Loppu tulee ennemmin tai myöhemmin

Anonyymi-ap

Kun olet saanut ensimmäiset vanhuuden vaivat (esim. virtsankarkailu, nivel / selkäkivut, rapuissa hengästyminen, rypyt naamassa, harmaat hiushapsut) niin miten olet niihin reagoinut? Oletko ajatellut, että olet kuoleman sairas vai ymmärtänyt, että kello käy? Onko iskenyt paniikki, kun olet ymmärtänyt, että se kulunut lonkkanivel on oikeasti kulunut, eikä siitä enää tervehdy ja syy on vanhuudessa eikä jossain ohimenevässä sairaudessa? Miten olet reagoinut siihen, kun ympäriltä alkaa tippua sellaisia ihmisiä, joita on pitänyt ikään kuin "ikuisina" ja ymmärrät, että se lapsuuden idoli ei tosiaankaan ole enää se nuori kolmikymppinen komistus vaan oikeasti jo 80 -vuotias vanhus?

Kieltämättä kyllä tämä hieman haikeaksi, jopa surulliseksi tekee. Vaikea sano, kun osittain siihen liittyy myöskin sellaista pelkoa, jota ei ennen ole tuntunut, kun ymmärtää oman rajallisuutensa ja että ennemmin tai myöhemmin tulee aika vastaan, jolloin saa kuultavakseen ikävät uutiset konkreettisesti eikä kyse ole enää jostain kaukana tulevaisuudessa häämöttävästä asiasta, josta ei tarvitse vielä välittää.

Jossain tässä neljänkympin hujakoilla sitä alkaa ymmärtää, että tosiaan tässä ollaan keski-ikäisiä ja suunta ei ole enää kuin alaspäin. Tähän asti se on ollutkin melko nousevaa trendiä, mutta nyt ollaan siinä kukkulan laella ja vauhti kiihtyy kohti äkkipysähdystä...hätkähdyttävää huomata ajattelevansa tällaisia ja muistellessaan sitä "kun minä olin nuori, niin..."! No aikansa kutakin ja kaikille se loppu tulee ennemmin tai myöhemmin...

86

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin sellainen tämä elämä on. Lyhyt. Ja viisaus tulee päähän liian myöhään yleensä... Kohti loppua ja sen yli.

• Anonyymi

Olen ajatellut:
      Hyvä että on poistumaa, muuten tämä paikka täyttyisi.

• Anonyymi

Vanheneminen kuuluu elämän kouluun,yhtäkuin lapsuus tai nuoruus. Mikään tässä maailmassa ei ole pysyvää,lainaa vain. On opeteltava luopumaan. Luopuminen on arvokas oppikoulu,ja siitäkin huolimatta voi löytää aina uusia onnellisuuden ja mielekkyyden aiheita. Sielullista rikkastumista. Vanheneminen on oppikouluista jopa arvokkainta. Tätä oppikoulua ei tahdota kohdata,vaan taistellaan sitä vastaan 'verissäpäin.' Loppupeleissä se ei auta yhtään mitään. Armollisuus on kaiken a ja o. Hyväksyminen. Sieltä se onni löytyy,ei mistään ikuisen nuoruuden tai kuolemattomuuden tavoittelusta. Näin olen asian ymmärtänyt.💩

• Mulla on kiouja ollut laosesta asti, niin kaularanka, pää kuin hartiat ja selkäranka. Varsakivut. Joten ei mitään uutta, nämä vanhuuskivut on kesympiä, ne kestää kun nuo nuirena alkaneet kivut. Joten ei maailmanloppua.

• Anonyymi
    • Anonyymi

On aika henkilökohtaista mitkä toiminnot jäävät viimeisinä toimimaan kun vanhenee, minulla aivot ja pippeli.

• Anonyymi

Tarvitseeko mies muutenkaan muita elimiä kuin aivot ja pippelin?

• Anonyymi

Tässä palstalla huomaa,miten eri levelillä täällä ihmiset on. Toiset kuin eläimellisiä alkuihmisiä,lähes apinan asteella .sori. 🤷‍♀️.💩

• Anonyymi

Hyvä😅

• Anonyymi

Niin ja mitäkähän väärää tässäkin oli. Kuunnella saa kaija koon vapaa biisin henkiseltä leveliltä. T.💩

• Anonyymi

Ja mikä on henkinen leveli😳? Kuulin kysyttävän. Se ei ole ainakaan rahaa,valtaa,ulkokultaisuutta,eikä sitä ikuista nuoruutta. Mitäkähän se silloin voisi olla?? Saa miettiä.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mikä on henkinen leveli😳? Kuulin kysyttävän. Se ei ole ainakaan rahaa,valtaa,ulkokultaisuutta,eikä sitä ikuista nuoruutta. Mitäkähän se silloin voisi olla?? Saa miettiä.💩

En usko että myöskään parisuhderakkautta. Jotain paljon suurempaa rakkautta. Onko sellaista? Sen kertoo henkisyys. Jolla on korvat ,se kuulee.jolla sydän,se tuntee. Rakkauteen ei kuulu itsekkyys ja oma hyvä,ei niin millään muotoa.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko että myöskään parisuhderakkautta. Jotain paljon suurempaa rakkautta. Onko sellaista? Sen kertoo henkisyys. Jolla on korvat ,se kuulee.jolla sydän,se tuntee. Rakkauteen ei kuulu itsekkyys ja oma hyvä,ei niin millään muotoa.💩

Jos esimerkiksi rakastut,ihastut johonkin naimisissa olevaan,jolla on kenties jo perhe,lapset. Tahdot itsekkäästi hajottaa tuon perheen,onko se rakkautta? Mielestäni ei. Rakkautta on,antaa olla,ja surra surusi,mennä eteenpäin. Se on todellista rakkautta . Olen jo tehnyt kaikenlaiset virheet,ja se ei ole tuottanut mitään hyvää. Tai onhan se,olen oppinut. Suurinta rakkautta on olla epäitsekäs.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos esimerkiksi rakastut,ihastut johonkin naimisissa olevaan,jolla on kenties jo perhe,lapset. Tahdot itsekkäästi hajottaa tuon perheen,onko se rakkautta? Mielestäni ei. Rakkautta on,antaa olla,ja surra surusi,mennä eteenpäin. Se on todellista rakkautta . Olen jo tehnyt kaikenlaiset virheet,ja se ei ole tuottanut mitään hyvää. Tai onhan se,olen oppinut. Suurinta rakkautta on olla epäitsekäs.💩

Enkä tiedä miksi piti tämä tänne kertoa,mutta kai se jollekkin meni,ja hän tämän tunnistanee.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätähän ei voi tietää. Ehkä perheen hajoittaminen voisi estää tulevan perhesurman. Eikö se olisi rakkautta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätähän ei voi tietää. Ehkä perheen hajoittaminen voisi estää tulevan perhesurman. Eikö se olisi rakkautta?

Miksi tulisi perhesurmaa,jollei siihen liittyisi kolmatta osapuolta?💩

• Anonyymi

Kuka keksi rakkauden ORTODOKSIKIRKOSSA ei tätä tiedetä vieläkään.Kuka sen keksi.

• Anonyymi

tiedätkömistä nainen tunnistaa miehen potentiaalin? - jos tunnustelee palloja housujenkin läpi että tuntuuko kiinteille kuin tennispallot-vai .. ööö kuin tyhjä makaronipussi tai joku...

• Anonyymi

Amerikan presidenttikin se vaan pokkaa housuunsa pikistää, vaikka Ranskan presidentti on aivan vieressä. Maailma tosin menee niin syöksykierteellä kohti rappiota, ettei enää jaksa oikein edes välittää.

https://x.com/RNCResearch/status/1798685173216927843

• Anonyymi

Ok. Jatkakaa samaan malliin. Tuskin onnellisiksi tulette, mutta omapahan on valintanne. Mua etoo. Poistun tältäerää paremmille apajoille.💩

• Anonyymi

"Loppu tulee ennemmin tai myöhemmin", ei siihen edes tarvita mitään "vanhuudenvaivoja". Itse en ole koskaan kokenut yhtään ikäkriisiä, enkä mä edelleenkään mieti elämän rajallisuutta. Mulle se on fakta, joka on ollut tiedossa aina. Johtuisko sitten siitä, että niin moni tuttu on lähtenyt hyvin nuorenakin.

• Anonyymi

Kusivaivat loppuu liikunnalla ja antibiooteilla ei vaan näy lääkäriä joka antaa reseptiä joten yksityiseltä ehkä saa.

• Anonyymi

hmm... joku piristemusiikki vilahti mieleen... Bopnjovi jotain, varmaankin albumilla Slippery When Wet oli joitain hyviä...

Joo öyväyvväyv-äyväyvväyvväää... Livin' on A Prayer... kerjuulla elämistä:
      https://www.youtube.com/watch?v=K3BD6NQCGrA

• Ehkä surullisinta vanhenemisessa on se, että enää ei kannata tehdä suunnitelmia monenkymmenen vuoden päähän. Silloin sitä ymmärtää, että tulevaisuutta ei ole.

• Anonyymi

Ai näinkö? Eikö se ole helpottavaa? Ei tarvii enää päteä ja olla jatkuvasti jotain janoamassa. Saa vaan olla ja nauttia hetkestä? Suorituskeskeisille ihmisille se lienee hirvittävää. Mutta kun ei muuten hokaa,laitetaan ihmissielu hokaamaan. Ja se on ihmissielun parhaaksi se. Viimeistään vanhenemisessa nöyrrytään. Ja jos ei,niin laitetaan nöyrtymään. Eikö helpompaa olisi oppia ihan itse,vapaaehtoisesti,kun että sinut lyödään lattiaan? Siitä voi valita. Sitä karkuun kun ei pääse kukaan.💩

• Anonyymi kirjoitti:

Ai näinkö? Eikö se ole helpottavaa? Ei tarvii enää päteä ja olla jatkuvasti jotain janoamassa. Saa vaan olla ja nauttia hetkestä? Suorituskeskeisille ihmisille se lienee hirvittävää. Mutta kun ei muuten hokaa,laitetaan ihmissielu hokaamaan. Ja se on ihmissielun parhaaksi se. Viimeistään vanhenemisessa nöyrrytään. Ja jos ei,niin laitetaan nöyrtymään. Eikö helpompaa olisi oppia ihan itse,vapaaehtoisesti,kun että sinut lyödään lattiaan? Siitä voi valita. Sitä karkuun kun ei pääse kukaan.💩

Mielekäs eläminen tässä hetkessä vaatii järjestelyjä, joka taas vaati suunnittelua.

Toki voi elää tässä hetkessä myös alkeellisemmin, esimerkiksi katsella ja kuunnella Leo Rojas-videoita.

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

Mielekäs eläminen tässä hetkessä vaatii järjestelyjä, joka taas vaati suunnittelua.

Toki voi elää tässä hetkessä myös alkeellisemmin, esimerkiksi katsella ja kuunnella Leo Rojas-videoita.

Leo Rojas farawell.. siinä sielu sulaa. Rakastamaan koko maailmankaikkeutta. Ja miten komea mies ,ah, ei t ässä tarvii suunnitella pätkääkään mitään. Elämä soljuu sormien läpi kuin hiekka. Poimit vaan niistä sinulle just oikeat opin jyväset. Yhtään enempää et tarvii.💩

• Anonyymi

On ihmisiä jotka on rakentanut talon 80 vuotiaana tai jotka on muuttanut toiseen maahan tai aloittanut uuden harrastuksen taiteen tai musiikin ja on niitä 90 vuotiaita jotka on rakentanut mökin itse.

• Anonyymi kirjoitti:

On ihmisiä jotka on rakentanut talon 80 vuotiaana tai jotka on muuttanut toiseen maahan tai aloittanut uuden harrastuksen taiteen tai musiikin ja on niitä 90 vuotiaita jotka on rakentanut mökin itse.

En minä ole toivoani menettänyt.

Suunnitelmissa on voittaa Eurojackpotissa 120 000 000 €.
        Olen jo pohdiskellut pitääkö voitosta kertoa muille.

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

En minä ole toivoani menettänyt.

Suunnitelmissa on voittaa Eurojackpotissa 120 000 000 €.
        Olen jo pohdiskellut pitääkö voitosta kertoa muille.

Jos voittaisin, vaikken koskaan ole mitään pelannutkaan,en edes lotossa,saisit sen puolestani pitää. En tekisi sillä yhtikäs mitään itse,ellet sinä sitten keksisi sille jotain järkevää käyttöä,vaikka että sytyttäisit niillä takkatulia? 👎💩

• Anonyymi kirjoitti:

Jos voittaisin, vaikken koskaan ole mitään pelannutkaan,en edes lotossa,saisit sen puolestani pitää. En tekisi sillä yhtikäs mitään itse,ellet sinä sitten keksisi sille jotain järkevää käyttöä,vaikka että sytyttäisit niillä takkatulia? 👎💩

Varmaan sijoittaisin rahat ja jättäisin voitot jälkipolville.

Siinä on kyllä suuri mahdollisuus, että helppo elämä turmelee heidät.

• Anonyymi

Mielestäni tuo ei ole surullista, vaan se vapauttaa toteuttamaan asiat mahdollisimman pian, kun tajuaa ettei näitä kannata enää haaveilla vaan tehdä.

• Anonyymi

Toi virrsanpidätys vaikeus tulee kun rakon toiminta heikkenee joko eturauhasen liikakasvun tai jonkin muun takia. Vanhuus ja toimintakyky voi olla yksilöllisiä. Toinen vetää kaikki huumeet ja muut ja toinen on raitis ja täynnä vaivoja vanhana. Mutta loppu tietenkin tulee jokaiselle joskus. Vanhuus jos on jotensakin kunnossa on hyvää aikaa kun työmurheet tai muut kiireet ei vaivaa. Toivon niin

• Anonyymi

Tää on helluntailainen joiku mut YouTube Caither gospel ( ovat vanhuksia)

• Anonyymi

Loppu tulee. Mitä sitten?
      Ne jotka ei vanhenneet kuolivat jo nuorina.

• Anonyymi

Nuorina kuolevat on yleensä muita opettavia. On eläneet ja kokeneet jo vanhenemisen oppikoulut. Monet muutkin oppikoulut. Vammaiset ja ne lapset,jotka kuolee nuorina, on meitä rakastavia sieluja,tulleet tänne meitä herättelemään. Ihania enkeli sieluja. Meidän takia uhriutuvia.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorina kuolevat on yleensä muita opettavia. On eläneet ja kokeneet jo vanhenemisen oppikoulut. Monet muutkin oppikoulut. Vammaiset ja ne lapset,jotka kuolee nuorina, on meitä rakastavia sieluja,tulleet tänne meitä herättelemään. Ihania enkeli sieluja. Meidän takia uhriutuvia.💩

No jaa. Toisinaan ihminen vain kuolee, ilman sen mitaan sen suurempia seremonioita. Varsinkin nuoren ihmisen tapaturmainen kuolema tuntuu usein surullisella tavalla täysin turhalta tapahtumalta, joka olisi usein ollut jopa vältettävissä. Tosin tietysti kuolema aina jollain tasolla opettaa heitä, jotka jäävät vielä jäljelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jaa. Toisinaan ihminen vain kuolee, ilman sen mitaan sen suurempia seremonioita. Varsinkin nuoren ihmisen tapaturmainen kuolema tuntuu usein surullisella tavalla täysin turhalta tapahtumalta, joka olisi usein ollut jopa vältettävissä. Tosin tietysti kuolema aina jollain tasolla opettaa heitä, jotka jäävät vielä jäljelle.

