Mikä pakokaasussa haisee?

Anonyymi-ap

Vähänkään uudemmista autoista ei tule hajua, kun sellainen ajaa ohi.

Mutta jos kyseessä on joku vanha kaasutinmoottorilla varustettu auto tai moottoripyörä, pakokaasun haistaa helposti. Myös vanhemmat dieselit jättävät jälkeensä käryn, tosin erilaisen.

Uudemmistakin polttiksista tulee pakokaasua, mutta se ei haise miltään ainakaan minun nokassa.

Mikä pakokaasussa on se juttu minkä ihminen haistaa? Onko se hiilivetyä mitä rikkaalla käyvässä kaasutinmoottorissa jää palamatta? Hiilidioksidia ja häkäähän ei haista.

39

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uudemmissa polttoaineen palotapahtuma on säädetty tarkasti polttoaineen ruiskutuksen ja elektroniikan avulla, eikä siellä pala mukana moottoriöljy joka on ongelmana vanhoissa kuluneissa moottoreissa.

      • Anonyymi

        Höpsö.

        Ei vanhoissa kunnossa olleissa voiteluöljy sen kummemmin palanut kuin nykyisissä (paitti warressa). Epätäydellinen palaminen vain tuottaa nokea ja se noki haisee. Lisäksi, epätäydellinen palaminen päästää hiilivetyjä palamatta läpi ja se tuo oman arominsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsö.

        Ei vanhoissa kunnossa olleissa voiteluöljy sen kummemmin palanut kuin nykyisissä (paitti warressa). Epätäydellinen palaminen vain tuottaa nokea ja se noki haisee. Lisäksi, epätäydellinen palaminen päästää hiilivetyjä palamatta läpi ja se tuo oman arominsa.

        Eikö väljässä koneessa öljy pala?


      • Anonyymi

        Uudemmissa haisee myös erittäin pahalle jos öljyä palaa liikaa, ei öljyn palamiselle vaan katalysaattori muuttaa sen muiksi palamistuotteiksi, eikä mene katsastuksesta läpi. Uudemmissa ei moottorivaurioita välttämättä edes huomaa koska pakokaasu ei ole sinistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö väljässä koneessa öljy pala?

        EI väljillä koneilla ajeta, ne korjataan.


    • Anonyymi

      Bensiini itsessään on jo mm. syöpävaarallinen myrkky. Bensiinin palamistuotteet ovat myös aina hyvin myrkyllisiä, vaikka ei laskettaisi häkää mukaan, ja tämä koskee myös uusia autoja. Moottoriöljyä palaa lisäksi aina, enemmän tai vähemmän.

      • Anonyymi

        Mm. bensiinin sisältämä ksyleeni on myrkyllistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että krooninen työperäinen altistuminen ksyleenille johtaa vakaviin hematologisiin vaikutuksiin, ja voi johtaa trombosytopeniaan, leukopeniaan, anemiaan ja leukemian muotoihin. Mitä pidempi altistus ksyleenille, sitä suurempi on syöpäriski.


      • Anonyymi

        Koskee myös dieseliä. Diesel tuottaa lisäksi järjettömän määrän pienhiukkasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mm. bensiinin sisältämä ksyleeni on myrkyllistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että krooninen työperäinen altistuminen ksyleenille johtaa vakaviin hematologisiin vaikutuksiin, ja voi johtaa trombosytopeniaan, leukopeniaan, anemiaan ja leukemian muotoihin. Mitä pidempi altistus ksyleenille, sitä suurempi on syöpäriski.

        Höpöhöpö


      • Anonyymi

        Tuotahan ei nyt kysytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mm. bensiinin sisältämä ksyleeni on myrkyllistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että krooninen työperäinen altistuminen ksyleenille johtaa vakaviin hematologisiin vaikutuksiin, ja voi johtaa trombosytopeniaan, leukopeniaan, anemiaan ja leukemian muotoihin. Mitä pidempi altistus ksyleenille, sitä suurempi on syöpäriski.

        No voi perkele. Minä olen töissä puhdistanut pintakäsiteltäviä esineitä ksyleenillä. Takuuvarmasti siis kuolen syöpään.


      • Anonyymi

        Oikein toimivassa bensiinimoottorissa ei ole kovinkaan haitallisia määriä muita päästöjä kuin häkä ja sitä syntyy puun poltossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi perkele. Minä olen töissä puhdistanut pintakäsiteltäviä esineitä ksyleenillä. Takuuvarmasti siis kuolen syöpään.

        Syöpäriskisi on taatusti normaalia korkeampi, mutta saatat kuolla kyllä muuhunkin, esim. tyhmyyteen on moni kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Sattuu olemaan faktatietoa. Ksyleeniä on nykyään aivan liikaa kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein toimivassa bensiinimoottorissa ei ole kovinkaan haitallisia määriä muita päästöjä kuin häkä ja sitä syntyy puun poltossakin.

        Oikein toimivassa polttomoottorissa syntyy aina typen oksideja. Niitä tulee aina ihan itsekseen, kun moottorissa on korkea paine ja lämpötia... mitä taas tarvitaan, jotta saadaan aikaan hyvä hyötysuhde. Ison ilmaylimäärän käyttö (dieselit) vielä pahentaa tilannetta.

        Jos häkää tulee niin silloin seos on rikkaalla tai palaminen muuten epätäydellistä. Huono moottori, jossa huono polttoainetalous. Oisihan siinä häkäkaasussakin vielä energiaa.... eli tavallaan päästetään käyttämätöntä polttoainetta pakoputkesta pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein toimivassa polttomoottorissa syntyy aina typen oksideja. Niitä tulee aina ihan itsekseen, kun moottorissa on korkea paine ja lämpötia... mitä taas tarvitaan, jotta saadaan aikaan hyvä hyötysuhde. Ison ilmaylimäärän käyttö (dieselit) vielä pahentaa tilannetta.

        Jos häkää tulee niin silloin seos on rikkaalla tai palaminen muuten epätäydellistä. Huono moottori, jossa huono polttoainetalous. Oisihan siinä häkäkaasussakin vielä energiaa.... eli tavallaan päästetään käyttämätöntä polttoainetta pakoputkesta pihalle.

        Aina sitä häkää hiukan tulee., siksi tappaakin nopeasti kun laittaa letkun pakoputkesta autoon sisälle.


    • Anonyymi

      Palamattomat hiilivedyt eli "raaka bensa"haisee vanhoissa kaasari autoissa joissa ei ole kattia. Kaasariautot joihin on asennettu katalysaattori haisee mädälle kananmunalle.

      Nykyiset uudet autot joissa katti + elektroninen polttoainen ruiskutus tai suihkutus ei haise oikeen miltään. paitsi kylmänä kun katti ei ole vielä lämmenny.

      • Anonyymi

        Eikö se katalysaattori ole ihan muita asioita varten kuin palamatonta bensaa? Veikkaan että vanhoissa autoissa se bensan haju tulee pääasiassa muualta kuin pakoputkesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se katalysaattori ole ihan muita asioita varten kuin palamatonta bensaa? Veikkaan että vanhoissa autoissa se bensan haju tulee pääasiassa muualta kuin pakoputkesta...

        Kolmitoimikatalysaattori puhdistaa juuri ne palamattomat hiilivedyt eli bensan. Kannattaa guuglata ennenkuin mutuilee täällä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmitoimikatalysaattori puhdistaa juuri ne palamattomat hiilivedyt eli bensan. Kannattaa guuglata ennenkuin mutuilee täällä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Voisit noudattaa omaa neuvoasi, ja lopettaa mutuilun. Katalysaattori on ennen kaikkea tarkoitettu yhdisteiden CO ja NOx muuntamiseen vähemmän haitallisiin. Ja vanhoissa autoissa tosiaan se haju tulee useimmin eri kohdista falskaavasta polttoainejärjestelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se katalysaattori ole ihan muita asioita varten kuin palamatonta bensaa? Veikkaan että vanhoissa autoissa se bensan haju tulee pääasiassa muualta kuin pakoputkesta...

        Kyllä se pääasiassa putkesta tulee, ainakin vanhojen jenkkilotkojen ollessa kyseessä. Oikein ärsyttää kun keväisin ne museovehkeet ilmestyy katukuvaan ja sitä kitkerää hajua on ilma täynnä. Mahtoi ennen haista pahalle kun kaikki autot oli sellaisia.


      • Anonyymi

        Pahalle haisee uudemmissakin kun on esim männänrengas rikki, en osaa kuvailla, mutta ei mädälle kananmunalle. Katalysaattori ilmeisesti tukkeutuu kun ei ehdi polttamaan kaikkea, korjauksen jälkeen alkaa toimia jonkin ajan kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pääasiassa putkesta tulee, ainakin vanhojen jenkkilotkojen ollessa kyseessä. Oikein ärsyttää kun keväisin ne museovehkeet ilmestyy katukuvaan ja sitä kitkerää hajua on ilma täynnä. Mahtoi ennen haista pahalle kun kaikki autot oli sellaisia.

        Harvemmin ne amerikkalaiset käryttää kuin vanhat pikkumoottoriset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisit noudattaa omaa neuvoasi, ja lopettaa mutuilun. Katalysaattori on ennen kaikkea tarkoitettu yhdisteiden CO ja NOx muuntamiseen vähemmän haitallisiin. Ja vanhoissa autoissa tosiaan se haju tulee useimmin eri kohdista falskaavasta polttoainejärjestelmästä.

        Ja sieltä tuli mutumiästen kuningas ylivertaisen tyhmyytensä julistamaan!

        Ei mutumiähelle ole vielä matematiikan opinnot edennet 1+1 laskuoppia pitemmälle. Siksi menee yli hilseen, mihin viittaus "kolmitoimi" voisi viitata.

        Siis oikeasti katalysaattori poistaa pakokaasuista nämä
        - NOx (typen oksidit)
        - CO (häkä = epätäydellisen palamisen tuote)
        - HC eli hiilivedyt, nämäkin epätäydellisen palamisen tuloksia, siis palamatta jäänyttä bensaa tai bensaa, missä palamisreaktio ei ole hapen puutteen vuoksi mennyt loppuun asti

        Wanhat autot käyttävät yleensä rikasta seosta, joten häkää ja palamatonta polttoainetta tulee putkesta reilusti. Tämähän myös taustalla huonoon polttoainetalouteen (etenkin tosi vanhoista vehkeistä puhuttaessa).


      • Anonyymi

        Palamaton bensa ei haise mädälle kananmunalle. Vaan rikkivety.

        Muinoin bensassa oli enemmän rikkiä ja sitä saattoi kertyä katalysaattoriin, aiheuttaen yököttävän lemahdunsen esim. käynnistyksessä.

        Silloin muinoin oli myös kaasutinautoja (mm. Lada), joihin vaan lätkäistiin katalysaattori pakoputkeen. Lambda-ohjauksen puuttuessa seos oli mitä oli -> ei se katalysaattori toiminut kunnolla ja siihen saattoi sitten kertyä kaikkea töhkää, myös rikkiä reiluimmin -> kunnon tuoksut koko ajan. SA-INT näitä ainakin harrasti... tosin taitaa tämä rikki olla aika myrkkyä katalysaattoreille ja tuohon aikaan sitten polteltiinkin vanhoja varastoja pois puhtaamman bensan tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sieltä tuli mutumiästen kuningas ylivertaisen tyhmyytensä julistamaan!

        Ei mutumiähelle ole vielä matematiikan opinnot edennet 1 1 laskuoppia pitemmälle. Siksi menee yli hilseen, mihin viittaus "kolmitoimi" voisi viitata.

        Siis oikeasti katalysaattori poistaa pakokaasuista nämä
        - NOx (typen oksidit)
        - CO (häkä = epätäydellisen palamisen tuote)
        - HC eli hiilivedyt, nämäkin epätäydellisen palamisen tuloksia, siis palamatta jäänyttä bensaa tai bensaa, missä palamisreaktio ei ole hapen puutteen vuoksi mennyt loppuun asti

        Wanhat autot käyttävät yleensä rikasta seosta, joten häkää ja palamatonta polttoainetta tulee putkesta reilusti. Tämähän myös taustalla huonoon polttoainetalouteen (etenkin tosi vanhoista vehkeistä puhuttaessa).

        Mututrolli unohtaa nyt miksi nuo katalysaattorit aikanaan laitettiin autoihin, nuo palamattomat hiilivedyt ovat siis vain sivuseikka. Mutta julista vaan loputonta tyhmyyttäsi, kyllä meille aina naurut maittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sieltä tuli mutumiästen kuningas ylivertaisen tyhmyytensä julistamaan!

        Ei mutumiähelle ole vielä matematiikan opinnot edennet 1 1 laskuoppia pitemmälle. Siksi menee yli hilseen, mihin viittaus "kolmitoimi" voisi viitata.

        Siis oikeasti katalysaattori poistaa pakokaasuista nämä
        - NOx (typen oksidit)
        - CO (häkä = epätäydellisen palamisen tuote)
        - HC eli hiilivedyt, nämäkin epätäydellisen palamisen tuloksia, siis palamatta jäänyttä bensaa tai bensaa, missä palamisreaktio ei ole hapen puutteen vuoksi mennyt loppuun asti

        Wanhat autot käyttävät yleensä rikasta seosta, joten häkää ja palamatonta polttoainetta tulee putkesta reilusti. Tämähän myös taustalla huonoon polttoainetalouteen (etenkin tosi vanhoista vehkeistä puhuttaessa).

        "Wanhat autot käyttävät yleensä rikasta seosta, joten häkää ja palamatonta polttoainetta tulee putkesta reilusti."

        Ja tosiaan noissa erittäin wanhoissa autoissa ei edes ole katalysaattoreita, vaikka ne ovatkin ainoita joissa nuo palamattomat todella muodostuu ongelmaksi. Mutta julista vaan tyhmyyttäsi.


      • Anonyymi

        Vähä-älyinen mututrolli ei oman tyhmyytensä julistamiselta tajua (ei tiedä), että siinä vaiheessa kun katalysaattorit alkoivat yleistyä, niin kaasareiden aika alkoi olla ohi, ja palamattomat eivät enää olleet suurikaan ongelma. Mutta tyhmissä mututrolleissa on se vika, että ne tykkäävät julistaa omaa tyhmyyttään, joten niin tekee tuokin aasi.


    • Anonyymi

      Vanhat japsit haisee, koska niiden venttiilinvarren kumit vanhemmiten päästävät moottoriöljyä palotilaan. Ihmettelin nimittäin kun itselläni oli aikoinaan kakkoskoppainen 1,3i Golf ja työkaverilla vanha Mitsubishi Colt, ja se Mitsu haisi käydessään kitkerälle ja mun VW ei ollenkaan samassa määrin, ja joku kertoi tuollaisen asian syyksi. Myös sinertävä savu usein paljastaa että moottoriöljyä menee palotilaan.
      Vanhat jenkkiraudat lähinnä haisee palamattomslle bensalle. Niiden polttoainejärjestelmät on niin alkeellisia kastelukannuja. Liiallisen polttoaineen aiheuttama savu on mustaa. Jos savu on harmaata, on mennyt kannentiiviste ja jäähdytysneste pääsee palotilaan.

    • Anonyymi

      Vanhaan aikaan dieselissä oli oikeaa rikkiä ja talvella valopetroolia. Ja syötöt pystyi säätämään joka ukko.
      Sieltä ne tyhjäkäyntikiellot ovat peräisin.
      Vedet silmissä aamulla etsittiin omaa rekkaa baarin pihalta. Savun seasta.

      • Anonyymi

        Käryttää ne uudetkin dieselit ja etenkin kylminä.


    • Anonyymi

      Petroolikäyttöiset autot ne vasta pahalle haisivatkin. Niitähän oli bensakäyttöisten versioiden ohella 80-luvulla mm. Talbot Horizon ja Saab 99.

    • Anonyymi

      Kokeilepa moottoripyöräilyä. Liikennevaloissa autoletkassa seistessä nenään käy kaikkien pakokaasut, oli sitten uusi tai vanha. Jos tuulee takaa niin oman prätkänkin hajut.
      Ilo olla jonossa jossa on sähköautoja, tai edes autoja joissa on stop/start -toiminto, ei haise olenkaan niin pahalle.

    • Anonyymi

      Aivan kaikkien polttomoottoriautojen pakokaasut haisevat todella pahalle. Osa vaan vielä paljon pahemmalle.

      Uusienkin hajut ovat sietämättömiä ja varmasti terveydelle vaarallisia.

      • Anonyymi

        älä viitsi höpistä, siitä lähtien, 90-luvun alusta, kun autoihin tuli katalysaattorit, pakokaasut eivät ole haisseet millekään. Pakoputkista tulee enintään hiilidioksidia ja vettä, oikeat saasteet puhdistuvat katalysaattorissa. Dieselien pakokaasut saattavat vielä haiskahtaa, urearuiskutusten takia aika oudollekin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä viitsi höpistä, siitä lähtien, 90-luvun alusta, kun autoihin tuli katalysaattorit, pakokaasut eivät ole haisseet millekään. Pakoputkista tulee enintään hiilidioksidia ja vettä, oikeat saasteet puhdistuvat katalysaattorissa. Dieselien pakokaasut saattavat vielä haiskahtaa, urearuiskutusten takia aika oudollekin välillä.

        No viime viikonloppuna tosin näin moottoritiellä kaukaa edelläajavasta autosta yllättäen nousi iso savupilvi, todennäköisesti moottori, turbo, tms. rikkoutui kesken ajon, haju oli todella outo kun väistämättä joutui sen pilven läpi ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä viitsi höpistä, siitä lähtien, 90-luvun alusta, kun autoihin tuli katalysaattorit, pakokaasut eivät ole haisseet millekään. Pakoputkista tulee enintään hiilidioksidia ja vettä, oikeat saasteet puhdistuvat katalysaattorissa. Dieselien pakokaasut saattavat vielä haiskahtaa, urearuiskutusten takia aika oudollekin välillä.

        Älä poika puhu p**kaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No viime viikonloppuna tosin näin moottoritiellä kaukaa edelläajavasta autosta yllättäen nousi iso savupilvi, todennäköisesti moottori, turbo, tms. rikkoutui kesken ajon, haju oli todella outo kun väistämättä joutui sen pilven läpi ajamaan.

        Saattoi olla vanha diesel josta oli suuvattu säädöt ns. maksimeille. Ne päästää kaasua pohjaan painaessa ns.voimasavut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä viitsi höpistä, siitä lähtien, 90-luvun alusta, kun autoihin tuli katalysaattorit, pakokaasut eivät ole haisseet millekään. Pakoputkista tulee enintään hiilidioksidia ja vettä, oikeat saasteet puhdistuvat katalysaattorissa. Dieselien pakokaasut saattavat vielä haiskahtaa, urearuiskutusten takia aika oudollekin välillä.

        Kyllä vaan haisee voimakkaasti kun moottorissa vikaa, omassakin oli männänrengas poikki ja kulutti paljon öljyä vaikkei savuttanut, mutta haisi. Samalla katalysattorilla vahtomoottorilla ei paljoa hajua, mutta ei tarvitse pitkään olla olla uusikaan auto jotukäynnillä parkkihallissa kun alkaa olla tukalaa hengittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2298
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2073
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1381
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1065
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      111
      925
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe