Lukekaa tämä ja miettikää millainen maa tämä Suomi on

Anonyymi-ap

25

419

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomen työeläkejärjestelmä,arvioitiin v 2023 maailman kuudenneksi parhaaksi kansainvälisessä vertailussa. Näitä vertailuja on tehty säännöllisesti. Suomen järjestelmä sijoittui ykköseksi luotettavuus-kriteerin osalta .
      Pohjoismaista Tanska ja Islanti voittivat Suomen ja Suomen jäljessä oli Ruotsi ja Norja.

      Suomen järjestelmähän on erittäin oikeudenmukainen. Kaikkien, tuloista riippumatta työeläke lasketaan täysin samojen laskentakaavojen mukaisesti, samoin työeläkevakuutusmaksu. Lisäksi se on kattava ja lakisääteinen eli kaikki palkansaajat ja yrittäjät on vakuutettuja. Näin ollen rikkaat ja köyhät ovat työeläkejärjestelmässä tasa-arvoisia.

      Aina tietysti voi vaatia suurempia eläkkeitä kuten voi vaatia suurempia palkkojakin. Työeläkkeen suuruuteen voi vaikuttaa ’helposti’ itse tekemällä enemmän työtä, hankkimalla hyväpalkkaista työtä esim kouluttautumalla hyväpalkkaisille aloille jne.

      Se on kyllä totta, että kun kaikkien työeläke lasketaan samojen laskukaavojen mukaan työansioista, niin suurituloiset tulevat saamaan suurta eläkettä ja pienituloiset pientä eläkettä. Ja vastaavasti suurituloiset maksavat suurta työeläkevakuutusmaksua ja pienituloiset pientä vakuutusmaksua.

      Työeläkejärjestelmän tarkoitus ei ole tasata tuloeroja, vaan kerryttää työeläkettä sen mukaan mitä itse kunkin maksaa työeläkevakuutusmaksuja. Verotus on se keino, jolla tuloeroja tasataan ja se sopiikin siihen, ei ansioihin perustuva työeläkejärjestelmä.

    • Anonyymi

      Jos luet koko linkin kaikkine kommentteineen, siis niidenkin kommentit, jotka selvästi tuntevat järjestelmän niin mitenkään ei voi tulla siihen johtopäätökseen kuin mitä yrität hakea eli kusetusta. Päinvastoin, järjestelmähän on hyvä ja oikeudenmukainen.

      • Anonyymi

        On se "herrojen mielestä sitä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se "herrojen mielestä sitä".

        Ja myös narrien 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös narrien 😊

        Kaikkien niidenkin mielestä, jotka omalla työllään elättävät itsensä ja aikanaan saavat työskentelyllään ansaitsemaansa työeläkettä.

        Tyytymättömiä taitaa olla ne, joita työelämä ei ole kummoisesti rasittanut ja toimeentulo on perustunut enempi sosiaaliturvaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien niidenkin mielestä, jotka omalla työllään elättävät itsensä ja aikanaan saavat työskentelyllään ansaitsemaansa työeläkettä.

        Tyytymättömiä taitaa olla ne, joita työelämä ei ole kummoisesti rasittanut ja toimeentulo on perustunut enempi sosiaaliturvaan

        Monet eläkeläiset värittävät kurjuuttaan näillä palstoilla. Pelkällä takueläkkeellä tai pienemmillä työeläkkeillä ei juuri kukaan elä, monet saavat lisäksi täyden asumistuen ja joillakin takuueläkettäkin nostavilla saattaa olla myös pääomatuloja ja omaisuutta. Kenelläkään ei mene satoja euroja kuukausittain ainakaan reseptilääkkeisiin koska reseptilääkkeillä on vuosittainen maksukatto muutaman kympin päälle 600 euroa ja samoin on maksukatto sairaalamaksuissa, kalliisiin hammasremontteihin tai vaikka silmälasien ostoon pienempiä eläkkeitä saavat voivat hakea ja saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos ei asu liian kalliissa vuokra- tai omistusasunnossa ja liian kalliilla asuinalueella takuueläkkeestäkin jää yksineläjällä kohtuullisten asumis- ja ruokamenojen jälkeen muutama satanen käytettäväksi johonkin muuhun. Jos polttaa tupakkia ja kittaa usein kaljaa sitten eivät raha riitä mutta tällainen kuluttaminen on oma valinta ja tyhmyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien niidenkin mielestä, jotka omalla työllään elättävät itsensä ja aikanaan saavat työskentelyllään ansaitsemaansa työeläkettä.

        Tyytymättömiä taitaa olla ne, joita työelämä ei ole kummoisesti rasittanut ja toimeentulo on perustunut enempi sosiaaliturvaan

        No itse asiassa katselin eilen eläkekertymääni ja jos jatkaa sinne 69 vuotiaaksi asti, niin saisin noin 200€/kk enemmän eläkettä. Nauroin makeasti, että kuvitteleeko joku idiootti oikeasti, että hilujen perään joku jatkaisi töitä kuolemaansa asti?
        Minulle riittää, 16 vuotiaasta töitä tehnyt, 7 v ilmaiseksi, koska eläke alkoi kertymään vasta 23 v. Eläke on kohta edessä ja se pitää. Minä olen osuuteni tehnyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet eläkeläiset värittävät kurjuuttaan näillä palstoilla. Pelkällä takueläkkeellä tai pienemmillä työeläkkeillä ei juuri kukaan elä, monet saavat lisäksi täyden asumistuen ja joillakin takuueläkettäkin nostavilla saattaa olla myös pääomatuloja ja omaisuutta. Kenelläkään ei mene satoja euroja kuukausittain ainakaan reseptilääkkeisiin koska reseptilääkkeillä on vuosittainen maksukatto muutaman kympin päälle 600 euroa ja samoin on maksukatto sairaalamaksuissa, kalliisiin hammasremontteihin tai vaikka silmälasien ostoon pienempiä eläkkeitä saavat voivat hakea ja saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos ei asu liian kalliissa vuokra- tai omistusasunnossa ja liian kalliilla asuinalueella takuueläkkeestäkin jää yksineläjällä kohtuullisten asumis- ja ruokamenojen jälkeen muutama satanen käytettäväksi johonkin muuhun. Jos polttaa tupakkia ja kittaa usein kaljaa sitten eivät raha riitä mutta tällainen kuluttaminen on oma valinta ja tyhmyys.

        Sen verran korjaan, että vuoden alusta alkaa nollasta ja niin monta kuukautta menee normihinta lääkkeistä, kunnes tuo katto tulee vastaan. Joillain se kestää ehkä kuusi (6) kk, joillain tulee vasta loppuvuodesta katto vastaan, joku saa ehkä nopeammin, riippuu tietenkin käytettävien lääkkeiden hinnoista.
        Asumistukea pienennettiin, vaikutus ei ole suuri, 10-20€/kk, tietämilläni vanhuksilla, joiden kanssa olen jutellut.
        Lisäksi, jos eläke on kovin pieni, ei mene veroa. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että toiset eläkeläiset kyllä valittaa kovaa ja äänekkäästi, mutta kannattaisi myös kiinnittää huomiota yhteen tärkeään asiaan eli siihen, kuinka paljon kolikoita uppoaa kauppojen ja kioskien pelikoneisiin, lottoihin ym peleihin. Niistä ei koskaan saa sitä "ylimääräistä", ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itse asiassa katselin eilen eläkekertymääni ja jos jatkaa sinne 69 vuotiaaksi asti, niin saisin noin 200€/kk enemmän eläkettä. Nauroin makeasti, että kuvitteleeko joku idiootti oikeasti, että hilujen perään joku jatkaisi töitä kuolemaansa asti?
        Minulle riittää, 16 vuotiaasta töitä tehnyt, 7 v ilmaiseksi, koska eläke alkoi kertymään vasta 23 v. Eläke on kohta edessä ja se pitää. Minä olen osuuteni tehnyt!

        Eläkekertymä loppuu kun täytät 68 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkekertymä loppuu kun täytät 68 v.

        69v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        69v

        Olet sitten nuorempi, kun minä minulla loppuu 68 v.


    • Anonyymi

      Työntekijän työaika vuodessa lomien jälkeen noin kymmenen kuukautta.

      Yrittäjänä vuodessa työskennellyt noin 13-14 kuukautta. Tästä kun maksaa kunnon yrittäjäeläkkeen niin ihan hyvin pärjää.

      Se on valinta viitsiikö vai lorviiko. Yleensä nämä lorvijat valittaaa ja vaatii toisia maksamaan.

      • Anonyymi

        Vuodessa 12 kuukautta, sinun vuosi on 13-14 kk??
        Työntekijä töissä vuodessa 10kk, kaksi kuukautta lomilla??

        Nyt on mielenkiintoinen matemaattinen laskenta. Täsmennätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodessa 12 kuukautta, sinun vuosi on 13-14 kk??
        Työntekijä töissä vuodessa 10kk, kaksi kuukautta lomilla??

        Nyt on mielenkiintoinen matemaattinen laskenta. Täsmennätkö?

        Vain kuntien ja valtion töissä on noin pitkät lomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kuntien ja valtion töissä on noin pitkät lomat.

        Kyllä, tiedän, mutta YRITTÄJÄ.
        Kunta/valtio, työntekijä, ei johtaja, on loma max 5 vko kesällä, 2 vko talvella. Vaatii sitten jo piiitkän työuran. Johtajat, pikkunilkistä isoon, onkin sitten vain lomilla. Eiköhän noitakin ole jo työntekijöiden osalta lyhennetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, tiedän, mutta YRITTÄJÄ.
        Kunta/valtio, työntekijä, ei johtaja, on loma max 5 vko kesällä, 2 vko talvella. Vaatii sitten jo piiitkän työuran. Johtajat, pikkunilkistä isoon, onkin sitten vain lomilla. Eiköhän noitakin ole jo työntekijöiden osalta lyhennetty.

        Ei vaadi , kun 15 vuotta työssä, sillon saa nuo pitkät lomat , myös seurakunnan työntekijöillä sama systeemi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaadi , kun 15 vuotta työssä, sillon saa nuo pitkät lomat , myös seurakunnan työntekijöillä sama systeemi.

        Totta, meidän naapurit, toinen sairaanhoitaja ja toinen seurakunnan vahtimestari , molemmilla viisi viikkoa kesällä ja talvella kaksi viikkoa lomaa.


    • Anonyymi

      YEL maksu on kohtuuton pieyrittäjille, jos vaan pystyy kannattaa ottaa vapaaehtoinen lisäeläke. Vaikka se muutettiin huonommaksi verottajan takia ja eläkeikää nostettiin.Se oli 20 -30v sitten hyvä järjestemä. Kateelliset vasemmistopoliitikot pilasi sen.

      • Anonyymi

        Vapaaehtoinen lisäeläke voi olla hyvä lisä hetken aikaa, yleensä noin viisi vuotta. Toisaalta, jos siihen laitetut rahat pistää YELliin, niin saa varmasti paremman hyödyn ja niin kauaksi aikaa kun elonpäiviä riittää eli yel ei ole määräaikainen.
        Kalliskin se on YEL:iin verrattuna siihen nähden mitä vakuutusmaksulla saa.


    • Anonyymi

      Suomen kilpailukyky on 15:ta kansainvälisen tutkimuksen mukaan. Taloudellinen menestyminen on Suomella vasta sijalla 50 .Täällä ei arvosteta yrittäjyyttä , Suomi on Eu:n vasemmistolaisin maa ja koulutus tuottaa lisää virkamiehiä julkiselle puolelle. Verotus on korkealla n. 50% tuloista ja sillä ei saa kuitenkaan julkisia palveluja.

    • Anonyymi

      Suomi on paska maa yrittäjän kannalta. Täällä pärjää vaan poliitikot ja korkeimmat virkamiehet.Järjestemä on rakennettu heitä varten. Verotus on laillistettua varkautta, Verorahoilla ei saa kuitenkaan riittäviä palveluja. Hoitojonot on pitkät , huonot vanhustenpalvelut ja nuorten mielenterveyshoito ei toimi. Velkaa tehdään 1,5 milj/tunti , 36 mil/vrk ja 13 000 milj/vuosi .

    • Anonyymi

      Eläkeet halutaan selkeästi jättää pystyyn maksamatta. Palkansaaja påuolella ei päästetä vajaakuntoisia eläkkeelle ja heidän eläkkeet pudotetaan siten alle toimeentulo mahdollisuuksien .Samaa linjaa on Eu ;:hun liittymisen jälkeen vedetty pitkin Eurooppaa pyrkien nostamaan eläkeikää ,kuten myös Suomessa on tehty. Tuo on johtanut mm. Ranskassa mittaviin vastustuksiin ja niin tule myös Suomessa havahtua eläkkeiden suhteen vaatimaan eläköitymis iän palauttamista 63 ikä vuoteen. Nykyinen ikäpolviin kohdistuva eläkeiän nosto syntymävuoteen perustuen ei ole tasa arvoinen järjestelmä eikä edes kohtuullinen sillä eläköitymis ikää vedätetään kohtuuttoman ylös elin ikään nähden ja etenkin siihen nähden että Suomessa ei työllisty edes tuohon 63:meen ikävuoteen kuin hyvin hyvin harva.

      https://yle.fi/a/74-20024045

      https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ikaluokilla-oma-elakeikansa/

      • Anonyymi

        Itse olen myös hakenut työkyvyttömyyseläkettä osatyökyvyttömyyden lisäksi ja hylku on tullut.
        Tosin ymmärrän perustelut, työkyvytön on sellainen joka ei rajoituksien takia kykene tekemään mitään työtä.
        Vasta yli 60v aletaan katsoa että kykeneekö tekemään sitä omaa ammattiansa.
        Jokainen joka hakee eläkettä niin voi miettiä kykeneekö tekemään esim. puhelinmyyjän hommia, eri asia tykkääkö tuollaisesta työstä mutta eläkettä ei saa jos este on vain että vituttaa työnteko.
        Myös se on yksi lysti löytyykö sitä kevyempää työtä, se on ihan eri asia kuin työkyvyttömyys.

        Niin ja itse haen eläkepäätöstä taasen reilu vuoden päästä sillä olen silloin yli 60v.


    • Anonyymi

      Ei tarvi lukea, koska ihan elävässä elämässä todettu, miten Suomi on mennyt alas siitä lähtien, kun EU-paskaan päättäjät vei. Suomi on slummi, pelkkä paskaläjä, jossa alkuperäiskansa tapetaan sukupuuttoon, verotetaan kuoliaaksi.

      • Anonyymi

        Kukin kokee miten haluaa…. Tuo oli sinun mielipiteesi.

        Minulla on päinvastainen kokemus Suomesta paitsi täällä valtaosan elämästäni asuneena, niin myös ulkomailla vuosia asuneenakin.
        Paras maa meille suomalaisille ja tutkimuksissakin maailman onnellisin maa. Kyllä tänne muutamia sinunlaisiakin sopii mainiosti ilman, että siitä mitää haittaa kenellekään seuraa eikä se näy missään…


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3128
    2. 118
      1376
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      134
      1214
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1132
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      75
      932
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      775
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      39
      774
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      773
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      67
      762
    Aihe