Mitä jos uutta akkukemiaa ei keksitäkään? Onko mahdollista, että näin ikävästi käy?

Anonyymi-ap

Tällä hetkellä ei ole tiedossa mitään uutta akkukemiaa, joka esim. tuplaisi akun energiatiheyden.

Toisaalta ei polttomoottorikaan juuri muuttunut vuoden 1806 jälkeen. Tekohengitysjuttuja siihen lisäiltiin viimeisinä vuosina, mutta sekään ei pelastanut hyötysuhteeltaan surkeaa fossiilimoottoria.

39

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tässä mitään akkuvallankumousta tarvita. Kaikki ajot sujuu hienosti nykyisillä sähköautoilla. Ja hinta per 100km on noin 1,3 euroa.
      Nykyisin lataan akun kotipihassa kaksi kertaa viikossa. Ei mitään lisäarvoa jos latausväli pitenisi.

      • Anonyymi

        Tottahan parempia akkuja tai pakkasominaisuuksia pitää saada, että sähköautosta tulisi kaikkien auto. Toisille nykyinen riittää, mutta ei suurimmalle osaa näillä hinnoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan parempia akkuja tai pakkasominaisuuksia pitää saada, että sähköautosta tulisi kaikkien auto. Toisille nykyinen riittää, mutta ei suurimmalle osaa näillä hinnoilla.

        "Tottahan parempia akkuja tai pakkasominaisuuksia pitää saada, että sähköautosta tulisi kaikkien auto. "

        Miksi sähköautosta pitäisi tulla kaikkien auto?Sulla on valtava fetissi tuosta asiasta.

        Ei mistään käyttövoimasta ole koskaan tullut kaikkien valinta. Ei dieselistä eikä bensasta.
        Kukaan ei ole koskaan sanonut että sähköstä tulisi.
        Sun sisäiset demonit saanut sanoman typeryyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tottahan parempia akkuja tai pakkasominaisuuksia pitää saada, että sähköautosta tulisi kaikkien auto. "

        Miksi sähköautosta pitäisi tulla kaikkien auto?Sulla on valtava fetissi tuosta asiasta.

        Ei mistään käyttövoimasta ole koskaan tullut kaikkien valinta. Ei dieselistä eikä bensasta.
        Kukaan ei ole koskaan sanonut että sähköstä tulisi.
        Sun sisäiset demonit saanut sanoman typeryyksiä.

        Kyllä monet hirmuisella tarmolla sellaista asiaa yrittävät ajaa, että joko ajat sähköllä tai et millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä monet hirmuisella tarmolla sellaista asiaa yrittävät ajaa, että joko ajat sähköllä tai et millään.

        Mitäpä muuta uskovaisilta voisi odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tottahan parempia akkuja tai pakkasominaisuuksia pitää saada, että sähköautosta tulisi kaikkien auto. "

        Miksi sähköautosta pitäisi tulla kaikkien auto?Sulla on valtava fetissi tuosta asiasta.

        Ei mistään käyttövoimasta ole koskaan tullut kaikkien valinta. Ei dieselistä eikä bensasta.
        Kukaan ei ole koskaan sanonut että sähköstä tulisi.
        Sun sisäiset demonit saanut sanoman typeryyksiä.

        No kyllä polttomoottoriautosta aikalailla koko kansan kulkine on tullut. Ja jopa tulotasoon katsomatta, sillä vanhoja käytettyjä polttomoottoriautoja saa edullisesti ja yleensä ne pystyvät samaan kuin uutenakin.
        Sähköautoilla on vielä pitkä matka siihen.
        Mutta jos akuista saadaan pitkäikäisempiä ja halvempia, niin mikä ettei sähköautoillakin olisi mahdollisuus tulla koko kansan kulkineeksi polttisten tapaan.


    • Anonyymi

      Vai ei ole polttomoottori muuttunut vuosisatojen aikana? Akkuja tutkitaan ja kehitellään nyt kovilla panoksilla, joten kyllä sieltä parempaa on tulossa ihan varmasti.

      • Anonyymi

        Sähkön purkittaminen on hankalampi juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön purkittaminen on hankalampi juttu.