Menkääs nyt itsesääliset opettamaan nuorille ja lapsille taitoja kuten soutamista ja katiskan käyttöä ja miten tehdään vihta tai punnitaan pajusta koreja.Tai miten soitetaan heinäpillillä tai tehdään kukkopilli savesta tai veistetään oven kahva oksasta miten pidetään naulaa vasaraa tai mitkä on nuotit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menkääs nyt itsesääliset opettamaan nuorille ja lapsille taitoja kuten soutamista ja katiskan käyttöä ja miten tehdään vihta tai punnitaan pajusta koreja.Tai miten soitetaan heinäpillillä tai tehdään kukkopilli savesta tai veistetään oven kahva oksasta miten pidetään naulaa vasaraa tai mitkä on nuotit

Missä nät itsesääliä? Mä olen elossa, en kuollut ja sitäpaitsi kuolleilla on kaikki ihan hyvin.

• Anonyymi

Täytyy yrittää taistella vanhuutta vastaan..Remppoja tulee monille jo nuorempanakin. Mummona ehtii olla jos elää pitkään.

• Anonyymi

Jossain viidenkympin kohdalla tuli sellainen tietoisuus, että tässä on elämätöntä elämää vähemmän edessäpäin kun mitä on elettyä elämää takanapäin. Tuo tietoisuus sai miettimään että mitä kaikkea sitä haluaisi vielä tehdä ja esittämään hartaan toiveen siitä että pysyisi mahdollisimman terveenä mahdollisimman pitkälle.

-Pietari

• Anonyymi

Toive se on tuokin. Itse en toivo pitkää elämää,vaan tietoisuutta. Että ymmärrys herää,ja näen napaani laajemmin. Kuolin sitten tänään tai kymmenenvuoden päästä. Elämän pituudella ei ole mitään merkitystä.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toive se on tuokin. Itse en toivo pitkää elämää,vaan tietoisuutta. Että ymmärrys herää,ja näen napaani laajemmin. Kuolin sitten tänään tai kymmenenvuoden päästä. Elämän pituudella ei ole mitään merkitystä.💩

Mutta hei, nyt pakko muualle,🤗 palaillaan,t 💩

• Anonyymi

Muistaako kukaan 12 apostolin nimet ulkoa enää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistaako kukaan 12 apostolin nimet ulkoa enää.

En ole ikinä osannut. Mutta Jaakobin 12 poikaa muistan..

- Sheena

• Anonyymi

Tuli dokumentti yle:ltä että miten paljon nuo datacenterit, suoratoistot kuten joo netflix ja vastaavat ja googlen datacenterit IBM no puhumattakaan kuluttavat sähköä¨

• Anonyymi

Jokainen kuolee ja syntyy aina Yksin, 2x kuolemaa tuskin olet ikinä todistanut etkä yksin syntymääkään...

• Anonyymi

No niin sitten viimeiselle aterialle.

• Anonyymi

Sukututkimuksessa tuli vastaan kahdesti kuollut nainen Savossa.
        Kuoli lavantautiin talvella ja siirrettiin kylmään kamariin, ei viitsitty viedä riiheen. Illalla joku kävi kamarissa ja huomasi, ettei se ihan kuollut tainnut ollakaan. Kannettiin pirttiin ja elämään alkoi. Kertoi käyneensä Tuonen tuvalla. Pitkään seisoi ovipielessä, mutta ei kukaan pyytänyt peremmälle, ei istumaankaan. Sitten joku sanoi, ettet sinä vielä tänne jää vaan sitten kahden viikon päästä kun tulet uudestaa, sitten jäät.
        Ja näin kävi.
        Nimen ja tapahtuma-ajan ja -paikan löytäisin sukututkimuksestani jos viitsisin etsiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sukututkimuksessa tuli vastaan kahdesti kuollut nainen Savossa.
        Kuoli lavantautiin talvella ja siirrettiin kylmään kamariin, ei viitsitty viedä riiheen. Illalla joku kävi kamarissa ja huomasi, ettei se ihan kuollut tainnut ollakaan. Kannettiin pirttiin ja elämään alkoi. Kertoi käyneensä Tuonen tuvalla. Pitkään seisoi ovipielessä, mutta ei kukaan pyytänyt peremmälle, ei istumaankaan. Sitten joku sanoi, ettet sinä vielä tänne jää vaan sitten kahden viikon päästä kun tulet uudestaa, sitten jäät.
        Ja näin kävi.
        Nimen ja tapahtuma-ajan ja -paikan löytäisin sukututkimuksestani jos viitsisin etsiä.

Tosi tapahtumat on utopiaa ihmeellisempiä👍.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi tapahtumat on utopiaa ihmeellisempiä👍.💩

Siis uskon tuohon.💩

• No jaa, siinä vaiheessa kun on elettynä pitkälti yli arvioidun puolenvälin tässä velvollisuuksien ja sattumien sekasotkussa jota elämäksi kutsutaan, huomaa koko ajan vähemmän niitä kiinnostavia asioita jotka ns. mielekkäämmäksi tätä taivalta tekevät, ytimeen keskittyminen helpottuu.

• Anonyymi

Ai jaa. Elämäni ei ole ennemmin ollut näin mielenkiintoista. Oli pelkkää itkemistä ja väärinymmärretyksi tulemista. Nyt näen asioita laajasti. Ymmärrän senkin miksi elämäni oli ennemmin mitä oli. Kiitän katkerista kyyneleistä. Se oli kuin olikin sen arvoista.💩

• Anonyymi kirjoitti:

Ai jaa. Elämäni ei ole ennemmin ollut näin mielenkiintoista. Oli pelkkää itkemistä ja väärinymmärretyksi tulemista. Nyt näen asioita laajasti. Ymmärrän senkin miksi elämäni oli ennemmin mitä oli. Kiitän katkerista kyyneleistä. Se oli kuin olikin sen arvoista.💩

Laajemmalti näkeminen juurikin mahdollista sen ytimen erottamisen niistä mukana seuraavista oheisjutuista, pakollisista kuvioista. Kaikkihan menneisyydessä tapahtunut kasvattaa ja opettaa jos on vain järkeä omaksua kokemansa ja oppimansa asiat eikä vain jäädä itsesääliin kieriskelemään. Eteenpäinmenoa ei saa unohtaa.
        Itsellä on juurikin ongelmana se etten pidä mielenkiintoisena tämäntyyppistä eteenpäin ajelehtimista mitä olemiseni tällä hetkellä on, teen mitä täytyy mutta nautin hyvin vähän siitä mitä teen. Kaikki on tavallaan hyvin, mutta sisin ei ole mukana tekemisissä.

• E-Lukka kirjoitti:

Laajemmalti näkeminen juurikin mahdollista sen ytimen erottamisen niistä mukana seuraavista oheisjutuista, pakollisista kuvioista. Kaikkihan menneisyydessä tapahtunut kasvattaa ja opettaa jos on vain järkeä omaksua kokemansa ja oppimansa asiat eikä vain jäädä itsesääliin kieriskelemään. Eteenpäinmenoa ei saa unohtaa.
        Itsellä on juurikin ongelmana se etten pidä mielenkiintoisena tämäntyyppistä eteenpäin ajelehtimista mitä olemiseni tällä hetkellä on, teen mitä täytyy mutta nautin hyvin vähän siitä mitä teen. Kaikki on tavallaan hyvin, mutta sisin ei ole mukana tekemisissä.

oho kiroitusvirhe , "mahdollista-a" mahdollistaa, se a-vokaali sinne lisäksi 😁

• Anonyymi

Voiko ihminen ruveta vielä vanhalla iällä homoksi?

• Anonyymi

No miksei voisi,jos vasta sitten identiteettinsä hahmottaa. 💩

• Anonyymi

Yritin ns iskeä eronnutta rouvaa 19 v sitten, vaan en kelvannutkaan hänelle. Pari kertaa vuosien mittaan nähtiin, sain jeesata joissakin asioissa.
      Joskus 5-6 v sitten otti yhteyttä, oli joku huijannut puhelinosakkeen kanssa. Yllytin, että tule tänne niin hoidetaan asia kuntoon: Ihme kyllä, tuli! Ja saatiin puhelinasia kuntoon. Samalla valitti, että mikä on, kun toisinaan on niinkuin olisi musta säkki päässä. Yllytin menemään tutkimuksiin, jotka oli keskeyttänyt aiemmin. Ja kun ei ollut ketään tukihenkilöä, niin menin ja käytiin muistitutkimuksissa. Tehtiin samat kokeet kuin minulle ajokortin uusinnassa 70 v, 75 v ja 80 v. Ei osannut sitä piirrostehtävää ja heti ajokortti pois. Sitten toisessa paikassa kyselylomake hänelle, minulle ja lapselle, joka oli muuttamassa äitinsä paikkakunnalle.
      Vähän ajan kuluttua sai ajan pään kuvaukseen. Onneksi oli lapsensa muuttanut lähelle, ei tarvinnut minun mennä käyttämään. Diagnoosi: Alzheimer.
      Siitä on taantunut. Kävin viikko sitten katsomassa hoitokodissa. Hoitajan piti saattaa omaan huoneeseensa, ei osannut itse. Kahvia olisi keittänyt - älykännykällä! Soitti seuraavana päivänä ja oli oikein reippaan kuuloinen. Viikon päästä olen monta kertaa yrittänyt soittaa ja kysellä kuulumisia, mutta nähtävästi ei osaa enää vastata puhelimeen. Lähimuistia ei ole ollut vuosiin, joskus muistaa jotakin vanhaa ja uuttakin, mutta yleensä ei mitään. Ja puhuu mitä sattuu.
      Näinkö sitä hiipuu hiljalleen? Ei ole ikääkään paljon, pian täyttää 74 v. Minä sentään 80 v ja ei vielä ainakaan noin pahoja vikoja. Ajokortinkin sain vielä 5 vuodeksi.
      Tässä talossa Alzheimeriin sairastuneet mm kuulivat olemattomia, samoin kuuli ex työkaveri 60 v takaa. Tämä ei kuule olemattomia. Kai sitä Alzheimeriakin on monenlaista?
      Hoitokoti aivan uusi, ei edes nimeä ovessa. Pihalla istui 3 vahanukelta vaikuttavaa pyörätuolissa aurinkoa saamassa. Kysyin, onko tässä se hoitokoti. Ei ilmekään värähtänyt kenelläkään vahanukeista.
      Tätäkö se vanhuus on?
      Vaan ollaanhan me nyt Maailman Onnellisimpia sen jälkeen, kun Neuvostoliitto kaatui ja menetti sen tittelin.
      Vai miten se nyt oli?

• Anonyymi

No joo 'vanhuuden höperötkin' opettaa jotain jälkeenjääville. Mitä se sinulle opetti,opettaa? Saa pohtia.💩

• Anonyymi

Joo isälle tuli kanssa muistisairaus, mutta johtuo verenkiertohäiriöstä päässä. Kyllähän se hankalaksi meni kun oli vielä syöpää ja diabetes ym. vaivaa ja surua. Toisaalta muistisairaus oli siitä hyvä, että aina oli uusi päivä ja ikävät asiat unohtui ja kun kyse ei ollut alzerhaimerista niin sairaus ei varsinaisesti edennyt tai tehnyt toimintakyvyttömäksi. Aika levotonta juttua tosin alkoi tulla, kun kuvitteli koko ikänsä matkustelleen ympäri maailmaa, mikä sinänsä hienoa, mutta eihän se totta ollut. Ehkä se oli joku elimistön apukeino helpottaa muuten huonoa oloa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo isälle tuli kanssa muistisairaus, mutta johtuo verenkiertohäiriöstä päässä. Kyllähän se hankalaksi meni kun oli vielä syöpää ja diabetes ym. vaivaa ja surua. Toisaalta muistisairaus oli siitä hyvä, että aina oli uusi päivä ja ikävät asiat unohtui ja kun kyse ei ollut alzerhaimerista niin sairaus ei varsinaisesti edennyt tai tehnyt toimintakyvyttömäksi. Aika levotonta juttua tosin alkoi tulla, kun kuvitteli koko ikänsä matkustelleen ympäri maailmaa, mikä sinänsä hienoa, mutta eihän se totta ollut. Ehkä se oli joku elimistön apukeino helpottaa muuten huonoa oloa!

Sanovat, että Alzheimer on hyvä sairaus. Joka päivä tapaa uusia ihmisiä ja kuulee uudet, hyvät jutut.
        Ei se kyllä noin mene, ainakaan niillä noin neljällä tapauksella, jotka olen tuntenut.

• Anonyymi

Ihminen tuntee itsensä vanhaksi vasta sen jälkeen kun yhteys menneisyyteen on kokonaan mennyt. Tarkoitan tällä omien vanhempien kuolemaa.
      Kun tuo tapahtuu, tiedostaa olevansa se seuraava sukupolvi joka maatuu.
      Entisten täytyy kuolla, jotta uutta maapallo kannattelisi.

• Anonyymi

Tuohan ei ole totta. Jotkut maatuvat ennen vanhempiaan koska ovat jo syntyessään vanhempia kuin vanhempansa koskaan.

• Anonyymi

Omia serkkujani kuoli talvella 3 kpl. Yleensähän niitä menee peräkkäin 3 sellaista, jotka ovat jotenkin linkitettyinä toisiinsa. Minä täytin 80 v ja pidin mahdollisena, että olisin yksi näistä kolmesta, mutta se jäikin toiseen kertaan. Kaikki 3 olivat 3-13 v minua vanhempia. Vielä on 7 minua vanhempaa serkkua elossa, nuorempia lienee 8 kpl. Ja minun lisäkseni 2 muuta sisarusta. Sitten on tämä serkkusukupolvi ollut ja mennyt. Eikä kukaan muista enää ketään. Eikä liene tarkoituskaan.
        Taidanpa käväistä kaupasta parit kaljat illan ratoksi. Ne auttaa hetkeksi unohtamaan vitutuksen.

• Anonyymi

Tottakai ihminen kuolee ennemmin tai myöhemmin. Olen jo lapsesta asti ollut hyvin tietoinen elämän rajallisuudesta. Vanheminen on ihan luonnollista, niin pitkään kuin elämää riittää. Joskus elämä loppuu aivan liian nuorena, se hätkähdyttää aina.

"vauhti kiihtyy kohti äkkipysähdystä": mitä äkkipysähdystä? Harva kuolee ihan yllättäen nelikymppisenä, ellei sairastu pahasti tai kohtaa esimerkiksi liikenneonnettomuutta.

Olen nauranut lapsesta asti niin rankasti, että pissaa lirahtaa pöksyyn, sama meininki on jatkunut välillä läpi elämän. Vessaankaan ei malta mennä kesken hauskoja juttuja.. Joten en todellakaan vanhemmiten ala lirahduksia suremaan. Enkä muitakaan vanhuuden pieniä vaivoja, lääketiede on apunamme ☝.

- Sheena

• Anonyymi

Tena-vaipat.

• Joo, kyllä mäkin tajusin jo lapsena, että kuolema tulee. Aika yllättävää että 50 päivätkin lähestyy. Kauheen näkösiä noi mun lapsuuden kuvat, kun oon hirmu laiha ja kalpee. Tai laiha mä oon nykyäänkin, mutta en sentäs kalpee, vaan auringon kärventämä. Ei mulla mitään diagnoosia oo, mutta jotenkin virtaa aina ollut tosi vähän.

• Hoidan terveyttäni ennaltaehkäisevästi, sen vuoksi vanheneminen ei nyt huolestuta. Anti-aging terapiat ovat keksittyjä, mutta niissä pitää olla tarkkana, koska läheskään kaikki ravintolisät eivät pidennä elinikää. Osa niistä saattaa jopa lyhentää elinikää, ainakin jos hiirikokeisiin on uskomista.

Yksi asia missä jokaisen keski-ikäisen pitää olla tarkkana on rasvan ja tulehduksen kertyminen vatsaonteloon, josta aiheutuu mm. pömppövatsa, vaikka ylipainoa ei olisikaan. Tähän metaboliseen ongelmaan toimivat jotkut antibiootit, kuten metronidatsoli, ja astaksantiini on tutkimusten mukaan myös hyvä tähän. Sekä tietysti säännöllinen liikunta.

Kun näitä eri molekyylejä miettii, niin esim. C-vitamiini, E-vitamiini, sinkki, kalaöljy, magnesium, resveratroli, jne. , joita monet käyttävät eivät ole hyödyllisiä eliniän pidentämiseen, hiirikokeissa astaksantiini taitaa olla ainoa näistä mainitsemistani, joka on pidentänyt hiirien elinikää noin 12%. Vaikka näitä hiirikokeita ei voi suoraan yleistää ihmisiin.

https://www.nia.nih.gov/research/dab/interventions-testing-program-itp

• Anonyymi

Öh, tajusin elämän rajallisuuden ja nämä mainitsemasi asiat alle 10-vuotiaana. Sukupolvet vaihtuu, eikä kukaan meitä enää muista, kun aikaa kuluu.

• Anonyymi

Eipä niin. Mutta joka elämästä,oli se tällä telluksella tai jossain muulla planeetalla ,jää jälki. Opittu ei mene hukkaan,se on jo geeneissä. Siksi jotkut on jo viisaita nuorena,on ns. Muisti näkö, tms.,osaa tehdä huimia juttuja jo lapsena,eli on 'luonnon lahjakkuus'. 💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä niin. Mutta joka elämästä,oli se tällä telluksella tai jossain muulla planeetalla ,jää jälki. Opittu ei mene hukkaan,se on jo geeneissä. Siksi jotkut on jo viisaita nuorena,on ns. Muisti näkö, tms.,osaa tehdä huimia juttuja jo lapsena,eli on 'luonnon lahjakkuus'. 💩

Kun katsoo vanhoja dokumentteja ennen eläneistä ihmisistä,tai lyötyneitä muumioita muinaisuudesta,siinä dokumentissa tai käärössä,voit olla juuri sinä,entisessä elämässäsi. Elämä on energiaa,ja energia ei pääty,se jatkaa kulkuaan. 💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun katsoo vanhoja dokumentteja ennen eläneistä ihmisistä,tai lyötyneitä muumioita muinaisuudesta,siinä dokumentissa tai käärössä,voit olla juuri sinä,entisessä elämässäsi. Elämä on energiaa,ja energia ei pääty,se jatkaa kulkuaan. 💩

Kun tänne tullaan nuorina sieluina kokemaan ja oppimaan,tehdään jopa hirvittäviä asioita. Mutta niistäkin jää muistijälki. Jos ei tässä elämässä opita,muututa,niin seuraavassa ollaan varmasti viisaampia. Samoja virheitä tuskin toistetaan. Elämä,muodossa tai toisessa on arvokasta. Äärimmäisen arvokasta. Tämä on minun näkemykseni. Muut voi ja SAA pitää omansa.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun tänne tullaan nuorina sieluina kokemaan ja oppimaan,tehdään jopa hirvittäviä asioita. Mutta niistäkin jää muistijälki. Jos ei tässä elämässä opita,muututa,niin seuraavassa ollaan varmasti viisaampia. Samoja virheitä tuskin toistetaan. Elämä,muodossa tai toisessa on arvokasta. Äärimmäisen arvokasta. Tämä on minun näkemykseni. Muut voi ja SAA pitää omansa.💩

Surettaa,kiukuttaa ja jopa raivostuttaa ulkokultaiset itsekkäät itsekeskeiset sielut tällä telluksella. Tälläkin palstalla. En pysty lukemaan noita aloituksia.Tekee pahaa,etoo. Mutta heidän on annettava tehdä omat virheensä,sen salliminen on oppimista sekin. Siinä minullakin on vielä roppakaupalla oppimista.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Surettaa,kiukuttaa ja jopa raivostuttaa ulkokultaiset itsekkäät itsekeskeiset sielut tällä telluksella. Tälläkin palstalla. En pysty lukemaan noita aloituksia.Tekee pahaa,etoo. Mutta heidän on annettava tehdä omat virheensä,sen salliminen on oppimista sekin. Siinä minullakin on vielä roppakaupalla oppimista.💩

Niin, onko jalompaa mitä olla alun suojelusenkelinä uudelle elämälle, jotta se pieni verso, voi olla joskus tulevaisuudessa vahva itsenäinen kukoistava olio, parempi mitä koskaan itse olisi ollut?

Mjoo, olen tullut vanhaksi.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, onko jalompaa mitä olla alun suojelusenkelinä uudelle elämälle, jotta se pieni verso, voi olla joskus tulevaisuudessa vahva itsenäinen kukoistava olio, parempi mitä koskaan itse olisi ollut?

Mjoo, olen tullut vanhaksi.

AV

Sitähän me toivotaan. Mutta lapsenkin on annettava tehdä omat virheet,kompuroida,kärsiä,sulke korvat neuvoiltamme.Se on vaikeaa se.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitähän me toivotaan. Mutta lapsenkin on annettava tehdä omat virheet,kompuroida,kärsiä,sulke korvat neuvoiltamme.Se on vaikeaa se.💩

On se, mutta voimme antaa sen mikä on monesti tutkittu, jokainen on perusluonteeltaan sellainen loppuelämänsä mitä 5-vuotiaana. Kukapa muu sitä voisi muokata mitä omat vanhemmat?

Mutta mjoo, energia mikä junnusta kumpuaa on uskomaton. Se on enemmän mitä kaksi aikuista voi "väsyttää". Elämä on muuttunut, lapset voivat olla jo 10 vuotiaina parempia mitä aikuiset, ja se on outoa se.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se, mutta voimme antaa sen mikä on monesti tutkittu, jokainen on perusluonteeltaan sellainen loppuelämänsä mitä 5-vuotiaana. Kukapa muu sitä voisi muokata mitä omat vanhemmat?

Mutta mjoo, energia mikä junnusta kumpuaa on uskomaton. Se on enemmän mitä kaksi aikuista voi "väsyttää". Elämä on muuttunut, lapset voivat olla jo 10 vuotiaina parempia mitä aikuiset, ja se on outoa se.

AV

Se on hienoa se. Ei ole sitten oppikoulut hukkaan mennyt. Kehitystä tapahtuu. Toivotaan niin.💩

• Anonyymi

näin keski ijällä, alkoitaisi nuoruus vuodet eri tavalla,

• Anonyymi

Oletteko käyttäneet aikanne hyvin?

• Anonyymi

Tuskin. En minä ainakaan. Parempaankin rahkeet riittäisi,mutta olen mitä olen. Oppimaan halukas kylläkin. Henkiseen oppimiseen. Siihen tähtään.💩

• Anonyymi

Älä huoli! Ei täällä kukaan jää kaipaamaan!

• Anonyymi

Mistä tuo tuli? Tarviiko kenenkään jäädä kaipaamaan? Mitä sillä muiden kaipaamisella tuollapuolen teet? Se on kuules siinävaiheessa yks hailee se. Mutta mitä viet mukanasi,kannullisen kakkaa,vai mitä arvokkaimpia aarteita. Valinta on sinun. Siitä sinut muistetaan,tahdoit sitten,tai et.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tuo tuli? Tarviiko kenenkään jäädä kaipaamaan? Mitä sillä muiden kaipaamisella tuollapuolen teet? Se on kuules siinävaiheessa yks hailee se. Mutta mitä viet mukanasi,kannullisen kakkaa,vai mitä arvokkaimpia aarteita. Valinta on sinun. Siitä sinut muistetaan,tahdoit sitten,tai et.💩

Juurihan sanoin, kukaan ei muistele ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurihan sanoin, kukaan ei muistele ketään.

Muistelee ne. Hyvässä ja pahassa. Mutta toisellapuolen sinulle ei ole mitään meriittiä noissa muisteloissa. Elät jo silloin ihan muissa sfääreissä.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistelee ne. Hyvässä ja pahassa. Mutta toisellapuolen sinulle ei ole mitään meriittiä noissa muisteloissa. Elät jo silloin ihan muissa sfääreissä.💩

Tosin aika paljon kertoo se, mitä ne sfäärit sinulle tuollapuolen on,miten sinua jälkeesi jääneet muistelee. Mutta sinulle ei sillä ole silloin enään mitään merkitystä. Merkitykset tuollapuolen muuttuu. Poistun tältäerää.💩

• Anonyymi

Ai, että suunta on alaspäin...? Toki jokainen vanhenee ja fysiinen kunto sekä habitus muuttuvat mutta muutoin, useimmiten, sosiaalinen osaaminen lisääntyy ja henkinen toimintakyky vahvistuu, usein myös talousdellinen tilanne on vakaampi vanhempana kuin nuorena.

Lonkkanivel on kertaalleen vaihdettu, vaivoja on paljon muutakin, kaikki roikkuu ja rypyt sen kun lisääntyvät mutta tunnen itseni hyvinvoivaksi ja olen tyytyväinen elämääni. Se on kuitenkin se juttu!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8903
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6800
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      65
      6560
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5451
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      4923
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3541
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3375
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3142
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2942
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2916
    Aihe