Irtaantuminen vanhoillislestadiolaisuudesta

Anonyymi-ap

Moi!

Toivon vertaistukea muilta irtaantuneilta.

Irtaannuin joku aika sitten. Olin katsonut paljon erilaisia dokumentteja eri lahkoista ja herätysliikkeistä. Aloin miettiä lausetta "vain uskovaiset pääsee taivaaseen." Huomasin, että niinhän ne muutkin sanoo juuri näin omissa liikkeissä.
Tuli monesti tunne että maailma oli paha paikka ja oli turvallista olla liikkeessä. Pidin yhteyttä ihmisiin, jotka eivät kuuluneet liikkeeseen. En koskaan ymmärtänyt sitä, miksi ei ollut sopivaa olla heidän kanssaan. He olivat ystävällisiä ja kivoja minulle. Sain olla oma itseni heidän seurassa. Toisin tunsin liikkeen sisällä oleviin. Välillä tunsin katseita, pitkiä katseita. Välillä tekemisiäni seurattiin. Jostakin ihan pienestäkin asiasta saatettiin huomauttaa.

Minulle kaunistautuminen on ollut kivaa puuhaa. Olen tykännyt laittaa hiuksia aina. Olen myös tykännyt taivuttaa ripsiä tai laittaa peiteväriä kasvoihini. Olen tehnyt näin ja äitinikin on sen nähnyt ja kysynyt että onko se sopivaa. Muistan kerran, kun halusin luopua meikeistäni, niin eräs ihminen kysyi että miksi luovut, oletko lesta. Silloin pelotti sanoa, että olen. Se pelotti, koska silloin tuli kiusatuksi myös lestadiolaisena. Hieman ennen kun ilmoitin, etten ole enää liikkeessä, olen käyttänyt meikkejä vähän. Nykyäänkin käytän vähän. Haluan joskus olla ihan ilman mitään. Joskus sitten tekeekin mieli laittaa jotain erilaista kasvoihin. Se tietynlainen vapaus on nyt.. En ole tilivelvollinen enää. Monesti huomaa, kun on laittanut vähän jotain naamalle, niin etenkin vanhemmat ikäluokat, katsoo hyvin pitkään ja heidän ilmeistään huomaa että nyt on tapahtunut jotain semmoista mistä he eivät itse tykkää. Sellainen sanaton viestintä.

Taisinkin kuulla joskus, kun irtaantuja oli "katkeroitunut". Hän oli "katkeroitunut", koska ei halunnut kuulla vl asioita enää. Olisikohan juurikin siksi, kun ei saa olla eri mieltä?

Olen itse kokenut irtaantumisen myötä, että on vaikeaa puhua tietyistä aiheista vl ihmisten kanssa, koska heillä on niin vahva oma käsitys asioistaan, eivätkä he hyväksy eritavalla tehtyjä asioita. Vain ja ainoastaan heidän oma näkemys on se oikea. Onneksi on kuitenkin joitakin viisaampia ihmisiä, esimerkiksi nuorempia, jotka hyväksyy, että minä ajattelen näin ja siinä samalla minä myös hyväksyn että hän ajattelee eritavoin. Kun sanotaan, että on omakohtainen usko, niin eikö se juuri tarkoita sitä, että minä uskon näin ja sinä uskot noin?

Olen löytänyt sen rauhan omasta sydämestäni. Sieltä kuulen viisauksia, miten kannattaa toimia. Niin paljon kuin on maailmassa ihmisiä, on niin monta erilaista käsitystä asioista. Niin monta erilaista osaa on myös Luojastamme. Olemme pala Luojaa.

Saa kysellä :) Positiivisilla fiiliksillä..

2

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi. En ole koskaan mihinkään keskustelupalstaan kommentoinut mutta nyt etsiessäni vertaistukea oli pakko tulla kommentoimaan sun kirjoitusta. Olen itse esikoislestadiolainen tai en tiedä olenko enää. Nuo kuvaamasi asiat tuntuvat hyvin sopivan omaankin kokemukseen. Koen että identiteetti ei pääse kasvamaan tiukassa yhteisössä jossa saa aina tuntea häpeää siitä jos on meinannut tai käyttää koruja. Pitkät katseet ja sanaton viestintä tuntuu pahalta ja tuntuu etten minnekään voi mennä kun tulee vastaan tuttu tai puolituttu. Tuntuu että on vankina omassa kaupungissa. Olen itse ollut samanlainen, että tuomitsen muita ulkonäön perusteella, siksi tavallaan ymmärrän muiden käytöstä mutta kyllä se silti satuttaa kun osuu omalle kohdalle. Ja olen miettinyt samaa, että miksi ihmiset pitää jaotella "maailman ihmisiin" ja uskoviin, aika tuomitsevaa. Ihmisiä kaikki ollaan.

      • Anonyymi

        Muistan kun olin kahden vaiheilla, että olenko vai en. Pitkitin päätöstä pitkään, koska en kestänyt vanhempieni reaktiota. Kun se päivä koitti, reaktio oli kutakuinkin sellainen mitä olin odottanut.
        Kärkkäät mielipiteet yms. Kun sitten käsittelin asiaa, niin sain rauhan.
        Jotkut saattaa kysyä, että no miksi et eroa vaan tms.
        Mutta siinä on juuri ne pelot mitkä tulee esiin ensin ennen kuin uskaltaa sanoa muille oman päätöksen.
        Ja jostain olin kuullut, minkä ehkä sitten myöhemmin koin omaksi, että ei oikein voi olla omaa mieltä asioista. Helpompi oli vaan lähteä. Omaa päätöstäni on myös puoltanut se, että olen aikaisemmin elänyt muiden mielipiteiden varassa ja en ole osannut tehdä omia päätöksiä, niin sitten tuli vastaan se, että nyt kuulen itseäni enempi.

        Zemppiä sulle omiin päätöksiisi, mitä ne sitten onkaan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe