No itsehän olen ateisti, tai vähintäänkin agnostikko.
Enpä ole koskaan moista edes ajatellut. Eikä ole tenavakaan valittanut.
Hänen uskonnollisuudesta en tosin tiedä.
Molemmat olemme toki käyneet rippileirin.
Itse leiri on jännempi, kuin sisältö.
>simiti<
Jotkut suuttuvat suvivirren hoilaamisesta koulussa!
163
799
Vastaukset
Ei meidänkään koulussa sitä ole laulettu vuosiin. Muunlaisia lauluja nykyään. Missä ei ole uskontoon viitteitä vähänkään. Reilua niin, sillä koulun jos minkä tuliskin olla tasa-arvoinen paikka missä kenenkään uskoa ei julisteta. Uskonnot ja usko kuuluu yksityiselämään, ei opetukseen.
- Anonyymi
Kyllä elämänkatsomus kuuluu opetukseen joten lopeta höpinäsi.
- Anonyymi
Kristinusko on julkinen asia. Ei kynttilää laiteta vakan alla, eli ei missään nimessä yksityiselämän asia.
Anonyymi kirjoitti:
Kristinusko on julkinen asia. Ei kynttilää laiteta vakan alla, eli ei missään nimessä yksityiselämän asia.
Elämänkatsomustieto on eri asia, kun uskonnot. Uskonnot on mutuja maailmanmenosta ja alusta. Ei ne kuulu mihkään kouluun.
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole kaikkien usko ja uskonto. Siksi sen opetuskin suosii epätasa-arvoisesti vain siihen uskovia. Koulussa olis parempaakin opittavaa, kuten vaikka käytöstavat uskontotuntien tilalla.
EivorCreed kirjoitti:
Ei se ole kaikkien usko ja uskonto. Siksi sen opetuskin suosii epätasa-arvoisesti vain siihen uskovia. Koulussa olis parempaakin opittavaa, kuten vaikka käytöstavat uskontotuntien tilalla.
Jos koulussa opetetaan kristinuskoa, tulisi opettaa ihan kaikkia muitakin uskontoja, jotta tasa-arvo toteutuu. Minusta hihhuloinnit on yksityisasia ja kuuluu vapaa-ajalle muun huuhailun oheen. Ei kouluun missä opitaan asiaa.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Elämänkatsomustieto on eri asia, kun uskonnot. Uskonnot on mutuja maailmanmenosta ja alusta. Ei ne kuulu mihkään kouluun.
Tuosta juuri ollaan eri mieltä, eikä sun mutu asiasta edusta mitään totuutta.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Jos koulussa opetetaan kristinuskoa, tulisi opettaa ihan kaikkia muitakin uskontoja, jotta tasa-arvo toteutuu. Minusta hihhuloinnit on yksityisasia ja kuuluu vapaa-ajalle muun huuhailun oheen. Ei kouluun missä opitaan asiaa.
Siellä opetetaankin muitakin uskontoja?!!
Koita nyt olla triggetöitymättä suvivirrestä samaan aikaan kun nyökyttelyt minkä vaan paskakulttuurin vaalimiselle. Täydellinen tasa-arvo saavutetaan koulussa sitten kun kukaan ei tiedä mitään tai osaa mitään.
Uskonnot eivät mitenkään ole keskenään samanarvoisia suomalaisen yhteiskunnan tai elämän kannalta. Kaikkea mitä ikinä on, on aina rakentunut sen päälle mitä on ollut aiemmin. Katolinen kirkko on Suomessa ollut ennen Suomea tai valtiollisia rakenteita. Pitkään uskonpuhdistuksen jälkeenkin luterilainen kirkko on ollut vähintään yhtä tärkeä toimija kuin mikään valtiollinen saati kunnallinen toimija. Maan tapakulttuuri ei kumpua hyvinvointialueiden toiminta-ajatuksista vaan muinaisesta kansanperinteestä, lähi-idän monoteistisistä uskonnoista ja länsimaisesta valistusfilosofiasta.Anonyymi kirjoitti:
Tuosta juuri ollaan eri mieltä, eikä sun mutu asiasta edusta mitään totuutta.
Saa olla eri mieltä, niinhän pseudoihmiset aina ovat.
Anonyymi kirjoitti:
Siellä opetetaankin muitakin uskontoja?!!
Koita nyt olla triggetöitymättä suvivirrestä samaan aikaan kun nyökyttelyt minkä vaan paskakulttuurin vaalimiselle.Kuten mitä muita?
scrg kirjoitti:
Täydellinen tasa-arvo saavutetaan koulussa sitten kun kukaan ei tiedä mitään tai osaa mitään.
Uskonnot eivät mitenkään ole keskenään samanarvoisia suomalaisen yhteiskunnan tai elämän kannalta. Kaikkea mitä ikinä on, on aina rakentunut sen päälle mitä on ollut aiemmin. Katolinen kirkko on Suomessa ollut ennen Suomea tai valtiollisia rakenteita. Pitkään uskonpuhdistuksen jälkeenkin luterilainen kirkko on ollut vähintään yhtä tärkeä toimija kuin mikään valtiollinen saati kunnallinen toimija. Maan tapakulttuuri ei kumpua hyvinvointialueiden toiminta-ajatuksista vaan muinaisesta kansanperinteestä, lähi-idän monoteistisistä uskonnoista ja länsimaisesta valistusfilosofiasta.Nojoo, olemmehan tyhmentyneet vuosi vuodelta, joten eiköhän se tasa-arvo sillä saralla saavuteta.
Muinaiset opit ja perinteet jotenkin ei istu enää nykyaikaan.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Tietämys uskonnoista kuuluu kylläkin yleissivistykseen.
Anonyymi kirjoitti:
Tietämys uskonnoista kuuluu kylläkin yleissivistykseen.
Vaan ei ole itse uskonnon opetusta, herätys.
EivorCreed kirjoitti:
Vaan ei ole itse uskonnon opetusta, herätys.
Turha selittää, että kenkä kuuluu jalkaan, kun puhutaan ettei kenkä ole jalka.
- Anonyymi
Höpö höpö. Uskontoa tämä ei ole. Onhan hienoa kunnioittaa perinteitä ilmaisen kouluvuoden päätteeksi. Maassa maan tavalla. Tv Röpi.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Turha selittää, että kenkä kuuluu jalkaan, kun puhutaan ettei kenkä ole jalka.
Vejä vinkkeli päähän...
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Uskontoa tämä ei ole. Onhan hienoa kunnioittaa perinteitä ilmaisen kouluvuoden päätteeksi. Maassa maan tavalla. Tv Röpi.
Jöpö jöpö ittelesi. Uskonto on paskaisine sormineen kaikkialla, jopa musiikissa.
- Anonyymi
Suvivirsi on perinteinen laulu päättäjäisissä ja se kuuluu kulttuurimme näin kauniin kesän alussa. Vai onko kaikki perinne kumottava tässä hullun myllyssä ja tuotava siivoton meininki tilalle. Ei ihme että nuoret on aivan pihalla kaikesta. Mitä hullumpaa meininkiä niin se on tänä päivänä normaalia. Tähän on menty. Suvivirsi kuuluu meidän päättäjäisiin, jos se ei jollekin käy niin pysykää pois.
- Anonyymi
Päivänkakkaran mieli hajoo suvivirrestä, ateismi murentuu ja sisäinen hihhuli tulee esiin.
Ihan validi pelko ilmeisesti joillain.
- Anonyymi
Toisille ihmisille yksittäiset sanat ovat niin kovin arka asia. Itselleni taas tuo kaikki on lähinnä kulttuuriin liittyviä juttuja. Mä olen agnostikko. En ole niin uskova, että voisin sanoa olevani ateisti. Ateismikin vaatii uskoa, sillä tieteellistä todistetta ei ole suuntaan eikä toiseen ja maailmankaikkeuteen liittyy paljon (vielä?) selittämätöntä. Minut itseni on aikanaan kastettu, mutta olen eronnut kirkosta, kun täytin 18. Lastani ei ole kastettu, sillä minusta se on hänen oma asiansa, hänen päätöksensä, sitten kun jos hän joskus haluaa sen päätöksen tehdä. Vaikka mun muksuni ei kirkkoon kuulu, niin kyllän hän silti on kaikki päiväkodin ja koulun vapaaehtoiset kirkolliset tilaisuudet läpikäynyt ja tulee jatkossakin käymään, jollei joskus itse sano, ettei halua. Minusta se kuuluu yleissivistykseen, vaikkei noihin yhtään uskoisikaan. Se on osa tätä maata ja sen kulttuuria (vaikka meillä on ne omatkin jumalat olleet), vaikka kuinka ahdistaisi. Mä en tajua ihmisiä, joita tuollainen voi ahdistaa.
- Anonyymi
Lisään vielä, että kulttuuri ja perinteet ovat tärkeitä yksilöiden identiteetin kannalta, vaikka osa nykyään haluaakin niitä kovasti vähätellä. Ilman kulttuuria, perinteitä ja historiaa yksilö on tuuliajolla. Sitä ei yleensä arkielämässä huomaa, mutta huonojen aikojen ja koettetlemusten tullen sen huomaa. Vahva kulttuuri ja perinteet luovat myös vahvan yhteisön ja yhteiskunnan. Ilman niitä on vain nippu yksilöitä, jotka eivät osaa vetää yhtä köyttä, vaan hajoavat maailman tuuliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että kulttuuri ja perinteet ovat tärkeitä yksilöiden identiteetin kannalta, vaikka osa nykyään haluaakin niitä kovasti vähätellä. Ilman kulttuuria, perinteitä ja historiaa yksilö on tuuliajolla. Sitä ei yleensä arkielämässä huomaa, mutta huonojen aikojen ja koettetlemusten tullen sen huomaa. Vahva kulttuuri ja perinteet luovat myös vahvan yhteisön ja yhteiskunnan. Ilman niitä on vain nippu yksilöitä, jotka eivät osaa vetää yhtä köyttä, vaan hajoavat maailman tuuliin.
"Ilman kulttuuria, perinteitä ja historiaa yksilö on tuuliajolla."
Tämä on varmasti totta. Usein kuitenkin unohtuu, ettei paikallinen tai edes kansallinen kulttuuri ole välttämättä jokaisen ensisijainen identifioitumisen kohde. Globalisaatio on mahdollistanut sen, että kulttuuriset vaikutteet sekoittuvat, jakautuvat ja yhdistyvät uudelleen tavoilla, jotka eivät olleet mahdollisia ennen globalisaatiota.
Olen itse esimerkiksi omaksunut arkeeni muista kulttuureista ja sosiaaliluokista rutiineja, joita kukaan muu lähelläni elävä ei harjoita. Nämä ovat minulle tärkeämpiä kuin monet oman kulttuurini perinteet. Olen valinnut ne laajasta joukosta ja omaa harkintakykyäni käyttäen, ja ne ovat minulle tärkeitä ja rakkaita, vaikka eivät olekaan osa minun historiaani.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on varmasti totta. Usein kuitenkin unohtuu, ettei paikallinen tai edes kansallinen kulttuuri ole välttämättä jokaisen ensisijainen identifioitumisen kohde. Globalisaatio on mahdollistanut sen, että kulttuuriset vaikutteet sekoittuvat, jakautuvat ja yhdistyvät uudelleen tavoilla, jotka eivät olleet mahdollisia ennen globalisaatiota.
Olen itse esimerkiksi omaksunut arkeeni muista kulttuureista ja sosiaaliluokista rutiineja, joita kukaan muu lähelläni elävä ei harjoita. Nämä ovat minulle tärkeämpiä kuin monet oman kulttuurini perinteet. Olen valinnut ne laajasta joukosta ja omaa harkintakykyäni käyttäen, ja ne ovat minulle tärkeitä ja rakkaita, vaikka eivät olekaan osa minun historiaani.
🦄Ja sen huomaa. Yksi suurimmista syistä kotoutumisongelmiin on se, että se paikallinen, uuden kotimaan kulttuuri ei ole tarpeeksi vahva ja "kotoutujien" annetaan ghettoutua omiin ryhmiinsä, joissa ei ole pakko edes oppia sen uuden maan kieltä. Pahin mahdollinen tilanne, joka ei saa ihmistä tuntemaan olevansa kotonaan, eden kolmen sukupolven kuluttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti ja aidosti asettuu osaksi uutta ryhmää on se, että sillä uudella ryhmällä/yhteisöllä on myös vaatimuksia siitä miten siinä yhteisössä toimitaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla, muttasen että yhteisöllä on tapoja ja perinteitä, joihin on vain pakko sopeutua, ovat ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti kotoutuu. Se on täysin yhdentekevää mihin ensisijaisesti identifioituu. Sillä ei ole tuon taivaallista väliä. Tämän huomaa erinomaisesti, kun kulkee tuolla maailmalla ja katsoo missä kulttuureissa uudet yksilöt kotoutuvat parhaiten ja myös sitä mistä yhteisöistä tulevat kotoutuvat parhaiten. He, jotka jäävät jullittamaan niihin omiin perinteisiinsä ja omaan kulttuuriinsa ja vastustavat jopa sitä paikallista "suvivirttä" eivät kotoudu koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti ja aidosti asettuu osaksi uutta ryhmää on se, että sillä uudella ryhmällä/yhteisöllä on myös vaatimuksia siitä miten siinä yhteisössä toimitaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla, muttasen että yhteisöllä on tapoja ja perinteitä, joihin on vain pakko sopeutua, ovat ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti kotoutuu. Se on täysin yhdentekevää mihin ensisijaisesti identifioituu. Sillä ei ole tuon taivaallista väliä. Tämän huomaa erinomaisesti, kun kulkee tuolla maailmalla ja katsoo missä kulttuureissa uudet yksilöt kotoutuvat parhaiten ja myös sitä mistä yhteisöistä tulevat kotoutuvat parhaiten. He, jotka jäävät jullittamaan niihin omiin perinteisiinsä ja omaan kulttuuriinsa ja vastustavat jopa sitä paikallista "suvivirttä" eivät kotoudu koskaan.
Ajatteletko siis, että paikallisesta kulttuurista vieraantuminen tarkoittaisi aina sitä, että sitä vastustaa? Enhän minäkään vastusta suvivirren laulamista, vaikka en ole kristitty. Eikä minua haittaa millään tavalla se, että ympärilläni on kristittyjä. Minä vietän jouluni hieman yule-tyylisesti ja moni ympärilläni aika kristityn tyylisesti. Mielestäni tällaisessa rinnakkaisuudessa ei ole mitään ongelmaa.
Globalisaatio on mahdollistanut sen, että identifioitumisen kohteena olevan ryhmän ei tarvitse olla fyysisesti läsnä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sen huomaa. Yksi suurimmista syistä kotoutumisongelmiin on se, että se paikallinen, uuden kotimaan kulttuuri ei ole tarpeeksi vahva ja "kotoutujien" annetaan ghettoutua omiin ryhmiinsä, joissa ei ole pakko edes oppia sen uuden maan kieltä. Pahin mahdollinen tilanne, joka ei saa ihmistä tuntemaan olevansa kotonaan, eden kolmen sukupolven kuluttua.
Kielen oppiminen on todella tärkeää.
Mielestäni maahanmuuttajan velvollisuus on osata paikallista kieltä niin hyvin, että pystyy vähintään seuraamaan paikallista ja kansallista politiikkaa. Vielä parempi on, jos siihen pystyy itse osallistumaan. Tästä syystä ihailen suuresti kaikkia maahanmuuttajapoliitikkoja, täysin yli puoluerajojen. ☺️🙏
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatteletko siis, että paikallisesta kulttuurista vieraantuminen tarkoittaisi aina sitä, että sitä vastustaa? Enhän minäkään vastusta suvivirren laulamista, vaikka en ole kristitty. Eikä minua haittaa millään tavalla se, että ympärilläni on kristittyjä. Minä vietän jouluni hieman yule-tyylisesti ja moni ympärilläni aika kristityn tyylisesti. Mielestäni tällaisessa rinnakkaisuudessa ei ole mitään ongelmaa.
Globalisaatio on mahdollistanut sen, että identifioitumisen kohteena olevan ryhmän ei tarvitse olla fyysisesti läsnä.
🦄Täysin epäälooginen päätelmä. Sen kun rauhassa vieraannut, kunhan et ulise siitä, että muut tahtovat vaikka nyt laulaa jotain tyhjänpäiväistä virttä. Aina voi poistaa itse itsensä niistä tilaisuuksista, jos ei virrenveisuuta kestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin epäälooginen päätelmä. Sen kun rauhassa vieraannut, kunhan et ulise siitä, että muut tahtovat vaikka nyt laulaa jotain tyhjänpäiväistä virttä. Aina voi poistaa itse itsensä niistä tilaisuuksista, jos ei virrenveisuuta kestä.
Tein päätelmäni tämän perusteella:
"Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla, muttasen että yhteisöllä on tapoja ja perinteitä, joihin on vain pakko sopeutua, ovat ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti kotoutuu."
Heti tuon perään seuraavassa viestissä sanot, ettei vieraantuminen olekaan ongelma.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kielen oppiminen on todella tärkeää.
Mielestäni maahanmuuttajan velvollisuus on osata paikallista kieltä niin hyvin, että pystyy vähintään seuraamaan paikallista ja kansallista politiikkaa. Vielä parempi on, jos siihen pystyy itse osallistumaan. Tästä syystä ihailen suuresti kaikkia maahanmuuttajapoliitikkoja, täysin yli puoluerajojen. ☺️🙏
🦄Silti edes sitä emme oikeasti vaadi. Meillä ei ole yhtään ainoaa todellista vaatimusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla, muttasen että yhteisöllä on tapoja ja perinteitä, joihin on vain pakko sopeutua, ovat ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti kotoutuu."
Heti tuon perään seuraavassa viestissä sanot, ettei vieraantuminen olekaan ongelma.
🦄Eivät nuo liity mitenkään toisiinsa. Teet totaalisen epäloogisen päätelmän toisiinsa liittymättömistä asioista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Sopeutuminen ei ole sama kuin perinteen noudattaminen itse. Jos nyt et itse tuota huomannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopeutuminen ei ole sama kuin perinteen noudattaminen itse. Jos nyt et itse tuota huomannut.
Juuri sen huomasin ensimmäisenä.
Sen vuoksi kysyinkin:
"Ajatteletko siis, että paikallisesta kulttuurista vieraantuminen tarkoittaisi aina sitä, että sitä vastustaa?"
Olisit voinut vain vastata, ettei vieraantuminen tarkoita vastustamista. Sillä tavoin minä olisin säästänyt aikaani, hermojani ja ratakiskojani.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄” Olen itse esimerkiksi omaksunut arkeeni muista kulttuureista ja sosiaaliluokista rutiineja, joita kukaan muu lähelläni elävä ei harjoita. ” Rupinen disinformaatio netissä ja irl, on kyllä hienoa mikäli tällainen rahvaampi meininki vetoaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti ja aidosti asettuu osaksi uutta ryhmää on se, että sillä uudella ryhmällä/yhteisöllä on myös vaatimuksia siitä miten siinä yhteisössä toimitaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla, muttasen että yhteisöllä on tapoja ja perinteitä, joihin on vain pakko sopeutua, ovat ainoa tapa, jolla ihminen oikeasti kotoutuu. Se on täysin yhdentekevää mihin ensisijaisesti identifioituu. Sillä ei ole tuon taivaallista väliä. Tämän huomaa erinomaisesti, kun kulkee tuolla maailmalla ja katsoo missä kulttuureissa uudet yksilöt kotoutuvat parhaiten ja myös sitä mistä yhteisöistä tulevat kotoutuvat parhaiten. He, jotka jäävät jullittamaan niihin omiin perinteisiinsä ja omaan kulttuuriinsa ja vastustavat jopa sitä paikallista "suvivirttä" eivät kotoudu koskaan.
Tässä on totuutta. Joutuuhan vierailijakin esim. Afrikan savimajoilla kaikenlaiseen taikausko tanssin pyörteisiin. Sehän on vaan hauskaa ja samalla kunnioittaa paikallisia.
Ei kai sitä enää veisata, eihän kouluissa oo enää noita harmoonejakaan. Se oli ennen kun kylän kansakoulussa sitä veisattiin ja ylioppilaslakit oli siinä rivissä etupöydällä. Siis kaupungista mä oon kotosin, mutta kyläkoulu siinä kaupunginosassa silti oli ja se oli kansakoulu vaikka peruskoulu aika jo ois pitäny olla. Ei siinä ollut ees rehtoria, vaan johtajaopettaja. Kuulostaa tosi tyhmältä kansakoulun johtajaopettaja.
- Anonyymi
Miten suvivirsi voisi olla rasismia kun ei siinä ole sitä n*****i-sanaakaan ;)? Pistät vaan turbaanin päähäs, hieman mutaa naamaan ja alat joikaamaan sitä pyhää veisua, niin kaikki voittavat 😗. Antaa kaikkien kukkien kukkia 🌺🌸.
- Anonyymi
Suvivirsi kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja perinteitä kuuluukin vaalia.
Jokainen kevät laulu on koulujen päätöstapahtumassa raikunut, ja raikukoon edelleen.
AVMistä saakka suvivirsi on ollut perinne? Mikä oli ennen suvivirttä perinne ja miksei sitä sitten voida jatkaa?
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Mistä saakka suvivirsi on ollut perinne? Mikä oli ennen suvivirttä perinne ja miksei sitä sitten voida jatkaa?
Ne jotka eivät halua suvivirttä laulaa, voisivat pysyä kotona.
Se ei ole oikein että tuhannen lapsen haluama laulu estettäisiin muutaman takia jotka laulusta eivät jostain kumman syystä pitäisi.
Tämä EI KUULU demokraattiseen maahan. Jokainen meistä on virret laulaneet jo kymmeniä vuosia, mitäs pahaa siitä sinulle olisi koitunut?
AV Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole oikein että tuhannen lapsen haluama laulu estettäisiin muutaman takia jotka laulusta eivät jostain kumman syystä pitäisi.
Tämä EI KUULU demokraattiseen maahan. Jokainen meistä on virret laulaneet jo kymmeniä vuosia, mitäs pahaa siitä sinulle olisi koitunut?
AVEt vastannut kysymykseeni ollenkaan. 😅
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVHyvä AV,
Suomen alkuperäiskansa ovat saamelaiset. Jos ihan tarkkoja ollaan noiden perinteiden kanssa, juhlamenoihin kuuluisivat joikaaminen, noitarummut ja loitsut.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä AV,
Suomen alkuperäiskansa ovat saamelaiset. Jos ihan tarkkoja ollaan noiden perinteiden kanssa, juhlamenoihin kuuluisivat joikaaminen, noitarummut ja loitsut.
🦄Mene sitten rummuttamaan jos siitä tulee hyvä mieli.
AV - Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni ollenkaan. 😅
Ei minun tarvitse vastata, koululaitos on vastannut kysymykseesi jo 50 vuotta suvivirren laulamisella. Et itse vastannut kysymykseen, mitä haittaa siitä on elämääsi tullut, mikä laulu olisi tehnyt elämäsi paremmaksi.
Vastaa tähän. Onko jokin erityinen syy miksi et halua jatkaa pitkiä perinteitä?
Ymmärrän että haluat kyseenalaistaa kaiken, jopa sen oletko nainen vai mies. Mutta, salli normaali elämä toisille, vaikka itse toimit normin ja totutun vastaisesti.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene sitten rummuttamaan jos siitä tulee hyvä mieli.
AVTuleehan siitä hyvä mieli. 😄 Ja on aina tullut hyvä mieli, paljon parempi kuin suvivirrestä. 🤔 En kyllä aikonut juuri tänään rummuttaa.
Mutta... Taisit nyt itsekin huomata, ettei kristinusko ole suomalaisten alkuperäinen uskonto. 😁
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Ei minun tarvitse vastata, koululaitos on vastannut kysymykseesi jo 50 vuotta suvivirren laulamisella. Et itse vastannut kysymykseen, mitä haittaa siitä on elämääsi tullut, mikä laulu olisi tehnyt elämäsi paremmaksi.
Vastaa tähän. Onko jokin erityinen syy miksi et halua jatkaa pitkiä perinteitä?
Ymmärrän että haluat kyseenalaistaa kaiken, jopa sen oletko nainen vai mies. Mutta, salli normaali elämä toisille, vaikka itse toimit normin ja totutun vastaisesti.
AVOtatko aina tällaisten asioiden ruotimisen noin henkilökohtaisena? Eikö mitään asiaa voi miettiä ilman henkilöhyökkäystä?
50 vuotta on mitätön aika meudän perinteissä, siksi mietin ymmärretäänkö me perinteet edes samoin. Tuskin ja tuskin niiden tärkeyskään.
Mä olen vapaaehtoisesti käynyt uskontotunnitkin peruskoulun ajan, vaikkei olis ollu pakko joten jos olis ongelma, olisinko käynyt?
Minä vaan perustelen asioita järjellä, enkä tunteella.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleehan siitä hyvä mieli. 😄 Ja on aina tullut hyvä mieli, paljon parempi kuin suvivirrestä. 🤔 En kyllä aikonut juuri tänään rummuttaa.
Mutta... Taisit nyt itsekin huomata, ettei kristinusko ole suomalaisten alkuperäinen uskonto. 😁
🦄En ole ollut koskaan uskovainen, synnyin perheeseen joka ei edes kastanut minua nimeä annettaessa. Ateisti perhe, olin kuitenkin uskonnontunneilla koska aihe kiinnosti. Arvosana kiitettävä ja olen myös myöhäisemmässä vaiheessa tutustunut eri uskontokuntiin. Suomessa sattuu olemaan uskonto joka on, muualla on toisin. Kunnioitetaan ihmisiä ja perinteitä. Ei uskonnot yleensä pahaa tee, ei edes ne kymmenen käskyä.
AV EivorCreed kirjoitti:
Otatko aina tällaisten asioiden ruotimisen noin henkilökohtaisena? Eikö mitään asiaa voi miettiä ilman henkilöhyökkäystä?
50 vuotta on mitätön aika meudän perinteissä, siksi mietin ymmärretäänkö me perinteet edes samoin. Tuskin ja tuskin niiden tärkeyskään.
Mä olen vapaaehtoisesti käynyt uskontotunnitkin peruskoulun ajan, vaikkei olis ollu pakko joten jos olis ongelma, olisinko käynyt?
Minä vaan perustelen asioita järjellä, enkä tunteella.Uskonnot on ihmisten keksimää, eikä niitä opetellen tuu yhtään paremmaksi tai viisaammaksi. Korkeintaan ymmärtää miksi ihmiskunnassa ollaa niin vitun sekaisin päistään. Ainia viisaus asiassa. Uskonnot tyhmentää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ollut koskaan uskovainen, synnyin perheeseen joka ei edes kastanut minua nimeä annettaessa. Ateisti perhe, olin kuitenkin uskonnontunneilla koska aihe kiinnosti. Arvosana kiitettävä ja olen myös myöhäisemmässä vaiheessa tutustunut eri uskontokuntiin. Suomessa sattuu olemaan uskonto joka on, muualla on toisin. Kunnioitetaan ihmisiä ja perinteitä. Ei uskonnot yleensä pahaa tee, ei edes ne kymmenen käskyä.
AVKirjoitit ylempänä näin:
"Suvivirsi kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja perinteitä kuuluukin vaalia."
Nyt kirjoitit myös:
"Kunnioitetaan ihmisiä ja perinteitä."
Mielestäni saamelaisten uskonto on alkuperäistä suomalaisuutta, ja sitä pitäisi kunnioittaa. Samoin kaikkea muuta suomalaista muinaisuskontoa.
Molemmat siis kannatamme perinteiden kunnioittamista. Minä en vain pidä kristinuskoa suomalaisena perinteenä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä AV,
🦄Olen puoliksi saamelainen ja voin kertoa sinulle, että suvivirsi ei ole samelaisille mikään ongelma.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Otatko aina tällaisten asioiden ruotimisen noin henkilökohtaisena? Eikö mitään asiaa voi miettiä ilman henkilöhyökkäystä?
Minä vaan perustelen asioita järjellä, enkä tunteella.Sivusta totean, että mitä olen sun juttujasi lukenut, niin sinähän et ole lainkaan yhteisöllinen, etkä välitä paskaankaan yhteiskunnasta. Miksi ihmeessä sinua nyppii mitä muut tekevät, kun eivät ne muut kiinnosta sinu paskaakaan. Jos suvivirsi nyppii, niin voi jättää menemättä niihin päättäjäisiin ymv. Ne ovat täysin vapaaehtoisia tilaisuuksia. Miksi muiden pitäisi luopua perinteistään, vain jotta muutenkin epäyhteisölliset vastarannankiisket olisivat tyytyväisiä (jos nyt ovat sittenkään). Ihan typerää, että muut muka eivät saa laulaa jotain laulua, vain koska se nyppii paria yksilöä.
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta totean, että mitä olen sun juttujasi lukenut, niin sinähän et ole lainkaan yhteisöllinen, etkä välitä paskaankaan yhteiskunnasta. Miksi ihmeessä sinua nyppii mitä muut tekevät, kun eivät ne muut kiinnosta sinu paskaakaan. Jos suvivirsi nyppii, niin voi jättää menemättä niihin päättäjäisiin ymv. Ne ovat täysin vapaaehtoisia tilaisuuksia. Miksi muiden pitäisi luopua perinteistään, vain jotta muutenkin epäyhteisölliset vastarannankiisket olisivat tyytyväisiä (jos nyt ovat sittenkään). Ihan typerää, että muut muka eivät saa laulaa jotain laulua, vain koska se nyppii paria yksilöä.
Miksi sinä luulet, että mua nyppii? Luilet vittu väärin. Kai asiasta saa puhua ilman että edes vituttaa, täh?
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta totean, että mitä olen sun juttujasi lukenut, niin sinähän et ole lainkaan yhteisöllinen, etkä välitä paskaankaan yhteiskunnasta. Miksi ihmeessä sinua nyppii mitä muut tekevät, kun eivät ne muut kiinnosta sinu paskaakaan. Jos suvivirsi nyppii, niin voi jättää menemättä niihin päättäjäisiin ymv. Ne ovat täysin vapaaehtoisia tilaisuuksia. Miksi muiden pitäisi luopua perinteistään, vain jotta muutenkin epäyhteisölliset vastarannankiisket olisivat tyytyväisiä (jos nyt ovat sittenkään). Ihan typerää, että muut muka eivät saa laulaa jotain laulua, vain koska se nyppii paria yksilöä.
Vaan onhan se kouluissakin todettu kivikautiseksi. Vituttaako lisää?
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Miksi sinä luulet, että mua nyppii? Luilet vittu väärin. Kai asiasta saa puhua ilman että edes vituttaa, täh?
Koska uliset moisesta yhdentekevästä asiasta.
Anonyymi kirjoitti:
Koska uliset moisesta yhdentekevästä asiasta.
Onko sulle kaikki asiasta keskustelu ulinaa, jos se ei puolla sun näkemyksiäsi? Jos niin olet idiootti.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Onko sulle kaikki asiasta keskustelu ulinaa, jos se ei puolla sun näkemyksiäsi? Jos niin olet idiootti.
Ei, vain ulina on ulinaa ja sun juttusi tässä ketjussa ovat tyhjänpäiväistä ulinaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen puoliksi saamelainen ja voin kertoa sinulle, että suvivirsi ei ole samelaisille mikään ongelma.
Ei varmasti olekaan, eikä se ole minullekaan ongelma.
Minulle suurempi ongelma on suomalaisen perinteen korvaaminen suvivirrellä siten, että kristinuskoa markkinoidaan suomalaisena perinteenä.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Ei, vain ulina on ulinaa ja sun juttusi tässä ketjussa ovat tyhjänpäiväistä ulinaa.
Sinun jutut ei yllä edes siihen. Täyttä paskaa nääs, muitten arvostelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmasti olekaan, eikä se ole minullekaan ongelma.
Minulle suurempi ongelma on suomalaisen perinteen korvaaminen suvivirrellä siten, että kristinuskoa markkinoidaan suomalaisena perinteenä.
🦄Saamelaisuus ei ole suomalaisuuta, vaikka monet saamelaiset ovatkin suomalaisia. Jos sinä kaipaat suomalaisia perinteitä, niin ala sitten mainostaa niitä. Itse en ole pennin vertaa kiinnostunut perinteistä, jotka eivät ole omiani. En kuitenkaan ala ulvomaan tuskasta, jos joku haluaa niitä noudattaa ja joutuiin joskus niitä jopa todistamaan.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Sinun jutut ei yllä edes siihen. Täyttä paskaa nääs, muitten arvostelua.
Niinhän sun juttusi aina ovat. Et sä osaa mitään muuta.
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sun juttusi aina ovat. Et sä osaa mitään muuta.
Puhuttiin sinusta, älä käännä omia vikojasi minuun.
EivorCreed kirjoitti:
Vaan meen siivoo possulan peitot, sillä välin tyhjäntoimittajat jää tähän ketjuun sönkkäämään. Iik juttujaan. On teillä laiskamadoilla helppo elämä.
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitit ylempänä näin:
Nyt kirjoitit myös:
Mielestäni saamelaisten uskonto on alkuperäistä suomalaisuutta, ja sitä pitäisi kunnioittaa. Samoin kaikkea muuta suomalaista muinaisuskontoa.
Molemmat siis kannatamme perinteiden kunnioittamista. Minä en vain pidä kristinuskoa suomalaisena perinteenä.
🦄Omasta näkökulmastani taas arvioin että nykysuomalaisuus pohjautuu vain osin muinaissuomalaisuuteen ja osin sitten tuontivaikutteisiin. Mamut eivät pelkästään ole omaksuneet paikallista kulttuuria vaan myös tuoneet omat vaikutteensa, joka on muokannut kulttuuria.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Sinun ongelmistasi tässä on koko ajan puhuttu ... IIIIIIK suvivirsi, apua suvivirsi tappaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitit ylempänä näin:
Nyt kirjoitit myös:
🦄On tämäkin järkevämpi dialogi kuin kakkiturahdusemojimiehen kanssa käyty alapääkeskustelu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saamelaisuus ei ole suomalaisuuta, vaikka monet saamelaiset ovatkin suomalaisia. Jos sinä kaipaat suomalaisia perinteitä, niin ala sitten mainostaa niitä. Itse en ole pennin vertaa kiinnostunut perinteistä, jotka eivät ole omiani. En kuitenkaan ala ulvomaan tuskasta, jos joku haluaa niitä noudattaa ja joutuiin joskus niitä jopa todistamaan.
Kommenttisi on aikamoinen olkiukko. Kukaan ei ole tässä nyt "ulissut tuskasta".
Kyse on siitä, millä suvivirren veisaamista perustellaan. Perinteet ovat mielestäni huono perustelu, koska saamelaisten noituus sekä muut suomalaiset muinaisuskot ovat mielestäni ENEMMÄN ja AIDOMPIA suomalaisia perinteitä kuin kristinusko.
Jos siis halutaan noudattaa suomalaisia perinteitä, mielestäni esimerkiksi Kalevala sopisi kevätjuhliin paremmin kuin kristinusko.
🦄 - Anonyymi
scrg kirjoitti:
Omasta näkökulmastani taas arvioin että nykysuomalaisuus pohjautuu vain osin muinaissuomalaisuuteen ja osin sitten tuontivaikutteisiin. Mamut eivät pelkästään ole omaksuneet paikallista kulttuuria vaan myös tuoneet omat vaikutteensa, joka on muokannut kulttuuria.
Näinhän se on, enkä sitä kiistäkään.
Minulla on ongelma sen kanssa, että kristinuskon väitetään olevan suomalainen perinne.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on, enkä sitä kiistäkään.
Minulla on ongelma sen kanssa, että kristinuskon väitetään olevan suomalainen perinne.
🦄Minulla (ja aika monella muulla) on Skotlannista Ruotsin sisällissodan aikoihin ja jälkeen Suomeen asettuneita esivanhempia. Oletan heidän siinä vaiheessa olleen presbyteeriprotestantteja. Samoihin aikoihin jo Suomessa asuneet luultavasti ovat olleet yhdistelmä luterilaisuutta ja suomalaisia muinaisuskoja. Näiden "sekarotuisten" kaikille yhteistä kulttuuriperimään on vain kristinusko,.
Tietysti kristinusko on molemmille porukoille tuontikamaa ja protestanttisuus vielä myöhäisempää tuontikamaa. Mutta toisaalta ne muinaisuskonnot ovat koskeneet vain joskus menneinä aikoina Suomen alueella asuneita.
En myöskään usko että ristiretkien aikaan tai niiden jälkeen Ruotsista saapuneet ovat koskaan kovin vahvasti omaksuneet suomalaisia muinaisuskoja. Ei ole tullut kummoisia kalevalaisia runonlaulajia svenskaa taalaavista.
Lopulta kysymys on sitten siitä miten suomalausuus määritellään.
Epäilen että samankaltainen ongelma koskee myös saamelaisia, mutta heistä en tiedä.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Minulla (ja aika monella muulla) on Skotlannista Ruotsin sisällissodan aikoihin ja jälkeen Suomeen asettuneita esivanhempia. Oletan heidän siinä vaiheessa olleen presbyteeriprotestantteja. Samoihin aikoihin jo Suomessa asuneet luultavasti ovat olleet yhdistelmä luterilaisuutta ja suomalaisia muinaisuskoja. Näiden "sekarotuisten" kaikille yhteistä kulttuuriperimään on vain kristinusko,.
Tietysti kristinusko on molemmille porukoille tuontikamaa ja protestanttisuus vielä myöhäisempää tuontikamaa. Mutta toisaalta ne muinaisuskonnot ovat koskeneet vain joskus menneinä aikoina Suomen alueella asuneita.
En myöskään usko että ristiretkien aikaan tai niiden jälkeen Ruotsista saapuneet ovat koskaan kovin vahvasti omaksuneet suomalaisia muinaisuskoja. Ei ole tullut kummoisia kalevalaisia runonlaulajia svenskaa taalaavista.
Lopulta kysymys on sitten siitä miten suomalausuus määritellään.
Epäilen että samankaltainen ongelma koskee myös saamelaisia, mutta heistä en tiedä.No mutta tuossa oli sentään eri sävyjä ja pari cm pinnan alle menevää analyysiä! Niin kuin pitääkin.
Se, että suvivirren veisaamista perustellaan perinteellä, on sama kuin väitettäisiin HK:n sinistä perinteiseksi suomalaiseksi riistaruuaksi.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen puoliksi saamelainen ja voin kertoa sinulle, että suvivirsi ei ole samelaisille mikään ongelma.
Juu, vähän rasistista
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Mistä saakka suvivirsi on ollut perinne? Mikä oli ennen suvivirttä perinne ja miksei sitä sitten voida jatkaa?
Ennen suvivirsiperinnettä ei varmaankaan ollut vielä edes kouluja. Aniharvat osasivat lukea.
Anonyymi kirjoitti:
Ennen suvivirsiperinnettä ei varmaankaan ollut vielä edes kouluja. Aniharvat osasivat lukea.
Mikael Agricola keksi kielemme. Hurja jätkä, luulen että uskonnot oli ennen vielä lujemmin edustettuina myös kouluissa. Nykyään onneksi kuitenkin osataan ajatella, että jos toinen ei saa pahastua siitä, ettei suvivirttä lauleta, ei toinenkaan saa pahastua siitä, että lauletaan. Yksi virsi tuskin vaikuttaa kenenkään elämään lauletaan sitä tahi ei.
Vaan koska uskonnot on nykyään eri asemaan asemoitumassa mitä ennen, niin mielestäni uskontoneutraalius on ainoa reilu kos kaikkia mietitään, eikä vain osaa ihmisistä.Anonyymi kirjoitti:
No mutta tuossa oli sentään eri sävyjä ja pari cm pinnan alle menevää analyysiä! Niin kuin pitääkin.
Se, että suvivirren veisaamista perustellaan perinteellä, on sama kuin väitettäisiin HK:n sinistä perinteiseksi suomalaiseksi riistaruuaksi.
🦄Ihmiset perustelee helposti perinteellä asioita mihin heillä liittyy enemmän tunteet kuin järkisyyt. Perinteet muovautuu läpi ihmiselämän. Kuka päätti, että tietyn kauden perinteet on ne jota vaalitaan ja toisen kauden perinteet eivät? Niinpä.
Siksi nuo perinnepuheet onkin mielestäni usein tunteellista jargonia vailla järjellistä perustelua.
Ennen oli paljon muitakin perinteitä, mistä joku nyppi rusinat pullasta. Mutta nyt ei enää saisi ajatella laajemmin muitakin, kuin perinnetunteilijoiden fiiliksiä. 🙄EivorCreed kirjoitti:
Ihmiset perustelee helposti perinteellä asioita mihin heillä liittyy enemmän tunteet kuin järkisyyt. Perinteet muovautuu läpi ihmiselämän. Kuka päätti, että tietyn kauden perinteet on ne jota vaalitaan ja toisen kauden perinteet eivät? Niinpä.
Siksi nuo perinnepuheet onkin mielestäni usein tunteellista jargonia vailla järjellistä perustelua.
Ennen oli paljon muitakin perinteitä, mistä joku nyppi rusinat pullasta. Mutta nyt ei enää saisi ajatella laajemmin muitakin, kuin perinnetunteilijoiden fiiliksiä. 🙄Itse mietin aina oli kyseessä oerinne tai mikä vaan asia, että jollei se palvele minua ja tunnu mulle tarpeelliselle, jätän ne perinteet pois. Ja muovaan ihan omat perinteet mm. Joulun.
Mikään pakko ei ole syödä jouluruokaa, kuunnella jumalanpalveluksua, saunoa ja avara lahjoja illalla. Niinpä me emme niin tee, teemme kuten meidän joulu kivempi on.EivorCreed kirjoitti:
Itse mietin aina oli kyseessä oerinne tai mikä vaan asia, että jollei se palvele minua ja tunnu mulle tarpeelliselle, jätän ne perinteet pois. Ja muovaan ihan omat perinteet mm. Joulun.
Mikään pakko ei ole syödä jouluruokaa, kuunnella jumalanpalveluksua, saunoa ja avara lahjoja illalla. Niinpä me emme niin tee, teemme kuten meidän joulu kivempi on.Ei täällä mitään perinteitä ja etikettejä varten eletä.
Anonyymi kirjoitti:
No mutta tuossa oli sentään eri sävyjä ja pari cm pinnan alle menevää analyysiä! Niin kuin pitääkin.
🦄Jaa. Perinteinen suomalainen riistaruoka?
Vanhin suomalainen kirkkoverkosto on luokkaa 600 vuotta ollut paikallaan. Suvivirren ikä on luokkaa 300 vuotta. Noiden kymmenien sukupolvien aikana meidän nyt ehkä tärkein riistaeläimemme hirvi on välillä ollut lähes sukupuuttoon metsästetty, peuran villi muoto on etelässä harvinainen edelleen, karhun riistakäyttö on lähes olematonta, villisika on myöhäisempi tulokas ja hylkeiden ruokakäyttö lienee nykyisin aika vähäistä. Ehkä sitten jänispaisti raaka-aineina jänis ja suola.
Jos suvivirsi ei kelpaa perinteeksi, niin aika vähän sellaiseksi kelpaavaa on ruokakulttuurissakaan.EivorCreed kirjoitti:
Mikael Agricola keksi kielemme. Hurja jätkä, luulen että uskonnot oli ennen vielä lujemmin edustettuina myös kouluissa. Nykyään onneksi kuitenkin osataan ajatella, että jos toinen ei saa pahastua siitä, ettei suvivirttä lauleta, ei toinenkaan saa pahastua siitä, että lauletaan. Yksi virsi tuskin vaikuttaa kenenkään elämään lauletaan sitä tahi ei.
Vaan koska uskonnot on nykyään eri asemaan asemoitumassa mitä ennen, niin mielestäni uskontoneutraalius on ainoa reilu kos kaikkia mietitään, eikä vain osaa ihmisistä.Agricola ei varmaan tuntenut kaikkia sen ajan tapoja puhua suomea ja sen murteita. Mutta kotitaustansa takia hän osasi etelähämettä ja etelärannikon "muumiruotsia". Saattoi kuulla lapsena viroa ja saksaa. Opiskeli Viipurissa, jossa varmasti oppi latinan lisäksi paikallisten Karjalan murretta. Turussa paikallisten (varsinais)suomi ja virallisempi tapa puhua ruotsia. Saksassa opiskellessa varmasti saanut vaikutteita muustakin kuin latinan ja Saksan kielistä. Enimmäkseen suomen kirjakielen vuoksi on vain pitänyt tehdä valintoja: onko suomalaisten, karjalaisten vai hämäläisten tapa ilmaista asia se, mikä muotoillaan kirjaimilla.
Varmasti pohjalaisilla tai savolaisilla tai pohjoiskarjalaisilla olisi ollut syytä pahastua, että joku etelärannikon sillinpureskelija tulee pahoinpitelemään ja määrittelemään meidän kielemme toiseksi. Ei ollut kielellistä tasa-arvoa.
Olen ortodoksi ja kohdannut pakkokäännyttämistä opettajien taholta kouluaikoina. Jäi kyllä ahdistavat muistot. Mutta ihan kivoja ne virret ovat, vaikka ovatkin "väärää" uskontokuntaa. Turha niitä on sensuroimaan alkaa.
- Anonyymi
Itse olen aina ollut ateisti.
AV Anonyymi kirjoitti:
Itse olen aina ollut ateisti.
AVOlen aina ihmetellyt, että miksi "uskonnottomuudelle" on pitänyt keksiä joku sana. Eikö se ole vähän niin kuin se "normaali" ja uskovaiset ovat sitten hihhuleita.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että miksi "uskonnottomuudelle" on pitänyt keksiä joku sana. Eikö se ole vähän niin kuin se "normaali" ja uskovaiset ovat sitten hihhuleita.
Maassa on olemassa laki ja pykälät siitä miten ihmisen tulee toimia ettei saisi sakkorangaistuksia tai vankeutta.
Moraaliset ohjeet tulevat kasvatuksesta ja myös uskonnollisista asioista.
Onhan sekin outoa että se äänekkäin ja kovin ateisti usein pyytää Jumalan apua kuolinvuoteellaan, vaikka koko elämänsä aikana olisi kieltänyt Jumalan olemassaolon.
Ihmiset ovat heikkoja, sallin heikoille ihmisille kuvan korkeammasta voimasta.
Jos sota syttyisi, tulisi taas muotiin koti, uskonto ja isänmaa. Täytyy huomioida että tuo isäinmaa tulee viimeisenä.
AV Palstakamu kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että miksi "uskonnottomuudelle" on pitänyt keksiä joku sana. Eikö se ole vähän niin kuin se "normaali" ja uskovaiset ovat sitten hihhuleita.
Ateisti on uskovainen sekin. Se vaan uskoo ettei jumalia ole. 😂
Mulle taas sillä ei ole mitään väliä onko tai ei, en ala rymimään minkään ihmisen laatiman höttöskenaario perusteella. Lyököön itse jumala turpaani, ihmiset on vain turhia välikäsiä jos on joku ongelma kanssani. 😅- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Mulle taas sillä ei ole mitään väliä onko tai ei, en ala rymimään minkään ihmisen laatiman höttöskenaario perusteella. Lyököön itse jumala turpaani, ihmiset on vain turhia välikäsiä jos on joku ongelma kanssani. 😅Näin tapahtukoon, ja kenties on jo tapahtunut...
AV Anonyymi kirjoitti:
Maassa on olemassa laki ja pykälät siitä miten ihmisen tulee toimia ettei saisi sakkorangaistuksia tai vankeutta.
Moraaliset ohjeet tulevat kasvatuksesta ja myös uskonnollisista asioista.
Onhan sekin outoa että se äänekkäin ja kovin ateisti usein pyytää Jumalan apua kuolinvuoteellaan, vaikka koko elämänsä aikana olisi kieltänyt Jumalan olemassaolon.
Ihmiset ovat heikkoja, sallin heikoille ihmisille kuvan korkeammasta voimasta.
Jos sota syttyisi, tulisi taas muotiin koti, uskonto ja isänmaa. Täytyy huomioida että tuo isäinmaa tulee viimeisenä.
AVTerve ihminen ymmärtää, mikä on väärin ja oikein toista kohtaan ilman ainuttakaan uskontoa, jos ei ymmärrä on päässä iso vika.
Anonyymi kirjoitti:
Näin tapahtukoon, ja kenties on jo tapahtunut...
AVKenties, sauraudet lienee ovat jalostaneet minusta vähän henkisesti terveemmän. Eikä se ole ainakaan ihmisten ansioita.
EivorCreed kirjoitti:
Mulle taas sillä ei ole mitään väliä onko tai ei, en ala rymimään minkään ihmisen laatiman höttöskenaario perusteella. Lyököön itse jumala turpaani, ihmiset on vain turhia välikäsiä jos on joku ongelma kanssani. 😅Jumala on kyllä aika pikkumainen, jos oikeasti suuttuu siitä ettei joku usko häneen.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Kenties, sauraudet lienee ovat jalostaneet minusta vähän henkisesti terveemmän. Eikä se ole ainakaan ihmisten ansioita.
Keholliset sairaudet voivat myös olla oman mielen aiheuttamia häiriöitä kehon toiminnassa. Tuo olisi kai tilanne jossa lääkärit eivät voisi ihmistä auttaa, sen tekisi ihminen itse omalla sisäisellä tutkinnallaan. Olisihan se epätasapainoista, jos mieli sotisi omaa kehoa vastaan?
AV Anonyymi kirjoitti:
Keholliset sairaudet voivat myös olla oman mielen aiheuttamia häiriöitä kehon toiminnassa. Tuo olisi kai tilanne jossa lääkärit eivät voisi ihmistä auttaa, sen tekisi ihminen itse omalla sisäisellä tutkinnallaan. Olisihan se epätasapainoista, jos mieli sotisi omaa kehoa vastaan?
AVVoivat, vaan moni sairaus on jokin syntax error muussa elimellisessä paikassa, kuin mieli. Mieli toki sitten joko auttaa selviytymään tai vie suohon.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Koska ateismikin tuppaa oleman yhdenlainen uskonto ja monet ateistiti ovat vielä uskoviakin kovempia saarnaamaan ja tekemään käännytystyötä.
EivorCreed kirjoitti:
Voivat, vaan moni sairaus on jokin syntax error muussa elimellisessä paikassa, kuin mieli. Mieli toki sitten joko auttaa selviytymään tai vie suohon.
Minä taas olen onnellinen kehissani, veikkaan että onnellisempi kun he jotka muovaavat ja puunaavat sitä.
EivorCreed kirjoitti:
Minä taas olen onnellinen kehissani, veikkaan että onnellisempi kun he jotka muovaavat ja puunaavat sitä.
Kehossani, pitää vaan oivaltaa asioita, mitä kaikki ei ikinä oivalla. Edes ne ns. normaalit.
Palstakamu kirjoitti:
Jumala on kyllä aika pikkumainen, jos oikeasti suuttuu siitä ettei joku usko häneen.
Juu, jos jokin on jumala se on me kaikki tai ei mikään. Elämä on just sitä miksikä sen tekee. Helvetti tai taivas.
Anonyymi kirjoitti:
AVJoka hallitsee mielensä on vaikea vastus, sillä hänen mieltään ei horjuteta. Siihen kun tähtää alkaa olla aika onnellinen ja tuntea itsensä vapaaksi kaikesta tyhmästä. 👍
- Anonyymi
Iloista pitäisi olla,kun kesis alkaa,eikä laulattaa tommosta tekopyhää Jeesuksen aikaista masentavaa virttä. Kirkkoon se kuuluu ei koulun kesäloman aloittajalla. Uudistuksia voisi tehdä tollakin alalle,eikä vain jatkaa mitään tekemättä vanhaa perinnettä.
Jeesuksen aikainen se ei ole. Lainoja tai viitteitä on sitä vanhempiinkin teksteihin. Sitten on yhteyksiä Carmina Buranaan. Sävel lienee kansanlaulu, ruotsalainen teksti 1600-luvulta ja suomalainen teksti tehty niinkin iloiseen aikaan, että kolmannes kansasta oli juuri kuollut nälkään. Vähän ennen kuin ryssä jälleen kerran tulee kiusaamaan ja orjuuttamaan. Laulun toive siitä että kesä puskisi ruokaa tuskin on vain merkityksettömiä sanoja.
scrg kirjoitti:
Jeesuksen aikainen se ei ole. Lainoja tai viitteitä on sitä vanhempiinkin teksteihin. Sitten on yhteyksiä Carmina Buranaan. Sävel lienee kansanlaulu, ruotsalainen teksti 1600-luvulta ja suomalainen teksti tehty niinkin iloiseen aikaan, että kolmannes kansasta oli juuri kuollut nälkään. Vähän ennen kuin ryssä jälleen kerran tulee kiusaamaan ja orjuuttamaan. Laulun toive siitä että kesä puskisi ruokaa tuskin on vain merkityksettömiä sanoja.
Voi tuon tietty muotoilla niinkin, että sanojen laatijat kärsivät 1690-luvun ilmastoahdistuksesta.
- Anonyymi
Suvivirsi ei ole minulle uskontoon viittaava musiikkikappale. Muuten siitä tulee paljon kauniita muistoja mieleen ja vollotankin aina valtoimenaan jos se jossain soi. Äh, nytkin alkoi silmät vuotamaan, puuh...
xLiner- Anonyymi
Vähän saman juttu 😂. En koe suvivirttä lainkaan uskonnolliseksi lauluksi. Sen sanat nyt ovat mitä ovat, mutta se edustaa minulle aivan muita asioita.
Anonyymi kirjoitti:
Vähän saman juttu 😂. En koe suvivirttä lainkaan uskonnolliseksi lauluksi. Sen sanat nyt ovat mitä ovat, mutta se edustaa minulle aivan muita asioita.
Kouluissa se kuitenkin on kirjattu kristinuskolliseksi virreksi, jolloin moni koulu ei sitä enää veisaa siitä syystä.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Kouluissa se kuitenkin on kirjattu kristinuskolliseksi virreksi, jolloin moni koulu ei sitä enää veisaa siitä syystä.
Täyttä idiotismia, mutta sitähän tämä aika on täynnä. Juuri tuolaisia kuin sinä, jotka ylireagoivat kaikkeen ja sekoilevat.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
IIIIIIIK suvivirsi ... APUA KAMALAA!!! Naurettavia ihmisiä
Anonyymi kirjoitti:
IIIIIIIK suvivirsi ... APUA KAMALAA!!! Naurettavia ihmisiä
Näinpä, se on harkinnanvarainen veisu nykyään. Kyllä nyt uskiksia itkettää.
Anonyymi kirjoitti:
Täyttä idiotismia, mutta sitähän tämä aika on täynnä. Juuri tuolaisia kuin sinä, jotka ylireagoivat kaikkeen ja sekoilevat.
En mä ole ylireagoinut, minä vaan puhun asian asiana. Te muuthan keuhkoatte kuin olis happi loppumassa, jos joku kehraa olla eri mieltä. Ääliöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinpa. Tasan samaa sekopäistä sakia, joka puolestaloukkaantuu milloin mistäkin, eikä osaa edes ajatella loogisesti. Suvivirsi paha, moskeijan rukouskutsu hyvä ... mikä hiivatin logiikka tuossa on? Kulttuurinen omiminen paha, palestiinalaishuivien käyttäminen ja muslimirukousten larppaaminen hyvä. Järjenkäyttö nolla.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
En mä ole ylireagoinut, minä vaan puhun asian asiana. Te muuthan keuhkoatte kuin olis happi loppumassa, jos joku kehraa olla eri mieltä. Ääliöt.
Et sä ole mitään muuta tässä ketjussa tehnyt kuin ylireagoinut ja sekoillut. IIIIK suvivirsi ... kamalaa. 🤣
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Näinpä, se on harkinnanvarainen veisu nykyään. Kyllä nyt uskiksia itkettää.
Mä olen kirkkoon kulumaton ja kastamaton ateisti. Kyseinen virsi ei kuitenkaan häiritse mua pätkääkään ja jokainen jtoa se häiritsee on idiootti, jolla ei ole aivoja.
Anonyymi kirjoitti:
Et sä ole mitään muuta tässä ketjussa tehnyt kuin ylireagoinut ja sekoillut. IIIIK suvivirsi ... kamalaa. 🤣
Perustellut, toisin kun sinä otat henkilökohtaisesti hampaisiin kun et muuten perusteluissa pärjää. Menemättä henkilöön asian sijaan. Luuseri. 😃
Anonyymi kirjoitti:
Minun ouolesrani kaikki saa veusara vursiä niin pal kun lystää, mutta fakta on se mitä oon kertonut. Se ei mua haukkunalla muuksi muutu. Voit pyyhiä vaikka vittusikin virsiin, asua silti on ja pysyy. Suvivursi on jäänyt monista kouluista pois, koska kristinusko.
EivorCreed kirjoitti:
Minun ouolesrani kaikki saa veusara vursiä niin pal kun lystää, mutta fakta on se mitä oon kertonut. Se ei mua haukkunalla muuksi muutu. Voit pyyhiä vaikka vittusikin virsiin, asua silti on ja pysyy. Suvivursi on jäänyt monista kouluista pois, koska kristinusko.
Ops, oikolue, mä liikun nyt takapihalla enkä keskity oikeinkirjoitteluun. Töitä..
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Perustellut, toisin kun sinä otat henkilökohtaisesti hampaisiin kun et muuten perusteluissa pärjää. Menemättä henkilöön asian sijaan. Luuseri. 😃
Perustelut ... jokainen viesti, jonka olet ketjuun runoillut. Tyhjänpäiväistä ulinaa yhdestä virrestä.
Anonyymi kirjoitti:
Perustelut ... jokainen viesti, jonka olet ketjuun runoillut. Tyhjänpäiväistä ulinaa yhdestä virrestä.
Ehkä sun aivovammoilla näyttää sille. Olen pahoillani.
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen kirkkoon kulumaton ja kastamaton ateisti. Kyseinen virsi ei kuitenkaan häiritse mua pätkääkään ja jokainen jtoa se häiritsee on idiootti, jolla ei ole aivoja.
Niin olen minäkin, ja laulanut milkoona kertaa suvivirren. Asia kuitenkin on mikä on. Muinausjäänne ja uskontoon liittyvänä jäänyt monista kevätjuhlista pois. Piste.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Niin olen minäkin, ja laulanut milkoona kertaa suvivirren. Asia kuitenkin on mikä on. Muinausjäänne ja uskontoon liittyvänä jäänyt monista kevätjuhlista pois. Piste.
Eli uliset tyhjästä. IIIIIIIK suvivirsi!!!
Anonyymi kirjoitti:
Eli uliset tyhjästä. IIIIIIIK suvivirsi!!!
Saatko mitään lääkitystä tohon päävikaasi? Kannattais harkita..
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Saatko mitään lääkitystä tohon päävikaasi? Kannattais harkita..
Sinun pääviallesi tuskin on mitään tehtävissä #notlikeothergirls 😜
Anonyymi kirjoitti:
Sinun pääviallesi tuskin on mitään tehtävissä #notlikeothergirls 😜
Kauhea oli itku yhden suvivirren pois jäämisestä. Toisin päin ei saa itkeä, epäreilut ihmiset! Tässä se tasa-arvon epärealistuus taas nähtiin. Yhdet haluaa virtensä muita polkien toisten halutessa jotain mikä ei polje ketään.
EivorCreed kirjoitti:
Kauhea oli itku yhden suvivirren pois jäämisestä. Toisin päin ei saa itkeä, epäreilut ihmiset! Tässä se tasa-arvon epärealistuus taas nähtiin. Yhdet haluaa virtensä muita polkien toisten halutessa jotain mikä ei polje ketään.
Aina jauhetaan tasa-arvosta, mutta silti ollaa valmiita syrjäyttämään se perinteiden vuoksi. Tsot tsot...
EivorCreed kirjoitti:
Aina jauhetaan tasa-arvosta, mutta silti ollaa valmiita syrjäyttämään se perinteiden vuoksi. Tsot tsot...
Ketä se nyt haittaa, jos oman lapsen juhlista jää pois, koska suvivirsi esitetään. Miksi se suvivirsi on pakko esittää, ettei kaikki eri uskonnon ihmisetkin voi mennä juhliin?
Miksi ei vaikka sutsisatsaa kun virsi? 😜
Miettikää nyt asiaa muittekin kun oman napanne kautta loukkaantujat, se on yks kähynen vitun vursi vaan jota ilman ei kukaan kuole. Tai jos niin tervemenoo.EivorCreed kirjoitti:
Ketä se nyt haittaa, jos oman lapsen juhlista jää pois, koska suvivirsi esitetään. Miksi se suvivirsi on pakko esittää, ettei kaikki eri uskonnon ihmisetkin voi mennä juhliin?
Miksi ei vaikka sutsisatsaa kun virsi? 😜
Miettikää nyt asiaa muittekin kun oman napanne kautta loukkaantujat, se on yks kähynen vitun vursi vaan jota ilman ei kukaan kuole. Tai jos niin tervemenoo.Ette te herkkuperseet muistakaan perinteistä kiinni pidä. 😅
- Anonyymi
Tuossa suvivirren vastustamisessa ja siitä hermostumisessa onnhassuinta se, että siitä(kin) loukkaannutaan lähinnä puolestaloukkaantumisen ilosta. Juuri ketään vaikka nyt maahanmuuttajaa ei häiritse lainkaan suvivirsi. Tietysti heissäkin on niitä, joita se häiritsee, mutta he ovat niitä ,jotka muutenkin vaatisivat kaikkia muita omaksumaan heidän omat tapansa, eivätkä olisi itse valmiita mukautumaan lainkaan. Tästä huolimatta monin suomalainen vinkuu suvivirrestä, koska se muka loukkaa jotakuta. Todellisuudessahan yksi hiivatin laulu ei loukkaa yhtään ketään, jolla on aivot.
Kyllä. Luulisin että jokaisella maahanmuuttajalla olisi paljon tähdellisimpiäkin asioita uudessa ympäristössä ja kulttuurissa kuin loukkaantua kanssaihmisten tavoista. Loukkaantuminen vaikka vaan loukkaantumisen ilosta vaan on muotia ja etenkin ne ovat muodikkaita joita itseään asia vähiten koskee.
- Anonyymi
Mielensäpahoittamisen aikakausi.
Menee ohi, kun iskee sodat, heinäsirkat, vilu ja nälkä.
Aikansa kaikkea.
xLiner - Anonyymi
scrg kirjoitti:
Kyllä. Luulisin että jokaisella maahanmuuttajalla olisi paljon tähdellisimpiäkin asioita uudessa ympäristössä ja kulttuurissa kuin loukkaantua kanssaihmisten tavoista. Loukkaantuminen vaikka vaan loukkaantumisen ilosta vaan on muotia ja etenkin ne ovat muodikkaita joita itseään asia vähiten koskee.
Noinpa. Loukkaantumista pelkästä loukkaantumisen ilosta (ja pätemisen riemusta).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielensäpahoittamisen aikakausi.
Menee ohi, kun iskee sodat, heinäsirkat, vilu ja nälkä.
Aikansa kaikkea.
xLinerJep. Ihmisillä on elämässään aivan liian helppoa, kun yksi virsi ahdistaa niin hirveästi. Ei ole paljon elämässä ongelmia nähty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Ihmisillä on elämässään aivan liian helppoa, kun yksi virsi ahdistaa niin hirveästi. Ei ole paljon elämässä ongelmia nähty.
Kyllä. Suvivirsi on oikein tyypillinen ensimmäisen maailman kaiken valmiina eteensä saaneiden kermaperseiden ongelma. Ihmisten, jotka eivät mitään muuta enää keksi mistä vinkua.
- Anonyymi
Minä kyllä ainakin "puolestaloukkaannun" paljon enemmän musliminaisten vaatetuksesta kuin suvivirrestä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kyllä ainakin "puolestaloukkaannun" paljon enemmän musliminaisten vaatetuksesta kuin suvivirrestä.
🦄Kunhan sitten kuitenkin puolestaloukkaannut vain niiden musliminaisten puolesta, jotka eivät itse halua käyttää niitä vaatteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan sitten kuitenkin puolestaloukkaannut vain niiden musliminaisten puolesta, jotka eivät itse halua käyttää niitä vaatteita.
Asiaa ei voi esittää noin mustavalkoisena.
Jos ihmiselle uskotellaan lapsesta lähtien totuutena, että maailmankaikkeuden luoja rakastaa häntä vain, kun hän käyttää tietynlaista vaatetusta kodin ulkopuolella, kyseessä ei ole aidosti oma valinta.
Kun tähän vielä yhdistetään ryhmäpaine noiden tietynlaisen vaatteiden käyttöön, kyseessä ei todellakaan ole oma valinta.
Ellet vielä ymmärrä tällaisia "omaan valintaan" liittyviä psykososiaalisia vaikutteita, suosittelen tutustumaan uskontojen harjoittamaan indoktrinaatioon syvemmin.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihmiselle uskotellaan lapsesta lähtien totuutena, että maailmankaikkeuden luoja rakastaa häntä vain, kun hän käyttää tietynlaista vaatetusta kodin ulkopuolella, kyseessä ei ole aidosti oma valinta.
Kun tähän vielä yhdistetään ryhmäpaine noiden tietynlaisen vaatteiden käyttöön, kyseessä ei todellakaan ole oma valinta.
Ellet vielä ymmärrä tällaisia "omaan valintaan" liittyviä psykososiaalisia vaikutteita, suosittelen tutustumaan uskontojen harjoittamaan indoktrinaatioon syvemmin.
🦄Sitten varmaankin koet yhtä suurta puolesta loukkantumista sellaisten naisten puolesta, jotka on aivopesty pukeutumaan paljastavasti ja esittelemään itseään milloin missäkin. Jos et, niin olet tekopyhä, etkä tajua mitään "omaan valintaan" liittyviä psykososiaalisia vaikutteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Muista myös puolestaloukkaantua kaikkien sellaisten naisten puolesta, jotka meikkaavat ja ehostautuvat ja "huolehtivat ulkonäöstään". Samoin kaikkien naisten, jotka käyttävät korkokenkiä tai minihameita, tai bikineitä tai kaikkea tuollaista. Aivopestyjä yksilöitä, joilla ei ole omaa tahtoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten varmaankin koet yhtä suurta puolesta loukkantumista sellaisten naisten puolesta, jotka on aivopesty pukeutumaan paljastavasti ja esittelemään itseään milloin missäkin. Jos et, niin olet tekopyhä, etkä tajua mitään "omaan valintaan" liittyviä psykososiaalisia vaikutteita.
Kyllä. Tasan tarkkaan yhtä suurta "puolestaloukkaantumista" koen heidän puolestaan.
Aito oma valinta vaatii aina tietoa. Aivopestyllä ihmisellä sitä ei ole.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muista myös puolestaloukkaantua kaikkien sellaisten naisten puolesta, jotka meikkaavat ja ehostautuvat ja "huolehtivat ulkonäöstään". Samoin kaikkien naisten, jotka käyttävät korkokenkiä tai minihameita, tai bikineitä tai kaikkea tuollaista. Aivopestyjä yksilöitä, joilla ei ole omaa tahtoa.
Näiden puolesta loukkaannun vain siinä tapauksessa, jos he eivät ole feministejä. Jos he ovat feministejä, heillä on oman elämänsä valta ja valinnat omissa käsissään, ja he tekevät ulkonäkövalintansa tietoisesti. Aivopesuun siis vaaditaan tiedon puute.
Ah, ajattele, miten looginen minä olenkaan! 😎 Et olisi uskonut, että olen miettinyt tämän näin pitkälle jo kauan ennen kuin ehdit kysyä näistä asioista minulta. 👏 (Aplodit minulle.)
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näiden puolesta loukkaannun vain siinä tapauksessa, jos he eivät ole feministejä. Jos he ovat feministejä, heillä on oman elämänsä valta ja valinnat omissa käsissään, ja he tekevät ulkonäkövalintansa tietoisesti. Aivopesuun siis vaaditaan tiedon puute.
Ah, ajattele, miten looginen minä olenkaan! 😎 Et olisi uskonut, että olen miettinyt tämän näin pitkälle jo kauan ennen kuin ehdit kysyä näistä asioista minulta. 👏 (Aplodit minulle.)
🦄Olet todella hyvin epälooginen. Minä puhuin myös ihmisistä, jolla on vapaus valita ja valta omissa käsissään. Luulisi tuon olleen selvä, jos väittää olevansa looginen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Et siis ollut ajatellut lainkaan, koska puhuit täysinn epäloogisia. Toki ymmärrän, että et edes tajunnut mihin vastasit, joten mitenpä olisit voinut olla looginen. Järkesi ei nyt vain riitä. 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Sinun huonon logiikkasi mukaan yksikään nainen ei siis ikinä tee itse päätöstä. Heillä ei ole valta omissa käsissään, eivätkä he saa valita itse. Kaikki naiset on vain aivopesty. Kaikki naiset tekevät kaikki valintansa koska heidät on indokrinoitu uskomaan, että heidän kuuluu toimia niin saadakseen hyväksyntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄No enpä nyt niin tiiä niistä aplodeista..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Tasan tarkkaan yhtä suurta "puolestaloukkaantumista" koen heidän puolestaan.
Aito oma valinta vaatii aina tietoa. Aivopestyllä ihmisellä sitä ei ole.
🦄Sinäkö vihjaat, että tunnistat aidot valinnat ja aivopestyt sun muuta? Morjens
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö vihjaat, että tunnistat aidot valinnat ja aivopestyt sun muuta? Morjens
Ei, vaan hän ei tajua sitä, että tällä pallolla on paljon naisia, jotka itse ja ihan aidosti haluavat pukea päälleen jopa burkhan. Heidän ei ole ollut mikään pakko tehdä sitä päätöstä. Kukaan ei ole heitä pakottanut, vaan he ovat itse tehneet sen valintansa ja ovat aidosti ylpeitä siitä valinnastaan. Hän kuvittelee kaikki musliminaiset uhreiksi, eikä kukene tajuamaan muuta mahdollisuutta. Hän ei tajua, että ei heitä kaikki ole aivopesty tai indoktrinoitu, vaan he ihan aidosti haluavat sitä. Hän ei tajua, että meissä naisissakin on vielä paljon tuotakin kummallisempia yksilöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan hän ei tajua sitä, että tällä pallolla on paljon naisia, jotka itse ja ihan aidosti haluavat pukea päälleen jopa burkhan. Heidän ei ole ollut mikään pakko tehdä sitä päätöstä. Kukaan ei ole heitä pakottanut, vaan he ovat itse tehneet sen valintansa ja ovat aidosti ylpeitä siitä valinnastaan. Hän kuvittelee kaikki musliminaiset uhreiksi, eikä kukene tajuamaan muuta mahdollisuutta. Hän ei tajua, että ei heitä kaikki ole aivopesty tai indoktrinoitu, vaan he ihan aidosti haluavat sitä. Hän ei tajua, että meissä naisissakin on vielä paljon tuotakin kummallisempia yksilöitä.
"Kukaan ei ole heitä pakottanut,"
Minulla ei olisi mitään ongelmaa uskoa tätä, ellei niin moni burkhan käyttäjä olisi muslimi.
Jos sen käyttäjiä vilisisi keskuudessamme joka mantereella prosentuaalisesti merkittäviä määriä, vapaaehtoisuus olisi helpompi uskoa. 🤔
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei olisi mitään ongelmaa uskoa tätä, ellei niin moni burkhan käyttäjä olisi muslimi.
Jos sen käyttäjiä vilisisi keskuudessamme joka mantereella prosentuaalisesti merkittäviä määriä, vapaaehtoisuus olisi helpompi uskoa. 🤔
🦄Se tosiasia, että moni heistä ei ole edes muslimiksi syntynyt eikä siihen kulttuuriin kasvanut, ei muutu mihinkään sinun uskomisillasi. Sekään ei muutu sinun uskomisillasi, että moni heistä on täysin maallistuneissa muslimiperheissä kasvaneita, joiden koko suku on siitä valinnasta järkyttynyt. Mikään näistä asioista ei muutu siksi, että sinä satut olemaan vähän huonosti tiedostava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Sinäkö et tiedosta muslimivaatetukselta näyttäviin vaatteisiin liittyvää stigmaa länsimaissa? Tällä hetkellähän hyvä kun uskaltaa minkäänlaista huivia päähänsä laittaa, sillä heti joku kuvittelee, että olet käännynnäinen. Sellaisiakin maita on, joissa nuo kaikki on laissa kielletty. Entä kuinka paljon sinä näet muihin uskontoihin ja selkeästi tiettyihin kulttuureihin liittyvää vaatetusta täysin tuon uskonnon tai kulttuurin ulkopuolelta tulevien päällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Juuri sinun kaltaisesi ovat hyvä esimerkki siitä miksi monien länsimaisten on niin toivottoman vaikea tajuta islamia. Sinä ajattelet sitä oman elämänkatsomuksesi lävite, etkä kykene tajuamaan, että moni heistä (naisisitakaan) ei ajattele lainkaan kuten sinä. Iso osa heistä ei ole lainkaan mitään uhreja ja viattomia kärsijöitä. Sinä et osaa ottaa huomioon edes sitä, että on muutakin islamia kuin Lähi-Itä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Sehän olis kulttuurista omimista. Ei sellaista voi tehdä. 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Useinmiten he haluavat itse pukeutua niihin vaatteisiin…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
🦄Niin, mikä sitten on kenenkin ”oma valinta”. Muotitalot ne meidän modernien ihmistenkin valinnat määräävät, vaikka me uskottelemme itsellemme valisevamme vaatetuksemme ihan omaehtoisesti.
- Anonyymi
Pidän lähinnä käsittämättömänä, että sellaiseenkin piperrökseen kuin suvivirren kieltäminen panostettiin niin valtavalla voimalla. Jollakin on viirannut ja pahasti päässä. Sehän on kaunis suomalainen tapa, tuskin siitä kukaan tulee käännytetyksi, vai saivatko pakanat saatanallisia kouristuksia? 🙈🙉🙊 Miksi ihmeessä suomalaisia tapoja saa tuhota kaikkien muiden kustannuksella?
🐾- Anonyymi
Sama. Tuo on hyvin hämmentävää miten valtavasti vaivaa yhden laulun kieltämiseksi on nähty. Ilmeisesti joillakin ihmisillä ei ole elämässään mitään järkevää tekemistä.
- Anonyymi
Sarjassamme kaikkea typerää, josta nykyihminen voi ahdistua.
- Anonyymi
Hirmuna vastauksia ja kaikki oikeita! Minulle ...jaa suuvii suuloinen...
Tarkoittii aina kesää ja lomaa.
Ehkä se on joillekkin myös uskonnollinen veisu?
>simiti<- Anonyymi
Sama. Minullekin se veisu tarkoitti kesää ja lomaa ja aurinkoa ja lämpöä ja uimista jne. Sillä ei taatusti valtaosalle ole mitään uskonnollista merkitystä.
Anonyymi kirjoitti:
Sama. Minullekin se veisu tarkoitti kesää ja lomaa ja aurinkoa ja lämpöä ja uimista jne. Sillä ei taatusti valtaosalle ole mitään uskonnollista merkitystä.
Sama laulu eri aikoina on saanut erilaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä. Itse virren sanoissahan ei ole mitään lomaan viittaavaa. Vähintään puolelle Suomen kouluissa virttä hoilanneista koulun päättyminen tuskin varsinaisesti on edes tarkoittanut lomaa, vaan sitä että töitä on lapsillekin niin paljon, että koulu on hyvä panna vähäksi aikaa tauolle.
Epäilen että raamatun teksteistä edes löytyisi sanaa loma. Joka seitsemäs päivä on lepopäivä- Anonyymi
Samat. Se maistuu korvissa edelleen auringolta, vapaudelta ja haikealta opettajien suruveisulta, koska lapset karkaavat pois paikalta.
Olin armoton jännittäjä ja kurkunpäätä kramppasi, enkä saanut ääntäkään lähtemään kurkusta. Auoin kuitenkin suutani sanojen tahdissa 😅
🐾 - Anonyymi
scrg kirjoitti:
Sama laulu eri aikoina on saanut erilaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä. Itse virren sanoissahan ei ole mitään lomaan viittaavaa. Vähintään puolelle Suomen kouluissa virttä hoilanneista koulun päättyminen tuskin varsinaisesti on edes tarkoittanut lomaa, vaan sitä että töitä on lapsillekin niin paljon, että koulu on hyvä panna vähäksi aikaa tauolle.
Epäilen että raamatun teksteistä edes löytyisi sanaa loma. Joka seitsemäs päivä on lepopäiväLöytyykö maailmasta muka jokin sellainen asia, joka ei eri ihmisille eri asioita? Tuntuu jotenkin itsestäänselvän toteamiselta.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Epäilen että raamatun teksteistä edes löytyisi sanaa loma. Joka seitsemäs päivä on lepopäivä"Epäilen että raamatun teksteistä edes löytyisi sanaa loma. Joka seitsemäs päivä on lepopäivä."
Sehän se on, että kun on riittävän vieraantunut uskonnosta, niin raamattu ja sen tekstit tai jokin virsi eivät merkitse ja edusta yhtään mitään. Kun Jumala on aina jumala, ja Herra on aina herra, niin noilla sanoilla ei jossain jollotuksessa ole enempää merkitystä kuin millään muullakaan sanalla. Mä epäilen (ja oman kokemukseni mukaan näin onkin), että vaikkapa nyt suvivirrestä ahdistuvat ovat kaikki jollain tasolla uskonnon traumatisoimia. He eivät selvästikään ole eläneet koko elämäänsä aidosti maallistuneessa ympäristössä, jossa uskonnolla ei ole mitään merkitystä. Anonyymi kirjoitti:
Löytyykö maailmasta muka jokin sellainen asia, joka ei eri ihmisille eri asioita? Tuntuu jotenkin itsestäänselvän toteamiselta.
Aika itsestään selvää. Mutta vähän useampi sukupolvi on kuitenkin altistunut Suvivirren kuin vaikkapa Macarenan sanoille.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Aika itsestään selvää. Mutta vähän useampi sukupolvi on kuitenkin altistunut Suvivirren kuin vaikkapa Macarenan sanoille.
Ja juuri siksi sillä on hyvin monille ihan muu meskitys kuin uskonnollinen. Se on kesäkesäkesälomalomaloma ja niin edespäin, ainakin likimain kaikille vähän nuoremmille. Vanhemmille sukupolville tietysti voi olla, että kesäloma, oli yhtä kuin maatilan työt tmv.
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri siksi sillä on hyvin monille ihan muu meskitys kuin uskonnollinen. Se on kesäkesäkesälomalomaloma ja niin edespäin, ainakin likimain kaikille vähän nuoremmille. Vanhemmille sukupolville tietysti voi olla, että kesäloma, oli yhtä kuin maatilan työt tmv.
Joo, mutta useat sukupolvet on hoilanneet sitä ennen kuin koko käsite loma on keksitty. Niille se on ollut vaan osa luontaista vuodenkiertoa, joka itsessään on rytmittänyt kaikkea tekemistä.
- Anonyymi
Kova uskontokunta tämä: Uskon Veljet... Netlix-sarjassa: Huomenta Veronica, tässä naisten synnytyskin hoidetaan vain väkisin puristamalla se vauva pois mahasta, ja jos se on tyttö-vauva = arvoton, sille ei anneta, se on vain "tyttö"..
- Anonyymi
Muksulla oli eilen kevätjuhla. Olin hieman yllättynyt (positiivisesti), kun juhlan lopuksi soikin suvivirsi. Ei sitä ole vuosiin kuulunut. Näin siis pk-seudulla.
- Anonyymi
Ilmeisesti kompromissina laulettiin vain säkeistöt 1 ja 2. 🙂
- Anonyymi
olen miettinyt ttä minkälainen joku lahja isäsälle... kun pitää harrarselusta, joku järeä pirä r varret euuvimieisseleissä joku setti.
- Anonyymi
90 % lapsista toivovat saavansa laulaa suvivirren, tänään lauloivat muutakin paikallista. Paikkakunnan laulun ja alueen historiaan liittyvää ja rauhan lauluja.
Suvi on ihanaa, myös suvivirsi.
Hyvä päivä, monelle näin.
AV
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293335- 1211355
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101285- 711038
- 581031
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871016olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38931Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67910Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78865