Latasin omaa hybridiäni suurteholaturilla viikonloppuna kun pääsin ennen kymppiä renkonmäen apsille. Jo tuossa vaiheessa oli enää kaksi laturia jäljellä. Ja kun tulimme syömästä oli kaikki nämä tehokkaat laturit varattuna ja pari autoa ympärillä odotti latauspaikkaa.
En ole itse enää näistä riippuvainen vaan lataan mielelläni 120km lisää rangea 55kw teholla(se on maximi mersullani) bensalla pääsen nykyään lopun matkan tarvittaessa ilman latausta.
Mersua ennen oli parikin 400-500km rangen sähköautoa ja pari vuotta niiden kanssa jaksoi leikkiä. Ei siinä kaupungissa ollessa mitään ongelmaa. Mutta enää en lähtisi siihen latailuun kun lähdetään pidemmälle. Ja toki lataan mersua sillä se sähköllä ajo on halpaa vaan sillä erolla etten ole enää riippuvainen sähköstä ja latauksesta. Jos ei ole laturia vapaana ei tarvitse ladata, sitten mennään bensalla, eipä tarvitse tankata kovin usein. 500km bensa range on täysin eri kuin 500km sähkörange....bensaa kun myös saa lisää melkein mistä vain ja vie muutaman minuutin niin taas tankki täynnä.
Monelle voi tulla kesäreissuilla yllärinä se että aika moni muukin iskee samalle abc asemalle laturiin kesäviikonloppuisin ja vaikka juhannuksena. Nyt sähköautoja on aivan eri määrä kuin pari kesää sitten.
https://www.abcasemat.fi/ajankohtaista/valta-ruuhkaisimmat-latausasemat-kesalomaliikenteessa?dclid=CIDtr8CHwIYDFZJCHgIdahwtwg
Alkaa olemaan ABC latauspisteet viikonloppusin ihan liian ruuhkaisia
14
204
Vastaukset
- Anonyymi
Jo vuosi-kaksi sitten oli lounas ja päivällisaikaan välillä tiukkaa päästää 150kw laturille monilla asemilla. Mitä se onkaan nyt?
Sähköauton ongelmat konkretisoituvat kesäreissulla latausjonoina aivan varmasti.
Kaupunkiajoon aivan hyvä peli sitä en kiistä. - Anonyymi
Miksi viet hybridilläsi latauspaikan sähköautolta?
Ei sitä tarvitse ladata.- Anonyymi
Patteripetterille tiedoksi: lataushybridi on sähköauto. Tyypillinen sähköauto. Ns. täyssähköautot ovat vähemmistössä.
Asiasta on turha vikistä. Ihan itse patteriuskovaiset halusivat määrittää autot näin, voidakseen kaunistella myyntilukuja ja voidakseen valehdella, että polttomoottoriautot kielletään 2026 ja ne katoavat 2030 mennessä. Tämä vedätys on taas noussut arvoonsa, kun patteriautojen myynti on syöksykierteessä ja hybdridien kasvussa. Yhteenlaskettuna "sähköautojen" myynti ei ole pahasti miinuksella.
Ja sitten ne päästöt. Jos hybridejä ei latailla, bensankulutus voi olla kaupunkiajossa kympin pintaan eikä maantielläkään kaikilla alle 7 päästä, kun näissä tuppaa massaa piisaamaan ihan patteriautojen lailla eli joku 2,2 tonnia on ihan tavallinen lukema.
Suomessa hybridien keskikulutus on hitusen alle 7 l/100 km ahkeran lataamisen ansiosta. Tämä tarkoittaa, että tyypillisen sähköauton CO2 päästöt ovat paperilla 40 g/km ja todellisuudessa 140 g/km.
Muualla maailmassa lukema voi olla litra, kaksi korkeampi. Koska suurin osa sähköautoista on lataushybridejä, ei maailman mittakaavassa sähköistämisellä ole saatu aikaan muuta kuin 600 kg lisää massaa ja lisää hintaa autoille. CO2 päästöt eivät ole vähentyneet, koska kasvanut massa on syönyt energiatehokkuuden parantumisen (jarrutusenergian talteenotto) hyödyt.
Ja nyt tilannetta pitäisi siis entisestään heikentää, jotta patteriauton ostaja saisi tuntea ylemmyyttä? - Anonyymi
Jos olisit lukenut Mersujannun viestin niin sinullekin olisi selvää Mersun plugarissa oli 55kW tehoinen pikalatauskyvykkyys ja siksi auto oli pikalaturipaikalla.
Osassa uusiakin sähköautoja on hitaampi pikalataus kuin tuossa Mersussa. - Anonyymi
Mersussani on 25,4kw akku jolla ajaa 120km ja lataa pikalaturista 55kw teholla...ei mene kauaa kun on täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripetterille tiedoksi: lataushybridi on sähköauto. Tyypillinen sähköauto. Ns. täyssähköautot ovat vähemmistössä.
Asiasta on turha vikistä. Ihan itse patteriuskovaiset halusivat määrittää autot näin, voidakseen kaunistella myyntilukuja ja voidakseen valehdella, että polttomoottoriautot kielletään 2026 ja ne katoavat 2030 mennessä. Tämä vedätys on taas noussut arvoonsa, kun patteriautojen myynti on syöksykierteessä ja hybdridien kasvussa. Yhteenlaskettuna "sähköautojen" myynti ei ole pahasti miinuksella.
Ja sitten ne päästöt. Jos hybridejä ei latailla, bensankulutus voi olla kaupunkiajossa kympin pintaan eikä maantielläkään kaikilla alle 7 päästä, kun näissä tuppaa massaa piisaamaan ihan patteriautojen lailla eli joku 2,2 tonnia on ihan tavallinen lukema.
Suomessa hybridien keskikulutus on hitusen alle 7 l/100 km ahkeran lataamisen ansiosta. Tämä tarkoittaa, että tyypillisen sähköauton CO2 päästöt ovat paperilla 40 g/km ja todellisuudessa 140 g/km.
Muualla maailmassa lukema voi olla litra, kaksi korkeampi. Koska suurin osa sähköautoista on lataushybridejä, ei maailman mittakaavassa sähköistämisellä ole saatu aikaan muuta kuin 600 kg lisää massaa ja lisää hintaa autoille. CO2 päästöt eivät ole vähentyneet, koska kasvanut massa on syönyt energiatehokkuuden parantumisen (jarrutusenergian talteenotto) hyödyt.
Ja nyt tilannetta pitäisi siis entisestään heikentää, jotta patteriauton ostaja saisi tuntea ylemmyyttä?Menikö vähän tunteisiin?
- Anonyymi
Ässäkorttilaiset yrittää niistää bonuksia. Kannattaa mennä K-lataukseen. Halvemmat hinnatkin.
- Anonyymi
Joo ja siinä samalla käydä K-kaupassa😂siinä häviää sen minkä latauksen hinnassa ehkä voittaa. K kaupassa ei satasella paljon mitään saa, se on sitä vastuullisuutta....kaikkien vastuu siis antaa kauppiaalle paljon rahaa😀k kauppa on vastuullisin eli rahaa jää kauppaan eniten.
- Anonyymi
Voin kuvitella sitä kiroilun määrää juhannuksen meno ja paluu liikenteessä sähköautoilijoilla. Ollaan jonossa ja ei silti pääsee leluaan latailemaan. Ilmankos ihmiset ovat isoina määrinä nyt sähköautoilun hylänneet.
- Anonyymi
Sähköauton kun kerran kokee ja matkustaa sen kanssa perheen kanssa....niin sen jälkeen alkaa tulla kiire vaihtaa hybridiin tai jopa dieseliin. Ei sähköauto ole mikään pitkän matkan ongelmaton kulkija. Ja jo semmoinen 300km edestakas reissu edellyttää käytännössä
Aina tunnin lataustaukoa jossain jos haluaa edetä niin ettei rangea tarvitse miettiä koko ajan.
Se on ihan sama mikä se range paperilla on niin kun meet motarille ja ajat 120-130kmh vaikka 150km matkan on se akku yllättäen menettänyt melkoisesti enempi rangestaan kuin 150km😀 eikä sähköautoa edes ladata 100% eikä päästetä usein ainakaan alle 10% jos ei nyt mielellään edes alle 20% jotta mieli säilyy stressittömänä😎- Anonyymi
Tietenkin sähköauto ladataan 100% jos on pitemmälle matkalla.
Aivan hyvin varauksen voi päästää alle 10% näytöstä näkyy mihin sillä vielä pääsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin sähköauto ladataan 100% jos on pitemmälle matkalla.
Aivan hyvin varauksen voi päästää alle 10% näytöstä näkyy mihin sillä vielä pääsee.Todellisuudessa lataan sähköauton aina kun voin. Ja kun alkaa 30% alle mennä alkaa aina mittariin vilkuilu vaistovaraisesti. Lataan heti kun vain pystyn useimmiten jos jo 50% varaus tippunut. Fiilis on rennompi kun lataus on 60-90%.
- Anonyymi
Sen takia globalistit laittaa 90 kilometrin tuntinopeusrajoituksia, että polttomoottorien hyötysuhde pääsee oikeuksiinsa moottoriteillä, ja he eivät saa unta, kun he miettivät sitä. Mutta jos keinotekoisesti estetään polttomoottorin hyödyt, niin poliittisesti korrektit patteriautot ovat suhteellisesti vähemmän huonoja. :P
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen takia globalistit laittaa 90 kilometrin tuntinopeusrajoituksia, että polttomoottorien hyötysuhde pääsee oikeuksiinsa moottoriteillä, ja he eivät saa unta, kun he miettivät sitä. Mutta jos keinotekoisesti estetään polttomoottorin hyödyt, niin poliittisesti korrektit patteriautot ovat suhteellisesti vähemmän huonoja. :P
Norjassa on kaipailtu matelukaistoja patteriautoille, jotka kihnuttaa hitaasti akkua säästääkseen.
Polttomoottoriautoilla taloudellisin ajonopeus on yleensä 50-60 km/h haarukassa. Vauhdin noustessa kulutus kasvaa, mutta tässä on isot erot. Jollain kaupunkikinnerillä kulutus voi 120 vauhdissa melkein tulpaantua, koska pientä konettä kiljutetaan 4000+ rpm ja töpöperämalli on myös aerodynaamisesti huono.
Toisaalta tehokkaalla moottorilla varustettu iso sedan (iso kulutus kaupungissa, lähinnä massasta johtuen) voi mennä ihan olemattomalla kulutuslisällä jonnekin 100 km/h asti ja vasta tästä ylöspäin alkaa ilmanvastus puremaan. Näissä kulutusta alle 80 km/h nopeuksilla hallitsee renkaiden vierintävastua + moottorin huono hyötysuhde hyvin pienellä kuormituksella.
Patteriautoissa akun yms. häviöt kasvatat kuormituksen kasvaessa. Samoin ilmanvastus. Joten patteriautolla optiminopeus on hyvin pieni. Mitä hitaammin ajaa, sitä taloudelllisempaa. Ainakin niin kauan, kun ei tarvi törsätä energiaa lämmitykseen tai ilmastointiin.
Näkyvät patteripetterit oppineen tämän kantapään kautta. Moottoriteillä on ihan yleinen näky patteriauto peeseemassa 85-95 km/h ajavaa rekkaa. Polttomoottoriautot harvemmin ajavat näin hitaasti.
Autolehtien testeistä näkyy, että 120 km/h marssivauhti nostaa patterisuristimien kulutusta n. 50 % verrattuan 80 km/h kyytiin. Eli 25 kWh/100 km on ihan tyypillinen lukema. Lähtee kolmannes toimintamatkasta pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291787
Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.761637Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie561303- 691131
- 2765
Tiedätkö autereen?
Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen8759Oli kyl kunnon reissu
Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻10749- 45747
- 41725
Plösö ja synttäriruusut
Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?150702