen teon halun meissä.
2 ) Sen saman tulisi jatkua koko maallisen elämämme ajan.
3) Kyse on siis nöyrästä sydäämen asenteesta Herran edessä ja sen säilyttämisestä.
Tästä Raamattu sanoo seuraavaa:
Ilm. 2:4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi
Siis se ensirakkaus, jonka Jumala synnyttää sydämeen, saa aikaan oikean sydämen asenteen ja siten toiminnan.
Eli pitää varoa tätä:
Ps. 95:8 "Älkää paaduttako sydäntänne, niinkuin Meribassa, niinkuin Massan päivänä erämaassa,
Hepr. 3:8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
Hepr. 3:15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
Hepr. 4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".
Ei pidä päästää sydäntäsi paatumaan / kovettumaan !- Anonyymi
Lyhyesti vielä yksi asia.
1) Parannus ei ole sitä, että ihminen yrittää itse itseään parantelemaan / itseään pyhittämään, se on omavnhurskauden pystyttelyä vain !
2) Parannus on sitä, että Jumala on synnyttänyt Rakkauden ja halun lapsensa sydämeen uudestisyntymässä toimia Jumalan hyvässä ja parhaassa tahdossa, ja sen sydämen asenteen säilyttäminen on se juttu ja jutun ydin ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1) Parannus ei ole sitä, että ihminen yrittää itse itseään parantelemaan / itseään pyhittämään, se on omavnhurskauden pystyttelyä vain !
2) Parannus on sitä, että Jumala on synnyttänyt Rakkauden ja halun lapsensa sydämeen uudestisyntymässä toimia Jumalan hyvässä ja parhaassa tahdossa, ja sen sydämen asenteen säilyttäminen on se juttu ja jutun ydin !Eli sakkeus oli oman vanhurskauden pystyttäjä niinkö ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2) Parannus on sitä, että Jumala on synnyttänyt Rakkauden ja halun lapsensa sydämeen uudestisyntymässä toimia Jumalan hyvässä ja parhaassa tahdossa, ja sen sydämen asenteen säilyttäminen on se juttu ja jutun ydin !5. Moos. 28:28
Herra lyö sinua hulluudella, sokeudella ja mielisairaudella.
Ketä Herra rakastaa, sitä hän kurittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5. Moos. 28:28
Herra lyö sinua hulluudella, sokeudella ja mielisairaudella.
Ketä Herra rakastaa, sitä hän kurittaa.Eli mikä on viestisi mailman ikkunassa kerro ?
- Anonyymi
Apt.2:38 Parannus/Kääntymys/Repent ei tarkoita ihmisen omia ponnisteluja parempaan elämään, vaan Jumalan puoleen kääntymistä synnin takia, jotta Jumala parantaisi ihmisen, ei ihminen itse itseään voi parantaa eikä pelastaa.
Raamatussa pelastaa ja parantaa on sama sana. Aina kun Jeesus pelasti, hän myös paransi ihmisen.
Luuk. 5:24
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä ja teidän lapsia tämä lupaus tarkoittaa."- Anonyymi
Korneliuksen kodissa ei tuota ymmärretty, että ensin pitää kasteessa pestä synti pois, jotta sydämeen voidaan vuodattaa Pyhä Henki.
Pyhä Henki ei tule synnin sekaan kilpailemaan paikasta ihmisen sydämessä.
Eikä Pyhä Henki edes koske syntiin, ei Hän muuten Pyhä olisikaan.
Samalla tavalla Pyhä Henki poistuu, jos Kristityksi kastettu menee helluntailaisten hurmoshenkien alle kastettavaksi uudestaan anabatistisella lahkokasteella.
1. Sam. 16:14
Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663015
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252113Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241550- 281301
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161297Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101127Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621011