Osaproteesin laitattaminen

Anonyymi-ap

Multa puuttuu muutamia hampaita, ns. viisaudenhampaatkin poistettiin. Miten toi osaproteesin laittaminen käytännössä menee. Tuntuu vähän nololta että ois kohta osaproteesitekarit näin 39-vuotiaana.

8

263

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa keskustella hammaslääkärin kanssa osaproteesin tarpeellisuudesta etenkin, jos hampaita puuttuu näkyvältä alueelta. Voi olla parempiakin vaihtoehtoja, jos aukkoja on vain muutama koko leuassa.

      Viisaudenhampaita ei korvata osaproteesilla tai muillakaan proteeseilla. Viisaudenhampaat ovat joka tapauksessa ikään kuin ylimääräiset, jotka voivat puuttua ilman haittaa.

    • Anonyymi

      Ensimmäisenä kannattaa laittaa implantti jos on varaa. Kallistahan se on. Minulle ei voi laittaa ikenien pienuuden takia. Ón liian kapeat ikenet, siihen ei saa isompaa hammasta lainkaan istutetuksi. Näin ollen on osaproteesi. Ei kuitenkaan viisauden hammasta. No jaa, ei se oikein hyvä ratkaisu ole mutta paras vaihtoehdoista. Otan syömisen ajanksi pois, kun tukilangat painavat ikeniä purtaessa. Se on kiusallista kun joskus syödään porukoissa, mutta jätän tuijottelijat omaan arvoon. Vähän tietenkin yritän salaa ottaa pois enkä kovia revittele, kun näkyy aukko syömisen aikana. Olen kuitenkin tottunut sietämään, kun en kehtaa niinkään olla että hampaita näkyy puuttuvan.

      • Anonyymi

        Eikö noilla osaproteeseilla voi syödä? Ovatko siis vain esteettisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noilla osaproteeseilla voi syödä? Ovatko siis vain esteettisiä?

        Kyllä osaproteeseilla nimenomaan myös syödään. Ne otetaan pois vain puhdistuksen ja yön ajaksi.

        Yleensä osaproteesissa on useita hampaita. Ja osaproteesi voi olla sekä ylä- että alaleuassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noilla osaproteeseilla voi syödä? Ovatko siis vain esteettisiä?

        Minä joka tuossa kirjoitin että minulla on, en voi syödä. Joko huono hammaslääkäri joka laittoi tai muu syy. On noin vuoden vanha. Jotain pehmeää voi syödä, mutta jos puren leipää, tunnen että tukilanka painuu syvälle ikeneeseen. Tulee vastenmielinen tunne.
        Ruoka myös menee proteesin alle niin ettei pysty olemaan jos ei käy huuhtomassa. Niin että helppo kapistus ei ole, mutta olen ottanut asenteen että en valita. Olen kiitollinen että on esteettinen, syömistä on kuitenkin vain pieni osa vuorokaudesta. Parempi kuin tyhjä kohta, joka näkyisi koko ajan puhuessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä joka tuossa kirjoitin että minulla on, en voi syödä. Joko huono hammaslääkäri joka laittoi tai muu syy. On noin vuoden vanha. Jotain pehmeää voi syödä, mutta jos puren leipää, tunnen että tukilanka painuu syvälle ikeneeseen. Tulee vastenmielinen tunne.
        Ruoka myös menee proteesin alle niin ettei pysty olemaan jos ei käy huuhtomassa. Niin että helppo kapistus ei ole, mutta olen ottanut asenteen että en valita. Olen kiitollinen että on esteettinen, syömistä on kuitenkin vain pieni osa vuorokaudesta. Parempi kuin tyhjä kohta, joka näkyisi koko ajan puhuessa.

        Proteesi on korjattava sopivaksi! Harvoin proteesi istuu hyvin ilman pieniä säätöjä. Esimerkiksi kiinnityslangat tai koukut on helposti hammaslääkärin taivutettavissa sopiviksi tai jopa poistettavissa. Ajoittain proteesi on myös pohjattava, ettei ruokaa mene sen alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Proteesi on korjattava sopivaksi! Harvoin proteesi istuu hyvin ilman pieniä säätöjä. Esimerkiksi kiinnityslangat tai koukut on helposti hammaslääkärin taivutettavissa sopiviksi tai jopa poistettavissa. Ajoittain proteesi on myös pohjattava, ettei ruokaa mene sen alle.

        En uskalla mennä takaisin. Oli hurja kokemus, kun soten hammaslääkäri porasi ehjän hampaani kapeaksi että sai siihen istutetuksi proteesin ja nyhti siitä 180 euroa rahaa. Semmoisia työpalkkoja en olekaan ennen julkisilla nähnyt.
        Olin jo kertonut että omaa hammasta ei saa porata. Hän alkoi huutaa ja olisi jättänyt kaikki kesken jos en olisi antanut hänen toimia kuten toimi. Painoi päälle parin päivän päästä oleva ulkomaan matka, en voinut sinne hampaattomana lähteä. Kunpa aina tietäisi etukäteen, osaako hl tehdä työnsä vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En uskalla mennä takaisin. Oli hurja kokemus, kun soten hammaslääkäri porasi ehjän hampaani kapeaksi että sai siihen istutetuksi proteesin ja nyhti siitä 180 euroa rahaa. Semmoisia työpalkkoja en olekaan ennen julkisilla nähnyt.
        Olin jo kertonut että omaa hammasta ei saa porata. Hän alkoi huutaa ja olisi jättänyt kaikki kesken jos en olisi antanut hänen toimia kuten toimi. Painoi päälle parin päivän päästä oleva ulkomaan matka, en voinut sinne hampaattomana lähteä. Kunpa aina tietäisi etukäteen, osaako hl tehdä työnsä vai ei.

        Mene jollekin yksityiselle näyttämään esim. hammasteknikolle. Luulen, että voi korjata. Mullakin on etuhampaassa osaproteesi, koska oikean juuri halkesi. Sitä joutui fiksaamaan ainakin pari kertaa ennen kuin sai istumaan täydellisesti. Yleensä ovat taitaviane, jotka paljon tekevät. Nyt mulla istuu hyvin, eikä tarvitse ottaa suusta kesken syönnin, vaikka on iso etuhammas ja ruoka mitä tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe