Tuore selvitys: Kovat helteet nakertavat sähköautojen toimintamatkaa rotan lailla Korkeat lämpö

Anonyymi-ap

Tuore selvitys: Kovat helteet nakertavat sähköautojen toimintamatkaa rotan lailla
Korkeat lämpötilat saattavat leikata täyssähköautojen virallisesta toimintamatkasta jopa kolmanneksen.

Hellesäillä sähköautojen energiataloutta rokottaa etenkin ilmastointi

6.6.2024
05:30

Juha Salonen
Kovat helteet saattavat nakertaa jopa kolmanneksen täyssähköautojen toimintamatkasta, tuore tutkimus kertoo.

Kuumien kelien energiarohmuksi paljastuu sähköautojen ilmastointijärjestelmä. Energiaa kuluu, kun auton sisätilat on jäähdytettävä säällisen viileiksi ulkolämpötilojen huidellessa hellerajan paremmalla puolella.

LUE MYÖS
Valmistajan lupauksena 400 kilometriä 10 minuutin latauksella – Ihmeakun massatuotanto alkaa jo tänä vuonna
Jäähdytys haukkaa osansa autojen virranlähteenä toimivista ajoakuista ja saman tien myös toimintamatkasta. Auton toimintakykyä voi silti varmistaa monin keinoin, eivätkä hellesäät välttämättä leikkaa toimintamatkoja paukkupakkasten tavoin.


Tuhansien autojen tutkimus
Amerikkalaisen Recurrent-yhtiön selvitys perustuu 7 500 sähköautosta kerättyyn tietoon.

Yhtiö tarjoaa asiakkailleen muun muassa sähköautojen akkujen toimintakykyä koskevaa seurantatietoa. Recurrentin keräämä tieto vahvistaa jo ennestään tunnettua yhtälöä: lämpötilojen noustessa akkuihin kohdistuva energiantarve kasvaa.

Nykyiset sähköautot kuluttavat keskimäärin kolmesta viiteen kilowattia vaihtovirtaa kabiinin jäähdyttämiseksi, Recurrent arvioi. Kun lämpötila on saatu sopivaksi kuluu sen ylläpitämiseksi yhden kilowatin verran energiaa.

Tämä vaikuttaa suoraan autojen toimintamatkaan. Recurrentin datan perusteella juuri ja juuri hellerajan alle jäävissä lämpötiloissa energiahukka näyttäisi olevan olematon, mutta tämän jälkeen tilanne muuttuu.

FAKTAT
Lämpö nakertaa sähköauton akkua
+24 C: toimintamatkan menetys 0 prosenttia

+27 C: toimintamatkan menetys 2,8 prosenttia

+29 C: toimintamatkan menetys 3,5 prosenttia

+32 C: toimintamatkan menetys 5 prosenttia

+35 C: toimintamatkan menetys 15 prosenttia

+38 C: toimintamatkan menetys 31 prosenttia

Lähde: Recurrent/InsideEV´s

Kona ylitti odotukset
Aineisto tarjoaa tietoa myös kuumien säiden vaikutuksista yksittäisiin sähköautomalleihin. Mielenkiintoisia ovat esimerkiksi Hyundai Konasta tehdyt havainnot.

Niiden perusteella Kona ylitti virallisen EPA-protokollan mukaan mitatun toimintamatkansa jopa neljänneksellä kun lämpötilat liikkuivat + 15,5–+ 35 asteen välillä.

LUE MYÖS
Kumouksellinen Amerikan-akku rikkoo rajoja – Läpimurto lupaa tuhannen kilsan kyydit
Ford Mustang Mach-E:n suoritus oli hieman kaksijakoinen. Malli ylitti virallisen EPA-toimintamatkansa + 27– + 35 asteen lämpötiloissa.

Sen sijaan ajettaessa + 15,5 asteen oloissa toimintamatka putosi karkeasti ottaen seitsemällä prosentilla. Tämä tieto on kerätty 20 ajoneuvon käsittävästä tietokannasta, InsideEV´s-julkaisu kertoo.

Tesla oma lukunsa
Teslan valmistamien sähköautomallien toimintamatkat eivät juurikaan reagoineet lämmönvaihteluihin. Uusimpien Tesla-mallien kohdalla kyse lienee tehokkaasta ilmalämpöpumpusta, joka tarvittaessa sekä lämmittää että jäähdyttää kabiinin sopivaksi.

Kerätyn tiedoston perusteella Teslan valmistamat mallit käyttävät 1–6 kilowattia sisätilojen jäähdytykseen. Keskimääräinen energiankulutus asettuu 1–3 kilowatin väliin.

Tosin Teslan virallisten toimintamatkojen suhde reaalitoteutumaan on jo havaittu varsin teoreettiseksi. Toteutuneet toimintamatkat jäävät Recurrentin keräämän tiedon perusteella noin 60 prosenttiin virallisesti ilmoitetuista lukemista.

Lataa ennakkoon
Sähköautojen hellereseptiksi tarjotaan samaa lääkettä kuin pakkasillekin. Auto on syytä pitää latauksessa ja aloittaa matkustamon jäähdytys hyvissä ajoin ennen varsinaisen ajosuorituksen alkamista.

Näin matkustamo on saatu sopivan viileäksi ennen matkaan lähtöä, eikä energiaa ole tarvinnut ammentaa akuista vaan sähköverkosta

10

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      paristoleluajoneuvojen (autojahan ne siis ei ole) käyttökelpoisuutta
      rokottaa ainakin seuraavat tekijät : jos on

      -pakkasta
      -hellettä
      -sataa
      -tuulee
      -käytetään radiota tai navigaattoria
      -kuski painaa yli 60kg
      -joku kyytiläinen on juuri syönyt
      -matkalla on ylämäkiä, mutkia, soraa
      -kärpänen lentää tuulilasiin
      -jos ajon aikana aivastaa
      -tai paikallisella liito-oravapopulaatiolla on vuotuinen lisääntymisaika

      • Anonyymi

        Kauanko ajattelit spämmäillä tuota lapsellista listaasi?
        Noissa on useitakin asiota joita et ole oikein ymmärtänyt oikein.
        Jos tuuli on myötäinen, siitä on etua.
        Ruokailu ei juurikaan vaikuta kokonaispainoon.
        Ylämäen jälkeen on usein alamäkiä.
        Kärpänen ei ole niin iso vastus, että vaikuttasi asiaan.
        Aivastus ei vaikuta mitenkään.
        Liito-orava tai sen pesiminen ei vaikuta mitenkään.
        Myöskään radio tai navin käyttö ei juurikaan vaikuta.
        Kuskin pitää olla kovin painava, että se vaikuttaisi merkittävästi.
        SÄHKÖAUTOKAMMOINEN HOITOON!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko ajattelit spämmäillä tuota lapsellista listaasi?
        Noissa on useitakin asiota joita et ole oikein ymmärtänyt oikein.
        Jos tuuli on myötäinen, siitä on etua.
        Ruokailu ei juurikaan vaikuta kokonaispainoon.
        Ylämäen jälkeen on usein alamäkiä.
        Kärpänen ei ole niin iso vastus, että vaikuttasi asiaan.
        Aivastus ei vaikuta mitenkään.
        Liito-orava tai sen pesiminen ei vaikuta mitenkään.
        Myöskään radio tai navin käyttö ei juurikaan vaikuta.
        Kuskin pitää olla kovin painava, että se vaikuttaisi merkittävästi.
        SÄHKÖAUTOKAMMOINEN HOITOON!

        Ja taas vedettiin yksinkertainen patterijuntti oikein tukevasti kölin alta.
        Vaan minkäs teet, patteripenat vaan on yksinkertaista ryhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas vedettiin yksinkertainen patterijuntti oikein tukevasti kölin alta.
        Vaan minkäs teet, patteripenat vaan on yksinkertaista ryhmää.

        Tuollako yrität kääntää oman lapsellisuutesi ja noloutesi toiseksi, voi voi näitä pikku härnääjiä ja Persujen jälkeläisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas vedettiin yksinkertainen patterijuntti oikein tukevasti kölin alta.
        Vaan minkäs teet, patteripenat vaan on yksinkertaista ryhmää.

        Juu niin on minä ajan työmatkaa 150 km. sivu ja meidän toinen mökki on kuusamossa ja toinen Imartalla kuusamon mökillä käydään ainaskin pari kertaa kuukaudessa ja asuntovaunua vedetään Imatralle melkein joka viikko näin kesäisin. Ei meillä onnistuisi patterilelut ollenkaan kunnon diesel Volvo ja on lämmin eikä tarvitse tankata, kun kerran pari kuussa. Taloyhtiössä ei ole edes latauspisteitä. Se naapurin menestyvä liikemies osti ison Kia sähkkölelun, mutta vaihtio sen kohta pois, kun ei ollut hyvä osti Toyotan. HEH,HEH.

        PATTERIPELLET HOTOON


    • Anonyymi

      On se harmi kun meillä ei juurikaan ole sellaisia helteitä joilla olisi tuon suhteen merkitystä.

    • Anonyymi

      Tumma sähköauto Ateenassa!🥵

    • Anonyymi

      Niinä alle kymmenenä päivän vuodessa kun on 32 astetta lämmintä, pääsen siis samalla latauksen määrällä 300 kilometrin sijaan 285 kilometriä. Jos nyt on tarve ajaa juuri niinä päivinä pitkää matkaa. Mikä tuossa on ongelma?

      Tuollaisen kilometrimäärän menettää / saavuttaa ihan ajotyyliä säätelemällä, oli käyttövoima mikä tahansa.

      • Anonyymi

        Taitaa Suomessa nuo +30 lämmöt olla vieläkin harvinaisempia?


    • Anonyymi

      Aloittajalla ei ole varaa sähköautoon joten hän on valinnut valitus- ja mustamaalaustien mutta ei se ketään hetkauta, sanahan on vapaa.
      Fakta on se että sähköautoja tulee liikenteeseen koko ajan lisää ja polttomoottoriautot vähenevät!
      Itseltäni vietiin romurekalla vanha polttomoottoriauto pihasta Maanantaina ja huomenna menen kaupoille uudesta sähköautosta, näin tapahtuu yhä useammalle autoilijalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe