Onko sähköauto hyvä veturi?

Anonyymi-ap

Autokanta sähköistyy hitaasti, mutta sitäkin varmemmin.

Mitä karavaanarit tuumaavat asiasta?
Vannotteko nokivasaroiden ja kytkimenkäryn nimeen vai kelpaako täyssähköauto?
2,5-tonninen 600-heppainen täyssähkäri liikuttelee vaunua herkästi. Ja autosta saa sähköt vaunuun. :)

67

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinkahan mahtaa olla noiden täyssähköautojen vetokyvyn kanssa? Niinköhän saa vetää yli 1000kg vaunuja?

      • Anonyymi

        1500-4500 kg vetopainoja alkaa olla erittäin useissakin sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500-4500 kg vetopainoja alkaa olla erittäin useissakin sähköautoissa.

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        Mikä ,malli mikö hinta ja Range


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        taitaa sellaset autot olla siellä imassa päässä vaan ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taitaa sellaset autot olla siellä imassa päässä vaan ;D

        Kyllähän noita löytyy: Tesla Model Y, Polestar 2, Volvon EX40, BYD Seal, Audi e-tron. Siinä nyt joitain esimerkkejä autoista joilla saa vetää vähintään 1500 kg jarrullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

        Minä ajan Fiat Dethlehffs matkailuautolla jonka kokonaismassa on 3400kg ja sillä vedän 750kg peräkärryä.
        Eli kokonaispainoksi tulee 4150kg ja ainostaan B-kortti.
        Ihan tieliikennelain mukaisesti mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        Aika surkea vetokyky.


    • Anonyymi

      Viikon reissu sähköautolla vaunun kanssa voi olla haastavaa jos päivämatkat on 300 km tai usein enemmänkin ja jos välilatausta aikoo leirintäalueiden välillä, aika mahdottomaksi menee, jos ja kun vaunu täytyy irrottaa päästäkseen latauspaikalle. Puskaparkit voikin unohtaa kokonaan.

      • Anonyymi

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.

        Ai miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miksi?

        No kun nämä patteri autolla ajavat lataa akkuja. leirintäalueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.

        Leirintäalueiden sähköt nykyisellään riittäisivät tuskin missään autojen lataukseen kylmillä keleillä. Kesällä paremmin, jos ja kun lämmitystarvetta ei ole. Parhaissa paikoissa saa 3 kW, joissain paikoissa vain 2 kW. Kotimaan matkaparkeissä olen nähnyt vain 5 A sulakkeilla varustettuja pistorasioita. 5A x 230V = 1150W. Euroopan reissuilla törmätty myös 2A sähköliittymiin, eli max tehot 460W.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leirintäalueiden sähköt nykyisellään riittäisivät tuskin missään autojen lataukseen kylmillä keleillä. Kesällä paremmin, jos ja kun lämmitystarvetta ei ole. Parhaissa paikoissa saa 3 kW, joissain paikoissa vain 2 kW. Kotimaan matkaparkeissä olen nähnyt vain 5 A sulakkeilla varustettuja pistorasioita. 5A x 230V = 1150W. Euroopan reissuilla törmätty myös 2A sähköliittymiin, eli max tehot 460W.

        Jaa vai niin. Olen 2 vuotta ladannut sähköautoa 6-1 0 A virroilla, ja onnistuu muuten talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Toistan: onnistuu talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Esim. 30 asteen pakkasessa 8 A virralla latausajat on korkeintaan 10 % pidemmät kuin kesäsäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Koska sähkönkulutus tuplaantuu vaunua vetäessä ( eli range puoliintuu). Ja kuten sanoin, on työlästä joka latauspisteessä irrottaa vaunu ja viedä auto latauspaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Varman kivaa peruuutella vaunulla lataus asemalle, sisnä on aisat solmussa kun amatöörit peruuttelee kun moni ei osaa aja törmäämättä edes ilman vaunuja

        Asiantuntija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa vai niin. Olen 2 vuotta ladannut sähköautoa 6-1 0 A virroilla, ja onnistuu muuten talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Toistan: onnistuu talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Esim. 30 asteen pakkasessa 8 A virralla latausajat on korkeintaan 10 % pidemmät kuin kesäsäillä.

        6 A latausvirta, niin tyhjää 80 kWh akkua lataat hyvissäkin olosuhteissa yli kaksi vuorokautta. Tällainen voi toimia eläkeläisellä kotiolosuhteissa, mutta ei reissussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Ajeleppas joskus kolminumeroisilla teillä, niin huomannet tämän "tuhka tiheään" olevan melkoinen myytti.


      • Anonyymi

        Paitsi jos on puskaparkki matkan varrella ja sähkö riittää siitä seuraavaan lataus paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varman kivaa peruuutella vaunulla lataus asemalle, sisnä on aisat solmussa kun amatöörit peruuttelee kun moni ei osaa aja törmäämättä edes ilman vaunuja

        Asiantuntija

        Joo näio. Ei osaa peruuttaa! Hyttä on täynnä käsivarsia kun peruuttaa, pää pyörii kuin pöllöllä ja akka huitoo ja huutaa ulkona ja sahataan erestakas samoja uria voi ristus sanon minä toista se on mulla kun oon ollu rahtari jo yli 45 vuotta.


    • Anonyymi

      Vaunun vetäjät alkavat olla selkeä vähemmistö maanteillä matkailuautoilijoihin verrattuna. Joskus vastaantulevia matkailuajoneuvoja ajankuluna laskettu ja enää tuskin edes 5% on vaunuja. Mekin ollaan vedetty vaunua viimeksi 6 vuotta sitten, eikä paluuta autosta vaunuun ole.

      En ole vielä nähnyt, enkä kuullut sähkömatkailuautoista. Ehkä sellaisia joskus tulee, mutta vielä se ei ole todellisuutta. Meille ei varmaan vaihtoehto ikinä, sillä oikeasti kaikissa olosuhteissa toimivan sähkömatkailuauton hinta tulee olemaan tähtitieteellinen. Eikä todellakaan mahdu edes keskikokoisena autona alle 3500 kg, B-kortilla ajettavaan luokkaan.
      Melko harvoilla on varaa sähköautoonkaan, jolla vaunun veto oikeasti onnistuisi. Joku 100 te autoon - ei ikinä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.

        No kerro mikä auto ja sen hinta, jolla vedetään min. 1500 kg vaunua ja range on vaunu perässä vähintään 300 km.
        1500 kg painava asuntovaunu ei ole iso, vaan keskikokoinen vaunu.
        Entä mikä sähköveturiksi, kun vaunun paino alkaa lähennellä 2000 kg?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.

        On niitä vaunuja huimasti, mutta suurin osa seisoo vakiopaikoilla SFC- ja leirintäalueilla. Tuo kertomani 5% ei ole mutua, se on monilla syksyn ruskareissuilla todettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro mikä auto ja sen hinta, jolla vedetään min. 1500 kg vaunua ja range on vaunu perässä vähintään 300 km.
        1500 kg painava asuntovaunu ei ole iso, vaan keskikokoinen vaunu.
        Entä mikä sähköveturiksi, kun vaunun paino alkaa lähennellä 2000 kg?

        Ja tosiaa toi akku on sitä samaa "litium" teknologiaa mitä ennenkin. Se ei siis ole muuttunut "vanhasta" teknologiasta mihinkään.
        Eli sulla on ympäristökatastrooffi mukana kokoajan.


    • Anonyymi

      Matkan edetessä karu todellisuus kulutuksesta tulee esille. Yhdistelmän sallitulla 80 km/h nopeudella ajettaessa kulutus asettuu noin 42 kWh/100 km tasolle. Toimintamatka täydellä akulla jää siis alle 200 kilometriin. Harvoin tien päällä pystyy hyödyntämään akun koko kapasiteettia, joten käytännön lukema jää tätäkin alhaisemmaksi. Esimerkiksi Kouvolasta Helsinkiin ajo kulutti akun varauksesta noin 70 prosenttia eli reilun 120 kilometrin ajon jälkeen varausta oli jäljellä noin 10 prosenttia. Seuraavaksi taas vaunu irti ja lataamaan.

      Koko juttu täällä: https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

      Eipä todellakaan tule hankittua sähköautoa vaunun veturiksi.

    • Anonyymi

      Ei varmaan kukaan näistä sähkövimmaisista sitten loppujen lopuksi tainnut tietääkkään yhtään sellaista sähköautoo millä saa sitte jotai kärryy ylipäätään vetää perässä ?? ;D ;D

      • Anonyymi

        Siltähän tämä näyttää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En katsonut, sillä venetraileri ei ole asuntovaunu. Ei ilmanvastuksen, eikä painon suhteen.


    • Anonyymi

      Tesla Model Y perässä Kabe Smaragd jonka kokonaispaino 1400 kg. Hyvin kulkee ja matkanteko mukavaa. Mutta. Klaukkalasta Hankoon Silversrandiin 145 km. Ei olisi päässyt perille ja Tammisaaressa ladattiin puoli tuntia. Ja. Kesä olosuhteet oli. Model y range vaunun kanssa 120 km. Tasaisella tiellä.

      • Anonyymi

        Kiva, kun joku kertoo omia kokemuksiaan. Ei olisi sähköautosta meidän lomareissulle.


      • Anonyymi

        B-kortillako ajelit🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B-kortillako ajelit🤣

        Kyllä tuo. B96-ajoluvan vaatii. Kun yhdistelmän kokonaismassa on yli. 4. tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo. B96-ajoluvan vaatii. Kun yhdistelmän kokonaismassa on yli. 4. tonnia.

        Yhdistelmän kokonaismassa saa B- kortilla olla 4250kg! Ja tämä on fakta!


    • Anonyymi

      Eikös lmodel y ole nin pieni kirppu että ei siihen mahdu kun kaksi sisään ja taiaoenklle jotain oientä. Ei ainakaan sovellu mkaykantekoon

    • Anonyymi

      Miksi näiden sähköhemmojen täytyy selitellä ja videoida kokoajan kulutuksia ja kaikkea muuta pas*aa näistä maailmanlopun tuottajista. Luonto kärsii kun patterileluja tehdään.

      • Anonyymi

        Ehkäpä se vaan kiinnostaa heitä.

        Onko itselläsi käynyt mielessä että niitä videoita ei ole mikään pakko katsoa jos niin aihe nyppii?


      • Anonyymi

        Musta savu on voiman merkki!!

        Ei ikinä nappiparistoautoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se vaan kiinnostaa heitä.

        Onko itselläsi käynyt mielessä että niitä videoita ei ole mikään pakko katsoa jos niin aihe nyppii?

        Juu, on käynyt mielessä eikä aihe nypi enempää kun suakaan .


    • Anonyymi

      Vaunun kyytiin mahtuu kätevästi aggregaatti ja iso lönttä polttoainetta. Siitä vaan laittaa pörisemään auton viereen yöksi. Päivämatkat kannattaa suunnitella lyhyiksi, jää sitten paremmin aikaa tutustua paikkoihin. Eihän se reissu pidä olla vaan pelkkää ajamista, ryyppäämistä ja nukkumista.

    • Anonyymi

      Laitanpa tänne viestiketjun loppuunkin tiedon koska tätä ei näköjään monikaan tiedä.
      B-kortilla saa yhdistelmän kokonaispaino olla 4250kg.
      Eli B-kortilla ajettava ajoneuvo jonka suurin kokonaismassa on 3500kg ja tähän ajoneuvoon voi perään kytkeä perävaunun jonka suurin sallittu kokonaismassa on 750kg.

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta...
        Yhdistelmän kokonaispaino 4250 kg. Vaunun kokonaispaino 1500 kg, niin veturin kokonaispaino paino voi olla max 2750 kg.
        Ja nämä luvut tarkoittavat sitä, mitä rekisteriotteessa lukee. Ei auta tyhjä auto, vaan pitää huomioida auton kokonaispaino kuormattuna, siis vaikka autossa ei olisi kuormaa lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta...
        Yhdistelmän kokonaispaino 4250 kg. Vaunun kokonaispaino 1500 kg, niin veturin kokonaispaino paino voi olla max 2750 kg.
        Ja nämä luvut tarkoittavat sitä, mitä rekisteriotteessa lukee. Ei auta tyhjä auto, vaan pitää huomioida auton kokonaispaino kuormattuna, siis vaikka autossa ei olisi kuormaa lainkaan.

        Aivan...moni asia tuossa ratkaisee. Myös auton vetokyky.
        ..ja peräkärryn osalta poliisi ei tuijota siihen kokonaismassaan vaan "suurimpaan sallittuun tekniseen massaan"..tämä koskee siis niitä jarrutomia peräkärryjä joissa tekn.massa on yli 750kg.


    • Anonyymi

      B kortti on naisten kortti

      • Anonyymi

        Lähdin peruskoulun jälkeen maailmalle tienaamaan oman leipäni, taskussa oli 100mk. Vuosi oli 1969.
        Kauan sain sinnitellä ennen kuin pystyin ajamaan edes B-kortin.
        Vanhemmilta ei ikinä saanut pennin latia. B-kortilla olen pärjännyt, ajoin Stadissa kuorma-autot B-kortilla yli 10v joten kuorma-auto kortin tarvitsee ne jotka ei osaa ajaa kuorma-autoa ilman kursseja🤣


      • Anonyymi

        Tutkimusten mukaan Euroopassa naiset ajaa prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän kolareita kuin miehet!


      • Anonyymi

        Iskä ja äippä maksanut ajokortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdin peruskoulun jälkeen maailmalle tienaamaan oman leipäni, taskussa oli 100mk. Vuosi oli 1969.
        Kauan sain sinnitellä ennen kuin pystyin ajamaan edes B-kortin.
        Vanhemmilta ei ikinä saanut pennin latia. B-kortilla olen pärjännyt, ajoin Stadissa kuorma-autot B-kortilla yli 10v joten kuorma-auto kortin tarvitsee ne jotka ei osaa ajaa kuorma-autoa ilman kursseja🤣

        Ei olekkaan kysymys osaamisesta mutta siitä, että tehdäänkö asioita oiken ja sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan Euroopassa naiset ajaa prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän kolareita kuin miehet!

        Prosentuaalisesti naiset ajaa huomattavasti vähemmän kilometrejä kun miehet niin asia on helppo oivaltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekkaan kysymys osaamisesta mutta siitä, että tehdäänkö asioita oiken ja sääntöjen mukaan.

        Silti sinun mielestäsi B-kortti on naisten kortti vaikka naiset ajaa kolareita vähemmän eli he osaavat ajaa paremmin ja noudattavat tarkemmin tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti sinun mielestäsi B-kortti on naisten kortti vaikka naiset ajaa kolareita vähemmän eli he osaavat ajaa paremmin ja noudattavat tarkemmin tieliikennelakia.

        Naiset ei osaa mitään paremmin kun miehet.


    • Anonyymi

      Täyssähkärilla vaunun veto on paljon mukavampaa ja kevyempää kuin oli fossiileilla. Tulee ajettua kovempaakin, koska kulutuksen lisääntyminen euroina ei ole oikein mitään. Fossiiliveturilla vauhdin kanssa sai olla tarkkana, koska tankilla paloi isosti rahaa.

      Ja vaunu pysyy valkoisena, koska sen ei tarvitse olla nokipilvessä.

      Ei kyllä tule yhtään ikävä meillä pitkään ollutta TDI:tä.

      • Anonyymi

        Varmaan mukavampaa, vallankin jos sähkiksessä on kunnolla tehoja. Kulutuksen tuplaantuminen ei tosiaan hirveitä maksa, mutta eipä maksullisilta latauspaikoilta ilmaiseksikaan saa sähköä. Taitaa olla jo pahimmillaan luokkaa 50 c/kWh...

        Tosiasiassa pahin juttu on kulutuksen tuplaantuminen, eli rangen 50% pieneneminen. Olisi täysin mahdotonta tehdä reissua, jos max ajomatka voisi teoriassa olla 200 km ja käytännössä 100-150 km. Lisäksi pitäisi ajella vain pitkin yksi- ja kaksinumeroisia teitä, pienempien teiden varsilta kun latauspaikkoja ei juurikaan löydy.

        Ei minulla mitään sähköautoja vastaan ole, mutta nykyisellään sellainen tuntuisi vaunun vetämistä ajatellen mahdottomalta. Ajetaan kuitenkin lomareissuilla 400-500 km joka ajopäivä ja matkat suuntautuvat joka syksy Lappiin. Muutoinkin ajellaan todella usein pitkin pikkuteitä, luonnonpuistot yms. meille mieluisat paikat kun sijaitsevat pääsääntöisesti syrjässä isoista teistä ja asutuista paikkakunnista.


    • Anonyymi

      No eipä enää ole vaihtoehtoja, jos meinaa uudella tai uudehkolla autolla vaunua vedellä. Nimittäin alkaa uusien fossiiliautojen saatavuus heikkenemään. Toki 20 vuoden päästä löytyy 20-vuotiaita fossiililinttoja, mutta kaikki eivät välttämättä halua lähteä matkaan noin vanhalla lintalla.

      Kyllähän nuo 76-tonniset yhdistelmät kulkevat sähkön voimalla todella liukkaasti. Tuskin siis ongelmia on 2-tonnisenkaan vaunun kanssa...

      • Anonyymi

        Akkuteknologian täytyy kehittyä huimasti, ennen kuin sähköautoista on mattimeikäläisten vaunujen vetureiksi.
        Jotain tällaista ja hinta kohdallaan, niin mikä ettei:
        "Kiinalainen akkujätti CATL esitteli keskiviikkona Pekingissä uutta akkuteknologiaansa, jolla sähköautoon voi saada kymmenessä minuutissa 400 kilometriä toimintamatkaa. Kaikenlaisia vastaavia lupauksia ja hehkutuksia on tällä alalla nähty viime aikoina vaikka kuinka, mutta nyt on kyse mitä ilmeisimmin jo toimivasta tuotteesta. Merkittävää on, että kyseessä on LFP-akku, jotka eivät ole tunnettuja latausominaisuuksistaan."
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179

        Jos tästä tulee totta, niin nykytekniikalla varustetut sähkikset alkavat olla museotavaraa.


      • Anonyymi

        Juu ei. Puuttuu vaan ihan pikkusen rahaa...


    • Anonyymi

      Sähköveturi on hyvä mutta ei sähköauto.

      • Anonyymi

        Dieselsähköinen voimansiirto on menetelmä, jossa kulkuneuvon, yleensä laivan tai veturin dieselmoottoriin on kytketty sähkögeneraattori, josta syötetään sähkövirtaa sähkömoottoreille, jotka toimivat varsinaisina ajomoottoreina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselsähköinen voimansiirto on menetelmä, jossa kulkuneuvon, yleensä laivan tai veturin dieselmoottoriin on kytketty sähkögeneraattori, josta syötetään sähkövirtaa sähkömoottoreille, jotka toimivat varsinaisina ajomoottoreina.

        tuliko hyvä mieli kun sait päteä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuliko hyvä mieli kun sait päteä

        En halunnut päteä. Mielestäni aika mielenkiintoista, kun dieselmoottori pyörittää sähkömoottoria, joka toimii junan ja laivan ajomoottorina.
        Dieselsähköisen auton minäkin voisin hankkia vaunun veturiksi.


    • Anonyymi

      Sähköauto voi olla hyvä veturi 10 vuoden päästä, ehkä jo aiemminkin? Nykyisellään kelvoton.

      • Anonyymi

        VR:ltä kannattaa vuokrata dieselveturi.


    • Anonyymi

      Sähkärillä tulee ajettua kovempaa. Kulutus nousee siinäkin, mutta lähes ilmaisesta energiasta johtuen kulutuslisä on olematon.

    • Anonyymi

      Maailman poliittisen tilanteen vuosi katson, että kiinalaisia sähköautoja ei pitäisi ostaa.
      Muissakin merkeissä akut tulevat usein Kiinasta.

      Kun Kiina lopettaa imperialistisen Venäjän tukemisen, asiaa voi uudelleen harkita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe