YLE: Japanilaiset autovalmistajat aikovat keskittyä moottorien kehittämiseen.

Anonyymi-ap

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-230338

"Japanilaiset autonvalmistajat Toyota, Subaru ja Mazda ilmoittivat tiistaina aikovansa kehittää uusia, etenkin sähköautoille tarkoitettuja moottoreita.

Yhteisessä lausunnossaan yhtiöt sanoivat suunnittelevansa kooltaan entistä pienempiä moottoreita, jotka mahdollistavat nykyistä matalammat autot.

– Näillä moottoreilla jokainen yhtiö pyrkii entistä parempaa integraatioon akkujen ja muiden sähköisten ajojärjestelmien kanssa, yhtiöt tiedottivat. "

Luulitko otsikoista, että kyse olisi fossiilimoottoreista? :D

29

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähkömoottori on hyvä siellä minne voimavirta yltää, mutta autossa sen paikka ei ole

      • Anonyymi

        Hyvin nuo näyttää toimivan ja mukavasti auto liikkuu.


      • Anonyymi

        Polttomoottorin paikka ei ole oikein missään, ja ne pitääkin kieltää mitä pikimmiten. Pakokaasujen työntäminen muiden hengitettäväksi on oikeastaan rikollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorin paikka ei ole oikein missään, ja ne pitääkin kieltää mitä pikimmiten. Pakokaasujen työntäminen muiden hengitettäväksi on oikeastaan rikollista.

        Ei polttomoottoriautolla ajaminen voi olla rikollista, jos se on suurimmalle osalle ihmisistä ainoa tapa käydä töissä ja pyörittää sujuvaa arkea.
        Kieltämällä polttomoottoriautot kiellettäisiin myös suurelta ihmisjoukolta hyvän ja ihmisarvoisen elämän edellytykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei polttomoottoriautolla ajaminen voi olla rikollista, jos se on suurimmalle osalle ihmisistä ainoa tapa käydä töissä ja pyörittää sujuvaa arkea.
        Kieltämällä polttomoottoriautot kiellettäisiin myös suurelta ihmisjoukolta hyvän ja ihmisarvoisen elämän edellytykset.

        Ei se toki rikolliseksi muutu milloinkaan, mutta rikollisen kalliiksi se muuttuu. Fossiilisten polttoaineiden verot jatkavat nousuaan ja päästöjen mukaan laskettavat käyttöverot nousevat. Halpa ostaa-kallis käyttää.


    • Anonyymi

      Sähkömoottorin rakenne on jo nyt todella yksinkertainen. Isoissa painoa on rutosti.

      • Anonyymi

        Täyssähköauton sähkömoottorin rakenne yksinkertainen. Tuo oli vitsi, niinhän? 96-99% hyötysuhteen sähkömoottori on vain näennäisesti yksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauton sähkömoottorin rakenne yksinkertainen. Tuo oli vitsi, niinhän? 96-99% hyötysuhteen sähkömoottori on vain näennäisesti yksinkertainen.

        Rakenne saattaa olla yksinkertainen, mutta hyvän moottorin suunnittelu ei ole yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenne saattaa olla yksinkertainen, mutta hyvän moottorin suunnittelu ei ole yksinkertaista.

        Sen sai Toyotakin huomata, kun bz:ssa onnistuttiin tekemään pieniakkuinen, suurikulutuksellinen sähköauto, jolla teho on kuitenkin hyvin tavallinen. Eihän sillä voi menestyä.


    • Anonyymi

      Aasialaiset saavat aikoa ihan mitä hyvänsä.

    • Anonyymi

      Vielä kun sen sähkön saisi jotenkin järkevästi säilöttyä ilman että tarvitsee roudata puolen tonnin boksia ympäri ämpäri (ko. boksissa yhtä paljon energiaa kuin maitotölkillisessä dieseliä)

      • Anonyymi

        Dieselissä on energiaa 11,8 kW/litra. Tavallisessa 70 kW akussa on siis energiaa, kuin noin ämpärillisessa dieseliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä on energiaa 11,8 kW/litra. Tavallisessa 70 kW akussa on siis energiaa, kuin noin ämpärillisessa dieseliä.

        Jos hyötysuhde olisi sama kuin sähköautoilla, 20 litralla dieseliä pääsisi siis sen rapiat 500 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hyötysuhde olisi sama kuin sähköautoilla, 20 litralla dieseliä pääsisi siis sen rapiat 500 km.

        Jotain 1500 km pääsisi.


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan, ovatko Hondan sähkömoottorin 'transverse flux' -tyyppiä? Nehän ovat vielä pikkuisen eksoottisempi ratkaisu kuin nykyisin koohkattu aksiaalivuomoottori, joita moni kehittää. Honda esitteli prototyypin jo 2013, mutta tuliko se koskaan käyttöön Hondan hybrideissä? https://www.greencarcongress.com/2013/04/tfmotor-20130426.html

      • Anonyymi

        Hondan tulevien sähköautojen e-akselit tulevat Hitachi Astemolta ja ne valmistetaan Hondan tehtaalla Georgiassa USA:ssa. Niiden sähkömoottorit eivät taida olla transverse flux-tyyppiä. Myös Nissan ostaa e-akselit Hitachi Astemolta, mikä voi liittyä tulevaan yhteistyöhön Hondan kanssa (Honda omistaa Hitachi Astemon yhdessä Hitachin kanssa). Nykyiset Hondan 'kiinan sähköautojen' (e:Ny1) e-akselit tulevat Vitescolta Saksasta.


      • Anonyymi

        Korjatkaa tietäjät, mutta transverse flux-moottorien iso hyöty on vääntö ja tuolloin 2013 Hondan hybridisysteemissä sähkömoottori avusti polttomoottoria. Nykyisissä hybrideissä, samoin kuin tietysti sähköautoissa, koko auto liikkuu sähkömoottorilla, joten joku muu konfiguraatio voi olla parempi. Tosin Mercuryllä on transverse flux-sähköperämoottori (se vääntö), OHM:llä sähköpolkupyörä https://www.ohmcycles.com/ , mutta niissä pyörintänopeus onkin alhainen.


    • Anonyymi

      Bisnestä koko sähkövatkain kehitys, akkujätettä syntyy nyt todella paljon ja ekologinen tekosyy tehdä kaikki tuotteet uudestaan ja saastuminen vain kiihtyy entisestään...

      Pitäisi kehittää joukkoliikennettä ja poistaa lähes kaikki henkilöautot liikenteestä, oli sitten mikä vain moottori kyseessä... tätähän ei haluta tehdä vaan lisätään autoja yhä enemmin liikenteeseen, naurettavaa kusetusta joka ei mene valveutuneen ihmisen järkeen ei sitten millään.

      • Anonyymi

        Elät utopiassa, tulevaisuus on yksityisautoilussa. Verorahat eivät tulevaisuudessa riitä nykyisen kannattamattoman joukkoliikenteen tukemiseen.


      • Anonyymi

        Ihmisen oikeutta itsenäiseen liikkumiseen ei tule rajoittaa! Sellainen olisi kommunismia!


    • Anonyymi

      Jokainen uusi rakennettu fossiilipoltin tuottaa tappavia kaasuja koko elinikänsä 20 vuotta rakentamisensa jälkeen.
      Myös fossiilipolttimen rakentaminen kuluttaa luonnonvaroja eli jokainen uusi fossiilipoltin on kaksi naulaa koko maailman arkkuun.
      Yksi naula rakennettaessa ja toinen naula koko sen käyttöiän aikana.

      Ainoastaan uusitumattomilla luonnonvaroilla liikkuvien autojen valmistaminen pitää lopettaa niin pian kuin mahdollista.

      • Anonyymi

        Ainut vaihtoehto on, saattaa maapallon väestön kasvu jyrkkään laskuun. Aivan sama mitä me täällä tehdään, muut polttaa alikehittyneissä maissa kuitenkin kaikki fossiiliset polttoaineet ajan mittaan loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainut vaihtoehto on, saattaa maapallon väestön kasvu jyrkkään laskuun. Aivan sama mitä me täällä tehdään, muut polttaa alikehittyneissä maissa kuitenkin kaikki fossiiliset polttoaineet ajan mittaan loppuun.

        Tuolla logiikalla olisi hakata kännipäissään vaimo ja lapset kun joku muukin tekee niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla olisi hakata kännipäissään vaimo ja lapset kun joku muukin tekee niin.

        Typo:
        Tuolla logiikalla olisi oikein hakata kännipäissään vaimo ja lapset kun joku muukin tekee niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla olisi hakata kännipäissään vaimo ja lapset kun joku muukin tekee niin.

        On sinulla outo logiikka, hakkaat varmaankin usein akan ja lapset?

        Se taas ei ole mitään logiikkaa, vaan pelkkää faktaa, että maapallon väestö kasvaa joka vuosi uuteen ennätykseen, yhdessä fossiilisten polttoaineiden kulutuksen kanssa.
        Jos väestönkasvua ei saada laskuun, kehitys jatkuu, vaikka suomalaiset tapettaisiin sukupuuttoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinulla outo logiikka, hakkaat varmaankin usein akan ja lapset?

        Se taas ei ole mitään logiikkaa, vaan pelkkää faktaa, että maapallon väestö kasvaa joka vuosi uuteen ennätykseen, yhdessä fossiilisten polttoaineiden kulutuksen kanssa.
        Jos väestönkasvua ei saada laskuun, kehitys jatkuu, vaikka suomalaiset tapettaisiin sukupuuttoon.

        Totta.


    • Anonyymi

      Kuinka matala siitä tulee, mahtuuko mammutti sisään?🦧

    • Anonyymi

      "Luulitko otsikoista, että kyse olisi fossiilimoottoreista? :D"

      Kieltämättä tykkään siitä, kun englannin kielessä on erikseen KONE "engine", ja sähkömoottori on vain "motor".

    • Anonyymi

      Japseilla on melkoisesti kehitettävää, jotta pääsisivät lähellekään Teslaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe