Hormonikierukka ja sivuvaikutukset

Kiitollinen vastauksista

Olen synnyttämätön nuori nainen. Yritin (!!) syödä pillereitä yli vuoden, useita merkkejä, ja sain varmaan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset ( mieliala vaihtelut, turvotus, hiustenlähtö, JATKUVA päänsärky ja pahoinvointi jne jne). Niitä en siis todellakaan enää halua, ja olen harkinnut hormonikierukkaa, ja kaipaisin kokemuksia.
Onko se kellään aiheuttanut samanlaisia oireita kuin pillerit, siis jos pillerit ei teille ole sopineet. Ja onko esim ollut kipuja ym, jos laitettu synnyttämättömänä.


KIITOS jo etukäteen!!

41

39404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisi

      käy katsomassa www.leiras.fi ja sieltä naisen terveys.....

      siellä voit kysyäkin asiantuntijoilta.
      Toi on ainut firma jolla on hormonikierukka markkinoilla.
      Tai sit soita tohon firmaan ja pyydä yhdistään sellaselle joka hoitaa niitä (lääkäri koulutukseltaan)!

    • Synnyttänyt

      Todella upea! Olen käyttänyt nyt 12 vuotta, kolmas kierukka menossa. Kuukautiset kokonaan poissa, pari kertaa kymmenessä vuodessa joku tippa. Aiemmin pulppusin kuin pistetty sika, veriarvotkin alkoivat laskea.

      Ehkäisyteho lähes sata (100% ei ole olemassakaan)! Hormonikierukka on myös terveyshyötytuote, lisää voi lukea Leiraksen julkaisuista, mm. Naisen elämänkaari - teini-iästä vanhuuteen: Pitkäaikainen raskaudenehkäisy, Pekka Lähteenmäki.

      Haittapuoli, kuten kaikissa kierukoissa, suositellaan vakiintuneeseen parisuhteeseen, sillä langat puhkovat kondomit :(

      Samaisen Lähteenmäen mukaan synnyttämättömille naisille on ylivoimasesti paras pitkäaikaisehkäisy yhdistelmäpillerit, mutta mikäli ne eivät sovi, Levonova kannataa harkita.

      PS, en työskentele tai ole kytkysuhteessa Leirakseen..... :)

    • Outi

      Onhan siinä sellainen ongelma, että jos sinulle ei mitkään kokeilemasi pillerit ole sopineet (ja olet kokeillut jo useita merkkejä), niin ei kyllä sovi välttämättä hormonikierrukkakaan, koska siitäkin irtoaa niitä hormoneja. Hormonikierrukalle ovat mahdollisisa kaikki samat sivuoireet kuin pillereillekin eli mm. päänsärky ja pahoinvointi. Tällaisessa tapauksessa suositeltu hoito on hormonikierrukan vaihtaminen pillereihin. Ei siis taida kuulostaa oikein sinulle sopivalta vaihtoehdolta. Toinen ongelma on sitten nuori ikäsi ja synnyttämättömyytesi. En tiedä oletko jo keskustellut asiasta gynegologin/lääkärin kanssa? Mikäli et, niin kysy nyt ihmeessä jonkun ammatti-ihmisen mielipidettä ja keskustele eri vaihtoehdoista.

      • Synnyttänyt

        että hormonikierukan hormonit jäävät sinne missä niitä tarvitaankin, eli kohtuun, kun taas pillerien hormonit hortoilevat koko kropassa.


      • Outi
        Synnyttänyt kirjoitti:

        että hormonikierukan hormonit jäävät sinne missä niitä tarvitaankin, eli kohtuun, kun taas pillerien hormonit hortoilevat koko kropassa.

        Eipä se silti tarkoita, etteivät sivuoireet olisi mahdollisia. Hormonit kulkevat veren mukana ja vaikuttavat mm. aivoissa - ei niitä millään saa jäämään pelkästään kohtuun ja sen ympäristöön. Sivuoireita saattaa esiintyä vähemmän kuin pillereiden kanssa, mutta mahdollisia ne ovat silti ja jopa kohtalaisen todennäköisiä, jos mikään pillerimerkki ei tunnu sopivan (pillerimerkkejä on paljon ja niissä on hyvin vaihtelevasti hormoneja). Siksipä asiasta kannattaakin keskustella lääkärin ja mielelläänpä vielä gynen kanssa. Hormonikierrukka on varmasti loistava juttu monille, mutta silti se ei yksinkertaisesti sovi kaikille. Varauksettomasti ei kannata yleensä suositella mitään hoitomenetelmää tietämättä ihmisestä juuri mitään, koska omia hyviä kokemuksiaan ei valitettavasti voi yleistää kaikkiin käyttäjiin. Noin puolet kaikista kierrukoista (mukana taitaa olla myös ne ei-hormonaaliset) poistetaan ennenaikaisesti, koska ne aiheuttavat niin paljon ikäviä sivuoireita. Eivätkä nämä tiedot ole mitään omakeksimiäni, vaan ihan lääketieteellistä faktaa, jota on tässä viime aikoina tullut opiskeltua...


    • kierukan käyttäjä

      Se hormoonikierukka on tosi upea juttu. Itselläni on kierukka ollut jo yli vuoden ja olen todennut sen käytön todella hyväksi ja tarpeelliseksi. Kuukautiset ovat kokonaan poissa ja mieli tasainen. Minulle kierukka laitettiin just runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia. Lääkäri kyllä ehdotteli ensin minulle pillereitä,mutta minä kieltäydyin niistä,koska pillereiden syönti tuntuu tylsätä,kun muutenkin joudun syömään lääkkeitä yhteen sairauteen. Hormoonikierukka voidaan nykyisin laittaa synnyttämättömillekin naisille,vaikka sen laittaminen tuntuukin kivuliaalta. Minulle hormoonikierukka laitettiin nukutuksessa,jonka ansiosta en tuntenut ja muistanut toimenpidettä ollenkaan. Yleensä kierukka laitetaan paikallispuudutuksessa,mutta näköjään nuorille naisille se laitetaan nukutuksessa,koska niiden paikat ovat ahtaat. Toimenpiteen jälkeen odottelin heräämössä ja sitten hoitaja tuli katsomaan,että kaikki on hyvin. Tosin lääkäri muistutti minua yhdestä jutusta. Jos iskee kovat alavatsakivut,niin heti päivystykseen,sillä ne kivut ovat merkkinä kierukan poistumisesta ja toinen syy voi olla munarakkulan puhkeaminen. En tiedä päteekö tämä juttu myös muilla naisilla,joilla on kierukka,mutta minun on tämä aina muistettava. Olin sitten missä ja milloin tahansa. suosittelen hormoonikierukkaa.

      • .<-.-<.-<.-<.-<

        siis mitä? kävin tänään laitattamassa hormoonikierrukan, olen 22v. enkä ole synnyttänyt. minulle ei edes mainittu puudutuspistosta tai nukutusta, minua pyydettiin syömään 2 buranaa ennen tuloa. kiljuin ja heiluin ja hakkasin kättä metallitankoon tuskissa !!! :(((


      • Synnyttämätön

        Ei kyllä todellakaan laiteta missää puudutuksessa tai nukutuksessa vaan hereillä runnottaan ja saattuu niin saatanasti, en koskaan ole kokenut samanmoista koåua. Nyt 1kk kierukka ollut ja alavatsakipuja mut muuten oon tyytyväinen.


    • hanna

      Hei vaan!
      Itse sairastuin vakavasti e-pillereistä aiheutuneen verenhukan seurauksena ja ainut vaihtoehto ehkäistä tämän jälkeen oli kierukka. Koska minulle pillereiden hormonit olovat hengenvaarallisia, niin hormonipelkoni seurauksena valitsin tavallisen kierukan. Se on siis pienen pieni "muovinen" t, jossa on kuparilankaa ympärillä. Tuo kierukasta liuennut kupari aiheuttaa sen, että mahdollinen hedelmöittynyt munasolu ei tartu kohdun seinämään (lääkäri sanoi, että epäeettinen menetelmä, noh, mieliä on monia). Eikä asennuksessa tarvittu puudutuksia ja homma hoitui kivuttomasti, nopeasti ja mukavasti. Välivuotoja saattaa olla, mutta ompahan ainakin kuukautiset! Itselleni on tärkeää seurata kuukautiskiertoani, jotta tiedän olevani sen asian suhteen "terve". Ja huom. olen synnyttämätön nuori nainen myöskin. Mieti siis myös tuota vaihtoehtoa, mutta AINOASTAAN silloin, jos elät vakituisessa parisuhteessa. Kierukan langat nimittäin vievät kohtuusi kaiken - ja jopa pelkkä "toisen" naisen bakteerikanta saattaa aiheuttaa sinulle tulehduksen. Mutta ehkäisyvälineenä ehdoton. Itselläni taitaa olla jo kolmas menossa. Good luck!

      • ;)

        yleisesti kuparikierukkaan luottanutta kutsutaan äidiksi.....


      • Tools
        ;) kirjoitti:

        yleisesti kuparikierukkaan luottanutta kutsutaan äidiksi.....

        Minulla hormonikierukka ainakin aiheutti ihan samat sivuvaikutukset kuin pilleritkin, ja se piti vuoden käytön jälkeen poistaa kovalla kiireellä kun sairastuin rintasyöpään.

        Sen jälkeen siirryin kuparikierukkaan: ehkäisyteho on suunnilleen samaa luokkaa eikä sivuvaikutuksia ole lainkaan. Sitäpaitsi hormonit voivat jopa tappaa!


    • mmm

      Onko kellään kokemuksia hormonikierukan uusimisesta siinä vaiheessa, kun se on jo palvellut sen 5 vuoden kestoaikansa? Olen kuullut, että kaikki alkuvaiheen sivuoireet tulisivat uudestaan, kun kierukka vaihdetaan? Minun kierukkani alkaa olla 5 vuotta ja olisi aika vaihtaa, mutta jos oireet ovat samat kuin heti silloin tämän nykyisen asennuksen jälkeen, en varmasti tee sitä nyt kesän aikana. Oli sen verran hankalaa jatkuvine vuotoineen ja mieliala oli kuin vuoristorata. Please, kertokaa kokemuksistanne.

      • Pipinä

        Minulla kierukka ei ole ollut vielä 5 vuotta, mutta menen poistattamaan sen ensiviikolla. En keksi enää mitään muuta syytä jatkuvaan kuumeeseen, sydänoireisiin, pääkipuun, verenpaineen nousuun etc etc. kuin tuon kierukan. Saa nähdä millaiset vaikutukset on muutaman viikon päästä. Kuumeeton päivä voisi olla jo jotain.


      • ,,,,,,

        poistettiin horm.kierrukka oli 5 v-tosi hyvä ehkäisyyn ,migreenin hoitoon ja vuotoihin:)ja itse koen että mielialaan hyvä vaikutus, koska nyt kier.poistettiin kamala masennus ja pelko että vielä ehkä raskaus.olen 50 v.taitAISI olla edullinen vaikutus myös vaihdevuosi oireisiin....ainoa mikä hyvä tulehduksia ei ole enää eikä ärsytystä alap.oli jo 2 kierrukka.poisto tehtiin sairaalassa .luulen että vielä laitan kierukan,,,,,,,


      • Nainen-69
        ,,,,,, kirjoitti:

        poistettiin horm.kierrukka oli 5 v-tosi hyvä ehkäisyyn ,migreenin hoitoon ja vuotoihin:)ja itse koen että mielialaan hyvä vaikutus, koska nyt kier.poistettiin kamala masennus ja pelko että vielä ehkä raskaus.olen 50 v.taitAISI olla edullinen vaikutus myös vaihdevuosi oireisiin....ainoa mikä hyvä tulehduksia ei ole enää eikä ärsytystä alap.oli jo 2 kierrukka.poisto tehtiin sairaalassa .luulen että vielä laitan kierukan,,,,,,,

        minä sain järkyt sivuoireet hormonikierrukasta. Hiuksia alko lähteä todella runsaasti ja selkään tuli hirveä akne, jota ei ollut koskaan aiemmin ollut. Tuntui että kasvojen ihohuokoset laajenivat. Hiukset alkoivat jälleen tuuheta ja akne hävisi kun kierrukka poistettiin. Gynen mukaan se ei muka voi aiheuttaa, mutta itse olen varma, että syy oli hormonikierrukan. On kummallista, että sivuoireista ei puhuta. Ja lääkärit tuntuvat kieltävän sen kokonaan.


      • Pepposneiti
        Nainen-69 kirjoitti:

        minä sain järkyt sivuoireet hormonikierrukasta. Hiuksia alko lähteä todella runsaasti ja selkään tuli hirveä akne, jota ei ollut koskaan aiemmin ollut. Tuntui että kasvojen ihohuokoset laajenivat. Hiukset alkoivat jälleen tuuheta ja akne hävisi kun kierrukka poistettiin. Gynen mukaan se ei muka voi aiheuttaa, mutta itse olen varma, että syy oli hormonikierrukan. On kummallista, että sivuoireista ei puhuta. Ja lääkärit tuntuvat kieltävän sen kokonaan.

        Itse odotan pääsyä hormonikierukan poistoon sairaalaan. Aika annettiin ensin 3 kk päähän, kiitos lääkärin kiireettömän lähetteen, mutta soitettuani sairaalaan sain ajan 3 viikon päähän, 2 viikkoa odotin kutsua. Kerran kierukkaa yritettiin jo poistaa th:n luona, langat hukassa, toisen kerran poistoa yritti tk-lääkäri koukun avulla, ei löytynyt. Sama kyseinen lääkäri ei suostunut tekemään sterilaatio lähetettä sairaalaan ennenkuin kokeilen hormonikierukkaa, ei edes siitä huolimatta että olen yli 35-vuotias, minulla on 5 lasta, sairastan aurallista migreeniä sekä olen aiemmin ollut masentunut( hormoonit pahentavat asiaa). Minulle ei myöskään sovi siis pillerit, ehkäisyrenkaat ym, kokeillut olen. Kierukasta on tullut lisää migreeenikohtauksia, hio kesii, on rytmihäiriöitä, hiukset lähtee tukuttain, mielialat heittelee todella paljon, alavatsa ja alaselkä kipuja on ollut hyvin paljon, toisina päivänä pärjään vain Buranoiden avulla, toisinaan makaan sängyllä ja itken.Kierukan laitto myös sattui synnytyksistä huolimatta todella todella paljon!! Ainoa "hyvä" puoli kierukassa on se, että se on todellakin loistava ehkäisykeino: ei tee mieli seksiä, ei sitten millään. Ei tarvitse miehen tulla lähelle, hyvä jos samaan huoneeseen ja se ei todellakaan tee hyvää suhteelle. Kyllä lyön käteni ristiin kun tästä loistokeksinnöstä eroon pääsen. Mitenkähän epämiellyttävä kokemus sen poisto sitten on, on taas asia erikseen. Tällainen minun kokemus kierukasta.


      • kahden lapsen mamma
        Pepposneiti kirjoitti:

        Itse odotan pääsyä hormonikierukan poistoon sairaalaan. Aika annettiin ensin 3 kk päähän, kiitos lääkärin kiireettömän lähetteen, mutta soitettuani sairaalaan sain ajan 3 viikon päähän, 2 viikkoa odotin kutsua. Kerran kierukkaa yritettiin jo poistaa th:n luona, langat hukassa, toisen kerran poistoa yritti tk-lääkäri koukun avulla, ei löytynyt. Sama kyseinen lääkäri ei suostunut tekemään sterilaatio lähetettä sairaalaan ennenkuin kokeilen hormonikierukkaa, ei edes siitä huolimatta että olen yli 35-vuotias, minulla on 5 lasta, sairastan aurallista migreeniä sekä olen aiemmin ollut masentunut( hormoonit pahentavat asiaa). Minulle ei myöskään sovi siis pillerit, ehkäisyrenkaat ym, kokeillut olen. Kierukasta on tullut lisää migreeenikohtauksia, hio kesii, on rytmihäiriöitä, hiukset lähtee tukuttain, mielialat heittelee todella paljon, alavatsa ja alaselkä kipuja on ollut hyvin paljon, toisina päivänä pärjään vain Buranoiden avulla, toisinaan makaan sängyllä ja itken.Kierukan laitto myös sattui synnytyksistä huolimatta todella todella paljon!! Ainoa "hyvä" puoli kierukassa on se, että se on todellakin loistava ehkäisykeino: ei tee mieli seksiä, ei sitten millään. Ei tarvitse miehen tulla lähelle, hyvä jos samaan huoneeseen ja se ei todellakaan tee hyvää suhteelle. Kyllä lyön käteni ristiin kun tästä loistokeksinnöstä eroon pääsen. Mitenkähän epämiellyttävä kokemus sen poisto sitten on, on taas asia erikseen. Tällainen minun kokemus kierukasta.

        Mulle kierukan laitto ei juurikaan tuntunut miltään.. Vuosin kyl laiton jälkeen kuin seula ja kauan!!! Huomasin myös laiton jälkeen kun vuoto alkoin loppuun et halut olivat tipotiessään... Ja kiloja alkoi kertyä, turvotti, ahdisti, kiukutti, peilistä katsoi takaisin joku muu kun minä... Ainoa hyvä puoli kierukan otolle on ollut et menkat on kuivunut minimiin. (ennen vuosin kuin seula). Nyt olen alkanut miettimään pitäiskö koko härveli käydä poistattamassa. Onko muilla ollut kokemuksia et hormoonikierukka olis aiheuttanut mieliala muutoksien ja haluttomuuden lisäksi painon kohoomista???


      • kyllästynytsärkyyn..
        kahden lapsen mamma kirjoitti:

        Mulle kierukan laitto ei juurikaan tuntunut miltään.. Vuosin kyl laiton jälkeen kuin seula ja kauan!!! Huomasin myös laiton jälkeen kun vuoto alkoin loppuun et halut olivat tipotiessään... Ja kiloja alkoi kertyä, turvotti, ahdisti, kiukutti, peilistä katsoi takaisin joku muu kun minä... Ainoa hyvä puoli kierukan otolle on ollut et menkat on kuivunut minimiin. (ennen vuosin kuin seula). Nyt olen alkanut miettimään pitäiskö koko härveli käydä poistattamassa. Onko muilla ollut kokemuksia et hormoonikierukka olis aiheuttanut mieliala muutoksien ja haluttomuuden lisäksi painon kohoomista???

        siis aiva kauhia härveli..mul on se ollu vuoden ja sekotti koko pään ..ei mitää haluja...eikä enää kyllä liittoakaan....menkat yhtä jatkuvaa tiputtelua kuukaudesta toiseen ..välillä katosivatkin..mutta tää päänsärky..voi jee se ei näytä loppuvan ..oon syöny särkylääkettä koko vuoden.. ny ei enää kestä saakelin vekotin lähtee ny..het ku pääsen lääkäriin.. muhun ei tollasia enää laiteta..


    • voi masis

      No voi kettu kun olisin tajunnut lukea vähän näitä negatiivisia kokemuksia ennen kuin kävin kierukan laittamassa.... Pillerit ei koskaan sopinut ja jotenkin uskoin että ollaan päästy pieniin hormonipitoisuuksiin että sivuoireita ei enää tule ...ja katin kontit, paino on noussut 2 viikossa yli 2 kiloa salamana, mahaa turvottaa niin kuin olis menkat alkamassa koko ajan ja rinnat on niin kipeet että! finnejä pukkaa sinne tänne ja viimeisetkin halut hävis niin että jo pelkkä ajatuskin saa voimaan lähes pahoin. Sekä tää vuoto .... no ihan jatkuvaa se on ollut laittamisesta saakka. Että sillalailla - edullinen ehkäisykokeilu! Saa lähteä kyllä hyvin äkkiä poiskin koko värkki.

    • Mirenan uhri

      Tuttua tarinaa. Ensin lähti hiukset, sitten iski akne, naama ruvella. Vatsa turposi, michelinit kertyi vyötärölle niin ettei pystynyt kengännauhoja sitomaan. Vatsa särki ja kramppasi, krampit veti välillä selkäänkin. Jalat meni kummallisen pökkelöiksi, tunnottomiksi ja turposivat myös. Oli jatkuva PMS-olo, raivostutti, masensi, itketti ja sitten raivostutti se, että oli sellainen olo, naama kauhean näköinen, hiukset elottomat ja harvenneet ja hauraat, kroppa turvoksissa, nukutti päivin ja öin, ei tehnyt mieli muuta kuin maata sohvalla ja syödä suklaata. Mikään ei huvittanut. Näkö alkoi heiketä ja sydän hakkasi välillä hulluna, verenpaine nousi vaikka olin verenpainelääkityksellä. Ihon pinta kuivui vaikka finnejä pukkasi. Kainalo- ja jalkakarvat kasvoi tuplavauhtia. Seksi ei kiinnostanut. Hiivatulehduksia oli jatkuvasti, lääkettä lääkkeen perään niihin. Koko ajan vuoti joko verta tai ruskeeta mönjää tai sitten valkovuotoa, kun olikin jo taas hiiva iskenyt. Aloin jo miettiä onko elämässä mitään mieltä, parempi kun kuolisi pois. Sitten löysin sattumalta keskustelun Mirenan sivuvaikutuksista, luin myös englanninkielisiltä sivuilta tekstejä ja sain selville että levonorgestreeli on androgeeninen hormoni ja ongelmat johtuvat siitä. Paskapuhetta ettei muka kohdusta hormoni pääse verenkiertoon, totta kai se pääsee, jos käsivarren kapseleista ja hormonilaastareistakin pääsee! Jos ihminen on hormoniherkkä, ei määrän tarvitse olla iso kun sillä on jo vaikutus omaan hormonitoimintaan, joka menee sekaisin ja pyrkii korjaamaan toimintansa. Neurologiset oireet kuten vetämätön olo, muistihäiriöt ja keskittymisvaikeudet olivat pelottavimmat oireet.
      Tänään poistatin MIrenan ja hitaus ja sumuisuus katosivat saman tien. Kuin olisin herännyt jostain huumeen vaikutuksesta, valveunesta. En osaa selittää sitä, mutta se, jolla on ollut samanlaiset oireet, tietää mistä puhun. Jos koet näitä oireita, otata kierukka pois (sama voi johtua myös pillereistä tai muusta hormonaalisesta ehkäisystä) ja saat elämäsi takaisin ! Vuotakoon vaikka viikon yhteen menoon, ei haittaa, en ikinä halua takaisin siihen hulluun hormonihumalaan .

      • Anonyymi

        Hei. Tänään ynnäsin päiväkirjasta, että kaikkiaan 11 x vuonna 2020 ja 3x vuonna 2021 oireina ollut (Mirena kierukka) "kuumeinen olo", ruokahaluttomuus, pahoinvointia, päänsärkyä, itkuherkkyys, alaselkä kipuja, vesiripulia, masentuneisuus, seksihaluttomuutta, huimausta, hiuksia lähtee yllättävän paljon. Tämä on jo 2.kierukka ja joka pitäisi kestää sinne asti kunnes loppuu muutenkin nuo menkat, eli n. 5 vuotta vielä niin oisin sen 51v. Vasta viime vuoden aikana kyseiset oireet on pahentunut, jonka takia aloin pitämään päiväkirjaa. Ja totesin että oireilla on aika säännöllinen ilmestymisaika. Parhaillaan nämä oireet tulee 2x kuukaudessa! Eli menkka ja ovulaatio hetkinä. Menkkavuotoja on silloin tällöin. Ovulaatio vuotoa melkeinpä joka kuukausi. Mieheni kans keskustelin, että josko meijän ehkäisy ois tässä. Vaikka jatkosta on kyllä huolehdittava ettei raskauksia enää tule. Mutta mikä se ois, onkin toinen juttu. Edellä mainittujen tarinoitten perusteella haluan itekki tästä kierukasta eroon. Toivottavasti elämäni helpottuu, vaikkakin sitten vuotaisin runsaasti.


    • mimasu

      Hei te joilta myös on poistettu hormonikierukka, kertoisitteko kuinka kauan meni aikaa ennenkuin hormonitasapaino palautui, eli esim. mahdolliset kilot alkoi karista, mieliala kohentui ja väsymys ym hellittivät ? Itse jouduin eilen poistamaan näiden oireiden vuoksi kierukan! Jatkuva unelias olo, olisin vaan maannut sohvalla ja syönyt makeeta! Mieliala oli joka päivä äreä ja räjähdysherkkä! Nyt odottelen toiveikkain mielin parempaa aikaa...Minulla ehti olla kierukka vain vajaa 4kk. Hormonikierukka todellakin oli näiden minun oireitteni syy, koska muutos oli niin radikaali ennen kierukkaa aikaan verrattuna!! Kiitollisena teidän vastauksia odotellen :)

    • kannatan

      itsellä kierukka ollut vuoden. aloin lihomaan aika nopeasti laiton jälkeen ja maha pömpöttää vieläkin. alavatsa kipuja on myös aika usein. olen miettinyt että pitäisikö poistattaa kierukka näiden oireiden takia mutta tuumailen asiaa vielä. kierukka on muuten hyvä ehkäisy keino. suosittelen kyllä tätä jos vähänkin siltä tuntuu että pillerit, renkaat tai laastarit ei sovi. en kuitenkaan sanoisi että kierukan laittaminen sattuisi niin paljon että pitää huutaa ja hakata pöytää. itselle tehtiin paikallispuudutuksessa ja en tuntenut muuta kuin ultraamisen joka oli hieman epämukavaa. ei paha! kipulääkkeet naamaan ennen sinne menoa ja kaikki ok. en kyllä itse ole kuullut että ketään nukutettaisiin tuota varten. tosi outoa...

    • mimasu

      Hei Taas! Nyt on 6:des päivä Mirenan poistosta ja voin itse ainakin omalla kohdallani todeta, että väsymys tipotiessään ja mieliala selkeästi parempi, sekä asia jota kovasti odotinkin eli kuukautiset, alkoivat jo muutaman päivän päästä poistosta. Eli itse haluan tässä iässä 38-v vielä kyllä tuntea kehoni toimivan ja siten pitää nämä kuukautiset mieluummin, kuin se että niitä ei tulisi, koska ne kyllä loppuu aikanaan, kun vaihdevuodet ym. saapuvat! Nyt vaan mietin sitä, että mahtaakohan nämä kilot joita jo tuon 4 kk:n aikana sain tuosta kierukan aiheuttamasta ruokahalun kasvusta poistua ? Kuinka teillä muilla joilla on poistettu, onko paino pudonnut jonkun ajan päästä, jos siis on noussut kierukan myötä ???

      • tyttönen

        Hmm.. itse kanssa kovasti miettinyt tätä asiaa. Masentunut olo, sydänoireet, hikoilu, palelu, jalkojen turvotus ja just että ne tuntuu pökkelöiltä, lihominen, väsymys, turvotus.. että ei haittavaikutuksia, niin lääkärit sanoo?
        Mietn vaan kun mulla ollu vasta sen 3kk että vieläköhän kannattais sinnitellä, meniskö mahdollisesti ohi kun sanotaan että voi mennä se 6kk ennen ku elimistö sopeutuu.. kokemuksia?


      • Kierukka pois
        tyttönen kirjoitti:

        Hmm.. itse kanssa kovasti miettinyt tätä asiaa. Masentunut olo, sydänoireet, hikoilu, palelu, jalkojen turvotus ja just että ne tuntuu pökkelöiltä, lihominen, väsymys, turvotus.. että ei haittavaikutuksia, niin lääkärit sanoo?
        Mietn vaan kun mulla ollu vasta sen 3kk että vieläköhän kannattais sinnitellä, meniskö mahdollisesti ohi kun sanotaan että voi mennä se 6kk ennen ku elimistö sopeutuu.. kokemuksia?

        Itselläni ollut hormonikierukka lokakuusta 2011 lähtien. Elimistö taistelee edelleen sitä vastaan. Ensimmäinen kierukka tuli itsestään pois ensimmäisten kuukautisten 'supistusten' aikana pari viikkoa laiton jälkeen, toisen sain ns. takuuna. Nyt olen vakavissani ottamassa koko härpäkettä pois, koko kierukkahistorian aikana vuotoa joka ikinen päivä!! Ennemmin kärsin tuskasta kuukautisten ajan kerran kk kun kärsin vuodosta joka hel...tin päivä!


    • Vastuuton nainen

      Minulla oli hormonikierukka 5 2vuotta. Se laitettiin, koska kuukautiseni olivat niin runsaat. Minulla ei myöskään sopinut pillerit.. ihan kamalat sivuvaikutukset. Eka viisi vuotta meni ihan ok.. alussa oli tiputtelua mutta sitten se tasaantui.pää oli toisinaan kipee Tämä uuden laiton jälkeen pääsärky alkoi olla joka viikkoista (mitään syytä ei siihen löytyny), aloin lihoa ja mieli oli maassa usein (oireet samoja kuin pillereistä). Tänä vuonna aloin kyllästyä olooni ja päätin poistaa kierukan. Hassua oli miten ne terveyskeskuksessa suhtautuivat kun kerroin syystä.. kielsivät täysin että päänsärky tai lihoominen voisi johtua kierukasta.. pitivät minua vähän hysteerisenä ja vastuuttomana. Olen pian 50 ja kysyivät jatkuvasti miten meinaan hoitaa ehkäisyn.. ehkä sitä jo tässä iässä jo osaa. Mutta onneksi pidin pääni ja otatin kierukan pois.. voi tietysti olla että kivuliaat ja runsaat kuukautiset ovat entistä pahemmat... Eli katotaan johtuivatko jutut kierukasta. Mutta jo nyt oloni tuntuu paremmalta. Minusta kierukka sopii toisille ja se on todella ihana koska kuukautiskivut lähti ja menkat tosi niukat.. mutta sivuvaikutuksiakin voi tulla...ja niistä pitäisi puhua enemmän ja ehkäisyneuvolan henkilökunnan pitäisi ottaa ne vakavasti eikä vähätellä ja kieltää niitä.

    • En vaihtaisi pois

      Mielenkiintoista, mutta hyvin persoonakohtaista näköjään. Itselleni ei tahtonut löytyä aikanaan sopivia e-pillereitä millään, kokeilin myös ehkäisykapseleita ihon alla. Kaikista tuli jotakin oireita ja tämä ennen 23 ikävuotta. Sitten tehtiin yksi lapsi, jonka jälkeen halusin hormonikierukan - enkä vaihtaisi sitä mihinkään enää koskaan.
      Taitava yksityinen gynekologi laittoi ensimmäisen kierukan, kuukautisista ei ole ollut tietoakaan vuoden -95 jälkeen ja uusi kierukka vaihdetaan n. 6-7 vuoden välein lennossa uuteen. Se on aina asettunut kauniisti, ei ole koskaan aiheuttanut mitään sivuoireita ja vaihdon ajan tiedän siitä, että vastaanotolta soitetaan, että 'nyt olisi aika taas varata aika' =)
      Nämä on niin henkilökohtaisia juttuja, että paha sanoa, kenelle sopii - kenelle ei - se täytyy vain kokeilla. Ei kipuja, ei turvotuksia, ei PMS-oireita, asennus täysin kivuton ilman mitään puudutuksia/kipulääkkeitä, ei vuotoja, ei painonvaihteluja, ei mitään. Olen vain kiitollinen siitä, että koskaan - ei koskaan - tarvitse sanoa: 'ei kiitos kulta nyt' =)
      Meitäkin on!

    • ss

      Jos ei tee lapsia, niin sterilisaatio on hyvä valinta.

    • Siirappisuu

      Itselläni hormonikierukka nyt kohta 3vuotta. Varasin kuukauden päähän poisto ajan.
      Kierukan jälkeen lisälyönnit äityivät ihan hirveiksi. Edesmennyt siskoni lultavasti sairastui ehkäisypillereistä ns keuhkoverenpainetautiin. Ja menehtyikin sitten sairauden toteamisen jälkeen 20v päästä. Keuhkoverenpainetaudin vuoksi jouduttiin lopuksi tekemään elinsiirto. Lopullinen vastaus siihen mistä tämä sairaus sai alkunsa joko se oli synnynnäinen tai se tuli e-pillereistä. Siis ainakin tässä tapauksessa. Mutta kierukan jälkeen minulla ahdistusta sekä masennuksen oireita. Vatsan turvotusta sekä ne hiton lisälyönnit kiusana. Nyt koko kierukka pois ja mietin jatkossa esim kuparikierukkaa. Olen 34v joten en enää koske hormonaalisiin ehkäisyyn. Ja 4 lastakin on jo :) Ihanaa teille joille hormonikierukka sopii. Ilman kuukautisia ainakin on saanut olla. Mikään muu ei sitten minun kohdalla niin siistiä ollutkaan. Kun tuo härpäke on poistettu palaan kyllä ilmoittamaan katosivatko oireilut. :)

    • anne34

      Itselläni on kierukka laitettu heinäkuussa mutta on vatsakipenä ollut aika pitkään muta siihen auttaa särkylääkettä burana olen syönyt burana 3×päivässä tarvittaessa välillä on niin kipeä vatsa että En kestäisi

    • miria

      Kiurukka on ollut ä aika kipeä vatsa että joudun valitettavasti ottamaan särkylääkettä burana se on auttanut minua vatsakipenä jatkuvasti juodaan ottaa särkylääkettä ainakin mä oon ottanut se

    • mietittävä

      Vatsan turvotus on kauheaa ,kierukan asennuksesta nyt kulunut vuosi ja vaatekoko suurentunut kahdella sen jälkeen.Myös aiemmin vahvat ja runsaat hiukseni ovat ohentuneet ja hiuksia lähtenyt paljon.Alavatsa sen tuntuinen,että vatsallaan ei voi olla ollenkaan,aiemmin nukuin vatsallani aina!Hyvänä koen vain vuotojen,kuukautisten ,loppumisen täysin.Aiemmin runsaat ja aiheuttaneet jopa anemiaa.Nyt mietin kummat oireet,haitai,siis haluan????Vielä vaihtoehtona olisi kohdun poisto !Sen haitoista taas en tiedä ja sittten se onkin peruuttamaton toimenpide!Olisko vielä muita vaihtoehtoja?

    • AnalystHanna

      Hei kaikille.
      Toivottavasti "lääkärisi" opastaa sinua homoonikierukan kaikkien muiden synteettisten hormonien haittavaikutuksista ja seurauksista. (hänellä on velvollisuus ammattinsa puolesta kertoa "the bigger picture of possible effects")!!!
      Mirena sisältää androgeenistä hormonia ( Androgreeniset hormonit muodostuvat lisämunuaisen kuorikerroksessa). Endokrinologisesti ("umpirauhastieteellisesti") tämä tarkoittaa sitä, että syöttämällä synteettistä hormonia kehoon, muutetaan kehon omaa endokrinologista tasapainoa, jolla on vaikutusta kaikkiin kyseisiä "umpirauhasia" stimuloivia hormonitasoja kohtaan sekä välittömästi että välillisesti ("hypotalamus, aivolisäke, lisämunuaiset, kilpirauhanen, kateenkorva, käpyrauhanen, haima, sukupuolirauhaset", jotkut artikkelit ovat löytäneet hermoston vaikuttavuudesta linkkejä näiltä osin myös ruoansulatukseen).
      Umpieritysjärjestelmä yhdistää AIVOT hormonien avulla elimiin, jotka säätelevät aineenvaihduntaa, kasvua ja kehittymistä sekä lisääntymistä.
      Kun "leikimme" hormoneilla, leikimme samalla kertaa siis aivoillamme ja saamme siten elimistömme signaloimaan eri tavalla hermostossamme viestejä eri elimillemme.
      Elimistömme vaste "näille hormoneille" on yksilökohtainen! Toinen tuntee haittavaikutukset helposti kun taas toinen ei edes huomaa haittavaikutuksia.
      Pääasia mielestäni kuitenkin on, että potilaalle, joka on tekemässä valintaa altistaa tai olla altistamatta itseään kyseisille aineille (ja mahdollisesti sekoittaa oma umpirauhastoimintansa) kuitenkin kerrotaan kyseisistä vaikutuksista ja mahdollisesta seurauksesta ymmärrettävästi kuinka isojen päätösten kanssa ollaan kyseessä.
      On tapauksia, joissa yksilön elämän laatu on informaation puutteesta johtuen heikentynyt huomattavasti useiksi vuosiksi. Toivon, että ihmiset kyseenalaistaisivat lääketeollisuutta ja sen parissa pyörivää lobbauskoneistoa, koska siihen näyttää langenneen jo suuriosa hyväuskoisista lääkäreistämmekin. Lieneekö kyse "rational ignorance" ilmiöstä vai mistä?
      Toivon sydämeni pohjasta, että ihmisten ei tarvitsisi kärsiä välinpitämättömyydestä ja moraalin puutteesta ja että heille annetaan tietoa kyseisiä päätöksiä tehtäessä.

    • Marina83

      Otin kierukan kolmisen kuukautta takaperin. Ensimmäinen kuukausi oli hyvin tuskainen.... toinen melkein oireeton ja nyt kolmannella on tullut vatsaan polttelua (alavatsaan ei ylävatsaan), kipuja ja ripulia samaan aikaan kuin pitäisi olla menkat kalenterin mukaan. On hyvin 50/50 fiilikset tästä kokeilusta tähän saakka. Tämä on onneksi kokeilu sterilisaatiota odotellessa ja minusta tuntuu että menen leikkaukseen kuitenkin. Ei tämä "arvaa mitä" elämä houkuta vuosiksi eteenpäin...

    • Anonyymi

      Mirena-kierukka ollut nyt 7kk ja vatsan turvotus vaan pahenee. 5kg tullut lisää vaikka elämäntavoissa ei mitään muutosta. Alavatsa on myös arka painettaessa. Muita oireita ei juurikaan ole ollut mutta tämä turvotus vie järjen päästä kun mitkään housut ei enää mene vyötäröltä kiinni! Lääkärillä oli joku pakonomainen tarve laittaa kierukka vaikka selitin moneen otteeseen ettei kierukka ole aikaisemminkaan sopinut....Huomenna varaan poistoajan, kiitos ja näkemiin.

      • Anonyymi

        Sama juttu, miesgynekologi intti väkisin, että paras vaihtoehto erittäin runsaisiin vuotoihin...vaikka sanoin, että edellinen Mirena vuosia sitten tuli itekseen pois. No se taas asennettiin ja tuli parin kuukauden sisään kovien alavatsakipujen ja vuotojen kanssa pois, menin päivystykseen ja lääkäri sanoi, että on kohdunkaulakanavassa jo tulossa ulos 😡


    • Anonyymi

      Mulla hormonikierukka ja kohdun ulkoinen raskaus. Vaadin itse oman hoitajna kautta oma lääkäriltä raskaustestiä niin lääkäri teki klamydiatestilähetteen.Soitin hoitajalle,että nyt on sellainen juttu,että minä ja mies ollaan oltu yli 10 vuotta yhdessä ja sukupuolitauteja ei ole!
      Hcg t oli yli 23666 ja silti vaikka kävin ehkäisyneuvolassa,äitiyspolilla ja ehkäisypolilla samana päivänä laittivat metotexaattipiikin perseeseen.Haistelivat vaan,että ei haise kummalta paikat eikä nähdä mitään.
      Seuraavana päivänä sai mieheni soittaa ambulanssin ja silti oli vastassa lääkäri,joka oli loukkaantunut,että miksi sinä nyt olet tuossa kunnossa ja miksi kehtaat soitella ambulanssia Munatorvi oli revennyt ja leikkauksessa poistettiin 1,3 litraa verta. JA Leikkauksen jälkeen meinasin seota kotona ilman apua. shokki ja paniiki ja kaikki. Ihan hirveää porukkaa ,aina vetävät johtopäätöksiä psykitrisen diagnoosin mukaan..

      • Anonyymi

        Muakaan ei uskottu. Reilu 5 kk oli kipuja, sietämättömiä kipuja, raskauden oireita, oksentelua, välillä piti kontata. Ambulanssit soitin usein, joskus poikanikin soitti ambulanssin. Ambulanssityypät, päivystystyypät ja terveyskeskuslääkärit vain väittivät että ei mulla voi olla kohdun ulkoista raskautta koska en ole raskaana. Päivystyksessä mulke jopa naurettiin. Eivät ikinä tehneet verikoetta jolla olisi selvitetty asia heti. Lopulta näkyi jo virtsatestissä (kun etsivät sukupuolitautia) että positiivinen raskaus, sitten soittivat että nyt heti leikkaukseen. Juu oli suurikokoinen solumöykky, edelleen kasvava, mikä oli jo rikkonut sisusosia joten poistivat myös oikeanpuoleisen sen johtimen mikälieolika. Hitto ku pääsis ajassa taaksepäin näyttämään niille muka ammattilaisille, että kyllä joskus asiakaskin voi olla oikeassa.


    • Anonyymi

      En tiedä minäkään, mikä nykylääkäreitä vaivaa? Jos on elänyt kropassaan vuosikymmeniä, niin ei muka itse tiedä, mikä on vialla! 20-30 vuotias likka tietää mikä on vialla vanhalla ihmisellä. Kieltädyin kierukasta, mutta menikö viesti perille? Niin hieno tuote, että sinne se oli survottava puoliväkisin. Sittenpä pääsi mummokin kärsimään vierasesineen hylkimisreaktion vaikutuksista kaikkine kuorrutuksineen.

      Miksi ihmeessä nykylääkärit eivät enää usko puhuttua sanaa? Pitääkö lääkäriin lähteä kaulin mukana, että saa häätää lääkärit kauemmas, jos ne ryhtyy omintakeisiin puuhiin? Minun kehoni on minun omaisuuttani, ei lääkärin!

      Tunnen tapauksia, joissa lääkäri on hälyttänyt ambulanssit ja poliisit vanhuksen kotiin, kun vanhus ei ole tehnyt kuten lääkäri määrää...hän on lähtenyt vastaanotolta kotiinsa! Mitään pahaa tuo ihminen ei tehnyt!

      Lääkäriin ei kannata mennä, jos ei ole äärimmäistä hätää.
      Lääkäreillä on oikeus vaikka vapauden riistoon, jos hänellä on huono päivä ja sattuu menemään hermot...ihan vain oman väsymyksensä vuoksi. Ainahan auktoriteetit näkevät syyt ja viat muissa, ei itsessä.

    • Anonyymi

      Älkää rakkaat nuoret naiset ja vanhatkaan langetko Bayerin "markkinarakoon"! Pimppikin on nykyisin terveyskeskuksen mainostamien hormonituotteiden postimyyntiluettelo ja mitä ilmeisimmin köyhien kuntien bisnesrako!?

      Naiset, älkää myykö itseänne Turun miljardibisnekselle; Bayerin tehtaalle!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4490
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2228
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1437
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      289
      1315
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      60
      1011
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe