Litalgin lääke poistuu Suomesta?

Anonyymi-ap

Älä käytä tätä kipulääkettä – Fimea peruutti myyntiluvan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010499871.html

Fimea: Tätä kipulääkettä ei saa enää käyttää
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/3c10bd88-de3d-43cc-9191-fc873bc9a772

Pahoittelut niille, joille se on välttämätön kramppiin ja kipuun. Vai palaako se lääke takaisin vai tulee muuta. Usein kramppiin vaikuttavia lääkkeitä ei tunnu olevan. Julkisella saa lain mukaan vain yhden vahvan lääkkeen reseptin uusittavaksi, vaikka lääkkeet on yleensä erikseen kipuun tai kramppiin (ei samassa), niitä ei ole ylipäänsä kramppiin olemassakaan kuulemma ja yksi pyörryttää voimakkaasti. Osa vaikuttaa tyyliin 45 min päästä. Litalgin voi vaikuttaa nopeammin joillekin 5-10 min, jos itse avustaa sitä. Itse sain vuosin jälkeen gyneltä oikean diagnoosin ultran avulla ja hormonivalmisteen joka ei ole estrogeeni. Mutta en tiedä voiko sanoa silti, etteikö pitäisi olla varalla jotain, jos tulee poikkeustilanne tms. Ehkä saan kramppeja pysymään poissa tuurilla ja jollakin kummalla tavalla, en tiedä.

7

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisään että kun joskus viimeksi Litalginissa oli katkos toimituksessa, tuli kipushokki, tunto lähti käsistä ja taju meinasi lähteä. Happi ei kulkenut normaalisti ja hengitys nopeaa kivun vuoksi. Koin että melkein kuolin. Ja muu lääke kesti tosiaan 43 min ennen kuin vaikutti. Onneksi selvisin siitä jotenkin. Mutta miten muut selviävät yksin kotona. -Olen vain yksi, joka sai muusta avun tuurilla (vuosi sitten) ja sukulaisen rahan avulla yksityisen.

    • Anonyymi

      "Näistä toimenpiteistä huolimatta agranulosytoosia raportoidaan edelleen, mukaan lukien viimeisten 20 kuukauden aikana kaksi vakavaa agranulosytoositapausta ja neutrofiilien määrän vähenemistä neutropenisen sepsiksen ja septisen sokin yhteydessä."
      "Terveydenhuollon ammattilaisia pyydetään harkitsemaan potilaille muita saatavissa olevia analgeettisia ja/tai spasmolyyttisiä hoitovaihtoehtoja." fimean sivuilta ja Takedan logo

      Paljonko lääkettä oli otettu ja millä aikavälillä? Miten ihmisille kävi lopulta? Mistä neutropeninen sepsis oli tullut ja septinen sokki? Lääke vai muunkin vaikutus. Mikä on analgeettinen ja spasmolyyttinen hoitovaihtoehto? Sopiiko se gynekologisiin kramppeihin ja kipuihin myös, vaikka osa on löytänyt hormonivalmisteen joka vähentää oireita.

      • Anonyymi

        Tässä tutkin vielä asiaa vähän. Vanhassa purkissa (Suomessa) lukee päällä Litalgin 500 mg / 5mg ja Metamizol. natr. ja sen alla Pitofenon. hydrochlorid. Sen sijaan Espanjan Nolotil versiossa joka on sama valmiste, lukee kannessa 757mg. Mitä ihmettä. Ja pelkkä Metamizol. Lisäksi Espanjassa yksi kuollut oli saanut pistoksena käsivarteen, ei tabletti. Tuolla silti sanotaan että jopa 40 ulkomaalaista olisi kuollut siihen?
        https://fuengirola.fi/espanjassa-turistikuolemia-ja-kohua-herattanyt-kipulaake-kiellettiin-nyt-suomessa/
        "Lääke on ollut ison kohun keskiössä Espanjassa, sillä sen uskotaan olevan syynä vähintään 40 ulkomaalaisen kuolemaan Espanjassa. Enemmistö pohjoiseurooppalaisista turisteista kuoli sen jälkeen, kun heidän valkosolujensa määrä laski jyrkästi metamitsolia sisältävän lääkkeen sivuvaikutusten vuoksi.
        Metamitsoli on voimakas kipulääke, jota käytetään usein akuutin ja kroonisen kivun hoitoon." fuengirola
        Mitä muuta heillä oli kehossa pistoksena aiemmin tai lääkkeet, entä alkoholi, kaikki? Ja paljonko lääkettä, millä aikavälillä? Puriste, suppo vai injektio? Voisiko injektio ja suppo olla rajumpi vai yhtä paha. Miksi vuosien aikana ei ole ollut ainuttakaan tehokasta vaihtoehtoa lääkkeissä krampeille ja kivulle. Kipulääke yksistään ei vie kramppia, joku burana. Yksityisellä Suomessa saa diagnoosin tavallaan vasta kun oireet pahenevat että veri vuotaa ja tutkimus ultralla maksaa. Joillakin kesti vuosikymmeniä saada se. Julkinen ei ole osannut sanoa kaikkien oireista mitään. No se siitä. Kiitos.


    • Anonyymi

      Mulle tuli Litalginista aina kamalan huono, oksettava olo. Muuta haittaa en huomannut.
      Onneksi ei ole tarvinnut enää vuosiin käyttää kyseistä lääkettä.

      • Anonyymi

        Juu. Eipä sitä kukaan mielellään käytä, lisäksi paha maku tehty siihen ja valtava koko että purra sai. Hyvä jos oli vesilasi, osalla ei ehkä ole just sillä hetkellä. Ehkä joillekin se oli välttämätön paha. Mitäs monet ihmiset saavat nyt sen tilalle. Etsin Nolotil nimellä myös videoita ja tietoja, vaikka kaikissa tiedoissa ei mainittu paljonko kuollut otti sitä, kuinka usein, missä muodossa (injektio?) ja oliko muu valmiste, entä alkoholi. Ja mikä tuo annoskoko on siinä verrattuna Litalginiin.
        Metamizol sanalla löytyy myös tietoa. Ja mikäs se toinen ainesosa olikaan. Maksa? Ei burana vaikuta sen kummoisemmalta, voi siitäkin tulla oireita jos useana päivänä joku ottaa, lihaksiin ja niveliin juurikin - voi koskea. Mutta pakko jotain olla apteekissa.


    • Anonyymi

      Eli metamitzoli on se jota epäillään, kipuun vaikuttava osa. Mutta ilmeisesti se toinen ainesosa ei ole pahis, joka on tabletissa, joka vaikuttaa kramppiin - tuskin on ongelma, joten miksi se ei olisi sallittu lääkkeen ainesosana. Siihen voi yhdistää muun kipulääkkeen joka sopii sen kanssa? Kaikissa tulehduskipulääkkeissä on ongelmansa tavallaan, mutta hyvä että joku on apteekissa. Joten joku voisi kehitellä "turvallisemman" version kramppeihin ihmisille ja kipuun. Onneksi osa saa diagnoosin yksityiseltä, mutta osa ei ole saanut ehkä vielä oikeaa.

    • Anonyymi

      Huomasin kyllä itsekin, että se on vedetty pois myynnistä? Mutta miksi?

      Se kun auttaa minun IBS oireeseeni todella hyvin. Kun mulle tulee niitä kamalia vatsa kramppeja ja kipuja. Ja kun otan litalginia, niin kipu loppuu samantien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe