Miten ihmisillä on varaa uudehkoon autoon?

Anonyymi-ap

Minä pienipalkkainen (3000e/kk) olen katsellut mutta ei sellaiseen enää ole varaa. Ostin auton viimeksi lähes uutena 10 vuotta sitten eikä se maksanut läheskään sitä mitä autot nykyään maksaa. Mutta monella kaupan kassallakin näkyy olevan 2-4 vuotta vanha Volvo alla, onko sitten puolison ostama vai yhteinen.
Miten teillä kaltaisillani köyhemmillä on varaa?

111

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mene töihin

      • Anonyymi

        "Mene töihin"
        Etkö osaa lukea? Hän kertoi juuri saavansa 3 000 € / kk?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mene töihin"
        Etkö osaa lukea? Hän kertoi juuri saavansa 3 000 € / kk?

        Kuulkaa huijaukset on täällä yleisiä Suomi24 valehtelu ja kateus eri maalaistaustaiset kadehtii. 3000€ on monella vuoden ruoka raha yhteensä ja useimmat ostaa noilla tuloilla oman talon auton mökin.Sen päälle jos on puoliso tai lapset saa vielä sen päälle ne tulot ja lapsilisät mitä ei yli 5000€ kk tinaaville pitäisi edes maksaa mitään tukia.Monet tienaa vuodessa 10 000 -20 000€ sillä elää maksaa asumiset ruuat kaiken.30-40 000€ vuodessa on jo erittäin hyvä tuloinen saati siitä suuremmat vuositulot. 3000 € kk olisi tulot verollisena jotain 4500€ kk tai 3000€ kk kertaa 12 kuukautta tekee yhteensä yli 30 000 vuodessa ja jos näin on kiitollisin mielin kiittää herraa Jeesusta jos näin on siunannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mene töihin"
        Etkö osaa lukea? Hän kertoi juuri saavansa 3 000 € / kk?

        Myy auto ala matkustella tai vaihda matkailu autoon ennen kuolemaa pitää nähdä maailmaa.


    • Anonyymi

      Kaksi kertaa olen erehtynyt ostamaan uuden auton ja hävinnyt paljon rahaa. Paljon järkevämpää on ostaa pari-kolme vuotta vanha auto josta se kaupan kassalla jonottava on maksanut kalleimmat kilometrit vaihtaessaan säännöllisesti autoa.

      • Anonyymi

        Tuokin vähän riippuu merkistä ja mallista. Joissain tapauksissa 2-3 vuotiaasta saa vaihdossa sen verran hyvin että ei käytännössä tule yhtään sen kalliimmaksi ostaa uusi ja ajaa sillä 3 vuotta, verrattuna siihen että ostaa sen käytetyn 3 vuotiaan jonka sitten vaihtaa pois 6 vuoden ikäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin vähän riippuu merkistä ja mallista. Joissain tapauksissa 2-3 vuotiaasta saa vaihdossa sen verran hyvin että ei käytännössä tule yhtään sen kalliimmaksi ostaa uusi ja ajaa sillä 3 vuotta, verrattuna siihen että ostaa sen käytetyn 3 vuotiaan jonka sitten vaihtaa pois 6 vuoden ikäisenä.

        Vain 3 vuotiaan käytetyn Toyotan ostajat haluavat ajaa ne auton kalleimmat kilometrit.


      • Anonyymi

        En ole ikinä ostanut uutta autoa. Syy mainitsemasi. Mitään niin älytöntä en tiedäkkään, kun ostaa auto velaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin vähän riippuu merkistä ja mallista. Joissain tapauksissa 2-3 vuotiaasta saa vaihdossa sen verran hyvin että ei käytännössä tule yhtään sen kalliimmaksi ostaa uusi ja ajaa sillä 3 vuotta, verrattuna siihen että ostaa sen käytetyn 3 vuotiaan jonka sitten vaihtaa pois 6 vuoden ikäisenä.

        Tässä vaikuttaa se hullu piirre, ettei käytetyn arvoon tunnu juuri vaikuttavan korjauskulut.

        Kerran olen autonvaihdossa onnistunut aika täydellisesti. Kiertoon auto, jossa olisi seuraavan vuoden kuluessa pitänyt uusia kesä- ja talvirenkaat, naarmuuntunut tuulilasi yms. Eli remppaa tiedossa monen tonnin edestä, muttei tuntunut vaikuttavan hintaan millään lailla.

        Päinvastoin kävi useammankin kerran, esim. renkaissa vaurioita -> piti ostaa uudet vähän ennen kuin auto lähti vaihtoon. Samoin on saattanut tulla ns. iso huolto eteen 3 kk ennen kuin auto lähti vaihtoon. Ei mitään vaikutusta hyvitykseen.

        TM ym. julkaisemat laskennalliset arvonalenemat ovat kuitenkin ihan fuulaa ja moni kusettaa itseään myös samalla tavalla. Eli vertaamalla käytetyn auton hintaa uuden auton listahintaan. Tällöin sivuutetaan toimituskulut ja enemmän/vähemmän pakolliset lisävarusteet (talvirenkaat, lohkolämmitin, joskus pitää kumimattojen ja peilien lämmityksenkin kaltaiset välttämättömyydetkin ruksia lisävarustelistalta ja kaikki mukavuusjutut (adaptiivinen vakkari tms) siihen päälle. Tulee vähintään 10 % listahinnan päälle eikä premiumien kanssa ole mahdotonta päästä paljon suurempiinkin lukemiin.


      • Anonyymi

        Kolari autoissa voi olla joku runko vika tai murtuma tai vääntynyt ei voi tietää käytetty auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain 3 vuotiaan käytetyn Toyotan ostajat haluavat ajaa ne auton kalleimmat kilometrit.

        Vapaakirkon pariskunta asunut vuosia asuntovaunussa leirintä alueella 200€ kuussa kulut siitä.Kumpikin käy töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaakirkon pariskunta asunut vuosia asuntovaunussa leirintä alueella 200€ kuussa kulut siitä.Kumpikin käy töissä.

        Eivät ilmeisesti tiedä että käärinliinasa ei ole taskuja, mihin hekin muut rahansa säästävät / tuhlaavatko lain..?


    • Anonyymi

      Osarilla mennään, kaikessa.
      Ei sentään Sannan pikavippejä.

    • Anonyymi

      Hiukka ohi aiheesta, mutta ostattelin vähä aikaa sitten halpaa autoa käteisellä. Ihan parin tonnin luokkaa ja käteinen ei ollukkaan haluttua enää. Kuulemma rahoitusyhtiöt antaa 200e myyjälle, jos saa rahotuksen aikaseksi. Härskiä touhua.

    • Anonyymi

      Vaimo elättää perheen ja mies käyttää kaikki rahansa leluihin, eli siihen kalliiseen autoon?

      • Anonyymi

        Sinkut maksaa yksin kaiken asunnonkin tai vuokran ei mitään alennuksia mistään.


    • Anonyymi

      Ennen maksoin auton osareita, nyt maksan hammaslääkärin osareita.

    • Anonyymi

      Hyvin osuvasti sanottu - edellinen!
      Kaikki kallistuu, siis myös hampaiden hoito - ettei perässä tahdo pysyä.

    • Anonyymi

      Se on kulissia. Velkaa korvia myöden, ja korttitalo kaatuu jos joku äkillinen menoyllätys tulee eteen (sairaus, työttömyys, kotilaitteiden hajoaminen)....kunhan vaan naapuri ja työkaveri näkee hienon auton.

      • Anonyymi

        Samaa veikkaan.

        Jostain muusta pitää sitten tinkiä. Esim. OK ladoissa asuvilla pitää olla komea(t) autot ja pihalla terassi ja palju. Sisällä home kukkii lastenhuoneen seinällä, iv-kone pois päältä, koska vie sähköä ja suodattimetkin maksavat yhtä paljon kuin ½ tankillista bensaa. Mutta nämä eivät näy ulos.

        Radonputkiston kunta vaati rakennettavaksi. Radonpitoisuutta ei kannata mitata, jolloin ei synny tarvetta asentaa radonimuria putken päähän. Säästyy siinäkin pari satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa veikkaan.

        Jostain muusta pitää sitten tinkiä. Esim. OK ladoissa asuvilla pitää olla komea(t) autot ja pihalla terassi ja palju. Sisällä home kukkii lastenhuoneen seinällä, iv-kone pois päältä, koska vie sähköä ja suodattimetkin maksavat yhtä paljon kuin ½ tankillista bensaa. Mutta nämä eivät näy ulos.

        Radonputkiston kunta vaati rakennettavaksi. Radonpitoisuutta ei kannata mitata, jolloin ei synny tarvetta asentaa radonimuria putken päähän. Säästyy siinäkin pari satasta.

        Mulla ei ole mitään näistä enkä ymmärrä miksi ihmiset rakentaa kauheita terasseja ja ostaa paljuja ja uima-altaita ja kaasugrillejä. Tälläkin kadulla on jokaisella.

        Löysin vanhoja tiiliä ja kasasin niistä ilman kuraa grillin. Toimii. Siihen joku paha muovituoli ja siinä on hyvä ottaa kaljaa. Rahaa on varmasti enemmän kuin näillä kulissia pitävillä mutta puitteeni on kuin persaukisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole mitään näistä enkä ymmärrä miksi ihmiset rakentaa kauheita terasseja ja ostaa paljuja ja uima-altaita ja kaasugrillejä. Tälläkin kadulla on jokaisella.

        Löysin vanhoja tiiliä ja kasasin niistä ilman kuraa grillin. Toimii. Siihen joku paha muovituoli ja siinä on hyvä ottaa kaljaa. Rahaa on varmasti enemmän kuin näillä kulissia pitävillä mutta puitteeni on kuin persaukisella.

        Se on kato se elintasokilpailu...naapureiden ja somekaverien takia! Pitää esittää, hymyillä, jne, vaikka olisi vitutus ja ahdistus päällä tulevista laskuista. Ja koira, koirat, niitä pitää olla kanssa ja monta ja niille koirahäkkiä ja vaatetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole mitään näistä enkä ymmärrä miksi ihmiset rakentaa kauheita terasseja ja ostaa paljuja ja uima-altaita ja kaasugrillejä. Tälläkin kadulla on jokaisella.

        Löysin vanhoja tiiliä ja kasasin niistä ilman kuraa grillin. Toimii. Siihen joku paha muovituoli ja siinä on hyvä ottaa kaljaa. Rahaa on varmasti enemmän kuin näillä kulissia pitävillä mutta puitteeni on kuin persaukisella.

        Ei täältä mitään mukaan saa, joten miksei käyttäs rahoja omaan mukavuuteen, ei sen elämän tarvitse olla aina niin vit... kurjaa, sitten kadehritaan naapuria kun jollain on jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kato se elintasokilpailu...naapureiden ja somekaverien takia! Pitää esittää, hymyillä, jne, vaikka olisi vitutus ja ahdistus päällä tulevista laskuista. Ja koira, koirat, niitä pitää olla kanssa ja monta ja niille koirahäkkiä ja vaatetta.

        Mitä köyhempi oot niin varmasti on koira parka, jota ei tietenkään ole vara viedä lääkäriin, eikä tietty vara ostaa kunnon ruokaa. Tähänkin pitäisi olla oma laki, eläin kun ei itse pysty määrään kotiaan. Sitten sitä omaa pahaa oloa puretaan siihen eläimeen, huudetaan ja pahimmillaan lyödään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täältä mitään mukaan saa, joten miksei käyttäs rahoja omaan mukavuuteen, ei sen elämän tarvitse olla aina niin vit... kurjaa, sitten kadehritaan naapuria kun jollain on jotain.

        Mukavuutta saa vähemmälläkin.


      • Anonyymi

        Varkaat vie kodinkoneet jopa autoja parasta matkustaa harrastaa liikuntaa ja siirtyä pieniin asumiskuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa veikkaan.

        Jostain muusta pitää sitten tinkiä. Esim. OK ladoissa asuvilla pitää olla komea(t) autot ja pihalla terassi ja palju. Sisällä home kukkii lastenhuoneen seinällä, iv-kone pois päältä, koska vie sähköä ja suodattimetkin maksavat yhtä paljon kuin ½ tankillista bensaa. Mutta nämä eivät näy ulos.

        Radonputkiston kunta vaati rakennettavaksi. Radonpitoisuutta ei kannata mitata, jolloin ei synny tarvetta asentaa radonimuria putken päähän. Säästyy siinäkin pari satasta.

        Niin näkyy hometta olevan mustaa hometta taloissa ulkona vihreää ja kosteus vaurioita kylpyhuoneet jätetty korjaamatta vesieristeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kato se elintasokilpailu...naapureiden ja somekaverien takia! Pitää esittää, hymyillä, jne, vaikka olisi vitutus ja ahdistus päällä tulevista laskuista. Ja koira, koirat, niitä pitää olla kanssa ja monta ja niille koirahäkkiä ja vaatetta.

        Thait lypsää miehiltä rahat elatusmaksut lapsilisät tilisiirrot Thaimaahan thai ruuan ostamiseen houkuttelee ja maksamaan heidän myyntituotteet tikusta jopa liikehuoneen vuokrat autot kulut asuvat ilmaiseksi ihan kuin gigolot tekee naisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä köyhempi oot niin varmasti on koira parka, jota ei tietenkään ole vara viedä lääkäriin, eikä tietty vara ostaa kunnon ruokaa. Tähänkin pitäisi olla oma laki, eläin kun ei itse pysty määrään kotiaan. Sitten sitä omaa pahaa oloa puretaan siihen eläimeen, huudetaan ja pahimmillaan lyödään.

        Ei vaan kateudesta koirat pyörät huonekalut vaatteet varastetaan köyhiltä masentuneet syö lääkkeitä sen takia kun heille tärkeät asiat varastetaan he suree menetettyä koiraa pyörää työpaikkaa tai vaatteitaan tai astioita viherkasveja joissa oli harrastus myös muistoja kuka oli niitä antanut kuten työtoverit tai syntymäpäivä lahjoja on varastettu ne on muistoja. Hyi helvetti mikä itsekkyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä köyhempi oot niin varmasti on koira parka, jota ei tietenkään ole vara viedä lääkäriin, eikä tietty vara ostaa kunnon ruokaa. Tähänkin pitäisi olla oma laki, eläin kun ei itse pysty määrään kotiaan. Sitten sitä omaa pahaa oloa puretaan siihen eläimeen, huudetaan ja pahimmillaan lyödään.

        Tuo on luonnevika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan kateudesta koirat pyörät huonekalut vaatteet varastetaan köyhiltä masentuneet syö lääkkeitä sen takia kun heille tärkeät asiat varastetaan he suree menetettyä koiraa pyörää työpaikkaa tai vaatteitaan tai astioita viherkasveja joissa oli harrastus myös muistoja kuka oli niitä antanut kuten työtoverit tai syntymäpäivä lahjoja on varastettu ne on muistoja. Hyi helvetti mikä itsekkyys.

        Ota hyvä ihminen pikimmiten yhteyttä ala-asteen äidinkielenopettajaan!


    • Anonyymi

      Taidanpa ajella viimeisellä autollani, kun jo pelkästä parkkipaikastakin joutuu maksamaan jo ajoneuvoveroakin enemmän vuodessa, ei mulla ole enää varaa autonpitoon.

      • Anonyymi

        Auton omistaminen on kallis harrastus. Nimenomaan omistaminen. Tonneja menee vuodessa, vaikkei juuri ajaisi.

        Ajaminen puolestaan on aika halpaa, vaikka muuta väitetään. Siis jos harrastaa auton omistamista, niin ei kustannus enää hirveästi kasva, jos autoa käyttääkin. Voi usein olla halvempaa ajaa matkat autolla kuin julkisilla. Siis on jos valinta on "mennään bussilla ja auto seisoo pihalla " vs. "mennään autolla".

        Koska auton omistaminen on kallis harrastus, rahaa jää yllättävän paljon käteen, jos autosta pystyy luopumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton omistaminen on kallis harrastus. Nimenomaan omistaminen. Tonneja menee vuodessa, vaikkei juuri ajaisi.

        Ajaminen puolestaan on aika halpaa, vaikka muuta väitetään. Siis jos harrastaa auton omistamista, niin ei kustannus enää hirveästi kasva, jos autoa käyttääkin. Voi usein olla halvempaa ajaa matkat autolla kuin julkisilla. Siis on jos valinta on "mennään bussilla ja auto seisoo pihalla " vs. "mennään autolla".

        Koska auton omistaminen on kallis harrastus, rahaa jää yllättävän paljon käteen, jos autosta pystyy luopumaan.

        Autonpidosta on keinotekoisesti tehty kohtuuttoman kallista, eikä autontarvitsija itse pysty asiaan vaikuttamaan mitenkään. Eikö rahan ottaminen ilman vastinetta ole varastamista ja kohtuuttoman paljon ottaminen rikollista kiskontaa? Esim. sen parkkipaikkamaksun kohoaminen 5 eurosta 19 euroon ei ole tuottanut mulle mitään lisäarvoa, parkkipaikalle ei ole tullut edes yhtään sähköauton latauspistoketta, auto on edelleen taivasalla ja vain se 2 tunnin sähkötolppa on edelleen siinä ihan samanlaisena kuin sen 5 euronkin maksun aikaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonpidosta on keinotekoisesti tehty kohtuuttoman kallista, eikä autontarvitsija itse pysty asiaan vaikuttamaan mitenkään. Eikö rahan ottaminen ilman vastinetta ole varastamista ja kohtuuttoman paljon ottaminen rikollista kiskontaa? Esim. sen parkkipaikkamaksun kohoaminen 5 eurosta 19 euroon ei ole tuottanut mulle mitään lisäarvoa, parkkipaikalle ei ole tullut edes yhtään sähköauton latauspistoketta, auto on edelleen taivasalla ja vain se 2 tunnin sähkötolppa on edelleen siinä ihan samanlaisena kuin sen 5 euronkin maksun aikaan!

        Autonpidon kustannukset ovat pitkälti myös omissa käsissä. Ja jossain määrin myös kädentaidoissa.
        1. Liikennevakuutus + superkasko + lasivakuutus vai pelkkä liikennevakuutus. Jos ei uskalla ottaa jälkimmäistä vaihtoehtoa, on todennäköisesti valitsemassa liian kallista autoa omaan riskinkantokykyyn nähden
        2. Huollot ja renkaanvaihdot, itse tehtynä kokonaan tai osittain on automerkistä ja mallista riippuen noin 300€ - 1500€ säästömahdollisuus vuosittain.
        3. Auton arvo määrittää joko todellisen pääomakulun...jonka voi säästämällä välttää tai sitten laskennallisen, jos huvittaa laskea omille rahoille laskennallisen pääomakulun.
        4. Asuinalue / asumismuoto. Maksaako se pysäköinti vai ei. Valintoja nuokin, jotka vaikuttavat autonpidon kustannuksiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonpidon kustannukset ovat pitkälti myös omissa käsissä. Ja jossain määrin myös kädentaidoissa.
        1. Liikennevakuutus superkasko lasivakuutus vai pelkkä liikennevakuutus. Jos ei uskalla ottaa jälkimmäistä vaihtoehtoa, on todennäköisesti valitsemassa liian kallista autoa omaan riskinkantokykyyn nähden
        2. Huollot ja renkaanvaihdot, itse tehtynä kokonaan tai osittain on automerkistä ja mallista riippuen noin 300€ - 1500€ säästömahdollisuus vuosittain.
        3. Auton arvo määrittää joko todellisen pääomakulun...jonka voi säästämällä välttää tai sitten laskennallisen, jos huvittaa laskea omille rahoille laskennallisen pääomakulun.
        4. Asuinalue / asumismuoto. Maksaako se pysäköinti vai ei. Valintoja nuokin, jotka vaikuttavat autonpidon kustannuksiin

        Nuokin asiat on vähän sitten tapauskohtaisia... Kaskon osalta (tosin ihan normaali laaja kasko, ei kaikkia mahdollisia turvia) laskin joskus että 40 vuoden ajaltakaan säästöllä ei silti kovin kummoista kolarivauriota korjata jos huono tuuri käy.

        Huollot ja vastaavat itse tehden säästää jotain, mutta moni unohtaa sen että niihin hommiin tarvitsee työkaluja ja jonkun tilan jotka maksavat. Harva kuitenkaan esim. jakohihnan vaihtoa tekee kadun varressa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuokin asiat on vähän sitten tapauskohtaisia... Kaskon osalta (tosin ihan normaali laaja kasko, ei kaikkia mahdollisia turvia) laskin joskus että 40 vuoden ajaltakaan säästöllä ei silti kovin kummoista kolarivauriota korjata jos huono tuuri käy.

        Huollot ja vastaavat itse tehden säästää jotain, mutta moni unohtaa sen että niihin hommiin tarvitsee työkaluja ja jonkun tilan jotka maksavat. Harva kuitenkaan esim. jakohihnan vaihtoa tekee kadun varressa.

        Voisi sanoa, että työkalut joita tarvitaan renkaanvaihtoihin, öljynvaihtoihin, suodatinvaihtoihin jne. pikkutöihin, saa kustannettua noin 2 vuoden renkaanvaihto + huoltosäästöillä. Ja sen jälkeen raha sataa omaan laariin.
        Tavllinen öljynvaihto + suodattimien vaihto kotona tehtynä kustantaa noin 80€-100€ hyvillä aineilla ja laatuosilla. Sama "kevyempi vuosihuolto" 420€ huollossa. tuohon päälle renkaanvaihdot "hotellissa" 120€ kotona 0€ =vuosisäästö 440€ x2 vuotta, niin 880€ saa jo enemmän kuin hyvät välineet vakiohuoltojen tekemiseen.
        Jarruremppaankin tuo setti riittää, ja siitä tulee autohuoltoon nähden helposti 600€ ylimääräinen bonus. Ja huvittavista pikkurempoista joihin katsastusukko saattaa passittaa auton jo ensimmäisessä katsastuksessa....koiranluun vaihto...osa 29€ vaihdettuna liikkeessä 204€ ja taas omaan laariin satoi 175€, useimmissa autoissa huvittavan pienestä työstä.
        Ja tilat ovat omakotiasujan bonuksia...kohta 4.
        Ja nuo omakotiasujan bonuksethan jatkuvat myös autonpesun muodossa. Noin 40€ vuosikustannuksella pitää auton "säihkyvänä" itse pesten ja vahaten kun taas 12 automaattipesua maksaa jotain 350€ paikkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton omistaminen on kallis harrastus. Nimenomaan omistaminen. Tonneja menee vuodessa, vaikkei juuri ajaisi.

        Ajaminen puolestaan on aika halpaa, vaikka muuta väitetään. Siis jos harrastaa auton omistamista, niin ei kustannus enää hirveästi kasva, jos autoa käyttääkin. Voi usein olla halvempaa ajaa matkat autolla kuin julkisilla. Siis on jos valinta on "mennään bussilla ja auto seisoo pihalla " vs. "mennään autolla".

        Koska auton omistaminen on kallis harrastus, rahaa jää yllättävän paljon käteen, jos autosta pystyy luopumaan.

        Moni pitää asuntoautoa työpaikalla asuu siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonpidosta on keinotekoisesti tehty kohtuuttoman kallista, eikä autontarvitsija itse pysty asiaan vaikuttamaan mitenkään. Eikö rahan ottaminen ilman vastinetta ole varastamista ja kohtuuttoman paljon ottaminen rikollista kiskontaa? Esim. sen parkkipaikkamaksun kohoaminen 5 eurosta 19 euroon ei ole tuottanut mulle mitään lisäarvoa, parkkipaikalle ei ole tullut edes yhtään sähköauton latauspistoketta, auto on edelleen taivasalla ja vain se 2 tunnin sähkötolppa on edelleen siinä ihan samanlaisena kuin sen 5 euronkin maksun aikaan!

        Varastettu auto on ilmainen sanoi arabimies virosta niitä ei ole rekisteröity Suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton omistaminen on kallis harrastus. Nimenomaan omistaminen. Tonneja menee vuodessa, vaikkei juuri ajaisi.

        Ajaminen puolestaan on aika halpaa, vaikka muuta väitetään. Siis jos harrastaa auton omistamista, niin ei kustannus enää hirveästi kasva, jos autoa käyttääkin. Voi usein olla halvempaa ajaa matkat autolla kuin julkisilla. Siis on jos valinta on "mennään bussilla ja auto seisoo pihalla " vs. "mennään autolla".

        Koska auton omistaminen on kallis harrastus, rahaa jää yllättävän paljon käteen, jos autosta pystyy luopumaan.

        Kustannukset nousevat varmasti, jos autoa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonpidon kustannukset ovat pitkälti myös omissa käsissä. Ja jossain määrin myös kädentaidoissa.
        1. Liikennevakuutus superkasko lasivakuutus vai pelkkä liikennevakuutus. Jos ei uskalla ottaa jälkimmäistä vaihtoehtoa, on todennäköisesti valitsemassa liian kallista autoa omaan riskinkantokykyyn nähden
        2. Huollot ja renkaanvaihdot, itse tehtynä kokonaan tai osittain on automerkistä ja mallista riippuen noin 300€ - 1500€ säästömahdollisuus vuosittain.
        3. Auton arvo määrittää joko todellisen pääomakulun...jonka voi säästämällä välttää tai sitten laskennallisen, jos huvittaa laskea omille rahoille laskennallisen pääomakulun.
        4. Asuinalue / asumismuoto. Maksaako se pysäköinti vai ei. Valintoja nuokin, jotka vaikuttavat autonpidon kustannuksiin

        Itse ei moni pysty korjaamaan auton moninaisia vikoja.


    • Anonyymi

      Ihmiset ajavat sellaisilla autoilla joihin heillä on varaa. Vähällä rahalla joutuu ajamaan vanhalla autolla.

      Ei kovin vaikea yhtälö ymmärtää.

      • Anonyymi

        Aika moni ajaa autolla, johon ei oikeasti olisi varaa. Sitten ihmetellään "raha vaan häviää jonnekin".

        Täälläkin nähty selityksiä, miten auto ei ole kulu, koska
        "myytäessä saatava vaihtohyvitys on puhdasta voittoa sen jälkeen kun laina on maksettu pois"

        "lisäksi saa alennuksen uuden auton hinnasta" (eli ao. pahvipää laski hyvityksen kahteen kertaan)

        "autolaina on rahaa, joka menisi muutenkin" (totta, näillä kaikki raha vaan häviää jonnekin)

        "kaikki kulut satanen kuussa bensaan"

        Eli unohtuu vakuutukset, huollot, rengaskulut, pysäköintipaikka jne,

        Nuo viimeksi mainitut unontuu aina ja poikkeuksetta myös patteriautoja hehkuttavilta! Aina sönkötetään 2 €/100 km kuluista... tuo menee jo pelkkiin renkaisiin! Kaikki muu siihen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni ajaa autolla, johon ei oikeasti olisi varaa. Sitten ihmetellään "raha vaan häviää jonnekin".

        Täälläkin nähty selityksiä, miten auto ei ole kulu, koska
        "myytäessä saatava vaihtohyvitys on puhdasta voittoa sen jälkeen kun laina on maksettu pois"

        "lisäksi saa alennuksen uuden auton hinnasta" (eli ao. pahvipää laski hyvityksen kahteen kertaan)

        "autolaina on rahaa, joka menisi muutenkin" (totta, näillä kaikki raha vaan häviää jonnekin)

        "kaikki kulut satanen kuussa bensaan"

        Eli unohtuu vakuutukset, huollot, rengaskulut, pysäköintipaikka jne,

        Nuo viimeksi mainitut unontuu aina ja poikkeuksetta myös patteriautoja hehkuttavilta! Aina sönkötetään 2 €/100 km kuluista... tuo menee jo pelkkiin renkaisiin! Kaikki muu siihen päälle.

        ja pesukulut....jos ei ole mahdollista pestä itse ilmaseksi niin käsinpesetys 25-45 eur ja konepesut 25-45 eur paitsi liikaa sitovat pesupaketit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni ajaa autolla, johon ei oikeasti olisi varaa. Sitten ihmetellään "raha vaan häviää jonnekin".

        Täälläkin nähty selityksiä, miten auto ei ole kulu, koska
        "myytäessä saatava vaihtohyvitys on puhdasta voittoa sen jälkeen kun laina on maksettu pois"

        "lisäksi saa alennuksen uuden auton hinnasta" (eli ao. pahvipää laski hyvityksen kahteen kertaan)

        "autolaina on rahaa, joka menisi muutenkin" (totta, näillä kaikki raha vaan häviää jonnekin)

        "kaikki kulut satanen kuussa bensaan"

        Eli unohtuu vakuutukset, huollot, rengaskulut, pysäköintipaikka jne,

        Nuo viimeksi mainitut unontuu aina ja poikkeuksetta myös patteriautoja hehkuttavilta! Aina sönkötetään 2 €/100 km kuluista... tuo menee jo pelkkiin renkaisiin! Kaikki muu siihen päälle.

        Kyllä noita kulujen kaunistelijoita on autojen kaikissa hintaluokissa.

        Edullisemman pään autoilla ajavien mukaan taas ei mene kuin muutama kymppi öljynvaihtoon kerran vuodessa, mitään ei tietenkään koskaan tarvitse korjata. Ja jos kuitenkin sattuu tarvitsemaan remonttia ne tietenkin tehdään itse omassa tallissa. Luonnollisestikaan oma aika ei maksa mitään, ja talli ja työkalutkin ovat ilmeisesti ilmestyneet tyhjästä.

        Kertoo lähinnä nyt siitä että oikeasti kaikkien autoilun kulujen laskeminen ei ole kaikille aivan helppoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noita kulujen kaunistelijoita on autojen kaikissa hintaluokissa.

        Edullisemman pään autoilla ajavien mukaan taas ei mene kuin muutama kymppi öljynvaihtoon kerran vuodessa, mitään ei tietenkään koskaan tarvitse korjata. Ja jos kuitenkin sattuu tarvitsemaan remonttia ne tietenkin tehdään itse omassa tallissa. Luonnollisestikaan oma aika ei maksa mitään, ja talli ja työkalutkin ovat ilmeisesti ilmestyneet tyhjästä.

        Kertoo lähinnä nyt siitä että oikeasti kaikkien autoilun kulujen laskeminen ei ole kaikille aivan helppoa...

        Jos ne kulut osaa laskea, näkee myös itse tekemisen kannattavuuden, jos se itse tekeminen on säännöllistä, eikä vain kerran kokeiltua.
        Meidän 12 vuotiaan talon pihassa on 2 autoa. Jos niiden renkaanvaihdot olisi järjestänyt rengashotellissa niin kustannus olisi ollut 2880€ 12 vuoden ajalta. Itse vaihtaen 0€
        Aikaa tuollaisessa 2 auton rengasruletissa menee rauhallisesti toimien 45 minuuttia/auto/vaihtokerta eli puolitoista tuntia kahdelta autolta. 3 tuntia vuodessa.
        12 vuodessa 36 tuntia.
        80€/tunti puhtaana käteen. vastaa jotain 130€ tuntipalkkaa jos tuo raha pitäsi tienata. Joka taasen vastaa reippaasti yli 20 000€ kuukausipalkkaa. Jossa palkkaluokassa voi sitten alkaa laskeskella kannattaako enää tehdä itse, kun muut tekee "halvemmalla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne kulut osaa laskea, näkee myös itse tekemisen kannattavuuden, jos se itse tekeminen on säännöllistä, eikä vain kerran kokeiltua.
        Meidän 12 vuotiaan talon pihassa on 2 autoa. Jos niiden renkaanvaihdot olisi järjestänyt rengashotellissa niin kustannus olisi ollut 2880€ 12 vuoden ajalta. Itse vaihtaen 0€
        Aikaa tuollaisessa 2 auton rengasruletissa menee rauhallisesti toimien 45 minuuttia/auto/vaihtokerta eli puolitoista tuntia kahdelta autolta. 3 tuntia vuodessa.
        12 vuodessa 36 tuntia.
        80€/tunti puhtaana käteen. vastaa jotain 130€ tuntipalkkaa jos tuo raha pitäsi tienata. Joka taasen vastaa reippaasti yli 20 000€ kuukausipalkkaa. Jossa palkkaluokassa voi sitten alkaa laskeskella kannattaako enää tehdä itse, kun muut tekee "halvemmalla"

        Omatoiminen korjaaminen näkyy myös katsastustilastoissa. Negatiivisesti,

        Totopappa vie autonsa huoltoon ennen katsastusta, ettei tule virheelisiä tilastomerkintöjä. Lahkossa ei katsota hyvällä sitä, ettei auto mene katsastuksesta läpi!

        Monella muulla merkillä auto viedään katsastukseen, vaikka tiedetään, että tuskin menee läpi. Kas kun katsastusmies etsii, mikä pusla siellä on vaihtoa vailla jne. Tälle vianhaulle tulee hintaa vain muutama kymppi eli uusintakatsastuksen hinta. Paljon halvempaa kuin merkkihuollon palvelut väh. ½ h hintaan 110...130 €/h (PKS nykyistä hintatasoa).

        Vikalistan kanssa tiätty rojut mätänetistä ja ne leivotaan paikoilleen itse tai jossain halvassa pajassa. Tässäkin helposti satasten säästö verrattuna siihen, että varmuuden vuoksi autoa merkkihuoltoon ja "laittakaa kuntoon" valtakirjalla.

        Merkkihuolloillekin on paikkansa, mutta joku puslan vaihto tai jarruremontti ei ole varsinaisesti rakettitiedettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omatoiminen korjaaminen näkyy myös katsastustilastoissa. Negatiivisesti,

        Totopappa vie autonsa huoltoon ennen katsastusta, ettei tule virheelisiä tilastomerkintöjä. Lahkossa ei katsota hyvällä sitä, ettei auto mene katsastuksesta läpi!

        Monella muulla merkillä auto viedään katsastukseen, vaikka tiedetään, että tuskin menee läpi. Kas kun katsastusmies etsii, mikä pusla siellä on vaihtoa vailla jne. Tälle vianhaulle tulee hintaa vain muutama kymppi eli uusintakatsastuksen hinta. Paljon halvempaa kuin merkkihuollon palvelut väh. ½ h hintaan 110...130 €/h (PKS nykyistä hintatasoa).

        Vikalistan kanssa tiätty rojut mätänetistä ja ne leivotaan paikoilleen itse tai jossain halvassa pajassa. Tässäkin helposti satasten säästö verrattuna siihen, että varmuuden vuoksi autoa merkkihuoltoon ja "laittakaa kuntoon" valtakirjalla.

        Merkkihuolloillekin on paikkansa, mutta joku puslan vaihto tai jarruremontti ei ole varsinaisesti rakettitiedettä.

        Kyllä ne on nämä yleiset korjaamot joissa autot murjotaan, viet pienen vian takia niin isompi on tilalla. Tiedän monta tapausta ja mitä tunnetumpi huolto niin sitä pahempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne on nämä yleiset korjaamot joissa autot murjotaan, viet pienen vian takia niin isompi on tilalla. Tiedän monta tapausta ja mitä tunnetumpi huolto niin sitä pahempi.

        Joo, omassa kotterossa katsastusukko pisti alatukivarren vaihdettavaksi. Merkkihuollossa vaihtoivat varren ja mulkerot repivät samalla lohkolämmittimen piuhan ja sisähaaran irti ja unohtivat tietysti laittaa piuhat takaisin kiinni. Emäntä huomasi ongelman 25 asteen pakkasessa, kun sisätilanlämppäri oli tarkoitus ottaa käyttöön...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, omassa kotterossa katsastusukko pisti alatukivarren vaihdettavaksi. Merkkihuollossa vaihtoivat varren ja mulkerot repivät samalla lohkolämmittimen piuhan ja sisähaaran irti ja unohtivat tietysti laittaa piuhat takaisin kiinni. Emäntä huomasi ongelman 25 asteen pakkasessa, kun sisätilanlämppäri oli tarkoitus ottaa käyttöön...

        Englannissa koittivat välillä tehdä tilastoa siitä, paljonko auton korjaaminen maksaa.

        Katastustilastoissahan saattaa keulilla olla jotain Porschea yms. mitä pidetään kuin kukkaa kämmenellä, + tojotaa, mitä viedään katsastukseen katsastushuollon kautta.

        Katastustilastojen häntäpäässäautoja, mitä hylätään jostai väljistä alustan kumipuslista yms. Siis näitä omatoimisesti korjattavia...

        Tilasto kääntyy ihan erilaiseksi, kun rankkaus tehdään kustannusten tai korjausten keston perusteella. Esim. vika X voikin aiheuttaa, että auto seisoo useamman viikon korjaamolla, ensin odottamassa diagnoosia ja sitten varaosia. Napsahtaa hyvin sähköautoihin... akkujen korjauksiin kykenevät korjaamot ovat halvassa eikä uusille kinkkimerkeille vielä löydy edes korjausohjeita eikä varaosia, joten korjauksessa voi mennä vuoden päivät!

        Samoin se hinta... UK tilaistoissakin kärkipaikoille nousi jotain Focusta yms. perusautoa. Ei sen takia, että olisivat vähävikaisia, vaan siitä syystä, että viat helppoja ja halpoja korjata. Siis niitä muutaman kymppin puslia vs kaikenlaista vaihteiston ongelmaa yms. missä kulut 4-5 numeroisia etenkin ns premiummerkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omatoiminen korjaaminen näkyy myös katsastustilastoissa. Negatiivisesti,

        Totopappa vie autonsa huoltoon ennen katsastusta, ettei tule virheelisiä tilastomerkintöjä. Lahkossa ei katsota hyvällä sitä, ettei auto mene katsastuksesta läpi!

        Monella muulla merkillä auto viedään katsastukseen, vaikka tiedetään, että tuskin menee läpi. Kas kun katsastusmies etsii, mikä pusla siellä on vaihtoa vailla jne. Tälle vianhaulle tulee hintaa vain muutama kymppi eli uusintakatsastuksen hinta. Paljon halvempaa kuin merkkihuollon palvelut väh. ½ h hintaan 110...130 €/h (PKS nykyistä hintatasoa).

        Vikalistan kanssa tiätty rojut mätänetistä ja ne leivotaan paikoilleen itse tai jossain halvassa pajassa. Tässäkin helposti satasten säästö verrattuna siihen, että varmuuden vuoksi autoa merkkihuoltoon ja "laittakaa kuntoon" valtakirjalla.

        Merkkihuolloillekin on paikkansa, mutta joku puslan vaihto tai jarruremontti ei ole varsinaisesti rakettitiedettä.

        Virosta tullaan Suomeen lypsämään rahaa työpaikat heille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englannissa koittivat välillä tehdä tilastoa siitä, paljonko auton korjaaminen maksaa.

        Katastustilastoissahan saattaa keulilla olla jotain Porschea yms. mitä pidetään kuin kukkaa kämmenellä, tojotaa, mitä viedään katsastukseen katsastushuollon kautta.

        Katastustilastojen häntäpäässäautoja, mitä hylätään jostai väljistä alustan kumipuslista yms. Siis näitä omatoimisesti korjattavia...

        Tilasto kääntyy ihan erilaiseksi, kun rankkaus tehdään kustannusten tai korjausten keston perusteella. Esim. vika X voikin aiheuttaa, että auto seisoo useamman viikon korjaamolla, ensin odottamassa diagnoosia ja sitten varaosia. Napsahtaa hyvin sähköautoihin... akkujen korjauksiin kykenevät korjaamot ovat halvassa eikä uusille kinkkimerkeille vielä löydy edes korjausohjeita eikä varaosia, joten korjauksessa voi mennä vuoden päivät!

        Samoin se hinta... UK tilaistoissakin kärkipaikoille nousi jotain Focusta yms. perusautoa. Ei sen takia, että olisivat vähävikaisia, vaan siitä syystä, että viat helppoja ja halpoja korjata. Siis niitä muutaman kymppin puslia vs kaikenlaista vaihteiston ongelmaa yms. missä kulut 4-5 numeroisia etenkin ns premiummerkeillä.

        Englannissa myös ollut työleirit kaivoksella samat kyltit portilla kuin muka keskitys työ leireillä Puolassa. Ihan samat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englannissa myös ollut työleirit kaivoksella samat kyltit portilla kuin muka keskitys työ leireillä Puolassa. Ihan samat.

        Samanlaiset parakit myös tiiliasunnot.


      • Anonyymi

        Virolaiset nukkuu kuorma autoissa ja pakettiautoissa.Valkoisia kuorma autoja myyvät varastettua toreilla.


    • Anonyymi

      Minulla on eläkekin paljon pienempi, mutta ajelen nyt 6-vuotiaalla plugarilla ja pian vaihdan sen parivuotiaaseen sähköautoon. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Työaikana tuli hankittua osake ja mökki, Autot ovat aina olleet käytettyjä ja ostettu sillä rahalla, mitä taskusta tai tililtä löytyy.

      • Anonyymi

        Juu, tuossa on se totuus, jota ne joilla rahat eivät koskaan riitä, eivät ole oivaltaneet.
        Säästäminen ei ole useimpien mielestä muodissa, eikä järkevät hankinnat. Raha ei kuulemma tuota onnea jos sitä ei käytä. Mutta oikeastaan raha tekee aika onnelliseksi, siis se raha jota on tullut vuosieen varrella tullut säilöttyä eri omaisuusluokkiin.
        Jossain vaiheessa saattaa jopa huomata, että varallisuus ei edes vähene vaikka sitä alkaa käyttämään.
        Samoilla tuloilla on aivan eri tavalla toimeentulevia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuossa on se totuus, jota ne joilla rahat eivät koskaan riitä, eivät ole oivaltaneet.
        Säästäminen ei ole useimpien mielestä muodissa, eikä järkevät hankinnat. Raha ei kuulemma tuota onnea jos sitä ei käytä. Mutta oikeastaan raha tekee aika onnelliseksi, siis se raha jota on tullut vuosieen varrella tullut säilöttyä eri omaisuusluokkiin.
        Jossain vaiheessa saattaa jopa huomata, että varallisuus ei edes vähene vaikka sitä alkaa käyttämään.
        Samoilla tuloilla on aivan eri tavalla toimeentulevia ihmisiä.

        Mutta vanha sanonta on myös ettei kukaan ole rikkaaksi säästämällä tullut. Eli olennainen asia on se tulojen ja menojen tasapaino. Jos on isot tulot niin sitten voi sitä rahaakin pistää huolettomammin menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vanha sanonta on myös ettei kukaan ole rikkaaksi säästämällä tullut. Eli olennainen asia on se tulojen ja menojen tasapaino. Jos on isot tulot niin sitten voi sitä rahaakin pistää huolettomammin menemään.

        Ei, kyllä on niin, että pitkässä juoksussa pärjäämiseen tarvitaan tulojen ja menojen epätasapaino. Omaisuus pääsee karttumaan vain mikäli tulot ja menot ovat kroonisesti epätasapainossa.
        Säästämällä on tullut aika paljon miljonäärejä Suomeen, sitä säästämistä kutsutaan yleensä sijoittamiseksi, mutta se sijoittaminen voi sitten taasen olla vaikka ihan vaan säännöllistä rahastosäästämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vanha sanonta on myös ettei kukaan ole rikkaaksi säästämällä tullut. Eli olennainen asia on se tulojen ja menojen tasapaino. Jos on isot tulot niin sitten voi sitä rahaakin pistää huolettomammin menemään.

        Aika hyvin pätee myös se, että menot kasvavat vastaamaan tuloja. Ei heti tulojen kasvaessa, mutta vuosien mittaan alkaa helposti ote lipsumaan ja rahaa tulee pisteltyä rahaa sinne & tänne eikä säästöjä sitten kerrykään.

        Sitten menee vaikeaksi, kun tulot pienenevät....


      • Anonyymi

        Monet muuttaa eläkkeellä asumaan mökilleen ja myy asuntonsa alkaa kalastelua ja marjastaa.


      • Anonyymi

        Muut homman kumman auton tai mökin saat rahaa elämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vanha sanonta on myös ettei kukaan ole rikkaaksi säästämällä tullut. Eli olennainen asia on se tulojen ja menojen tasapaino. Jos on isot tulot niin sitten voi sitä rahaakin pistää huolettomammin menemään.

        Nuorena tehtiin työtä syömättä oli kovat vuokrat työmatkat pyörällä myös pakkasella puurolla elettiin. Sitten tulee Euroopan unionin nuoriso ja päättää ettei niitä muka laskettaisi eläkkeeksi mitä silloin tienannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vanha sanonta on myös ettei kukaan ole rikkaaksi säästämällä tullut. Eli olennainen asia on se tulojen ja menojen tasapaino. Jos on isot tulot niin sitten voi sitä rahaakin pistää huolettomammin menemään.

        Kirppiksilläkin kiertää varastetun tavaran kauppa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirppiksilläkin kiertää varastetun tavaran kauppa !

        Käytettyjen huonekalujen myymälöissä kiertää myös varastetut huonekalut jopa maasta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut homman kumman auton tai mökin saat rahaa elämiseen.

        Hölöhölö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena tehtiin työtä syömättä oli kovat vuokrat työmatkat pyörällä myös pakkasella puurolla elettiin. Sitten tulee Euroopan unionin nuoriso ja päättää ettei niitä muka laskettaisi eläkkeeksi mitä silloin tienannut.

        Kova työ vaatii kovat läskit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet muuttaa eläkkeellä asumaan mökilleen ja myy asuntonsa alkaa kalastelua ja marjastaa.

        Ainakin siihen asti, kunnes sairastuu vakavasti.


    • Anonyymi

      Rahaa saa lainaksi pankista kun on säännölliset tulot. Velkahelvetti on jokaisen oma valinta. Vaihtoehtoja on. Kulkea jalan ja asua sillan alla.

      • Anonyymi

        Asunto auto tai vaunu ja perintä alueelle niin on monet tehneet pienet kulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto auto tai vaunu ja perintä alueelle niin on monet tehneet pienet kulut.

        Leirintä alueelle . Asuntovaunu. Vakituiseen asuu ihmisiä perheitä myös veneissä laivoissa ja laivoilla.


      • Anonyymi

        3:s on polkupyörä, ainakin kesäisin.


    • Anonyymi

      Joillakin euro polttaa taskussa niin, että se pitää pistää kiertämään pikinmiten. Tunnen eräänkin pienyrittäjän, jolla päivän kassa katosi jo kotimatkalla kaikkeen turhaan. Konkurssihan siinä tuli, kun ei kuulemma ollut varaa maksaa veroja ja eläkemaksuja. Laskuihin ja vuokraan löytyi nippanappa rahat, kaikki muut jäivät hoitamatta. Kotoa löytyy kyllä kasoittain käyttämättömiä, aikoinaan muodikkaita vaatteita.

      • Anonyymi

        Muotivaatteet oli yhteen aikaan pakko olla juppikulttuurissa itsetunto ei kestänyt muuten mukana menossa ravintolat mersut ja puku päällä. Vuokralla asuvat kun maksavat eniten silti piti olla muoti merkki vaatteet kun nykyään taas itä maasta tulleet takertuu merkkilaukkuihin kaksin käsin !


    • Anonyymi

      On sitten vielä iso ero koittaako yksinäinen tulla toimeen 3100e/kk bruttopalkalla vai onko saman katon alla kaksi joissa on tuo palkka.

      • Anonyymi

        Aika paljon noihin toimeentulokuvioihin vaikuttaa myös asuuko omistusasunnossa vai vuokralla. Sitä valintaa ei voi tehdä hetken mielijohteesta koska tahansa, mutta monella se valinta on tehtävissä sillä hetkellä kun miettii ostaako "hienon" auton velaksi vai tavallisen asunnon velaksi.


      • Anonyymi

        Herra Jeesus sentään kun työttömät elää 500€ kk ja eläkeläiset 900-1400€ kk siitä otettu verot siitä asumiskulut ruoka. Jumalauta joku matemaattinen nerouspalkinto pienituloisille miten he laskee rahansa ja pysyy elossa. Amen.


    • Anonyymi

      Kyllä meillä on heikko autokanta käytetyissä ja uudet liian kalliita , katastrofi on tulossa kun päättäjät eivät tee mitään asian eteen että autokanta paranisi , kyllä meidän olosuhteissa pitäisi ajoneuvojen olla paremmalla tasolla jo turvallisuudenkin vuoksi . Eikö tuo valtion "lypsylehmän" asema ala olemaan jo mennyttä aikaa .....vai eikö lopu koskaan , köyhemmissäkin maissa asiat ovat toisin .

    • Anonyymi

      Eihän se autokanta parane uusia ostamalla.
      Parhaat autot on tehty viime vuosisadan puolella. Uudet ovat ihan paskoja .
      Siksi ajan vanhoilla, tulee paljon halvemmaksikin eikä tarvi kalliisti korjailla.

      • Anonyymi

        Ei taida käytännön omakohtaista kokemusta kuitenkaan niistä uusista autoista olla mutta vakaa käsitys silti on että ne ovat paskoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida käytännön omakohtaista kokemusta kuitenkaan niistä uusista autoista olla mutta vakaa käsitys silti on että ne ovat paskoja?

        Itsellä on kokemusta 7 uutena hankitusta autosta vuoden 1990 ensimmäisen jälkeen.
        Näkee jännästi kuinka vuosien varrella, tietyt asiat paranevat ja tietyt huononevat.
        - Korit paranee, ruoste ei raiskaa kun kaikki pelti on sinkittyä.
        - Korin irto-osat heikkenee, metalli muuttu muoviksi monessa kohtaa....esimerkiksi moottorin suojana oleva "pohjapanssari"
        - Moottorit paranee, ainakin mitä tulee kulutuslukemiin / raahattu tonni.
        - Alustanosat heikkenee, koiranluut ja muut kilkkeet ovat muuttuneet kulutustavaraksi
        - Sähköhärpäkkeiden määrä moninkertaistunut, eikä hyvässä mielessä jos miettii auton kokonaisvikamääriä


      • Anonyymi

        Kyllä tarvii, kallista on niidenkin korjaus. Tonni heilahtaa äkkiä.


    • Anonyymi

      Vastasit jo tähän miksi ajan vanhoilla autoilla.
      Uusissa on liian paljon kalliita ja älyttömiä vikoja joita ei 90 luvun autoissa koskaan edes ollut. Tietokonesukupolvi saa leikkiä uusilla leluilla autoillessaan. Minä en .

      • Anonyymi

        Beduiinit hellareissa salem.fi


    • Anonyymi

      Kyllä, vaikeata on. Itse asun syrjäseudulla, jossa ei kulje mikään julkinen, ei edes takseja enää saa kun lopettivat firman. Eläketulo on alle tonnin ja luottotiedot menneet, joten mitään osamaksua ei saa. Auto on välttämätön jotta pääsee lääkäriin ja kauppaan, matkaa on yhteen suuntaan 45km.

      Me mummelit ja paapat ajelemme täällä huonoilla teillä ja talvisin ilman aurauspalveluitakin. Autoilla, joissa on isoja vikoja, monet ilman katsastusta kokonaan tai edes Trafin maksut maksettuina. Autot ovat yli 20 vuotta vanhoja ruosteromuja, jotka on ostettu alle tonnin hintaan edellisen hajottua tuonne jonnekin ojaan.
      En tiedä kauanko täällä enää kukaan pystyy asumaan saatika kulkemaan.

      • Anonyymi

        Vielä lisäyksenä.
        Monella ikääntyneellä on ajo-oikeus jo mennyt sekin sairauksien vuoksi. Kyllä tuo 90-vuotias puolisokea ukkeli joskus seilaa maalaistietä eestaas niin, että jo hirvittää minuakin. Mutta pakko saada ruokaa.


      • Anonyymi

        Helpompaa maaseudulla on kun käy yhdessä kimppakyydillä kaupungissa hakemassa mitä tarvii joka toinen kuukausi ja tilaa kotiin mitä voi yhdessä säästää postikulut kuljetuskulut kimppatilauksella ja paketti auton vuokraus pariksi päiväksi on vaihtoehto tai kimppa vuokra auto kk leasing jotain 200-300€ kk vuokra melkein uusia autoja.Ja nytkin jääkaapin pesu ennen kauppareissua ja sulatus niin mikään ei homehdu.Talvella pärjää ilman jääkaappia kylmälaukku ulkona.Kyseessä on sähkön säästö ellei ole aurinkokennoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä.
        Monella ikääntyneellä on ajo-oikeus jo mennyt sekin sairauksien vuoksi. Kyllä tuo 90-vuotias puolisokea ukkeli joskus seilaa maalaistietä eestaas niin, että jo hirvittää minuakin. Mutta pakko saada ruokaa.

        Hyvä että vanhukset pysyy liikkeellä ja tapaa ihmisiä sekä hoitaa itse asioitaan hiukan voi autella.Esimerkiksi ajan taju saattaa aiheuttaa ettei muista peseytyä tarpeeksi usein vaihtaa alusvaatteita pestä pyykkiä tai vaihtaa lakanoita niissä voi hiukan auttaa ja kun käy kylässä vie piimää maitoa kahvia ja pullaa sekä puhtaat sukat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä.
        Monella ikääntyneellä on ajo-oikeus jo mennyt sekin sairauksien vuoksi. Kyllä tuo 90-vuotias puolisokea ukkeli joskus seilaa maalaistietä eestaas niin, että jo hirvittää minuakin. Mutta pakko saada ruokaa.

        Vanhuksilla voi olla piilolaseja jäänyt vuodelta 50 v sitten et niitäkin pitäisi hiukan hoitaa päivittää.


    • Anonyymi

      Itsehän jään eläkkeelle 50 vuotiaana, eli 15 vuoden päästä ja poltan autoni poroksi. Ne rahat mitkä muut laittaa autoon, olen itse sijoittanut koska ajan vanhalla romulla enkä maksa satasia kuukaudessa autolainaa, en maksa tonneja isoista renkaista enkä vakuutuksesta.
      Auto on maailman turhin ostos.

      • Anonyymi

        Autolla ei tee mitään kaupungeissa muuten kuin työajossa kun kaikki on saatavilla lähellä tai bussilla.Vanhukset käyttää takseja mutta ne nykyään ottaa väärin liikaa.Vanhukset pitää varustaa bussilipulla kortilla aina kun ne lähtee ovesta ulos.


    • Anonyymi

      Eu Suomessa ei aja kukaan vanhoilla autoilla!ja ruoka on halpaa,palvelut ilmaisia ja
      niitä on paljon.Työpaikkoja paljon,palkat kovaa leveliä!
      Ja on kiva matkustaa EU.ssa,vapaa liikkuvuus,sama huippu valuutta.!
      Byrokratia vähenee! Suomi saa vapauden

      Itä naapureille voi näyttää keskaria!länsi naapurille näyttää että olemme Pohjolan
      Japani! Teknologian Mekka,,tekoälyn synnytysairaala!
      Olemme ytimessä!!

      Jos joku muuta väittää,on sysimusta PERUSSUOMALINEN!!!

    • Anonyymi

      Paavo Lipponen.

      • Anonyymi

        Jeesus on moosesta suurempi


    • Anonyymi

      Auton ostaminen osarilla on kannattavampaa kuin maksaa se kerralla, pitää tietty olla tosi pieni korko, tai ei ollenkaan. Kannattaa sillä auto rahalla ostaa pörssiosakkeita niin voi tienata hyvinkin, samalla kun makselee osissa. Yleensä mitä köyhempi niin mennään perse edellä ja menot vaan kasvaa ja tulot pienenee.

      • Anonyymi

        Noususuhdanteessa hölmömpikin sijoittaa pörssissä voittavaan hevoseen, edes vähän voittavaan. Mutta aika moni Tesla-uskovainen on ostanut Teslan rahoituksella pari vuotta sitten ja sijoittanut liikenevät rahat Teslan osakkeisiin joiden luuli jatkavan edellisten vuosien lentoa maailman tappiin, eli siihen asti, että Tesla on maailman suurin autonvalmistaja kaikilla mittareilla. No se ei ollut voittava hevonen, ei auton arvonsäilymisen, eikä sijoituksen suhteen. Mutta kuulemma kannattaa noin toimia, kunhan ei osta uutta sähköautoa rahoituksella, eikä sijoita sähköautoteollisuuteen. Tosin jos vuosi sitten pisti rahansa ei sähköauto-markkinaan, eli Nesteen osakkeeseen, niin saattaisi taas vituttaa.


    • Anonyymi

      Oma mottoni on ollut tässä landeasumisen aikana sellainen, että ostan auton periaatteella "vain vuodeksi kerrallaan". Halvan, tonnin auton ja juuri katsastetun. Ei vikalistaa ohessa. Jos on nappiostos, omistajuutta jatketaan katsarin mielipiteen mukaan.
      Ei kaskoja, ei rengashotelleja, ei parkkiongelmia.
      Omat autokuluni on siinä noin viiskybää kuussa, sisältäen bensan :)
      Kaikki bonukset on ja härpäkkeitä en tartte.
      Auto liikkuu eteen ja taakse. Ja kun simahtaa, se annetaan kylän pojille peltokäyttöön.

    • Anonyymi

      Suomesta on tullut kallis.

      Meillä on kotitalouden tulot 160 t€ vuodessa ennen veroja ja silti pitää joka eurosta olla tarkka. Kolme lasta, 500 t€ omakotitalo.

    • Anonyymi

      Olen ansaitulla työeläkkeellä. Talouteen kuuluu enää vain vaimo, lapset
      ovat jo 25 v sitten lentäneet pesästä.
      Ennen veroja, yhteinen työeläkkeemme on luokkaa € 80.000,-
      Maksettu, jatkuvaa korjaamista vaativa asunto pääkaupunkiseudulla.
      Auto, 9v.
      Matkustusta vähän kauemmaksi voi harrastaa kerran vuodessa, mutta
      matka ei saa olla kallis.
      Tallinnassa ja Tukholmassa voi käydä useammin.
      Eläke mielletään laajalti hyvänä, mutta ei sillä esim. syödä ulkona kuin
      joissain poikkeustapauksessa - pari kolme kertaa vuodessa.

      • Anonyymi

        Ihmettelen tuota asiaa monesti.
        Asutte ilmeisesti omakotitalossa jonka korjaukset syö teidän rahat joten teillä ei ole varaa nauttia elämisestä.
        Jos muuttaisitte kauemmaksi pääkaupunkiseudulta niin saisitte nykyisestä talosta sen verran että voisitte ostaa uuden talon ja jäisi käyttörahaakin.
        Lisäksi asumiskustannukset romahtaisivat ja teille jäisi helposti 60 000€ ihan hyvitteluun ja nautiskeluun.
        Mikä pitää kiinni pääkaupunkiseudelle kitumassa?


      • Anonyymi

        Joten 60 000 vuodessa yhteensä 2 eläkkeet siitä asumiskulut niin kyllä on outoja noi teidän matematiikan sovellukset mihin käyttää rahaa. Jos 2 ihmisen ruokailut on noin vähintään 600-700€ kk ja laskee remontit asumiskulut sähkö vesi vaate kenkä kulut lääkkeet niin aika hyvin jää yli jos ei ostele turhaa eikä tilaa turhia.


    • Anonyymi

      Yksinelävät ovat tiukilla ihan normielämän kulujen kanssa. Tuloista menee jopa 80 prossaa ihan elämiskuluihin, laskuihin ja ruokiin. Asumismuoto vaikuttaa toki ja paikkakunta. Yleensä ne köyhimmät asuu vanhoissa taloissaan syrjäseuduilla ja lämmittävät suorasähköllä tönöjään.
      Oma sähkölaskuni on talvikuukausina nykyisin siinä 600 euron pintaan, toisinaan ylikin. Järkky osuus tuloista tuollaiseen pakolliseen asiaan. Yksin kun maksaa, ei ole elo hääviä.

      • Anonyymi

        Yksin asuvat maksaa siis tuplasti enemmän kaikesta kaiken yksin niin vuokrat vastikkeet kuin sähkön ei mitään puoliksi kenenkään kanssa juttuja. Korkeimman mukaan jopa etelän matkat lisä maksu yhden hengen huoneesta !!! Ei mitään vero puoliso vero aleja vähennyksiä eikä lapsivähennyksiä jos ei lasta eikä lapsilisiä ei mitään. Täällä on yksin asuvilla vaikeinta kalleinta ja vähiten alennuksia etuja ei juuri mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin asuvat maksaa siis tuplasti enemmän kaikesta kaiken yksin niin vuokrat vastikkeet kuin sähkön ei mitään puoliksi kenenkään kanssa juttuja. Korkeimman mukaan jopa etelän matkat lisä maksu yhden hengen huoneesta !!! Ei mitään vero puoliso vero aleja vähennyksiä eikä lapsivähennyksiä jos ei lasta eikä lapsilisiä ei mitään. Täällä on yksin asuvilla vaikeinta kalleinta ja vähiten alennuksia etuja ei juuri mitään.

        Näin on.


    • Anonyymi

      Minä kohtuuhyväpalkkainen (6500e/kk) en ole edes viitsinyt katsella uudehkoja autoja, aina on ollut joku vanha kottero. Kaikista kallein taisi olla noin 8000 euroa, jokus kauan sitten ja sillä ajelinkin 12 vuotta. Nykyinen 18-vuotias kulkine maksoi viitisen tonnia ja sekin tuntui jo turhan kalliilta. Edellinen oli 1500 euron pösö, ja kyllä silläkin pärjäsi kolmisen vuotta ennen kuin päätin pistää paaliin.

      Niinno verojahan tuosta palkasta maksetaan jo aika lujasti, ja sitten asumiskulut ja kolme ihmistä kotona ruokittavana, ja kaksi koiraa. Kallis auto ei ole sinänsä mitenkään tärkeänä asiana listalla muutenkaan.

      • Anonyymi

        Anti saalem.fi


    • Anonyymi

      Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Jos pienipalkkainen jotain oikein haluaa ja tarvitsee, niin jostain pitää tinkiä jotta pääsee tavoitteeseensa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ennenkin duunari on rakentanut omakotitalon ja silloin ajanut vanhoilla autoilla tai toinen on asunut kerrostalossa osakkeen omistajana ja ajanut uudella autolla, näin karrikoidusti. Elämässä on paljon houkutuksia ja jos niistä joistain hieman tinkii ja ajattelee tarvitseeko oikeasti kaikkea sitä, niin esim. tarvitsenko Netflixin ja muita maksullisia suoratoistoja ja kaikkein kalleimmat yhteydet ja puhelimet ym. tarvitseeko käydä jatkuvasti ulkona syömässä ja juhlimassa, vai riittäisikö harvemmin, onko pakko ostaa viimeisimmät merkkikledjut, vai ostanko saman kuukauden päästä puoleen hintaan, vai parempi laatuisen vaatteet ei niin in-merkillä. Voi jun mahdollisuuksia on paljon.

      • Anonyymi

        Joku pärjää vuokraamalla asuntoaan toinen sillä että pitää toimistoa kotonaan tai asuttaa jakaa asumiskulut alivuokraisen kanssa tai sukulaisen kanssa puoliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku pärjää vuokraamalla asuntoaan toinen sillä että pitää toimistoa kotonaan tai asuttaa jakaa asumiskulut alivuokraisen kanssa tai sukulaisen kanssa puoliksi.

        Pariskunta pääsee puolet halvemmalla kuin yksin asuvat kulut puoliksi.Verottaja voisi antaa yksin asuville sinkkuus alennuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariskunta pääsee puolet halvemmalla kuin yksin asuvat kulut puoliksi.Verottaja voisi antaa yksin asuville sinkkuus alennuksen.

        Ei ole pakko olla sinkku ja toisaalta pareilla on isompi asunto, eli kalliimpi.


    • Anonyymi

      Pariskunnilla paljon pienemmät muut menot kun voivat jakaa esim kaikki asumisen kustannukset. Siksi varsinkin yksinasuvalle tai lapsiperheelle uusi auto voi tuntua kaukaiselta unelmalta.

      Lapsettomien pariskuntien suosiminen pitisi lopettaa, esim kotitalousvähennys pois lapsettomilta pariskunnilta.

      • Anonyymi

        Lapsettomat parit kuluttavat ja ovat siten hyödyksi taloudelle. Lapsiperheet ja pienipalkkaiset sen sijaan saavat monenlaisia isoja tukia ja siksi eivät ole niin eduksi yhteiskunnalle, ainoastaan se vaivalla tehty lapsi voi olla tulevaisuudessa hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe