Hintojen nousu ja yleinen elintason kallistuminen on kyllä mennyt ihan naurettavaksi.
Mulla on aika pienet tulot, mutta 2-3 vuotta sitten näilläkin tuloilla nyt pärjäsi aika hyvin kuitenkin.
Toki olen aina ollut olosuhteidenkin pakosta vähän pihi ja ostanut useimmiten tarvittavat asiat halvimman mukaan. Mutta tuolloin vielä näilläkin tuloilla pärjäsi ihan kohtuullisesti.
Eli laskut sai aina maksettua, ruokaa ostettua ym ilman mitään ylimääräistä pihistelyä ja aika usein jäi nyt ainakin jotain säästöönkin vielä. Vaatteitakin pystyi ostamaan sen enempiä miettimättä aina, kun tarvitsi uusia. Nekin kyllä ostin jo tuolloin halpakaupoista, niistä sai aikanaan esimerkiksi farkkuja halvimmillaan noin 20€ hintaan.
Mutta nyt on ihan eri meininki, peruskäynti kaupassa ja satanen ei ole kuin näyttää. Enkä nyt kuitenkaan osta juuri mitään ylimääräistä, ostan vain pidemmäksi aikaa sitä, mitä tarvitsee. Ruokaa ym. Että joskus jos nyt ostan pari pussia karkkia tai suklaalevyjä silloin, kun niitä saa tarjouksesta riippuen 4-6kpl kympillä ja tällaista.
Eli joskus jotain makeata itsensä hemmotteluun. Tai niin kuin nyt, kun sai Coca-Colaa 3€/6-pack hinnalla, normisti vissiin maksaa jotain vitosen verran. Ja nyt tosiaan oli 2 packia yhden hinnalla.
Röökinpolton olen lopettanut jo vuosia sitten enkä alkoholiakaan käytä juuri lainkaan. Jouluna nyt on muutama tölkki olutta jouluruuan kanssa ja ehkä joku 2 desin taskumatillinen jotain väkevää joulutotiksi, juhannuksena sama juttu.
Mutta nyt tosiaan joutuu jo ihan tosissaan laskemaan tarkkaan ihan jo perusmenoissakin. Ja olen vaihtanut vielä paljon näihin halpamerkkeihin niissä tuotteissa, kun halpamerkeillä on jotain vähintäänkin asiallista vaihtoehtoa tarjolla.
Niin tällä tavoin on nyt edes vähän saanut pidettyä kuluja kurissa. Mutta ei ainakaan paljoa enempää enää tän jätkän budjetti kestä hintojen nousua.
Hintojen nousu.
45
695
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä hintoihin on kiinnittää huomiota. Eu kuitenkin alueena tekee sen että hintoja ei voi nostella eli inflaatio leikkiä ei voi tehdä. Siihen pyrki Vassarit mutta kun ei vaan onnistu. Suomalaiset kärsii niiden tyhmyydestä. Nyt ihanoikeasti raha pitää linjansa ja muut talous hommat täytyy tehdä muuten. Koskahan me saadaan kreikastakin takasin Jutta Urpilaisen ja sdp n lainat korkoineen?
- Anonyymi
Kreikka on tainnut maksaa lainojaan takaisin jopa etuajassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kreikka on tainnut maksaa lainojaan takaisin jopa etuajassa.
Inflaatio syö ne takaisinmaksut ihan olemattamalle taskurahojen tasolle.
- Anonyymi
Ostan toimeentulolla salesta olutta
tupauuno, rautavaara. savo - Anonyymi
Niiden hevoset ei naura.
-jollijump- - Anonyymi
Se on totta, että inflaatio on jyllännyt melkoisen vahvasti viime vuosina.
Yksinkertaisen kassin elintarvikkeita sai kahdella kympillä, mutta nyt 30 €.
Pitää vaan siirtyä yhä enemmän peruselintarvikkeisiin ja muutenkin kaupassa
on oltava yhä valikoivampi ostoksissaan ja jätettävä turhuudet hyllyyn.
Vielä on kuitenkin voinut ylläpitää sen elintason ja harrastukset ja matkat,
joihin on vuosikymmenten saatossa tottunut ja niistä nauttinut.
Ihminen voi hyvinkin kulkea vanhoissa kengissä ja vaatteissa ihan siistinä.
Tutkimusten valossa talouden kiristyessä ihmiset luopuu ensimmäisenä
ravintolapalveluista ja näin on tehtykin eli kuukauden lounaita on rajoitettu.
Vielä ei mistään ole tarvinnut kokonaan luopua, mutta syömistä voi helposti
yksinkertaistaa ja luopua turhista lisukkeista. Miten käy tulevaisuudessa ?- Anonyymi
Juu, tuota tarkoitin aloituksessani, olen huomannut tosiaan saman että vastaava ostoskassillinen maksaa noin kolmanneksen enempi nykyään, kuin vielä jokunen aika sitten.
Ostan itsekin ihan peruselintarvikkeita suurimmaksi osaksi, niistäkin saa hyvää ja riittävän terveellistäkin ruokaa kokattua.
Käyn harvoin "ulkona" syömässä ja silloinkin yleensä edullisissa buffet-paikoissa, joissa saa kunnon kotiruokaa ja ruokailu maksaa arkena max. 14-15€ sisältäen myös jälkiruuan.
Eli ei puhettakaan, että menisin oikein hulppeaan ravintolaan, missä yksi ruokailukerta maksaa helposti satasen. Sillä rahalla saa kotiin ruokaa jo pirun pitkäksi aikaa.
Vaatteet käytän aikas loppuun, eli farkutkin on käytössä vähintään 2v. Siistinä saan ne pidettyä helpostikin, eihän pyykkääminen vaikeata ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, tuota tarkoitin aloituksessani, olen huomannut tosiaan saman että vastaava ostoskassillinen maksaa noin kolmanneksen enempi nykyään, kuin vielä jokunen aika sitten.
Ostan itsekin ihan peruselintarvikkeita suurimmaksi osaksi, niistäkin saa hyvää ja riittävän terveellistäkin ruokaa kokattua.
Käyn harvoin "ulkona" syömässä ja silloinkin yleensä edullisissa buffet-paikoissa, joissa saa kunnon kotiruokaa ja ruokailu maksaa arkena max. 14-15€ sisältäen myös jälkiruuan.
Eli ei puhettakaan, että menisin oikein hulppeaan ravintolaan, missä yksi ruokailukerta maksaa helposti satasen. Sillä rahalla saa kotiin ruokaa jo pirun pitkäksi aikaa.
Vaatteet käytän aikas loppuun, eli farkutkin on käytössä vähintään 2v. Siistinä saan ne pidettyä helpostikin, eihän pyykkääminen vaikeata ole.Sen linjankin voi valita miten ja kuinka kauan vaatteitansa käyttää.
Ei tarvitse rikkinäisissä kulkea vaikka muutamat vanhat vaatteet ovat jo
valtavan kauan sitten ostettuja. Ainakin yhdet farkut ja talvitakki ostettiin
vielä markoilla, mutta vanhat vaatteet ovat vahvaa tekoa , ei kertakäyttöä.
Kun vaatetusta on runsaasti, niin ei joka päivä tarvitse kulkea samoissa,
Välillä tuntuu siltä, että elämässään ei ehdi kuluttaa loppuun kaikkia
niitä vaatteita, mitä töissä ollessa tuli hankittua. Harmin paikka.
Hyvä puoli tässä vaatetuksen paljoudessa on se, että ei tarvi heti rynnätä
kauppaan ostamaan uutta vaan kaapista löytyy ylle korvaava tuote.
Hankinnat voi sitten tehdä myöhemmin vaikka poistolaarista edullisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen linjankin voi valita miten ja kuinka kauan vaatteitansa käyttää.
Hankinnat voi sitten tehdä myöhemmin vaikka poistolaarista edullisesti.Niinpä ja kyllä vanhakin vaate kestää ehjänä, kunhan siitä huolehtii.
Itsellänikin on aika laaja vaatevarasto, on pikkuhiljaa tullut kerättyä aijan mittaan, kun niitä on tarpeeksi hyvästä tarjouksesta löytänyt. Niin ei ole heti "kusi sukassa", jos joku vaatteista sattuukin hajoamaan.
Ajattelin tällä viikolla käydä ostamassa yhdet, tai ehkä kahdetkin farkut jopa, kun näyttäisi olevan taas eräässä halpakaupassa olevan niistä hyvä tarjous. 19,95€/pari. Eli kahdet saisi neljällä kympillä.
Olen ostanut muutenkin Talouspörssistä suurimman osan vaatteistani ja ovat kestäviä sekä hyvälaatuisia halvasta hinnastaan huolimatta.
Esimerkiksi talvitakkini maksoi siellä aikanaan 40€ normihinnalla ja oli jo kolmannen talven päivittäisessä käytössä, eikä ole vieläkään huonoksi kulunut. Eli kyllä sillä nyt ainakin ensi talven vielä pärjää hyvin. Ja on vielä kaiken lisäksi todella lämmin jam ukava päällä.
Ja kyllä yleens äfarkutkin muuten kestävät pidempäänkin, kuin tuon 2v, mutta se on ihan minimi, minkä halvatkin kestävät vähintään.
Niin miksi ostaisin 200 euron merkkifarkut, kun 20-30€ hinnalla saa jo hyvät farkut, jotka kestävät myös useamman vuoden.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatteet käytän aikas loppuun, eli farkutkin on käytössä vähintään 2v. Siistinä saan ne pidettyä helpostikin, eihän pyykkääminen vaikeata ole.Parissa ihan "työmaaruokalassa" hintataso on 11-13 €, joten kuka tahansa
voi käydä niissä syömässä talouden siitä kaatumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parissa ihan "työmaaruokalassa" hintataso on 11-13 €, joten kuka tahansa
voi käydä niissä syömässä talouden siitä kaatumatta.Joo, ei vaikuta talouteen, jos tuon hintaisissa paikoissa käy syömässä silloin tällöin.
Tietty jos joka päivä käy syömässä, niin sitten sille tuleekin jo sen verran hintaa kuukausitasolla, että sillä rahalla jo ostaa kotiin suuret kasat raaka-aineita ja syö kotona hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen linjankin voi valita miten ja kuinka kauan vaatteitansa käyttää.
Hankinnat voi sitten tehdä myöhemmin vaikka poistolaarista edullisesti.vaatteitani kappalehinnaksi arvioisin viimeisten 20 vuoden aikana tulleen noin 4 euroa keskimäärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaatteitani kappalehinnaksi arvioisin viimeisten 20 vuoden aikana tulleen noin 4 euroa keskimäärin.
Taas kusetettiin kansaa arvonlisävero ei elintarvikkeisiin kyllä vaan tuli kaikki nousi. O city-market kauppiaat ja prismat senkun rikastuu. Rahaa tulee kansa maksaa
- Anonyymi
"Että joskus jos nyt ostan pari pussia karkkia tai suklaalevyjä silloin, kun niitä saa tarjouksesta riippuen 4-6kpl kympillä ja tällaista.
Eli joskus jotain makeata itsensä hemmotteluun. Tai niin kuin nyt, kun sai Coca-Colaa 3€/6-pack hinnalla,...."
Onhan tuossa sentään säästökohteita. Jonkin verran on hyvä jättää hemmotteluun varaa, mutta itse en osta limsoja ollenkaan.
Suklaatarjoukseen 10 €/5 levyä olen joskus tarttunut, mutta siinä on käynyt yleensä niin, että kun on ollut monta levyä ostettuna, on tullut myös syötyä enemmän. Itsehillintä jotenkin pettää, kun on kotona yksikseen ja tietää herkkuja olevan kaapissa vanhenemassa. Ehkä pienimuotoinen sokeririippuvuus iskee, ja täytyy sitten vain katkaista se nopeasti.
Eli loppujen lopuksi minun kannattaa ostaa vain joskus pieni määrä herkkuja, vaikka kilohinta olisikin kalliimpi. Siten kokonaiskulutus pysyy aisoissa.
Pitkäaikatyötön- Anonyymi
Siis en mäkään usein osta limsoja. en edes muista, milloin viimeksi olen ostanut limsaa ennen tuota Coca-Cola-tyrkkyä. Ja pari tölkkiä niistä olen juonut, eli jäljellä on vielä aika iso määrä.
Olen muutenkin myös huomannut saman, eli jos herkkuja on kaapissa reilusti, niin niitäå helposti retkahtaa syömäänkin enemmän, ellei pidä hiton tiukasti kiinni jostain rajoituksesta.
Mutta joskus täytyy olla vähän hemmotteluunkin aikaa ja varaa, kunhan sitä ei tosiaan tee kovin usein.
Nyt tosiaan ostin tuon 2 6-packia Coca-Colaa ja 6 suklaalevyä, niin niillä pärjään kyllä pitkälle kesään. Joskus satunnaisesti tölkki limsaa ja 1-2riviä suklaata, niin auttaa makeanhimoon ihan hyvin. Ja pitää tosiaan tiukasti siitä kiinni, että suklaalevyä eitarvitse syödä yhdeltä istumalta tai hakea sitä riviä 5 minuutin välein suuhun.
Sen verran kyllä allekirjoitan tuota, ettei kalliimpikaan kilohinta haittaa sellaisessa, mitä ei käytä kovin usein.
Eli jos ihminen juo vaikka 3 litraa limsaa vuodessa, niin ei sillä kulutuksella ole kauheasti väliä, onko litrahinta vaikka 3 tai 4 euroa. Mutta jos edes viikottain juo limsaa, niin sittenhän litrahintakin jo vaikuttaa kulutukseen.
- Anonyymi
Ravintoloista ja muista huveista olen luopunut kokonaan sillä ruokakauppaan ja perustarpeisiin menee yhä enemmän. En kulje missään tekemässä heräteostoksia ja kaikki tarpeelliset vain etukäteen suunniteltua ja laskettu tarkkaan ettei mene budjetti sekaisin.
Ennen vaan oli rahaa pussissa mennessä kaupungille shoppailemaan, katselemaan mitäs kivaa löytyy, mihinkä heräteostoksiin tuhlaa käyden samalla syömässä ja kahvilla. Nykyään pitää tarkkaan laskea mihinkä riittää ja kaikki kokkailla kotona. - Anonyymi
Aina sitä selviää kun on pari päivää ryyppäämättä.
- Anonyymi
Joo, alkoholiin saa kyllä uppoamaan rahaa, jos sitä juo usein.
Tällä hetkellä halvimmat oluet taitaa maksaa noin euron per tölkki, eli litrahinta on noin 3 euroa.
Ja jos juo vaikka 6tlk/pvä, niin päivässä olueen menee 6€ rahaa ja kuukaudessa jo 180€. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, alkoholiin saa kyllä uppoamaan rahaa, jos sitä juo usein.
Tällä hetkellä halvimmat oluet taitaa maksaa noin euron per tölkki, eli litrahinta on noin 3 euroa.
Ja jos juo vaikka 6tlk/pvä, niin päivässä olueen menee 6€ rahaa ja kuukaudessa jo 180€.Ihan elintarvikeliikkeissä on niitä pullo-oluita, mitkä maksaa 3-3,5 € /kpl
koten melkoisiin hintoihin tulisi erikoisherkkujen maistelu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan elintarvikeliikkeissä on niitä pullo-oluita, mitkä maksaa 3-3,5 € /kpl
koten melkoisiin hintoihin tulisi erikoisherkkujen maistelu.Erikoisherkkujen hinnat onkin ihan omaa luokkaansa, 3-5€/plo/tlk.
Mutta kyllä noilla halpisoluillakin saa rahaa palamaan, jos niitä juo päivittäinkin edes muutaman.
- Anonyymi
Päivittäinen tissuttelu pienituloiselle hölmöläisten hommaa.parempi juoda sitten kunnolla ja välillä täysi tauko alkoholipitoisista.
- Anonyymi
Mieluummin harvakseltaan kunnon känni kuin päivittäinen tissuttelu.
Eräs nyt jo kuollut tuttavani sairastui aikanaan maksakirroosiin ja sanoi itse, että oli ihan tissuttelun syy. Ei kännäillyt kovin usein, mutta joka päivä joi muutaman oluen yleensä.
Lääkäri oli joskus hänelle todennutkin, että jos hänen nyt on ihan pakko käyttää alkoholia, niin joisi mieluummin sitten vaikka parin viikon välein kunnon kännit ja sitten muun ajan olisi juomatta kokonaan. Elimistö kuulemma rasittuu päivittäisestä alkoholinkäytöstä pahemmin kuin satunnaisesta kännäilystä.
- Anonyymi
Tarjouksia tarkkaan hyödyntämällä jo auttaa aika paljonkin arjen budjetin hallintaa.
Ja nämä halpamerkit on hyvä vaihtoehto myöskin, niissä on aika paljonkin todella hyvälaatuisia tuotteita hintataso tosiaan on selvästi alhaisempi kuin monen "merkki"-merkin vastaavat.
Ja tietty jos omalla asuinalueella on tosiaan kunnon halpakauppoja, niin niitäkin kannattaa hyödyntää, niistäkin juuri voi löytää tarpeellista hyvinkin halvalla.
Vaatteita ainakin ja kodin tarvikkeita muutenkin, kuten tiskiaineita ym siivoustarvikkeita.
Ja tietty ruuan kun tekee edullisemmista raaka-aineista ja niissäkin tosiaan hyödyntää tarjoukset&halpamerkit, niin ruokakuluista saa tiputettua vielä jonkun verran lisää pois.
Niin ja ostokäyttäytymisessä vielä tekee sen, ettei osta turhaa/ylimääräistä tai jos ostaakin, niin todella minimaalisesti.
Itse noudatan melkeinpä orjallisesti näitä keinoja ja olen saanut kyllä karsittua menot aikas lailla minimiin, kuitenkaan en ole sinänsä joutunut luopumaan oikeastaan mistään. Eli on joskus vara hemmotellakin itseä ym.
Kyllä ihminen tarvitsee myös niitä "sirkushuvejakin leipänsä lisäksi".
Joskus voi käydä hyvällä omallatunnolla vaikka elokuvissa tai ostaa vaikka jonkun karkkipussin tms ja herkutella sillä. Ja mitä nyt kukakin tarvitseekaan hyvää mieltään varten. Kunhan ei tosiaan ostele kilokaupalla herkkuja viikossa tai ramppaa joka päivä/viikko elokuvissa tms.
Ja noissa hemmottelujutuissa on metka piirre, niitä kun tarpeeksi harvakseltaan tekee, niin ne kerrat tuntuu jotenkin isommilta ja niistä saa isomman ilon irti.- Anonyymi
Itse kävin just tällä viikolla oman paikkakunnan halpakaupassa.
Sieltä sai mm. tiskiainetta euron litrahinnalla, pyykinpesunestettä myös 1€/l hintaan(muuten olen ostanut joko Xtran tai K-Menun pulveria), WC-paperia ison säkin kympillä ynnä muuta.
SInne paloi kyllä liki 60€, mutta sai tosiaan tavaraakin sitten tolkuttoman määrän.
Ainoa "turha" ostos oli suklaa, mitä sai 3 levyä vitosella.
Ruokapuolta ostin sen verran, että lähikaupasta ostin K-Menun jauhelihaa 1,89€/300gr sekä toisesta kaupasta pottuja ym keittoaineksia, niin keittelin ison kattilallisen jauhelihasoppaa, mistä syön kevyestikin vähintään 3 päivää ja hintaa tuolle satsille ei montaa euroa tullut.
Vielä kun leipääkin sai euron pakettihinnalla lisukkeeksi ja margariini maksoi 1,45€/600gr rasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kävin just tällä viikolla oman paikkakunnan halpakaupassa.
Sieltä sai mm. tiskiainetta euron litrahinnalla, pyykinpesunestettä myös 1€/l hintaan(muuten olen ostanut joko Xtran tai K-Menun pulveria), WC-paperia ison säkin kympillä ynnä muuta.
SInne paloi kyllä liki 60€, mutta sai tosiaan tavaraakin sitten tolkuttoman määrän.
Ainoa "turha" ostos oli suklaa, mitä sai 3 levyä vitosella.
Ruokapuolta ostin sen verran, että lähikaupasta ostin K-Menun jauhelihaa 1,89€/300gr sekä toisesta kaupasta pottuja ym keittoaineksia, niin keittelin ison kattilallisen jauhelihasoppaa, mistä syön kevyestikin vähintään 3 päivää ja hintaa tuolle satsille ei montaa euroa tullut.
Vielä kun leipääkin sai euron pakettihinnalla lisukkeeksi ja margariini maksoi 1,45€/600gr rasia.Tuo lihasoppamenu on meilläkin ollut hyödyllisessä monen päivän käytössä,
mutta suklaat ostan rajamarketista, missä Marabou on 0,99 €/ levy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo lihasoppamenu on meilläkin ollut hyödyllisessä monen päivän käytössä,
mutta suklaat ostan rajamarketista, missä Marabou on 0,99 €/ levy.Juu, keitot on kyllä hyvää ja edullista ruokaa.
Muutamalla eurolla tekee useammaksi päiväksi syötävää.
Meillä päin harvemmin on ihan noin hyviä suklaatarjouksia, joulun jälkeen voi jotain piparkakkusuklaata saada 0,99€/levy-hinnalla.
Nuo ostamani olivat Marabouta myöskin ja tuo on paras tyrkky tällä hetkellä. Tässä kaupassa on 3 levyä vitosella ja toisessa halpakaupassa 6 levyä kympillä.
- Anonyymi
Kodin tarpeisto on kallistunut älyttömästi , ostatteko usean tonnin tv :n tai nahkakaluston , jne, vai tyydyttekö halvimpaan "kuraan" .
- Anonyymi
Itse ostin reilu vuosi sitten Finluxin 32"-telkun 169 eurolla.
Jotenkin onnettomalta vaikuttaa, mutta toimii nyt kuitenkin ihan ok ja on siinä sentäs 4 vuoden takuu.
Mutta tokkopa toista Finluxia tulee, jahka tuosta aika jättää.
- Anonyymi
Kiitä Kokoomusta ja Persuja. Köyhällä ei ole heidän mielestä oikeutta elää Suomessa.
- Anonyymi
Kelalla on ainoastaan viihtyviä, hauskanoloisia ja iloisia asiakaspalvelijoita. Ja niitähän palvellaan.
- Anonyymi
Euron arvo on romahtanut kuten muidenkin valuuttojen . Muistele montako markkaa Suomi maksoi yhdestä eurosta . Joten oikeasti nyt on halvempaa kuin koskaan
- Anonyymi
Se on hyvä elää suu säkkiä myöten
- Anonyymi
Itsekin ostan aina halvimman mukaan.
Asun aika syrjässä pienehköllä paikkakunnalla, vaikkakin "kylille" ajaa aika nopeasti, vartissa suurinpiirtein kun suurin osa matkasta on maantietä, missä on Supermarket ym.
Niin niistä tulee aina ostettua tarjouksista melkeinpä kaikki mitä tarvitsen ja halpamerkkien tuotteita loput.
Käyn kyllä 1-2 kertaa isommalla paikkakunnalla, missä on pari aika hyvää halpakauppaa, mistä sitten hamstraan kodintarvikkeita ja ostan vaatteitakin mitä tarvitsee. Ja tietty sitten Prisma ja Lidl on ruokakaupoista ne, missä käyn.
Mulla on vielä pienemmän kokoluokan pakettiauto, mihin mahtuu aika hyvin tavaraa ja on mulla myös autojääkaappikin, mihin voi ruokatarvikkeita laittaa, mitkä pitää kylmänä kotiin asti.
Noista halpakaupoista ostan lähinnä hygieniatuotteet, wc-paperin ja pyykinpesuaineet.
Nestesaippuaa niistä saa halvimmillaan 2€/3l kannu ja shampoota ym halvalla.
Niin kyllä sitä ihmeen hyvin pärjää vähemmälläkin.
Tietty kun asun pientä omakotitaloa, niin täällä on kuitenkin muutakin rahanmenoa, kuten lämmityspuut ja nämä, sekä kulkeminenkin tietysti vie rahaa asunnon sijainnin vuoksi. Ja niistä ei hirveästi voi tinkiä, niin kaikki muu täytyy sumplia mahdollisimman halvan mukaan.- Anonyymi
Se on parasta, kun on Prisma ja Lidl vierekkäin, niin syntyy aitoa kilpailua.
Näistä molemmista kun hakee pois ne parhaimmat tarjoukset, niin saa ruokaa
ihan edullisesti. Ja samalla välttää myös sen pelätyn K-ryöstön.
Sitä oikein hämmästyy kun vertaa esim. Prisman ja maakuntien markettien hintoja.
Eroa on monessa tavarassa 15-20 %, joten lomalle lähtiessä ostan kaiken
säilyvän jo mukaani Prismasta ja perillä olevasta kaupasta vain sen välttämättömän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on parasta, kun on Prisma ja Lidl vierekkäin, niin syntyy aitoa kilpailua.
Näistä molemmista kun hakee pois ne parhaimmat tarjoukset, niin saa ruokaa
ihan edullisesti. Ja samalla välttää myös sen pelätyn K-ryöstön.
Sitä oikein hämmästyy kun vertaa esim. Prisman ja maakuntien markettien hintoja.
Eroa on monessa tavarassa 15-20 %, joten lomalle lähtiessä ostan kaiken
säilyvän jo mukaani Prismasta ja perillä olevasta kaupasta vain sen välttämättömän.Nyrkkisääntöhän on, että mitä pienempi ja syrjäisempi kauppa, sitä kalliimmat hinnat.
Vaikka K-ketjun kaupoissakin on jotkut tuotteet normihinnallakin oikeasti edullisia, siis JOTKUT, ja K-kaupoista saa joskus tarjouksista muutenkin edullisesti ostettua tarvikkeita.
Mutta muutenhan se on tosiaan K-ryöstö koko kauppaketju...
Ja muuten kannattaa tosiaan suosia Lidliä ja Prismaa ruokakauppoina.
Mutta pakkohan se tosiaan jostain on aina tinkiä.
- Anonyymi
SITÄ SE ÄÄNESTÄMINEN TEKEE, KUN ANNAT VALLAN VALEHTELIJOILLE JA UHKAILIJOILLE, NIIN ITSE SIITÄ KÄRSIT.
- Anonyymi
Suosi xtra merkkiä ja lidliä.
- Anonyymi
Nyt kun tuli Rainbowin tilalle ne Coop-tuotteet niin ainakin sillipurkki oli pettymys.
Muissa valinnoissa ei ole ollut marisemista ainakaan toistaiseksi.
- Anonyymi
Kaikkien turhuustuotteiden hinnat saisi kaksinkertaistua,
mutta peruselintarvikkeiden hinnat olisi syytä pysyä alhaalla. - Anonyymi
Onhan tuo nykyinen hintataso aika sietämätön.
Pärjää kyllä, mutta se niin sanottu pelivara on kaventunut aikalaillakin siitä, mitä oli vielä tosiaan joku vuosi sitten.
Mutta kyllähän omalla toiminnallaankin saa aika hyvin vaikutettua asioihin.
Itse asun aika halvasti omassa pientalossa ja omalla kylällä on yksi aika iso kauppa, missä on suurin piirtein markettien hintataso(eli edullinen) sekä pari pienempää kauppaa.
Aina välillä tässä isossa kaupassa myydään porsaan etuneljänneksiä noin 30€ hintaan, eli kilohinnaksi tulee noin 3€.
Niin niitä tulee joskus ostettua, tällainen yksineläjä saa tuollaisesta 10-12kg lihaköntistä pirun pitkäksi aikaa lihaa.
Ainoa tietty siinä on se, että sen joutuu itse paloittelemaan, mutta mulla nyt on entisenä elintarviketyöläisenä taitoa siihen ja tilaakin on.
Ja sitten tietysti muustakin pystyy tinkaamaan, kun hyödyntää tarjoukset sekä halpamerkkien tarjonnan. - Anonyymi
Kauppiaat ovat pakotettuja nostamaan hintoja koska köyhät aiheuttavat varastelullaan mittavat vahingot.
- Anonyymi
Oletko tosiaan tuota mieltä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tosiaan tuota mieltä?
Jep
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8068122
Itsepalvelukassojen hävikin maksaa kuitenkin asiakkaat.
- Anonyymi
Minäkin 10 v sitten ajattelin että eläketuloni on aivan riittävä , mutta kuinkas käykään hintataso karkaa ja huomaan että huonosti olen eläkettä ansainnut .
- Anonyymi
Kaikki kadulle kaikki vankilaaaaaaaaaaaaan aaaaaaaaaaaaaaaaaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1062650Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202225Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663991774- 1131580
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1641312Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2731124- 711014
- 80984
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920