        Yli 15 vuoden kestoikä alkaa olla akulle jo siinä rajoilla. Kiinnostus noin vanhaan autoon tulee olemaan vähäinen, jos akku on alkuperäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 15 vuoden kestoikä alkaa olla akulle jo siinä rajoilla. Kiinnostus noin vanhaan autoon tulee olemaan vähäinen, jos akku on alkuperäinen.

        Pienituloiset, jotka nyt ajelevat tonnin-parin corolloilla, eivät tulevaisuudessa aja enää millään.
        Sellaisia halpoja käytettyjä sähköautoja, jotka vielä olisivat kunnossa, ei ole eikä tule.


    • Anonyymi

      Kiinan volovos taitaa myös hintaan vaikuttaa tuontitullit verot sen myötä laatu kärsii

    • Anonyymi

      Ettekö tiedä, että vedyn avulla voidaan kehittää synteettisiä polttoaineita? Ne käyvät nykyisiin polttomoottoreihin ilman mitään muutostarpeita. Polttokennot ovat jo ihan naurettava juttu, eikä sähköautoillakaan ole tulevaisuutta, koska maapallolta loppuu kohta kaikki akkujen valmistamisessa tarvittavat erikoismalmit.

      • Anonyymi

        Miksi vedyllä ei vois tehdä molempia eli polttonesteistä ja sähköä. Se on selvää, ettei sähkön tankkaamista akkuihin kannata pitemmän päälle toteuttaa. Se on paljon tuhoisampaa kuin fossiilien polttaminen.


      • Anonyymi

        Helposti, mutta sähköä hukataan ainakin 50% jonka voisi suoraan ladata akkuun.


      • Anonyymi

        Polttomoottorin ongelma ovat typen oksidit, joita syntyy aina kun moottori käyttää ilmaa hapen saamiseksi palotapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorin ongelma ovat typen oksidit, joita syntyy aina kun moottori käyttää ilmaa hapen saamiseksi palotapahtumaan.

        Ei ole patteripetterit laatikon terävimpiä veitsiä.

        Bensakoneissa on reilut 30 vuotta ollut käytössä katalysaattorit, jotka hävittävät paitsi typen oksidit, niin myös epätäydellisesti palaneen polttoaineen (hiilivedyt + häkä). Näiden puhdistusjärjestelmien toimintaa myös valvotaan autojen itsediakgnostiikalla (OBD) ja katsastuksissa tehtävillä mittauksilla.

        Dieseleissäkin on periaatteessa typen oksidit hävittävä katalysaattori tai päästöjä vähentävä pakokaasujen takaisinkierrätys. Tuli vain nämä systeemit paljon myöhemmin käyttöön eikä mitään valvontaa ole, joten on ollut yleistä kansanhupia deletoida nokilekoista niin hiukkassuodattimet kuin NOx päästöjä vähentävä tekniikka. Kas kun nämä saastelaitteet pikkuisen nostavat kulutusta ja dieselkuskien elämäntehtävä on päästä kehuskelemaan pienellä kulutuksella. Selvästi sukulaissieluja patteripetterien kanssa. Laittomuudet OK, kun uskonlahko antaa luvan.

        No, nyt dieseleihin sovitellaan uusia polttoaineita, metaania ja ammoniakkia. Molemmissa se ongelma, etteivät toimi puristussytytyksellä -> pitää käyttää dieseliä sytykkeenä. Ja voi olla palaminen epätäydellistä. Tulee palamattoman / osin palaneen polttoaineen päästöjä. Moottorissa palamatta jäänyt metaani on huono juttu, koska se on paljon hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Ammoniakilla vastaava ongelma, voi tulla typpioksiduulipäästöjä (kasvihuonekaasu tämäkin).

        Ottomoottorissa (=bensakoneessa) metaanin käyttö sujuu mainiosti. Ottomoottori kun lähtökohtaisesti on kaasumaisella polttoaineella toimiva ja katalysaattori siistii pakokaasut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helposti, mutta sähköä hukataan ainakin 50% jonka voisi suoraan ladata akkuun.

        Patteriautojen energiatehokkuus on ylivoimainen, mutta patteriautojen osuus autokannasta on niin pieni, ettei sillä ole vielä merkitystä päästöjen kannalta. Ja myyntiluvut sukeltaa, joten tilanne ei muutu vielä pitkään aikaan.

        Sähkö- tai vetyautoista hihhuloineissa maissa (Saksa, USA jne) ei ole liikenteen päästöt pienentyneet lainkaan. Sähköistymisen hyödyt energiatehokkudessa on syönyt autojen hurjasti kasvanut massa. Ja nyt on syytä muistaa, että tyypillisin sähköauto on lataushybridi. Jota ei välttämättä ladata lainkaan, kun ei ole latausinfraa....

        Reaalimaailma <> patteriuskovaisten pilvilinnat.

        Ainakin henkilöautot tulevat ajan mittaan korvautumaan patteriautoilla. Raskas liikenne vielä kysymysmerkki, nurkka-ajoon (jakelukuorma-autot ja kaupunkibussit) sähkö OK, mutta pitkänmatkanliikenne eri juttu... ei siihen oikein ole edes protomalleja vielä.

        Mutta autokannan hitaan uusiutumisen vuoksi patteriautoilla vähennellään päästöjä tosissaan vasta 2030 luvun loppupuolella.

        Sitä ennen olisi kiva tehdä jotain. Ja on jo tehty. "Väistämätön" autoliikenteen päästöjen kasvu saatiin jo 2008 katkaistua ja käännettyä tuskallisen hitaaseen laskuun biopolttoaineilla - etenkin etanolin lisäämisellä bensaan. On vaan jo niin vanha ja siksi epämuodikas kikka, ettei tästä enää paljoa puhuta. Laitettiin kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle, vaikka oli jo ennalta nähtävissä, ettei se voita.

        Ja nyt ollaan aika hukassa, mitäs sitten, kun ei kalliit ja lastentaudeista kärsivät patteriautot tee kauppaansa siihen tahtiin, kuin utopioissa kuviteltiin.


    • Anonyymi

      Tutkimuksessa ollaan jo niin pitkällä, että enemmän ajan kysymys. Sitä onkin vaikeampi veikata, koska seuraavan sukupolven akkuja on kaupallisissa tuotteissa.

      • Anonyymi

        " Tutkimuksessa ollaan jo niin pitkällä, että enemmän ajan kysymys. Sitä onkin vaikeampi veikata, koska seuraavan sukupolven akkuja on kaupallisissa tuotteissa. "


        Hyväuskoisten ihmisten kusetus jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Kun aloitin sähkötekniikan opinnot joskus 60-luvun alussa, niin silloin kerrottiin, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka sopii mainiosti myös sähköautoon. Nyt olen ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta optimistiset mainosmiehet hokevat edelleen samaa mantraa. Järki näköjään tarttuu hyvin hitaasti ihmisen kalloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tutkimuksessa ollaan jo niin pitkällä, että enemmän ajan kysymys. Sitä onkin vaikeampi veikata, koska seuraavan sukupolven akkuja on kaupallisissa tuotteissa. "


        Hyväuskoisten ihmisten kusetus jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Kun aloitin sähkötekniikan opinnot joskus 60-luvun alussa, niin silloin kerrottiin, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka sopii mainiosti myös sähköautoon. Nyt olen ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta optimistiset mainosmiehet hokevat edelleen samaa mantraa. Järki näköjään tarttuu hyvin hitaasti ihmisen kalloon.

        On paljon ihmisiä, jotka näkevät, että siirtyminen takaisin 1800- luvun alkupuolen elämäntapaan on ainoa mahdollisuus pelastaa maapallo. Ihmisen kehittämä teknologia on todellakin niin huonoa, että se kokonaisuudessaan tuhoaa maapallon. Sähköautojenkin väitetäänolevan ympäristöystävällisiä. Eivät ole, jos ollaan vähänkin rehellisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tutkimuksessa ollaan jo niin pitkällä, että enemmän ajan kysymys. Sitä onkin vaikeampi veikata, koska seuraavan sukupolven akkuja on kaupallisissa tuotteissa. "


        Hyväuskoisten ihmisten kusetus jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Kun aloitin sähkötekniikan opinnot joskus 60-luvun alussa, niin silloin kerrottiin, että parin vuoden päästä tulee markkinoille ihmeakku, joka sopii mainiosti myös sähköautoon. Nyt olen ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta optimistiset mainosmiehet hokevat edelleen samaa mantraa. Järki näköjään tarttuu hyvin hitaasti ihmisen kalloon.

        Jep, viimeiset 30 vuotta on näitä mullistavia akkuja uutisoitu vähintään 1/vuosi. Nykyään aika moni on uudelleenlämmitetty idea vuosikymmenen tai parin takaa.

        Kyllä näitä uusia akkukemioita koko ajan kehitellään, mutta suurin osa karsiutuu jo varhaisessa vaiheessa. Voihan sitä kehua valtavilla lataustehoilla tai energiamäärillä, mutta akun olisi myös kiva kestää enemmän kuin 10 lataussykliä ja sen pitäisi toimia myös pakkasessa ja pitäisi myös kehittää sarjatuotantoon soveltuva valmistusmenetelmä.

        Valtaosa ei pääse ikinä laboratoriota pidemmälle ja niistäkin, jotka pääsee, karsuituu suurin osa, kun protomallien kanssa tullee ylitsepääsemättömiä ongelmia. Mieleen tulee mm. ruotsalaisten taannoin polttomoottoriautoon kehittämä lämpöakku (faasiumuutosvaraaja), joka varastoi moottorin hukkalämpöä käytettäväksi esilämmitykseen pakkasaamuina. Kiva idea, mutta eivät vaan saaneet lämpöakkujaan pysymään ehjinä oikeissa käyttöoloissa.

        Aika harvakseltaan näitä uusia akkukemioita on tullut. Lyijyakkujen tilalle tuli joku 40 vuotta sitten NiCd/NiMh, jotka parikymmentä vuotta sitten menettivät valtikkansa Li-Ion kemioille.... alkaisi jo pikkuhiljaa olla aika löytää korvaaja näille. Jo ihan siitä syystä, että näissä Li-Ion akuissa käytettävistä materiaaleista tulee pula sitten, kun sähköistyminen alkaa tosissaan eli myös työkoneet, raskas liikenne, lentokoneet lyhyillä matkoilla jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, viimeiset 30 vuotta on näitä mullistavia akkuja uutisoitu vähintään 1/vuosi. Nykyään aika moni on uudelleenlämmitetty idea vuosikymmenen tai parin takaa.

        Kyllä näitä uusia akkukemioita koko ajan kehitellään, mutta suurin osa karsiutuu jo varhaisessa vaiheessa. Voihan sitä kehua valtavilla lataustehoilla tai energiamäärillä, mutta akun olisi myös kiva kestää enemmän kuin 10 lataussykliä ja sen pitäisi toimia myös pakkasessa ja pitäisi myös kehittää sarjatuotantoon soveltuva valmistusmenetelmä.

        Valtaosa ei pääse ikinä laboratoriota pidemmälle ja niistäkin, jotka pääsee, karsuituu suurin osa, kun protomallien kanssa tullee ylitsepääsemättömiä ongelmia. Mieleen tulee mm. ruotsalaisten taannoin polttomoottoriautoon kehittämä lämpöakku (faasiumuutosvaraaja), joka varastoi moottorin hukkalämpöä käytettäväksi esilämmitykseen pakkasaamuina. Kiva idea, mutta eivät vaan saaneet lämpöakkujaan pysymään ehjinä oikeissa käyttöoloissa.

        Aika harvakseltaan näitä uusia akkukemioita on tullut. Lyijyakkujen tilalle tuli joku 40 vuotta sitten NiCd/NiMh, jotka parikymmentä vuotta sitten menettivät valtikkansa Li-Ion kemioille.... alkaisi jo pikkuhiljaa olla aika löytää korvaaja näille. Jo ihan siitä syystä, että näissä Li-Ion akuissa käytettävistä materiaaleista tulee pula sitten, kun sähköistyminen alkaa tosissaan eli myös työkoneet, raskas liikenne, lentokoneet lyhyillä matkoilla jne.

        Unohtui mainita, että hyvästä ideasta "löytyy joka kaupan hyllyltä" tuotteeksi vierähtää helposti 30 vuotta.

        Siis ensin teoreettista pyörittelyä ja jotain laboratoriokokeita puhtaasti kokeellisessa mielessä. Ehkä joku sitten lähtee ideaa jatkojalostamaan. N vuotta laboratoriossa uurastamista, sitten protoja, käyttökokeita, valmistustekniikan kehittämistä. Ensimmäiset tuotteet sikahintaisia, joten kuluttajamalleja saa odotella vielä niiden perään 10 vuotta.

        Vrt. LED on ideana 100 vuoden ikäinen. Käyttökelpoinen tuote (merkkivalo) siitä tuli 60/70 lukujen vaihteessa. Aika pian ymmärrettiin, että tarvetta olisi myös tehokkaille sinisille ledeille, mutta moinen saatiin aikaan vasta 30 vuoden punnerruksen jälkeen -95. Tämän pohjalta saatiin kehitettyä "valkoiset" ledit (-96), mutta vierähti vielä 15+ vuotta ennen kuin oli kaupoissa hinta/laatusuhteeltaan hyvät ledvalot.


    • Anonyymi

      Turha pelätä, että maailma olisi nyt valmis. Kehitys kehittyy yhä, ja yhtä yllättävillä tavoilla.

      • Anonyymi

        Sähköautouskovaiset ja lobbarit pyrkivät rajaamaan kehitystä. Pitää laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle, patteriautoihin.

        En ole edes nähnyt laskemia siitä, onko tämä nopein tai kustannustehokkain tapa pienentää päästöjä. Tuskin. Vaan ei haittaa, koska sähköautouskonnossa ei ole kustannuksilla mitään väliä, rahaa tulee taikaseinästä.

        Reaalimaailmassa vaan kun rahaa ei ole rajattomasti, kannattaisi keskittyä niihin temppuihin, joilla saadaan suurin hyöty. Esim. saattaisi olla paljon tehokkaampaa panostaa terästehtaiden CO2 päästöjen vähentämiseen kuin tieliikenteen päästöjen vähentämiseen....

        Ja tässä hypetyksessä on päässyt jo toimivaksi todettu keinokin - biopolttoaineet, unohtumaan. Autokanta uusiutuu niin hitaasti, että on oikeastaan pakko turvautua polttoaineen vaihtoon. Ensin jätteistä tehtävät biopolttoaineet mahdollisimman laajaan käyttöön (osuus olisi mahdollista 10-kertaistaa) ja sen perään synteettiset polttoaineet.

        ...reaalimaailmassa ei näy patteriautojen myyntikään sujuvan patteriautouskovaisten hehkuttamaan tahtiin. Mutta uskovaisia ei ennenkään ole tosiasiat hetkauttaneet - ylistyslauluja lauletaan edelleen ja piirrellään kasvulukuja vuoden vanhojen tilastojen pohjalta. 2024 tilastot voidaan sivuuttaa vääräuskoisten harhaoppina.


    • Anonyymi

      Ei tule kehitystä koska alati lähenevä ydinsota.

      • Anonyymi

        Tämä on tyypillinen katastrofeihin keskittyvän uutisoinnin luoma harha.

        Todellisuudessa asiat ovat valtaosin kehittyneet parempaan suuntaan. Kuuban kriisin aikana ydinsota oli paljon lähempänä kuin nyt. Maailman väkiluku ei raketoi eikä ole ruoka, vesi, ihan kaikki loppumassa tulevaisuudessa. Väestönkasvu hiipuu jopa suuressa osassa kehitysmaita eikä taannoin povattu 10 miljardia edes mene rikki ennen kuin ollaan jo loivassa laskusuunnassa.


    • Anonyymi

      Edelleen sähköautoissakin on ne samat ongelmat kuin silloin 1800-luvulla kun se keksittiin. Hidas lataus, lyhyt toimintasäde ja suuri paino. Ilmeisesti myös selvästi lyhyempi käyttöikä, koska ajan hammas vaikuttaa sähköauton akkuun vomakkaammin kuin polttomoottoriauton tekniikkaan.
      Eikä tietenkään sovi unohtaa korkeampaa hintaa.

      • Anonyymi

        Mitä korkeampaa hintaa. Uudet sähköautot ovat jo saman hintaisia kuin vastaavat uudet polttikset. Ja käyttökustannukset ovat vain murto-osan polttisten kustannuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä korkeampaa hintaa. Uudet sähköautot ovat jo saman hintaisia kuin vastaavat uudet polttikset. Ja käyttökustannukset ovat vain murto-osan polttisten kustannuksista.

        Niin, veronalennusten vuoksi sähköauto on ihan OK vaihtoehto niille, jotka katselevat kulkupeliä 70-100 k€ hintaluokassa.

        Mutta käytettynä ostettujen autojen keskihinta on 14 tonnia ja moni uudenkin ostaja katselee autoa 30 tonnin hintaluokassa.

        Halvemman pään käytetyt patteriautot on jotain Datsun leafin tms. missä ei ole kunnon pikalatausta ja toimintasäde hikisesti yli 100 km. Kesällä. Eikä Leafin takapenkille ole aikuisilla asiaa, testattu on.

        30 tonnilla saa ihan OK polttomoottoriauton. Vastaavankokoeisesta patteriautosta joutuu pulittamaan 15 tonnia enemmän.

        BTW tällainen 30 tonnin bensakäyttöinen auto kuluttaa ihan yhtä vähän bensaa kuin tyypillinen sähköauto!

        Kas kun tyypillinen sähköauoto on lataushybridi! Täyssähköauto edustaa vähemistöä sähköautojen joukossa.

        Suomessa lataushybridit hörppivät vajaan 6 l/100 km ja tuottavat 140 g/km CO2 päästöt. Muualla maailmassa lukemat ovat vieläkin rumenpia.

        Tällä sähköistyksellä on saatu autoihin 600 kg lisää massaa ja lisää hintaa. Sähköistys on parantanutenergiatehokkuutta, mutta massan kasvu vetää toiseen suuntaan ja lopputulos on plus miinus nolla.

        Hyödyt ympäristön kannalta, kun pitää kaivella enemmän kuoppia akkumineraalien vuoksi...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, veronalennusten vuoksi sähköauto on ihan OK vaihtoehto niille, jotka katselevat kulkupeliä 70-100 k€ hintaluokassa.

        Mutta käytettynä ostettujen autojen keskihinta on 14 tonnia ja moni uudenkin ostaja katselee autoa 30 tonnin hintaluokassa.

        Halvemman pään käytetyt patteriautot on jotain Datsun leafin tms. missä ei ole kunnon pikalatausta ja toimintasäde hikisesti yli 100 km. Kesällä. Eikä Leafin takapenkille ole aikuisilla asiaa, testattu on.

        30 tonnilla saa ihan OK polttomoottoriauton. Vastaavankokoeisesta patteriautosta joutuu pulittamaan 15 tonnia enemmän.

        BTW tällainen 30 tonnin bensakäyttöinen auto kuluttaa ihan yhtä vähän bensaa kuin tyypillinen sähköauto!

        Kas kun tyypillinen sähköauoto on lataushybridi! Täyssähköauto edustaa vähemistöä sähköautojen joukossa.

        Suomessa lataushybridit hörppivät vajaan 6 l/100 km ja tuottavat 140 g/km CO2 päästöt. Muualla maailmassa lukemat ovat vieläkin rumenpia.

        Tällä sähköistyksellä on saatu autoihin 600 kg lisää massaa ja lisää hintaa. Sähköistys on parantanutenergiatehokkuutta, mutta massan kasvu vetää toiseen suuntaan ja lopputulos on plus miinus nolla.

        Hyödyt ympäristön kannalta, kun pitää kaivella enemmän kuoppia akkumineraalien vuoksi...?

        Ei ladattava sähköauto hörpi yhtään bensaa tai dieselpolttoainetta, se käy ja kulkee sähköllä.
        Tuota hybridikummajaista tarvitsee vain jos ajaa pitkiä taipaleita eikä halua ainoastaan polttomoottoriautoa. Hybridi on se päättömin valinta, aivan ihmeellinen viritys ja sitten kuvitellaan että kun ladataan polttomoottorilla akkua, se on jotenkin ympäristöystävällistä. Mikä järki on hybridissä, kertokaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ladattava sähköauto hörpi yhtään bensaa tai dieselpolttoainetta, se käy ja kulkee sähköllä.
        Tuota hybridikummajaista tarvitsee vain jos ajaa pitkiä taipaleita eikä halua ainoastaan polttomoottoriautoa. Hybridi on se päättömin valinta, aivan ihmeellinen viritys ja sitten kuvitellaan että kun ladataan polttomoottorilla akkua, se on jotenkin ympäristöystävällistä. Mikä järki on hybridissä, kertokaa?

        Näin valheellista on koko sähköautotouhu. Tosiasioita kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Suureen ääneen puhutaan, miten fossiilienergiasta on päästävä eroon mutta käytännössä keinot ovat todella heikot ja hitaat. Sähköautohuuman jälkeen ovat tosiasiat tulleet esille ja näyttää siltä, että sähköautoteknologian rajallisuus on rävähtänyt silmille liiankin voimakkaasti. Politiikka on enemmän totuuden kiertämisen kuin teknologian kehittämisen puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin valheellista on koko sähköautotouhu. Tosiasioita kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Suureen ääneen puhutaan, miten fossiilienergiasta on päästävä eroon mutta käytännössä keinot ovat todella heikot ja hitaat. Sähköautohuuman jälkeen ovat tosiasiat tulleet esille ja näyttää siltä, että sähköautoteknologian rajallisuus on rävähtänyt silmille liiankin voimakkaasti. Politiikka on enemmän totuuden kiertämisen kuin teknologian kehittämisen puolella.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ei siis miten maailma muuttuu tulevaisuudessa vaan se että kuinka paljon asiat ovat muuttuneeet suomalaisten ostamien autojen suhteen.
        Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ei siis miten maailma muuttuu tulevaisuudessa vaan se että kuinka paljon asiat ovat muuttuneeet suomalaisten ostamien autojen suhteen.
        Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.

        Nyt puhui hyvin pienen piirin edustaja. Jos maailmaa tulkitsee yhden pikkiriikkisen maan pienen joukon näkövinkkelistä, mennään harhaan vääjäämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ei siis miten maailma muuttuu tulevaisuudessa vaan se että kuinka paljon asiat ovat muuttuneeet suomalaisten ostamien autojen suhteen.
        Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.

        Tuosta on silti VALTAVAN pitkä matka siihen, että jokaisessa pihassa ja parkkiruudussa, jossa nyt on joku vanha polttomoottoriauto, olisikin sähköauto.
        Suomalaisen autokannan keski-ikä nousee edelleen, eikä suunta näytä ihan lähitulevaisuudessa muuttuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ei siis miten maailma muuttuu tulevaisuudessa vaan se että kuinka paljon asiat ovat muuttuneeet suomalaisten ostamien autojen suhteen.
        Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.

        Täyssähköautojen ensirekisteröinnit Suomessa:

        Tammi- toukokuu 2023 ensirekisteröitiin 12 209 kpl sähköautoa.
        Tammi - toukokuu 2024 ensirekisteröitiin 8 670 kpl sähköautoja.
        Ei näytä minun silmiini kovalta kasvulta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen ensirekisteröinnit Suomessa:

        Tammi- toukokuu 2023 ensirekisteröitiin 12 209 kpl sähköautoa.
        Tammi - toukokuu 2024 ensirekisteröitiin 8 670 kpl sähköautoja.
        Ei näytä minun silmiini kovalta kasvulta...

        Kiristynyt talous yhä suuremmalla osalla kansalaisia alkaa näkyä näinkin, ei mitään yllättävää, ollaan varovaisia, odotellaan, katsellaan, ajellaan sillä millä tähänkin asti...
        Kun selvität kaikki ensirekisteröinnit noilta ajoilta, huomaat että myös kokonaisluku on pienentynyt. Eli sähköautojen ensirekisteröintiluvut vuodelta 2024 eivät kerro oikeastaan mitään juuri sähköautojen suosiosta.


    • Anonyymi

      Uuden trehokkaammaan akkukemian keskiminen romahduttaisi nykyisten patteriautojen arvot. Vastoin aloittajan väittämää polttomoottorit ovat kehittyneet huimasti 1806 jälkeen. 1806 polttomoottori ei pärjää 2020-luvun moottoreille millään mittapuulla.

      • Anonyymi

        Kertoisitko vielä missä 1806 oli käytössä polttomoottoreita, laivatkin kulkivat purjein, edes höyrykonetta ei ollut laivoihin laittaa...


    • Anonyymi

      1800-luvun sähkömoottoreissa on parempi hyötysuhde kuin 2020-luvun fossiileissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe