Onko sähköauto hyvä veturi?

Anonyymi-ap

Autokanta sähköistyy hitaasti, mutta sitäkin varmemmin.

Mitä karavaanarit tuumaavat asiasta?
Vannotteko nokivasaroiden ja kytkimenkäryn nimeen vai kelpaako täyssähköauto?
2,5-tonninen 600-heppainen täyssähkäri liikuttelee vaunua herkästi. Ja autosta saa sähköt vaunuun. :)

113

1606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinkahan mahtaa olla noiden täyssähköautojen vetokyvyn kanssa? Niinköhän saa vetää yli 1000kg vaunuja?

      • Anonyymi

        1500-4500 kg vetopainoja alkaa olla erittäin useissakin sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500-4500 kg vetopainoja alkaa olla erittäin useissakin sähköautoissa.

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        Mikä ,malli mikö hinta ja Range


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        taitaa sellaset autot olla siellä imassa päässä vaan ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taitaa sellaset autot olla siellä imassa päässä vaan ;D

        Kyllähän noita löytyy: Tesla Model Y, Polestar 2, Volvon EX40, BYD Seal, Audi e-tron. Siinä nyt joitain esimerkkejä autoista joilla saa vetää vähintään 1500 kg jarrullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Vielä kun laitat merkki, malli ja hintatietoja. Lisää vielä oleellisin, eli range 1500 kg vaunu perässä kesä- ja talviolosuhteissa.
        B-kortillisia voisi kiinnostaa myös tieto sähköauto-vaunuyhdistelmästä, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

        Minä ajan Fiat Dethlehffs matkailuautolla jonka kokonaismassa on 3400kg ja sillä vedän 750kg peräkärryä.
        Eli kokonaispainoksi tulee 4150kg ja ainostaan B-kortti.
        Ihan tieliikennelain mukaisesti mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuule itse etsiä ne mallit hakukoneella, en mä niitä tähän rupee listaamaan. 1500 kg tai yli vetokyvyllä on paljon sähköautoja, listauksia löytyy kyllä.

        Sähköautot painaa tyypillisesti 1600 kg ja ylöspäin, pitäisi löytyä paljonkin 1800-2000 kg luokassa, nämäkin voit etsiä itse. Oma sähkikseni esimerkiksi painaa 1700 kg ja sillä saa vetää 900 kg jarrullista.

        Aika surkea vetokyky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajan Fiat Dethlehffs matkailuautolla jonka kokonaismassa on 3400kg ja sillä vedän 750kg peräkärryä.
        Eli kokonaispainoksi tulee 4150kg ja ainostaan B-kortti.
        Ihan tieliikennelain mukaisesti mennään.

        Eikös yli 3500 kg kokonaispainon yhdistelmä tarvi pikku e ?


    • Anonyymi

      Viikon reissu sähköautolla vaunun kanssa voi olla haastavaa jos päivämatkat on 300 km tai usein enemmänkin ja jos välilatausta aikoo leirintäalueiden välillä, aika mahdottomaksi menee, jos ja kun vaunu täytyy irrottaa päästäkseen latauspaikalle. Puskaparkit voikin unohtaa kokonaan.

      • Anonyymi

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.

        Ai miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miksi?

        No kun nämä patteri autolla ajavat lataa akkuja. leirintäalueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot kun yleistyy niin leirintäalueella sähkön hinta on kohta pilvissä.

        Leirintäalueiden sähköt nykyisellään riittäisivät tuskin missään autojen lataukseen kylmillä keleillä. Kesällä paremmin, jos ja kun lämmitystarvetta ei ole. Parhaissa paikoissa saa 3 kW, joissain paikoissa vain 2 kW. Kotimaan matkaparkeissä olen nähnyt vain 5 A sulakkeilla varustettuja pistorasioita. 5A x 230V = 1150W. Euroopan reissuilla törmätty myös 2A sähköliittymiin, eli max tehot 460W.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leirintäalueiden sähköt nykyisellään riittäisivät tuskin missään autojen lataukseen kylmillä keleillä. Kesällä paremmin, jos ja kun lämmitystarvetta ei ole. Parhaissa paikoissa saa 3 kW, joissain paikoissa vain 2 kW. Kotimaan matkaparkeissä olen nähnyt vain 5 A sulakkeilla varustettuja pistorasioita. 5A x 230V = 1150W. Euroopan reissuilla törmätty myös 2A sähköliittymiin, eli max tehot 460W.

        Jaa vai niin. Olen 2 vuotta ladannut sähköautoa 6-1 0 A virroilla, ja onnistuu muuten talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Toistan: onnistuu talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Esim. 30 asteen pakkasessa 8 A virralla latausajat on korkeintaan 10 % pidemmät kuin kesäsäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Koska sähkönkulutus tuplaantuu vaunua vetäessä ( eli range puoliintuu). Ja kuten sanoin, on työlästä joka latauspisteessä irrottaa vaunu ja viedä auto latauspaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Varman kivaa peruuutella vaunulla lataus asemalle, sisnä on aisat solmussa kun amatöörit peruuttelee kun moni ei osaa aja törmäämättä edes ilman vaunuja

        Asiantuntija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa vai niin. Olen 2 vuotta ladannut sähköautoa 6-1 0 A virroilla, ja onnistuu muuten talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Toistan: onnistuu talvella ihan yhtä hyvin kuin kesällä. Esim. 30 asteen pakkasessa 8 A virralla latausajat on korkeintaan 10 % pidemmät kuin kesäsäillä.

        6 A latausvirta, niin tyhjää 80 kWh akkua lataat hyvissäkin olosuhteissa yli kaksi vuorokautta. Tällainen voi toimia eläkeläisellä kotiolosuhteissa, mutta ei reissussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt tajunnut että miksi joku 300 km olisi pitkä matka? Latauspaikkoja on nykyään tuhka tiheään, ja sähköautoa voi ladata vaikka suko pistorasiasta pidemmän pysähdyksen aikana.

        Ajeleppas joskus kolminumeroisilla teillä, niin huomannet tämän "tuhka tiheään" olevan melkoinen myytti.


      • Anonyymi

        Paitsi jos on puskaparkki matkan varrella ja sähkö riittää siitä seuraavaan lataus paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varman kivaa peruuutella vaunulla lataus asemalle, sisnä on aisat solmussa kun amatöörit peruuttelee kun moni ei osaa aja törmäämättä edes ilman vaunuja

        Asiantuntija

        Joo näio. Ei osaa peruuttaa! Hyttä on täynnä käsivarsia kun peruuttaa, pää pyörii kuin pöllöllä ja akka huitoo ja huutaa ulkona ja sahataan erestakas samoja uria voi ristus sanon minä toista se on mulla kun oon ollu rahtari jo yli 45 vuotta.


    • Anonyymi

      Vaunun vetäjät alkavat olla selkeä vähemmistö maanteillä matkailuautoilijoihin verrattuna. Joskus vastaantulevia matkailuajoneuvoja ajankuluna laskettu ja enää tuskin edes 5% on vaunuja. Mekin ollaan vedetty vaunua viimeksi 6 vuotta sitten, eikä paluuta autosta vaunuun ole.

      En ole vielä nähnyt, enkä kuullut sähkömatkailuautoista. Ehkä sellaisia joskus tulee, mutta vielä se ei ole todellisuutta. Meille ei varmaan vaihtoehto ikinä, sillä oikeasti kaikissa olosuhteissa toimivan sähkömatkailuauton hinta tulee olemaan tähtitieteellinen. Eikä todellakaan mahdu edes keskikokoisena autona alle 3500 kg, B-kortilla ajettavaan luokkaan.
      Melko harvoilla on varaa sähköautoonkaan, jolla vaunun veto oikeasti onnistuisi. Joku 100 te autoon - ei ikinä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.

        No kerro mikä auto ja sen hinta, jolla vedetään min. 1500 kg vaunua ja range on vaunu perässä vähintään 300 km.
        1500 kg painava asuntovaunu ei ole iso, vaan keskikokoinen vaunu.
        Entä mikä sähköveturiksi, kun vaunun paino alkaa lähennellä 2000 kg?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas, kyllä niitä vaunuja on huimasti enemmän kuin 5 %, ja tommonen 80-100 kWh akku painaa nykyteknologialla 450-600 kg, joten onnistuu kyllä ja on vain ajan kysymys.

        Ja ihan hupiukkona vielä sitten selität, että vaunun vetoon sopivaa sähköautoa ei saa kun vasta 100 k€ hinnalla. Joopa joo, höpön löpön noita sun juttujas.

        On niitä vaunuja huimasti, mutta suurin osa seisoo vakiopaikoilla SFC- ja leirintäalueilla. Tuo kertomani 5% ei ole mutua, se on monilla syksyn ruskareissuilla todettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro mikä auto ja sen hinta, jolla vedetään min. 1500 kg vaunua ja range on vaunu perässä vähintään 300 km.
        1500 kg painava asuntovaunu ei ole iso, vaan keskikokoinen vaunu.
        Entä mikä sähköveturiksi, kun vaunun paino alkaa lähennellä 2000 kg?

        Ja tosiaa toi akku on sitä samaa "litium" teknologiaa mitä ennenkin. Se ei siis ole muuttunut "vanhasta" teknologiasta mihinkään.
        Eli sulla on ympäristökatastrooffi mukana kokoajan.


    • Anonyymi

      Matkan edetessä karu todellisuus kulutuksesta tulee esille. Yhdistelmän sallitulla 80 km/h nopeudella ajettaessa kulutus asettuu noin 42 kWh/100 km tasolle. Toimintamatka täydellä akulla jää siis alle 200 kilometriin. Harvoin tien päällä pystyy hyödyntämään akun koko kapasiteettia, joten käytännön lukema jää tätäkin alhaisemmaksi. Esimerkiksi Kouvolasta Helsinkiin ajo kulutti akun varauksesta noin 70 prosenttia eli reilun 120 kilometrin ajon jälkeen varausta oli jäljellä noin 10 prosenttia. Seuraavaksi taas vaunu irti ja lataamaan.

      Koko juttu täällä: https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

      Eipä todellakaan tule hankittua sähköautoa vaunun veturiksi.

    • Anonyymi

      Ei varmaan kukaan näistä sähkövimmaisista sitten loppujen lopuksi tainnut tietääkkään yhtään sellaista sähköautoo millä saa sitte jotai kärryy ylipäätään vetää perässä ?? ;D ;D

      • Anonyymi

        Siltähän tämä näyttää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En katsonut, sillä venetraileri ei ole asuntovaunu. Ei ilmanvastuksen, eikä painon suhteen.


    • Anonyymi

      Tesla Model Y perässä Kabe Smaragd jonka kokonaispaino 1400 kg. Hyvin kulkee ja matkanteko mukavaa. Mutta. Klaukkalasta Hankoon Silversrandiin 145 km. Ei olisi päässyt perille ja Tammisaaressa ladattiin puoli tuntia. Ja. Kesä olosuhteet oli. Model y range vaunun kanssa 120 km. Tasaisella tiellä.

      • Anonyymi

        Kiva, kun joku kertoo omia kokemuksiaan. Ei olisi sähköautosta meidän lomareissulle.


      • Anonyymi

        B-kortillako ajelit🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B-kortillako ajelit🤣

        Kyllä tuo. B96-ajoluvan vaatii. Kun yhdistelmän kokonaismassa on yli. 4. tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo. B96-ajoluvan vaatii. Kun yhdistelmän kokonaismassa on yli. 4. tonnia.

        Yhdistelmän kokonaismassa saa B- kortilla olla 4250kg! Ja tämä on fakta!


    • Anonyymi

      Eikös lmodel y ole nin pieni kirppu että ei siihen mahdu kun kaksi sisään ja taiaoenklle jotain oientä. Ei ainakaan sovellu mkaykantekoon

    • Anonyymi

      Miksi näiden sähköhemmojen täytyy selitellä ja videoida kokoajan kulutuksia ja kaikkea muuta pas*aa näistä maailmanlopun tuottajista. Luonto kärsii kun patterileluja tehdään.

      • Anonyymi

        Ehkäpä se vaan kiinnostaa heitä.

        Onko itselläsi käynyt mielessä että niitä videoita ei ole mikään pakko katsoa jos niin aihe nyppii?


      • Anonyymi

        Musta savu on voiman merkki!!

        Ei ikinä nappiparistoautoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se vaan kiinnostaa heitä.

        Onko itselläsi käynyt mielessä että niitä videoita ei ole mikään pakko katsoa jos niin aihe nyppii?

        Juu, on käynyt mielessä eikä aihe nypi enempää kun suakaan .


    • Anonyymi

      Vaunun kyytiin mahtuu kätevästi aggregaatti ja iso lönttä polttoainetta. Siitä vaan laittaa pörisemään auton viereen yöksi. Päivämatkat kannattaa suunnitella lyhyiksi, jää sitten paremmin aikaa tutustua paikkoihin. Eihän se reissu pidä olla vaan pelkkää ajamista, ryyppäämistä ja nukkumista.

    • Anonyymi

      Laitanpa tänne viestiketjun loppuunkin tiedon koska tätä ei näköjään monikaan tiedä.
      B-kortilla saa yhdistelmän kokonaispaino olla 4250kg.
      Eli B-kortilla ajettava ajoneuvo jonka suurin kokonaismassa on 3500kg ja tähän ajoneuvoon voi perään kytkeä perävaunun jonka suurin sallittu kokonaismassa on 750kg.

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta...
        Yhdistelmän kokonaispaino 4250 kg. Vaunun kokonaispaino 1500 kg, niin veturin kokonaispaino paino voi olla max 2750 kg.
        Ja nämä luvut tarkoittavat sitä, mitä rekisteriotteessa lukee. Ei auta tyhjä auto, vaan pitää huomioida auton kokonaispaino kuormattuna, siis vaikka autossa ei olisi kuormaa lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta...
        Yhdistelmän kokonaispaino 4250 kg. Vaunun kokonaispaino 1500 kg, niin veturin kokonaispaino paino voi olla max 2750 kg.
        Ja nämä luvut tarkoittavat sitä, mitä rekisteriotteessa lukee. Ei auta tyhjä auto, vaan pitää huomioida auton kokonaispaino kuormattuna, siis vaikka autossa ei olisi kuormaa lainkaan.

        Aivan...moni asia tuossa ratkaisee. Myös auton vetokyky.
        ..ja peräkärryn osalta poliisi ei tuijota siihen kokonaismassaan vaan "suurimpaan sallittuun tekniseen massaan"..tämä koskee siis niitä jarrutomia peräkärryjä joissa tekn.massa on yli 750kg.


    • Anonyymi

      B kortti on naisten kortti

      • Anonyymi

        Lähdin peruskoulun jälkeen maailmalle tienaamaan oman leipäni, taskussa oli 100mk. Vuosi oli 1969.
        Kauan sain sinnitellä ennen kuin pystyin ajamaan edes B-kortin.
        Vanhemmilta ei ikinä saanut pennin latia. B-kortilla olen pärjännyt, ajoin Stadissa kuorma-autot B-kortilla yli 10v joten kuorma-auto kortin tarvitsee ne jotka ei osaa ajaa kuorma-autoa ilman kursseja🤣


      • Anonyymi

        Tutkimusten mukaan Euroopassa naiset ajaa prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän kolareita kuin miehet!


      • Anonyymi

        Iskä ja äippä maksanut ajokortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdin peruskoulun jälkeen maailmalle tienaamaan oman leipäni, taskussa oli 100mk. Vuosi oli 1969.
        Kauan sain sinnitellä ennen kuin pystyin ajamaan edes B-kortin.
        Vanhemmilta ei ikinä saanut pennin latia. B-kortilla olen pärjännyt, ajoin Stadissa kuorma-autot B-kortilla yli 10v joten kuorma-auto kortin tarvitsee ne jotka ei osaa ajaa kuorma-autoa ilman kursseja🤣

        Ei olekkaan kysymys osaamisesta mutta siitä, että tehdäänkö asioita oiken ja sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan Euroopassa naiset ajaa prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän kolareita kuin miehet!

        Prosentuaalisesti naiset ajaa huomattavasti vähemmän kilometrejä kun miehet niin asia on helppo oivaltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekkaan kysymys osaamisesta mutta siitä, että tehdäänkö asioita oiken ja sääntöjen mukaan.

        Silti sinun mielestäsi B-kortti on naisten kortti vaikka naiset ajaa kolareita vähemmän eli he osaavat ajaa paremmin ja noudattavat tarkemmin tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti sinun mielestäsi B-kortti on naisten kortti vaikka naiset ajaa kolareita vähemmän eli he osaavat ajaa paremmin ja noudattavat tarkemmin tieliikennelakia.

        Naiset ei osaa mitään paremmin kun miehet.


    • Anonyymi

      Täyssähkärilla vaunun veto on paljon mukavampaa ja kevyempää kuin oli fossiileilla. Tulee ajettua kovempaakin, koska kulutuksen lisääntyminen euroina ei ole oikein mitään. Fossiiliveturilla vauhdin kanssa sai olla tarkkana, koska tankilla paloi isosti rahaa.

      Ja vaunu pysyy valkoisena, koska sen ei tarvitse olla nokipilvessä.

      Ei kyllä tule yhtään ikävä meillä pitkään ollutta TDI:tä.

      • Anonyymi

        Varmaan mukavampaa, vallankin jos sähkiksessä on kunnolla tehoja. Kulutuksen tuplaantuminen ei tosiaan hirveitä maksa, mutta eipä maksullisilta latauspaikoilta ilmaiseksikaan saa sähköä. Taitaa olla jo pahimmillaan luokkaa 50 c/kWh...

        Tosiasiassa pahin juttu on kulutuksen tuplaantuminen, eli rangen 50% pieneneminen. Olisi täysin mahdotonta tehdä reissua, jos max ajomatka voisi teoriassa olla 200 km ja käytännössä 100-150 km. Lisäksi pitäisi ajella vain pitkin yksi- ja kaksinumeroisia teitä, pienempien teiden varsilta kun latauspaikkoja ei juurikaan löydy.

        Ei minulla mitään sähköautoja vastaan ole, mutta nykyisellään sellainen tuntuisi vaunun vetämistä ajatellen mahdottomalta. Ajetaan kuitenkin lomareissuilla 400-500 km joka ajopäivä ja matkat suuntautuvat joka syksy Lappiin. Muutoinkin ajellaan todella usein pitkin pikkuteitä, luonnonpuistot yms. meille mieluisat paikat kun sijaitsevat pääsääntöisesti syrjässä isoista teistä ja asutuista paikkakunnista.


    • Anonyymi

      No eipä enää ole vaihtoehtoja, jos meinaa uudella tai uudehkolla autolla vaunua vedellä. Nimittäin alkaa uusien fossiiliautojen saatavuus heikkenemään. Toki 20 vuoden päästä löytyy 20-vuotiaita fossiililinttoja, mutta kaikki eivät välttämättä halua lähteä matkaan noin vanhalla lintalla.

      Kyllähän nuo 76-tonniset yhdistelmät kulkevat sähkön voimalla todella liukkaasti. Tuskin siis ongelmia on 2-tonnisenkaan vaunun kanssa...

      • Anonyymi

        Akkuteknologian täytyy kehittyä huimasti, ennen kuin sähköautoista on mattimeikäläisten vaunujen vetureiksi.
        Jotain tällaista ja hinta kohdallaan, niin mikä ettei:
        "Kiinalainen akkujätti CATL esitteli keskiviikkona Pekingissä uutta akkuteknologiaansa, jolla sähköautoon voi saada kymmenessä minuutissa 400 kilometriä toimintamatkaa. Kaikenlaisia vastaavia lupauksia ja hehkutuksia on tällä alalla nähty viime aikoina vaikka kuinka, mutta nyt on kyse mitä ilmeisimmin jo toimivasta tuotteesta. Merkittävää on, että kyseessä on LFP-akku, jotka eivät ole tunnettuja latausominaisuuksistaan."
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179

        Jos tästä tulee totta, niin nykytekniikalla varustetut sähkikset alkavat olla museotavaraa.


      • Anonyymi

        Juu ei. Puuttuu vaan ihan pikkusen rahaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuteknologian täytyy kehittyä huimasti, ennen kuin sähköautoista on mattimeikäläisten vaunujen vetureiksi.
        Jotain tällaista ja hinta kohdallaan, niin mikä ettei:
        "Kiinalainen akkujätti CATL esitteli keskiviikkona Pekingissä uutta akkuteknologiaansa, jolla sähköautoon voi saada kymmenessä minuutissa 400 kilometriä toimintamatkaa. Kaikenlaisia vastaavia lupauksia ja hehkutuksia on tällä alalla nähty viime aikoina vaikka kuinka, mutta nyt on kyse mitä ilmeisimmin jo toimivasta tuotteesta. Merkittävää on, että kyseessä on LFP-akku, jotka eivät ole tunnettuja latausominaisuuksistaan."
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179

        Jos tästä tulee totta, niin nykytekniikalla varustetut sähkikset alkavat olla museotavaraa.

        Jos totta, niin museotavaraa alkavat olla myös latauspisteet. Latauskartan mukaan tehokkaimmat laturit ovat vain 300 kW, ja nekin ovat aika harvassa.


    • Anonyymi

      Sähköveturi on hyvä mutta ei sähköauto.

      • Anonyymi

        Dieselsähköinen voimansiirto on menetelmä, jossa kulkuneuvon, yleensä laivan tai veturin dieselmoottoriin on kytketty sähkögeneraattori, josta syötetään sähkövirtaa sähkömoottoreille, jotka toimivat varsinaisina ajomoottoreina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselsähköinen voimansiirto on menetelmä, jossa kulkuneuvon, yleensä laivan tai veturin dieselmoottoriin on kytketty sähkögeneraattori, josta syötetään sähkövirtaa sähkömoottoreille, jotka toimivat varsinaisina ajomoottoreina.

        tuliko hyvä mieli kun sait päteä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuliko hyvä mieli kun sait päteä

        En halunnut päteä. Mielestäni aika mielenkiintoista, kun dieselmoottori pyörittää sähkömoottoria, joka toimii junan ja laivan ajomoottorina.
        Dieselsähköisen auton minäkin voisin hankkia vaunun veturiksi.


    • Anonyymi

      Sähköauto voi olla hyvä veturi 10 vuoden päästä, ehkä jo aiemminkin? Nykyisellään kelvoton.

      • Anonyymi

        VR:ltä kannattaa vuokrata dieselveturi.


    • Anonyymi

      Sähkärillä tulee ajettua kovempaa. Kulutus nousee siinäkin, mutta lähes ilmaisesta energiasta johtuen kulutuslisä on olematon.

    • Anonyymi

      Maailman poliittisen tilanteen vuosi katson, että kiinalaisia sähköautoja ei pitäisi ostaa.
      Muissakin merkeissä akut tulevat usein Kiinasta.

      Kun Kiina lopettaa imperialistisen Venäjän tukemisen, asiaa voi uudelleen harkita.

    • Anonyymi

      No jos tykkää poltella kytkintä, kallista polttoainetta ja pestä vaunua noeasta eikä auton tarvitse mennä kuin raketti vaunun kanssa, niin sitten pärjää dieselilläkin.

    • Anonyymi

      On vain yksi kunnon auto , sen merkki alkaa M, kirjaimella , ja siinä on rautaiset tulpan johdot.

      • Anonyymi

        Niin, Mazdalla on wankel-moottoreita ja sytytystulpissa jalometallikärkiä. Vai Moskvitsiako ajattelit? Maseratissakin on paljon enemmän luonnetta kuin jossain hemmetin saksalaisessa laatikossa.


    • Anonyymi

      Olet oikeassa. Ja takaveto.
      Pian alkaa pals,tavahti katkeraksi , Odota.

    • Anonyymi

      Turha näitä on kehuskella ,paras vaan kun pysyy sakki totuudessa ,ja myöntää suoraan että ongelmia näissä on enemmän kui laki sallii

    • Anonyymi

      Kyllä se Diesel täytyy olla, parasta on dieselin pakokaasun haju.

    • Anonyymi

      Ei kannata liialti hönkäillä sitä pakokaasua,nimittäin Dieselöljy kyllä varmasti palaessaan kehittää häkää, sun muita epätervellisiä kaasuja, ja pienhiukkasia.

      • Anonyymi

        Hyvälle se tuoksuu. Pakkasaamuna kiva katsoa kun putkesta lähtee kunnon usva ja kone Nakuttaa tasaiseen tahtiin ja pian kehrää kuin kissa.


      • Anonyymi

        Syys reissulle teki mieli , ja ei kun menoks.

        Käväisin hakemassa polttoaineen sekaan kipattavaa Fortea , jos vaikka putsais suuttimet, ja sun muut polttoainepuolen vimpaimet reissun aikana.
        Lirautin sen plörön tankkiin myyjältä saamani ohjeen mukaan, suurin piirtein siihen polttoainemäärään mihin se käski sen sekoittaa, että siitä on jotain hyötyä.
        Sitten ajelin tankin melkein tyhjäksi, kuten oli neuvottu, tankkasin lähes täyteen ja lorautin toisen mokoman liru-pullon sinne sekaan .Tätä toista pullollista ei käsketty laittaa. vaan kun tankkasin tankin melkein täyteen , niin uskoin sen laimenevan eikä vois olla haitallista.
        Matka jatkui, ja tuli yöpymisen aika. Ajoin leiripaikan toimiston eteen , jätin moottorin käyntiin, hetkeksi Turboa jäähdyttämään. Koneen käynti alkoi lainehtia, ja piti melkoista kolinaa , välillä se pauke hiljeni , mutta alkoi taas uudelleen. Kurvasin leiriruutuun , avasin konepellin ,ja aloin ihmetellä , sieltä se tuli joo, vaan ei siitä hulinasta voinut päätellä, mikä sen aiheutti.
        Nukuin yön yli ja olin valmis palaamaan takas kotia kohti, niin pitkälle , jos ja kun Fordi suo. Ja tietysti oli lauantai päivä, mihin pelonsekaisin tuntein heräsin ,eli apua olis mahdoton saada. Keräsi kamat kasaan , ja lähtö itkua vailla. Starttasin ,ja käyntiin lähti normaalisti , eikä kuulunut kolinaa??? Kaasuttelin ja ihmettelin , kyllä se nyt toimii. vaan kuinka kauan. Ajoin lähimmälle Huoltamolle, ja tankkasi ihan piripintaan ja jatkoin matkaa pohjoiseen. Matkaa tuli tuon episodin jälkeen tehtyä ainakin 2000 km , eikä kolinoita missään vaiheessa enää kuulunut. Oma ajatus kolinan aiheuttajasta on, Forten vaikutus suuttimiin , Liekkö kuivatti tai teki jotain muuta mikä ja sai suuttimet ääntelemään. HUH,HUH !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syys reissulle teki mieli , ja ei kun menoks.

        Käväisin hakemassa polttoaineen sekaan kipattavaa Fortea , jos vaikka putsais suuttimet, ja sun muut polttoainepuolen vimpaimet reissun aikana.
        Lirautin sen plörön tankkiin myyjältä saamani ohjeen mukaan, suurin piirtein siihen polttoainemäärään mihin se käski sen sekoittaa, että siitä on jotain hyötyä.
        Sitten ajelin tankin melkein tyhjäksi, kuten oli neuvottu, tankkasin lähes täyteen ja lorautin toisen mokoman liru-pullon sinne sekaan .Tätä toista pullollista ei käsketty laittaa. vaan kun tankkasin tankin melkein täyteen , niin uskoin sen laimenevan eikä vois olla haitallista.
        Matka jatkui, ja tuli yöpymisen aika. Ajoin leiripaikan toimiston eteen , jätin moottorin käyntiin, hetkeksi Turboa jäähdyttämään. Koneen käynti alkoi lainehtia, ja piti melkoista kolinaa , välillä se pauke hiljeni , mutta alkoi taas uudelleen. Kurvasin leiriruutuun , avasin konepellin ,ja aloin ihmetellä , sieltä se tuli joo, vaan ei siitä hulinasta voinut päätellä, mikä sen aiheutti.
        Nukuin yön yli ja olin valmis palaamaan takas kotia kohti, niin pitkälle , jos ja kun Fordi suo. Ja tietysti oli lauantai päivä, mihin pelonsekaisin tuntein heräsin ,eli apua olis mahdoton saada. Keräsi kamat kasaan , ja lähtö itkua vailla. Starttasin ,ja käyntiin lähti normaalisti , eikä kuulunut kolinaa??? Kaasuttelin ja ihmettelin , kyllä se nyt toimii. vaan kuinka kauan. Ajoin lähimmälle Huoltamolle, ja tankkasi ihan piripintaan ja jatkoin matkaa pohjoiseen. Matkaa tuli tuon episodin jälkeen tehtyä ainakin 2000 km , eikä kolinoita missään vaiheessa enää kuulunut. Oma ajatus kolinan aiheuttajasta on, Forten vaikutus suuttimiin , Liekkö kuivatti tai teki jotain muuta mikä ja sai suuttimet ääntelemään. HUH,HUH !

        Tapahtuiko tämä Karpalonpoiminta matkallasi Orivedelle, Pals,tavahti.
        Siellä kun se asemanhoitajakin oli juro kun menit karttaa kyselemään Reinon luokse.


    • Anonyymi

      Minun Elnakissa palaa enemmän öljyä kuin dieseliä.

    • Anonyymi

      Ostin

      Fiat Elnakin mallia 1989 pienellä koneella mittarissa 196000 km! Hintaa kertyi 12500 euroa!!!!!!!! Perusteli hintaa sillä että tälläkin palstalla aina sanotaan, että muutamalla tonnilla ei hyvää saa.

      No mitä sai?

      Päältä kyllä siisti. Polkimien kumit kuluneet loppuun, samoin ratin karhennukset ja vaihdekepin nuppi. Huomautin siitä, että ei kympin vuodessa ajetussa ole tuollaiset kulumisen jäljet, ellei oli santapaperista kämmenet. Lopulta omistaja soitti Akeen ja sai tietää, että jo 2004 keväällä oli A-aseman merkintä kilometreistä sama! (1999 oli ollut jo 173500 km) Se pani omistajan naaman harmaaksi.

      Soitto edelliselle omistajalle, jolla tyyli muuttui heti malliin "kahden yksityishenkilön kauppa .. ette voi mitään... ei kuulu mulle mitä siellä on mittarissa... määhän sanoin vain ajaneeni... en mää teetättäny mitää huoltoja... määä vaan ajoin.. johan mää saatana sanoin. ... hyvä auto sen on .... minähän pyysin 14000 ja annoin jo alennustakin!" ... joo...

      Nyt on sitten Fiiu tullut huollosta. Nokkaremmi, suotimet, öljyt, polttoainetankin tyhjäys ja huutelu (suodin oli täynnä vettä ja tankissa oli ollut hiekkaliejukerros), jarrunesteiden vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, vararenkaan etsiminen, Truman säätö, ovisaranatappien vaihto ja jotakin muuta pientä. Lasku kilui 1250 euroa ALV! Vielä syksyllä on talvirengashankinta.

      Huolto ilmoitti, että suodin oli jokin halpis, jota tuotiin maahan 6-7 vuotta sitten ja painosta päätellen oli täynnä metallia ja kuivunutta öljypikeä. Vaihdelaatikkoöljyssä synkronirenkaiden metallijauhoa lillunut huomattavasti. Oli vielä kehoitus tarkkailla polttoainesäiliötä, joka ruvennee tihkumaan.

      Ehdotin tuttavalleni asian viemistä kuluttajaämmille ajokilometrien väärentämisestä ja myynti-ilomituksessa (www.nettikaravaani.com) olleen "säännöllisesti huollettu" valheen vuoksi. Ei siltä luupäämyyjältä varmaan mitään saa alennusta, mutta onhan taas tilastoihin yksi asuntoautokauppa lisää, jossa tietämätöntä kunnolla petetään.

      Tämä ajatus, että muutamalla tonnilla ei saa muka hyvää tulee maksamaan tuttavalleni vielä talvirenkaissa yhteensä lähes 15000 eboa! Alle kympin näyttää jopa liikkeissä olevan Detti Fiiua isommalla koneella ja kai huollettunakin. Ainakin alkeellinen viikon parin takuukin tullee mukaan.
      Palsta.vahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Kymmenen vuotta sitten se oli vielä Dettlssi. Mutta oikeastihan sinä ostit silloin sen uuden/käytetyn pienellä 2.2 litraisella koneella olevan Ford LMC kulkimesi.

        Reinohöpöttäjä_Joksu
        2015-09-18 20:14:06

        Ostin Dettlssin Fiatin mallia 1989 pienellä koneella mittarissa 196000 km! Hintaa kertyi 12500 euroa!!!!!!!! Perusteli hintaa sillä että tälläkin palstalla aina sanotaan, että muutamalla tonnilla ei hyvää saa.


    • Anonyymi

      Kyllä Palstavahtia viedään kuin tiskirättiä autokaupoissa.

      • Anonyymi

        Totta pakiset.

        JOKINEN REINO
        01.12.2010 19:29
        Kummallista!!!!Ja ei ollenkaan tasapuolista, kun autokauppias myy toisille autoja joissa ei ole moitteen sijaa.Minulle onnettomalle on myyty kaikki ne risat, niin uudet, kuin käytetyt, merkistä riippumatta!KELE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta pakiset.

        JOKINEN REINO
        01.12.2010 19:29
        Kummallista!!!!Ja ei ollenkaan tasapuolista, kun autokauppias myy toisille autoja joissa ei ole moitteen sijaa.Minulle onnettomalle on myyty kaikki ne risat, niin uudet, kuin käytetyt, merkistä riippumatta!KELE.

        Onnea ja voimia 96-vuotiaalle Reinolle.


    • Anonyymi

      Onneksi minä sain Elnakin Santarderin rahoituksella hankittua.
      Nyt näytän rikkaalta
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Tosin se oli Ford Transit Lord Liberty, eikä Elnakki.


    • Anonyymi

      No milloin olet Elnakin vaihtanut Fordiin Palstavahti.
      Antoko Santander sinulle taas vippiä-
      Kovan riskin ottivat

      • Anonyymi

        Se oli keväällä 2015, ja vaihtokulkimeni oli koppakuoriais Rellu Adria


    • Anonyymi

      Palstavahti onko tää uusi kärry rumatikillä vai lämmittäjällä??

      • Anonyymi

        JOKINEN REINO
        16.10.2015 10:43
        Alden Antifreeze glykoli on punaista , sen asian varmistin, soittamalla kokkolan vaunupalveluun . Niin että ,HD zeroa vaan pannuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOKINEN REINO
        16.10.2015 10:43
        Alden Antifreeze glykoli on punaista , sen asian varmistin, soittamalla kokkolan vaunupalveluun . Niin että ,HD zeroa vaan pannuun.

        Voiko juoda tuota punaista litkua?


    • Anonyymi

      Juu , anna mennä vaan . ei sinua mikään tapa. Olet palstavahti niin hyvin kyllästetty.

    • Anonyymi

      Kyllä tämä on tämän vuoden paras juttu tapahtuma
      Voi v.ittu kun tulee iloiseksi sen luettuani

      Minun VIATISTA särkeentyi nämä eikä ollut paljonajettu ,oli italialainen helle kesän kuljin ,Tässä listani:

      Ei koskaan Fiatia

      VIATTI Ransitinreuhu oli meillä kanssa,vikoja oli yötäpäivää

      804 km paripyörän takarenkas hajosi Klo.19.07.
      1150km Rumatikin 3002sytytytin ei sytytänyt.1000 e maksoi korjaus Delttalla
      1743 km hävisi Potapotin tankin korkkki ja roiskutti
      1780km etuvalosta palo lyhytlamppu ja parkkimis valaisin
      2106 km Portapotin pumppu lakkasi toimimasta Klo.13.09. Jäätyi Portapotti
      2810 km ratiosda kääntyi kanava yötäpäivää Niuvassa eri asemalle
      3275 km tv-antenninputken kiinnitys petti katosta
      3600 km likavemärin hana jäätyi umpeen Petosen ABCllä Öllölässä
      4790 km peruutuskamera pimeni, on tärkeävärkki
      5317 km tuulilasiin tuli kivi ja halkesi
      5709 km akku sökähti,uusi akku kun laitoin niin ei startannut ei mitään, eivät tienneet sitä REIJON DIESELISSÄ! Tilasin toisesta liikkeestä 2 sulaketta
      6900 km ulkooven toppari irtosi
      7121km huohotinputki jäätyi,vaikka ajo tietokone näytti lämmintä Klo.18.06.
      7222km monet laakerit meni, oli syttyä palamaan paripyörät
      7500 km pakoputken kannatinkumilenkki katkesi.makasin melkein päivän alla
      7775km ilmamäärämittari paloi 6kertaa, ei ole kuin ropottivahteisessa ja maksoi 1000e/kpl
      8000 km ei saanut ropottivaihtetta päälle Klo.09.12. sateella.eivät osanneet, Lapinautossa laittaa uutta ilmamäärämittaria päälle. rovaniemellä
      8700 km niveleitä rupesi menemään kartaanista,ostin ne Tamgearilta enkä Motonetistä kun eivät vastanneet puhelimeeni
      9100 kmRumatikin puhallin ei puhaltanut lämmintä pahviputkista. uusi pahviputki oli Kuopissa Klo.16.57. Starkilla kallista
      9438km takaiskunvaimentimesta vuosi yötäpäivää öljyä Tuurin pihassa

      Oli vasta ajettu 200000tuhatta km kun oli tuotu tuo italialainen hellekesänkuljin saksasta vm 2.8 turpodiesel. Aina ajoin 25 000 vuodessa kun oli yhtenä autona yötä päivää. Autonkäyttö päästövero oli 485 e/kg minulla Joksulla
      Eivät ottaneet rintaJoupille kun oli vielä velkaa 9 vuotta Santanderille,eikä REIJON AUTOSSA tienneet

      Rumatikki sökähti
      Palstavah,ti Kuopiosta.

    • Anonyymi

      Testiajossa täydellä akulla loppui jo 120km kohdalla.
      Eikä ollut kuin 1,7t vaunu perässä teslassa

      • Anonyymi

        Piti tilata diesel mb vetään vaunua teslan sähkövatkain pääsi tiehuollon kyytillä laturille.


    • Anonyymi

      On kokeiltu, veturina ID4 GTX.
      Kulutus kasvoi jo pientä 1200 kg vaunua kesäkelissä vetäessä normaalista 17 kWh maantiekulutuksesta > yli 40 kWh / 100 km lukemiin.
      Kätännön range siin max. 150 km, jonka täyttyessä on löydyttävä teholaturi. Vaunun kanssa ei latureille mahdu, eli vaunu irti joka kerta.

      1000 km lenkin perusteella voin rehellisestu todeta ettei sähköautosta ole veturiksi ainakaan meille. Kyllä, nyt tiedän mitä on latausahdistus.

      Mut joo, muuten ID on mitä mainioin ja mukavin menopeli. Vallankin, kun yli 90% latauksista hoituu kotipihassa.

      • Anonyymi

        Lisäänpä vielä: Todellisuudessa 150 km range toteutui vain kotona (ja perillä) 100% täyteen ladatulla akulla. Teholaturit ovat toki nopeita, mutta viimeisten 20% täyttyminen on hidasta. Sen vuoksi lataukset reissusa jäivät aina 80-90% väliin.
        Käytännössä jouduimmekin lataamaan akkua kutakuinkin 100 km välein. Reitti piti todellakin suunnitella ja silti matka-aikaa kertyi tolkuttomasti.
        Paljon pitää kehitystä tapahtua, ennen kuin sähköauto on todellien vaihtoehto vaunun vetämiseen.
        Talvikelissä en lähtisi vaunun vetämistä tämän kokemuksen perusteella edes kokeilemaan.


      • Anonyymi

        Mutta ei ole köyhän autoja nuo sähköautot.


    • Anonyymi

      Lähde nyt munankuorella vetämään 1500 kg vaunua. Siinä nauraa naapurin lehmätkin.
      On kanssa yksi hupasin auto joku Tesla.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Varmasti venyy Tesla jos sillä kiskoo vaunua. Ovenraoista alkaa huiku käymään.
      Palstavahti neuvoo

      • Anonyymi

        Käytin ulkopuolen tiivistykseen sinitarraa ja valimoteollisuudessa käytettävää "jenkkinauhaa"Sisäilmakiertoläpän ja kotelon jakosauman liimasin FIX-IT rakennusliimalla, on sään kestävää.Otin lisäksi ovien sisäkahvat irti ,ja teippasin kaikki mahdolliset aukot ovipelleistä ilmastointiteipillä, samoin ilmareijät oviverhoiluista.Homma oli suuritöinen, mutta kannatti!


      • Anonyymi

        Luin väärin luulin kyseessä olevan Fordi Liberty matkakulkimen , näissäkin kun venyy kori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin väärin luulin kyseessä olevan Fordi Liberty matkakulkimen , näissäkin kun venyy kori

        Ei ole ihme jos väärin luet apukoulun oppimäärälläsi Pal,stavahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin ulkopuolen tiivistykseen sinitarraa ja valimoteollisuudessa käytettävää "jenkkinauhaa"Sisäilmakiertoläpän ja kotelon jakosauman liimasin FIX-IT rakennusliimalla, on sään kestävää.Otin lisäksi ovien sisäkahvat irti ,ja teippasin kaikki mahdolliset aukot ovipelleistä ilmastointiteipillä, samoin ilmareijät oviverhoiluista.Homma oli suuritöinen, mutta kannatti!

        Minä tiivistin kattoluukut sikaflexillä! Pursotin kattoluukut tiivisteurat täyteen sikaflexiä ja vetäisin kattoluukun kiinni. Kyllä tuli tiivis. Ei käy veto.


    • Anonyymi

      Sähkömatkailuauton akut kannattaa sijoittaa perävaunuun, koska akkuteknologian kehittyessä vaihdetaan vain se akkuperävaunu eikä auto. Sitä saa myös ajaa B-kortilla, koska kokonaispaino ei ylity näin yhtä helposti.

      • Anonyymi

        Yep. Oikea jokamiehen unelma, maksaa varmaan2 00.000 €, jos riittääkään.


      • Anonyymi

        Ikävä kyllä, akkuperävaunuja käyttäviä autoja ei valmisteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä, akkuperävaunuja käyttäviä autoja ei valmisteta.

        Mutta, niitä voisi alkaa valmistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, niitä voisi alkaa valmistamaan.

        Kiva kaupungissa taskuparkkeerata semmoista.😀


      • Anonyymi

        Jääkö akkuperävaunun paino niin alhaiseksi että sitä voi B-kortilla vetää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kaupungissa taskuparkkeerata semmoista.😀

        Avustin auttaa parkeeramisessa. Onnistuuhan avaruusraketin automaattinen parkkeeraminenkin takaisin lähtöalustalleen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3909
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1608
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1134
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1110
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe